abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:12:57 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74698710
Beste mensen,

Mijn schoonmoeder helpt mensen die van de Antillen komen om te integreren in Nederland. Over het algemeen slaagt zij daar goed in, nu is er echter een probleem. Een nette, uiteraard ietwat naive jongen uit Curacao wilde een telefoonabonnement afsluiten. Dit heeft hij dan ook gedaan bij Telfort.

Hij heeft gekozen voor een Telfort Surf & Mail onbeperkt, 24 maanden abonnement. Hoe het abonnement nu precies heet weet ik niet, want ik zie 4 verschillende namen in het contract staan (Telfort Belbundel 2008, Telfort Surf & Mail onbeperkt, Telfort Belbundel 50 en Telfort Belbundel 200).

In het contract staat dat de ingangsdatum 1 oktober is, echter is het nogal vaag omschreven. Waar het op neerkomt is dat deze jongen van half september tot 1 oktober met dit abonnement heeft kunnen internetten, het ding bij gebrek aan vast internet aan zijn laptopje heeft gehangen, en zo voor Eur. 11.000 aan data heeft verbruikt in twee weken. Op 1 oktober is zijn 'onbeperkt' internet abonnement dus pas ingegaan. Uiteraard zegt de jongen niet goed geïnformeerd te zijn, maar dat is waarschijnlijk zijn woord tegen dat van de telecomwinkel. Hij spreekt nog niet zo goed Nederlands, dus het is ook best begrijpelijk dat hij het niet goed begrepen heeft.

Ik zal later scans posten met het contract en de gespecificeerde rekening met het dataverbruik.

De jongen kan uiteraard nooit deze 11.000 euro betalen. Hij krijgt / verdient 800 euro per maand en dit gaat zo'n beetje op aan huisvesting, eten en drinken.

Wat zijn de mogelijkheden? Ik vind het sowieso te belachelijk voor woorden dat Telfort bij overschrijding van de Eur. 1000,- niet even een belletje pleegt naar de gebruiker om hem te waarschuwen. Zij snappen toch ook wel dat dit niet de bedoeling kan zijn?

Denken jullie dat het mogelijk is om onder deze zeer hoge telefoonrekening, die uit een misverstand onstaan is, uit te komen?
  PR/Manusje van alles zaterdag 14 november 2009 @ 17:18:08 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_74698841
tja hij heeft er gewoon gebruik van gemaakt. De rekening is dus niet onterecht.. Ik geef je weinig kans
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_74698852
zo dan baal je echt
-
pi_74698859
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:12 schreef leolinedance het volgende:
Denken jullie dat het mogelijk is om onder deze zeer hoge telefoonrekening, die uit een misverstand onstaan is, uit te komen?
Het is aan de persoon die ondertekent om onderzoek te doen. Dat heeft hij kennelijk niet goed genoeg gedaan.
Ik denk dat hij weinig kans heeft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_74698885
Media aandacht zoals Radar en Kassa wil weleens helpen. Vele voorbeelden van bekend.
pi_74698906
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
pi_74698918
tering hoe kun je in een halve maand zoveel geld kwijt zijn aan dataverkeer dan.
Heeft ie zeker het hele internet gedownload
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:21:04 #8
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_74698921
Misschien dat ie hier terecht kan
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:22:11 #9
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_74698942
Ik vind het ook belachelijk dat aanbieders geen waarschuwing geven bij overmatig gebruik van data. Ik ben iedere keer als de dood dat dit mij overkomt als ik een nieuw abbo afsluit of als ik een verlenging doe. Er moet meer inzicht komen in de status van je bundel. Verder wel echt kut voor die kerel.

Maarre als het 3 euro per MB zou kosten dan had die kerel zo'n 3,5 gig gebruikt. Da's een hoop porno, ook voor een Antilliaan!
stom
pi_74698947
Telecom bedrijf waar er geen lampje gaat branden als iemand richting de 11.000,- gaat

* maarja het is ook telfort, en die GRAAIEN maar al te graag *
pi_74698961
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef kree het volgende:
tering hoe kun je in een halve maand zoveel geld kwijt zijn aan dataverkeer dan.
Heeft ie zeker het hele internet gedownload
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:24:37 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74698986
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
tja hij heeft er gewoon gebruik van gemaakt. De rekening is dus niet onterecht.. Ik geef je weinig kans
Ik kan niet uit het contract opmaken hoe het nu precies zit, contractueel gezien. Ik zal het vanavond posten. Maar als ik er al niet uit kan komen, hoe moet zo'n jongen die net in Nederland is het dan weten? Het lijkt mij ook niet logisch, een internetabonnement later in laten gaan dan het internetabonnement (of is dit wel normaal?).

Het komt er nu in ieder geval op neer dat we het geld hebben laten storneren, hij staat nu 10k in de min (en dat terwijl dat met een normale bankrekening helemaal niet mogelijk is). Hij kan in ieder geval de komende jaren nooit een normaal leven opbouwen, als hij al met zo'n schuld begint.
pi_74698988
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:22 schreef Waldkorn het volgende:
Ik vind het ook belachelijk dat aanbieders geen waarschuwing geven bij overmatig gebruik van data. Ik ben iedere keer als de dood dat dit mij overkomt als ik een nieuw abbo afsluit of als ik een verlenging doe. Er moet meer inzicht komen in de status van je bundel. Verder wel echt kut voor die kerel.

Maarre als het 3 euro per MB zou kosten dan had die kerel zo'n 3,5 gig gebruikt. Da's een hoop porno, ook voor een Antilliaan!
3,5 gig is net niks.

dat download ik op een dag!
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_74699006
Vast type Antilliaan met gouden kettingen en gangstahpraat?
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:25:25 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699007
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Dat is nog wel netjes ja. Hij heeft helemaal niks gehoord, opeens lag er een rekening van 11k euro op de mat...
pi_74699033
Dan kost een Mb zeker een tientje? . Ik zou eens een belletje doen met Telfort, hoewel je dan natuurlijk bij een doorsnee helpdeskkutje uitkomt die zal zeggen 'je moet gewoon betalen'. Stuur eens een aangetekende brief naar het hoofdkantoor, what to do. Want zij factureren heerlijk door natuurlijk, terwijl ze amper kosten hebben.

Daarnaast even de werkwijze aan de kaak stellen bij bijvoorbeeld Kassa of de Consumentenbond. Punt is namelijk dat dit volstrekt buitensporig is, daar zou al veel eerder controle op moeten zijn. Hetzelfde als met een creditcard: daarbij is het gebruikelijk dat er vanuit het hoofdkantoor een belletje naar de kaarthouder gaat zo gauw er heel opvallende of ongebruikelijke transacties plaatsvinden, puur om te kijken of er niet gefraudeerd wordt. Zoiets zou bij telefoons ook moeten.
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
3k aan belkosten? Ik mag hopen dat je die rekening ergens mocht indienen .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_74699086
Waarom ging de lijn 'alvast' werken vóórdat het contract inging?

Ik zou het in elk geval daarop gooien (en terecht): dat het onduidelijk is geweest dat er afwijkende voorwaarden / tarieven golden tot en met een zeker moment.

En verder de algemene werkwijze: schrijf een beleefde maar duidelijk brief (beleefd in toon; duidelijk welke oplossing jij voorstelt) en stuur deze aan de klantenservice. Geef direct in die brief aan dat het bedrag *niet* nu betaald kan worden (wat eigenlijk wel hoort: eerst betalen, dan conflict oplossen).

Pas als zij aangeven geen oplossing die neerkomt op vermindering van in rekening gebrachte bedrag te gaan bieden richting een betaalregeling gaan sturen. Dit wordt een onwenselijke oplossing, omdat dan waarschijnlijk het abonnement (voortijdig) beeindigd moet worden en er dan bovenop de 11.000 ook nog 24 maanden * abonnementskosten komen. Zonder dat er een werkende lijn tegenover staat .
En dan ook een brief naar de geschillencommissie, lijkt me. Voor dit bedrag kan dat uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:28:01 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699097
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef kree het volgende:
tering hoe kun je in een halve maand zoveel geld kwijt zijn aan dataverkeer dan.
Heeft ie zeker het hele internet gedownload
Grofweg 25 GB.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:28:21 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699115
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:21 schreef druppelkut het volgende:
Misschien dat ie hier terecht kan
Dank je
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:29:53 #20
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699155
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:25 schreef F04 het volgende:
Vast type Antilliaan met gouden kettingen en gangstahpraat?
Nee.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:32:21 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699240
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:26 schreef Mikkie het volgende:
Dan kost een Mb zeker een tientje? . Ik zou eens een belletje doen met Telfort, hoewel je dan natuurlijk bij een doorsnee helpdeskkutje uitkomt die zal zeggen 'je moet gewoon betalen'. Stuur eens een aangetekende brief naar het hoofdkantoor, what to do. Want zij factureren heerlijk door natuurlijk, terwijl ze amper kosten hebben.

Daarnaast even de werkwijze aan de kaak stellen bij bijvoorbeeld Kassa of de Consumentenbond. Punt is namelijk dat dit volstrekt buitensporig is, daar zou al veel eerder controle op moeten zijn. Hetzelfde als met een creditcard: daarbij is het gebruikelijk dat er vanuit het hoofdkantoor een belletje naar de kaarthouder gaat zo gauw er heel opvallende of ongebruikelijke transacties plaatsvinden, puur om te kijken of er niet gefraudeerd wordt. Zoiets zou bij telefoons ook moeten.
[..]

3k aan belkosten? Ik mag hopen dat je die rekening ergens mocht indienen .
Belletje richting Telfort heeft weinig zin. Als of zo'n helpdesk miepje gaat zeggen "Ohhh een foutje dus, geen probleem hoor meneer, we verscheuren bij deze de rekening!' Nee, die doen hier helemaal niks aan. En ze verbinden je ook niet door met een 'hoger' persoon, die er wel iets mee kan weet ik uit ervaring.

Ik wil eerst even de kansen bekijken voordat ik (of mijn schoonmoeder dus) actie ga ondernemen.
pi_74699247
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je al contact opgenomen met Telfort?
Beetje vreemd idd dat Telfort niet even waarschuwt. Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Vanuit het buitenland is dat ook veel makkelijker te doen, voor de operators, want die sturen elkaar dagelijks lijstjes van opvallend hoge rekeningen. En dat is voor alle partijen de moeite waard om daarnaar naar te handelen, want de Nederlandse operator moet dat geld écht betalen aan die buitenlandse operator. Ook als de eindklant niet dokt.

Terwijl in zo'n geval als uit de OP Telfort natuurlijk in werkelijkheid geen 11.000,- kosten maakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74699278
was er in het contract afgesproken dat het per 1 okt zou ingaan? En is er ook een tarief afgesproken voor periodes buiten het contract?
dag
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:35:08 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699326
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:27 schreef sigme het volgende:
Waarom ging de lijn 'alvast' werken vóórdat het contract inging?

Ik zou het in elk geval daarop gooien (en terecht): dat het onduidelijk is geweest dat er afwijkende voorwaarden / tarieven golden tot en met een zeker moment.

En verder de algemene werkwijze: schrijf een beleefde maar duidelijk brief (beleefd in toon; duidelijk welke oplossing jij voorstelt) en stuur deze aan de klantenservice. Geef direct in die brief aan dat het bedrag *niet* nu betaald kan worden (wat eigenlijk wel hoort: eerst betalen, dan conflict oplossen).

Pas als zij aangeven geen oplossing die neerkomt op vermindering van in rekening gebrachte bedrag te gaan bieden richting een betaalregeling gaan sturen. Dit wordt een onwenselijke oplossing, omdat dan waarschijnlijk het abonnement (voortijdig) beeindigd moet worden en er dan bovenop de 11.000 ook nog 24 maanden * abonnementskosten komen. Zonder dat er een werkende lijn tegenover staat .
En dan ook een brief naar de geschillencommissie, lijkt me. Voor dit bedrag kan dat uit.
Inderdaad een idee, ik onthoud het en kijk het nog even aan. Eerst maar eens ervoor zorgen dat het geld gestorneerd wordt.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:38:49 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699427
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:33 schreef Peter het volgende:
was er in het contract afgesproken dat het per 1 okt zou ingaan? En is er ook een tarief afgesproken voor periodes buiten het contract?
Het is een érg onduidelijk contract. Ik zie als datum alleen onduidelijk ergens staan "de overeenkomst gaat in per: 1-10-2009'. Maar blijkbaar heeft hij het abonnement dus vanaf het moment van afsluiten, 12 september, kunnen gebruiken.

Vreemde naam voor een abonnement in 2009 ook: "Telfort belbundel 2008".
pi_74699481
Als hij een contract heeft getekend dat zijn abonnement pas per 1 okt zou ingaan, maar dat hij voor die tijd wel kon internetten dan is hij er gewoon ingeluisd. Hij zou eigenlijk pas verbinding moeten hebben per 1 okt en niet eerder. Je kunt beter de voorwaarden even doorzien (desnoods met rechtshulp) en kijken hoeveel je in je recht staat.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:41:29 #27
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_74699496
Failliet verklaren iets?
Frysk bloed tsjoch op!
pi_74699531
Ik ging naar voldeden niet aan zoiets
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:42:54 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699534
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:40 schreef LinkseVriend het volgende:
Als hij een contract heeft getekend dat zijn abonnement pas per 1 okt zou ingaan, maar dat hij voor die tijd wel kon internetten dan is hij er gewoon ingeluisd. Hij zou eigenlijk pas verbinding moeten hebben per 1 okt en niet eerder.
Dezelfde telefoonrekening laat ook zien dat zijn dataverbruik vanaf 1 oktober niks gekost heeft. Hij kon daarvoor dus wel internetten, alleen niet uit die 'onbeperkt surf & mail' bundel.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:43:43 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74699558
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:41 schreef iFries het volgende:
Failliet verklaren iets?
Uhh, een particulier failliet verklaren?
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:45:37 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74699616
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uhh, een particulier failliet verklaren?
Een persoonlijk faillissement.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 14 november 2009 @ 17:47:17 #32
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_74699660
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Bij KPN werd mijn abo tijdelijk afgesloten toen ik boven de 3000 euro belkosten (vanuit indonesie) kwam tot ik kon aantonen dat er niet gefraudeerd werd, wel netjes op zich
Netjes ? Neem aan dat het zakelijk was. Nogal groffe inbreuk op je contract om hem zomaar af te sluiten. Stel je voor dat je net in een conference call zit met klanten ofzo
pi_74699683
Kan inderdaad, mevrouw P.Brard heeft het geloof ik al meerdere keren gedaan
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_74699690
Ah topic zoveel. De mobiele aanbieders gooien het de laatste tijd vaak op een 50/50 akkoordje.
pi_74699738
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dezelfde telefoonrekening laat ook zien dat zijn dataverbruik vanaf 1 oktober niks gekost heeft. Hij kon daarvoor dus wel internetten, alleen niet uit die 'onbeperkt surf & mail' bundel.
Had hij daarvoor ook al een abonnement die hij dus nu heeft veranderd? Dat kan namelijk wel meetellen. Dan geld de data kosten van het vorige abonnement nog. Ik hoop trouwens niet dat hij het internet in het buitenland heeft gebruikt, want dan kost dataverkeer wel handen voor geld.
pi_74699868
Let op dat je officieel niet een telefoon mag gebruiken als modem voor je laptop.
pi_74700076
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:55 schreef JackHerrer het volgende:
Let op dat je officieel niet een telefoon mag gebruiken als modem voor je laptop.
Als er op de factuur staat dat dat bedrag voor dataverkeer is en niet als boete ofzo voor het gebruik van de mobiele telefoon als modem, dan heeft dat er geen donder mee te maken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_74700218
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als er op de factuur staat dat dat bedrag voor dataverkeer is en niet als boete ofzo voor het gebruik van de mobiele telefoon als modem, dan heeft dat er geen donder mee te maken.
Ja ok, maar hij moet niet naar Telfort gaan met het verhaal dat ie zijn mobiel als modem gebruikt heeft, want dan zullen ze ook zeggen dat ie het helemaal moet betalen.
  zaterdag 14 november 2009 @ 18:20:50 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74700533
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:55 schreef JackHerrer het volgende:
Let op dat je officieel niet een telefoon mag gebruiken als modem voor je laptop.
Dat is niet het punt in deze. Overigens mag dit bij T-Mobile wel (WnW).
  zaterdag 14 november 2009 @ 18:25:00 #40
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74700624
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:49 schreef LinkseVriend het volgende:

[..]

Had hij daarvoor ook al een abonnement die hij dus nu heeft veranderd? Dat kan namelijk wel meetellen. Dan geld de data kosten van het vorige abonnement nog. Ik hoop trouwens niet dat hij het internet in het buitenland heeft gebruikt, want dan kost dataverkeer wel handen voor geld.
Hij had hiervoor geen abonnement. Ook niet gebruikt in het buitenland.
  zaterdag 14 november 2009 @ 18:33:20 #41
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74700842
Het contract en (een deel van de) rekening:







Excuses voor de brakke kwaliteit. Heb ook wat niet relevante gegevens gewist. Er is met pen wat door ons bij geschreven, ook niet relevant.
pi_74701023
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Inderdaad een idee, ik onthoud het en kijk het nog even aan. Eerst maar eens ervoor zorgen dat het geld gestorneerd wordt.
Geld storneren is geen probleem, dat lukt sowieso.

Wel daarna zo snel mogelijk handelen, en je zál een klacht moeten indienen, Telfort gaat echt niks uit zichzelf kwijtschelden ofzo. En ik denk dat je goeie kans maakt, met een vers abonnement dat op onduidelijke reden administratief niet was ingegaan maar wel gefactureerd wordt tegen eigenverzonnen torenhoge tarieven op een lijn die dan blijkbaar maar vast wel geactiveerd was.

Maak d'r een moie brief van en onthoud: doe een duidelijk voorstel! (Bijvoorbeeld: ik stel voor het afgesproken abonnement te laten ingaan per datum dat het nummer geactiveerd is.)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74701030
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het is een érg onduidelijk contract. Ik zie als datum alleen onduidelijk ergens staan "de overeenkomst gaat in per: 1-10-2009'. Maar blijkbaar heeft hij het abonnement dus vanaf het moment van afsluiten, 12 september, kunnen gebruiken.

Wat valt er niet aan te begrijpen dan? Je contract gaat per 1 Oktober in, alleen heb jij je simkaart op 12 september gekregen. Dus belde je op dat moment buiten je bundel. Zo standaard als het maar zijn kan.
pi_74701112
beetje raar, als ik een contract ergens afsluit en die gaat per 1 oktober in dan is dat gewoon per 1 oktober en niet eerder
als hij dan wel eerder van hun diensten gebruik kan maken is dat hun schuld en niet de zijne
telford zal zich gewoon aan het contract moeten houden
pies on joe toe
pi_74701169
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:42 schreef bonke het volgende:
beetje raar, als ik een contract ergens afsluit en die gaat per 1 oktober in dan is dat gewoon per 1 oktober en niet eerder
als hij dan wel eerder van hun diensten gebruik kan maken is dat hun schuld en niet de zijne
telford zal zich gewoon aan het contract moeten houden
Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?

Overigens is het uberhaupt "verboden" om je mobiel aan een laptop te hangen.
pi_74701170
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:39 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Wat valt er niet aan te begrijpen dan? Je contract gaat per 1 Oktober in, alleen heb jij je simkaart op 12 september gekregen. Dus belde je op dat moment buiten je bundel. Zo standaard als het maar zijn kan.
Dat is alleen standaard als je bekend bent met die idiote standaard die helemaal nergens standaard is behalve bij telecombedrijven en hun ondoorgrondelijke bundelingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74701215
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?
Echt hoor, dat is geperverteerde logica.
Uw abonnement gaat nog niet in dus hij doet het wel alvast.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74701381
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Echt hoor, dat is geperverteerde logica.
Uw abonnement gaat nog niet in dus hij doet het wel alvast.
Hij zat gewoon fout. Hij had hem sowieso nooit aan zijn laptop mogen hangen. Hoe kut Telfort ook was, ik had 2 jaar geleden toen ik een nieuwe abo afsloot gewoon netjes een brief gekregen waarin alles netjes stond. Zo ook bij Hi.

En tuurlijk doet die simkaart het, voor domme mensen zoals jij en TS zijn vriendje. Wat begrijp jij anders niet aan ingangsdatum 1 Oktober?
pi_74701610
Ik zou het uiteraard eerst bij Telfort neerleggen. Alhoewel het wellicht contractueel allemaal klopt dat de kosten voor 1 oktober in rekening worden gebracht, is het onredelijk als Telfort niet wil meewerken aan een oplossing. Immers, met bundel zou het gebruik vrijwel niets hebben gekost.

Om er dan toch uit te kunnen komen, als Telfort niet mee wil werken, is een zaak aan te spannen bij de SGC (Stichting Geschillencommissie Consumenten). Voor 50 euro bemiddelen zijn tussen de aanspanner en de telecomprovider, waarbij ze -als je er dan nog niet uitkomt- een bindend advies zullen geven. Vrijwel alle providers zijn bereid om te schikken als het via de SGC gaat
pi_74701719
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:57 schreef detulp050 het volgende:
Ik zou het uiteraard eerst bij Telfort neerleggen. Alhoewel het wellicht contractueel allemaal klopt dat de kosten voor 1 oktober in rekening worden gebracht, is het onredelijk als Telfort niet wil meewerken aan een oplossing. Immers, met bundel zou het gebruik vrijwel niets hebben gekost.

Om er dan toch uit te kunnen komen, als Telfort niet mee wil werken, is een zaak aan te spannen bij de SGC (Stichting Geschillencommissie Consumenten). Voor 50 euro bemiddelen zijn tussen de aanspanner en de telecomprovider, waarbij ze -als je er dan nog niet uitkomt- een bindend advies zullen geven. Vrijwel alle providers zijn bereid om te schikken als het via de SGC gaat
Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?

Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
pi_74701931
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?

Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,
hmmmm....WAT???
pi_74701970
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik kan niet uit het contract opmaken hoe het nu precies zit, contractueel gezien. Ik zal het vanavond posten. Maar als ik er al niet uit kan komen, hoe moet zo'n jongen die net in Nederland is het dan weten? Het lijkt mij ook niet logisch, een internetabonnement later in laten gaan dan het internetabonnement (of is dit wel normaal?).

Het komt er nu in ieder geval op neer dat we het geld hebben laten storneren, hij staat nu 10k in de min (en dat terwijl dat met een normale bankrekening helemaal niet mogelijk is). Hij kan in ieder geval de komende jaren nooit een normaal leven opbouwen, als hij al met zo'n schuld begint.

volgens zijn contract is hij nederlander, dus ik neem aan dat hij nederlands kan lezen. Hij ziet toch dat het contract pas 1-10 ingaat, dan is het logisch dat ze hem niet gratis laten bellen en internetten voordat het contract in gaat. Lijkt me sterk dat hij als hij zn contract op de antillen had afgesloten, dat wel had gekund, dus het excuus dat hij net in nederland is ,gaat niet op. Je kunt hopen op coulance of inderdaad de geschillencommissie inschakelen
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:10:21 #53
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_74701989
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:08 schreef Vitamine_C het volgende:

[..]

precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,
Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.
stom
pi_74702098
Verschilt per provider. Sommigen sluiten je af, sommingen brengen het overmatig verbruik in rekening. Wel wordt er bijna altijd een waarschuwing gegeven voordat ze kosten in rekening gaan brengen
hmmmm....WAT???
pi_74702113
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:10 schreef Waldkorn het volgende:

[..]

Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.
Volgens mij word je niet afgesloten, maar word je internetsnelheid tijdelijk naar een lagere snelheid gebracht.
pi_74702593
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:
Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
Volgens mij rekent Telfort na overschrijding van de FUP helemaal geen kosten. Ofwel het internet wordt afgesloten, ofwel de snelheid wordt verlaagd. Daarnaast is het betwijfelbaar of Telfort de klant in voldoende mate heeft gewaarschuwd voor het gebruik van het abonnement voor de datum van 1 oktober. Ik denk dat de klant bij de SGC een grote kans heeft dat het -zelfs zonder uitspraak- ruimschoots wordt geschikt.
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:29:22 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74702614
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?

Overigens is het uberhaupt "verboden" om je mobiel aan een laptop te hangen.
Ok.

Het is niet verboden om je mobiel aan je laptop te hangen. Kijk de voorwaarden voor T-Mobile Web 'n Walk er maar op na. Ik heb het lang zo gedaan.
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:33:13 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74702743
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:50 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Hij zat gewoon fout. Hij had hem sowieso nooit aan zijn laptop mogen hangen. Hoe kut Telfort ook was, ik had 2 jaar geleden toen ik een nieuwe abo afsloot gewoon netjes een brief gekregen waarin alles netjes stond. Zo ook bij Hi.

En tuurlijk doet die simkaart het, voor domme mensen zoals jij en TS zijn vriendje. Wat begrijp jij anders niet aan ingangsdatum 1 Oktober?
Wat een vreemde manier van communiceren heb jij zeg. Als je zo je 'gelijk' moet halen vertrouw ik jouw posts al totaal niet meer. En blijkbaar lees jij ook maar half, hij heeft die brief nl. niet gekregen.
pi_74702805
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:29 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ok.

Het is niet verboden om je mobiel aan je laptop te hangen. Kijk de voorwaarden voor T-Mobile Web 'n Walk er maar op na. Ik heb het lang zo gedaan.
Ja, dan kies je ook de enige provider uit die geen FUP hanteert.
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:36:51 #60
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74702865
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:01 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Nee 'maar' 24 GB buiten de FUP. Valt mee inderdaad. Hoewel Telfort wel wat coulance mag tonen, kunnen we toch niet ontkennen dat de persoon in kwestie sowieso fout zat?

Dit zal ook tijdens de abonnementsperiode een dikke rekening hebben opgeleverd.
Je hoort een waarschuwing te krijgen bij het ruimschoots overschrijden van de FUP. Waar staat trouwens dat de FUP 1 gb is (zou kunnen hoor, dat weet ik niet). De persoon in kwestie zit uiteraard fout met dit buitensporig gebruik van data door het verbinden van de telefoon aan zijn laptop.

Maar 10.300 euro gaat wel wat ver he

Die geschillencommissie lijkt me een goed idee, bedankt daarvoor
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:38:37 #61
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74702929
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:08 schreef Vitamine_C het volgende:

[..]

precies, je telefoon aan je laptop hangen en dan 25 GB downloaden is gewoon oneigenlijk gebruik van de verbinding. Al het verbruik boven de FUP wordt dan in rekening gebracht, had dus gewoon nog steeds een rekening van ruim 10.000 euro opgeleverd als de bundel wel al was ingegaan,
Waar staat dat gebruik boven de 1gb een bepaald bedrag kost en in rekening wordt gebracht? En waarom heeft hij daar geen waarschuwing voor ontvangen?
pi_74702966
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waar staat dat gebruik boven de 1gb een bepaald bedrag kost en in rekening wordt gebracht? En waarom heeft hij daar geen waarschuwing voor ontvangen?
Heeft hij de sim via post gekregen?
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:40:39 #63
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74702988
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:35 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Ja, dan kies je ook de enige provider uit die geen FUP hanteert.
Toevallig wel de provider die ik heb.
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:41:45 #64
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703024
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:40 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Heeft hij de sim via post gekregen?
Nee. Waarom stel je deze vraag op mijn vragen?
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:44:02 #65
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703106
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:10 schreef Waldkorn het volgende:

[..]

Is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar ik wel van heb gehoord, is als jij boven je FUP komt, dat ze je dan tijdelijk afsluiten en waarschuwen.
exact
pi_74703112
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Toevallig wel de provider die ik heb.
Toevallig niet de provider in kwestie.

Ik gun hem dit ook niet, word alleen moe van zulke zaken, want ze komen maar al te vaak voor, omdat mensen weigeren wat meer vooronderzoek te doen en blind iets aangaan, terwijl ze weten dat dit kan gebeuren.

[ Bericht 23% gewijzigd door MikeLowrey op 14-11-2009 19:49:56 ]
pi_74703388
Maar wat is er onduidelijk aan "de overeenkomst gaat in per 1-10-2009"?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zaterdag 14 november 2009 @ 19:54:30 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703415
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:44 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Toevallig niet de provider in kwestie.

Ik gun hem dit ook niet, word alleen moe van zulke zaken, want ze komen maar al te vaak voor, omdat mensen weigeren wat meer vooronderzoek te doen en blind iets aangaan, terwijl ze weten dat dit kan gebeuren.
Klopt, daar ging het niet over. We maakten een klein zijsprongetje naar de door jou verschafte foutieve (en irrelevante) informatie:
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:

Overigens is het uberhaupt "verboden" om je mobiel aan een laptop te hangen.

Veel mensen KUNNEN gewoon geen gedegen vooronderzoek doen. Sommigen zijn te dom, anderen beheersen de taal niet, anderen hebben een tijdgebrek etc. En dat komt telecomaanbieders uiteraard goed uit. In plaats van de consument beschermen tegen dingen die zij niet willen, zien telecomaanbieders maar al te graag dat iemand een fout als deze maakt.
pi_74703527
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:53 schreef rene90 het volgende:
Maar wat is er onduidelijk aan "de overeenkomst gaat in per 1-10-2009"?
Als de overeenkomst -ofwel de dienstverlening- pas ingaat op 1 oktober 2009, hoe kan het dan dat de klant wel gebruik kan maken van de diensten? In principe zou Telfort dan ook de dienstverlening pas per die datum moeten starten of expliciet waarschuwen voor de mogelijke extra kosten die eerder gebruik met zich meebrengen. Mondeling mededelen is dan niet voldoende, het dient als zodanig opgenomen te zijn in de overeenkomst en daar schort het volgens mij in deze aan.
pi_74703599
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Klopt, daar ging het niet over. We maakten een klein zijsprongetje naar de door jou verschafte foutieve (en irrelevante) informatie:
[..]

Veel mensen KUNNEN gewoon geen gedegen vooronderzoek doen. Sommigen zijn te dom, anderen beheersen de taal niet, anderen hebben een tijdgebrek etc. En dat komt telecomaanbieders uiteraard goed uit. In plaats van de consument beschermen tegen dingen die zij niet willen, zien telecomaanbieders maar al te graag dat iemand een fout als deze maakt.
*zucht*

Ok, van telfort zelf dan maar
quote:
Surf & mail unlimited bundel biedt toegang tot internet met een maximale snelheid van 128 kbit/s en is uitsluitend bedoeld voor mailen, surfen en chatten voor gebruik onderweg op een mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om met surf & mail unlimited bundel gebruik te maken van streaming, voice-over-IP, pushmail, VPN en andere handelingen waarbij een grote hoeveelheid data wordt verbruikt. Het is niet toegestaan surf & mail unlimited bundel te gebruiken in combinatie met een laptop. Op surf & mail unlimited bundel is een Fair Use Policy van toepassing.

Fair use.
Voor het gebruik van de surf & mail unlimited bundel hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid dataverkeer dat contractant mag gebruiken. Dit houdt tevens in dat Telfort de contractant bij regelmatig niet-normaal, oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De diensten zijn voor persoonlijk en privé gebruik en normaal gebruik (mobiel dataverkeer geïnitieerd vanaf een mobiele telefoon). Ieder ander gebruik van de surf & mail unlimited bundel zoals langdurig openstaan van een verbinding (bijvoor beeld voor gebruik als babyfoon, radio of download verbinding); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de dienst; gebruik door derden; gebruik van de simkaart in meer dan twee verschillende mobiele telefoontoestellen, computers of andere apparatuur is niet toegestaan.
Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het netwerk veroorzaakt en gebruik
waarbij contractant regelmatig significant meer data verbruikt dan de gemiddelde klant van
surf & mail unlimited bundel is niet toegestaan. Indien contractant het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de dienst buiten gebruik te stellen of de overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur van de Overeenkomst waarbij Contractant geen rechten ka ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen.
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:01:05 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703654
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:53 schreef rene90 het volgende:
Maar wat is er onduidelijk aan "de overeenkomst gaat in per 1-10-2009"?
Ik lees 'indien u een opzegtermijn heeft bij uw huidige telecomaanbieder kunt u gebruik maken van onderstaande regeling flexibele startdatum abonnementskosten.'

de overeenkomst gaat in op: 1-10-2009


Deze jongen had geen opzegtermijn, hij had helemaal geen telefoon toen hij hier kwam.
Waar staat in het contract dat de simkaart op een eerdere datum geactiveerd wordt en dat er hoge kosten worden gerekend voor gebruik van de simkaart voordat het abonnement in gaat? Lees ik hier echt overheen of staat het er niet?
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:02:30 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703697
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:59 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

*zucht*

Ok, van telfort zelf dan maar
[..]
Uh, heb ik gezegd dat het bij Telfort niet zo is? Ik zeg alleen dat het niet bij iedere aanbieder zo is

Het zou nuttiger zijn als je op het tweede deel van mijn post in gaat en probeert te helpen als dat je gaat proberen je gelijk te halen met een verhaal over Telfort (waar ik het niet over had)
pi_74703740
Een uitspraak van de geschillencommissie, iets om mee te schermen met Telfort wellicht:

https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=uitspraken&a=uitcat&vt=2414&ca=d&guid=14B872A2-5218-4BEB-A4A6-F8FD6400E1B5&cguid=c973f6fe-dc50-4711-b089-9402aeae41d1&cvt=2413

Alhoewel het niet 1 op 1 toe te passen is het toch wel vergelijkbaar.
pi_74703780
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uh, heb ik gezegd dat het bij Telfort niet zo is? Ik zeg alleen dat het niet bij iedere aanbieder zo is

Het zou nuttiger zijn als je op het tweede deel van mijn post in gaat en probeert te helpen als dat je gaat proberen je gelijk te halen met een verhaal over Telfort (waar ik het niet over had)
Jij beticht mij van foute info te verschaffen. Terwijl ik het op dat moment puur over Telfort had omdat het over telfort ging.
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:05:35 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703786
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:57 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Als de overeenkomst -ofwel de dienstverlening- pas ingaat op 1 oktober 2009, hoe kan het dan dat de klant wel gebruik kan maken van de diensten? In principe zou Telfort dan ook de dienstverlening pas per die datum moeten starten of expliciet waarschuwen voor de mogelijke extra kosten die eerder gebruik met zich meebrengen. Mondeling mededelen is dan niet voldoende, het dient als zodanig opgenomen te zijn in de overeenkomst en daar schort het volgens mij in deze aan.
Dat idee heb ik ook.

Zijn andere mensen het met ons eens?
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:07:30 #76
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703834
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:05 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Jij beticht mij van foute info te verschaffen. Terwijl ik het op dat moment puur over Telfort had omdat het over telfort ging.
Oke prima.

Ben je het met mij eens dat het contract onvolledig is? In ieder geval onduidelijk over de kosten voor het gebruik van de simkaart voor 1-10-2009?

Kunnen jullie eigenlijk uit het contract opmaken wat voor abonnement hij nu heeft? En wat hij daar normaalgesproken voor zou moeten betalen?
pi_74703863
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook.

Zijn andere mensen het met ons eens?
Mensen die nog nooit een abo hebben afgesloten zullen dit vast beamen. Anderen die dat wel hebben gedaan, zullen wel beter weten. Ik kreeg zowel bij KPN als Telfort een brief bij mijn simkaart waar dit allemaal instond.

Ok, een vraagje dan, heb je het via internet afgesloten of in een winkel?
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:11:13 #78
34586 kepler
No bounce, no play
pi_74703934
Misschien totaal niet van toepassing in dit geval, maar interessant om uit te zoeken:

Toevallig van de week op een sales-cursus (voor een uitzendbaantje) te horen gekregen dat je (volgens een bepaalde wet) niks mag verkopen aan mensen waarvan je vermoed dat ze niet genoeg financiele middelen hebben. Hetzelfde geld ook voor mensen die geen goede beslissingen kunnen maken over zulke zaken (geestelijk gehandicapten, mensen die de Nederlandse taal niet beheersen).

Nogmaals; geen idee of dit echt rechtsgeldig is en of dit uberhaupt hier van toepassing is (in een winkel is het anders?:D)
The line is a dot to you!
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:13:02 #79
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_74703988
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:08 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Mensen die nog nooit een abo hebben afgesloten zullen dit vast beamen. Anderen die dat wel hebben gedaan, zullen wel beter weten. Ik kreeg zowel bij KPN als Telfort een brief bij mijn simkaart waar dit allemaal instond.

Ok, een vraagje dan, heb je het via internet afgesloten of in een winkel?
Ik heb niks afgesloten. De persoon in kwestie heeft het in de winkel afgesloten. Bijgeleverde (gescande) papieren zijn het enige dat hij gekregen heeft. Dit is inderdaad zijn eerste abonnement. Dus je moet het even bekijken door de bril als iemand zonder enige ervaring met telefoonabonnementen.

Hij staat nu 10.000 euro in de min Ik hoorde dat hij 150 euro rente per maand ofzo moet betalen dan? Hoop maar dat hij het snel gestorneerd krijgt! Maar dat zal hij toch echt zelf moeten regelen, we hebben hem al verteld dat hij dit moet doen in ieder geval.
pi_74704356
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:59 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

*zucht*

Ok, van telfort zelf dan maar
[quote]Surf & mail unlimited bundel biedt toegang tot internet met een maximale snelheid van 128 kbit/s en is uitsluitend bedoeld voor mailen, surfen en chatten voor gebruik onderweg op een mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om met surf & mail unlimited bundel gebruik te maken van streaming, voice-over-IP, pushmail, VPN en andere handelingen waarbij een grote hoeveelheid data wordt verbruikt. Het is niet toegestaan surf & mail unlimited bundel te gebruiken in combinatie met een laptop. Op surf & mail unlimited bundel is een Fair Use Policy van toepassing.

Fair use.
Voor het gebruik van de surf & mail unlimited bundel hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid dataverkeer dat contractant mag gebruiken. Dit houdt tevens in dat Telfort de contractant bij regelmatig niet-normaal, oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De diensten zijn voor persoonlijk en privé gebruik en normaal gebruik (mobiel dataverkeer geïnitieerd vanaf een mobiele telefoon). Ieder ander gebruik van de surf & mail unlimited bundel zoals langdurig openstaan van een verbinding (bijvoor beeld voor gebruik als babyfoon, radio of download verbinding); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de dienst; gebruik door derden; gebruik van de simkaart in meer dan twee verschillende mobiele telefoontoestellen, computers of andere apparatuur is niet toegestaan.
Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het netwerk veroorzaakt en gebruik
waarbij contractant regelmatig significant meer data verbruikt dan de gemiddelde klant van
surf & mail unlimited bundel is niet toegestaan. Indien contractant het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de dienst buiten gebruik te stellen of de overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur van de Overeenkomst waarbij Contractant geen rechten ka ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen


Ik heb niet zo veel kaas gegeten van contracten, maar hier staat toch dat als het bedrag/internetgedrag buitensporig is, ze contact op zouden nemen met degene met wie het contract is afgesloten. waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Lijkt mij nogal duidelijk dat dit bedrag en het gedrag niet-normaal is
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:46:35 #81
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_74704921
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.

Ik heb niet alle stukken doorgelezen maar volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld. Waar het op neer komt is dat de overeenkomst met Telfort pas op 1-10-2009 is ingegaan. Voor de periode daarvoor kan Telfort dus niets in rekening brengen op grond een overeenkomst. Het enige dat Telfort (juridisch) zou kunnen doen is (op grond van ongerechtvaardigde verrijking) een redelijke vergoeding vragen voor het gebruik in de periode tot 1-10-2009. Gezien het feit dat een onbeperkte internetbundel 10 euro per maand kost kunnen ze daarvoor niet veel meer dan dat bedrag in rekening brengen.

Telfort heeft dus geen recht op die 11.000 euro. Je moet ze dan ook direct sommeren om dat bedrag (inclusief rente) terug te betalen en ze aansprakelijk stellen voor de creditrente en overige schade die je hierdoor lijdt. Mocht Telfort niet direct hun fout toegeven dan is het gezien de hoogte van het bedrag wel raadzaam dit even goed aan te pakken en rechtshulp te zoeken via het juridisch loket of rechtstreeks een advocaat in te schakelen. Als je vriend een laag inkomen heeft worden de kosten voor een advocaat (grotendeels) door de overheid betaald.
pi_74705047
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:46 schreef gottegottegott het volgende:
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.

Ik heb niet alle stukken doorgelezen maar volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld. Waar het op neer komt is dat de overeenkomst met Telfort pas op 1-10-2009 is ingegaan. Voor de periode daarvoor kan Telfort dus niets in rekening brengen op grond een overeenkomst. Het enige dat Telfort (juridisch) zou kunnen doen is (op grond van ongerechtvaardigde verrijking) een redelijke vergoeding vragen voor het gebruik in de periode tot 1-10-2009. Gezien het feit dat een onbeperkte internetbundel 10 euro per maand kost kunnen ze daarvoor niet veel meer dan dat bedrag in rekening brengen.

Telfort heeft dus geen recht op die 11.000 euro. Je moet ze dan ook direct sommeren om dat bedrag (inclusief rente) terug te betalen en ze aansprakelijk stellen voor de creditrente en overige schade die je hierdoor lijdt. Mocht Telfort niet direct hun fout toegeven dan is het gezien de hoogte van het bedrag wel raadzaam dit even goed aan te pakken en rechtshulp te zoeken via het juridisch loket of rechtstreeks een advocaat in te schakelen. Als je vriend een laag inkomen heeft worden de kosten voor een advocaat (grotendeels) door de overheid betaald.
Ik vraag me af of het zo werkt.

Hoe je het ook wendt of keert, je hebt een dienst afgenomen. Dat daar wel of geen contract over was afgesloten doet volgens mij niet terzake. Het gaat erom dat je iets hebt afgenomen.

Of de prijs voor die dienst redelijk is, is een ander verhaal.

Wat jij zegt is dat als ik mijn SIM kaart ontvang ik onbeperkt kan bellen etc. totdat mijn contract daadwerkelijk ingaat? Volgens mij is het logischer dat je betaald voor wat je gebruikt.
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:56:04 #83
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74705095
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:46 schreef gottegottegott het volgende:
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.
+1 voor scherp
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_74705135
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:56 schreef ElisaB het volgende:

[..]

+1 voor scherp

Ik vind er weinig scherps aan, voor een advocaat zegt hij rare dingen

Laat ik de vraag anders stellen gottegotteetc.

Waarom is er een contract nodig om betaling af te dwingen?
pi_74705629
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:58 schreef bijderechter het volgende:
Waarom is er een contract nodig om betaling af te dwingen?
Het contract toont aan dat de 'waarde' van dat internetgebruik niet meer is dan een tientje per maand (of wat de abo kosten ook mogen zijn). Ook al kon er eerder van de dienst gebruik gemaakt worden dan de ingangsdatum van het contract, dat betekent niet dat er dan ineens veel meer gevraagd kan worden voor dezelfde dienst.

Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Data abonnement afgesloten voor een zakelijk Vodafone telefoon abonnement. Telefoon stond standaard ingesteld met het particuliere AP van Vodafone, hun systemen snappen dan niet dat het data verbruik dan binnen het data abonnement valt. Daarvoor moet het via de zakelijke AP gaan.

Foutje bedankt, instellingen goed gezet en Vodafone deed niet moeilijk over de rekening. Dat soort dingen komt wel vaker voor, ik zou als TS toch eerst maar eens contact opnemen met de telecom provider.
pi_74705759
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 21:18 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Het contract toont aan dat de 'waarde' van dat internetgebruik niet meer is dan een tientje per maand (of wat de abo kosten ook mogen zijn). Ook al kon er eerder van de dienst gebruik gemaakt worden dan de ingangsdatum van het contract, dat betekent niet dat er dan ineens veel meer gevraagd kan worden voor dezelfde dienst.

Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Data abonnement afgesloten voor een zakelijk Vodafone telefoon abonnement. Telefoon stond standaard ingesteld met het particuliere AP van Vodafone, hun systemen snappen dan niet dat het data verbruik dan binnen het data abonnement valt. Daarvoor moet het via de zakelijke AP gaan.

Foutje bedankt, instellingen goed gezet en Vodafone deed niet moeilijk over de rekening. Dat soort dingen komt wel vaker voor, ik zou als TS toch eerst maar eens contact opnemen met de telecom provider.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat was het issue niet.

Ik wil weten waarom er volgens de advocaat een contract nodig is om betaling af te dwingen en dat geen contract kennelijk een vrijbrief is om zonder kosten diensten af te nemen.

Dat de dienst geen 11k waard is dat begrijp ik en gaf ik zelf ook al aan.
  zaterdag 14 november 2009 @ 21:25:11 #87
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_74705813
25 gig voor 11000 euro.
Dan kun je beter de films gewoon origineel kopen
  zaterdag 14 november 2009 @ 21:27:02 #88
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_74705870
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef MikeLowrey het volgende:

[..]

Onzin ze krijgen meestal gelijk een simkaart mee, die wel gewoon werkt, maar geen abonnement aan verbonden zit. Dit had de verkoper overigens wel mogen vermelden. Maarja, er staat toch niet voor niets in de brief dat ie pas 1 Oktober in gaat?
Die "gewoon" werkt? Tegen welk tarief is dat dan, want daar lees ik niets over in deze overeenkomst. Hoe had hij dan moeten weten dat dit kapitalen zou kosten? Dat kun je toch onmogelijk "redelijk" noemen?
Ofwel, waarop is de "overeenkomst" tussen beller en telfort dan gebaseerd in de tijd tussen krijgen sim-kaart en ingang contract?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_74705908
Ik zou dit inderdaad niet betalen, zeker niet zonder slag of stoot en denk ook dat je juridisch gezien wel wat mogelijkheden hebt.
Zo is niet duidelijk wat de tarieven zijn. Dat is een van de voorwaarden van dergelijke overeenkomst.
Daarbij mag de consument er van uit gaan dat als de dienst eerder werkt dan de ingangsdatum van de overeenkomst hier op zijn hoogst abonnementskosten voor worden berekend.
Hier zal je dus echt wel een advocaat voor in moeten schakelen, aangezien het bedrag hoger ligt dan 5000 euro, dus mag je jezelf niet verdedigen tijdens een eventuele gerechtelijk traject, waar ik het op aan zou laten komen.
Dus zelf eerst bezwaar aantekenen, dat de reden die zij aanvoeren dat jij (of hij) moet betalen omdat de overeenkomst pas op 01 oktober 2009 in zou gaan onredelijk bezwarend is. Dat hij er van uit mocht gaan dat als de dienst geactiveerd wordt door Telfort dit ook inhoudt dat de overeenkomst in is gegaan.

Ik vind dat Telfort hier een foute factuur heeft gestuurd en uitsluitend de abonnementskosten mag berekenen over de beginperiode.
  zaterdag 14 november 2009 @ 22:15:42 #90
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74707062
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 21:22 schreef bijderechter het volgende:
Ik wil weten waarom er volgens de advocaat een contract nodig is om betaling af te dwingen en dat geen contract kennelijk een vrijbrief is om zonder kosten diensten af te nemen.
Lees zijn reactie nog een keer zou ik zeggen.
pi_74707147
Achja, 11000 is natuurlijk wel extreem. Maar altijd word die arme consument weer blind gelooft. Meneer heeft geen brief gehad, verkoper heeft helemaal niets gezegd. Arme jongen, is er gewoon ingeluisd.
pi_74707285
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 22:20 schreef MikeLowrey het volgende:
Achja, 11000 is natuurlijk wel extreem. Maar altijd word die arme consument weer blind gelooft. Meneer heeft geen brief gehad, verkoper heeft helemaal niets gezegd. Arme jongen, is er gewoon ingeluisd.
Dat is doorgaans ook mijn mening. Te vaak wordt de consument beschermt, voornamelijk de schuld van die pokke tv-programma's. Dat zie je bijvoorbeeld ook in een of meerdere reacties in dit topic, die niet inhoudelijk zijn maar gelijk gaan schreeuwen dat ze naar Radar moeten gaan.

Maar in dit geval denk ik dat met de informatie die wij hebben, de consument er echt wel van uit kon gaan dat de overeenkomst in ging op het moment dat de dienst werd opgeleverd.
Als het nou zo was dat er al een abonnement liep en deze uitgebreid zou worden met een bundel, dan is het wel terecht dat hij moet betalen. Maar daar is geen sprake van voor zover ik het kan zien.
  zaterdag 14 november 2009 @ 22:35:04 #93
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_74707526
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 18:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is niet het punt in deze. Overigens mag dit bij T-Mobile wel (WnW).
Maar het gaat hier om Telfort? Niet erg slim om een telefoonabonnement te misbruiken op deze manier. Vaak is dit wel afgedekt in Algemene Voorwaarden. Logisch ook, want dit soort bedrijven hebben vast wel abonnementsvormen waarmee je onbeperkt op een laptop gebruik kan maken van het internet.

Hoe anders is zoveel dataverbruik te verklaren?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_74709013
Bel telfort eens op vraag welk tarief is gehanteerd is. Als er n geen tarieven of bepaling in de overeenkomst of algemene voorwaarden staan over de periode buiten het contract lijkt het me een beetje lastig om te facturen.
.
  zaterdag 14 november 2009 @ 23:47:28 #95
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_74709614
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 22:35 schreef Gunner het volgende:

[..]

Maar het gaat hier om Telfort? Niet erg slim om een telefoonabonnement te misbruiken op deze manier. Vaak is dit wel afgedekt in Algemene Voorwaarden. Logisch ook, want dit soort bedrijven hebben vast wel abonnementsvormen waarmee je onbeperkt op een laptop gebruik kan maken van het internet.

Hoe anders is zoveel dataverbruik te verklaren?
Doet dat er toe dan? Lees nergens dat Telfort dat de beller verwijt? En is het redelijk te verwachten dat je 11,000.- aan kosten doorberekend krijgt als je contract voor de volgende maand een flat fee voor een paar tientjes is? Kom op zeg...
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  zondag 15 november 2009 @ 00:30:49 #96
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_74710692
Typisch weer zo'n migranten excuus, lekker naar hier komen om van de sociale zorgen te genieten, denken dat alles gratis is en als het niet zo blijkt maar weer op taal gooien, maar wel weten hoe je aan tethering doet, duur abo-tje afsluiten met dito toestel om dan oneigenlijk te gebruiken.

...
pi_74710717
Is dit niet in tegenspraak met de zorgplicht van de provider?
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_74710838
Er spelen hier meerdere dingen.

Allereerst even het gezeur rondom de ingangsdatum. Er staat in het contract (pagina 2, paar regels onder de startdatum van de abokosten) gewoon doodleuk vermeldt dat er gebruikskosten in rekening zullen worden gebracht voor de periode tot de ingangsdatum. Een eventuele klacht gooien op dit punt is dus een klacht indienen die op drijfzand is gebaseerd.

Dan de oplossing:
Stuur een vriendelijke doch duidelijke brief naar Telfort. Ze snappen zelf ook wel dat een factuur van 11.000 euro voor internetverkeer binnen Nederland een beetje overdreven is en dat dit niet de bedoeling zal zijn geweest. Een deel van de andere zaken die in dit topic zijn genoemd kun je aanhalen, maar ik zou mij concentreren op het punt redelijkheid en het ontbreken van een waarschuwing mbt de oplopende kosten (waardoor er redelijkerwijs vanuit mag worden gegaan dat de klant niet op de hoogte was). Info over een laptop zou ik achterwege laten, aangezien dat direct tegen hun AV in gaat.

Het ligt er een beetje aan waarmee ze terugkomen, maar ga er maar vanuit dat ze 'uit coulance' het gros van de rekening zullen crediteren. Misschien gaan ze nog wat roepen over het excessieve gebruik, waardoor ze de kosten denk ik niet terugschroeven naar ±10 euro (normale abokosten) maar er iets boven gaan zitten. Gezien het gebruik en het feit dat de contractant zijn huiswerk slecht heeft gedaan lijkt mij dat alleszinds redelijk, maar ik ben uiteindelijk niet de persoon die daarover moet oordelen . Mocht Telfort overigens op zijn strepen gaan staan heb je de geschillencommissie nog.
pi_74710985
quote:
Op zondag 15 november 2009 00:35 schreef justanick het volgende:
Er spelen hier meerdere dingen.

Allereerst even het gezeur rondom de ingangsdatum. Er staat in het contract (pagina 2, paar regels onder de startdatum van de abokosten) gewoon doodleuk vermeldt dat er gebruikskosten in rekening zullen worden gebracht voor de periode tot de ingangsdatum. Een eventuele klacht gooien op dit punt is dus een klacht indienen die op drijfzand is gebaseerd.
Dat kan alleen maar betekenen dat er geen abonnementskosten worden berekend en de gebruikskosten die niet onder de bundel vallen wel (maximale korting). Je zal dan moeten denken aan servicenummers en premiumsms etc.
pi_74711039
Damn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')