Bron: http://www.depers.nl/buit(...)r-minaretverbod.htmlquote:Zwitserland stemt voor minaretverbod
Tot grote schaamte van de Zwitserse regering wil een meerderheid van de Zwitsers niet meer minaretten tussen de Alpen zien.
Zwitserse kiezers steunen het voorstel om de bouw van nieuwe minaretten – de torens die naast een moskee staan – te verbieden. Ruim 57 procent van de kiezers heeft zondag in een referendum voor het voorstel van de Zwitserse populistische Volkspartij (SVP) gestemd. Slechts in vier van de 26 kantons werd tegengestemd. De opkomst was met circa 54 procent relatief hoog.
De uitslag is een pijnlijke verrassing voor de Zwitserse regering, die kiezers juist had opgeroepen tegen te stemmen. Het voorstel is in strijd met de vrijheid van meningsuiting, zo betoogde zij. Ook wordt gevreesd voor economische strafmaatregelen van Arabische staten, en voor gevolgen voor de talrijke internationale instanties in het land. De Volkspartij, die een referendum voor elkaar kreeg door honderdduizend handtekeningen te verzamelen, zegt wederom dat de bouw van minaretten het land islamiseert. Bovendien kunnen de moslims die in Zwitserland wonen volgens hen hun geloof ook belijden zonder minaretten. ‘Ook in islamitische landen zijn er duizenden moskeeën zonder minaretten’, schrijft het Volksinitiatief voor Bouwstop van Minaretten.
Wilders
PVV-leider Geert Wilders wist zondag niet hoe snel hij Zwitserland moest feliciteren met ‘de prachtige uitslag van het minarettenreferendum’. Ook meldde hij meteen dat hij, in navolging van Zwitserland, ook een referendum over een minarettenverbod wil laten uitschrijven. Wil het kabinet geen referendum, dan komt de PVV met een initiatiefwetsvoorstel, aldus Wilders.
Zwitserland, waar ongeveer 400.000 van de 7,7 miljoen inwoners moslim is, heeft vier minaretten. Voorstanders van het verbod voerden de laatste weken campagne met posters waarop zwarte armen zijn afgebeeld die naar Zwitserse paspoorten grijpen. Het referendum leidde vorige week tot vernieling van Zwitserse moskeeën.
In welk opzicht is dit referendum dan anders dan - bijvoorbeeld - de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Mensen bespelen en stemmen binnenhalen is zo'n beetje waar het continu om draait. En waarom is dat zo belangrijk geworden? Omdat te weinig mensen zich werkelijk in de inhoud verdiepen. Ze luisteren liever naar allerlei karikaturen en stompzinnigheid, dan zich te verdiepen en zelf een mening te vormen.quote:Op maandag 30 november 2009 10:39 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ja en nee, het gaat ook om hoe je de mensen beweegt en bespeeld. Mensen zijn daar gevoelig voor, dat weet jij neem ik aan ook wel? Ik gaf ook aan dat dit mij in NL opviel, of dit in Zwitserland het geval is betwijfel ik. Maar zo democratisch vind ik een referendum dus niet. Ik ben er wel voorstander van, maar zorg dan ook voor voldoende info van zowel voor als tegen zodat mensen een gedegen keuze kunnen maken ipv een keuze op angst en onderbuik gevoelens.
Zowel in Groningen als in Zwolle is een referendum geweest. Allebei werd er groots aandacht geschonken aan de tegen-kamp en degenen die voor waren hoor je niet. In Groningen is de uitslag gerespecteerd, in Zwolle is het er overigens alsnog gewoon doorheen gedrukt![]()
Ik vind een referendum toch wel anders dan bijvoorbeeld de verkiezingen. Bij de verkiezingen hoor je vaak alle kanten. Bij zo'n referendum hoor je vaak maar 1 kant.quote:Op maandag 30 november 2009 12:27 schreef isogram het volgende:
[..]
In welk opzicht is dit referendum dan anders dan - bijvoorbeeld - de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Mensen bespelen en stemmen binnenhalen is zo'n beetje waar het continu om draait. En waarom is dat zo belangrijk geworden? Omdat te weinig mensen zich werkelijk in de inhoud verdiepen. Ze luisteren liever naar allerlei karikaturen en stompzinnigheid, dan zich te verdiepen en zelf een mening te vormen.
Informatie is er meer dan voldoende; zeker in dit digitale tijdperk, met legio internetpagina's. Het barst van de bronnen, maar het ontbreekt bij veel mensen aan de wil om zich daarin te verdiepen.
Ik deel gedeeltelijk je mening. Natuurlijk gaat het niet om die bouwsels. Het gaat om waar die bouwsels symbool voor staan: een oprukkende islam. Dat is hoe de Zwitsers het ervaren en ze zijn in Europa beslist niet de enigen.quote:Op maandag 30 november 2009 11:46 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, het gaat helemaal niet om die minaretten. Het gaat om de mate van ratio, de mate van rechtvaardiging van een dergelijk verbod. Het gaat om het symbool, het gaat om de achterliggende gedachte. Het gaat om de opkomst van een nieuwe mate van intolerantie. De mate van gelovigheid zegt helemaal niets over het wel of niet bouwen van een minaret.
Toe maar... gezellige boel daar in Zwitserland.quote:Het referendum leidde vorige week tot vernieling van Zwitserse moskeeën.
Ja er wonen blijkbaar meer Ötzi's dan gedacht, voor sommigen staat een verbod op bouwen blijkbaar gelijk aan een verplichting tot slopen.quote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Toe maar... gezellig boel daar in Zwitserland.
quote:Zwitserland, waar ongeveer 400.000 van de 7,7 miljoen inwoners moslim is, heeft vier minaretten
Precies. En daarom ben ik tegen referenda.quote:Op maandag 30 november 2009 12:27 schreef isogram het volgende:
[..]
In welk opzicht is dit referendum dan anders dan - bijvoorbeeld - de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Mensen bespelen en stemmen binnenhalen is zo'n beetje waar het continu om draait. En waarom is dat zo belangrijk geworden? Omdat te weinig mensen zich werkelijk in de inhoud verdiepen. Ze luisteren liever naar allerlei karikaturen en stompzinnigheid, dan zich te verdiepen en zelf een mening te vormen.
Informatie is er meer dan voldoende; zeker in dit digitale tijdperk, met legio internetpagina's. Het barst van de bronnen, maar het ontbreekt bij veel mensen aan de wil om zich daarin te verdiepen.
Lees het vorige topic even... die discussie is al gevoerdquote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik deel gedeeltelijk je mening. Natuurlijk gaat het niet om die bouwsels. Het gaat om waar die bouwsels symbool voor staan: een oprukkende islam. Dat is hoe de Zwitsers het ervaren en ze zijn in Europa beslist niet de enigen.
Zwitsers grijpen dit referendum aan om hun zorgen rondom de "islamisering" (zo noem ik het maar even) kenbaar te maken. In plaats van verontwaardigd te zijn over de intolerantie, zou je ook eens de vraag kunnen stellen waar die intolerantie dan uit voortvloeit. En dan moet toch gezegd worden dat moslims verdomd veel rechten hebben in onze westerse samenleving, wanneer je het vergelijkt met de rechten die bijvoorbeeld christenen in tal van moslimlanden hebben. Ga jij maar eens een kerk proberen te bouwen in Iran...
Bij het referendum over de Europese Grondwet heb ik toch echt van allerlei voors en tegens voorbij horen komen in de media, inclusief een uitgebreid televisiedebat.quote:Op maandag 30 november 2009 12:33 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik vind een referendum toch wel anders dan bijvoorbeeld de verkiezingen. Bij de verkiezingen hoor je vaak alle kanten. Bij zo'n referendum hoor je vaak maar 1 kant.
Dat ben ik met je eens, er zit ook een stukje verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. Maar als jij als gemeente wilt dat mensen komen stemmen is het niet zo gek om ook die informatie te verschaffen toch? Want wat het grote nadeel van dit digitale tijdperk is, is dat we overstelpt worden door informatie. Informatie die heel vaak ook niet klopt. Soms is het onmogelijk om zelf de feiten van de nonsens te onderscheiden.
In deze post zit eigenlijk allesquote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik deel gedeeltelijk je mening. Natuurlijk gaat het niet om die bouwsels. Het gaat om waar die bouwsels symbool voor staan: een oprukkende islam. Dat is hoe de Zwitsers het ervaren en ze zijn in Europa beslist niet de enigen.
Zwitsers grijpen dit referendum aan om hun zorgen rondom de "islamisering" (zo noem ik het maar even) kenbaar te maken. In plaats van verontwaardigd te zijn over de intolerantie, zou je ook eens de vraag kunnen stellen waar die intolerantie dan uit voortvloeit. En dan moet toch gezegd worden dat moslims verdomd veel rechten hebben in onze westerse samenleving, wanneer je het vergelijkt met de rechten die bijvoorbeeld christenen in tal van moslimlanden hebben. Ga jij maar eens een kerk proberen te bouwen in Iran...
Ik ben vóór. Sommige zaken raken de bewindslieden niet of nauwelijks. In de wijken waar zij wonen, worden vast geen moskeeën gebouwd. Dus is het wel belangrijk om hierover de stem van het volk te horen. De mensen die het wél aangaan.quote:Op maandag 30 november 2009 12:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies. En daarom ben ik tegen referenda.
In dit geval vind ik het juist ongelooflijk kansloos. Het toont maar weer eens aan hoe xenofobisch die verrekte Zwitsers zijn.quote:Op maandag 30 november 2009 12:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben vóór. Sommige zaken raken de bewindslieden niet of nauwelijks. In de wijken waar zij wonen, worden vast geen moskeeën gebouwd. Dus is het wel belangrijk om hierover de stem van het volk te horen. De mensen die het wél aangaan.
In dit geval vond ik een referendum zeer bruikbaar en doeltreffend.
Het is natuurlijk absurd mensen die hierheen komen verantwoordelijk te stellen voor de rechtspositie van christenen in het land wat ze hebben verlaten. Nog veel belachelijker wordt het wanneer je daarbij naar willekeurige moslimlanden als "Iran" gaat wijzen, waar mensen waarschijnlijk al helemaal niets mee hebben, en waar ook nog eens een heel ander soort Islam beleden wordt.quote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef isogram het volgende:
Maar als we het zo gaan stellen, de mens in zijn algemeenheid heeft minder rechten in Iran dan in een Westerse samenleving. Het is frappant dat het onderscheid tussen christenen en moslims dan dus gemaakt wordt. Men klaagt over de vrijheden en rechten van Christenen in die landen, terwijl in sommige moslimlanden Christenen relatief meer vrijheid genieten dan Moslims. Moslims hebben hier veel rechten, dat klopt. Moslims hebben hier niet meer rechten dan een ander. We hebben bepaalde normen en waarden met elkaar afgesproken, namelijk dat eenieder gelijke rechten toekomt.quote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef isogram het volgende:
[..]
Het is ook redelijk absurd, inderdaad. Zoals ik al aangaf, vind ik het minaretverbod persoonlijk nogal overtrokken. Maar ik begrijp wel heel goed waarom Zwitsers tot die keuze komen. De basiswaarden van de islam (zelfs in gematigde landen) wijken nogal fundamenteel af van de basiswaarden in westerse democratieën.quote:Op maandag 30 november 2009 13:00 schreef Sjaakz het volgende:
Het is natuurlijk absurd mensen die hierheen komen verantwoordelijk te stellen voor de rechtspositie van christenen in het land wat ze hebben verlaten. Nog veel belachelijker wordt het wanneer je daarbij naar willekeurige moslimlanden als "Iran" gaat wijzen, waar mensen waarschijnlijk al helemaal niets mee hebben, en waar ook nog eens een heel ander soort Islam beleden wordt.
Waarom verwijs je naar landen als je het hebt over de basiswaarden van de Islam?quote:Op maandag 30 november 2009 13:20 schreef isogram het volgende:
Het is ook redelijk absurd, inderdaad. Zoals ik al aangaf, vind ik het minaretverbod persoonlijk nogal overtrokken. Maar ik begrijp wel heel goed waarom Zwitsers tot die keuze komen. De basiswaarden van de islam (zelfs in gematigde landen) wijken nogal fundamenteel af van de basiswaarden in westerse democratieën.
Belangrijk: het feit dat mensen in Iran minder rechten hebben dan in een westerse samenleving vloeit direct voort uit het feit dat de islam daar dominant is. Basisopvattingen uit de islam, onder andere over de rol van vrouwen, staan direct haaks op de universele rechten van de mens. Zo worden mannen en vrouwen bijvoorbeeld verschillend berecht, in plaats van op basis van gelijkwaardigheid.quote:Op maandag 30 november 2009 13:10 schreef Mutant01 het volgende:
Maar als we het zo gaan stellen, de mens in zijn algemeenheid heeft minder rechten in Iran dan in een Westerse samenleving. Het is frappant dat het onderscheid tussen christenen en moslims dan dus gemaakt wordt. Men klaagt over de vrijheden en rechten van Christenen in die landen, terwijl in sommige moslimlanden Christenen relatief meer vrijheid genieten dan Moslims. Moslims hebben hier veel rechten, dat klopt. Moslims hebben hier niet meer rechten dan een ander. We hebben bepaalde normen en waarden met elkaar afgesproken, namelijk dat eenieder gelijke rechten toekomt.
quote:Kouchner geschokt over minarettenverbod
PARIJS - De Franse minister van Buitenlandse Zaken Bernard Kouchner heeft maandag het verbod op minaretten in Zwitserland veroordeeld. Hij zei dat het besluit moet worden teruggedraaid.
Ik ben een beetje geschokt door dit besluit”, zei de bewindsman tegen radiostation RTL. „Het is een uitdrukking van intolerantie en ik verafschuw intolerantie. Ik hoop dat de Zwitsers het besluit snel terugdraaien”, voegde hij eraan toe. Volgens hem komt het verbod neer op religieuze onderdrukking.
De Zwitsers stemden zondag in een referendum met 57,5 procent voor een verbod op minaretten, de torens bij moskeeën. De Zwitserse regering en religieuze organisaties hadden eerder opgeroepen tegen het verbod te stemmen. De vier bestaande moskeeën mogen blijven.
Omdat er nogal wat moslimlanden zijn waar geen scheiding bestaat tussen moskee en staat. In diverse landen is de islam de staatsreligie. Maar je hebt gelijk: je hoeft geen land te zijn om islam-uitgangspunten aan anderen op te dringen, Het bewijs daarvan zien we momenteel in Somalië...quote:Op maandag 30 november 2009 13:22 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom verwijs je naar landen als je het hebt over de basiswaarden van de Islam?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |