abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 december 2009 @ 15:22:33 #126
3542 Gia
User under construction
pi_75447966
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarin niet. Die kosten maakt de een voor zijn 70e en de ander na zijn 70e, en ze zullen beide die kosten maken aan die kwaal waaraan ze overlijden. Verschil is dat mensen van boven de 70 doorgaans al die jaren dat ze nog leven een flinke omzet aan zorgkosten draaien, voordat ze doodgaan.
Die jaren aan zorgkosten had degene die voor zijn 70ste stief net zo goed, alleen op jongere leeftijd. Ik zie niet in wat dat uitmaakt? Of je nou op je 60ste in een verpleeghuis terecht komt, omdat je niet meer in staat bent om voor jezelf te zorgen, of pas na je 70ste. Dat blijft toch hetzelfde!

t Is niet zo dat de roker volledig onafhankelijk van zorg leeft tot zijn 60ste en dan omvalt, dood.
pi_75448339
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Die jaren aan zorgkosten had degene die voor zijn 70ste stief net zo goed, alleen op jongere leeftijd. Ik zie niet in wat dat uitmaakt? Of je nou op je 60ste in een verpleeghuis terecht komt, omdat je niet meer in staat bent om voor jezelf te zorgen, of pas na je 70ste. Dat blijft toch hetzelfde!

t Is niet zo dat de roker volledig onafhankelijk van zorg leeft tot zijn 60ste en dan omvalt, dood.
Grofweg wel. Je fantasie gaat weer eens met je op de loop. Verpleeghuizen zitten niet vol met mensen jonger dan 70. Kunstheupen worden niet vaak voor je 70e gezet, ongezond levende mensen onder de 70 hebben zelden een 12-vaks pillendoos.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_75448346
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar die roker die nu dood is, had voor zijn dood dezelfde kosten als deze man nu na zijn 70ste.

Wat maakt het uit of iemand van zijn 50ste tot zijn 60ste extra ziektekosten heeft en dan doodgaat, of iemand heeft dat van zijn 70ste tot zijn 80ste? Daar zit geen verschil in.
Je gaat er vanuit dat die ongezonde hetzelfde ziekte patroon heeft dan de gezonde ( alleen een decennium eerder. Ik weet niet of je dat kan aannemen.

Wat te denken, bijvoorbeeld van ouderdomssuikerziekte dat je krijgt van vet eten? Dat heet dan wel ouderdomssuikerziekte, sommigen hebben het op hun 30ste al. En dat betekent dan niet dat die mensen over 10 jaar netjes dood zijn, gelukkig niet.
When it comes to survival..
pi_75448628
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Grofweg wel. Je fantasie gaat weer eens met je op de loop. Verpleeghuizen zitten niet vol met mensen jonger dan 70. Kunstheupen worden niet vaak voor je 70e gezet, ongezond levende mensen onder de 70 hebben zelden een 12-vaks pillendoos.
Jongeren hebben een ander ziekte patroon dan ouderen maar reken dat veel van die groep ook een aantal jaren flink kwakkelt.

Je kom ze niet in het bejaardenhuis tegen maar op de afdeling hart en vaat ziekten en oncologie, hun 12 vaks pillendoos is een infuus met chemo. En hun operatie stempelkaart maken ze ook wel vol.

Sterker nog, bij bejaarden zijn artsen wat terughoudend met opereren (middel erger dan kwaal enzo) bij jongere patiënten gaan ze er vol in om een leven te redden/rekken. ..

Vind het toch raar om zo over zieken mensen te praten maar ja
pi_75448862
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:41 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Jongeren hebben een ander ziekte patroon dan ouderen maar reken dat veel van die groep ook een aantal jaren flink kwakkelt.

Je kom ze niet in het bejaardenhuis tegen maar op de afdeling hart en vaat ziekten en oncologie, hun 12 vaks pillendoos is een infuus met chemo. En hun operatie stempelkaart maken ze ook wel vol.

Sterker nog, bij bejaarden zijn artsen wat terughoudend met opereren (middel erger dan kwaal enzo) bij jongere patiënten gaan ze er vol in om een leven te redden/rekken. ..
Van overgewicht breek je geen heup, van ouderdom wel, dat maakt de botten broos. Hou ouder hoe meer er stuk gaat, hoe langzaam je herstelt. Het lichaam is nou eenmaal niet gemaakt op hoogbejaardheid. Die hoogbejaarden krijgen daarnaast nog vaak dezelfde kwalen als die ongezond levenden.
quote:
Vind het toch raar om zo over zieken mensen te praten maar ja
Ik vind het ook onzin, maar ja, sommige figuren willen hun ziekelijke bemoeizucht en betweterij gerechtvaardigd zien door een geldkwestie. Helaas, dat klopt niet, dat werkt andersom.
  woensdag 9 december 2009 @ 15:50:40 #131
3542 Gia
User under construction
pi_75448946
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Van overgewicht breek je geen heup, van ouderdom wel, dat maakt de botten broos.
Overgewicht breekt misschien geen heup, maar is zeer slecht voor het skelet en leidt zeker tot botproblemen. Een heup vervangen is minder kostbaar dan iemand met versleten knieën levenslang in de fysio te houden.
  woensdag 9 december 2009 @ 16:10:41 #132
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_75449694
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Van overgewicht breek je geen heup, van ouderdom wel, dat maakt de botten broos. Hou ouder hoe meer er stuk gaat, hoe langzaam je herstelt. Het lichaam is nou eenmaal niet gemaakt op hoogbejaardheid. Die hoogbejaarden krijgen daarnaast nog vaak dezelfde kwalen als die ongezond levenden.
[..]

Ik vind het ook onzin, maar ja, sommige figuren willen hun ziekelijke bemoeizucht en betweterij gerechtvaardigd zien door een geldkwestie. Helaas, dat klopt niet, dat werkt andersom.
Overgewicht leidt tot suikerziekte en uiteindelijk blindheid en andere ongemakken. Dikke mensen zijn dus belachelijk bezig met hun leven.
  woensdag 9 december 2009 @ 16:17:21 #133
3542 Gia
User under construction
pi_75449970
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:10 schreef voice-over het volgende:

[..]

Overgewicht leidt tot suikerziekte en uiteindelijk blindheid en andere ongemakken. Dikke mensen zijn dus belachelijk bezig met hun leven.
En wat als je dik bent en gezond eet, maar het niet lukt om gewicht te verliezen?

Je kunt niet stellen 'dikke mensen zijn belachelijk bezig', maar "mensen die zich overvreten zijn belachelijk bezig", fyi ik ken dunne mensen met een te hoog vetpercentage.
pi_75450039
quote:

[..]

Maar wel lekker goedkoop.
pi_75450270
quote:

[..]

Nee hoor, vanuit de zorgkosten bekeken zijn dikke mensen goed voor de maatschappij, net als rokers. Ze houden de zorgkosten lager.
quote:
'Dikkerds en rokers goedkoper dan gezonde mensen'

(Novum/AP) - Door te voorkomen dat mensen zwaarlijvig worden of gaan roken kunnen levens worden gered, maar geld levert het niet op. Dat hebben onderzoekers van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vastgesteld.

Gezonde mensen die lang leven zijn duurder dan ongezonde mensen die niet zo oud worden, zo blijkt uit het onderzoek. Doorgaans wordt aangenomen dat het voorkomen van bijvoorbeeld obesitas overheden miljoenen oplevert.

"Het was een kleine verrassing", zegt de leider van het onderzoek, Pieter van Baal, die als econoom aan het RIVM verbonden is. "Maar het is ook logisch. Als je langer leeft, kost je de gezondheidszorg meer."

Dunne en gezonde mensen kosten de gezondheidszorg in hun volwassen leven volgens de onderzoekers dan ook meer dan dikke mensen en rokers. Van Baal en zijn collega's brachten de medische kosten die drie groepen van duizend mensen in hun hele leven maken in kaart aan de hand van een door hen ontworpen model: een niet-rokende, dunne en gezond levende groep, een groep zwaarlijvigen en een groep rokers. Het model is gebaseerd op de ziektekostencijfers en de kosten van ziektepreventie in Nederland uit 2003.

De onderzoekers stelden vast dat zwaarlijvigen in de leeftijd van 20 tot 56 de overheid het meest aan medische zorg kosten. Maar omdat zowel rokers als zwaarlijvigen eerder doodgaan dan 'gezonde' mensen, kosten zij de staat uiteindelijk minder geld.

Gezonde mensen worden gemiddeld 84 jaar, rokers 77 en dikke mensen 80. Rokers en zwaarlijvigen krijgen vaker een hartkwaal dan gezonde mensen. Kanker komt bij de drie groepen evenveel voor, ten minste als longkanker buiten beschouwing wordt gelaten. Suikerziekte komt het meest voor bij zwaarlijvigen en gezonde mensen krijgen het vaakst een beroerte. Uiteindelijk kosten dunne, gezonde mensen het meest: gerekend vanaf hun twintigste jaar komt dat neer op 281.206 euro. De ziekte- en zorgkosten van zwaarlijvige mensen bedragen ruim 250 duizend euro en die van rokers bijna 220 duizend euro.

In het onderzoek, dat is betaald door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, is geen rekening gehouden met mogelijke bijkomende kosten door roken en zwaarlijvigheid, zoals kosten door verminderde productiviteit, of 'sociale' kosten.

"We zeggen niet dat overheden niet langer moeten proberen zwaarlijvigheid te voorkomen", zegt Van Baal, "maar ze zouden dat om de juiste redenen moeten doen."

http://www.nieuws.nl/497601

Als roker pleit ik dan ook voor verlaging van de ziektekosten voor rokers en dikkers. Dat zal al die zeurende gezonden leren. Up yours.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_75450866
60.000 euro minder, laten we voor het gemak even vier jaar bij de te halen leeftijd optellen vanwege vooruitgang in de sector, dan is dat dus 1000 euro per jaar die ik minder zou moeten betalen dan die asociale uitvreters die zichzelf zo goed vinden omdat ze zo gezond leven.
  woensdag 9 december 2009 @ 16:49:40 #137
268409 voice-over
pi_75451022
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:25 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Nee hoor, vanuit de zorgkosten bekeken zijn dikke mensen goed voor de maatschappij, net als rokers. Ze houden de zorgkosten lager.
[..]

http://www.nieuws.nl/497601

Als roker pleit ik dan ook voor verlaging van de ziektekosten voor rokers en dikkers. Dat zal al die zeurende gezonden leren. Up yours.
Is de omvang van het ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en psychische problemen onder rokers en vette mensen al onderzocht?
pi_75451037
quote:

[..]

Ja, en? Waarom maak jij je daar zo druk over? Dat ze meer zouden kosten is een fabeltje, ze kosten immers minder. Dus wat is nu precies je probleem?
pi_75451117
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:49 schreef voice-over het volgende:

[..]

Is de omvang van het ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en psychische problemen onder rokers en vette mensen al onderzocht?
Onbekend, maar het gaat hier specifiek om de zorgkosten en de zorgpremie en zoals je kunt lezen zou de premie omlaag moeten voor rokers en dikkerds, die kosten minder.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_75451214
quote:

[..]

Over psychische problemen kun jij maar beter je mond houden.
pi_75451418
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

, volgens mij komt er al stoom uit zijn oren omdat hij maar niet kan/ wil begrijpen waarom gezonde mensen duurder zijn.
  woensdag 9 december 2009 @ 17:35:48 #142
268409 voice-over
pi_75452593
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar ik ben lekker niet vet, lapzwans.
  woensdag 9 december 2009 @ 17:57:50 #143
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_75453410
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:11 schreef Gia het volgende:
Het is een risicoverzekering. En het is onmogelijk en te duur om de mensen die extra risico's nemen, te controleren. Vandaar dat iedereen evenveel betaalt.
Je kunt de oneerlijkheid alleen tegen gaan door ongezonde zaken duurder te maken. Voor drank en rookwaar geldt dat al. Nu nog voor vet voer.
Mja, alleen het duurder maken van de ongezonde zaken komt niet ten goede aan het verlagen van de zorgpremie, maar aan de schatkist...terwijl een hogere premie voor een duurdere auto wel terugvloeit naar de verzekeraar, auto gestolen, nog hogere premie, paar ongelukken no-claim kwijt, nog veel hogere premie tot je uiteindelijk geweigerd word voor een autoverzekering.
Nou kan en mag dat niet in de zorg gebeuren, maar ik betaal net zo goed als jij mee voor alle dikkers, chronisch zieken, rokers, zwangere tieners en andere stakkers die zorg nodig hebben.
Waarom de een dan meer laten betalen dan de ander, het is mijn schuld niet dat een 15 jarig meisje zich laat bezwangeren, het is mijn zorg niet dat een volvet mens suiker krijgt en toch moet ik mee betalen, waarom zou ik als roker dan wel meer moeten betalen?
Klinkt mij als erg scheef in de oren, dan liever een keuze verzekering waarbij ik zelf kies wat ik wel en niet wil verzekeren...
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:11 schreef Gia het volgende:
En ja, sportblessures komen voor, maar omdat deze mensen sporten krijgen ze minder vaak hartklachten of overgewicht. Dus, die enkele sportblessures per jaar betalen zichzelf terug.
Enkele?
quote:
1,4 miljoen medisch behandelde sportblessures per jaar

Per jaar worden gemiddeld 1,4 miljoen mensen medisch behandeld voor een sportblessure (periode 2006-2007). De huisarts behandelt ongeveer de helft van de blessures (650.000). Per jaar worden ongeveer 160.000 sportblessures (13 per 1.000 mannen en 6,5 per 1.000 vrouwen) behandeld op een SEH-afdeling van een ziekenhuis. Zie figuur 1 voor de verdeling naar leeftijd en geslacht (periode 2003-2007). Patiënten die door de huisarts behandeld zijn kunnen doorgestuurd worden naar de SEH-afdeling voor behandeling, naar de fysiotherapeut, sportarts en/of worden opgenomen in een ziekenhuis. Patiënten kunnen dus in behandelcijfers twee keer of meer meetellen. Van alle SEH-behandelingen na een sportblessure resulteert 5% (8.200) van de gevallen in een ziekenhuisopname (periode 2003-2007).
Niet alle sportblessures worden medisch behandeld. In totaal is er jaarlijks sprake van ongeveer 3,5 miljoen sportblessures
bron
Gezonde hobby die onze zorg verder niet belast, die enkele sportblessures per jaar
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  woensdag 9 december 2009 @ 18:11:38 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_75453851
quote:

Dat heeft ook weer lekker veel met jouw verzekeringsplannetje te maken...
pi_75453930
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat heeft ook weer lekker veel met jouw verzekeringsplannetje te maken...
Hij kan het niet hebben dat hij meer zou moeten betalen.
pi_75457043
Ik moet eerlijk toegeven dat ik onderbewust zat te hopen dat die dikkies en rokers meer geld kostten.

Problemen lijken zoveel makkelijker te hanteren als er een duidelijke groep is waar je de beschuldigende vinger naar kan wijzen.

Helaas, zo simpel is niet. Het is bijna nooit het geval dat het ' gewoon de schuld is van die en die'. Dan zou de oplossing ook makkelijk zijn.

Gevalletje stemmingmakerij dus. De zorg kosten stijgen we kunnen (willen) er weinig aan doen en stoken de mensen lekker op zodat ze wat lopen grommen en brommen en denken dat de oplossing simpel is maar dat 'die ander' hem tegenhoudt.
pi_75458023
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:49 schreef LesStroud het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik onderbewust zat te hopen dat die dikkies en rokers meer geld kostten.

Problemen lijken zoveel makkelijker te hanteren als er een duidelijke groep is waar je de beschuldigende vinger naar kan wijzen.
Als je erg graag met beschuldigende vingers wijst, om wat voor reden dan ook. Je beter voelen over jezelf bijvoorbeeld, dat is een heel gebruikelijk motief bij de beschuldigende vinger. En dan maakt het dus ook niet zoveel meer uit of je terecht wijst of niet.
quote:
Helaas, zo simpel is niet. Het is bijna nooit het geval dat het ' gewoon de schuld is van die en die'. Dan zou de oplossing ook makkelijk zijn.
Wederom helaas. In dit geval is het dus wel heel simpel, maar andersom. Gezond leven is op de zak van anderen oud worden en schaarse zorg in beslag nemen.
quote:
Gevalletje stemmingmakerij dus. De zorg kosten stijgen we kunnen (willen) er weinig aan doen en stoken de mensen lekker op zodat ze wat lopen grommen en brommen en denken dat de oplossing simpel is maar dat 'die ander' hem tegenhoudt.
Ik vrees dat je ook daarin naief bent. Denk je nou echt dat ze bij die zorgverzekeraars en in de farmaceutische industrie niet weten dat iemand van 90 snel 30.000 euro per jaar omzet? Dat is waarom ze zo graag hebben dat iedereen nu al begint met het streven naar hoogbejaardheid, in wat voor vegetatief stadium dan ook.
  woensdag 9 december 2009 @ 20:18:20 #148
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75458154
ja de mens wil nou eenmaal langer leven, dat zijn laatste levensjaren daarmee een stuk duurder voor de maatschappij zijn is natuurlijk best egoistisch
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_75458294
quote:
Op woensdag 9 december 2009 20:18 schreef Re het volgende:
ja de mens wil nou eenmaal langer leven, dat zijn laatste levensjaren daarmee een stuk duurder voor de maatschappij zijn is natuurlijk best egoistisch
Het word pas erg als anderen je opdringen om gezond te moeten leven op kosten van de maatschappij terwijl je daar niet voor gekozen hebt.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:51:36 #150
268409 voice-over
pi_75461852
quote:
Op woensdag 9 december 2009 19:49 schreef LesStroud het volgende:
Dat is dus niet zo. Dat komt omdat ze korter leven. De mensheid zou er bij gebaat zijn dat iedereen tot zijn vruchtbare leeftijd mag blijven leven, daarna moet men opgeruimd worden. Da's goedkoper dan aanmodderen in de zorgwereld, wanneer wij de gedachtekronkels van de rokende en te vette medemens volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')