abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 november 2009 @ 02:27:03 #251
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74957018
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
De OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.


Je hebt je er niet in verdiept. Geeft niet hoor, dat kan de besten overkomen.
pi_74957780
quote:
Op maandag 23 november 2009 23:32 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Op de site van Trouw zag ik weer columns met een hoop "vóór" geluiden. Eén had bv de kop "als rekeningrijden is ingevoerd willen we niet meer anders". Ja, vast.

Wil men dit tegenhouden dan moet er meer gebeuren dan enkel wat onvrede via internet en op het werk. Actie, demonstratie, etc.
[..]

Zoals ik hierboven zei: er is meer nodig.
Stel dat de petitie genoeg handtekeningen krijgt, en dan.. "o, het volk wil het niet, dus we voeren het niet in", denk aan de Europese Grondwet, denk aan andere projecten waarbij een duidelijk "NEE" kwam vanuit het volk. In Den Haag gaan ze rustig verder en zijn ze Oost-Indisch doof.
[..]

Waarschijnlijk.
Een hoop mensen weten niet hoe hard ze door de kilometerheffing erop achteruit zullen gaan, en als ze het wel weten, dan twijfelen of vertikken ze het om wat eraan te gaan doen.
[..]

Dat zie je hem wel vaker doen. Iets van.. obvious troll is obvious.
Hoewel ik het roerend met je eens ben, maar wat doe jij zelf?
pi_74958151
Ook grappig (en off-topic)...

De OV-Chipkaart van Bea
pi_74958482
En ook de ANWB heeft (net) gereageerd om mijn mail:
quote:
Goedemorgen meneer RvLaak,

Dank voor uw mail waarin u aangeeft dat u geen voorstander bent van de
plannen van minister Eurlings over de kilometerbeprijzing. We stellen
het op prijs dat u ons laat weten wat u van deze plannen vindt, dan
krijgen we een gelegenheid om naar u persoonlijk te reageren.
Het spijt me te lezen dat u overweegt om uw lidmaatschap op te zeggen
als wij de plannen van minister Eurlings ondersteunen. Voordat u daartoe
overgaat, willen we op de hoogte stellen van het volgende:

Hoe staan we er nu voor?
Op dit moment zijn we bezig alle ledenreacties over dit onderwerp te
verzamelen. Er zijn ondertussen al zo'n 2000 reacties sinds afgelopen
week bij ons binnengekomen. De reacties zijn verschillend van aard.
Sommigen zijn voor, anderen weer tegen...ieder met zijn eigen argument.

Afgelopen week hebben we de wet op de kilometerbeprijzing van het
ministerie ontvangen (wet beslaat 130 pagina's) en zijn mijn collega's
van afdeling Algemeen LedenBelang druk bezig de wet nauwkeurig te
bestuderen.
We toetsen of de wensen van onze leden en onze voorwaarden die wij in
de loop der tijd aan deze wet hebben gesteld, zijn opgenomen in de wet.
Het eerlijkheidsprincipe (wie meer rijdt, meer betaalt), uw privacy, de
hogere autokosten en de boetes spelen daarin een grote rol.

Na de bestudering en toets zullen we met onze mening naar buiten komen
maar zover is nog niet, dat kost even tijd.
Uw mening wordt, samen met de mening van andere leden én de resultaten
uit onze ledenonderzoeken, mee gewogen in ons standpunt. Houdt u dus de
Kampioen en de media de komende maanden in de gaten want we zullen nog
van ons laten horen.

Meneer RvLaak, ik hoop dat ik met bovenstaande reactie u enigszins
het vertrouwen hebben gegeven dat we niet op voorhand voorstander zijn
van de invoering van de kilometerbeprijzing. Mocht u te zijner tijd
besluiten om toch uw lidmaatschap op te zeggen, dan ben ik graag uw
aanspreekpunt. Vergeet u dan niet uw gegevens zoals lidmaatschapsnummer
door te geven. Om misverstanden te voorkomen, wil ik u alvast aangeven
dat uw opzegging dan conform het opzegbeleid per 1 januari 2011 ingaat.

Met vriendelijke groet,

Monique Kruse
ANWB algemeen LedenBelang
tel: 088-2697173
pi_74958764
Netjes van de anwb.
Haters gonna hate.
pi_74959118
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 09:17 schreef CyclingGirl het volgende:
Netjes van de anwb.
Weet ik niet. Hoewel ik snap dat ze nog niets willen zeggen tot de bestudering van de wet rond is, komt het op mij nog al over als "Laat ons nou maar doen wat wij doen, wij weten het toch beter dan jij"...

Maar zeker netjes dat ze antwoorden
pi_74986934
De volgende bedrijven helpen trouwens mee om dit soor DDR praktijken mogelijk te maken

ACCESS (consortium van NedMobiel-Brisa-
Westerscheldetunnel)
Alcatel Lucent
ARCADIS Infra BV
ARS T&T
ASFINAG Verkehrsinfrastrukturberatungs und -beteil
Autostrade per l’Italia S.p.A.
Auto-Tracer/Remote
BAM Infra
Van den Berg Infrastructuur
Blaupunkt GmbH
BorghIdentity
BT Nederland N.V.
Capgemini
Check Point Consultancy
Cofroute
CSC Nederland
DaimlerChrysler
DELPHI Grundig
DHV
Dornier Consulting GmbH
Efkon
EGIS Projects
Equens
Ericsson
Eureca International
FELA Management AG
Fleetlogic B.V.
Fujitsu Services
Getronics/PinkRoccade
Heijmans Techniek en Mobiliteit B.V.
IBM
Imtech Infra
Intergo, mens, techniek, organisatie
Interpay Nederland B.V.
Kapsch TraffcCom AG
KPN
LogicaCMG
mm-lab GmbH
Navigon AG
NAVTEQ B.V.
NXP Semiconductors
OMP computer GmbH
Panasonic Automotive Systems Europe GmbH
Peek Traffc B.V.
PPS Automotive/AW Projects
PRINCIP a.s.
Q-Free ASA
Rabobank
Road Group Holding AG
ROBOT Visual Systems GmbH
Sanef
Semel OY
Septentrio
Serco Integrated Transport
Siemens Nederland N.V.
Skymeter Corperation/Mobi Spot
SNP
STOK
Stratix
Technolution
Thales
TIP Systems B.V.
TNO
TomTom
TRL
T-Systems/Satellic
TÜV InterTraffc GmbH
u-Blox
Vitronic
Vodafone
Volker Wessels/Vialis
YPCA
pi_74999550
quote:
ChristenUnie hekelt De Telegraaf

Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie is kwaad op De Telegraaf. In een spreekbeurt in Hardenberg haalt hij vanavond uit naar de krant vanwege de "stemmingmakerij" tegen de kilometerheffing.

Slob beklaagt zich over de VVD-sticker (Kilometerheffing No Way), woensdag op de voorpagina van De Telegraaf. "Zo bont hebben kranten en omroepen het sinds de hoogtijdagen van de verzuiling niet meer gemaakt. Ik vraag me af of een krant op deze wijze de grenzen van geëngageerde journalistiek niet overschrijdt, en doelbewust probeert macht uit te oefenen."

Stemmingmakerij

Volgens Slob vermengt De Telegraaf nieuws en commentaar. Dat is volgens hem al opmerkelijk, "maar vandaag onderneemt de krant zelfs een directe poging om het democratisch debat te overstemmen met stemmingmakerij." Slob roept zijn collega-Kamerleden en minister Camiel Eurlings van Verkeer op "zich niet te laten intimideren door dit soort spandoekjournalistiek".
Spitsnieuws

Als het je niet uitkomt dan is het stemmingmakerij anex spandoekjournalistiek. Als je de winkels op zondag dicht wil hebben moeten we niet mauwen, want dat staat in 1 of ander boek...
  woensdag 25 november 2009 @ 20:42:28 #259
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74999928
Nu een debat over de kilometerheffing op http://www.nos.nl/politiek24/.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75000115
Ben toch blij met mijn dig tv, die zenden het ook gewoon uit
..alle debatten denk ik
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 25 november 2009 @ 21:15:40 #261
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_75001305
Leuk, een debat.
* sluit internet af en gaat tv kijken
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 25 november 2009 @ 21:16:42 #262
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75001346
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:15 schreef ouderejongere het volgende:
Leuk, een debat.
* sluit internet af en gaat tv kijken
Jep, debat heeft ook weinig met de kilometerheffing meer van doen, heb hem ook uitgezet.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75002600
Ik kan me niet voorstellen dat de KM heffing door gaat.
pi_75003496
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 09:36 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Weet ik niet. Hoewel ik snap dat ze nog niets willen zeggen tot de bestudering van de wet rond is, komt het op mij nog al over als "Laat ons nou maar doen wat wij doen, wij weten het toch beter dan jij"...

Maar zeker netjes dat ze antwoorden
Nu nog een reactie van de Bovag.. die houdt zich angstvallig stil.

Bij deze dus een oproep tot boycot van alle bij de Bovag aangesloten garages !
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75003580
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Spitsnieuws

Als het je niet uitkomt dan is het stemmingmakerij anex spandoekjournalistiek. Als je de winkels op zondag dicht wil hebben moeten we niet mauwen, want dat staat in 1 of ander boek...
waar het op neer komt is dat de burger zich niet met de politiek dient te bemoeien, zij weten wel wat goed voor ons is, want we hebben allemaal op de CU gestemd
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75006856
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:47 schreef HarryP het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de KM heffing door gaat.
Nee ik ook niet, zeker niet gezien al het gelul van de tegenstanders dat het ook wel met een accijnsverhoging opgelost zou kunnen worden... We betalen gvd al de hoofdprijs op brandstof in dit land en nu wil de bevolking gvd nog meer accijns??? Hoe dom kun je zijn.

Laat die lui in Den Haag eerst maar eens zorgen dat de accijns op brandstof in de infrastructuur wordt gestoken ipv in de pot algemene middelen. Maar dat kan allemaal niet, want dat levert te weinig op.... jaja, daarom gaat meer dan de helft van de automobilisten ook minder betalen in de toekomst Waar komt de rest van het geld dan vandaan?
pi_75010533
Weet iemand of Abtroot ook daadwerkelijk een motie van wantrouwen heeft ingediend/gesteund?
pi_75011124
quote:
Km-heffing overschaduwt begrotingsdebat

DEN HAAG - De plannen voor een kilometerheffing overschaduwden woensdag het debat in de Tweede Kamer over de verkeersbegroting voor 2010.

Minister Camiel Eurlings bestreed dat de automobilist door het spitstarief als onderdeel van de kilometerheffing flink duurder uit zal zijn.

Hij zei vlak voor het debat voor tv-camera's dat hij in een gesprek ANWB-directeur Guido van Woerkom ''een heel stuk'' heeft gerustgesteld. Die maakte een dag eerder duidelijk dat hij eerst wil weten hoe hoog het spitstarief wordt voor de ANWB instemt met de kabinetsplannen voor de kilometerheffing.

In het twee weken oude wetsvoorstel staat alleen een basistarief. Volgens de minister wordt het spitstarief ''veel en veel minder'' dan bedragen van een euro of een kwartje per gereden kilometer die zijn genoemd.

Fel

De oppositie gaf fel af op de kabinetsplannen, ook al komt er nog een apart debat over het wetsvoorstel. Eurlings moet voor dat debat in een brief duidelijkheid geven over het spitstarief.

SP-Kamerlid Emile Roemer zei dat CDA-collega Ger Koopmans, met zijn recente kritiek op het invoeren van regionale spitstarieven, de heffing al ''de nek heeft omgedraaid''.

Volgens de liberaal Charlie Aptroot klopt er ''geen klap'' van dat 58 procent van de automobilisten straks minder gaat betalen. Dat leidde tot een uitval van de minister, die zei dat Aptroot dan maar een motie van wantrouwen tegen hem moest indienen.

Crimineel systeem

PVV-collega Richard de Mos had het over een ''crimineel systeem'' dat de files ''nog geen millimeter'' korter zal maken. Hij beschuldigde CDA-Kamerlid Sander de Rouwe met zijn plannen voor de aanleg van supersnelwegen, te betalen uit de kilometerheffing, van het ''leegmelken'' van de automobilist.

ChristenUnie-woordvoerder Ernst Cramer betitelde de wet op de kilometerprijs daarentegen als ''een mijlpaal in de verduurzaming van het autoverkeer''.

Zijn fractieleider Arie Slob haalde overigens in een spreekbeurt in Hardenberg uit naar de ''stemmingmakerij'' door De Telegraaf tegen de heffing. Hij beklaagde zich over de VVD-sticker (Kilometerheffing No Way) woensdag op de voorpagina van de krant.

Complimentjes

Een andere voorstander van de plannen, GroenLinkser Kees Vendrik, deelde complimentjes uit aan minister Eurlings. ''De aanstaande premier van Nederland heeft zijn ei gelegd.''

Maar ook hij viste nadrukkelijk naar de hoogte van de spitsheffing. Wanneer krijgen we die, aldus D66-collega Boris van der Ham.
pi_75018472
quote:
Op donderdag 26 november 2009 09:12 schreef AchJa het volgende:

[..]


Terecht. Dit is een heel belangrijk (keer)punt.

Laat ze maar flink discussiëren, de hele tent op z'n kop zetten en inderdaad een motie van wantrouwen indienen, in plaats van snel over andere onderwerpen gaan discussiëren en verder niets meer over het dubieuze project zelf hebben.
pi_75018523
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:37 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Terecht. Dit is een heel belangrijk (keer)punt.

Laat ze maar flink discussiëren, de hele tent op z'n kop zetten en inderdaad een motie van wantrouwen indienen, in plaats van snel over andere onderwerpen gaan discussiëren en verder niets meer over het dubieuze project zelf hebben.
Wanneer gaan ze verder dan?

BTW: er loopt nu een debat over tappen

Heb nu pas in kunnen zappen, vanwege werk

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 13:40:23 ]
pi_75018585
Vannochtend gaf Edwin Evers Camiel Eurlings weer een platform om zijn propaganda verhaaltje te verkondigen.
Evers was ook buitengewoon kritische . Walgelijk.
pi_75018670
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Spitsnieuws

Als het je niet uitkomt dan is het stemmingmakerij anex spandoekjournalistiek. Als je de winkels op zondag dicht wil hebben moeten we niet mauwen, want dat staat in 1 of ander boek...
Stemmingmakerij? Feiten!! Volgens mij doet dit kabinet aan stemmingmakerij door leugens rond te strooien en de schone schijn te spelen .

De reactie van de CU is dan ook smakeloos.
pi_75018706
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:39 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wanneer gaan ze verder dan?

BTW: er loopt nu een debat over tappen

Heb nu pas in kunnen zappen, vanwege werk
Heb zelf ook niet kunnen kijken, want dat kan op het moment niet.
Maar de kous is toch nog niet af? !

Nee, dat kan niet. Er zijn nog te veel instanties mee gemoeid en partijen die er nog oneens mee zijn.
pi_75018740
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Stemmingmakerij? Feiten!! Volgens mij doet dit kabinet aan stemmingmakerij door leugens rond te strooien en de schone schijn te spelen .

De reactie van de CU is dan ook smakeloos.
Hmm... Wellicht interessant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de CU aan te klagen... Kijken hoe ze dat vinden
pi_75018791
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Heb zelf ook niet kunnen kijken, want dat kan op het moment niet.
Maar de kous is toch nog niet af? !

Nee, dat kan niet. Er zijn nog te veel instanties mee gemoeid en partijen die er nog oneens mee zijn.
Vanavond op SBS6 in Hart van Nederland trouwens aandacht voor de petitie van http://www.kilometerheffing-nee.nl/ die al 20.000 steunbetuigingen heeft ontvangen.

Complimentje voor SBS gezien dat de eerste is van de mainstream media die er aandacht aan gaat besteden.
pi_75018923
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vanavond op SBS6 in Hart van Nederland trouwens aandacht voor de petitie van http://www.kilometerheffing-nee.nl/ die al 20.000 steunbetuigingen heeft ontvangen.

Complimentje voor SBS gezien dat de eerste is van de mainstream media die er aandacht aan gaat besteden.
Aantal ontvangen steunbetuigingen Totaal: 19115

Volgens de site zelf tenminste

Heb zelf natuurlijk al getekend
pi_75023072
Redonzeprivacy.nl staat nu op 4072
pi_75024406
Zometeen gaat het debat met Eurlings verder... Kilometerheffing zal wederom onderwerp worden, verwacht men.
pi_75028065
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75031742
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:35 schreef RvLaak het volgende:
Zometeen gaat het debat met Eurlings verder... Kilometerheffing zal wederom onderwerp worden, verwacht men.
Wat een gladjakker is die Eurlings toch.
  donderdag 26 november 2009 @ 20:49:07 #282
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75032637
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75032710
wat een pauper is die gast van de PVV toch, nu bij het debat.
pi_75032761
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
"U slaat nog geen deuk in een pakje boter" x 3.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:02:10 #285
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_75033137
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:
Volgens Slob vermengt De Telegraaf nieuws en commentaar. Dat is volgens hem al opmerkelijk,
Heeft die Slob de afgelopen 400 jaar onder een steen geleefd? Als 1 krant sterk is in het kleuren van nieuws naar hun eigen gading is het de Telegraaf wel, je kan alles van ze zeggen maar niet dat ze bepaald neutraal zijn, en nou maar janken op die krant.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_75034273
Dit is toch niet te geloven.. Een miljardenverslindende operatie in deze crisistijd. En wij moeten geloven dat het is om tot een eerlijker verdeling van de kosten voor het wegennet te komen.
Dat betekent ofwel dat het vet geld gaat opleveren, dus rijden wordt helemaal niet goedkoper.
Ofwel het gaat om iets anders. Dit is in combinatie met alle andere privacybeperking van de laatste tijd niet zo'n vreemde gedachte..
En die Eurlings noemt het 'indianenverhalen' en 'bangmakerij' .. Nou je moet wel heel naïef zijn om daar in te tuinen..
  donderdag 26 november 2009 @ 21:27:29 #287
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75034284
Eurlings: 'Ik denk dat mijn verhaal sterk genoeg is om de mensen te overtuigen'.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75034503
Wat feiten uit de Elsevier van afgelopen vrijdag:

quote:
1. De investeringen in in satellieten en elektronische systemen kosten ongeveer 3 miljard.
2. De Incassokosten bedragen jaarlijks 900 miljoen per jaar.
3. Provincies gaan een "ingezetenbelasting" invoeren om de afschaffing van de wegenbelasting te compenseren. Hierdoor gaan de kosten voor de burger alsnog omhoog!
4. Er wordt verwacht dat er 350.000 bezwaarschriften per jaar door automobilisten worden verstuurd. Al deze bezwaarschriften moeten worden behandeld door ambtenaren, die aan de economie worden onttrokken en daardoor geen bijdrage leveren aan de economie, sterker nog, ze moeten worden betaald door de belastingbetaler.
5. Minister Eurlings verwacht 4.700 rechtzaken per jaar.
Dat wordt een leuke bende die kilometerheffing
pi_75034760
Ik kwam een goed artikel van 5 jaar oud op het net tegen. Weliswaar wel oud artikel maar stonden goede punten in.
quote:
Waarom de kilometerheffing geen oplossing maar een probleem is[

Kim Winkelaar 11 februari 2003

De PvdA is nog geen twee weken terug van weggeweest, en een oud stokpaardje komt weer bovendrijven: de kilometerheffing. Het plan klinkt even sociaal als rechtvaardig, veelrijders gaan méér betalen, en mensen die slechts af en toe rijden gaan minder betalen. En dit alles met als doel de files op te lossen. Wie er even wat langer over nadenkt ziet in dat dit plan nooit zal bijdragen aan het verkorten van de files, en eerder problemen veroorzaakt dan oplost.

De file: de beste remedie tegen de file
Het idee achter de kilometerheffing is simpel: maak het autorijden duurder, en meer mensen zullen naar een alternatief gaan zoeken. Helaas, de beste remedie tegen files is de file zelf.
Iemand met een modaal inkomen verdient ongeveer 10 Euro per uur. Als hij 's ochtends en 's avonds een half uurtje in de file staat betaalt hij dus al ¤10,--. Dit is meer dan welke kilometerheffing dan ook in rekening brengt. Blijkbaar is het file-leed minder erg dan de alternatieven, als die er al zijn.

De plannenmakers gaan er van uit dat die alternatieven er wél zijn, en dat er dus mensen bestaan die vrijwillig kiezen voor het filerijden. Ik heb een hoop automobilisten gesproken, maar heb er nog niet één ontmoet die echt een alternatief had, en desondanks in de file ging staan. Autorijden is nu eenmaal, zoals economen dat zeggen, in-elastisch. Met andere woorden: de prijs is vrijwel niet van invloed op het gebruik.

Accijnzen
Daarnaast hebben we natuurlijk al een vorm van kilometerheffing, te weten de brandstofaccijnzen plus de BTW over die accijnzen. Het mooie van accijnsheffing is dat deze kilometerheffing veel rechtvaardiger is voor iedereen. Stilstaan in de file kost namelijk brandstof, ook al rijdt je geen kilometer. De file-rijders worden hierdoor meer belast dan mensen die niet in de file staan. Een vaste heffing per kilometer biedt dit voordeel niet. Of je nu een half uur doet over een stuk van 10 kilometer of een uur, de heffing blijft gelijk.
Accijnzen bieden tevens voordeel aan bezitters van zuinige auto's, en aan mensen die proberen zuinig te rijden. Hardrijders worden extra belast door hun hogere brandstofverbruik, de bezitter van een Bentley betaalt meer belasting dan de bezitter van een Suzuki Alto.

Het enige nadeel aan de accijnsheffing is dat het door de overheid niet stelselmatig verhoogd kan worden. Het wordt dan namelijk voordeliger om over de grens in Duitsland of België te tanken, en dat zou ten koste gaan van de rijksbegroting. Een kilometerheffing is onafhankelijk van de buurlanden te verhogen, en daarmee voor de overheid een prettig instrument. Maar juist dát argument wordt in Den Haag niet gebruikt ter verdediging van de kilometerheffing.

Houderschapsbelasting
Een onderdeel van de plannen is om het bezit van de auto goedkoper te maken door middel van het (gedeeltelijk) afschaffen van de houderschapsbelasting. Daarnaast kan de BPM-belasting opgeheven worden. Dit klinkt wederom sympathiek, maar zal ongetwijfeld problemen geven.

Auto's worden straks niet alleen goedkoper, ook de vaste lasten zullen flink dalen. Deze twee maatregelen gecombineerd betekenen vrijwel automatisch dat er meer gezinnen zullen komen die twee of meer auto's gaan bezitten. Altijd handig, zo'n tweede auto voor de deur. Een goedkoop tweedehandsje voor moeders komt eenvoudig binnen bereik zodra de vaste lasten minder worden. De gevolgen laten zich raden.

Ten eerste zullen hierdoor de toch al overbelaste woonwijken geconfronteerd worden met extra parkeerproblemen. Ten tweede zorgt dit ervoor dat er een hoop extra onervaren automobilisten op de weg komen. Mensen die normaal zelden een auto besturen zullen nu toch zo af en toe de weg opgaan. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
Bovendien legt dit een bom onder het initiële doel van de kilometerheffing: het terugdringen van de files.

De meeste files ontstaan zodra de weersomstandigheden slecht zijn. Regen en sneeuw zijn veroorzakers van veel file-leed. En juist tijdens dit soort weersomstandigheden is het niet prettig om in een koud en nat bushokje te staan, of om op de fiets naar een tochtig station te moeten en daar op een vertraagde trein te wachten. Veel mensen doen dit echter noodgedwongen, aangezien men geen auto heeft.
Het verhoogde auto-bezit dat zal ontstaan dankzij de afschaffing van de houderschapsbelasting en BPM zal veel mensen juist op dagen met slecht weer de auto in jagen. Precies op de dagen dat de files al zoveel langer dan normaal zijn.

Armoedeval
Een bekend probleem rond de werkloosheid is de zogenaamde armoedeval. Als iemand gaat werken vervallen er een hoop voordelen waar hij als uitkeringstrekker van kon genieten. Hierdoor is het voor veel mensen niet lonend om te gaan werken. Door de kilometerheffing zal dit probleem in veel gevallen erger worden. Als een werkloze een baan kan krijgen in een andere stad dan worden de reiskosten voor hem hoger door de kilometerheffing. Het gevolg zal zijn dat hij maar bedankt voor de eer, en thuis op de bank blijft zitten op zoek naar een baan die dichter bij huis ligt.
Er zijn bijvoorbeeld vele Friezen die dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam om daar te werken. Voor velen van hen zal de kilometerheffing betekenen dat ze er verstandiger aan doen om gewoon thuis te blijven.

Werknemers die nu dicht bij huis werken, maar een flinke positieverbetering kunnen realiseren door een baan te accepteren bij een bedrijf dat verder weg gevestigd is zullen ook wel 2 keer nadenken. De kosten/baten verhouding verschuift doordat de reiskosten hoger worden. Dit zal op termijn extra werkloosheid opleveren.

Werkgevers
Ook werkgevers worden de dupe. Veel personeel zal de kilometerheffing opvoeren op de maandelijkse onkostendeclaratie. Het gevolg is dat de kosten voor de werkgever stijgen. Dit kan hij oplossen door minder personeel aan te nemen, of door zijn prijzen te verhogen. Beide oplossingen zijn slecht voor de economie. Dat een verslechterende economie zorgt voor minder files betekent wel dat het kilometerheffingsplan via een omweg alsnog resultaat kan boeken, maar of dat nu iets is om trots op te zijn?

Bureaucratie
Eén van de belangrijke thema's in de afgelopen verkiezingsstrijd was het terugdringen van de bureaucratie. Deregulering, in Haagsch jargon. Een kilometerheffing is volledig in strijd met dit streven. Om van ieder voertuig kilometerstanden bij te houden geeft een gigantische hoeveelheid administratief werk. Nu kan dat natuurlijk allemaal met slimme technieken worden opgelost. Er wordt al gesproken over een black-box in iedere auto, plaatsbepaling via satelliet en/of GSM, enzovoort.
Maar het nadeel van techniek is dat het al dan niet moedwillig gesaboteerd kan worden. Een beetje aluminiumfolie rond de antenne van uw black-box, en u bent onzichtbaar voor de bureaucraten. Per ongeluk 220 volt op het boxje, en helaas, het functioneert niet meer.
Dit dient allemaal administratief verwerkt en gecontroleerd te worden. De techniek zal betaald moeten worden, de ambtenaren die de werking van het systeem in de gaten houden dienen salaris te ontvangen, en zo worden er miljarden weggegooid aan technieken en oplossingen die nergens toe dienen, en zonder resultaat zullen blijven.

Privacy en moraal
Als laatste punt is er nog de moraal. Dat automobilisten betalen voor het onderhoud en eventuele uitbreidingen van het wegennet lijkt niet meer dan logisch. Maar het huidige wegennet is door de automobilisten als talloze keren betaald. In hoeverre is de overheid gerechtigd om iets dat al betaald is nogmaals in rekening te brengen?

Daarnaast dient van iedere automobilist exact bijgehouden te worden waar en wanneer hij rijdt, dit is uiteraard een goudmijn voor justitie. Er dient echter een zeer zorgvuldig debat over de privacy gevoerd te worden voordat dit soort systemen daadwerkelijk landelijk ingevoerd worden. George Orwell had het immers niet mooier kunnen bedenken.

Conclusie

De kilometerheffing heeft zo weinig voor- en zoveel nadelen dat het een wonder is dat men er überhaupt serieus over praat. Het plan zal de files niet korter maken, de verkeersveiligheid verslechteren, de economie aantasten en de werkloosheid doen stijgen. Niet één burger zal er echt op vooruit gaan, het zijn slechte politici die zich met deze plannen kunnen wentelen in hun toegenomen macht over de burger. Iedere volksvertegenwoordiger die die titel eer wil aandoen dient zich dan ook met hand en tand te verzetten tegen dit plan.
pi_75034814
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
pi_75034906
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Net alsof iemand verplicht is om een mobiele telefoon te nemen, en verplicht dat ding alle tijden moet laten aanstaan. Het kastje wordt verplicht, en je moet het ten aller tijden aan laten staan.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:43:48 #292
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75035075
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75035499
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.
pi_75035626
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
pi_75035647
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Weinig steekhoudende argumenten van Eurlings. Behalve dat ene argument om met de trein naar oma te gaan.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:57:21 #296
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75035814
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
Jep, volgens de rekenmodellen zal het allemaal wel kloppen, nu nog afwachten hoe de vork werkelijk in de steel zit.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75035829
Ik heb zelf een GPS Garmin 60CSx, die ontvangt een stuk of 12 - 15 satelieten tegelijk, maar zelfs die is op zn best maar tot op 3 meter precies, en als je m aan laat staan zie je af en toe dat ie meters maakt uit zichzelf. Stel mijn auto staat een maandje stil met die gps apparatuur van de overheid, ik durf te wedden dat je alsnog een rekening krijgt omdat je gps een rondje is gaan doen op basis van de ontvangst.. wordt nog een leuke zaak..

En wordt het GPS of Galileo? Want bij mijn weten behouden de Amerikanen zich het recht voor om GPS uit te zetten.. in dat geval wil ik wel een handje helpen dat ze die dingen uitschakelen.. ff op zoek naar een goede hacker dus.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75035894
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
ja, als Eurlings even een correct rekenmodel levert dan zal blijken dat hij 50% willens en wetens achterhoudt
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  donderdag 26 november 2009 @ 22:00:23 #299
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75036002
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.
Beangstigend, tenzij je niets te verbergen hebt natuurlijk.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75036067
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:57 schreef kawotski het volgende:
Ik heb zelf een GPS Garmin 60CSx, die ontvangt een stuk of 12 - 15 satelieten tegelijk, maar zelfs die is op zn best maar tot op 3 meter precies, en als je m aan laat staan zie je af en toe dat ie meters maakt uit zichzelf. Stel mijn auto staat een maandje stil met die gps apparatuur van de overheid, ik durf te wedden dat je alsnog een rekening krijgt omdat je gps een rondje is gaan doen op basis van de ontvangst.. wordt nog een leuke zaak..

En wordt het GPS of Galileo? Want bij mijn weten behouden de Amerikanen zich het recht voor om GPS uit te zetten.. in dat geval wil ik wel een handje helpen dat ze die dingen uitschakelen.. ff op zoek naar een goede hacker dus.
Dat GPS signaal kun je natuurlijk jammen. Ik vraag mij wel af of de kilometerstand van de auto ook worden bijgehouden of doorgegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')