Ik mijn mening dan ook maar even hier.
====
Dat een openbare school geen beelden van Maria of tekenen van geloven (welke dan ook) wil hebben? Zal mij allemaal een zorg zijn. Snap ik op zich wel hoor.
Heb er lang over nagedacht, maar in dit geval denk ik er anders over, en vind het kruis gewoon moeten mogen. Kerst niet vieren? Nog even en de kinderen mogen met kerst geen vrij meer omdat kerst OF weer gevierd moet worden zoals hij was, of alle betrokkenheid van het christelijk geloof geweerd moet worden. Is dit trouwens alleen op het christelijk geloof van toepassing?
Wanneer je geen sinterklaas wil vieren omdat het een christelijk (of eigenlijk katholiek) feest is? Vier je toch niet mee? Zal dat kruis dus ook wel een functie hebben.
quote:
Het sinterklaasfeest wordt al zeer lang gevierd. Nicolaas werd na zijn dood heilig verklaard door de kerk. Een heilige is iemand die zoveel heeft gedaan voor andere mensen dat de Kerk hem een eretitel heilige heeft gegeven. Sinterklaas is dus van oorsprong een katholiek feest.
Tweehonderd jaar na de dood van Nicolaas ontstonden er verhalen over hem. Die verhalen maakten van Nicolaas iemand die alles wist, kon en zag. Mensen zeiden dat Nicolaas al van bij zijn geboorte een wonderkind was. Vb: toen zijn moeder hem voor het eerst in bad deed, ging hij uit zichzelf rechtop in het teiltje staan.
Later ontstonden er verhalen waarin Sint-Nicolaas schippers redden die op zee in nood verkeerden. Ook zou hij onschuldige uit de gevangenis hebben gehaald.
Hoe werd het gebruik ingepast in onze traditie?
Door de eeuwen heen veranderde het sinterklaasfeest steeds. In de veertiende eeuw was het vooral een feest voor arme mensen en scholieren. Op 6 december kregen de armen wat brood. De scholieren hadden vrij en kregen geld om feest te vieren.
De intocht van sinterklaas is op zaterdag. Niemand krijgt er vrij voor. De gelovige komt niet aan je vrije dagen. Kinderen vinden het leuk en horen later (wanneer het hoort dat Sint toch misschien niet echt bestaat) Dat het een soort van gedenkfeest is omdat de man heel veel goede werken deed.
Ik snap dus niet waarom een oorspronkelijk Katholiek feest veranderd moet worden omdat niet-gelovigen (of anders gelovigen) zich storen aan de verwijzing naar het katholieke tijdens een katholiek feest.
In de eerste post van Ibliss kan ik mij dus ook heel goed vinden in het topic over België.
Belgen protesteren tegen 'kruisloze' Sinterklaas