Zoals de wat rijkere landen binnen Afrika?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:51 schreef kitao het volgende:
Geen vinger uitsteken , je schouders ophalen en achteloos de andere kant opkijken is idd niets doen.
Ah, oké. Maar in principe komt het op hetzelfde neer. Toen werd de SU kwaad vanwege dit 'economisch imperialisme'.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:33 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Niet bepaald. Het Marshallplan was 12.4 miljard dollar in 1954. In huidige valuta zou dat meer dan 100 miljard Euro zijn.
Ondersteund door het imperialisme ?quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:30 schreef Waterwereld het volgende:
Zoals de wat rijkere landen binnen Afrika?
Was een serieuze opmerking hoor. En als ik het dus over "de Chinezen" heb, heb ik het over de Chinese regering, niet die Chinese boer die iedere dag met moeite van zijn rijsttuintje rondkomt en voor de rest geen besef van de wereld heeft.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat een kinderachtige opmerking. Net doen alsof je niet weet waarover ik rep, zodat je lekker mal kunt reageren.
Klopt, de TT moet inderdaad 'China begint met het uitbreiden van zijn imperium' zijn. Nu is het Nederlands op dit gebied was losser dan bijvoorbeeld het Duits, maar in dit geval lijkt mij 'haar' toch echt fout.quote:Op woensdag 11 november 2009 01:18 schreef Kees22 het volgende:
Was het niet het China? Net zoals het Nederland?
Vroegâh werd naar onzijdige woorden verwezen met hemzijn en niet met haar.
Dank voor de steun! Ik vraag me af waarom naar onzijdige woorden tegenwoordig steeds vaker met "haar" verwezen wordt. Of zie ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 11 november 2009 22:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Klopt, de TT moet inderdaad 'China begint met het uitbreiden van zijn imperium' zijn. Nu is het Nederlands op dit gebied was losser dan bijvoorbeeld het Duits, maar in dit geval lijkt mij 'haar' toch echt fout.
Correct taalgebruik is belangrijk.quote:Op donderdag 12 november 2009 02:39 schreef Rbhp het volgende:
Lekker belangrijk, blijf eens on-topic!
Correct taalgebruik en on-topic blijven is belangrijk, je voegt namelijk niets toe aan de discussie hier met alleen je spelling check.quote:Op donderdag 12 november 2009 03:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Correct taalgebruik is belangrijk.
Uit zijn nek kletsen kan iedereen wel, dat schiet niet op.
Alsof China zo'n heilig boontje is.quote:Op maandag 9 november 2009 06:09 schreef NorthernStar het volgende:
Lijkt me een verdomd lastige keuze voor de Afrikanen. Een oude wereldmacht die een geschiedenis van geweld, afpersing, het installeren en steunen van dictators en het continent overspoelen met wapens heeft, of zaken doen met een nieuwe opkomende macht die met samenwerkingsprojecten en financiele steun komt.
Ik begreep dat na de rellen van laatst er een hele zooi oeigoeren zijn verdwenen, nu weet ik waar ze naar toe zijn.quote:Op maandag 9 november 2009 10:10 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Ik hoop toch niet dat mensen denken dat China uit liefde investeert? Lijst met werkkampen. link En vergis China niet met hongkong Is iets heel anders dan China.
En even voor de goede orde? Je komt ook in een werkkamp terecht wanneer je luistert naar kritiek, journalist bent en niet de juiste dingen hebt gezegd die de regering wil horen, of gewoon christen/gelovig bent. Hellaas dus echt niet alleen misdadigers die daar zitten, maar ook mensen met een eigen mening
Dat is alleen omdat die geschiedenis zo beknopt is. Het grote verschil tussen China en Amerika is dat China er geen doekjes om draait dat haar eigenbelang voorop staat. Afrika gaat er echt geen zak beter van worden als ze onder Chinese invloed komen ipv de Westerse.quote:Op donderdag 12 november 2009 06:09 schreef Rbhp het volgende:
China is geen heilig boontje, absoluut niet. Maar de geschiedenis tussen Afrika en China is een stuk positiever en meer in balans dan de geschiedenis tussen het Westen en Afrika.
Want de gemiddelde Algerijn zit namelijk op een 8-baans snelweg te wachten. Ik zie China nog geen waterputten slaan bij een dorpje in de middle-of-nowhere.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef Todesschwalben het volgende:
Nee, het grote verschil is dat China veel directer investeert, terwijl Amerika dat altijd deed (en doet) via de regering van corrupte leiders.
Investeringen van China in snelwegen in Algerije:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je beeld van Algerije mag nodig bijgesteld worden, het is wel het typische Westerse arrogantie wat hier weer naar voren komt. Daarom heeft China gewoon alle ruimte om te investeren. "Afrikanen kunnen niks, ze hebben amper kleren", ondertussen overheersen aziatische merken als LG, Toyota, Honda, Kia etc. steeds meer dit soort marken - en met succes (voor zowel hunzelf als het land waar ze zelf in investeren).quote:Op donderdag 12 november 2009 11:50 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Want de gemiddelde Algerijn zit namelijk op een 8-baans snelweg te wachten. Ik zie China nog geen waterputten slaan bij een dorpje in de middle-of-nowhere.
Leg deze stelling eens uit? Waarom is het arrogant om te denken dat een 8-baans snelweg een beetje overdreven is in Algerije?quote:Op donderdag 12 november 2009 11:58 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Je beeld van Algerije mag nodig bijgesteld worden, het is wel het typische Westerse arrogantie. Daarom heeft China gewoon alle ruimte om te investeren.
Omdat het uitgaat van de "onvolwassenheid" van de Algerijnse economie. Er heerst een soort van waanbeeld dat ze daar alleen met muilkarren heen en weer rijden. Dat beeld dat het Westen van geheel Afrika heeft, strookt niet meer met de werkelijkheid. De Aziaten zien kansen en die grijpen de kansen ook gewoon.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:00 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Leg deze stelling eens uit? Waarom is het arrogant om te denken dat een 8-baans snelweg een beetje overdreven is in Algerije?
Oh nee hoor, dat zeg ik niet. Natuurlijk is er ook hier sprake van corruptie. Echter het verschil met ontwikkelingshulp is dat hier veel sneller en directere tastbare resultaten worden behaald. Ontwikkelingshulp blijft vaak steken.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:04 schreef PhysicsRules het volgende:
Los daarvan, ik gun het ze van harte, maar waarom is het investeren in een snelweg beter dan de Nederlandse manier van ontwikkelingshulp? Dacht je echt dat bij het aanleggen van een snelweg geen geld in corrupte zakken verdwijnt
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:04 schreef PhysicsRules het volgende:
Los daarvan, ik gun het ze van harte, maar waarom is het investeren in een snelweg beter dan de Nederlandse manier van ontwikkelingshulp? Dacht je echt dat bij het aanleggen van een snelweg geen geld in corrupte zakken verdwijnt
Goed gezegdquote:Op donderdag 12 november 2009 12:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.
Je houdt dat continent graag klein en dankbaar om jezelf groot en rechtvaardig te voelen.
Zeker, dat is ook wat ik echt zelf heb ervaren. De landen die het minst aan ontwikkelingshulp krijgen, ontwikkelen zich momenteel ook het snelst.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed gezegd![]()
Elke maand een euro'tje doneren aan Oxfam Novib zet ook geen zoden aan de dijk, dat is wel gebleken. Een goede infrastructuur is essentieel voor de economie van een land. Het is beter dat Afrika leert zelfredzaam te worden en probeert een eigen sterke economie op te bouwen zodat ze zelf die waterputten kunnen bouwen. Ontwikkelingsgeld werkt juist contra-productief.
quote:Op donderdag 12 november 2009 12:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.
Je houdt dat continent graag klein en dankbaar om jezelf groot en rechtvaardig te voelen.
Daar ben ik dan wel weer mee eens. Kijk maar naar Zuid-Oost Azië. Geen handje ophouden maar zelf aan de slag. In zo'n klimaat komt ontwikkelingshulp veel beter terecht.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:37 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Zeker, dat is ook wat ik echt zelf heb ervaren. De landen die het minst aan ontwikkelingshulp krijgen, ontwikkelen zich momenteel ook het snelst.
Maar het is niet alleen beperkt tot China.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:51 schreef Aloulou het volgende:
Je ziet ook dat met de opkomst van China veel Afrikanen een alternatief hebben voor Westerse producten. Van de "kleine man op de hoek" tot grote bedrijven die ervoor kiezen (goedkopere) machines, of trucks, of bussen uit China in te kopen ipv het Westen. Sudan is hier een zeer goed voorbeeld van omdat de regering ook op de blacklist staat bij veel Westerse landen. Veel grote bedrijven daar kopen hun spullen in in China. Even buiten beschouwing gelaten of het kwalitatief ook beter is natuurlijk.
Ik interpreteer, ik parafraseer. Ik ben een journalist van het assertievere soort.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:49 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Waar heb ik dat geschreven. Leg me a.u.b. geen woorden in de mond, wil je.
Ik begrijp dat dit een open sollicitatie voor de Telegraaf is?quote:Op donderdag 12 november 2009 13:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik interpreteer, ik parafraseer. Ik ben een journalist van het assertievere soort.
Als de toekomst van Afrika afhangt van dergelijke krijgsheren, houd ik mijn hart vast.quote:Op maandag 9 november 2009 12:26 schreef kitao het volgende:
Kijk bijv. naar Somalie waar de "imperialistsche" doden door de straten werden gesleept , hetgeen wel ineens volledig in beeld kwam als excuus om daar maar snel te vertrekken.
Inderdaad , maar dat je voor deze opmerking een totaal uit zijn verband gerukte quote van mij en van twee dagen geleden voor nodig hebt , ontgaat me.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:10 schreef TitusPullo het volgende:
Als de toekomst van Afrika afhangt van dergelijke krijgsheren, houd ik mijn hart vast.
Ze investeren in verlaten wegen ?quote:Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef Todesschwalben het volgende:
Nee, het grote verschil is dat China veel directer investeert, terwijl Amerika dat altijd deed (en doet) via de regering van corrupte leiders.
Investeringen van China in snelwegen in Algerije:
Mij ook, ik heb zulke verminkte citaten namelijk niet nodig.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef kitao het volgende:
[..]
Inderdaad , maar dat je voor deze opmerking een totaal uit zijn verband gerukte quote van mij en van twee dagen geleden voor nodig hebt , ontgaat me.
Blijf er dan vanaf , ajb.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:09 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Mij ook, ik heb zulke verminkte citaten namelijk niet nodig.
Ja:quote:Op donderdag 12 november 2009 16:05 schreef kitao het volgende:
[..]
Ze investeren in verlaten wegen ?
Het is in Afrika bijkans nog drukker op de weg dan hier. Men rijdt weliswaar in gare krotbakken die wij al sinds de jaren 80 niet meer gebruiken, maar toch.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:05 schreef kitao het volgende:
[..]
Ze investeren in verlaten wegen ?
Al twee maal van Lagos naar Benin City en Abuja en terug gereisd met een taxibusje en de wegen zijn daar niet best , aardig druk en soms ronduit gevaarlijk.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:10 schreef KoosVogels het volgende:
Het is in Afrika bijkans nog drukker op de weg dan hier. Men rijdt weliswaar in gare krotbakken die wij al sinds de jaren 80 niet meer gebruiken, maar toch.
Omdat niet elke weg altijd even druk is. En als jij Afrika zo goed kent, dan weet je dat de steden daar ook een stuk verder van elkaar liggen dan hier. De reden dat we hier zo veel drukte op de snelwegen hebben is vanwege de talloze afslagen en de steden die feitelijk naast elkaar liggen. Overigens is Noord-Afrika qua infrastructuur natuurlijk wel een factor 1000 verder dan sub-sahara afrika (op Zuid-Afrika na dan).quote:Op vrijdag 13 november 2009 17:47 schreef kitao het volgende:
[..]
Al twee maal van Lagos naar Benin City en Abuja en terug gereisd met een taxibusje en de wegen zijn daar niet best , aardig druk en soms ronduit gevaarlijk.
Vanaf jouw TodesSchwalben (? beetje bizarre usersnaam ) , geplaatste fotos van Algerije was weinig drukte te zien , tot nu toe , en ik zou het toejuichen als dit soort investeringen vaker zouden plaatsvinden.
Ik ken een stukje Nigeria , ik heb niet beweerd Afrika goed te kennen , ik ging af op jouw geplaatste fotos , meer niet .quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:34 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Omdat niet elke weg altijd even druk is. En als jij Afrika zo goed kent, dan weet je dat de steden daar ook een stuk verder van elkaar liggen dan hier. De reden dat we hier zo veel drukte op de snelwegen hebben is vanwege de talloze afslagen en de steden die feitelijk naast elkaar liggen. Overigens is Noord-Afrika qua infrastructuur natuurlijk wel een factor 1000 verder dan sub-sahara afrika (op Zuid-Afrika na dan).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |