abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 november 2009 @ 10:49:48 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75013284
Gisteren heb ik bij een niet nader te noemen elektronicazaak een product gekocht met een waarde van ¤ 79,-. Bij het afrekenen werd mij gevraagd om mijn naam en adresgegevens. Omdat ik niet overal geregistreerd hoef te staan, heb ik aangegeven dat een contantbon zonder gegevens ook goed genoeg is.
Krijg ik als antwoord: "Zonder uw gegevens kan ik geen bon maken. Dit heeft te maken met de aangescherpte garantieverplichtingen voor aankopen boven de ¤ 50,- die binnenkort ingaan en die wij nu al hanteren."

Nu zit ik de bon eens na te lezen en daar staan nog Algemene Voorwaarden op vermeld uit 1992 en 1996 (Algemene Voorwaarden Elektronische Detailhandel). Ik mag toch aannemen dat dergelijke wijzigingen in de AV's zijn opgenomen?

Is iemand bekend met de opmerking dat elektronicazaken nu de NAW-gegevens op de bon moeten vermelden omdat er anders geen garantie kan worden gegeven? En waar komt de grens van ¤ 50,- vandaan?
Ik heb de zaak al aangeschreven met het vriendelijke verzoek mijn gegevens per direct te verwijderen. Al is het maar om de reactie op de argumenten te horen.

(Nog een reden waarom ik het argument niet serieus neem: een gerenommeerd bedrijf die dit serieus invoert heeft (m.i.) genoeg aan een postcode en huisnummer om de adresgegevens te vullen. Nu moest ik alles opgeven.
De klant voor mij stond al in het systeem dus dat was wel makkelijk want zo kunnen ze even snel een kopie van de bon uitdraaien mocht dat nodig zijn.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 10:51:29 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_75013326
Is dat bij de mediamarkt? Daar kreeg ik het laatst ook.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  donderdag 26 november 2009 @ 10:53:16 #3
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_75013365
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:51 schreef Zeroku het volgende:
Is dat bij de mediamarkt? Daar kreeg ik het laatst ook.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_75013404
Ben benieuwd, ik geef die shit ook nooit maar volg het even
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 26 november 2009 @ 10:56:53 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75013454
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:51 schreef Zeroku het volgende:
Is dat bij de mediamarkt? Daar kreeg ik het laatst ook.
Nope. Harense Smid.
Maar blijkbaar zijn er dus meer zaken die er naar vragen.

Dan ben ik benieuwd op grond waarvan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 10:59:18 #6
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_75013514
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nope. Harense Smid.
Maar blijkbaar zijn er dus meer zaken die er naar vragen.

Dan ben ik benieuwd op grond waarvan.
had het ook bij feedback
krijg nu allemaal reclame in de bus

al vind ik dat van die winkel niet erg
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  donderdag 26 november 2009 @ 11:03:23 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_75013619
Media Markt vraagt postcode ivm de folderverspreiding Doen ze trouwens niet altijd
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:03:54 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75013636
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:59 schreef genakt het volgende:

[..]

had het ook bij feedback
krijg nu allemaal reclame in de bus

al vind ik dat van die winkel niet erg
Hmmm, en dat terwijl er nog expliciet werd aangegeven dat het daar niet voor gebruikt zou worden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:04:57 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75013659
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:03 schreef E.T. het volgende:
Media Markt vraagt postcode ivm de folderverspreiding Doen ze trouwens niet altijd
Daar kan ik nog inkomen. En als je die niet verstrekt doen ze m.i. ook niet moeilijk. Keuze werd bij mij altijd gerespecteerd als ik het niet wilde geven.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  † In Memoriam † donderdag 26 november 2009 @ 11:10:00 #10
21636 Feestkabouter
pi_75013795
ik wilde er toch eens verder naar zoeken................ maar niks gevonden hierover.

bij de mediamarkt: als je een verkoper spreekt en dan besluit een product te kopen dan printen ze ook vaak even een bon uit (op A4) met je naam erop (meestal vragen ze niet om mijn adres, ik sta wel ergens in het systeem maar vaak kunnen ze dat zo snel niet vinden dus dan komt er alleen mijn naam op).
laatst vroeg ik nog eens waarom dat is, antwoord was erg vaag: ivm garantie.
ik had op dat moment wat anders aan mijn kop en heb niet doorgevraagd.
volgende keer moeten ze me toch eens goed uitleggen hoe of wat.
toch vreemd: veel mensen kopen het product niet via de verkopers maar rekenen gewoon af bij de kassa (dus ze krijgen niet zo'n bon op A4), en bij de kassa wordt niet om een adres gevraagd.........
pi_75014452
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:49 schreef ManAtWork het volgende:

Krijg ik als antwoord: "Zonder uw gegevens kan ik geen bon maken. Dit heeft te maken met de aangescherpte garantieverplichtingen voor aankopen boven de ¤ 50,- die binnenkort ingaan en die wij nu al hanteren."
Verplichtingen van wie ten opzichte van wie? Het lijkt me hun zaak/probleem en niet iets waar jij iets mee te maken hebt.

Ik had waarschijnlijk net zo lang doorgevraagd tot het een plausibel verhaal zou worden of de koop afgeblazen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:38:30 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_75014645
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Verplichtingen van wie ten opzichte van wie? Het lijkt me hun zaak/probleem en niet iets waar jij iets mee te maken hebt.

Ik had waarschijnlijk net zo lang doorgevraagd tot het een plausibel verhaal zou worden of de koop afgeblazen.
Ik ook, als de HS niet wil meewerken ga je toc hlekker naar de concurrent
  donderdag 26 november 2009 @ 11:40:57 #13
62217 TommyZ
Zelfkennis siert den Mensch
pi_75014715
Dat dat met garantie te maken heeft is complete onzin. Garantie geldt namelijk op een product, niet op de persoon die 'm koopt. Het kan natuurlijk handig zijn voor jou als klant, mocht je je bon kwijt zijn (ook al is dat geen vereiste om garantie te kunnen claimen, het voorkomt alleen een hoop ge-emmer).
I do not regret the things I've done but those I did not do
pi_75014861
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:49 schreef ManAtWork het volgende:
Krijg ik als antwoord: "Zonder uw gegevens kan ik geen bon maken."
Gris ergens een blanco A4-tje vandaan (een halve meter kassastrook of de folder van week 47 voldoet ook), vraag 'm om een pen, kalk er demonstratief . . .
quote:
B O N

Cash betaald: 79 euro


_____________________ x
. . . op, roep demonstratief "Kijk, zie je wel dat je dat wel kunt" en verzoek 'm te tekenen bij het kruisje.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_75015039
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:40 schreef TommyZ het volgende:
Dat dat met garantie te maken heeft is complete onzin. Garantie geldt namelijk op een product, niet op de persoon die 'm koopt. Het kan natuurlijk handig zijn voor jou als klant, mocht je je bon kwijt zijn (ook al is dat geen vereiste om garantie te kunnen claimen, het voorkomt alleen een hoop ge-emmer).
Het argument "garantie" is inderdaad onzin maar jouw uitleg hier is dat ook.

Garantie is in beginsel niet overdraagbaar, jij sluit een overeenkomst met de HS. Als jij het product vervolgens doorverkoopt aan mij, maakt dat niet dat de HS vervolgens verplichtingen jegens mij heeft om mij een conform product te leveren. De HS heeft immers geen overeenkomst met mij maar met jou.

De garantieverplichtingen van de HS zijn dus wel degelijk koper-/persoonsgebonden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_75015055
Zeg voortaan tegen de verkoper: zonder jouw gegevens kan ik geen aankoop doen.
Vraag vervolgens naar zijn naam, geboortedatum, adres, etc.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  donderdag 26 november 2009 @ 11:56:43 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75015205
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Verplichtingen van wie ten opzichte van wie? Het lijkt me hun zaak/probleem en niet iets waar jij iets mee te maken hebt.

Ik had waarschijnlijk net zo lang doorgevraagd tot het een plausibel verhaal zou worden of de koop afgeblazen.
Had ik normaal ook gedaan maar ik stond bij een parkeermeter en had nog een afspraak. Was dus even een boodschap tussendoor.

Als ik meer tijd had gehad, had ik hier nog wel even een verhaal over kunnen aangaan. Zat er gisteren helaas even niet in.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:57:36 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75015238
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:38 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Ik ook, als de HS niet wil meewerken ga je toc hlekker naar de concurrent
Concurrent was ik al geweest. Alleen was die 40% duurder. En aangezien we nog steeds Hollander zijn, gaan we voor de laagste prijs.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:58:49 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75015278
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:40 schreef TommyZ het volgende:
Dat dat met garantie te maken heeft is complete onzin. Garantie geldt namelijk op een product, niet op de persoon die 'm koopt. Het kan natuurlijk handig zijn voor jou als klant, mocht je je bon kwijt zijn (ook al is dat geen vereiste om garantie te kunnen claimen, het voorkomt alleen een hoop ge-emmer).
Daarom ook mijn vraag of er iemand bekend is met een wijziging voor wat betreft de garantie.
Het is inderdaad aan mij (de klant) om aan te tonen wanneer ik het product heb gekocht en het is dus ook aan mij om een bon te kunnen tonen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 26 november 2009 @ 12:00:24 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75015319
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:46 schreef r_one het volgende:

[..]

Gris ergens een blanco A4-tje vandaan (een halve meter kassastrook of de folder van week 47 voldoet ook), vraag 'm om een pen, kalk er demonstratief . . .
[..]

. . . op, roep demonstratief "Kijk, zie je wel dat je dat wel kunt" en verzoek 'm te tekenen bij het kruisje.
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:52 schreef mighty_myte het volgende:
Zeg voortaan tegen de verkoper: zonder jouw gegevens kan ik geen aankoop doen.
Vraag vervolgens naar zijn naam, geboortedatum, adres, etc.
Dat had ik inderdaad moeten doen.
Helaas was ik op dat moment even niet zo helder en adrem. Beetje tijdsdruk en uitgelopen planning. Geen excuus maar ja,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75017945
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Het argument "garantie" is inderdaad onzin maar jouw uitleg hier is dat ook.

Garantie is in beginsel niet overdraagbaar, jij sluit een overeenkomst met de HS. Als jij het product vervolgens doorverkoopt aan mij, maakt dat niet dat de HS vervolgens verplichtingen jegens mij heeft om mij een conform product te leveren. De HS heeft immers geen overeenkomst met mij maar met jou.

De garantieverplichtingen van de HS zijn dus wel degelijk koper-/persoonsgebonden.
Ik zit niet echt diep in het overeenkomstenrecht, maar mij lijkt een garantiebepaling wel degelijk te kunnen overgaan op grond van 6:251 lid 1 BW:
quote:
Artikel 251

1. Staat een uit een overeenkomst voortvloeiende, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat recht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt.
Aangezien de consument-verkoper van een product geen belang meer heeft bij het het recht op garantie wanneer hij het goed verkocht heeft, lijkt me dat het recht op garantie ook overgaat.

De Asser (deel 4-II. Algemene leer der overeenkomsten) vermeldt bij de toelichting van het artikel:
quote:
Niet uitgesloten is evenwel dat het een recht betreft dat bedongen is terzake van een roerende zaak (bijv. een garantie bedongen bij de aankoop van een auto)
...dus lijkt het me dat garantie als kwalitatief recht wel gewoon over kan gaan bij doorverkoop.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_75033091
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:20 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik zit niet echt diep in het overeenkomstenrecht, maar mij lijkt een garantiebepaling wel degelijk te kunnen overgaan op grond van 6:251 lid 1 BW:
[..]

Aangezien de consument-verkoper van een product geen belang meer heeft bij het het recht op garantie wanneer hij het goed verkocht heeft, lijkt me dat het recht op garantie ook overgaat.

De Asser (deel 4-II. Algemene leer der overeenkomsten) vermeldt bij de toelichting van het artikel:
[..]

...dus lijkt het me dat garantie als kwalitatief recht wel gewoon over kan gaan bij doorverkoop.
Hmmm ... interessante theorie. Ben wel benieuwd hoe deze theorie zich dan verhoudt tot de zinsnede "Deze garantie is niet overdraagbaar" in menige garantievoorwaarden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_75033548
quote:
Op donderdag 26 november 2009 10:49 schreef ManAtWork het volgende:
Gisteren heb ik bij een niet nader te noemen elektronicazaak een product gekocht met een waarde van ¤ 79,-. Bij het afrekenen werd mij gevraagd om mijn naam en adresgegevens. Omdat ik niet overal geregistreerd hoef te staan, heb ik aangegeven dat een contantbon zonder gegevens ook goed genoeg is.
Krijg ik als antwoord: "Zonder uw gegevens kan ik geen bon maken. Dit heeft te maken met de aangescherpte garantieverplichtingen voor aankopen boven de ¤ 50,- die binnenkort ingaan en die wij nu al hanteren."

Is iemand bekend met de opmerking dat elektronicazaken nu de NAW-gegevens op de bon moeten vermelden omdat er anders geen garantie kan worden gegeven? En waar komt de grens van ¤ 50,- vandaan?
Ik heb de zaak al aangeschreven met het vriendelijke verzoek mijn gegevens per direct te verwijderen. Al is het maar om de reactie op de argumenten te horen.


haha herkenbaar! Wij zijn ruim 9 jaar geleden al eens weggelopen bij de De Block toen ze ons geen tv wilden verkopen zonder achterlating van onze NAW-gegevens. Bij de buren (It's geloof ik) zijn we toen prima geholpen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Moderator donderdag 26 november 2009 @ 21:20:19 #24
18653 crew  D.
pi_75033972
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:10 schreef Essebes het volgende:

[..]

haha herkenbaar! Wij zijn ruim 9 jaar geleden al eens weggelopen bij de De Block toen ze ons geen tv wilden verkopen zonder achterlating van onze NAW-gegevens. Bij de buren (It's geloof ik) zijn we toen prima geholpen.
It's doet het ook nu
  donderdag 26 november 2009 @ 21:24:37 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75034154
Is het niet zo dat ze verplicht zijn een bon te maken (oa. Wet op de OB)?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')