quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte van de ontwikkeling van Indect?
Precies. En aangezien de voormalig hoofdofficier van justitie automobilisten gelijk heeft gesteld aan huurmoordenaars weet je wel wat de automobilist staat te wachten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:35 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Jij hebt zeker wel in de gaten dat hier sprake is van een onopgeloste zaak die de regio aardig bezig houdt. Een combinatie van verkrachting en moord kan ik me best voorstellen dat er even over de privacy regelgeving heen gestapt kan worden.
Nee, daar is geen sprake van, dat wordt er bij gehaald als een voorbeeld waarbij men er gemakshalve vanuit gaat dat met de afname van DNA van de hele goegemeente de dader gepakt zou zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:35 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Jij hebt zeker wel in de gaten dat hier sprake is van een onopgeloste zaak die de regio aardig bezig houdt. Een combinatie van verkrachting en moord kan ik me best voorstellen dat er even over de privacy regelgeving heen gestapt kan worden.
En toch wordt de informatie met dat dure systeem doorverkocht aan het buitenland, volgens jou. Waarom zouden ze de moeite doen als die informatie al betrokken kan worden?quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:08 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Mijn mening is op geen enkele manier gewijzigd. Jij bent de eerste die weer eens iets zinvols posts.
Alle voorgaande posters blijven hameren op het feit dat er inbreuk gemaakt wordt op privacy en dat is geen legitiem argument. Justitie heeft nu al middelen om zelfs meer informatie te achterhalen dan wat ze uit de km registratie kastjes kunnen halen.
Er wordt tegenwoordig veelvuldig gebruik gemaakt van smoesjes. Is het niet het milieu, dan is het wel de crisis of de varkensgriep. Als dat nergens op slaat spreken ze je aan op je veiligheidsgevoel. Voorbeeldje:quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, daar is geen sprake van, dat wordt er bij gehaald als een voorbeeld waarbij men er gemakshalve vanuit gaat dat met de afname van DNA van de hele goegemeente de dader gepakt zou zijn.
Maar als jij akkoord gaat dat je als potentiele verdachte wordt gezien be my guest. Ik zit er iig niet op te wachten.
Van de 3800 auto's was er dus één met potentiële inbrekers. Die andere 3799 hebben deel moeten nemen, net zoals dat in de WO2 gebeurde. Je hele leven werd even snel door de scan gegooid om te kijken of je wel braaf genoeg was. En iedereen die niet meewerkt is verdacht. En het is herfstquote:Zestien arrestaties bij wegblokkades politie
Uitgegeven: 20 november 2009 07:39
TILBURG - De politie heeft donderdagavond zestien arrestaties verricht tijdens een grote controleactie in Brabant. Ongeveer 3800 auto's werden gecontroleerd. Het doel van de actie was om inbrekers, straatrovers en overvallers van straat te plukken, meldde de politie.
De aanhoudingen werden onder meer verricht wegens openstaande boetes, het beledigen van de politie, illegaal verblijf in Nederland en het negeren van stoptekens.
Ook werden twee gezochte inbrekers in de boeien geslagen. Tijdens de actie werden 21 auto's in beslag genomen wegens openstaande belastingschulden.
Veel passanten werden betrapt op kleinere misstappen, zoals verkeersovertredingen, rijden onder invloed en drugsbezit. Zij kregen een boete of een waarschuwing.
Wintermaanden
Volgens de politie werd tot de actie besloten wegens het stijgende aantal overvallen en inbraken in de donkere wintermaanden. Circa 150 agenten en vijftig andere controleambtenaren bemanden wegblokkades in Tilburg, Breda, Oosterhout en Bergen op Zoom.
Ik zal voor de zoveelste keer mijn C1 als voorbeeld nemen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Auto's worden niet zuiniger?
Voor de rest lijkt de omslagpunt ergens bij de 15000km te liggen. Lijkt me een gemiddeld aantal. Staat trouwens als commentaar bij dat bij de berekening uit is gegaan van maximum bedragen en mogelijk naar beneden wordt bijgesteld.
Het enige wat roet in het eten kan gooien zijn de provinciale belastingen maar daar zou nu over worden onderhandeld.
Ik ben nog steeds op zoek naar de gerechtelijke grondslag waarop ze dit mogen doen, zomaar 3800 automobilisten aanhouden om te kijken of er iets mis is is naar mijn idee niet helemaal onschuldig tot het tegendeel bewezen is.quote:Op zaterdag 21 november 2009 08:42 schreef Tarabass het volgende:
Van de 3800 auto's was er dus één met potentiële inbrekers. Die andere 3799 hebben deel moeten nemen, net zoals dat in de WO2 gebeurde. Je hele leven werd even snel door de scan gegooid om te kijken of je wel braaf genoeg was. En iedereen die niet meewerkt is verdacht. En het is herfst
Ze verklaren ook parkeerplaatsen langs de snelwegen tot risicogebied en lijden dan al het verkeer over deze parkeerplaats. Rechters keuren deze frauduleuze manier nog goed ook.quote:Op zaterdag 21 november 2009 09:15 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds op zoek naar de gerechtelijke grondslag waarop ze dit mogen doen, zomaar 3800 automobilisten aanhouden om te kijken of er iets mis is is naar mijn idee niet helemaal onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Die Koopmans moet zich schamen, door zoveel onzin te verkondigen in dat programma. Wat een aanfluiting.quote:Op zondag 22 november 2009 18:26 schreef servus_universitas het volgende:
Ik beveel graag de uitzending van Buitenhof van hedenochtend aan:
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42503068/
Het laatste item is een debat tussen Aptroot (VVD) en Koopmans (CDA) over dit onderwerp. Aptroot is fel tegenstander ("het wordt één grote klerezooi"), terwijl Koopmans deze maatregel "te mooi om waar te zijn, maar het is wel waar" noemt. Koopmans verzekert ons dat de privacy ten zeerste wordt beschermd, behalve in het geval van een strafrechtelijk onderzoek: "als het bijvoorbeeld gaat om een pedo."
Ja, het viel mij ook op hoe eenvoudig hij met allerlei grootse beloftes over tafel kwam. Wel fantastisch dat Aptroot wees op de misleiding van het rekenprogramma op de website van het ministerie.quote:Op zondag 22 november 2009 18:33 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Die Koopmans moet zich schamen, door zoveel onzin te verkondigen in dat programma. Wat een aanfluiting.
'60% Minder files en het is ook nog eens goed voor de welvaart.'
Je kon erop wachten....heeft ie niet ergens nog het woord terrorist tussen kunnen proppen? doet t ook altijd goedquote:Op zondag 22 november 2009 18:26 schreef servus_universitas het volgende:
"als het bijvoorbeeld gaat om een pedo."
16 euro per jaar? Is dat niet per maand? Ik vind 16 euro per jaar wel heel erg laag ook al is het een mini wagentje.quote:Op zaterdag 21 november 2009 08:57 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik zal voor de zoveelste keer mijn C1 als voorbeeld nemen.
Voor invoering Kilometerheffing:
Wegenbelasting 16 euro per jaar.
Na invoering Kilometerheffing:
15.0000 km a 1,5 cent: 225 Euro + Provinciale belasting
Ik rij 30.000 km , dat is 450 Euro + Provinciale belasting.
Ik word wel beloond he met mijn zuinige rijden..
Dat wordt een leuke bende die kilometerheffingquote:1. De investeringen in in satellieten en elektronische systemen kosten ongeveer 3 miljard.
2. De Incassokosten bedragen jaarlijks 900 miljoen per jaar.
3. Provincies gaan een "ingezetenbelasting" invoeren om de afschaffing van de wegenbelasting te compenseren. Hierdoor gaan de kosten voor de burger alsnog omhoog!
4. Er wordt verwacht dat er 350.000 bezwaarschriften per jaar door automobilisten worden verstuurd. Al deze bezwaarschriften moeten worden behandeld door ambtenaren, die aan de economie worden onttrokken en daardoor geen bijdrage leveren aan de economie, sterker nog, ze moeten worden betaald door de belastingbetaler.
5. Minister Eurlings verwacht 4.700 rechtzaken per jaar.
Er wordt gegooid met cijfers waarvan onduidelijk is wat de grond daarvan is. 50% filevermindering is genoemd in een artikel van De Volkskrant, n.a.v. een onderzoek dat door de minister zelf is geregeld. Op zo'n manier kan je natuurlijk aan uitkomsten krijgen wat je wel.quote:Op zondag 22 november 2009 18:35 schreef servus_universitas het volgende:
Ja, het viel mij ook op hoe eenvoudig hij met allerlei grootse beloftes over tafel kwam. Wel fantastisch dat Aptroot wees op de misleiding van het rekenprogramma op de website van het ministerie.
quote:VVD en SP ageren tegen 'kastje van Camiel'.
DEN HAAG - De oppositiepartijen VVD en de SP vinden het onzinnig om geld te investeren in een kastje voor auto's om de kosten van autorijden vast te stellen. Dat stelden Tweede Kamerleden Charlie Aptroot (VVD) en Emile Roemer (SP) zondag.
Hun collega Ger Koopmans van regeringspartij CDA verklaarde in het televisieprogramma Buitenhof dat het CDA een dergelijke spitsheffing alleen rondom Amsterdam wil. Maar de christendemocraat heeft geen problemen met het 'kastje van Eurlings', zoals de SP het noemt. Met dat kastje kan worden bijgehouden hoeveel kilometer een auto aflegt en op basis daarvan kan de automobilist een rekening krijgen.
Koopmans vertrouwt er op dat de privacy van automobilisten daarbij gewaarborgd zal worden. De VVD en de SP denken daar anders over. Beide partijen zijn bekende tegenstander van de plannen voor een kilometerheffing van minister Camiel Eurlings (Verkeer). Ze vinden het te duur en te ingewikkeld. De VVD is inmiddels een stickeractie tegen de kilometerheffing begonnen. De SP is niet tegen een prijs per kilometer maar vindt dat dit gewoon via de accijns op brandstof kan. „Dan betalen mensen ook per kilometer en worden niet zuinige auto's extra belast.”
Bij buitenhof zeiden ze dat het eerste kastje betaald wordt, maar als die vervolgens kapot gaat dan mag je zelf dokken. Ben benieuwd hoe duur dat grapje gaat worden.quote:Op zondag 22 november 2009 23:56 schreef HarryP het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de automobilist die kastjes gewoon zelf mag gaan kopen!
Tuurlijk werkt het niet 1,2,3.quote:Op zondag 22 november 2009 23:58 schreef qonmann het volgende:
Zijn er al landen waar ze zo'n kastje hebben, vergelijkbaar met Nederland?
Zo nee, dan zie ik het nog niet zo 1-2-3 werken
Hoppa dit dus!quote:Op zondag 22 november 2009 20:25 schreef ASroma het volgende:
ik vindt dat de nederlander ook wel eens een ruggegraat mag tonen en eens massaal af te komen op protesten etc. We zeuren wel maar iets ondernemen doen maar weinigen.
Ja.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:00 schreef RvLaak het volgende:
Als er nog meer suggesties zijn voor de OP... Graag
Vannochtend op de radio hoorde ik dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking VOOR invoering van de kilometerheffing is.quote:Op zondag 22 november 2009 20:25 schreef ASroma het volgende:
ik vindt dat de nederlander ook wel eens een ruggegraat mag tonen en eens massaal af te komen op protesten etc. We zeuren wel maar iets ondernemen doen maar weinigen.
Nee, mensen zijn voor het betalen per kilometer. Dat is ook elke keer wat er nu gezegd wordt. Maar de vraag hoeveel procent er voor een kastje is, wordt niet aangehaald. En ook ik ben voor een prijs per kilometer, maar niet op de manier zoals het nu geopperd wordt. Dat gaat nergens over.quote:Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vannochtend op de radio hoorde ik dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking VOOR invoering van de kilometerheffing is.
Wat schaam ik mij toch af en toe om Nederlander te zijn. Dit is toch niet te bevatten. Nederlanders verdienen het gewoon om uitgemolken en onderdrukt te worden.
Idd politiek wisselgeldquote:Op maandag 23 november 2009 11:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Mischien is het wel de bedoeling dat er massaal tegen geprotesteerd wordt.. Nu gaan we massaal roepen om hogere brandstofprijzen en straks zijn we daar nog blij mee ook...
Hoed u voor de volksmenners!
Het probleem is alleen dat het niet kan blijven zoals het is.quote:Op maandag 23 november 2009 11:23 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Idd politiek wisselgeld![]()
Het moet gewoon blijven zoals het is en de overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en na meer dan 30 jaar eens beginnen met het aanleggen van snelwegen.
Er is vraag naar mobiliteit voorzie de burger daar dan ook in!! Het kabinet zit er voor de burger, niet andersom!
Les 1 in massapopulatie, als je iets door wilt drukken, zorg dan dat je vaak genoeg in de media voorbij laat komen de de meerderheid voor is....quote:Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Vannochtend op de radio hoorde ik dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking VOOR invoering van de kilometerheffing is.
De PVV stemmers waren ook voor. Helaas vermelden ze er niet bij dat het maar om 22% van de PVV-stemmer ging wat de mening van die andere 78% is, wordt niet vermeld.quote:Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vannochtend op de radio hoorde ik dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking VOOR invoering van de kilometerheffing is.
Zeker als je de vraag stelt "wil je eerlijk betalen voor autorijden". Dan vind ik het nog een wonder dat er mensen zijn die nee zeggenquote:Op maandag 23 november 2009 11:33 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Les 1 in massapopulatie, als je iets door wilt drukken, zorg dan dat je vaak genoeg in de media voorbij laat komen de de meerderheid voor is....
Geloof je echt al die zgn. onderzoeken nog? ik allang niet meer, elk onderzoek, iedere uitkomst kan gelogen, verdraait of verzonnen zijn
Precies, met de juiste vraagstelling kun je alle onderzoeken wel zo dusdanig manipuleren dat de resultaten precies zo zijn als je wilt dat ze zijn.quote:Op maandag 23 november 2009 12:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Zeker als je de vraag stelt "wil je eerlijk betalen voor autorijden". Dan vind ik het nog een wonder dat er mensen zijn die nee zeggen
Ik zou het jammer vinden als deze tekst door het slotje daar niet meer aangehaald wordtquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Sterker nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.
Toen hij zijn auto net had hij deze graag gebruikt om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.
Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, op het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.
Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek was waar juist die avond dat hij er was iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.
Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.
De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2 belasting en fijnstof terug te drinken, en om bereikbaarheid door Ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.
Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol-quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met bezoekregeling die naar Schiphol reed in een weekeinde waarin zijn vrouw had aangegeven dat hij de kinderen had, extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat mensen hun kind meenamen naar het buitenland. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moesten zich immers kunnen identificeren.
Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen immers, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.
Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
Triestigheid ten top ditquote:Op vrijdag 20 november 2009 15:09 schreef ender_xenocide het volgende:
Vanmorgen met het nos-journaal het eerste verwachtte bericht al, de eerste bedrijven hebben zich al gemeld bij de minister omdat ze wel interesse hebben om de data op te kopen om te kunnen gebruiken voor eigen doeleinden……
De Staat heeft niet zo'n probleem hoor. De burger gaat gewoon de gevangenis is als Amerika het systeem uitzet.quote:Op maandag 23 november 2009 12:35 schreef tvdleur het volgende:
Ben ook best benieuwd hoe ze dat gaan doen in de basis. GPS is nog steeds Amerikaans, dus 1 van de technische basisprincipes is buitenlands en heeft staatje NL niets over te zeggen. Imho best spannend om op zo'n basis een dusdanig gecompliceerd systeem te stoelen...
Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder uitzicht. En Ger Koopmans heeft niet bepaald veel inzicht in de algemene gang van zaken, is gebleken uit zijn optreden in Buitenhof.quote:Op maandag 23 november 2009 11:25 schreef Sloggi het volgende:
Gisteren had Ger Koopmans () het bij Buitenhof over de kilometerheffing. Hij zei dat het onmogelijk is de informatie die het kastje verstuurt uit te lezen. Dat was versleuteld enzo, het kan niet...
Wat klopt hier niet? Alles kan gekraakt worden, zeker iets dat regelmatig informatie verzendt, al is het versleuteld.
Ger Koopmans en het CDA:
[ afbeelding ]
Het probleem met ICT-projecten hier, is dat er alleen naar de prijs wordt gekeken. Dat het qua kwaliteit nergens op lijkt... tja..quote:Op maandag 23 november 2009 15:38 schreef Tarabass het volgende:
de belastingdienst een is groot voorbeeld van hoe het niet moet met grote ict-projecten. Eén grote doffe ellende. Neem nou dit, je gaat naar http://www.toeslagen.nl/ en klikt op de link 'Aanvraag- en wijzigingsprogramma huur- en zorgtoeslag 2009'. Precies, dood en met een engelse uitleg wordt je even verteld dat hij dood is. We hebben allemaal meerdere keren te maken met de belastingdienst en andere overheidsinstellingen, en alles moet zoveel mogelijk digitaal. En het is altijd problemen. Nee, dan zou dit project wel goed gaan, is dit project ineens niet te kraken en worden de gegevens nooit gebruikt door derden
En als we dat hier nou eens goed en rechtvaardig vinden? Dit heten nog altijd de democratische landen te zijn, dat betekent dat het volk het beleid bepaalt. Of heb ik iets verkeerd begrepen?quote:Op maandag 23 november 2009 11:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat het niet kan blijven zoals het is.
De BPM die Nederland nu int over elk nieuw voertuig is namelijk illegaal en verboden door Brussel.
[edit]quote:Namens de heer Aptroot hartelijk dank voor uw reactie.
De VVD is fel tegenstander van de voorgenomen kilometerheffing. Een van de redenen is dat de privacy van de burger ernstig in het geding is. Elke rit zal op plaats en tijd worden geregistreerd. De minister geeft geen enkele garantie dat de gegevens veilig in de kastjes achter zullen blijven. De VVD is zeer wantrouwig of dit ook daadwerkelijk het geval zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Ard de Heus
Medewerker Charlie B. Aptroot, VVD-fractie Tweede Kamer der Staten-Generaal
Telefoon: 070 3182892
Fax: 070 3182924
Bezoekersadres: Binnenhof 1a, 2513 AA Den Haag
Postadres: Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
www.kilometerheffingnoway.nl
Er gebeurt een hele hoop. Telegraaf die een hoop 'anti' artikelen er aan wijdt. Discussie in Buitenhof. Handtekeningenacties op internet. Blogs van bezorgde of ontevreden burgers.VVD met de actie 'Rekeningrijden - No way' en ga zo maar door. De tijd dat we met zijn alleen massaal het malieveld op gaan is nog niet aangebroken.quote:Op maandag 23 november 2009 20:03 schreef OldJeller het volgende:
Gaat er eigenlijk nog wat gebeuren? Vanuit de politiek, het volk, vakbonden, etc?
Naast de enorme inbreuk op de privacy door het kastje dat in elke auto wordt geplaatst voor kilometerheffing, gaat het hele project enorm veel belasting geld kosten, en - voor veel mensen het belangrijkste - de meeste mensen zullen straks twee, drie, vier of zelfs meer keer zo duur uit zijn qua autorijden dan dat ze nu zijn.
Er is een petitie op www.kilometerheffing-nee.nl, maar verder niet geloof ik.quote:Op maandag 23 november 2009 20:03 schreef OldJeller het volgende:
Gaat er eigenlijk nog wat gebeuren? Vanuit de politiek, het volk, vakbonden, etc?
Naast de enorme inbreuk op de privacy door het kastje dat in elke auto wordt geplaatst voor kilometerheffing, gaat het hele project enorm veel belasting geld kosten, en - voor veel mensen het belangrijkste - de meeste mensen zullen straks twee, drie, vier of zelfs meer keer zo duur uit zijn qua autorijden dan dat ze nu zijn.
Komt ook niet. Het kabinet hoeft alleen maar te zeggen dat de SUV-rijders meer gaan betalen en Jan Modaal blijft thuis. Jaloezie is de beste manier om zulke maatregelen door te drukken.quote:Op maandag 23 november 2009 20:05 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Er gebeurt een hele hoop. Telegraaf die een hoop 'anti' artikelen er aan wijdt. Discussie in Buitenhof. Handtekeningenacties op internet. Blogs van bezorgde of ontevreden burgers.VVD met de actie 'Rekeningrijden - No way' en ga zo maar door. De tijd dat we met zijn alleen massaal het malieveld op gaan is nog niet aangebroken.
quote:Op maandag 23 november 2009 20:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er is een petitie op www.kilometerheffing-nee.nl, maar verder niet geloof ik.
Jij bent alleen maar voor omdat de rest tegen is. Je hebt nog geen één goeie reden kunnen zeggen waarom je voor bent, en de redenen die je opperde zijn niet waar. Je gaat niet meer betalen voor een grotere auto, en je betaald zelfs als je geen auto hebt indirect mee. Maarja, jouw plan is alleen maar uitvoerbaar na de derde wereldoorlog. toch?quote:Op maandag 23 november 2009 22:11 schreef ouderejongere het volgende:
[..]ze hebben http://www.kilometerheffing-ja.nl/ gekaapt, ik wilde die registreren om een voor-petitie te starten.
Op de site van Trouw zag ik weer columns met een hoop "vóór" geluiden. Eén had bv de kop "als rekeningrijden is ingevoerd willen we niet meer anders". Ja, vast.quote:Op maandag 23 november 2009 20:05 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Er gebeurt een hele hoop. Telegraaf die een hoop 'anti' artikelen er aan wijdt. Discussie in Buitenhof. Handtekeningenacties op internet. Blogs van bezorgde of ontevreden burgers.VVD met de actie 'Rekeningrijden - No way' en ga zo maar door. De tijd dat we met zijn alleen massaal het malieveld op gaan is nog niet aangebroken.
Zoals ik hierboven zei: er is meer nodig.quote:Op maandag 23 november 2009 20:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er is een petitie op www.kilometerheffing-nee.nl, maar verder niet geloof ik.
Waarschijnlijk.quote:Op maandag 23 november 2009 20:42 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Komt ook niet. Het kabinet hoeft alleen maar te zeggen dat de SUV-rijders meer gaan betalen en Jan Modaal blijft thuis. Jaloezie is de beste manier om zulke maatregelen door te drukken.
Dat zie je hem wel vaker doen. Iets van.. obvious troll is obvious.quote:Op maandag 23 november 2009 22:25 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Jij bent alleen maar voor omdat de rest tegen is.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
De OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
Hoewel ik het roerend met je eens ben, maar wat doe jij zelf?quote:Op maandag 23 november 2009 23:32 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Op de site van Trouw zag ik weer columns met een hoop "vóór" geluiden. Eén had bv de kop "als rekeningrijden is ingevoerd willen we niet meer anders". Ja, vast.
Wil men dit tegenhouden dan moet er meer gebeuren dan enkel wat onvrede via internet en op het werk. Actie, demonstratie, etc.
[..]
Zoals ik hierboven zei: er is meer nodig.
Stel dat de petitie genoeg handtekeningen krijgt, en dan.. "o, het volk wil het niet, dus we voeren het niet in", denk aan de Europese Grondwet, denk aan andere projecten waarbij een duidelijk "NEE" kwam vanuit het volk. In Den Haag gaan ze rustig verder en zijn ze Oost-Indisch doof.
[..]
Waarschijnlijk.
Een hoop mensen weten niet hoe hard ze door de kilometerheffing erop achteruit zullen gaan, en als ze het wel weten, dan twijfelen of vertikken ze het om wat eraan te gaan doen.
[..]
Dat zie je hem wel vaker doen. Iets van.. obvious troll is obvious.
quote:Goedemorgen meneer RvLaak,
Dank voor uw mail waarin u aangeeft dat u geen voorstander bent van de
plannen van minister Eurlings over de kilometerbeprijzing. We stellen
het op prijs dat u ons laat weten wat u van deze plannen vindt, dan
krijgen we een gelegenheid om naar u persoonlijk te reageren.
Het spijt me te lezen dat u overweegt om uw lidmaatschap op te zeggen
als wij de plannen van minister Eurlings ondersteunen. Voordat u daartoe
overgaat, willen we op de hoogte stellen van het volgende:
Hoe staan we er nu voor?
Op dit moment zijn we bezig alle ledenreacties over dit onderwerp te
verzamelen. Er zijn ondertussen al zo'n 2000 reacties sinds afgelopen
week bij ons binnengekomen. De reacties zijn verschillend van aard.
Sommigen zijn voor, anderen weer tegen...ieder met zijn eigen argument.
Afgelopen week hebben we de wet op de kilometerbeprijzing van het
ministerie ontvangen (wet beslaat 130 pagina's) en zijn mijn collega's
van afdeling Algemeen LedenBelang druk bezig de wet nauwkeurig te
bestuderen.
We toetsen of de wensen van onze leden en onze voorwaarden die wij in
de loop der tijd aan deze wet hebben gesteld, zijn opgenomen in de wet.
Het eerlijkheidsprincipe (wie meer rijdt, meer betaalt), uw privacy, de
hogere autokosten en de boetes spelen daarin een grote rol.
Na de bestudering en toets zullen we met onze mening naar buiten komen
maar zover is nog niet, dat kost even tijd.
Uw mening wordt, samen met de mening van andere leden én de resultaten
uit onze ledenonderzoeken, mee gewogen in ons standpunt. Houdt u dus de
Kampioen en de media de komende maanden in de gaten want we zullen nog
van ons laten horen.
Meneer RvLaak, ik hoop dat ik met bovenstaande reactie u enigszins
het vertrouwen hebben gegeven dat we niet op voorhand voorstander zijn
van de invoering van de kilometerbeprijzing. Mocht u te zijner tijd
besluiten om toch uw lidmaatschap op te zeggen, dan ben ik graag uw
aanspreekpunt. Vergeet u dan niet uw gegevens zoals lidmaatschapsnummer
door te geven. Om misverstanden te voorkomen, wil ik u alvast aangeven
dat uw opzegging dan conform het opzegbeleid per 1 januari 2011 ingaat.
Met vriendelijke groet,
Monique Kruse
ANWB algemeen LedenBelang
tel: 088-2697173
Weet ik niet. Hoewel ik snap dat ze nog niets willen zeggen tot de bestudering van de wet rond is, komt het op mij nog al over als "Laat ons nou maar doen wat wij doen, wij weten het toch beter dan jij"...quote:
Spitsnieuwsquote:ChristenUnie hekelt De Telegraaf
Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie is kwaad op De Telegraaf. In een spreekbeurt in Hardenberg haalt hij vanavond uit naar de krant vanwege de "stemmingmakerij" tegen de kilometerheffing.
Slob beklaagt zich over de VVD-sticker (Kilometerheffing No Way), woensdag op de voorpagina van De Telegraaf. "Zo bont hebben kranten en omroepen het sinds de hoogtijdagen van de verzuiling niet meer gemaakt. Ik vraag me af of een krant op deze wijze de grenzen van geëngageerde journalistiek niet overschrijdt, en doelbewust probeert macht uit te oefenen."
Stemmingmakerij
Volgens Slob vermengt De Telegraaf nieuws en commentaar. Dat is volgens hem al opmerkelijk, "maar vandaag onderneemt de krant zelfs een directe poging om het democratisch debat te overstemmen met stemmingmakerij." Slob roept zijn collega-Kamerleden en minister Camiel Eurlings van Verkeer op "zich niet te laten intimideren door dit soort spandoekjournalistiek".
Jep, debat heeft ook weinig met de kilometerheffing meer van doen, heb hem ook uitgezet.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:15 schreef ouderejongere het volgende:
Leuk, een debat.
* sluit internet af en gaat tv kijken
Nu nog een reactie van de Bovag.. die houdt zich angstvallig stil.quote:Op dinsdag 24 november 2009 09:36 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Weet ik niet. Hoewel ik snap dat ze nog niets willen zeggen tot de bestudering van de wet rond is, komt het op mij nog al over als "Laat ons nou maar doen wat wij doen, wij weten het toch beter dan jij"...
Maar zeker netjes dat ze antwoorden
waar het op neer komt is dat de burger zich niet met de politiek dient te bemoeien, zij weten wel wat goed voor ons is, want we hebben allemaal op de CU gestemdquote:Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Spitsnieuws
Als het je niet uitkomt dan is het stemmingmakerij anex spandoekjournalistiek. Als je de winkels op zondag dicht wil hebben moeten we niet mauwen, want dat staat in 1 of ander boek...
Nee ik ook niet, zeker niet gezien al het gelul van de tegenstanders dat het ook wel met een accijnsverhoging opgelost zou kunnen worden... We betalen gvd al de hoofdprijs op brandstof in dit land en nu wil de bevolking gvd nog meer accijns??? Hoe dom kun je zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:47 schreef HarryP het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de KM heffing door gaat.
quote:Km-heffing overschaduwt begrotingsdebat
DEN HAAG - De plannen voor een kilometerheffing overschaduwden woensdag het debat in de Tweede Kamer over de verkeersbegroting voor 2010.
Minister Camiel Eurlings bestreed dat de automobilist door het spitstarief als onderdeel van de kilometerheffing flink duurder uit zal zijn.
Hij zei vlak voor het debat voor tv-camera's dat hij in een gesprek ANWB-directeur Guido van Woerkom ''een heel stuk'' heeft gerustgesteld. Die maakte een dag eerder duidelijk dat hij eerst wil weten hoe hoog het spitstarief wordt voor de ANWB instemt met de kabinetsplannen voor de kilometerheffing.
In het twee weken oude wetsvoorstel staat alleen een basistarief. Volgens de minister wordt het spitstarief ''veel en veel minder'' dan bedragen van een euro of een kwartje per gereden kilometer die zijn genoemd.
Fel
De oppositie gaf fel af op de kabinetsplannen, ook al komt er nog een apart debat over het wetsvoorstel. Eurlings moet voor dat debat in een brief duidelijkheid geven over het spitstarief.
SP-Kamerlid Emile Roemer zei dat CDA-collega Ger Koopmans, met zijn recente kritiek op het invoeren van regionale spitstarieven, de heffing al ''de nek heeft omgedraaid''.
Volgens de liberaal Charlie Aptroot klopt er ''geen klap'' van dat 58 procent van de automobilisten straks minder gaat betalen. Dat leidde tot een uitval van de minister, die zei dat Aptroot dan maar een motie van wantrouwen tegen hem moest indienen.
Crimineel systeem
PVV-collega Richard de Mos had het over een ''crimineel systeem'' dat de files ''nog geen millimeter'' korter zal maken. Hij beschuldigde CDA-Kamerlid Sander de Rouwe met zijn plannen voor de aanleg van supersnelwegen, te betalen uit de kilometerheffing, van het ''leegmelken'' van de automobilist.
ChristenUnie-woordvoerder Ernst Cramer betitelde de wet op de kilometerprijs daarentegen als ''een mijlpaal in de verduurzaming van het autoverkeer''.
Zijn fractieleider Arie Slob haalde overigens in een spreekbeurt in Hardenberg uit naar de ''stemmingmakerij'' door De Telegraaf tegen de heffing. Hij beklaagde zich over de VVD-sticker (Kilometerheffing No Way) woensdag op de voorpagina van de krant.
Complimentjes
Een andere voorstander van de plannen, GroenLinkser Kees Vendrik, deelde complimentjes uit aan minister Eurlings. ''De aanstaande premier van Nederland heeft zijn ei gelegd.''
Maar ook hij viste nadrukkelijk naar de hoogte van de spitsheffing. Wanneer krijgen we die, aldus D66-collega Boris van der Ham.
Terecht. Dit is een heel belangrijk (keer)punt.quote:
Wanneer gaan ze verder dan?quote:Op donderdag 26 november 2009 13:37 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Terecht. Dit is een heel belangrijk (keer)punt.
Laat ze maar flink discussiëren, de hele tent op z'n kop zetten en inderdaad een motie van wantrouwen indienen, in plaats van snel over andere onderwerpen gaan discussiëren en verder niets meer over het dubieuze project zelf hebben.
Stemmingmakerij? Feiten!! Volgens mij doet dit kabinet aan stemmingmakerij door leugens rond te strooien en de schone schijn te spelenquote:Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Spitsnieuws
Als het je niet uitkomt dan is het stemmingmakerij anex spandoekjournalistiek. Als je de winkels op zondag dicht wil hebben moeten we niet mauwen, want dat staat in 1 of ander boek...
Heb zelf ook niet kunnen kijken, want dat kan op het moment niet.quote:Op donderdag 26 november 2009 13:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wanneer gaan ze verder dan?
BTW: er loopt nu een debat over tappen
Heb nu pas in kunnen zappen, vanwege werk
Hmm... Wellicht interessant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de CU aan te klagen... Kijken hoe ze dat vindenquote:Op donderdag 26 november 2009 13:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Stemmingmakerij? Feiten!! Volgens mij doet dit kabinet aan stemmingmakerij door leugens rond te strooien en de schone schijn te spelen.
De reactie van de CU is dan ook smakeloos.
Vanavond op SBS6 in Hart van Nederland trouwens aandacht voor de petitie van http://www.kilometerheffing-nee.nl/ die al 20.000 steunbetuigingen heeft ontvangen.quote:Op donderdag 26 november 2009 13:45 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Heb zelf ook niet kunnen kijken, want dat kan op het moment niet.
Maar de kous is toch nog niet af?![]()
!
Nee, dat kan niet. Er zijn nog te veel instanties mee gemoeid en partijen die er nog oneens mee zijn.
Aantal ontvangen steunbetuigingen Totaal: 19115quote:Op donderdag 26 november 2009 13:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vanavond op SBS6 in Hart van Nederland trouwens aandacht voor de petitie van http://www.kilometerheffing-nee.nl/ die al 20.000 steunbetuigingen heeft ontvangen.
Complimentje voor SBS gezien dat de eerste is van de mainstream media die er aandacht aan gaat besteden.
http://www.kilometerheffingnoway.nl/quote:Op donderdag 26 november 2009 13:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Aantal ontvangen steunbetuigingen Totaal: 19115
Volgens de site zelf tenminste
Heb zelf natuurlijk al getekend
Wat een gladjakker is die Eurlings toch.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:35 schreef RvLaak het volgende:
Zometeen gaat het debat met Eurlings verder... Kilometerheffing zal wederom onderwerp worden, verwacht men.
"U slaat nog geen deuk in een pakje boter" x 3.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
quote:Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:
Volgens Slob vermengt De Telegraaf nieuws en commentaar. Dat is volgens hem al opmerkelijk,
Dat wordt een leuke bende die kilometerheffingquote:1. De investeringen in in satellieten en elektronische systemen kosten ongeveer 3 miljard.
2. De Incassokosten bedragen jaarlijks 900 miljoen per jaar.
3. Provincies gaan een "ingezetenbelasting" invoeren om de afschaffing van de wegenbelasting te compenseren. Hierdoor gaan de kosten voor de burger alsnog omhoog!
4. Er wordt verwacht dat er 350.000 bezwaarschriften per jaar door automobilisten worden verstuurd. Al deze bezwaarschriften moeten worden behandeld door ambtenaren, die aan de economie worden onttrokken en daardoor geen bijdrage leveren aan de economie, sterker nog, ze moeten worden betaald door de belastingbetaler.
5. Minister Eurlings verwacht 4.700 rechtzaken per jaar.
quote:Waarom de kilometerheffing geen oplossing maar een probleem is[
Kim Winkelaar 11 februari 2003
De PvdA is nog geen twee weken terug van weggeweest, en een oud stokpaardje komt weer bovendrijven: de kilometerheffing. Het plan klinkt even sociaal als rechtvaardig, veelrijders gaan méér betalen, en mensen die slechts af en toe rijden gaan minder betalen. En dit alles met als doel de files op te lossen. Wie er even wat langer over nadenkt ziet in dat dit plan nooit zal bijdragen aan het verkorten van de files, en eerder problemen veroorzaakt dan oplost.
De file: de beste remedie tegen de file
Het idee achter de kilometerheffing is simpel: maak het autorijden duurder, en meer mensen zullen naar een alternatief gaan zoeken. Helaas, de beste remedie tegen files is de file zelf.
Iemand met een modaal inkomen verdient ongeveer 10 Euro per uur. Als hij 's ochtends en 's avonds een half uurtje in de file staat betaalt hij dus al ¤10,--. Dit is meer dan welke kilometerheffing dan ook in rekening brengt. Blijkbaar is het file-leed minder erg dan de alternatieven, als die er al zijn.
De plannenmakers gaan er van uit dat die alternatieven er wél zijn, en dat er dus mensen bestaan die vrijwillig kiezen voor het filerijden. Ik heb een hoop automobilisten gesproken, maar heb er nog niet één ontmoet die echt een alternatief had, en desondanks in de file ging staan. Autorijden is nu eenmaal, zoals economen dat zeggen, in-elastisch. Met andere woorden: de prijs is vrijwel niet van invloed op het gebruik.
Accijnzen
Daarnaast hebben we natuurlijk al een vorm van kilometerheffing, te weten de brandstofaccijnzen plus de BTW over die accijnzen. Het mooie van accijnsheffing is dat deze kilometerheffing veel rechtvaardiger is voor iedereen. Stilstaan in de file kost namelijk brandstof, ook al rijdt je geen kilometer. De file-rijders worden hierdoor meer belast dan mensen die niet in de file staan. Een vaste heffing per kilometer biedt dit voordeel niet. Of je nu een half uur doet over een stuk van 10 kilometer of een uur, de heffing blijft gelijk.
Accijnzen bieden tevens voordeel aan bezitters van zuinige auto's, en aan mensen die proberen zuinig te rijden. Hardrijders worden extra belast door hun hogere brandstofverbruik, de bezitter van een Bentley betaalt meer belasting dan de bezitter van een Suzuki Alto.
Het enige nadeel aan de accijnsheffing is dat het door de overheid niet stelselmatig verhoogd kan worden. Het wordt dan namelijk voordeliger om over de grens in Duitsland of België te tanken, en dat zou ten koste gaan van de rijksbegroting. Een kilometerheffing is onafhankelijk van de buurlanden te verhogen, en daarmee voor de overheid een prettig instrument. Maar juist dát argument wordt in Den Haag niet gebruikt ter verdediging van de kilometerheffing.
Houderschapsbelasting
Een onderdeel van de plannen is om het bezit van de auto goedkoper te maken door middel van het (gedeeltelijk) afschaffen van de houderschapsbelasting. Daarnaast kan de BPM-belasting opgeheven worden. Dit klinkt wederom sympathiek, maar zal ongetwijfeld problemen geven.
Auto's worden straks niet alleen goedkoper, ook de vaste lasten zullen flink dalen. Deze twee maatregelen gecombineerd betekenen vrijwel automatisch dat er meer gezinnen zullen komen die twee of meer auto's gaan bezitten. Altijd handig, zo'n tweede auto voor de deur. Een goedkoop tweedehandsje voor moeders komt eenvoudig binnen bereik zodra de vaste lasten minder worden. De gevolgen laten zich raden.
Ten eerste zullen hierdoor de toch al overbelaste woonwijken geconfronteerd worden met extra parkeerproblemen. Ten tweede zorgt dit ervoor dat er een hoop extra onervaren automobilisten op de weg komen. Mensen die normaal zelden een auto besturen zullen nu toch zo af en toe de weg opgaan. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
Bovendien legt dit een bom onder het initiële doel van de kilometerheffing: het terugdringen van de files.
De meeste files ontstaan zodra de weersomstandigheden slecht zijn. Regen en sneeuw zijn veroorzakers van veel file-leed. En juist tijdens dit soort weersomstandigheden is het niet prettig om in een koud en nat bushokje te staan, of om op de fiets naar een tochtig station te moeten en daar op een vertraagde trein te wachten. Veel mensen doen dit echter noodgedwongen, aangezien men geen auto heeft.
Het verhoogde auto-bezit dat zal ontstaan dankzij de afschaffing van de houderschapsbelasting en BPM zal veel mensen juist op dagen met slecht weer de auto in jagen. Precies op de dagen dat de files al zoveel langer dan normaal zijn.
Armoedeval
Een bekend probleem rond de werkloosheid is de zogenaamde armoedeval. Als iemand gaat werken vervallen er een hoop voordelen waar hij als uitkeringstrekker van kon genieten. Hierdoor is het voor veel mensen niet lonend om te gaan werken. Door de kilometerheffing zal dit probleem in veel gevallen erger worden. Als een werkloze een baan kan krijgen in een andere stad dan worden de reiskosten voor hem hoger door de kilometerheffing. Het gevolg zal zijn dat hij maar bedankt voor de eer, en thuis op de bank blijft zitten op zoek naar een baan die dichter bij huis ligt.
Er zijn bijvoorbeeld vele Friezen die dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam om daar te werken. Voor velen van hen zal de kilometerheffing betekenen dat ze er verstandiger aan doen om gewoon thuis te blijven.
Werknemers die nu dicht bij huis werken, maar een flinke positieverbetering kunnen realiseren door een baan te accepteren bij een bedrijf dat verder weg gevestigd is zullen ook wel 2 keer nadenken. De kosten/baten verhouding verschuift doordat de reiskosten hoger worden. Dit zal op termijn extra werkloosheid opleveren.
Werkgevers
Ook werkgevers worden de dupe. Veel personeel zal de kilometerheffing opvoeren op de maandelijkse onkostendeclaratie. Het gevolg is dat de kosten voor de werkgever stijgen. Dit kan hij oplossen door minder personeel aan te nemen, of door zijn prijzen te verhogen. Beide oplossingen zijn slecht voor de economie. Dat een verslechterende economie zorgt voor minder files betekent wel dat het kilometerheffingsplan via een omweg alsnog resultaat kan boeken, maar of dat nu iets is om trots op te zijn?
Bureaucratie
Eén van de belangrijke thema's in de afgelopen verkiezingsstrijd was het terugdringen van de bureaucratie. Deregulering, in Haagsch jargon. Een kilometerheffing is volledig in strijd met dit streven. Om van ieder voertuig kilometerstanden bij te houden geeft een gigantische hoeveelheid administratief werk. Nu kan dat natuurlijk allemaal met slimme technieken worden opgelost. Er wordt al gesproken over een black-box in iedere auto, plaatsbepaling via satelliet en/of GSM, enzovoort.
Maar het nadeel van techniek is dat het al dan niet moedwillig gesaboteerd kan worden. Een beetje aluminiumfolie rond de antenne van uw black-box, en u bent onzichtbaar voor de bureaucraten. Per ongeluk 220 volt op het boxje, en helaas, het functioneert niet meer.
Dit dient allemaal administratief verwerkt en gecontroleerd te worden. De techniek zal betaald moeten worden, de ambtenaren die de werking van het systeem in de gaten houden dienen salaris te ontvangen, en zo worden er miljarden weggegooid aan technieken en oplossingen die nergens toe dienen, en zonder resultaat zullen blijven.
Privacy en moraal
Als laatste punt is er nog de moraal. Dat automobilisten betalen voor het onderhoud en eventuele uitbreidingen van het wegennet lijkt niet meer dan logisch. Maar het huidige wegennet is door de automobilisten als talloze keren betaald. In hoeverre is de overheid gerechtigd om iets dat al betaald is nogmaals in rekening te brengen?
Daarnaast dient van iedere automobilist exact bijgehouden te worden waar en wanneer hij rijdt, dit is uiteraard een goudmijn voor justitie. Er dient echter een zeer zorgvuldig debat over de privacy gevoerd te worden voordat dit soort systemen daadwerkelijk landelijk ingevoerd worden. George Orwell had het immers niet mooier kunnen bedenken.
Conclusie
De kilometerheffing heeft zo weinig voor- en zoveel nadelen dat het een wonder is dat men er überhaupt serieus over praat. Het plan zal de files niet korter maken, de verkeersveiligheid verslechteren, de economie aantasten en de werkloosheid doen stijgen. Niet één burger zal er echt op vooruit gaan, het zijn slechte politici die zich met deze plannen kunnen wentelen in hun toegenomen macht over de burger. Iedere volksvertegenwoordiger die die titel eer wil aandoen dient zich dan ook met hand en tand te verzetten tegen dit plan.
The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...quote:Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
Net alsof iemand verplicht is om een mobiele telefoon te nemen, en verplicht dat ding alle tijden moet laten aanstaan. Het kastje wordt verplicht, en je moet het ten aller tijden aan laten staan.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Weinig steekhoudende argumenten van Eurlings. Behalve dat ene argument om met de trein naar oma te gaan.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Jep, volgens de rekenmodellen zal het allemaal wel kloppen, nu nog afwachten hoe de vork werkelijk in de steel zit.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
ja, als Eurlings even een correct rekenmodel levert dan zal blijken dat hij 50% willens en wetens achterhoudtquote:Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
Beangstigend, tenzij je niets te verbergen hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.
Dat GPS signaal kun je natuurlijk jammen. Ik vraag mij wel af of de kilometerstand van de auto ook worden bijgehouden of doorgegeven.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:57 schreef kawotski het volgende:
Ik heb zelf een GPS Garmin 60CSx, die ontvangt een stuk of 12 - 15 satelieten tegelijk, maar zelfs die is op zn best maar tot op 3 meter precies, en als je m aan laat staan zie je af en toe dat ie meters maakt uit zichzelf. Stel mijn auto staat een maandje stil met die gps apparatuur van de overheid, ik durf te wedden dat je alsnog een rekening krijgt omdat je gps een rondje is gaan doen op basis van de ontvangst.. wordt nog een leuke zaak..
En wordt het GPS of Galileo? Want bij mijn weten behouden de Amerikanen zich het recht voor om GPS uit te zetten.. in dat geval wil ik wel een handje helpen dat ze die dingen uitschakelen.. ff op zoek naar een goede hacker dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |