abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75111882
Game on
quote:
De Zwitserse bevolking buigt zich vandaag in een referendum over een verbod op minaretten. De populistische Zwitserse Volkspartij (SVP) wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan voor de islamisering van de Zwitserse samenleving.

De positie van de SVP komt naar voren in haar campagneposters. Op de afbeeldingen staat een volledig gesluierde vrouw naast zeven minaretten, die lijken op kruisraketten.

In de aanloop naar de volksraadpleging zijn de spanningen opgelopen in de Alpenrepubliek, waar 4 procent van de inwoners moslim is. De afgelopen weken is de moskee van Genève zeker drie keer beklad en beschadigd.

De Zwitserse regering en veel politieke partijen raden aan 'nee' te stemmen, net als lokale christelijke, islamitische en joodse leiders. Volgens mensenrechtenorganisatie Amnesty International is een verbod op het bouwen van minaretten discriminatie en in strijd met de vrijheid van geloof.

De algehele verwachting is dat het plan van de SVP geen meerderheid haalt.

Update:

Het lijkt erop dat de Zwitserse bevolking het voorstel steunt om de bouw van nieuwe minaretten te verbieden. Dat meldden Zwitserse media vanmiddag, een half uur na sluiting van de stembussen.

"Het lijkt erop dat het initiatief gesteund wordt", aldus de website 20 Minuten. "Dat is een enorme verrassing." De Zwitserse regering en veel politieke partijen hadden aangeraden 'nee' te stemmen tegen het voorstel, net als lokale christelijke, islamitische en joodse leiders.

In sommige kantons zou sprake zijn van tussen de 50 en 60 procent steun voor het voorstel. De definitieve uitslag wordt later bekendgemaakt.

De populistische Zwitserse Volkspartij (SVP) wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan voor de islamisering van de Zwitserse samenleving.
[Update] Zwitsers steunen verbod op minaretten

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 29-11-2009 16:09:16 (Niet zo lui IHVK! :P) ]
pi_75111953
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:55 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar als je het zo bekijkt, met de moslims in Zwitserland denk je dat dat een reëel angstgevoel is?
Nee, ik denk van niet.
pi_75111977
Laten we er maar een neutrale TT van maken.
pi_75111985
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:57 schreef IHVK het volgende:

[..]

Is helemaal niks melodramtisch aan?

Er zijn nu gewoon aparte wetten voor moslims en christenen.
Het is juist melodramatisch om te ontkennen dat we Zwitserland nu kunnen vergelijken met bepaalde moslilmlanden die christenen onderdrukken door middel van beperkingen in de wet.
Ach religieuze mensen die met gelijkheid aankomen zijn de hypocrisie zelve. Zolang er geen verbod is op de bouw van moskeeën zie ik hier geen onderdrukkende maatregel in. Moet je minaretten hebben bij een moskee?
  zondag 29 november 2009 @ 16:06:31 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75112033
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:05 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ach religieuze mensen die met gelijkheid aankomen zijn de hypocrisie zelve. Zolang er geen verbod is op de bouw van moskeeën zie ik hier geen onderdrukkende maatregel in. Moet je minaretten hebben bij een moskee?
Moet je torens hebben bij kerken? Is het 'moeten hebben van' een bepalende factor bij het verlenen van toestemming voor bouw? Ik ken zat gebouwen die fratsen en frutsels hebben die ze niet nodig hebben, maar die de architect of de opdrachtgever mooi vindt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75112054
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:05 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Is natuurlijk een non-argument.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75112084
Maargoed dit boeit eigenlijk toch allemaal niet want er is al aangegeven dat het verbod niet mogelijk is omdat het in strijd zou zijn met de grondwet.
pi_75112087
Maar nu kunnen ze al hun tijd stoppen in die 4 minaretten in Zwitserland en die heel opvallend maken!
  zondag 29 november 2009 @ 16:09:25 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75112138
Het zijn altijd al eigenheimers geweest, die Zwitsers.

Ontopic: hier in NL krijg je al problemen als je je kozijnen een afwijkend kleurtje wil geven. Die terreur noemen we de welstandscommissie en we zijn er allemaal groot mee geworden. Ik snap de ophef hierover dan ook niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_75112176
@Bowlingbal, er is ook een referendum gehouden voor afschaffing van het bankgeheim in Zwisterland, ongeveer de helft van de bevolking wilde afschaffing.
pi_75112179
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:07 schreef IHVK het volgende:
Maar nu kunnen ze al hun tijd stoppen in die 4 minaretten in Zwitserland en die heel opvallend maken!
Inderdaad .

Maar goed, ik vraag mij af wat de grondslag van een dergelijk verbod is namelijk. Er moet een reden zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_75112188
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:04 schreef IHVK het volgende:
Laten we er maar een neutrale TT van maken.
Doe er dan de volgende keer ook even een OP aan toevoegen voor de nieuwe lurkers die zo niet weten waar jullie het over hebben

I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_75112227
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:10 schreef Lavenderr het volgende:
@Bowlingbal, er is ook een referendum gehouden voor afschaffing van het bankgeheim in Zwisterland, ongeveer de helft van de bevolking wilde afschaffing.
Natuurlijk. Want met referenda wordt er nooit gestemd vanuit het verstand. Altijd vanuit de onderbuik.
pi_75112230
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Moet je torens hebben bij kerken? Is het 'moeten hebben van' een bepalende factor bij het verlenen van toestemming voor bouw? Ik ken zat gebouwen die fratsen en frutsels hebben die ze niet nodig hebben, maar die de architect of de opdrachtgever mooi vindt.
Nee een kerk hoeft geen kerktoren te hebben hoewel het architectonisch wel mooier is met kerktoren.

Dat verongelijkte gedoe hier bij bepaalde users over dit democratische besluit is niet minder dan lachwekkend.
  zondag 29 november 2009 @ 16:14:46 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75112270
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:13 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee een kerk hoeft geen kerktoren te hebben hoewel het architectonisch wel mooier is met kerktoren.
En dat zou voor een moskee niet kunnen opgaan? En wie bepaalt of iets 'architectonisch mooier' is? Ik ken zat kerken met torens die spuuglelijk zijn.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75112279
quote:

[..]

Dat verongelijkte gedoe hier bij bepaalde users over dit democratische besluit is niet minder dan lachwekkend.
Gelukkig is het ongrondwettig en wordt er dus niks mee gedaan
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 29 november 2009 @ 16:15:17 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75112282
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Inderdaad .

Maar goed, ik vraag mij af wat de grondslag van een dergelijk verbod is namelijk. Er moet een reden zijn.
Het zijn gewoon heel lelijke dingen, die niemand in zijn buurt wil hebben. En Zwitsers zijn nu eenmaal control freaks: liever nu al een verbod dan straks met die zooi zijn opgescheept. Moeten ze hebben gedacht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 29 november 2009 @ 16:15:27 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75112288
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat denk je? Dat ze dat ding gaan slopen als Wilders zijn zin krijgt?
In Zwitserland zijn ze al begonnen met slopen
quote:
In de aanloop naar de volksraadpleging zijn de spanningen opgelopen in Zwitserland, waar circa 400.000 moslims leven. Het land telt in totaal vier minaretten. De afgelopen weken is de moskee van Genève zeker drie keer beklad en beschadigd.
http://www.volkskrant.nl/(...)or_verbod_minaretten
pi_75112307
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Natuurlijk. Want met referenda wordt er nooit gestemd vanuit het verstand. Altijd vanuit de onderbuik.
Dus de helft stemde vanuit de onderbuik en de andere helft met hun verstand? Welke helft dicht jij het verstand toe? Het was namelijk 50/50.
pi_75112313
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En politici handelen wel altijd vanuit het verstand bij het bedenken en invoeren van wetten en regels?
pi_75112333
quote:

[..]

Plots gaat iedereen strooien met woorden als democratie. Want die zegeviert dan plots
pi_75112347
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:15 schreef freako het volgende:

[..]

In Zwitserland zijn ze al begonnen met slopen
[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)or_verbod_minaretten
Zielig kutland.
pi_75112372
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En dat zou voor een moskee niet kunnen opgaan? En wie bepaalt of iets 'architectonisch mooier' is? Ik ken zat kerken met torens die spuuglelijk zijn.
Dit hele gedoe heeft natuurlijk helemaal niets met architectuur te maken.
  zondag 29 november 2009 @ 16:18:04 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75112374
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Gelukkig is het ongrondwettig en wordt er dus niks mee gedaan
Het is niet ongrondwettig, want het is nu onderdeel van de Zwitserse Grondwet.

Nu moet er nog een uitvoeringswet komen, maar dat wordt nog lastig omdat het dan ook aan de andere Zwitserse Grondwetsartikelen moet voldoen.
pi_75112380
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:16 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

En politici handelen wel altijd vanuit het verstand bij het bedenken en invoeren van wetten en regels?
Dat mag je wel verwachten van gekozen volksvertegenwoordigers. Maar uiteraard heeft de doorsnee burger veel meer wijsheid in pacht om een gedegen besluit nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')