abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2009 @ 22:26:36 #1
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_75127431
quote:
De Zwitserse bevolking buigt zich vandaag in een referendum over een verbod op minaretten. De populistische Zwitserse Volkspartij (SVP) wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan voor de islamisering van de Zwitserse samenleving.

De positie van de SVP komt naar voren in haar campagneposters. Op de afbeeldingen staat een volledig gesluierde vrouw naast zeven minaretten, die lijken op kruisraketten.

In de aanloop naar de volksraadpleging zijn de spanningen opgelopen in de Alpenrepubliek, waar 4 procent van de inwoners moslim is. De afgelopen weken is de moskee van Genève zeker drie keer beklad en beschadigd.

De Zwitserse regering en veel politieke partijen raden aan 'nee' te stemmen, net als lokale christelijke, islamitische en joodse leiders. Volgens mensenrechtenorganisatie Amnesty International is een verbod op het bouwen van minaretten discriminatie en in strijd met de vrijheid van geloof.

De algehele verwachting is dat het plan van de SVP geen meerderheid haalt.

Update:

Het lijkt erop dat de Zwitserse bevolking het voorstel steunt om de bouw van nieuwe minaretten te verbieden. Dat meldden Zwitserse media vanmiddag, een half uur na sluiting van de stembussen.

"Het lijkt erop dat het initiatief gesteund wordt", aldus de website 20 Minuten. "Dat is een enorme verrassing." De Zwitserse regering en veel politieke partijen hadden aangeraden 'nee' te stemmen tegen het voorstel, net als lokale christelijke, islamitische en joodse leiders.

In sommige kantons zou sprake zijn van tussen de 50 en 60 procent steun voor het voorstel. De definitieve uitslag wordt later bekendgemaakt.

De populistische Zwitserse Volkspartij (SVP) wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan voor de islamisering van de Zwitserse samenleving.
Doorslaand succes enzo, vervolg op: Zwitsers voor minaretverbod deel 3
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_75127503
referenda
  zondag 29 november 2009 @ 22:29:21 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75127578
Niet dat ik fan ben van moslims, maar minaretten verbieden is echt te zot voor woorden.
pi_75127677
Zolang ze de bossen maar niet verbieden.
pi_75127695
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:27 schreef Radegast het volgende:
referenda
Zijn een ramp inderdaad.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 november 2009 @ 22:32:44 #6
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_75127738
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zijn een ramp inderdaad.
Kun je dat ook motiveren?
pi_75127742
Nou die minaretten heb ik geen problemen mee, ik vind het er altijd wel gezellig uit zien. Beetje Efteling-schtig zegmaar.

Waar ik wél problemen mee heb is die schreeuwlelijk die keihard staat te zingen om de haverklap
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 29 november 2009 @ 22:33:24 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75127779
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:32 schreef vosss het volgende:

Waar ik wél problemen mee heb is die schreeuwlelijk die keihard staat te zingen om de haverklap
Daar is wel iets voor te zeggen ja.
pi_75127802
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:31 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Zolang ze de bossen maar niet verbieden.
Tijdje terug in Ijsland gebeurd!
pi_75127877
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:33 schreef katerwater het volgende:

[..]

Tijdje terug in Ijsland gebeurd!
*sob* Geef mij maar een boom waar ik tegen aan kan zitten op een rustige midzomeravond, zonder kerkklokken, zonder jammerend arabisch. Gewoon alleen die boom, de zon en een mooi boek.

pi_75127925
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:32 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Kun je dat ook motiveren?
God, alweer?

Ik heb al menigmaal uiteengezet waarom ik tegen referenda ben. In grote lijnen komt het erop neer dat ik vind dat Jan met de Pet te dom is om mee te praten over bestuurlijke beslisslingen.
  zondag 29 november 2009 @ 22:40:48 #12
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_75128135
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

God, alweer?

Ik heb al menigmaal uiteengezet waarom ik tegen referenda ben. In grote lijnen komt het erop neer dat ik vind dat Jan met de Pet te dom is om mee te praten over bestuurlijke beslisslingen.
Maar de elite heeft die capaciteiten wel?
pi_75128273
Het gaat over Zwitserland, daar hebben ze al zeer lang ervaring met referenda.
Gaat wel goed daar met de inzet van dat instrument en deze uitslag is een sein richting de regering.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_75128423
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:40 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Maar de elite heeft die capaciteiten wel?
Dat beweer ik niet. Maar wij kiezen onze volksvertegenwoordigers en laten hen het beleid uitstippelen. Hoewel ik het absoluut niet eens ben met de weg die het kabinet is ingeslagen, werkt het gewoon zo. Het is het werk van de beleidsbepalers om gewichte keuzes te maken en je mag aannemen dat die doorgaans zijn gebaseerd op goede argumenten. Ik zeg bewust 'mag aannemen' omdat er een paar vreemde besluiten uit de koker van ons kabinet zijn gerold de laatste jaren.

Overigens is het tekenend dat je de term elite gebruikt.
  zondag 29 november 2009 @ 22:56:14 #15
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_75128901
Zijn er serieus 3 delen volgepost voor deze?!
Feyenoord Rotterdam
pi_75129124
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

God, alweer?

Maak de gewone man monddood en de (linkse) elite zal uw leven grondig verpesten!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 29 november 2009 @ 23:02:36 #17
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_75129172
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:32 schreef vosss het volgende:
Nou die minaretten heb ik geen problemen mee, ik vind het er altijd wel gezellig uit zien. Beetje Efteling-schtig zegmaar.
dat vind ik ook nou ook
quote:
Nou, kerkklokken kunnen er ook wat van natuurlijk. Maar om het verbieden van kerkklokken wordt waarschijnlijk als "belachelijk" afgedaan. Ik zie het probleem niet zo. Bovendien las ik ergens dat ze maar een paar moskeeën hebben in Zwitserland (weet iemand of dat echt zo is?) , dus ik snap de hele ophef in Zwitserland om zoiets kleins niet zo.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_75129288
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maak de gewone man monddood en de (linkse) elite zal uw leven grondig verpesten!
Nee, zo is het niet. Wij hebben deze zogenaamde linkse elite zelf gekozen (althans, ik eerlijk gezegd niet, mijn stem zit in de oppositie). Hoe reageer je trouwens als Wilders in het kabinet zit, als hij het verneukt is het dan ook de schuld van de linkse elite?
pi_75129600
Tsja, zo blijkt maar weer eens hoe xenofoob de Zwitsers zijn.

Even ter informatie: in Zwitserland is zelfs een afkeer tegen Duitsers, ook al spreken die de taal en zijn ze goed opgeleid. Een kwaliteitsweekblad wijdde zelfs een hele artikelenreeks aan over "Hoe veel Duitsers kan Zwitserland hebben?" De hint is duidelijk: er zijn te veel Duitsers, die maken de identiteit kapot en pakken de banen af.

Ze zijn daar blijkbaar gewoon heel erg op zichzelf, iedereen die er anders uit ziet of die ook maar het dialect van het buurdorp praat is raar en moeten ze niet.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2009 23:15:48 ]
pi_75129657
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:14 schreef Igen het volgende:
Tsja, zo blijkt maar weer eens hoe xenofoob de Zwitsers zijn.

Even ter informatie: in Zwitserland is zelfs een afkeer tegen Duitsers, ook al spreken die de taal en zijn ze goed opgeleid. Een kwaliteitsweekblad wijdde zelfs een hele artikelenreeks aan over "Hoe veel Duitsers kan Zwitserland hebben?" - de hint is duidelijk, denk ik.

Ze zijn daar blijkbaar gewoon heel erg op zichzelf, iedereen die er anders uit ziet of die ook maar het dialect van het buurdorp praat is raar en moeten ze niet.
Je generaliseert er wel lekker op los..
pi_75129672
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:43 schreef qonmann het volgende:
Het gaat over Zwitserland, daar hebben ze al zeer lang ervaring met referenda.
Gaat wel goed daar met de inzet van dat instrument en deze uitslag is een sein richting de regering.
Klopt, want de Zwitserse regering was tegen een minarettenverbod. Echter, de bevolking heeft vandaag duidelijk gemaakt dat zij wel voor een minarettenverbod zijn. Zo zie je dus dat de regering een andere koers wil varen dan het volk wil. En het volk hoort in een democratie haar stem te hebben. Zwitserland is een voorloper hierin.
pi_75129773
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:15 schreef qonmann het volgende:

[..]

Je generaliseert er wel lekker op los..
Ik generaliseer!?

Hier, de TV-reclame voor de anti-Duitsers-artikelenserie:

En hier, de derde hit op YouTube voor "Schweiz":

Moet je echt eens kijken, voor zover je er iets van verstaatn.

En nu dus een minarettenverbod, omdat men niet geconfronteerd wil worden met de aanwezigheid van "rare" andere mensen.

En als ik op grond daarvan zeg dat veel Zwitsers blijkbaar nogal xenofoob zijn, dan generaliseer ik?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2009 23:21:23 ]
pi_75129816
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik generaliseer!?

Hier, de TV-reclame voor de anti-Duitsers-artikelenserie:

En hier, de derde hit op YouTube voor "Schweiz":

Kijk het filmpje maar eens. En lees eens de commentaren eronder.
ja jij, je had ook een ander artikel uit die kwaliteiskrant kunnen kiezen
pi_75129833
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:14 schreef Igen het volgende:
Tsja, zo blijkt maar weer eens hoe xenofoob de Zwitsers zijn. "links" het niet snapt.

Even ter informatie: in Zwitserland is zelfs een afkeer tegen Duitsers, ook al spreken die de taal en zijn ze goed opgeleid. Een kwaliteitsweekblad wijdde zelfs een hele artikelenreeks aan over "Hoe veel Duitsers kan Zwitserland hebben?" De hint is duidelijk: er zijn te veel Duitsers, die maken de identiteit kapot en pakken de banen af.

Even ter infromatie: in meerdere Europese landen beginnen steeds meer mensen een afkeer te krijgen aan de islam. De hint is duidelijk: steeds meer mensen zijn de islam zat en willen de bloei van de islam in Europa toch enigzins tegenhouden. Het is hier ten slotte geen moslimland en dat hoeft het ook nooit te worden.
Heb het even voor je verbeterd
pi_75129839
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:16 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Klopt, want de Zwitserse regering was tegen een minarettenverbod. Echter, de bevolking heeft vandaag duidelijk gemaakt dat zij wel voor een minarettenverbod zijn. Zo zie je dus dat de regering een andere koers wil varen dan het volk wil. En het volk hoort in een democratie haar stem te hebben. Zwitserland is een voorloper hierin.
Wat een dom gelul. Als wij morgen een referendum houden over belastingverhoging dan zal iedereen tegenstemmen. Dat is de wil van het volk. Of het een slim besluit is gezien de crisis is dan weer een ander verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')