abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75230277
Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat begin oktober opgestart is. Het eerste doel van dit project is om met een Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen (op een gehele tank) met woon-werkverkeer.

Daarna wordt de auto verder aangepast om hem zo zuinig mogelijk te maken en een verbruik van 1 op 30 te realiseren. Het project zal grotendeels gesponsord worden.

Het project heeft een bijbehorende website:
www.mijnbluemotion.nl

Het is een serieus project met een lange looptijd. Enkele foto's:






De auto
Golf IV 1.9 TDI 81kW (110 pk) Highline, motorcode ASV. Handgeschakeld, 5 versnellingen.

Aanpassingen tot nu toe
- Chip op maat door Vagtechniek, aangepast voor zuinig rijden
- Banden Michelin Energy Saver 205/55/16
- Dunnere olie Castrol 5W-30
- Verlaging 60 mm

Geplande aanpassingen
- lichte gesmede velgen, 15 inch
- 165/80/15 banden
- bodemplaten monteren
- dichte grill
- katalysator verwijderen
- rechterspiegel verwijderen, links aerodynamische spiegel plaatsen
- dakspoiler verwijderen
- eindverhoudingen versnellingsbak aanpassen
- andere verstuivers
- en nog veel meer!

Waarom dit project?
Het gaat bij dit project om de technische uitdaging, niet om geld te besparen of om het milieu te ontzien.

Reacties, tips en vragen zijn welkom! Als je kritiek hebt, prima, maar graag opbouwende kritiek!

Er staat binnenkort een professionele fotoshoot gepland.

Het project is natuurlijk te volgen via www.mijnbluemotion.nl, maar ook via Twitter: http://twitter.com/mijnbluemotion

Ik zal de updates ook hier plaatsen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75230458
Dat mag natuurlijk niet Dat is spam
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_75230657
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat mag natuurlijk niet Dat is spam
Spam? Ik ben gewoon een particulier met een Golf TDI die het serieus aanpakt. De site heb ik zelf gebouwd, het is allemaal hobby dus ik zie het probleem niet?
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75231306
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:44 schreef Yoan het volgende:

[..]

Spam? Ik ben gewoon een particulier met een Golf TDI die het serieus aanpakt. De site heb ik zelf gebouwd, het is allemaal hobby dus ik zie het probleem niet?
Naja daarom zei ik het ook lief, maar je maakt reclame voor een site, dus volgens mij valt het onder spam
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_75231532
Leuk idee . Heb je Volkswagen Nederland hier al over ingelicht?
pi_75231605
Interessant project, dit wil ik wel even volgen...
Maar even een vraagje m.b.t. je buitenspiegels, een rechter buitenspiegel is toch verplicht bij de nieuwere type auto's? En als ik het uit je post begrijp houd je alleen een linker (aerodynamische) spiegel over?
pi_75231763
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:07 schreef infinity_737 het volgende:
een rechter buitenspiegel is toch verplicht bij de nieuwere type auto's?
quote:
Vanaf 25 januari 2010 is een rechterbuitenspiegel verplicht op nieuwe personenauto's. Voor bestaande personenauto’s (ook oldtimers) is een rechterbuitenspiegel niet verplicht. (Bron)
pi_75232601
ik heb bij mijn diesel de uitlaatlijn ook vervangen, complete open pijp met freeflow op het eind (word met een diesel niet harder op, alleen met hard accelereren maakt de auto een wat hardere brom.

Maargoed, mijn verbruik werd daardoor wel stuk beter, ging van een 1 op 17,5 naar 1 op 18,75


Vroeg me al af, waarom je in godsnaam die grote banden+velgen er nog onder had, maar toen las ik al dat je kleinere maat eronder wil stoppen.

Al met al! succes!

edit: gewichtsbesparing, okay,.. maar je middenarmsteun eruit halen?! voor die 2kilo zou ik persoonlijk voor dat stukje comfort gaan
pi_75232765
Ik heb een gechipte 100pk versie, AXR code, met nu dus 130pk. En ik rijd als ik een beetje m'n best doe al 1 op 17,5. En dat op 225'ers
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_75232855
ik doe niet me best ervoor,...

in de vakantie, volgepakt, achter de sleurhut aan van me schoonouders, dus 100op de teller constant, toen deed ik rustig aan.

1 op 22, en hing zelf ook nog vouwwagen achter.
pi_75233020
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat mag natuurlijk niet Dat is spam
we kijken het even aan, blijft iig voorlopig gewoon open
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_75233368
TVP
pi_75237143
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:35 schreef garnage-patrick het volgende:
edit: gewichtsbesparing, okay,.. maar je middenarmsteun eruit halen?! voor die 2kilo zou ik persoonlijk voor dat stukje comfort gaan
Ik heb mijn achterbank er een poosje uit gehad (26 kilo) om te kijken wat het effect was. Ik heb hem weer teruggezet, want wil met een 'normale' auto de doelstelling halen. De middenarmsteun had ik er toen ook uitgehaald, maar dat heeft weinig effect idd

Waarschijnlijk a.s. zaterdag 15 inch Audi wielen ophalen (gesmeed aluminium).
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75237431
Ik wens je wel succes toe hoor TS
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_75237647
Ik denk dat je idd meer effect zal hebben als je licht gewicht velgen gaat gebruiken. Dat gewicht moet namelijk in beweging gezet worden. Een middenarmsteun verwijderen maakt niet uit. Als je voor het autorrijden flink hebt gegeten is dat effect ook weer weg.
pi_75237807
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik denk dat je idd meer effect zal hebben als je licht gewicht velgen gaat gebruiken. Dat gewicht moet namelijk in beweging gezet worden. Een middenarmsteun verwijderen maakt niet uit. Als je voor het autorrijden flink hebt gegeten is dat effect ook weer weg.
Na het eten ff flink baggeren op de plee
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_75237888
Leuk project.

Ik rij zelf een 2.2 Commonrail diesel van 1350 kilo waar ik nu steeds meer uit probeer te persen (record is momenteel 1 op 19)

Ik ga zeker kijken wat ik hiervan kan leren.

[Edit]Welke brandstof tank jij eigenlijk?
  donderdag 3 december 2009 @ 10:39:17 #18
182073 invine
blablabla etc.
pi_75239518
tvp, leuk project
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_75245577
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:06 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik wens je wel succes toe hoor TS


@Pas259: ik tank BP Ultimate.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75246041
Interieur eruit, en frituurvet in de tank!
pi_75246901
Zal het erg belachelijk vinden als je rechter buitenspiegel weg haalt, zodat je misschien 1 ml minder verbruikt per aantal gereden kilometers
Terwijl je overzichtelijkheid als bestuurder stukken achter uit gaat en dit ook te kosten gaat van je veiligheid van jou en je medeweggebruikers.


Verder intressant project hoeveel je een auto nog zuiniger kan laten rijden.
Al kan je het meeste verschil maken hoe zuinig je rijdt met je eigen rijgedrag.
............................
pi_75251841
tvp , leuk project. Misschien een idee om er een start/stop systeem in te knutselen?
Verder zou ik zoveel mogelijk aan gewichtsbesparing doen.
pi_75255634
Een aangepaste rijstijl scheelt inderdaad heel veel. Ik rij dan ook volgens het nieuwe rijden, bij 1800tpm schakelen en zoveel mogelijk uit laten rollen. Criterium is wel om achterliggers niet te hinderen, dus ik rijd nog steeds vlot door maar trek wel rustig op en houd me zoveel mogelijk aan de maximum snelheid. En ik ben geen minuut later op mijn werk hierdoor

Luchtweerstand heeft een grote impact op het verbruik (zie http://www.mijnbluemotion.nl/wind-is-spelbreker-8), dus de spiegels zullen zeker effect hebben. Ik ga dit wel aan een testje onderwerpen als het zover is om te kijken of en hoeveel het scheelt.



Start-stopsysteem zou idd een goede upgrade zijn, maar niet eenvoudig. Dat staat dan ook niet bovenaan de to-do list
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 3 december 2009 @ 19:30:58 #24
182073 invine
blablabla etc.
pi_75257013
Pas op met dat vroeg doorschakelen, heb me laten vertellen dat het slecht voor je turbo is..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  donderdag 3 december 2009 @ 19:37:14 #25
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75257250
Interessant topic, dit ga ik volgen.

Is dit een actie die door VAG Nederland gesteund wordt? Aangezien je het officiele Volkswagen lettertype gebruikt en dergelijke, het ziet er allemaal professioneel uit.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75258055
Is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt op een dakspoiler die gewoon doorloopt vanaf de achterkant en deze helpen aanzienlijk de turbulentie achter je auto te verminderen (en dus minder luchtweerstand te creëren).
pi_75261698
Lange tijd heel zuinig rijden is inderdaad niet bevorderlijk voor de turbo e.d. Je kunt dan o.a. problemen krijgen met de schoepverstelling.
Ik ben dan ook van plan om af en toe na een tankbeurt even lekker door te rijden (een dag ofzo), dan weer tanken anders is het zonde van het gemiddelde van de hele tank

De dakspoiler loopt niet met het dak mee, in mijn optiek zorgt ie voor meer luchtweerstand dan dat de drag verminderd wordt.



Dit zou wel een goede spoiler zijn (mijn vorige auto):



[ Bericht 33% gewijzigd door Yoan op 03-12-2009 21:40:44 ]
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75262383
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/article5476163.ece
Kan je altijd ff informeren?

Al gedacht aan ledverlichting ? --> energiezuiniger --> minder weerstand dynamo
pi_75264296
Interessant topic Met mijn ibiza 6k2 1.9 tdi probeerde ik ook zuinig te rijden, 1 op 20 haalbaar zonder moeite eigenlijk. Nu ik een auto van de zaak + tankpas heb, boeit het me geen flikker meer
pi_75264468
Neem aan dat je ook veel cruise-control gebruikt? Ik gebruik hem soms zelfs binnen de bebouwde kom op wegen waar weinig tot geen stoplichten staan. 50 in z'n 5 op de cruise control
pi_75264690
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:48 schreef kloas_wokkel het volgende:
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/article5476163.ece
Kan je altijd ff informeren?

Al gedacht aan ledverlichting ? --> energiezuiniger --> minder weerstand dynamo
Zo'n cyclone blijkt helemaal niets te helpen en kan nog in je motor gezogen worden ook. Dan ben je nog verder van huis.
Maar bedankt voor de tip en het meedenken hoor!

Ik had xenon in gedachten, dat verbruikt ook minder energie t.o.v. standaard verlichting.

Zonder cruise control kun je zuiniger rijden dan met. Waarom? CC geeft te veel gas op momenten dat het niet moet: hellingen op e.d. Alleen op vlakke rechte stukken is CC onmisbaar.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75264778
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:34 schreef Yoan het volgende:

[..]

Zo'n cyclone blijkt helemaal niets te helpen en kan nog in je motor gezogen worden ook. Dan ben je nog verder van huis.
Maar bedankt voor de tip en het meedenken hoor!

Ik had xenon in gedachten, dat verbruikt ook minder energie t.o.v. standaard verlichting.

Zonder cruise control kun je zuiniger rijden dan met. Waarom? CC geeft te veel gas op momenten dat het niet moet: hellingen op e.d. Alleen op vlakke rechte stukken is CC onmisbaar.
Scheelt dan weer dat we hier in NL niet echt veel hellingen hebben
pi_75264890
tips:

kijk wat Vw gedaan heeft met de lupo 3l ten opzichte van een gewone lupo.
kijk wat peugeot gedaan heeft met de 309 profil uitvoering.
banden inderdaad terugvoeren van 205 naar smaller ( thuisbrenger zijn nog zuiniger, maar ook minder veilig)
Kijk naar de citroën CX voor de achterwielen.
dichte wieldoppen
Eventueel een kleinere turbo die eerder op toeren komt?

leuk plan trouwens.
mijn vader rijdt in een non turbo 1.9 diesel standaard 1:23 in een berlingo
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_75265722
Zo'n elektrokachel int blok zodat de motor 's ochtends al op temperatuur is ?
Ik neem aan dat er geen airco (meer) inzit ?
pi_75267055
Qua bandenmaat moet je denk ik ook opletten dat je niet smaller gaat dan de smalst gehomologeerde maat? Dus denk niet dat bvb 145jes mogen. Ik dacht (maar kan me vergissen) dat de minimale bandenmaat 175/80 is op 14 duimers.
pi_75270321
Waarom geen Lupo 3L blok in je auto..?? Is ook al eens eerder gedaan, je bent niet de eerste die een zuinige Dieseltje wilt
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 08:26:48 #37
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75272127
Ik heb zo'n kansloze lease golf gehad. Een SDI. Is die niet gewoon zuiniger? (en trager)
pi_75272215
Lupo 3L is idd het grote voorbeeld. Een 3L motor erin hangen gaat te ver, het moet met de 1.9 TDI gaan gebeuren.
Andere turbo/verstuivers/inlaat/uitlaat is wel haalbaar.

Zo'n elektrokachel zou helpen, maar heb geen stroomaansluiting in de garage.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 4 december 2009 @ 08:39:54 #39
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_75272263
ik doe een tvp, want ben wel erg benieuwd
  vrijdag 4 december 2009 @ 09:03:28 #40
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_75272525
tvp, dit wil ik wel volgen
succes ermee
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 09:07:48 #41
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75272606
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 08:26 schreef Kreator het volgende:
Ik heb zo'n kansloze lease golf gehad. Een SDI. Is die niet gewoon zuiniger? (en trager)
Zonder er veel moeite voor te doen haalde ik daar namelijk al 1 op 20 mee.
pi_75272883
Gaaf project hoor.

BMW heeft het Efficient Dynamics programma op de laatste modellen. Afsluitbare grill (alleen open als er koeling nodig is), remenergie omgezet naar stroom die de accu's oplaadt, start-stop systeem.

Alle bende uit je kofferbak halen scheelt ook gewicht maar dat is meer een tip voor mezelf
I got soul, but I'm not a soldier
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:25:27 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_75276335
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk. Heb in de Peugeot 308 1.6 HDI (110pk) van het werk ook al regelmatig op dat verbruik gezeten met een absolute topper van 1 op 27 (!) gemiddeld (ok, dat was wel een record en ook bewust geprobeerd zo zuinig mogelijk aan te doen, veel achter vrachtwagens hangen met 90 etc)

En aan die wagen is gewoon helemaal standaard.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_75276449
Vergeet niet dat deze auto al wat jaartjes ouder is hè... Toen was dat zuinig geneuzel nog niet zo doorgevoerd als nu.
pi_75276623
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:07 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zonder er veel moeite voor te doen haalde ik daar namelijk al 1 op 20 mee.
Turbo = meer koppel = zuiniger toch?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 11:52:15 #46
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75277293
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:33 schreef Pas259 het volgende:
Turbo = meer koppel = zuiniger toch?
Turbo = meer luchtdruk = snellere verbranding = minder zuinig.
pi_75277358
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:52 schreef Kreator het volgende:

[..]

Turbo = meer luchtdruk = snellere verbranding = minder zuinig.
Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 12:13:44 #48
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75278066
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:13:54 #49
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_75278072
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:29 schreef kikoooooo het volgende:
Vergeet niet dat deze auto al wat jaartjes ouder is hè... Toen was dat zuinig geneuzel nog niet zo doorgevoerd als nu.
Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_75278528
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
Ik heb zelf ook een auto die zowel met als zonder turbo is uitgevoerd.

Het verbruik van de zonder turbo is 1 op 13/15 en met mijn auto haal ik gemiddeld 1 op 18.
quote:
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 18,4 s
Energielabel -
Gemiddeld verbruik 7,0 l/100km
Verbruik stad 8,2 l/100km
Verbruik snelweg 6,8 l/100km
quote:
opsnelheid 183 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s
Energielabel -
Gemiddeld verbruik 6,0 l/100km
Verbruik stad 8,2 l/100km
Verbruik snelweg 4,9 l/100km


[ Bericht 32% gewijzigd door Pas259 op 04-12-2009 12:32:07 ]
pi_75279289
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Metro2005 het volgende:
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk.
Is ook niet spectaculair en dat is ook alleen met aangepaste rijstijl en hogere bandenspanning. Het project is nog maar 6 weken aan de gang.
Bovendien zie ik voor woon-werkverkeer geen meter snelweg en rijd ik over winderige dammen (http://www.mijnbluemotion.nl/resultaten). Ook is de periode niet bepaald gunstig, winterdiesel en slechte weersomstandigheden bijvoorbeeld.

Mijn auto moet op 1 op 30 halen, dus spectaculair wordt het zeker
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75279602
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
Wat jij noemt is plankgas. Dan verbruikt ie inderdaad iets meer. Maar wanneer rij je plankgas op de snelweg?
Het hergebruiken van uitlaatgas om druk op te bouwen ipv het gewoon de uitlaat uit te laten gaan is energie terugwinnen en daardoor een stuk efficiënter (behoorlijk veel zelfs!).
pi_75280546
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
pi_75280874
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:25 schreef LastClick het volgende:

[..]

dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
pi_75281962
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:19:21 #56
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_75282706
Interessant topic, leuk project! Ben benieuwd hoe het je gaan vergaan.

Rijstijl is idd erg belangrijk,
Ik heb wel eens met een Citroen AX 1.1i een test gedaan:
Eindhoven - Apeldoorn (via de A2, utrecht) heen en terug
Volle tank gedaan en vlot door gaan rijden, niets aan het nieuwe rijden doen, en kwam op 1:14 uit geloof ik.
In Apeldoorn bij ouders op bezoek gegaan, en daarna afgetankt
Terugweg netjes nieuwe rijden gedaan, erg rustig gereden, 110 in zijn 4 (ja, was een vierbak ) en lekker laten uitrollen enzo. Verbruik op de terugweg was 1:19. Scheelt best veel...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_75283550
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
pi_75283711
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
pi_75283792
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Ja, dus.... netto is een 1.4tsi veel efficienter in het dagelijks gebruik dan een confentionele 1.8
Wat snap je hier niet aan.
pi_75285156
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Jezus, jij hebt een plaat voor je kop
pi_75285614
Leuk om te volgen.

Zorg je ook dat je een "geëikte" km-teller hebt of hou je het ook bij op een tom-tom of iets degerlijks. Gewoon rijden op de km-teller / dag-teller lijkt me niet echt een 100% betrouwbaar meet instrument.

Daarnaast moet je oppassen met de naam "Blue Motion" volgensmij zit er een patent op die naam en moet je wel toestemming hebben van VW.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_75291828
Ik zit er aan te denken om de teller te laten ijken als er andere wielen onder gaan. De afwijking is nu niet groot, bij 100 km/u op de teller geeft de TomTom 98 aan.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75292909
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
pi_75294595
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:17 schreef green_power het volgende:

[..]

Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
pi_75295265
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75295488
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:07 schreef Yoan het volgende:
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
Inderdaad de Suzuki Swift 1.3 iot 93 van mijn vriendin rijd ook 1:18 als je constant 100 rijd op de snelweg.
Gecombineerd haal je net 1:15.

Mijn Seat Leon 1.9tdi uit 2006 reed ook 1:30 als ik 80 reedt. Gecombineerd 1:16

Mijn Honda Civic Hybride rijd 1:50 als ik 2km in de stad alleen bijna constant electrische rijd. Gecombineerd 1:17-1:18


Ik ben erg benieuwt hoever je komt met je verbruik.
pi_75295729
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
Daar lag een 1.6 diesel in, reed er stukken rustig mee naar mijn werk max 80 km/h, als ik de snelweg op ging was het voor lange ritten met max 120 km/h op de teller. Dat ding woog niets he, en er zat een golf2 motor in met 4+E bak. Ook hard optrekken schoot niet op met dat ding, dus dat deed ik dan maar niet, gewoon rustig tokkelen.

Maatje van me rijdt met zijn mitsubitsu galant station gem. 1:17, met het nieuwe rijden (extreem uit laten rollen etc.).

/edit: overigens was het niet zo dat ik elke tankbeurt bij hield. Ook gooide ik in die tijd niet altijd de tank helemaal vol. De keren dat ik het gemeten heb, zat het verbruik zo rond de 1 op 25, haalbaar zonder indanen of borrels.

[ Bericht 11% gewijzigd door green_power op 04-12-2009 20:27:43 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 20:23:12 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75295766
Leuk project,
Probeer gewicht te besparen, geen zooi in je kofferbak, reservewiel eruit (vervang het door zo een spuitbus). En rustig defensief rijden, auto laten rollen tot het stoplicht ipv te remmen, bij 2000 toeren schakelen, lekker rechts blijven hangen op de snelweg als het druk is ipv links te gassen remmen.
Alleen met rijstijl rij ik mijn Peugeot 407 al ongeveer 1 op 20. Verder besparen kan door de airco uit te zetten, een ipod in ipv radio aan, zo weinig mogelijk stroom te verbruiken (leds), verwarming lager, etc etc

[ Bericht 61% gewijzigd door Pietverdriet op 04-12-2009 20:28:24 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75297973
ik was jou site al is tegen gekomen op internet! Leuk project! Ik zelf rijd ook altijd zo zuinig mogelijk op mijn dagelijkse retourtje amsterdam-utrecht (140 km per dag, 70 km enkele reis). Ik rijd een Polo SDI en die rijdt rond de 1:20 op de tank gemeten.

Leuk om te zien wat je zoal doet! misschien nog tips voor mij er bij
pi_75316812
kleinere motoren zijn niet altijd zuiniger dan grote hoor... kleine motoren moeten meer moeite doen en willen daardoor soms meer verbruiken
pi_75317662
Bedankt voor de reacties en tips!

Er komt een pagina op de website met tips en verbeteringen om zuiniger te rijden. Ik probeer ook na te gaan hoeveel brandstof een bepaalde wijziging bespaart en dat op de site te plaatsen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75319507
InBeforeBeeldmerkClaimVolkswagen
pi_75319777
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
  zaterdag 5 december 2009 @ 18:27:52 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75319859
TS zou eens contact moeten opnemen met VW Nederland, die vinden dit maar wat leuk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75324582
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 18:24 schreef kikoooooo het volgende:
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  zaterdag 5 december 2009 @ 22:19:22 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75325295
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 21:47 schreef Yoan het volgende:

[..]

Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 december 2009 @ 13:37:33 #77
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335523
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
Extra betalen voor de extra feebees? Tankpas van het werk zeker
  zondag 6 december 2009 @ 13:40:21 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335594
Overigens probeer ik ook vaak zuinig te rijden met mijn Seat Leon 1.8 20V op LPG. Volgens de boordcomputer 1:12,5 (dat is dus op benzine), en dan moet ik wel mijn best doen. Op gas haal ik slechts 1:10 maximaal

Heb wel extra ballast met een gastank + full size reservewiel + altijd een passagier. En 205 banden, heb het idee dat dat wel scheelt met 185.
  zondag 6 december 2009 @ 13:52:06 #79
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75335970
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
  zondag 6 december 2009 @ 15:00:24 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75337915
quote:
Op zondag 6 december 2009 13:52 schreef gateway het volgende:
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
Hoeveel pk's?
pi_75338812
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoeveel pk's?
Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 6 december 2009 @ 15:42:00 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75338991
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:35 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
50?
pi_75340828
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

50?
in die richting ongeveer..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75342988
Mijn collega heeft een tijdje terug een leuk stukje over mijn project geschreven:



Lees de rest op http://sanderdegans.blogs(...)heeft-een-hobby.html
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75344948
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 6 december 2009 @ 19:20:19 #86
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zondag 6 december 2009 @ 19:39:38 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75345659
quote:
Op zondag 6 december 2009 19:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Ik doe 2, rustig op temperatuur laten komen tijdens het rijden.

En ik laat hem niet draaien als ik uit moet stappen bij het tankstation om iets te halen.
pi_75348215
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75351067
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75370975
quote:
Op zondag 6 december 2009 20:48 schreef Yoan het volgende:
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
Zowiezo is een TDI te efficiënt om stationair zichzelf warm te draaien..

Slim, je haalt wel het meeste uit je tank dan.. op hoeveel toeren schakel je dan ook op..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75371090
quote:
Op zondag 6 december 2009 21:52 schreef Yoan het volgende:
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
Wat dacht je eigenlijk van een grotere intercooler?
Freeflow uitlaatlijn zou ik eigenlijk niet doen, wat ik je wel zou aanraden is alles dr onderuit en alleen je Middendemper of je einddemper behouden.. Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 14:23:55 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75371278
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75372839
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
pi_75373037
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:04 schreef rycemasta het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75373569
Dat snap ik wel, maar ik snap het deel van vluchtende diesel niet.
  maandag 7 december 2009 @ 15:29:32 #96
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75373818
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:11 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75376247
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 16:28:00 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75376470
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Volgens mij heeft de moderne otto motor ook gewoon brandstofinjectie, tenminste, als de auto een driewegkatalysator heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 december 2009 @ 16:30:02 #99
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75376542
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75376887
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:30 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
Okee, maardannog.. Wat denk jij eerlijk gezegd bij een moderne of geen moderne otto motor? Laten wij uit gaan van MultiPoint injectie (dus geen directe injectie).

Denk jij dat dat elke injector individueel aangestuurd wordt of wat? Die zit gewoon tegen de kleppen aan te pissen en op goed geluk een keer wanneer ie open staat..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')