Hoax.. kan niet!quote:Vanavond zaten wij gezellig met ons studentenhuis gezamelijk te eten.
Tijdens het eten dronken wij spa rood en kraan water.
Koolzuurgas heeft wel een massa, dus in opgeloste vorm zou het wel kunnen bijdragen aan het gewicht.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:06 schreef Djarum het volgende:
Maar nu serieus, koolzuurgas heeft geen gewicht. Het enige is dat het niet mengt met water. Door de druk in de fles spuit het ook naar buiten maar het heeft niet de eigenschap om lichter te zijn dan "gewone"lucht.
Daarom is er geen verschil in gewicht.
(denk ik)
Dat dusquote:Op vrijdag 20 november 2009 20:10 schreef peristilius het volgende:
[..]
Koolzuurgas heeft wel een massa, dus in opgeloste vorm zou het wel kunnen bijdragen aan het gewicht.
Dat sowieso, als er gas ontsnapt wordt de massa lager. Ervan uitgaande dat er geen nieuw gas naar binnen stroomt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:19 schreef Mark_Boelen het volgende:
Dus eigenlijk als je de fles zou schudden; fles openen; weer schudden; wederom openen, de fles lichter van gewicht worden
Hoe Lang de chinees.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:29 schreef Bragi het volgende:
Maar wat is zwaarder: een kilo aan flessen spa blauw of een kilo aan flessen spa rood?
even zwaar is allebei een kiloquote:Op vrijdag 20 november 2009 20:29 schreef Bragi het volgende:
Maar wat is zwaarder: een kilo aan flessen spa blauw of een kilo aan flessen spa rood?
Een CO2 molecuul is zwaarder dan een H2O molecuul, alleen zitten er bij kamertemperatuur en normale druk veel meer moleculen H2O in een bepaald volume, oftewel de dichtheid is hoger. Als je iets oplost in water blijft de dichtheid van water gelijk, maar komt die van hetgene wat je er in oplost er nog bij, dus wordt het geheel zwaarder.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:28 schreef aaipod het volgende:
Het kan wel zo zijn dat CO² zwaarder is dan lucht, maar waar CO² zit, daar zit geen H²O en dat is weer zwaarder dan CO² (toch? correct me if I'm wrong) dus is de spa blauw dan niet zwaarder?
Precies, stelletje amateursquote:Op vrijdag 20 november 2009 20:40 schreef MASD het volgende:
Waarom rekenen jullie in godsnaam met CO2? Neem H2CO3, het gaat immers om gesloten flessen.
Ik heb het ook over CO2 opgelost in water, dus H2CO3.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:40 schreef MASD het volgende:
Waarom rekenen jullie in godsnaam met CO2? Neem H2CO3, het gaat immers om gesloten flessen.
Een liter kwik weegt hetzelfde als een liter aardgas?quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:39 schreef baNEEL het volgende:
Een liter is een liter. Ze zijn gewoon even zwaar.
die heeft vast al een pm gestuurd naar TSquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:38 schreef Derek010 het volgende:
Dit is typisch zo'n vraag om mee in te breken bij Timur op 3FM
Nee nog geen pm gekregen, zou ook niet weten wie het is en wat hij of zij doet bij 3fm sorryquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:42 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
die heeft vast al een pm gestuurd naar TS
Leg uit?quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:03 schreef Haushofer het volgende:
Ligt eraan in hoeveel ruimtetijd dimensies je het probleem bekijkt.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:39 schreef baNEEL het volgende:
even spammen: DJ op 3FM op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 15:00, en in zijn programma kan je bellen als je een hele belangrijke interessante vraag hebt, echt zo'n vraag van de soort die jij steltquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:46 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Nee nog geen pm gekregen, zou ook niet weten wie het is en wat hij of zij doet bij 3fm sorry
Haha zo interessant was hij ook weer niet, echt z'n tijdens het eten, in een studentehuis, vraagquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:53 schreef Derek010 het volgende:
[..]
even spammen: DJ op 3FM op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 15:00, en in zijn programma kan je bellen als je een hele belangrijke interessante vraag hebt, echt zo'n vraag van de soort die jij stelt
Bij mijn ah hebben ze wel twee weegschalenquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:58 schreef Barcaconia het volgende:
Ja, met andere flessen is het helaas niet betrouwbaar. Je had te fles open moeten draaien en in die kom leeg moeten gieten.
Er zitten fluctuaties in de hoeveelheid van de inhoud, zie ook de ℮ op de verpakking. Je moet behalve de reeds bepaalde massa ook nog het volume van de vloeistoffen precies gaan bepalen. Als je dat hebt gedaan moet je de flessen leeg nawegen en dit van de eerder bepaalde massa aftrekken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:57 schreef Mark_Boelen het volgende:
Spa Rood
[ afbeelding ]
Spa Blauw
[ afbeelding ]
De flessen waren helaas niet identiek, het albert heijn personeel keek wel wat raar
Binnenkort maar is met de keukenweegschaal na wegenquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:22 schreef MASD het volgende:
[..]
Er zitten fluctuaties in de hoeveelheid van de inhoud, zie ook de ℮ op de verpakking. Je moet behalve de reeds bepaalde massa ook nog het volume van de vloeistoffen precies gaan bepalen. Als je dat hebt gedaan moet je de flessen leeg nawegen en dit van de eerder bepaalde massa aftrekken.
Zo kun je de dichtheid bepalen.
Bedoel je de e van Estimate? http://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_signquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Binnenkort maar is met de keukenweegschaal na wegen
Wat houdt die E op de verpakking precies in trouwens?
Da's dus de reden dat ik denk dat spa rood zwaarder is dan spa blauw, want zo wordt spa rood namelijk gemaakt. (nou ja, op iets grotere schaal dan met een Soda Streamer/Soda Club-machine)quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:57 schreef Jijdaar het volgende:
Waarom gebruik je niet een Soda streamer
één met en één zonder !
Komt het mooi uit dat de buren van jijdaar deze week z'n machine in de voorraadkast van hun studenhuis hebben gevondenquote:Op zaterdag 21 november 2009 00:14 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Da's dus de reden dat ik denk dat spa rood zwaarder is dan spa blauw, want zo wordt spa rood namelijk gemaakt. (nou ja, op iets grotere schaal dan met een Soda Streamer/Soda Club-machine)
Spa rood is spa blauw waar koolzuur aan is toegevoegd. Die toevoeging maakt het volgens mij ietsje zwaarder (hogere dichtheid). Het koolzuur in Spa Marie-Henriette komt overigens wèl uit de bron(nen).
quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:03 schreef Haushofer het volgende:
Ligt eraan in hoeveel ruimtetijd dimensies je het probleem bekijkt.
de mineralen bevinden zich in het water maar veranderen de soortelijke massa niet.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:46 schreef DaviniaHR het volgende:
ehm, het eerste deel van mn redenering slaat nergens op
we hebben ff gecheckt en in spa blauw zit 14 mg/l en in spa rood 19 mg/l CO2. of zoiets. tis iig een klein verschil...
engerling, de mineralen verstoren juist het "raster" met waterstofbindingen, waardoor de dichtheid lager wordt... lijkt me. toch?
en daarbij, er zit een enorm verschil in het waterniveauin de twee flessen... telt ook mee, uiteraard
(spa blauw heeft hoger waterniveau)
Of Spa Bruin.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:24 schreef Loveless85 het volgende:
Hoax; in studentenhuizen word alleen Spa Geel gedronken
als iedereen de flessen dichtlaat misschienquote:Op vrijdag 27 november 2009 09:32 schreef InTrePidIvity het volgende:
Als iedereen Spa Rood (of een andere koolzuurhoudende frisdrank) gaat drinken, wordt dan het CO2-probleem opgelost?
Een liter benzine is ook net zo zwaar als een liter water?quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:39 schreef baNEEL het volgende:
de zandvergelijking was eigenlijk alleen maar bedoeld om duidelijk te maken dat door iets toe te voegen aan het water het totale gewicht groter word. ik denk namelijk dat door de toevoeging van de mineralen het totale gewicht groter word. het water blijft natuurlijk even zwaar.er zitten vast mineralen in kraanwater, maar in "bronwater" zitten er meer. rare veronderstelling: als de mineralen eerst in de fles worden gedaan en er dan 1 liter (=1 kilo) water aan toegevoegd word, zit er dan een kilo in de fles of ietsje (heel ietsje) meer?quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:20 schreef DaviniaHR het volgende:
je zandvergelijking klopt niet, want het zand lost niet op, en is daarmee geen onderdeel van het water geworden. het water an sich blijft dus intact.
en in kraanwater zitten ook mineralen.(bar le duc is gewoon utrechts kraanwater, schijnt
) anders heb je het over gedestilleerd water. dat is echt H2O met helemaal niks erin.
mineralen zijn toch ook gewoon deeltjes? Als ik zout oplos in water, dan voeg ik NaCl toe. Dat valt uit elkaar in Na+ en Cl- ionen, maar ze zitten daarmee nog steeds wel in het water, en behouden hun oorspronkelijke gewicht (naja, een electron naar links of naar rechts. hoeveel weegt dat? 6,2.10-31 kg geloof ik. verwaarloosbaar,dus
dan is de vraag, neemt het olume van het water meer toe dan het gewicht, door de toevoegin van zout, en de verstoringen die het zout met zich meebrengen.
al ging de vraag van TS over CO2 (H2CO3), maar het idee is hetzelfde.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:13 schreef Zith het volgende:
Omdat koolzuurgas lichter is dan water is 1 liter gewoon water zwaarder.
dat het gewicht toeneemt als je er iets bij doet is niet meer dan logischquote:Op vrijdag 27 november 2009 19:11 schreef engerling het volgende:
[..]
de zandvergelijking was eigenlijk alleen maar bedoeld om duidelijk te maken dat door iets toe te voegen aan het water het totale gewicht groter word. ik denk namelijk dat door de toevoeging van de mineralen het totale gewicht groter wordt. het water blijft natuurlijk even zwaar.er zitten vast mineralen in kraanwater, maar in "bronwater" zitten er meer. rare veronderstelling: als de mineralen eerst in de fles worden gedaan en er dan 1 liter (=1 kilo) water aan toegevoegd wordt, zit er dan een kilo in de fles of ietsje (heel ietsje) meer?
Ik heb niet het idee dat de mineralen in het water een reactie veroorzaken waardoor het soortelijk gewicht van water verandert, meer het idee dat er 2 verschillende stoffen in de fles zitten (het zand-en-water-verhaal)
Dit kon nog wel eens interresant worden.
ik ben het volledig met je eens. maar dan gaan we er wel vanuit dat er geen liter water in een literfles bronwater zit. we hebben het toch over 1 liter kraanwater tegenover 1 liter bronwater?quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:55 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
dat het gewicht toeneemt als je er iets bij doet is niet meer dan logisch
maar als ik 1 liter water heb, en ik gooi er wat bij, dan is mijn totale volume meer dan 1 liter.
de vraag is dan of het volume meer toeneemt dan het gewicht.
indien dat het geval is, neemt de dichtheid af en is het soortelijk gewicht dus kleiner, en als je dan een deel van het water weer zou afscheppen tot het op een totaal van 1 liter komt, kom je dus op een kleiner totaal gewicht dan origineel.
als het volume minder toeneemt dan het gewicht, gaat bovenstaande andersom, maar dat snap je wrs wel
als je eerst de mineralen erin doet, en dan een kilo (liter) gedestileerd water, dan is het totale gewicht uiteraard groter dan 1 kg. maar het volume is ook meer dan 1 liter, en het blijft wederom die verhouding.
en het is ook geen chemische reactie, want je kan het water indampen en dan hou je zo prachtig je mineralen over. het is puur fysica en krachtenwerking, en de invloed op het totale volume.
leest er iemand mee die op de middelbare school zit, die het even kan uittesten? 200ml aqua dest vs 200ml kraanwater?
De molecuul massa van CO2 is hoger dan die van H20, alleen heb je veel minder moleculen, dus het klopt niet echt denk ik.quote:Op zondag 29 november 2009 15:55 schreef Ilovepie het volgende:
CO2 weegt meer dan H2O ja, de molecuul massa van CO2 is 48 en die van water is 18. dus dat gas weegt meer he.
En als je puur 1l spa rood neemt en 1l spa blauw, zal spa rood meer wegen vanwege dat beetje gas.
Als het waterniveau in spa blauw lager zou zijn, heb je minder volume dan spa rood.
Begrijp je niet waarom het waterniveau van spa blauw hoger is?
Nou beide vaten die ik tekende kunnen een volume bevatten van 1l materie.
Bij spa blauw is dat enkel h2o dus kun je het hele vat vullen met h2o
Maar spa rood heeft nog een aandeel aan co2. Als er evenveel h2o in spa rood zou zitten, zou het volume groter zijn dan 1l want je hebt nog dat gas
Je vergeet de dichtheid van de twee stoffen maar even voor het gemak?quote:Op zondag 29 november 2009 15:55 schreef Ilovepie het volgende:
CO2 weegt meer dan H2O ja, de molecuul massa van CO2 is 48 en die van water is 18. dus dat gas weegt meer he.
En als je puur 1l spa rood neemt en 1l spa blauw, zal spa rood meer wegen vanwege dat beetje gas.
Als het waterniveau in spa blauw lager zou zijn, heb je minder volume dan spa rood.
Begrijp je niet waarom het waterniveau van spa blauw hoger is?
Nou beide vaten die ik tekende kunnen een volume bevatten van 1l materie.
Bij spa blauw is dat enkel h2o dus kun je het hele vat vullen met h2o
Maar spa rood heeft nog een aandeel aan co2. Als er evenveel h2o in spa rood zou zitten, zou het volume groter zijn dan 1l want je hebt nog dat gas
inderdaad, het soortelijk gewicht van spa rood is groter dan dat van spa blauw, door de aanwezigheid van koolzuur (carbonaationen en protonen) in spa rood...quote:Op zondag 29 november 2009 16:10 schreef MASD het volgende:
[..]
Je vergeet de dichtheid van de twee stoffen maar even voor het gemak?
En voor de laatste keer, reken verdomme met koolzuur in plaats van CO2. Dát zit er namelijk in.
Dat zeg je wel, maar toch spelen zowel fysische als chemische effecten. Zodra de dop er vanaf wordt gedraaid wordt de druk in de fles gelijk aan de omgevingsdruk, dit is fysisch. Dan begint het instabiele waterstofcarbonaat uiteen te vallen in water en CO2, doordat de evenwichtsreactie H2CO3 <-> H20 + CO3 (die ook in de fles plaatsvindt, maar dan in evenwicht is) door de veranderde druk naar rechts wordt geschoven. Dat is een chemische reactie.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:55 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
en het is ook geen chemische reactie, want je kan het water indampen en dan hou je zo prachtig je mineralen over. het is puur fysica en krachtenwerking, en de invloed op het totale volume.
Bron: http://www.solarnavigator.net/solar_cola/carbon_dioxide.htmquote:Water will absorb its own volume of carbon dioxide, and more than this under pressure. About 1% of the dissolved carbon dioxide turns into carbonic acid. The carbonic acid in turn dissociates partly to form bicarbonate and carbonate ions.
Dus volgens jou zit er 2 liter in 1 liter spa rood?quote:Op zondag 29 november 2009 22:31 schreef starla het volgende:
[..]
Bron: http://www.solarnavigator.net/solar_cola/carbon_dioxide.htm
Dus: spa rood is zwaarder.
Je hebt namelijk een liter water + een liter CO2 (- 1%bicarbonaat- + carbonaationen). Dat is altijd zwaarder dan een liter water (mineralen niet meegerekend).
De dichtheid van koolzuur? Een gas heeft toch nooit een vaste dichtheid? Is afhankelijk van de druk. zie wederom de universele gaswet.quote:Op zondag 29 november 2009 22:27 schreef marvri het volgende:
Leuk topic! Ik heb eens zitten lezen, maar zover ik kan zien komt niemand aandragen met de dichtheid van waterstofcarbonaat. Waterstofcarbonaat (ofwel koolzuur, H2CO3) is de stof die in spa rood zit opgelost, dat bij normale omgevingsdruk uiteenvalt in water en CO2. De dichtheid van koolzuur in oplossing is precies 1.0 kg/l in opgeloste vorm, dezelfde dichtheid als water (bron: Wikipedia). Het beetje lucht boven in de fles is ook verwaarloosbaar (CO2 of lucht, onbelangrijk in dit geval), want de dichtheid is grofweg 1000x maal lager (die enkele bar aan druk in de fles is peanuts). Wat meer effect heeft is de nauwkeurigheid van de vulmachine en het schommelende gewicht van de plastic flessen.
Dus, mijn mening: spa blauw en rood wegen evenveel op basis van H2CO3 gehalte. Zelfs eventuele andere mineralen zullen niets uitmaken omdat de hoeveelheden gewoon verwaarloosbaar zijn ten op zichte van de afvul nauwkeurigheid.
[..]
Dat zeg je wel, maar toch spelen zowel fysische als chemische effecten. Zodra de dop er vanaf wordt gedraaid wordt de druk in de fles gelijk aan de omgevingsdruk, dit is fysisch. Dan begint het instabiele waterstofcarbonaat uiteen te vallen in water en CO2, doordat de evenwichtsreactie H2CO3 <-> H20 + CO3 (die ook in de fles plaatsvindt, maar dan in evenwicht is) door de veranderde druk naar rechts wordt geschoven. Dat is een chemische reactie.
Ja, het gas lost op. 1 liter CO2 lost dus op in 1 liter water en zelfs nog meer onder hoge druk. Als ik een doos heb van 1 liter inhoud en daarin stop ik een doos van 0.99, dan is de inhoud van de doos die ontstaat 0.99 liter en niet 1.99 liter.quote:Op maandag 30 november 2009 10:53 schreef FunFair het volgende:
Of interpreteer ik het verkeerd?
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 30 november 2009 11:31 schreef DaviniaHR het volgende:
Zo hebben we iig een scherpe vraagstelleng. Anders gaan die andere variabelen de boel aleenmaar verstoren.
Eens?
Het koolzuur in het spa is ook geen gas, maar een opgeloste vloeistof. Zie maar http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid, daar staat ook de dichtheid van koolzuur in een verdunde oplossing in gram/ml. In andere woorden, koolzuur kan gewoon geen gas zijn in spa want de dichtheid is te hoog voor een gas.quote:Op maandag 30 november 2009 11:31 schreef DaviniaHR het volgende:
De dichtheid van koolzuur? Een gas heeft toch nooit een vaste dichtheid? Is afhankelijk van de druk. zie wederom de universele gaswet.
En je beschrijft idd een chemische reactie, maar door de fles open te draaien verander je toch het systeem? je laat de druk eraf, daarmee ontsnapt er gas, en daarmee wordt de fles al lichter.
Inderdaad, water is zoals wij erover praten een incompressibel medium (tot vele vele bar. Op 4 km diepte in de zee wordt het water maar 1.8% gecomprimeerd).quote:Op maandag 30 november 2009 11:31 schreef DaviniaHR het volgende:
Dan is de vraag enkel nog of de verzadiging met CO2 de dichtheid van het water verlaagt.
Want de overdruk van het gas boven het water is niet sterk gnoeg om het water in elkaar te drukken, want de dichtheid zou verhogen, nietwaar?
Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is natuurlijk. De oorspronkelije vraagstelling is:quote:Op maandag 30 november 2009 14:59 schreef marvri het volgende:
Waarschijnlijk zal het spa rood iets zwaarder zijn als alleen gekeken wordt naar de CO2 die opgelost is. Echter, dan hebben we zoveel verwaarloosd aan zaken dat de hele redenatie eigenlijk een beetje belachelijk is. Want alleen kijken naar CO2 is makkelijk, want hoe zit het met de andere mineralen in spa rood en blauw?
Is spa rood zwaarder dóór CO2, en niet door iets anders. Als we een liter gedestilleerd water hebben zonder koolzuurgas en een liter gedestilleerd water waarin je CO2 gaat oplossen, dan is die laatste zwaarder. Daar ben ik het met je eens. Voor de rest niet echt interessant. Volgens mij zijn de mineralen in spa rood en spa blauw ook zo'n beetje gelijk, maar ik kan me vergissen, drink dat spul nooit. Alleen colaquote:Op den duur kwamen wij op de vraag of die spa rood nou zwaarder is dan die spa blauw omdat het koolzuur bevat. Of dat het juist minder zwaar is door het koolzuur gas.
En toch zullen de carbonaationen wat plaats innemen tussen de watermoleculen, en dus zal het volume (slechts zeer licht) stijgen. Anderzijds is het carbonaation zwaarder dan een watermolecule, en zo zal het specifieke gewicht van de koolzuuroplossing kunnen stijgen t.o.v. water.quote:Op maandag 30 november 2009 13:40 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, het gas lost op. 1 liter CO2 lost dus op in 1 liter water en zelfs nog meer onder hoge druk. Als ik een doos heb van 1 liter inhoud en daarin stop ik een doos van 0.99, dan is de inhoud van de doos die ontstaat 0.99 liter en niet 1.99 liter.
Ik ook!quote:Op maandag 30 november 2009 19:15 schreef Chimay het volgende:
maar ik ben zo goed als zeker dat de koolzuuroplossing zwaarder zal zijn dan het gewone water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |