...totdat de wetgever beslist dat de doodstraf verplicht wordt bij een bepaald misdrijf.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:13 schreef Fides het volgende:
[..]
Een rechter zal altijd de vrijheid hebben de doodstraf niet op te leggen.
Kennelijk formuleer ik heel slecht, dus ik waag nogmaals een poging:quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:10 schreef Fides het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Een overheid die zich bevoegd maakt haar burgers te doden (dmv een wet in het Wetboek van Strafrecht) maakt zich alleen bevoegd dit te doen na een eerlijk proces.
Waarom precies moet een overheid, die zich het recht voorbehoudt haar burgers te doden, gewantrouwd worden? Immers het eerlijk proces wordt primair gegarandeerd door artikel 6 EVRM.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:31 schreef Argento het volgende:
[..]
Niet interessant. Al heb ik de moord hoogstpersoonlijk gepleegd zien worden, ik wil geen overheid die haar burgers doodt.
Een overheid die zich het recht voorbehoudt haar burgers te doden, heeft zichzelf dus geen enkele grens als het gaat om het eenzijdig optreden tegen haar burgers. Z'on overheid dient gewantrouwd te worden, zo ook de burgers die een pro-doodstrafstandpunt innemen en kennelijk niet in staat zijn de werkelijke implicaties daarvan te overzien.
Definieer 'eerlijk proces'. Verder staat het een toekomstige regering vrij om uit de EU te stappen, waarmee het EVRM ook haar rechtsgeldigheid zou verliezen (en de doodstraf uberhaubt mogelijk zou worden, maar dat terzijde).quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Waarom precies moet een overheid, die zich het recht voorbehoudt haar burgers te doden, gewantrouwd worden? Immers het eerlijk proces wordt primair gegarandeerd door artikel 6 EVRM.
Ik heb het over een eerlijk proces volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:54 schreef justanick het volgende:
[..]
Definieer 'eerlijk proces'. Verder staat het een toekomstige regering vrij om uit de EU te stappen, waarmee het EVRM ook haar rechtsgeldigheid zou verliezen (en de doodstraf uberhaubt mogelijk zou worden, maar dat terzijde).
Als je de doodstraf in wilt voeren is dat hele artikel niet relevant. Verder garandeert artikel 6 EVRM geen 'eerlijk' proces, als in 100% onafhankelijk, onpartijdig en met een goede verdeding van jouw kant. In de VS zijn processen ook altijd 'eerlijk', maar ook daar wordt er regelmatig iemand ter dood veroordeeld die een dergelijke veroordeling niet aan zijn/haar broek had gekregen met een competente advocaat.quote:Op vrijdag 4 december 2009 18:06 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb het over een eerlijk proces volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Ik kan het wetsartikel wel copy paste als je dat heel graag wenst.
Ik vind dit een beetje een rare discussiemethode die jij hanteert.quote:Op vrijdag 4 december 2009 18:50 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je de doodstraf in wilt voeren is dat hele artikel niet relevant. Verder garandeert artikel 6 EVRM geen 'eerlijk' proces, als in 100% onafhankelijk, onpartijdig en met een goede verdeding van jouw kant. In de VS zijn processen ook altijd 'eerlijk', maar ook daar wordt er regelmatig iemand ter dood veroordeeld die een dergelijke veroordeling niet aan zijn/haar broek had gekregen met een competente advocaat.
Daar ben ik het niet mee eens. Een bankrover raakt opgewonden van banken beroven, een snelheidsovertreder raakt opgewonden van te snel rijden. Steriliseren werkt tegen alle misdrijven, niet alleen bij zedendelicten.quote:Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef breaky het volgende:
[..]
Doodstraf...nee, dat moet gewoon niet kunnen. Dan liever die "nare straf". Sterilliseren alleen bij degenen die sexuele misdrijven begaan hebben en die toch alleen maar in herhaling zullen vallen.
Je stelt dat het recht op een eerlijk proces is gegarandeerd in het EVRM. Maar dat kan niet, al was het alleen maar omdat bij de invoering van de doodstraf het EVRM niet meer geldig is voor NL. Om de doodstraf in te kunnen voeren moeten we namelijk uit de EU stappen. En het EVRM is een 'product' van de EU.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje een rare discussiemethode die jij hanteert.
Ook al zou ik bij machte zijn eigenhandig zaken in te willen voeren (of af te schaffen) ben jij dan degene die bepaalt wat dat dan zou zijn?
Een eerlijk proces is bijvoorbeeld dat men onschuldig is totdat men schuldig is bevonden, onafhankelijke rechtsspraak (dus geen onderdeel van het ministerie van Justitie), de keuze van de raadsman vrij is, etc.
Ik had het over een eerlijk proces volgens het EVRM.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:23 schreef justanick het volgende:
Je stelt dat het recht op een eerlijk proces is gegarandeerd in het EVRM. Maar dat kan niet, al was het alleen maar omdat bij de invoering van de doodstraf het EVRM niet meer geldig is voor NL. Om de doodstraf in te kunnen voeren moeten we namelijk uit de EU stappen. En het EVRM is een 'product' van de EU.
Stel dat ik dit aanneem van jou, impliceert deze 'wetenschap' dat het vertrekpunt bij het niet invoeren van de doodstraf evengoed een theoretische aangelegenheid is en niet 100% eerlijk en partijdig.quote:De garantie waar jij over spreekt bestaat dus helemaal niet (in een scenario waarbij de doodstraf wordt ingevoerd). Dat nog even afgezien van het simpele feit dat een 100% eerlijk, onpartijdig proces (met een oprecht blinde vrouwe justitia) een theoretische aangelegenheid is. In de praktijk is het onmogelijk.
Stelde jij niet voor om iedereen die 'rechts' is in een gesticht te stoppen?quote:Op vrijdag 4 december 2009 13:30 schreef scanman1 het volgende:
Is dit serieus?
Straks ook nog een verplichte hersenoperatie zodat ze echt nooit meer in de fout gaan. Jezus, waar moet dat heen met dit land
quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Waarom precies moet een overheid, die zich het recht voorbehoudt haar burgers te doden, gewantrouwd worden? Immers het eerlijk proces wordt primair gegarandeerd door artikel 6 EVRM.
Waarom precies dienen burgers die een pro-doodstraf standpunt innemen gewantrouwd (lichtelijk demagogisch) te worden? Hoe precies zit de stelling in elkaar dat burgers die voor de zwaarst mogelijke, door een rechter opgelegde straf, pleiten kennelijk niet in staat zijn de werkelijke implicaties daarvan te overzien?
Of heb je het bij het laatste over jouw eigen (demagogische) mening?
Misschien heeft de bankrover wel gewoon geld nodig (of althans, wil een luxe leven leiden) en heeft de snelheidsovertreder haast. Ik denk dat maar heel weinig van dat soort delicten om de kick worden gepleegd.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:22 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Een bankrover raakt opgewonden van banken beroven, een snelheidsovertreder raakt opgewonden van te snel rijden.
Ik begrijp je bijna volkomen (hoe kan ik überhaupt het in beginsel oneens zijn met jouw mening?), maar je bent zo stellig dat staten, die in de wet hebben opgenomen dat rechters de zwaarst mogelijke straf, kunnen opleggen gewantrouwd dienen te worden. Zo'n formulering overstijgt namelijk de eigen mening; dienen te wantrouwen (het lijkt wel een oproep).quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:06 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik blijk inderdaad belabberd te formuleren, maar ik ben hardnekkig:
Uitstekende vraag!quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:37 schreef damian5700 het volgende:
(hoe kan ik überhaupt het in beginsel oneens zijn met jouw mening?)
Ik wil het best formuleren als: 'ik wantrouw overheden die etc. etc.'quote:maar je bent zo stellig dat staten, die in de wet hebben opgenomen dat rechters de zwaarst mogelijke straf, kunnen opleggen gewantrouwd dienen te worden. Zo'n formulering overstijgt namelijk de eigen mening; dienen te wantrouwen (het lijkt wel een oproep).
Omdat het mijn ervaring is dat pleiters vóór de doodstraf het emo-argument niet ontstijgen. Dus het argument dat daders van zware, rechtsorde schokkende misdrijven, hun daden met de dood moeten bekopen. De kindermoordenaars e.d.quote:Je stelt ook dat mensen die een standpunt aanhangen voor doodstraf dienen te worden gewantrouwd, waarbij je dan en passant aanneemt (feitelijk zonder onderbouwing) dat het in alle gevallen zo is, dat deze mensen niet in staat zijn de implicaties daarvan te overzien. Daar gaat het tweede deel van mijn vraag over. Hoe precies zit dit in elkaar dat mensen die voor de doodstraf pleiten volgens jouw stelling de werkelijke implicaties daarvan niet overzien?
Een overheid die haar macht ten opzichte van het individu beperkt door zich te verbinden aan verplichtingen op het vlak van de eerbiediging van mensenrechten (zoals dat voor iedere moderne democratie geldt) spreekt zichzelf tegen als zij haar overheidsmacht onbegrensd laat als het gaat om haar scala aan sancties.quote:Als het, zoals jij doet blijken, hier een wetmatigheid betreft dan is het eenvoudig het principe daarachter toe te lichten, dunkt me.
Je bent aan het draaien: je stelde dat een eerlijk proces wordt gegarandeerd door het EVRM. Ik heb aangegeven dat dit niet kan (EVRM = EU, doodstraf = uit EU, ergo: doodstraf = EVRM door de shredder). Bescherming vanuit de EU bestaat in casu de doodstraf dus niet. Afgezien daarvan zijn die waarborgen ook slechts een soort-van papieren tijger.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik had het over een eerlijk proces volgens het EVRM.
Daarnaast, stel voor dat ik gepleit had voor de doodstraf en gepleit had dat Nederland de EU zou moeten verlaten dan nog zou de invoering van de doodstraf niet per definitie implicaties hebben voor de rechtsgang of voor de rechten en plichten tijdens vervolging.
Klopt. Daarom is de doodstraf ook geen goed idee. Het risico op fouten is simpelweg te groot en bij de doodstraf kun je niets meer doen om je fout te corrigeren. Overigens is een rechter nooit volledig objectief. Dat is nl onmogelijk; een mens kan zonder emotie geen beslissingen nemen. Dat is bewezen in een paar experimenten. Die emotie kan de doorslag geven tussen een onschuldig of een schuldig in een grensgeval. Een 100% eerlijke rechtzaak zou ook moeten betekenen dat de advocaat van de verdachte en de officier van justitie exact even bekwaam zijn. Indien 1 van de 2 competenter is dan de ander (wat nagenoeg altijd het geval is) heeft de verdachte dus een voor- of nadeel. Ook dat kan van doorslaggevende betekenis zijn in een vonnis. En deze problemen kun je niet oplossen.quote:Stel dat ik dit aanneem van jou, impliceert deze 'wetenschap' dat het vertrekpunt bij het niet invoeren van de doodstraf evengoed een theoretische aangelegenheid is en niet 100% eerlijk en partijdig.
Het EVRM heeft overigens niet veel van doen met de EU, wel met de Raad van Europa.quote:Op zaterdag 5 december 2009 00:36 schreef justanick het volgende:
[..]
Je bent aan het draaien: je stelde dat een eerlijk proces wordt gegarandeerd door het EVRM. Ik heb aangegeven dat dit niet kan (EVRM = EU, doodstraf = uit EU, ergo: doodstraf = EVRM door de shredder). Bescherming vanuit de EU bestaat in casu de doodstraf dus niet. Afgezien daarvan zijn die waarborgen ook slechts een soort-van papieren tijger.
[..]
Laat er geen misverstanden over bestaan dat ik in beginsel, net als jij, leven verkies boven dood.quote:
Als dit de boodschap van jou is dan zou je het beter als zodanig mogen formuleren, vind ik. Nu lijkt het wel een oproep, zoals ik al aan had gegeven.quote:Ik wil het best formuleren als: 'ik wantrouw overheden die etc. etc.'
Dat jij pleiters voor de doodstraf gaat wantrouwen is jouw zaak, maar dienen te worden gewantrouwd lijkt mij iets te hoogdravend.quote:Omdat het mijn ervaring is dat pleiters vóór de doodstraf het emo-argument niet ontstijgen.
Volgens mij had jij het min of meer over de capaciteiten van de pleiters van de doodstraf. Immers beweerde je dat mensen die voor de doodstraf pleiten de werkelijke implicaties daarvan niet overzien.quote:<knip>
Dit is hypothetisch. Uit het citaat waar je dit haalt zit de crux van mijn bericht in de vragen die niet aan jouw waren gericht.quote:Op zaterdag 5 december 2009 00:36 schreef justanick het volgende:
Je bent aan het draaien: je stelde dat een eerlijk proces wordt gegarandeerd door het EVRM. Ik heb aangegeven dat dit niet kan (EVRM = EU, doodstraf = uit EU, ergo: doodstraf = EVRM door de shredder). Bescherming vanuit de EU bestaat in casu de doodstraf dus niet. Afgezien daarvan zijn die waarborgen ook slechts een soort-van papieren tijger.
Inderdaadquote:Klopt.
Ah, nu kom je plotseling met de term 'per definitie' aanzetten. Prima. Laten we dan even alle juridische theoretische bullshit terzijde schuiven en gewoon naar de praktijk kijken. Bestaat er zoiets als een eerlijk proces in jouw ogen? En antwoord nu niet met EVRM-achtige zaken, maar antwoord vanuit de praktijk.quote:Op zondag 6 december 2009 10:20 schreef damian5700 het volgende:
Dat laat onverlet dat in mijn hypothese het niet zo is gesteld dat wanneer de rechtsbescherming niet meer aan de EVRM ontleend zou kunnen worden dit per definitie betekent dat er geen eerlijk proces zou kunnen bestaan.
Of anders moet je maar even nader verklaren dat wanneer (hypothetisch) een land uit de EU zou treden dit per definitie implicaties zou hebben voor het raamwerk van de rechtsvervolging.
Heb jij iets in het verleden meegemaakt waar jij mij nu voor wil laten boeten, ofzo?quote:Op zondag 6 december 2009 11:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Ah, nu kom je plotseling met de term 'per definitie' aanzetten. Prima. Laten we dan even alle juridische theoretische bullshit terzijde schuiven en gewoon naar de praktijk kijken. Bestaat er zoiets als een eerlijk proces in jouw ogen? En antwoord nu niet met EVRM-achtige zaken, maar antwoord vanuit de praktijk.
Correct. Doen ze ook niet. Net zo zeer als het PVV-ers ontgaat dat het PVV-program op punten ronduit anti-democratisch en een bedreiging voor de rechtstaat is. Het zou al minder erg zijn als men dat wel onderkende maar toegaf dat dat hen niet uitmaakt. Zoals het ook al minder erg zou zijn als een pro-doodstraffer de (juridisch abstracte) implicaties van het invoeren van de doodstraf onderkent en niet blijft steken in wraakgevoelens jegens een potentiele dader.quote:Op zondag 6 december 2009 10:15 schreef damian5700 het volgende:
Volgens mij had jij het min of meer over de capaciteiten van de pleiters van de doodstraf. Immers beweerde je dat mensen die voor de doodstraf pleiten de werkelijke implicaties daarvan niet overzien.
Klopt, ik rij altijd met een stijve in m'n manta, lekker ook, die drempels, BOIOOINGGGG.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:22 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Een bankrover raakt opgewonden van banken beroven, een snelheidsovertreder raakt opgewonden van te snel rijden. Steriliseren werkt tegen alle misdrijven, niet alleen bij zedendelicten.
En ik raak ook 'opgewonden' van teveel slagroomtaart. Dus sterilliseren helpt goed tegen overgewichtquote:Op vrijdag 4 december 2009 19:22 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Een bankrover raakt opgewonden van banken beroven, een snelheidsovertreder raakt opgewonden van te snel rijden. Steriliseren werkt tegen alle misdrijven, niet alleen bij zedendelicten.
Heerlijk, 28 jaar in de bak. Die man is pas 58 en heeft dus nog het hele leven voor zichzelf, nouja, eerst nog 9 jaar werken voor hij de pensioengerechtigde leeftijd van 67 heeft. Zoals altijd is de omgeving ook overtuigd van de onschuld van de verdachte *not*.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:07 schreef voyeur het volgende:
In de VS is zojuist iemand vrijgelaten na 28 jaar gevangenisstraf. Hij bleek de dader niet te kunnen zijn op basis van nieuw DNA onderzoek. Verder waren er valse getuigenissen afgelegd in de zaak. Hij was slechts veroordeeld tot levenslang waardoor hij nu op 58 jarige leeftijd een nieuwe kans krijgt.
Dat vind ik nog steeds een prima praktisch argument tegen de doodstraf naast het bezwaar dat Argento aanvoert over de verhouding overheid burgers.
Link
Je wilt zo veel mogelijk mensen met de dood bedreigen zodat ze christen worden?quote:Op woensdag 16 december 2009 20:15 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Heerlijk, 28 jaar in de bak. Die man is pas 58 en heeft dus nog het hele leven voor zichzelf, nouja, eerst nog 9 jaar werken voor hij de pensioengerechtigde leeftijd van 67 heeft. Zoals altijd is de omgeving ook overtuigd van de onschuld van de verdachte *not*.
De Twee van Putten hebben nu nog steeds geen baan, ze worden nog steeds met de nek aangekeken omdat ze ooit (naar later blijkt ten onrechte) veroordeeld zijn.
Ik ben voor de doodstraf, ook als ik zelf op de stoel beland, God weet dat ik onschuldig ben dus hoef ik nooit bang te zijn om te sterven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |