Beweeg je hoofd eens mee met de looprichting van de voetganger..quote:Op donderdag 3 december 2009 16:17 schreef Plasterk het volgende:
[ afbeelding ]
eeuh.. ik moet de voetganger toch voorrang verlenen?
wat zegt dit danquote:Op donderdag 3 december 2009 16:43 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Beweeg je hoofd eens mee met de looprichting van de voetganger..
Daar is je antwoord
niet bij uitritten waar het trottoir door loopt.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:02 schreef DJKoster het volgende:
[..]
<<<<<<<<< of >>>>>>>> =(geen voorrang verlenen)
^
^
^
^
^ (of andersom)
=(wel voorrang verlenen)
ok, dus dit proefexamen heeft t dus fout?quote:Op donderdag 3 december 2009 16:17 schreef Plasterk het volgende:
[ afbeelding ]
eeuh.. ik moet de voetganger toch voorrang verlenen?
40% van de mensen doet de TTT? Echt, wat een faalhazen. Je schiet er niks mee op (nee, je hoeft niet meer je auto te parkeren op het examen, dat is ook zoooo moeiljikquote:Rijbewijs wordt weer duurder
Rijexamenkandidaten moeten gezamenlijk miljoenen euro’s extra neertellen voor een rijbewijs. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat kampt met financiële tegenvallers, verhoogt de tarieven.
Zo wordt de tussentijdse toets (TTT), die oorspronkelijk werd ingevoerd als klein examen voor bijzondere verrichtingen, in 2010 gewoonweg gelijk getrokken in prijs met een normaal rijexamen: 93,15 euro. Iedereen die voor deze examencombinatie kiest, en dat is inmiddels veertig procent van de kandidaten, betaalt voor een eerste keer examen doen straks dus alleen al aan het CBR ruim 186 euro.
Branchevereniging Bovag eist hierover opheldering bij het CBR: „Je kunt je voorstellen dat de rijschoolhouders hier niet bepaald blij mee zijn. Voor leerlingen wordt het totaalplaatje kostbaarder, terwijl de tussentijdse toets erg gewild is”, zegt woordvoerder Paul de Waal.
Gemiddeld heeft een leerling nu minstens veertig lessen nodig, tegen een gemiddelde lesprijs van 47 euro. Zodoende kost een rijbewijs zeker 2100 euro, inclusief tussentijdse toets en theorie-examen.
Gevraagd naar de reden van de verhoging van de TTT, laat het CBR weten dat de administratieve afhandeling van dit mini-examen, ook ingevoerd om de drempel voor het echte examen te verlagen, inmiddels net zo hoog is als bij het gewone examen.
Faalangstexamen
Opvallend genoeg zijn kandidaten straks ineens voordeliger uit met een recent vernieuwd faalangstexamen van 164,20 euro, waarbij de slagingskans ook nog acht procent hoger ligt, dan bij gebruikmaking van de TTT. Voorheen kon alleen zo’n speciaal examen worden aangevraagd nadat enkele keren een normaal examen was mislukt. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Het CBR vindt de prijs- en kansvergelijking echter mank gaan. „Het faalangstexamen wordt nu gedaan door extreem gemotiveerde mensen. Ook wordt er gelest bij speciaal opgeleide rij-instructeurs, hoewel dat niet verplicht is. Je kunt die slagingspercentages daarom niet zo maar vergelijken”, zegt woordvoerder Coen Sleddering.
Gelet op de historische vraag naar examens levert de prijsverhoging van de TTT het CBR zeker een miljoen euro extra inkomsten op per jaar, van 5,6 naar 6,8 miljoen euro. Maar ook de 2,5 procent verhoging van de theorie-examens resulteert in een extra half miljoen euro. Aangezien de eigen verklaring, die gehandicapten en ouderen nodig hebben, ook met 11 procent stijgt, levert dat opnieuw 1,3 miljoen euro extra op.
Het CBR kampt de laatste tijd met stevige financiële tegenvallers. Zo zijn er miljoenen euro’s nodig voor de instandhouding van een ruime pensioenregeling (eindloon) en voor een reorganisatie. Het CBR ontkent echter dat de prijsverhoging hiermee verband houdt.
Op mijn examen moest ik keren en dat kon alleen doro achteruit een straatje in te rijden. Had het 1 keer geoefend en dat ging niet goed meen ik, maar op het examen lukte het wel, straat was ook leeg, dat scheeldequote:Op vrijdag 4 december 2009 11:47 schreef Biefstuk het volgende:
Nog 2 weekjes en dan examen
Ik las op een ander forum dat best wel veel mensen een bochtje achteruit moesten rijden op hun examen. Heb ik maar 1x geoefend ofzo
ik betaal 43.. Zoveel goedkoper is er niet hiero. De goedkoopste komt op 38 neer.. maar dat scheen geen goede rijschool te zijn.quote:Op vrijdag 4 december 2009 10:52 schreef willempjewever het volgende:
[..]
40% van de mensen doet de TTT? Echt, wat een faalhazen. Je schiet er niks mee op (nee, je hoeft niet meer je auto te parkeren op het examen, dat is ook zoooo moeiljik), goed idee om dat duurder te maken.
En 47 euro per les gemiddeld?Als je dat betaald ben je een nog grotere faalhaas dan iemand die een TTT doet.
Ik heb zelf ook geen TTT gedaan, en ik zie er het nut eerlijk gezegd ook niet van in. Eventjes je auto parkeren (kan gewoon vooruit, hoe moeilijk kan het zijn?) eventjes je auto omkeren en stopen achter een auto om vervolgens weer verder te rijden. Dat is toch allemaal niet zo moeilijk?quote:Op vrijdag 4 december 2009 10:52 schreef willempjewever het volgende:
[..]
40% van de mensen doet de TTT? Echt, wat een faalhazen. Je schiet er niks mee op (nee, je hoeft niet meer je auto te parkeren op het examen, dat is ook zoooo moeiljik), goed idee om dat duurder te maken.
En 47 euro per les gemiddeld?Als je dat betaald ben je een nog grotere faalhaas dan iemand die een TTT doet.
Beter wat meer betalen voor een goede rijschool. Maar met 43 zit je vrij hoog en dan nog 5 euro onder het bedrag in die mail dat een gemiddelde prijs moet zijn. Met 30 lessen toch 150 euro goedkoper uit.quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:14 schreef monsterd. het volgende:
ik betaal 43.. Zoveel goedkoper is er niet hiero. De goedkoopste komt op 38 neer.. maar dat scheen geen goede rijschool te zijn.
Nou, vandaag ging alles niet lekker. Nou ja, alle bijzondere verrichtingen gingen wel goed. Maar het is voornamelijk het overzicht hebben en wat meer durf hebben. Ik twijfel teveel. Zo wacht ik soms wat te lang. Zie ik een auto van links komen en dan is wel voldoende ruimte/tijd om over te steken, maar soms twijfel ik en wacht ik. Dat is niet goed, maar dat zit een beetje in me. Maar op deze manier gaat het nog lang duren...quote:Op vrijdag 4 december 2009 18:36 schreef Bhuddy het volgende:
Tuurlijk wel Hippos! Wat ging er mis dan?
Vandaag weer een heel stuk alleen gereden, super druk op de weg maar ging lekker!
Dat is waarquote:Op vrijdag 4 december 2009 19:48 schreef fespo het volgende:
had ik ook last van.
je moet niet vergeten dat andere rekening met jou zullen houden.
als jij ergens oversteekt zal een tegemoet komende rijder echt niet vol gas door rijden mar dit opmerken en het gas los laten en zorgen dat jij ruimte hebt.
Dat heb ik ook nog wel eens, maar aan de andere kant is het toch wel beter om 'rustig' aan te doen in plaats van je er op het laatste nippertje er nog even tussen te persen. Maar het moet natuurlijk niet té lang duren.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:07 schreef Hippos het volgende:
[..]
Dat is waarMaar soms twijfel ik en blijf ik toch wachten, en dat gebeurt net iets te vaak...
Leukquote:Op zaterdag 5 december 2009 15:03 schreef daffiieej het volgende:
Dinsdag eindelijk bij een autotje kijken....
Hopelijk is het wat en kan ik hem gelijk meenemen .. Dan is hetdag scooter en
welkom Auto..
Nu al meer als 1 maand me rijbewijs maar dat is dan echt de eerste keer nadat ik me examen heb gehaald ga rijden .. dus spannend.. Benzine is natuurlijk weer anders als diesel.. hoop dat ik het durf
![]()
![]()
Iedereen die nog op moet suc6 !!
Meestal wat sneller terugschakelen, toch?quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:28 schreef larry91 het volgende:
[..]
Leuk
Maar benzine is opzich niet veel anders als diesel, het verschil is in mijn ogen echt heel klein.
Oh zo, ik heb 's zomers benzine gereden en toen ik verhuisde diesel en dat was wel even wennen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:40 schreef Bhuddy het volgende:
Nee dat niet zo zeer, je moet alleen bij het wegrijden gas geven bij het aangrijpingspunt, moet je even aan wennen. Als je het eenmaal doorhebt is het goed te doen.
Mwah, ik (en mijn instructeur) vinden allebei dat het zeker zou moeten lukken, ik houd er alleen niet van om aan de grillen van een examinator overgelaten te worden. Sommigen zijn toegeeflijk, anderen laten je voor het kleinste foutje zakkenquote:Op zondag 6 december 2009 23:02 schreef styliste het volgende:
[..]
wat is daar erg aan? Of vind je het heel erg eng?
Als jullie allebei vinden dat het zeker moet lukken is er toch niets aan de hand?quote:Op zondag 6 december 2009 23:09 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Mwah, ik (en mijn instructeur) vinden allebei dat het zeker zou moeten lukken, ik houd er alleen niet van om aan de grillen van een examinator overgelaten te worden. Sommigen zijn toegeeflijk, anderen laten je voor het kleinste foutje zakken.
Het is ook mijn tweede keer, alhoewel de eerst keer van de zomer in een andere stad was en dus al lang geleden. Maar toch, ik vind het te onvoorspelbaarquote:Op zondag 6 december 2009 23:17 schreef styliste het volgende:
[..]
Als jullie allebei vinden dat het zeker moet lukken is er toch niets aan de hand?
Ik had een hele toffe examinator, beide keren dezelfde gelukkig. tweede keer geen in/externe controle gehad, geen situatiebevraging, beide keren niet hoeven te parkeren (stopopdracht en omkeeropdracht) mocht vrijdag zelfs zelf kiezen hoe ik zelfstandig wilde rijden. Als het goed is weet je nu hoe je moet rijden. Ik heb de tweede keer echt slechter gereden als de eerste keer omdat ik op de een of andere manier veel zenuwachtiger was maar het punt waar ik vorige keer op gezakt ben deed ik nu wel heel goed. Daarom ben ik toch geslaagd.
Het zal vast per examinator verschillend zijn maar die mensen zijn er op getraind door je zenuwen heen te kijken en om te zien of je het echt wel kan of dat er nog een beetje bijgeschaafd moet worden.
En hoe kut het ook is, als je de eerste keer zakt weet je de tweede keer tenminste precies wat je te wachten staat.
Ik twijfelde de eerste keer nog wel een beetje of ik het echt wel kon. De tweede keer niet.
(misschien lag dat er ook aan dat ik voor mezelf al had besloten anders een andere instructeur te vragen bij mijn rijschool, het werd een beetje te gezellig in de auto.)
Rotterdam is het Caïro van Nederlandquote:
Oh! Ook Rotterdam! Afgelopen woensdag mn rij examen gewoon gehaald.quote:Op zondag 6 december 2009 23:47 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Rotterdam is het Caïro van Nederland. Maar ik kan het! Althans, dat blijf ik mezelf wijsmaken
.
Wolf, zat eerst bij tempo maar dat was echt een drama.quote:Op zondag 6 december 2009 23:50 schreef Tijgertje. het volgende:
[..]
Oh! Ook Rotterdam! Afgelopen woensdag mn rij examen gewoon gehaald.
Tuurlijk kan jij het. Ben benieuwd! En onthoud even de naam van je examinator!
Welke rijschool zit je?
Bij mn rijlessen oefende ik de route naar Airport heel erg veel.quote:Op zondag 6 december 2009 23:52 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Wolf, zat eerst bij tempo maar dat was echt een drama.
Waar reed jij naartoe, Rotterdam Airport?
Whehe, ik hoop dat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan, ik ken Rotterdam nog niet zo goedquote:Op zondag 6 december 2009 23:53 schreef Tijgertje. het volgende:
[..]
Bij mn rijlessen oefende ik de route naar Airport heel erg veel.
Dus toen de examinator zei dat we richting Utrecht gingen rijden begon ik hem best te trippen.
Had die route nog nooit gereden en door Kralingen enzo.
Maar het ging goed.
Ik had een man.:Yquote:Op zondag 6 december 2009 23:54 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Whehe, ik hoop dat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan, ik ken Rotterdam nog niet zo goed. Had je een man of een vrouw?
En welke bijzondere verrichtingen?
Ja, vooruit inparkeren mag dus gewoon wel. Alhoewel achteruit natuurlijk meer je autoskillz laat zienquote:Op zondag 6 december 2009 23:55 schreef Tijgertje. het volgende:
[..]
Ik had een man.:Y
Euhm. Stopproef. Die ik hard verneukte.
En gewoon vooruit inparkeren.
Ja oké. Maar dat vooruit inparkeren was toen we weer bij het CBR waren.quote:Op maandag 7 december 2009 09:11 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ja, vooruit inparkeren mag dus gewoon wel. Alhoewel achteruit natuurlijk meer je autoskillz laat zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |