Het is aan de persoon die ondertekent om onderzoek te doen. Dat heeft hij kennelijk niet goed genoeg gedaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:12 schreef leolinedance het volgende:
Denken jullie dat het mogelijk is om onder deze zeer hoge telefoonrekening, die uit een misverstand onstaan is, uit te komen?
quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef kree het volgende:
tering hoe kun je in een halve maand zoveel geld kwijt zijn aan dataverkeer dan.
Heeft ie zeker het hele internet gedownload
Ik kan niet uit het contract opmaken hoe het nu precies zit, contractueel gezien. Ik zal het vanavond posten. Maar als ik er al niet uit kan komen, hoe moet zo'n jongen die net in Nederland is het dan weten? Het lijkt mij ook niet logisch, een internetabonnement later in laten gaan dan het internetabonnement (of is dit wel normaal?).quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
tja hij heeft er gewoon gebruik van gemaakt. De rekening is dus niet onterecht.. Ik geef je weinig kans
3,5 gig is net niks.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:22 schreef Waldkorn het volgende:
Ik vind het ook belachelijk dat aanbieders geen waarschuwing geven bij overmatig gebruik van data. Ik ben iedere keer als de dood dat dit mij overkomt als ik een nieuw abbo afsluit of als ik een verlenging doe. Er moet meer inzicht komen in de status van je bundel. Verder wel echt kut voor die kerel.
Maarre als het 3 euro per MB zou kosten dan had die kerel zo'n 3,5 gig gebruikt. Da's een hoop porno, ook voor een Antilliaan!
Dat is nog wel netjes ja. Hij heeft helemaal niks gehoord, opeens lag er een rekening van 11k euro op de mat...quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
3k aan belkosten?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Grofweg 25 GB.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef kree het volgende:
tering hoe kun je in een halve maand zoveel geld kwijt zijn aan dataverkeer dan.
Heeft ie zeker het hele internet gedownload
Dank jequote:Op zaterdag 14 november 2009 17:21 schreef druppelkut het volgende:
Misschien dat ie hier terecht kan
Nee.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:25 schreef F04 het volgende:
Vast type Antilliaan met gouden kettingen en gangstahpraat?
Belletje richting Telfort heeft weinig zin. Als of zo'n helpdesk miepje gaat zeggen "Ohhh een foutje dus, geen probleem hoor meneer, we verscheuren bij deze de rekening!' Nee, die doen hier helemaal niks aan. En ze verbinden je ook niet door met een 'hoger' persoon, die er wel iets mee kan weet ik uit ervaring.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:26 schreef Mikkie het volgende:
Dan kost een Mb zeker een tientje?. Ik zou eens een belletje doen met Telfort, hoewel je dan natuurlijk bij een doorsnee helpdeskkutje uitkomt die zal zeggen 'je moet gewoon betalen'. Stuur eens een aangetekende brief naar het hoofdkantoor, what to do. Want zij factureren heerlijk door natuurlijk, terwijl ze amper kosten hebben.
Daarnaast even de werkwijze aan de kaak stellen bij bijvoorbeeld Kassa of de Consumentenbond. Punt is namelijk dat dit volstrekt buitensporig is, daar zou al veel eerder controle op moeten zijn. Hetzelfde als met een creditcard: daarbij is het gebruikelijk dat er vanuit het hoofdkantoor een belletje naar de kaarthouder gaat zo gauw er heel opvallende of ongebruikelijke transacties plaatsvinden, puur om te kijken of er niet gefraudeerd wordt. Zoiets zou bij telefoons ook moeten.
[..]
3k aan belkosten?Ik mag hopen dat je die rekening ergens mocht indienen
.
Vanuit het buitenland is dat ook veel makkelijker te doen, voor de operators, want die sturen elkaar dagelijks lijstjes van opvallend hoge rekeningen. En dat is voor alle partijen de moeite waard om daarnaar naar te handelen, want de Nederlandse operator moet dat geld écht betalen aan die buitenlandse operator. Ook als de eindklant niet dokt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Inderdaad een idee, ik onthoud het en kijk het nog even aan. Eerst maar eens ervoor zorgen dat het geld gestorneerd wordt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:27 schreef sigme het volgende:
Waarom ging de lijn 'alvast' werken vóórdat het contract inging?
Ik zou het in elk geval daarop gooien (en terecht): dat het onduidelijk is geweest dat er afwijkende voorwaarden / tarieven golden tot en met een zeker moment.
En verder de algemene werkwijze: schrijf een beleefde maar duidelijk brief (beleefd in toon; duidelijk welke oplossing jij voorstelt) en stuur deze aan de klantenservice. Geef direct in die brief aan dat het bedrag *niet* nu betaald kan worden (wat eigenlijk wel hoort: eerst betalen, dan conflict oplossen).
Pas als zij aangeven geen oplossing die neerkomt op vermindering van in rekening gebrachte bedrag te gaan bieden richting een betaalregeling gaan sturen. Dit wordt een onwenselijke oplossing, omdat dan waarschijnlijk het abonnement (voortijdig) beeindigd moet worden en er dan bovenop de 11.000 ook nog 24 maanden * abonnementskosten komen. Zonder dat er een werkende lijn tegenover staat.
En dan ook een brief naar de geschillencommissie, lijkt me. Voor dit bedrag kan dat uit.
Het is een érg onduidelijk contract. Ik zie als datum alleen onduidelijk ergens staan "de overeenkomst gaat in per: 1-10-2009'. Maar blijkbaar heeft hij het abonnement dus vanaf het moment van afsluiten, 12 september, kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:33 schreef Peter het volgende:
was er in het contract afgesproken dat het per 1 okt zou ingaan? En is er ook een tarief afgesproken voor periodes buiten het contract?
Dezelfde telefoonrekening laat ook zien dat zijn dataverbruik vanaf 1 oktober niks gekost heeft. Hij kon daarvoor dus wel internetten, alleen niet uit die 'onbeperkt surf & mail' bundel.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:40 schreef LinkseVriend het volgende:
Als hij een contract heeft getekend dat zijn abonnement pas per 1 okt zou ingaan, maar dat hij voor die tijd wel kon internetten dan is hij er gewoon ingeluisd. Hij zou eigenlijk pas verbinding moeten hebben per 1 okt en niet eerder.
Uhh, een particulier failliet verklaren?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:41 schreef iFries het volgende:
Failliet verklaren iets?
Een persoonlijk faillissement.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Uhh, een particulier failliet verklaren?
Netjes ? Neem aan dat het zakelijk was. Nogal groffe inbreuk op je contract om hem zomaar af te sluiten. Stel je voor dat je net in een conference call zit met klanten ofzoquote:Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Had hij daarvoor ook al een abonnement die hij dus nu heeft veranderd? Dat kan namelijk wel meetellen. Dan geld de data kosten van het vorige abonnement nog. Ik hoop trouwens niet dat hij het internet in het buitenland heeft gebruikt, want dan kost dataverkeer wel handen voor geld.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:42 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dezelfde telefoonrekening laat ook zien dat zijn dataverbruik vanaf 1 oktober niks gekost heeft. Hij kon daarvoor dus wel internetten, alleen niet uit die 'onbeperkt surf & mail' bundel.
Als er op de factuur staat dat dat bedrag voor dataverkeer is en niet als boete ofzo voor het gebruik van de mobiele telefoon als modem, dan heeft dat er geen donder mee te maken.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:55 schreef JackHerrer het volgende:
Let op dat je officieel niet een telefoon mag gebruiken als modem voor je laptop.
Ja ok, maar hij moet niet naar Telfort gaan met het verhaal dat ie zijn mobiel als modem gebruikt heeft, want dan zullen ze ook zeggen dat ie het helemaal moet betalen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als er op de factuur staat dat dat bedrag voor dataverkeer is en niet als boete ofzo voor het gebruik van de mobiele telefoon als modem, dan heeft dat er geen donder mee te maken.
Dat is niet het punt in deze. Overigens mag dit bij T-Mobile wel (WnW).quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:55 schreef JackHerrer het volgende:
Let op dat je officieel niet een telefoon mag gebruiken als modem voor je laptop.
Hij had hiervoor geen abonnement. Ook niet gebruikt in het buitenland.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:49 schreef LinkseVriend het volgende:
[..]
Had hij daarvoor ook al een abonnement die hij dus nu heeft veranderd? Dat kan namelijk wel meetellen. Dan geld de data kosten van het vorige abonnement nog. Ik hoop trouwens niet dat hij het internet in het buitenland heeft gebruikt, want dan kost dataverkeer wel handen voor geld.
Geld storneren is geen probleem, dat lukt sowieso.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Inderdaad een idee, ik onthoud het en kijk het nog even aan. Eerst maar eens ervoor zorgen dat het geld gestorneerd wordt.
Wat valt er niet aan te begrijpen dan? Je contract gaat per 1 Oktober in, alleen heb jij je simkaart op 12 september gekregen. Dus belde je op dat moment buiten je bundel. Zo standaard als het maar zijn kan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het is een érg onduidelijk contract. Ik zie als datum alleen onduidelijk ergens staan "de overeenkomst gaat in per: 1-10-2009'. Maar blijkbaar heeft hij het abonnement dus vanaf het moment van afsluiten, 12 september, kunnen gebruiken.
Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:42 schreef bonke het volgende:
beetje raar, als ik een contract ergens afsluit en die gaat per 1 oktober in dan is dat gewoon per 1 oktober en niet eerder
als hij dan wel eerder van hun diensten gebruik kan maken is dat hun schuld en niet de zijne
telford zal zich gewoon aan het contract moeten houden
Dat is alleen standaard als je bekend bent met die idiote standaard die helemaal nergens standaard is behalve bij telecombedrijven en hun ondoorgrondelijke bundelingen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:39 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Wat valt er niet aan te begrijpen dan? Je contract gaat per 1 Oktober in, alleen heb jij je simkaart op 12 september gekregen. Dus belde je op dat moment buiten je bundel. Zo standaard als het maar zijn kan.
Echt hoor, dat is geperverteerde logica.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?
Hij zat gewoon fout. Hij had hem sowieso nooit aan zijn laptop mogen hangen. Hoe kut Telfort ook was, ik had 2 jaar geleden toen ik een nieuwe abo afsloot gewoon netjes een brief gekregen waarin alles netjes stond. Zo ook bij Hi.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Echt hoor, dat is geperverteerde logica.
Uw abonnement gaat nog niet in dus hij doet het wel alvast.
Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:57 schreef detulp050 het volgende:
Ik zou het uiteraard eerst bij Telfort neerleggen. Alhoewel het wellicht contractueel allemaal klopt dat de kosten voor 1 oktober in rekening worden gebracht, is het onredelijk als Telfort niet wil meewerken aan een oplossing. Immers, met bundel zou het gebruik vrijwel niets hebben gekost.
Om er dan toch uit te kunnen komen, als Telfort niet mee wil werken, is een zaak aan te spannen bij de SGC (Stichting Geschillencommissie Consumenten). Voor 50 euro bemiddelen zijn tussen de aanspanner en de telecomprovider, waarbij ze -als je er dan nog niet uitkomt- een bindend advies zullen geven. Vrijwel alle providers zijn bereid om te schikken als het via de SGC gaat
precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?
Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:24 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik kan niet uit het contract opmaken hoe het nu precies zit, contractueel gezien. Ik zal het vanavond posten. Maar als ik er al niet uit kan komen, hoe moet zo'n jongen die net in Nederland is het dan weten? Het lijkt mij ook niet logisch, een internetabonnement later in laten gaan dan het internetabonnement (of is dit wel normaal?).
Het komt er nu in ieder geval op neer dat we het geld hebben laten storneren, hij staat nu 10k in de min(en dat terwijl dat met een normale bankrekening helemaal niet mogelijk is). Hij kan in ieder geval de komende jaren nooit een normaal leven opbouwen, als hij al met zo'n schuld begint.
Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:08 schreef Vitamine_C het volgende:
[..]
precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,
Volgens mij word je niet afgesloten, maar word je internetsnelheid tijdelijk naar een lagere snelheid gebracht.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:10 schreef Waldkorn het volgende:
[..]
Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.
Volgens mij rekent Telfort na overschrijding van de FUP helemaal geen kosten. Ofwel het internet wordt afgesloten, ofwel de snelheid wordt verlaagd. Daarnaast is het betwijfelbaar of Telfort de klant in voldoende mate heeft gewaarschuwd voor het gebruik van het abonnement voor de datum van 1 oktober. Ik denk dat de klant bij de SGC een grote kans heeft dat het -zelfs zonder uitspraak- ruimschoots wordt geschikt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:
Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
Ok.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?
Overigens is het uberhaupt "verboden" om je mobiel aan een laptop te hangen.
Wat een vreemde manier van communiceren heb jij zeg. Als je zo je 'gelijk' moet halen vertrouw ik jouw posts al totaal niet meer. En blijkbaar lees jij ook maar half, hij heeft die brief nl. niet gekregen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:50 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Hij zat gewoon fout. Hij had hem sowieso nooit aan zijn laptop mogen hangen. Hoe kut Telfort ook was, ik had 2 jaar geleden toen ik een nieuwe abo afsloot gewoon netjes een brief gekregen waarin alles netjes stond. Zo ook bij Hi.
En tuurlijk doet die simkaart het, voor domme mensen zoals jij en TS zijn vriendje. Wat begrijp jij anders niet aan ingangsdatum 1 Oktober?
Ja, dan kies je ook de enige provider uit die geen FUP hanteert.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:29 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ok.
Het is niet verboden om je mobiel aan je laptop te hangen. Kijk de voorwaarden voor T-Mobile Web 'n Walk er maar op na. Ik heb het lang zo gedaan.
Je hoort een waarschuwing te krijgen bij het ruimschoots overschrijden van de FUP. Waar staat trouwens dat de FUP 1 gb is (zou kunnen hoor, dat weet ik niet). De persoon in kwestie zit uiteraard fout met dit buitensporig gebruik van data door het verbinden van de telefoon aan zijn laptop.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?
Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
Waar staat dat gebruik boven de 1gb een bepaald bedrag kost en in rekening wordt gebracht? En waarom heeft hij daar geen waarschuwing voor ontvangen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:08 schreef Vitamine_C het volgende:
[..]
precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,
Heeft hij de sim via post gekregen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waar staat dat gebruik boven de 1gb een bepaald bedrag kost en in rekening wordt gebracht? En waarom heeft hij daar geen waarschuwing voor ontvangen?
Toevallig wel de provider die ik heb.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:35 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Ja, dan kies je ook de enige provider uit die geen FUP hanteert.
Nee. Waarom stel je deze vraag op mijn vragen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:40 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Heeft hij de sim via post gekregen?
exactquote:Op zaterdag 14 november 2009 19:10 schreef Waldkorn het volgende:
[..]
Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.
Toevallig niet de provider in kwestie.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:40 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Toevallig wel de provider die ik heb.
Klopt, daar ging het niet over. We maakten een klein zijsprongetje naar de door jou verschafte foutieve (en irrelevante) informatie:quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:44 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Toevallig niet de provider in kwestie.
Ik gun hem dit ook niet, word alleen moe van zulke zaken, want ze komen maar al te vaak voor, omdat mensen weigeren wat meer vooronderzoek te doen en blind iets aangaan, terwijl ze weten dat dit kan gebeuren.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:
Overigens is het uberhaupt "verboden" om je mobiel aan een laptop te hangen.
Als de overeenkomst -ofwel de dienstverlening- pas ingaat op 1 oktober 2009, hoe kan het dan dat de klant wel gebruik kan maken van de diensten? In principe zou Telfort dan ook de dienstverlening pas per die datum moeten starten of expliciet waarschuwen voor de mogelijke extra kosten die eerder gebruik met zich meebrengen. Mondeling mededelen is dan niet voldoende, het dient als zodanig opgenomen te zijn in de overeenkomst en daar schort het volgens mij in deze aan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:53 schreef rene90 het volgende:
Maar wat is er onduidelijk aan "de overeenkomst gaat in per 1-10-2009"?
*zucht*quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Klopt, daar ging het niet over. We maakten een klein zijsprongetje naar de door jou verschafte foutieve (en irrelevante) informatie:
[..]
Veel mensen KUNNEN gewoon geen gedegen vooronderzoek doen. Sommigen zijn te dom, anderen beheersen de taal niet, anderen hebben een tijdgebrek etc. En dat komt telecomaanbieders uiteraard goed uit. In plaats van de consument beschermen tegen dingen die zij niet willen, zien telecomaanbieders maar al te graag dat iemand een fout als deze maakt.
quote:Surf & mail unlimited bundel biedt toegang tot internet met een maximale snelheid van 128 kbit/s en is uitsluitend bedoeld voor mailen, surfen en chatten voor gebruik onderweg op een mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om met surf & mail unlimited bundel gebruik te maken van streaming, voice-over-IP, pushmail, VPN en andere handelingen waarbij een grote hoeveelheid data wordt verbruikt. Het is niet toegestaan surf & mail unlimited bundel te gebruiken in combinatie met een laptop. Op surf & mail unlimited bundel is een Fair Use Policy van toepassing.
Fair use.
Voor het gebruik van de surf & mail unlimited bundel hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid dataverkeer dat contractant mag gebruiken. Dit houdt tevens in dat Telfort de contractant bij regelmatig niet-normaal, oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De diensten zijn voor persoonlijk en privé gebruik en normaal gebruik (mobiel dataverkeer geïnitieerd vanaf een mobiele telefoon). Ieder ander gebruik van de surf & mail unlimited bundel zoals langdurig openstaan van een verbinding (bijvoor beeld voor gebruik als babyfoon, radio of download verbinding); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de dienst; gebruik door derden; gebruik van de simkaart in meer dan twee verschillende mobiele telefoontoestellen, computers of andere apparatuur is niet toegestaan.
Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het netwerk veroorzaakt en gebruik
waarbij contractant regelmatig significant meer data verbruikt dan de gemiddelde klant van
surf & mail unlimited bundel is niet toegestaan. Indien contractant het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de dienst buiten gebruik te stellen of de overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur van de Overeenkomst waarbij Contractant geen rechten ka ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen.
Ik lees 'indien u een opzegtermijn heeft bij uw huidige telecomaanbieder kunt u gebruik maken van onderstaande regeling flexibele startdatum abonnementskosten.'quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:53 schreef rene90 het volgende:
Maar wat is er onduidelijk aan "de overeenkomst gaat in per 1-10-2009"?
Uh, heb ik gezegd dat het bij Telfort niet zo is? Ik zeg alleen dat het niet bij iedere aanbieder zo isquote:Op zaterdag 14 november 2009 19:59 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
*zucht*
Ok, van telfort zelf dan maar
[..]
Jij beticht mij van foute info te verschaffen. Terwijl ik het op dat moment puur over Telfort had omdat het over telfort ging.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:02 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Uh, heb ik gezegd dat het bij Telfort niet zo is? Ik zeg alleen dat het niet bij iedere aanbieder zo is
Het zou nuttiger zijn als je op het tweede deel van mijn post in gaat en probeert te helpen als dat je gaat proberen je gelijk te halen met een verhaal over Telfort (waar ik het niet over had)
Dat idee heb ik ook.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:57 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Als de overeenkomst -ofwel de dienstverlening- pas ingaat op 1 oktober 2009, hoe kan het dan dat de klant wel gebruik kan maken van de diensten? In principe zou Telfort dan ook de dienstverlening pas per die datum moeten starten of expliciet waarschuwen voor de mogelijke extra kosten die eerder gebruik met zich meebrengen. Mondeling mededelen is dan niet voldoende, het dient als zodanig opgenomen te zijn in de overeenkomst en daar schort het volgens mij in deze aan.
Oke prima.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:05 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Jij beticht mij van foute info te verschaffen. Terwijl ik het op dat moment puur over Telfort had omdat het over telfort ging.
Mensen die nog nooit een abo hebben afgesloten zullen dit vast beamen. Anderen die dat wel hebben gedaan, zullen wel beter weten. Ik kreeg zowel bij KPN als Telfort een brief bij mijn simkaart waar dit allemaal instond.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook.
Zijn andere mensen het met ons eens?
Ik heb niks afgesloten. De persoon in kwestie heeft het in de winkel afgesloten. Bijgeleverde (gescande) papieren zijn het enige dat hij gekregen heeft. Dit is inderdaad zijn eerste abonnement. Dus je moet het even bekijken door de bril als iemand zonder enige ervaring met telefoonabonnementen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:08 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Mensen die nog nooit een abo hebben afgesloten zullen dit vast beamen. Anderen die dat wel hebben gedaan, zullen wel beter weten. Ik kreeg zowel bij KPN als Telfort een brief bij mijn simkaart waar dit allemaal instond.
Ok, een vraagje dan, heb je het via internet afgesloten of in een winkel?
Ik heb niet zo veel kaas gegeten van contracten, maar hier staat toch dat als het bedrag/internetgedrag buitensporig is, ze contact op zouden nemen met degene met wie het contract is afgesloten. waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Lijkt mij nogal duidelijk dat dit bedrag en het gedrag niet-normaal isquote:Op zaterdag 14 november 2009 19:59 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
*zucht*
Ok, van telfort zelf dan maar
[quote]Surf & mail unlimited bundel biedt toegang tot internet met een maximale snelheid van 128 kbit/s en is uitsluitend bedoeld voor mailen, surfen en chatten voor gebruik onderweg op een mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om met surf & mail unlimited bundel gebruik te maken van streaming, voice-over-IP, pushmail, VPN en andere handelingen waarbij een grote hoeveelheid data wordt verbruikt. Het is niet toegestaan surf & mail unlimited bundel te gebruiken in combinatie met een laptop. Op surf & mail unlimited bundel is een Fair Use Policy van toepassing.
Fair use.
Voor het gebruik van de surf & mail unlimited bundel hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid dataverkeer dat contractant mag gebruiken. Dit houdt tevens in dat Telfort de contractant bij regelmatig niet-normaal, oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De diensten zijn voor persoonlijk en privé gebruik en normaal gebruik (mobiel dataverkeer geïnitieerd vanaf een mobiele telefoon). Ieder ander gebruik van de surf & mail unlimited bundel zoals langdurig openstaan van een verbinding (bijvoor beeld voor gebruik als babyfoon, radio of download verbinding); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de dienst; gebruik door derden; gebruik van de simkaart in meer dan twee verschillende mobiele telefoontoestellen, computers of andere apparatuur is niet toegestaan.
Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het netwerk veroorzaakt en gebruik
waarbij contractant regelmatig significant meer data verbruikt dan de gemiddelde klant van
surf & mail unlimited bundel is niet toegestaan. Indien contractant het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de dienst buiten gebruik te stellen of de overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur van de Overeenkomst waarbij Contractant geen rechten ka ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen
Ik vraag me af of het zo werkt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:46 schreef gottegottegott het volgende:
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.
Ik heb niet alle stukken doorgelezen maar volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld. Waar het op neer komt is dat de overeenkomst met Telfort pas op 1-10-2009 is ingegaan. Voor de periode daarvoor kan Telfort dus niets in rekening brengen op grond een overeenkomst. Het enige dat Telfort (juridisch) zou kunnen doen is (op grond van ongerechtvaardigde verrijking) een redelijke vergoeding vragen voor het gebruik in de periode tot 1-10-2009. Gezien het feit dat een onbeperkte internetbundel 10 euro per maand kost kunnen ze daarvoor niet veel meer dan dat bedrag in rekening brengen.
Telfort heeft dus geen recht op die 11.000 euro. Je moet ze dan ook direct sommeren om dat bedrag (inclusief rente) terug te betalen en ze aansprakelijk stellen voor de creditrente en overige schade die je hierdoor lijdt. Mocht Telfort niet direct hun fout toegeven dan is het gezien de hoogte van het bedrag wel raadzaam dit even goed aan te pakken en rechtshulp te zoeken via het juridisch loket of rechtstreeks een advocaat in te schakelen. Als je vriend een laag inkomen heeft worden de kosten voor een advocaat (grotendeels) door de overheid betaald.
+1 voor scherpquote:Op zaterdag 14 november 2009 20:46 schreef gottegottegott het volgende:
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.
quote:
Het contract toont aan dat de 'waarde' van dat internetgebruik niet meer is dan een tientje per maand (of wat de abo kosten ook mogen zijn). Ook al kon er eerder van de dienst gebruik gemaakt worden dan de ingangsdatum van het contract, dat betekent niet dat er dan ineens veel meer gevraagd kan worden voor dezelfde dienst.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:58 schreef bijderechter het volgende:
Waarom is er een contract nodig om betaling af te dwingen?
quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:18 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Het contract toont aan dat de 'waarde' van dat internetgebruik niet meer is dan een tientje per maand (of wat de abo kosten ook mogen zijn). Ook al kon er eerder van de dienst gebruik gemaakt worden dan de ingangsdatum van het contract, dat betekent niet dat er dan ineens veel meer gevraagd kan worden voor dezelfde dienst.
Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Data abonnement afgesloten voor een zakelijk Vodafone telefoon abonnement. Telefoon stond standaard ingesteld met het particuliere AP van Vodafone, hun systemen snappen dan niet dat het data verbruik dan binnen het data abonnement valt. Daarvoor moet het via de zakelijke AP gaan.
Foutje bedankt, instellingen goed gezet en Vodafone deed niet moeilijk over de rekening. Dat soort dingen komt wel vaker voor, ik zou als TS toch eerst maar eens contact opnemen met de telecom provider.
Die "gewoon" werkt? Tegen welk tarief is dat dan, want daar lees ik niets over in deze overeenkomst. Hoe had hij dan moeten weten dat dit kapitalen zou kosten? Dat kun je toch onmogelijk "redelijk" noemen?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?
Lees zijn reactie nog een keer zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:22 schreef bijderechter het volgende:
Ik wil weten waarom er volgens de advocaat een contract nodig is om betaling af te dwingen en dat geen contract kennelijk een vrijbrief is om zonder kosten diensten af te nemen.
Dat is doorgaans ook mijn mening. Te vaak wordt de consument beschermt, voornamelijk de schuld van die pokke tv-programma's. Dat zie je bijvoorbeeld ook in een of meerdere reacties in dit topic, die niet inhoudelijk zijn maar gelijk gaan schreeuwen dat ze naar Radar moeten gaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:20 schreef MikeLowrey het volgende:
Achja, 11000 is natuurlijk wel extreem. Maar altijd word die arme consument weer blind gelooft. Meneer heeft geen brief gehad, verkoper heeft helemaal niets gezegd. Arme jongen, is er gewoon ingeluisd.
Maar het gaat hier om Telfort? Niet erg slim om een telefoonabonnement te misbruiken op deze manier. Vaak is dit wel afgedekt in Algemene Voorwaarden. Logisch ook, want dit soort bedrijven hebben vast wel abonnementsvormen waarmee je onbeperkt op een laptop gebruik kan maken van het internet.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is niet het punt in deze. Overigens mag dit bij T-Mobile wel (WnW).
Doet dat er toe dan? Lees nergens dat Telfort dat de beller verwijt? En is het redelijk te verwachten dat je 11,000.- aan kosten doorberekend krijgt als je contract voor de volgende maand een flat fee voor een paar tientjes is? Kom op zeg...quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
Maar het gaat hier om Telfort? Niet erg slim om een telefoonabonnement te misbruiken op deze manier. Vaak is dit wel afgedekt in Algemene Voorwaarden. Logisch ook, want dit soort bedrijven hebben vast wel abonnementsvormen waarmee je onbeperkt op een laptop gebruik kan maken van het internet.
Hoe anders is zoveel dataverbruik te verklaren?
Dat kan alleen maar betekenen dat er geen abonnementskosten worden berekend en de gebruikskosten die niet onder de bundel vallen wel (maximale korting). Je zal dan moeten denken aan servicenummers en premiumsms etc.quote:Op zondag 15 november 2009 00:35 schreef justanick het volgende:
Er spelen hier meerdere dingen.
Allereerst even het gezeur rondom de ingangsdatum. Er staat in het contract (pagina 2, paar regels onder de startdatum van de abokosten) gewoon doodleuk vermeldt dat er gebruikskosten in rekening zullen worden gebracht voor de periode tot de ingangsdatum. Een eventuele klacht gooien op dit punt is dus een klacht indienen die op drijfzand is gebaseerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |