abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75143961
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:31 schreef DaviniaHR het volgende:

Zo hebben we iig een scherpe vraagstelleng. Anders gaan die andere variabelen de boel aleenmaar verstoren.

Eens?
Helemaal mee eens!
quote:
De dichtheid van koolzuur? Een gas heeft toch nooit een vaste dichtheid? Is afhankelijk van de druk. zie wederom de universele gaswet.
En je beschrijft idd een chemische reactie, maar door de fles open te draaien verander je toch het systeem? je laat de druk eraf, daarmee ontsnapt er gas, en daarmee wordt de fles al lichter.
Het koolzuur in het spa is ook geen gas, maar een opgeloste vloeistof. Zie maar http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid, daar staat ook de dichtheid van koolzuur in een verdunde oplossing in gram/ml. In andere woorden, koolzuur kan gewoon geen gas zijn in spa want de dichtheid is te hoog voor een gas.
quote:

Dan is de vraag enkel nog of de verzadiging met CO2 de dichtheid van het water verlaagt.
Want de overdruk van het gas boven het water is niet sterk gnoeg om het water in elkaar te drukken, want de dichtheid zou verhogen, nietwaar?
Inderdaad, water is zoals wij erover praten een incompressibel medium (tot vele vele bar. Op 4 km diepte in de zee wordt het water maar 1.8% gecomprimeerd).
De verzadiging met het gas CO2 verlaagt de dichtheid ook niet, want het is opgelost in water.

Hoeveel CO2 gas er in water is opgelost is niet eenduidig te zeggen, want dat ligt samen met temperatuur, druk, opgeloste mineralen in het water. Waarschijnlijk zal het spa rood iets zwaarder zijn als alleen gekeken wordt naar de CO2 die opgelost is. Echter, dan hebben we zoveel verwaarloosd aan zaken dat de hele redenatie eigenlijk een beetje belachelijk is. Want alleen kijken naar CO2 is makkelijk, want hoe zit het met de andere mineralen in spa rood en blauw?
pi_75144531
quote:
Op maandag 30 november 2009 14:59 schreef marvri het volgende:
Waarschijnlijk zal het spa rood iets zwaarder zijn als alleen gekeken wordt naar de CO2 die opgelost is. Echter, dan hebben we zoveel verwaarloosd aan zaken dat de hele redenatie eigenlijk een beetje belachelijk is. Want alleen kijken naar CO2 is makkelijk, want hoe zit het met de andere mineralen in spa rood en blauw?
Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is natuurlijk. De oorspronkelije vraagstelling is:
quote:
Op den duur kwamen wij op de vraag of die spa rood nou zwaarder is dan die spa blauw omdat het koolzuur bevat. Of dat het juist minder zwaar is door het koolzuur gas.
Is spa rood zwaarder dóór CO2, en niet door iets anders. Als we een liter gedestilleerd water hebben zonder koolzuurgas en een liter gedestilleerd water waarin je CO2 gaat oplossen, dan is die laatste zwaarder. Daar ben ik het met je eens. Voor de rest niet echt interessant. Volgens mij zijn de mineralen in spa rood en spa blauw ook zo'n beetje gelijk, maar ik kan me vergissen, drink dat spul nooit. Alleen cola
I feel kinda Locrian today
pi_75154773
quote:
Op maandag 30 november 2009 13:40 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, het gas lost op. 1 liter CO2 lost dus op in 1 liter water en zelfs nog meer onder hoge druk. Als ik een doos heb van 1 liter inhoud en daarin stop ik een doos van 0.99, dan is de inhoud van de doos die ontstaat 0.99 liter en niet 1.99 liter.
En toch zullen de carbonaationen wat plaats innemen tussen de watermoleculen, en dus zal het volume (slechts zeer licht) stijgen. Anderzijds is het carbonaation zwaarder dan een watermolecule, en zo zal het specifieke gewicht van de koolzuuroplossing kunnen stijgen t.o.v. water.
Welke van de 2 effecten overheersend is kan ik niet zeker zeggen, maar ik ben zo goed als zeker dat de koolzuuroplossing zwaarder zal zijn dan het gewone water.
Ik zal eens kijken of er in het CRC handbook geen tabel staat van het specifieke gewicht van koolzuuroplossingen, nu wil ik het ook weten.
pi_75155059
ondanks alle moeite is het grootste vraagstuk nog steeds niet opgelost:
studenten die spa drinke
pi_75155644
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:15 schreef Chimay het volgende:
maar ik ben zo goed als zeker dat de koolzuuroplossing zwaarder zal zijn dan het gewone water.
Ik ook!
I feel kinda Locrian today
  maandag 30 november 2009 @ 19:41:45 #81
165512 MASD
Music is dead.
pi_75156231
God, al die theorieën om een simpele vraagstelling. Let op:

Dichtheid carbonic acid: 1.668 g/cm3
(Bron)

Punt. Dit is je antwoord. Elk mogelijk mengsel van dit en water is sowieso zwaarder dan alleen water. Rood is zwaarder. Zo moeilijk was het niet.
Long live music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')