1 |
1 |
1 |
Ik kies ook nummer één.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:10 schreef FunkyHomosapien het volgende:
EINZ
Jij lust gewoon geen chocolaquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:32 schreef Mirel het volgende:
Wit. En melk moet nootjes hebben anders is het te bitter. Puur al helemaal niet.
Heb je gelijk in.quote:
Bitterheid moet je leren waarderenquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:36 schreef Mirel het volgende:
[..]
Heb je gelijk in.Ik snap niet dat mensen de bitterheid kunnen uitstaan. Of is mijn tong te gevoelig ofzo?
Wat kan mij het nou verotten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:36 schreef heiden6 het volgende:
'Melkchocolade' is geen echte chocolade, maar veel te zoete meuk voor kleine kinderen. 'Witte chocolade' bestaat niet.
ouwe zeikerdquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:36 schreef heiden6 het volgende:
'Melkchocolade' is geen echte chocolade, maar veel te zoete meuk voor kleine kinderen. 'Witte chocolade' bestaat niet.
Heeft het niet mijn voorkeur.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:54 schreef L.no het volgende:
Dus?
En dit soort posts worden vaak gemaakt door kleuters.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:52 schreef styliste het volgende:
Wit is voor watjes
Melk is voor mietjes
Puur is voor patsers
Waar si de relevantie dat het nep is. Zeg dan gewoon dat het niet lekker is ofzo.quote:
Die is fucking lekker, maar eik is die grote variant met noten nog lekkerder.quote:
Zo, hou oud ben jij hey? 80?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:36 schreef heiden6 het volgende:
haha je zei wipquote:Op woensdag 2 december 2009 00:47 schreef Synthesist het volgende:
puur, en dan ook duur (verkade, toberlone)
melk is cheap
wip is smerig
Kilt puur. En dan uit de koelkastquote:Wat je jouw voorkeur qua chocola?
quote:
quote:
Dat is 'm! De reep onder de repen!quote:
de rest is niet donkerquote:
Toch eens op zoek naar die repenquote:Heel gezond: elke dag een beetje chocola
Chocola mag, chocolade moet zelfs. Als het maar pure chocola is. Daar zit veel gezonde cacao in. De boodschap zoemt al een tijdje rond in kringen van voedingswetenschappers. Met een publicatie in het Amerikaanse tijdschrift The Archives of Internal Medicine droegen Wageningse gezondheidsonderzoekers hun steentje bij.
Ze baseren zich op de zogeheten Zutphen-studie waarbij vijfhonderd mannen in Zutphen (65 jaar en ouder) vijftien jaar werden gevolgd.
De epidemiologen turfden wat de mannen de hele dag aten. Ze combineerden dat gegeven met onder hen voorkomende ziekten.
Wat blijkt? Door de inname van vier gram cacao per dag zakt de bloeddruk met enkele millimeters kwik. Het risico op sterfte aan hart- en vaatziekten neemt daardoor met 50 procent af, turfden ze. Althans afgezet tegen een groep oude Zutphenaren die niet meer dan een halve gram cacao aten.
Uit diezelfde studie blijkt ook dat optimisten eigenlijk geen pure chocola nodig hebben. Hun risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten is de helft kleiner, vergeleken met oude zwartkijkers, althans in Zutphen.
In repen pure chocolade zit zo'n 50 procent cacao. De rest is melk, zoetstoffen zoals (soms veel) suiker en vulstoffen. Voor een optimaal gezondheidseffect is ongeveer tien gram pure chocolade per dag nodig, stellen de Wageningers, die zoals het wetenschappers betaamt geen aankoopadvies willen geven.
In extra pure repen zit meer dan 70 procent cacao. Dan kan worden volstaan met enkele grammen chocola minder. Om de prijs hoef je dat niet laten. Extra cacao beïnvloedt de reepprijs nauwelijks; op de wereldmarkt wordt bitter weinig betaald voor - het plukken van - cacao.
In melkchocola of witte chocola zit weinig tot geen cacao: hooguit 20 procent. Om gezondheidsredenen koop je die dus niet. Ze bevatten veel (verzadigd) vet en veel calorieën, in de vorm van zoetigheid. Dat geldt ook voor niet al te pure chocolade.
In cacao zitten flavonolen, veel meer dan in bijvoorbeeld bessen, tomaten, wijn, knoflook en thee. Het zijn krachtige anti-oxidanten, stoffen die reactieve zuurstofmoleculen neutraliseren. Die ontstaan door zonlicht, door stress, door roken en door veroudering.
De reactieve stoffen zijn verantwoordelijk voor ongecontroleerde celdeling, een proces dat uiteindelijk leidt tot kanker. Ze veroorzaken ook aderverkalking. Anti-oxidanten doen daar wat aan, die houden de wanden van de bloedvaten soepel, blijkt uit Zwitsers onderzoek van eind vorig jaar onder rokers.
Mars, financier van nogal wat chocola-onderzoek, gebruikt 'gezond' inmiddels als marketingargument voor een calorie-arme reep, CocaoVia. Daarin zit veel cacao maar ook veel plantensterolen, als cholesterolverlagers. De tussendoor-repen zijn alleen in Amerika te koop. Nu nog mondjesmaat, maar vanaf april in alle supermarkten.
en anders lijken mij die 84% cacao repen van cote 'd Or ook een goede vervangerquote:Op woensdag 2 december 2009 13:23 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Toch eens op zoek naar die repen
Bron : VK
dat is met koken ook al zo'n lekkere combiquote:Op woensdag 2 december 2009 15:11 schreef The_stranger het volgende:
[ afbeelding ]
Puur en met chili, goed en lekker...
ongeveer hetzelfdequote:
welles.quote:Op woensdag 2 december 2009 06:41 schreef Synthesist het volgende:
[..]
in rusland hebben ze niet eens chocola
Waar koop je die?quote:Op woensdag 2 december 2009 15:11 schreef The_stranger het volgende:
[ afbeelding ]
Puur en met chili, goed en lekker...
Ik vaak in Duitsland, in Nederland zou ik naast de supermarkt op Schiphol niet zo snel een adres weten.. (misschien online)quote:
Wat is er duur aan deze merken?quote:Op woensdag 2 december 2009 00:47 schreef Synthesist het volgende:
puur, en dan ook duur (verkade, cote d'or)
Volgens mij hebben ze bij semi-groothandels als de Makro en Sligro dat ook wel.quote:Op woensdag 2 december 2009 17:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik vaak in Duitsland, in Nederland zou ik naast de supermarkt op Schiphol niet zo snel een adres weten.. (misschien online)
waar krijg je die met 99%quote:Op donderdag 3 december 2009 16:22 schreef mjan het volgende:
[ afbeelding ]
en anders graag puur met hele pistache nootjes en fleur de sel:
[ afbeelding ]
Een lading inslaan als je in Duitsland bent!quote:Op donderdag 3 december 2009 16:23 schreef Ladylike het volgende:
[..]
waar krijg je die met 99%
84 was het hoogste dat ik ergens gezien heb
Lidl?quote:Op donderdag 3 december 2009 16:24 schreef mjan het volgende:
[..]
Een lading inslaan als je in Duitsland bent!
Ik heb geen idee of ze Lindt chocolad bij de Lidl verkopen. Ik ga er niet speciaal voor naar Duitsland, maar als ik er toch ben loop ik een willekeurige supermarkt binnen en vaak hebben ze het wel.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:25 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Lidl?
aangezien het merk me wel bekend voorkomt
Toch eens richting kerkrade rijden dan
Is ook vies.....quote:Op donderdag 3 december 2009 16:33 schreef mjan het volgende:
Voordeel van de 99% is trouwens wel dat iedereen van je chocolade afblijft omdat ze het vies vinden
Ja inderdaad.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:33 schreef mjan het volgende:
Voordeel van de 99% is trouwens wel dat iedereen van je chocolade afblijft omdat ze het vies vinden
Zelfs met wel ontwikkelde smaakpupillen (wat zijn dat eigenlijk???? bedoel je niet smaakpapillen?quote:Op donderdag 3 december 2009 16:38 schreef Twizu het volgende:
'Laat maar dan, mijn smaakpupillen zijn nog niet zo ontwikkeld waardoor ik alleen melkchocolade, wat je eigenlijk helemaal geen chocolade mag noemen, lust.'
Het is smaakpapillen inderdaad.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:49 schreef Trusten het volgende:
[..]
Zelfs met wel ontwikkelde smaakpupillen (wat zijn dat eigenlijk???? bedoel niet smaakpapillen?) is (bijna) pure cacao gewoon heel erg bitter
Jamin.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:23 schreef Ladylike het volgende:
[..]
waar krijg je die met 99%
84 was het hoogste dat ik ergens gezien heb
Die eerste gaat wel heel ver, ziet er ook een beetje smerig uit!quote:Op donderdag 3 december 2009 16:22 schreef mjan het volgende:
[ afbeelding ]
en anders graag puur met hele pistache nootjes en fleur de sel:
[ afbeelding ]
Gaat dan lekker daar wonen als het daar allemaal veel beter is..quote:Op zaterdag 26 december 2009 19:53 schreef casper019 het volgende:
engelse en amerikaanse chocolade repen!!! >> veel lekkerder dan die nederlandse meuk
grappig, over het algemeen zijn amerikaanse repen meer cacaofantasie dan chocolaquote:Op zaterdag 26 december 2009 19:53 schreef casper019 het volgende:
engelse en amerikaanse chocolade repen!!! >> veel lekkerder dan die nederlandse meuk
Dit zegt ie toch niet? Als je ooit een Cadbury reep hebt geproefd, dan begrijp je casper wellicht wat beterquote:Op zaterdag 26 december 2009 19:58 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Gaat dan lekker daar wonen als het daar allemaal veel beter is..
Ben ik het absoluut niet mee eens... Engelse chocola wil soms nog, maar geef mij maar Zwitsers/Duitse chocola...quote:Op zondag 27 december 2009 16:19 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Dit zegt ie toch niet? Als je ooit een Cadbury reep hebt geproefd, dan begrijp je casper wellicht wat beter
Het cacao gehalte in een Cadbury reep is minder dan in een Nederlandse of Duitse reep chocolade.quote:Op zondag 27 december 2009 16:19 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Dit zegt ie toch niet? Als je ooit een Cadbury reep hebt geproefd, dan begrijp je casper wellicht wat beter
Volgens mij was Cadbury de eerste die andere vetten dan cacaoboter ging mengen door chocolade.quote:Op zondag 27 december 2009 16:19 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
http://www.cadbury.com.au(...)ilk-Ingredients.aspxquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij was Cadbury de eerste die andere vetten dan cacaoboter ging mengen door chocolade.
Piet had het over mengen... er zit dus ook ander vet in:quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:01 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
http://www.cadbury.com.au(...)ilk-Ingredients.aspx
Zit er weldegelijk in hoor.
quote:Ingredients: Ingredients: Full Cream Milk, Sugar, Cocoa Mass, Cocoa Butter, Milk Solids, Vegetable Fat, Emulsifiers (Soya Lecithin, 476), Flavours. May contain traces of Nuts. Milk Chocolate contains Cocoa Solids 21%, Milk Solids 28%
Die is goedquote:
Bij mij ligt het meer aan mijn mood. Witte en romige melkchocola zijn "troost" voedsel pur sang. Qua smaak prefereer ik een lekker stuk pure chocola, maar het gevoel van een smeltend stuk witte dan wel melkchocola in je mond is toch ook wel erg prettigquote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:15 schreef bellabeauti het volgende:
vroeger: wit ( veels te zoet vind ik het nu)
tijdje terug: melk ( met hazelnoten)
en nu neig ik steeds meer naar puurIs ook een stuk gezonder dan witte of melkchocolade
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |