Ben Bernanke ziet er raar uit.quote:Op donderdag 19 november 2009 01:13 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Enforcement Droid
[ afbeelding ]
Dit is wel een beetje het beeld dat ik heb van de FEDquote:Op donderdag 19 november 2009 01:13 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Enforcement Droid
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 19 november 2009 07:38 schreef Q. het volgende:
Ben Bernanke ziet er raar uit.
3 miljard handje contantje en 1,4 miljard eigen vermogen er bij. Sinterklaas is weer in het land.quote:ABN Amro krijgt weer miljardeninjectie
De Nederlandse overheid steekt opnieuw miljarden euro’s in ABN Amro. De bank krijgt 4,4 miljard euro steun, zo maakte minister Bos (Financiën, PvdA) vanmiddag bekend. Bos stort 3 miljard contant en zet 1,4 miljard aan staatsleningen aan ABN om in aandelen.
De kapitaalinjectie van vandaag komt bovenop de 2,5 miljard euro die in juni werd gegeven. Het is de vierde keer dat de overheid geld uitgeeft aan ABN Amro. De Nederlandse overheid tilde vorig jaar Fortis Nederland en ABN Amro Nederland voor 16,8 miljard euro uit de boedel van Fortis. Daarna volgde een kapitaalversterking met 6,5 miljard euro.
Bos zei te verwachten dat dit „de laatste kapitaalinjectie” van de staat is. De door Brussel afgedwongen verkoop van ABN-dochter HBU blijkt miljardenrisico’s met zich mee te brengen. Staatsbank ABN Amro heeft toegezegd de komende 30 tot 35 jaar voor driekwart van de kredietverliezen borg te staan tot een maximum van 1,6 miljard euro. De afgesproken verkoopprijs van HBU van 700 miljoen euro kan daarnaast neerwaarts worden aangepast.
Nieuwe NV
Bos wil Fortis en ABN Amro in een nieuwe nv onderbrengen om „te starten met een schone lei”. Dit stuit echter op grote bezwaren van de Algemene Rekenkamer, die de wettelijke taak heeft om de inkomsten en uitgaven van het Rijk te controleren.
Volgens de Rekenkamer blijven de twee banken „feitelijk intact”, maar mag zij volgens de wet alleen de nieuwe holding erboven controleren. „Wij zijn van mening dat de gewijzigde omstandigheden in de financiële sector en de grote belangen van de staat daarin het noodzakelijk maken dat expliciet wordt vastgelegd dat de onderzoeksbevoegdheden van de Algemene Rekenkamer zich uitstrekken tot de dochters van ABN Amro Group NV”, schrijft president Saskia Stuiveling deze week aan minister Bos.
Beperkte controle
Daarnaast waarschuwt de Rekenkamer dat zij de toezichthouders onvoldoende kan controleren, omdat de toegang tot informatie bij De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten beperkt is. Daarom verzoekt de Rekenkamer „op korte termijn” inzagerecht in individuele dossiers. Bos zegt niets toe, behalve dat hij afspraken zal gaan maken over de ontstane situatie.
De Tweede Kamer is al langer kritisch op de aanvullende steun die de banken nodig blijken te hebben. Ook is er kritiek op het geringe zicht van het parlement op de financiële situatie bij Fortis en ABN Amro, en op de openheid van de toezichthouders.
Bij het onderzoek naar de ondergang van DSB frustreert de geheimhoudingsplicht van de toezichthouders de mogelijkheid om onafhankelijk onderzoek te doen. Minister Bos heeft al gezegd dat hij gaat onderzoeken hoe die regels kunnen worden versoepeld.
Ja, want Nederland heeft zo'n enorme auto-industrie die volledig draait op interne consumptie.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:08 schreef zoost het volgende:
Dat zou goed nieuws zijn voor de auto industrie.
Die 13F filings kun je gewoon terugvinden op de site van de SEC: http://www.sec.gov/edgar/searchedgar/companysearch.htmlquote:Op woensdag 18 november 2009 21:48 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Bron: http://www.marketoracle.co.uk/Article15105.html
Ik vraag me altijd af waar die lui van zo'n weblog hun betrouwbare info vandaan halen. Die "13F filings", zijn die openbaar? Lijkt me sterk.
Wel kan ik me voorstellen dat GS er belang bij heeft dat zoiets uitlekt, maar dan kunnen ze net ze goed meteen hun hele portefeuille online zetten.
Ah, dank je. Dat wist ik niet.quote:Op donderdag 19 november 2009 21:15 schreef AsBestos het volgende:
[..]
Die 13F filings kun je gewoon terugvinden op de site van de SEC: http://www.sec.gov/edgar/searchedgar/companysearch.html
Volgens mij is dit is de laatste filing van GS:
http://www.sec.gov/Archiv(...)769993-09-001011.txt
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)otheekbetalingen.xmlquote:laatst gewijzigd: 19-11-2009 22:44
14% Amerikanen loopt achter met de hypotheek
De werkloosheid slaat toe op de Amerikaanse huizenmarkt. Een recordpercentage van 14,4% van de Amerikanen loopt momenteel achter met betalingen op de hypotheek.
Foreclosure
Een grote groep van deze wanbetalers is al of wordt binnenkort uit zijn huis gezet. In het afgelopen jaar is de werkloosheid in Amerika opgelopen met 5,5 miljoen mensen. En ook nu loopt de werkloosheid nog verder op, ondanks dat de feitelijke economische recessie alweer voorbij is.
2 miljoen
2 miljoen mensen hebben serieuze problemen om hun hypotheek te betalen. Van de mensen met een eigen huis en een hypotheek wordt nu 1,42% zijn huis uitgezet. Dat percentage was 1,07%. De betalingsachterstanden en de huisuitzettingen zullen nog verder oplopen, omdat ook de werkloosheid nog verder oploopt.
Regionale problemen
Een ander probleem wat zich momenteel afspeelt in Amerika is het feit dat daar waar de economie weer wat aantrekt en waar er nieuwe banen worden gecreëerd, dat dat nu net niet die gebieden zijn waar veel mensen in de problemen zijn gekomen. In de gebieden met problemen, daar raken juist alleen maar meer mensen werkloos.
quote:Paul Krugman: The Big Squander
About the A.I.G. affair: During the bubble years, many financial companies created the illusion of financial soundness by buying credit-default swaps from A.I.G. — basically, insurance policies in which A.I.G. promised to make up the difference if borrowers defaulted on their debts. It was an illusion because the insurer didn’t have remotely enough money to make good on its promises if things went bad. And sure enough, things went bad.
Banks would have suffered huge losses if A.I.G. had been allowed to fail. So it seemed only fair for them to bear part of the cost of the bailout, which they could have done by accepting a “haircut” on the amounts A.I.G. owed them. Indeed, the government asked them to do just that. But they said no — and that was the end of the story. Taxpayers not only ended up honoring foolish promises made by other people, they ended up doing so at 100 cents on the dollar.
So here’s the real tragedy of the botched bailout: Government officials, perhaps influenced by spending too much time with bankers, forgot that if you want to govern effectively you have retain the trust of the people. And by treating the financial industry — which got us into this mess in the first place — with kid gloves, they have squandered that trust.
quote:Waarom heeft ABN wéér extra zakgeld nodig?
Gisteren schoot Bos de genationaliseerde banken ABN Amro en Fortis Bank Nederland voor de derde keer op rij te hulp. Dit maal wordt 4,4 miljard in de banken gestoken. Waarom zit ABN Amro, de handelsnaam voor beide bankdochters, eigenlijk opnieuw in financiële problemen?
1. Knippen en plakken
Met de ontvlechting en samenvoeging van bedrijfsonderdelen blijkt veel geld gemoeid. Het knippen en plakken van een bank is uitermate kostbaar, iets waar president Wellink eerder voor waarschuwde. Er zijn „separatiekosten” van 1,9 miljard euro en „integratiekosten” van 1,2 miljard euro.
De teller van aanvullende hulp staat op 13,4 miljard. Het begon in december vorig jaar met een kapitaalversterking van 6,5 miljard euro, in juni was er een injectie van 2,5 miljard en nu volgt 4,4 miljard euro nieuwe steun.
Maar ditmaal, zo bezwoer Bos gistermiddag, is het echt de laatste keer dat ABN en Fortis geld krijgen – „onvoorziene omstandigheden daargelaten van ernstige aard”. De laatste hulp moet de bank genoeg incasseringsvermogen geven. Bos sprak van ‘nuttig en nodig’. „De steun is nodig om de bank zelfstandig te laten zijn en nuttig omdat het de bank in staat stelt zelf haar geld te verdienen.”
2. Restbank
Er bestaat nog een soort onverdeelde boedel van het oorspronkelijke Fortis, Royal Bank of Scotland en Santander, de aanvankelijke kopers van ABN Amro in 2007. Die wilden de bank in drieën delen, waarbij nog een gezamenlijk deel overbleef dat van de toezichthouder voldoende kapitaal moet hebben. Deze ‘ restbank’ levert nu een naheffing op van 2,2 miljard euro.
De tragiek wil dat het grootste deel van dit gat veroorzaakt wordt door de inmiddels verkochte Italiaanse bank Antonveneta, de bank die ABN Amro na een verbeten strijd inlijfde. De ‘geslaagde’ overname, waar president Wellink van De Nederlandsche Bank zich destijds zo sterk voor maakte, resulteert nu in een naheffing voor de Nederlandse schatkist.
3. HBU
Het kostbare afscheid van probleemdochter HBU. Daarop lijdt ABN Amro een verlies van 800 tot 900 miljoen. De verkoop was nodig omdat de combinatie van Fortis en ABN volgens de Europese Commissie te dominant zou worden als bankier voor het midden- en kleinbedrijf.
Maar na het uitbreken van de kredietcrisis verliep de verkoop van dit bedrijfsonderdeel moeizaam. Keer op keer moest minister Bos aan Brussel uitstel vragen van een deadline, die steeds niet gehaald werd. ABN Amro heeft zich uiteindelijk garant moeten stellen voor een partij hypotheken tot een maximum van 1,6 miljard euro.
13,4 miljard hulp
De teller van aanvullende hulp staat op 13,4 miljard. Het begon in december vorig jaar met een kapitaalversterking van 6,5 miljard euro, in juni was er een injectie van 2,5 miljard en nu volgt 4,4 miljard euro nieuwe steun.
Maar ditmaal, zo bezwoer Bos gistermiddag, is het echt de laatste keer dat ABN en Fortis geld krijgen – „onvoorziene omstandigheden daargelaten van ernstige aard”.
De laatste hulp moet de bank genoeg incasseringsvermogen geven. Bos sprak van ‘nuttig en nodig’. „De steun is nodig om de bank zelfstandig te laten zijn en nuttig omdat het de bank in staat stelt zelf haar geld te verdienen.”
quote:Wave of Debt Payments Facing U.S. Government
With the national debt now topping $12 trillion, the White House estimates that the government’s tab for servicing the debt will exceed $700 billion a year in 2019, up from $202 billion this year, even if annual budget deficits shrink drastically. Other forecasters say the figure could be much higher.
In concrete terms, an additional $500 billion a year in interest expense would total more than the combined federal budgets this year for education, energy, homeland security and the wars in Iraq and Afghanistan.
The potential for rapidly escalating interest payouts is just one of the wrenching challenges facing the United States after decades of living beyond its means.
Nog eventjes de steeds minder wordende belastingbaten en de kosten voor MediCare en Medicaid buiten beschouwing gelaten. Mijn god. Wat een drama gaat dat worden.quote:
Social securitys unfunded obligations: 14Tquote:Op maandag 23 november 2009 17:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Nog eventjes de steeds minder wordende belastingbaten en de kosten voor MediCare en Medicaid buiten beschouwing gelaten. Mijn god. Wat een drama gaat dat worden.
Frankrijk heeft overigens een zelfde soort systeem o.a. met ambtenaar pensioenen. Gaat daar weliswaar om een stuk kleinere bedragen maar het word interessant om te zien hoe zij dat gaan oplossen, aangezien Frankrijk geen geld kan bijdrukken.quote:
Optimist.quote:Op maandag 23 november 2009 18:11 schreef knnth het volgende:
[..]
Kan ik over drie jaar van m'n 1500 euro spaarloon toch weer een week van eten
quote:Topgeheim van 62 miljard
Bijna een jaar lang hield de Bank of England het geheim voor de financiële sector en de rest van de angstig toekijkende wereld. Nu is de wereld kennelijk sterk genoeg om de waarheid te mogen weten.
De Britse centrale bank diende in de eerste week van oktober 2008 de banken HBOS en RBS een topgeheime liquiditeitsinjectie van 61,6 miljard pond (79 miljard euro) toe. Het waren de tumultueuze dagen na de val van Lehman Brothers op Wall Street.
waar lees jij weggeven? Die centen zijn zelfs al terugbetaaldquote:Op dinsdag 24 november 2009 18:56 schreef freud het volgende:
WTF??!! In het geheim zoveel belastingcenten weggeven?? Kan me zomaar voorstellen dat dit flinke rellen gaat geven. Engeland kent ook openbaarheid van bestuur clausules!
Ik las nergens in het artikel dat ze het geld al terug hebben betaald, of de lening op een andere manier met rente, medezeggenschap, aandelen, etc oid hebben gecompenseerd. Het is toch van den zotte dat een overheid met dergelijke grote bedragen geen zeggenschap hoeft af te leggen? Om nog maar te zwijgen over het verkapte concurrentievoordeel wat de gesteunde banken hadden daardoor.quote:Op dinsdag 24 november 2009 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waar lees jij weggeven? Die centen zijn zelfs al terugbetaald
Hoeveel rente is erover betaald? En hoeveel risicopremie? De marktwaarde van beiden wil ik blind inruilen voor mijn banksaldo. Ik wil zelfs mijn banksaldo inruilen voor het verschil tussen de marktwaarde van de risicopremie en hetgeen werkelijk terugbetaald is hieraan.quote:Op dinsdag 24 november 2009 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waar lees jij weggeven? Die centen zijn zelfs al terugbetaald
et voila: http://www.telegraaf.nl/d(...)_steun__.html?p=13,1quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:02 schreef freud het volgende:
[..]
Ik las nergens in het artikel dat ze het geld al terug hebben betaald, of de lening op een andere manier met rente, medezeggenschap, aandelen, etc oid hebben gecompenseerd. Het is toch van den zotte dat een overheid met dergelijke grote bedragen geen zeggenschap hoeft af te leggen? Om nog maar te zwijgen over het verkapte concurrentievoordeel wat de gesteunde banken hadden daardoor.
carefull what you wish voor. Ik weet het namelijk, niet maar jij ook nietquote:Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel rente is erover betaald? En hoeveel risicopremie? De marktwaarde van beiden wil ik blind inruilen voor mijn banksaldo. Ik wil zelfs mijn banksaldo inruilen voor het verschil tussen de marktwaarde van de risicopremie en hetgeen werkelijk terugbetaald is hieraan.
Misschien komt Kroes nog in actie.
art thou too big to fail, my brother?quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:
Ik wil ook wel 62 miljard op mijn bankrekening. Die krijg je dan na 2 maanden terug. 100% garantie.
quote:Geithner's Disgrace
The issue has been festering for months: Why were AIG's counterparties—including Goldman Sachs, JPMorgan Chase, and UBS—paid 100 cents on the dollar when the feds rescued the insurance giant, helping raise the cost of the bailout to nearly $200 billion? A new report issued by Special Inspector General Neil Barofsky now reveals that government officials, notably then-New York Fed President and current Treasury Secretary Timothy Geithner, grievously damaged the nation and capitulated to the very banks they should have been supervising.
Wat is het verschil nu precies met Europa?quote:In Azië ging de nikkei zowaar 0,40% omhoog na intraday het diepste punt in vier maanden te hebben bereikt. Shortcovers werden aangemoedigd nadat de nikkei afketste op het 200-daags gemiddelde. De sterke yen, de politieke onzekerheid, de aanstaande emissies van financials en het dreigende failissement van Japan Airline Corp hebben een totale desinteresse gecreëerd in Japanse aandelen.
quote:IMF: Banks Still Hiding Half Of Their Actual Losses
Banks around the world still haven't recognized half of their losses according to the International Monetary Fund's managing director Dominique Strauss-Kahn.
There could be $1.5 trillion in bad debt remaining on their balance sheets, and losses on these bad loans still threaten the solvency of many institutions.
bron: ConsumerReports.orgquote:Hidden debit-card fees
Whipping out your debit card to pay for holiday goodies probably seems like a budget-friendly idea because the cash is immediately withdrawn from your account. No need to worry about paying interest on a credit card or fees for bounced checks. But using a debit card could end up costing you a lot more than you'd think. In the past banks would reject a debit purchase that was more than the amount you had in your account. But many banks now process the purchase-and then hit you with an overdraft fee. Those charges range from $25 to $35 at 16 of the largest banks, according to a July Consumer Federation of America survey. If you buy several gifts in one day and use your debit card to pay for gas, groceries, and lattes, you could be hit with multiple fees. In September, Bank of America, JPMorgan Chase, and Wells Fargo announced plans to lower or eliminate overdraft fees. Let's hope other banks will follow suit.
Dodge it! Use a credit card for large purchases, especially if you pay the full balance each month. Credit cards give you a lot more protection than other forms of payment if your account number falls into the wrong hands or if you have a legitimate beef with a seller and want to dispute a charge. Use a debit card only for small purchases if you're relatively certain you won't need the extra protection a credit card provides and you're sure you won't go over your balance.
Japans exportcijfer was anders meer dan prima vanochtend.quote:Op woensdag 25 november 2009 12:57 schreef Lemans24 het volgende:
Ik las zojuist het onderstaande op Beursplaza:
[..]
Wat is het verschil nu precies met Europa?
sterke euro
immer politieke onzekerheid in de EU
aanstaande emissie van ING
faillissementen, lijkt me minder relevant
en toch totale desinteresse in aandelen ?quote:Op woensdag 25 november 2009 17:38 schreef pberends het volgende:
[..]
Japans exportcijfer was anders meer dan prima vanochtend.
bronquote:Schulden groeien Dubai boven het hoofd
Uitgegeven: 25 november 2009 19:19
Laatst gewijzigd: 25 november 2009 19:19
DUBAI - Het Arabische emiraat Dubai kampt met enorme financiële problemen. Door de bouwwoede in de afgelopen jaren zijn de schulden zover opgelopen dat een van de belangrijkste investeringsvehikels van de overheid voorlopig wil afzien van aflossing van zijn schulden.
Het gaat om Dubai World, waar onder meer de projectontwikkelaar Nakheel onder valt.
Nakheel was onder meer verantwoordelijk voor de aanleg van de palmeilanden voor de kust van Dubai. Dit prestigieuze landwinningsproject zette het emiraat in één klap op de wereldkaart.
Bij Dubai World bedraagt de schuldenlast zeker 59 miljard dollar (39 miljard euro). De totale schuld van Dubai bedraagt zo'n 80 miljard dollar (53 miljard euro).
Bancaire sector
Herfinanciering wordt bemoeilijkt door de wereldwijde problemen in de bancaire sector. De economie van Dubai zit in het slop doordat de vastgoedsector in een neerwaartse spiraal is terechtgekomen.
Dubai World heeft zijn schuldeisers nu gevraagd minimaal een half jaar af te zien van vordering van hun leningen.
Dit zogenoemde schuldmoratorium zou moeten gelden tot 30 mei volgend jaar. In de tussentijd wil Dubai met hulp van adviesbureau Deloitte de activiteiten van het staatsinvesteringsbedrijf reorganiseren.
Wanbetaling
Op de financiële markten wordt er nu rekening mee gehouden dat Dubai World omvalt. De kosten om schuldpapieren van Dubai te verzekeren tegen wanbetaling liepen woensdag sterk op. De prijzen van de obligaties daalden sterk.
Het is onduidelijk hoe Dubai de komende maanden aan zijn financiële verplichtingen zal voldoen. Het emiraat liet woensdag ook weten dat het zich heeft verzekerd van 5 miljard dollar (3,3 miljard euro) met de uitgifte van nieuwe obligaties die zijn geplaatst bij twee banken uit Abu Dhabi.
De twee banken die te hulp zijn geschoten, National Bank of Abu Dhabi en Al Hilal Bank, worden door de overheid van Abu Dhabi gecontroleerd. Dit emiraat, net als Dubai onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten, is al vaker financieel bijgesprongen in zijn 'buurland'.
Ja dat komt niet meer goed, de inwoners zullen belasting moeten gaan betalen, en daar hadden ze niet opgerekend,quote:Op woensdag 25 november 2009 19:59 schreef simmu het volgende:
hee kijk! dubai doet een ijsland!
[..]
bron
gaat weer lekker
quote:Wereldwijde schulden gestegen met 45 procent
25 november 2009, 18:43 | ANP
PARIJS (AFN) - De totale schuldenlast van nationale overheden is in de periode 2007 tot 2010 wereldwijd gestegen met 45 procent. Dat becijferde kredietbeoordelaar Moody's, die daarover woensdag berichtte.
Volgens analist Jaime Reusche van Moody's zou dit neerkomen op een stijging met 10,2 biljoen euro. ,,Dat komt neer op honderd keer de kosten van het Marshall Plan, het hulpprogramma van de Verenigde Staten aan Europa na afloop van de Tweede Wereldoorlog'', zei hij.
Moody's geeft aan dat de totale wereldwijde schuldenlast in 2010 meer dan 49 biljoen euro zal bedragen. De rijke landen van de G7 nemen daarvan meer dan driekwart voor hun rekening, nu de economische crisis die landen het hardst heeft geraakt. ,,Nu de economische groei in 2009 voor de meeste landen nog negatief is, weegt de schuldenlast des te zwaarder.''
Fout in het bericht: toename is 10,2T euro naar 49T dollarsquote:Op woensdag 25 november 2009 21:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
even meerekenen?
49 -/- 10,2 is 38,8
45% x 38,8 is 10,2?
Pardon?
aha. Als de USD flink devalueert schiet het dan natuurlijk al aardig op. Bereken je het in euro is het nog 'maar' pakweg van 26T naar 32T (pakweg van 1,25 vs. 1,50)quote:Op woensdag 25 november 2009 21:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Fout in het bericht: toename is 10,2T euro naar 49T dollars
10,2T euro = 15,3T dollars
$33,7T + $15,3T = $49T
15,3T/33.7T = 45,4%
Je kunt het ook anders zien. In Dubai is nog ruimte voor een belastingverhoging van 50%. In Nederland per definitie niet!quote:Op woensdag 25 november 2009 20:01 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ja dat komt niet meer goed, de inwoners zullen belasting moeten gaan betalen, en daar hadden ze niet opgerekend,tot nu toe leefde iedereen van het opblazen van de bubble
Als ze hem 62 miljard geven welquote:Op dinsdag 24 november 2009 23:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
art thou too big to fail, my brother?
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)r_rechter_sleept.xmlquote:laatst gewijzigd: 25-11-2009 17:01
Al twee staten in VS die kredietbeoordelaars voor de rechter slepen
De staat Connecticut steunt de plannen van Ohio om kredietbeoordelaars als Standard & Poor's, Moody's en Fitch voor de rechter te dagen vanwege hun 'ondoordachte, rücksichtslose en incompetente werk' bij het geven van ratings aan beleggingen.
457 miljoen dollar
Naast Connecticut zou nog een aantal staten juridische stappen voorbereiden tegen de kredietbeoordelaars. Eerder deze maand daagde Ohio namens vijf pensioenfondsen de kredietbeoordelaars. Onjuiste ratings zouden de fondsen 457 miljoen dollar hebben gekost.
Debacle
De staat Ohio wil geld terug voor zijn belastingbetalers, ''de kredietbeoordelaars gaven AAA-ratings aan financiële instrumetnen die veel, veel minder verdienden''. ''Zij maakten dit debacle met gestructureerde financiële producten mogelijk''.
'Ander systeem'
De staat Connecticut wil de branche van kredietbeoordelaars hervormen door een eind te maken aan het systeem waarbij de bedrijven die een rating willen voor hun schulden voor deze dienst betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |