Dat is alleen omdat die geschiedenis zo beknopt is. Het grote verschil tussen China en Amerika is dat China er geen doekjes om draait dat haar eigenbelang voorop staat. Afrika gaat er echt geen zak beter van worden als ze onder Chinese invloed komen ipv de Westerse.quote:Op donderdag 12 november 2009 06:09 schreef Rbhp het volgende:
China is geen heilig boontje, absoluut niet. Maar de geschiedenis tussen Afrika en China is een stuk positiever en meer in balans dan de geschiedenis tussen het Westen en Afrika.
Want de gemiddelde Algerijn zit namelijk op een 8-baans snelweg te wachten. Ik zie China nog geen waterputten slaan bij een dorpje in de middle-of-nowhere.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef Todesschwalben het volgende:
Nee, het grote verschil is dat China veel directer investeert, terwijl Amerika dat altijd deed (en doet) via de regering van corrupte leiders.
Investeringen van China in snelwegen in Algerije:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je beeld van Algerije mag nodig bijgesteld worden, het is wel het typische Westerse arrogantie wat hier weer naar voren komt. Daarom heeft China gewoon alle ruimte om te investeren. "Afrikanen kunnen niks, ze hebben amper kleren", ondertussen overheersen aziatische merken als LG, Toyota, Honda, Kia etc. steeds meer dit soort marken - en met succes (voor zowel hunzelf als het land waar ze zelf in investeren).quote:Op donderdag 12 november 2009 11:50 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Want de gemiddelde Algerijn zit namelijk op een 8-baans snelweg te wachten. Ik zie China nog geen waterputten slaan bij een dorpje in de middle-of-nowhere.
Leg deze stelling eens uit? Waarom is het arrogant om te denken dat een 8-baans snelweg een beetje overdreven is in Algerije?quote:Op donderdag 12 november 2009 11:58 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Je beeld van Algerije mag nodig bijgesteld worden, het is wel het typische Westerse arrogantie. Daarom heeft China gewoon alle ruimte om te investeren.
Omdat het uitgaat van de "onvolwassenheid" van de Algerijnse economie. Er heerst een soort van waanbeeld dat ze daar alleen met muilkarren heen en weer rijden. Dat beeld dat het Westen van geheel Afrika heeft, strookt niet meer met de werkelijkheid. De Aziaten zien kansen en die grijpen de kansen ook gewoon.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:00 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Leg deze stelling eens uit? Waarom is het arrogant om te denken dat een 8-baans snelweg een beetje overdreven is in Algerije?
Oh nee hoor, dat zeg ik niet. Natuurlijk is er ook hier sprake van corruptie. Echter het verschil met ontwikkelingshulp is dat hier veel sneller en directere tastbare resultaten worden behaald. Ontwikkelingshulp blijft vaak steken.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:04 schreef PhysicsRules het volgende:
Los daarvan, ik gun het ze van harte, maar waarom is het investeren in een snelweg beter dan de Nederlandse manier van ontwikkelingshulp? Dacht je echt dat bij het aanleggen van een snelweg geen geld in corrupte zakken verdwijnt
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:04 schreef PhysicsRules het volgende:
Los daarvan, ik gun het ze van harte, maar waarom is het investeren in een snelweg beter dan de Nederlandse manier van ontwikkelingshulp? Dacht je echt dat bij het aanleggen van een snelweg geen geld in corrupte zakken verdwijnt
Goed gezegdquote:Op donderdag 12 november 2009 12:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.
Je houdt dat continent graag klein en dankbaar om jezelf groot en rechtvaardig te voelen.
Zeker, dat is ook wat ik echt zelf heb ervaren. De landen die het minst aan ontwikkelingshulp krijgen, ontwikkelen zich momenteel ook het snelst.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed gezegd![]()
Elke maand een euro'tje doneren aan Oxfam Novib zet ook geen zoden aan de dijk, dat is wel gebleken. Een goede infrastructuur is essentieel voor de economie van een land. Het is beter dat Afrika leert zelfredzaam te worden en probeert een eigen sterke economie op te bouwen zodat ze zelf die waterputten kunnen bouwen. Ontwikkelingsgeld werkt juist contra-productief.
quote:Op donderdag 12 november 2009 12:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat jij nog steeds denkt dat een vrachtwagen vol waterputten genoeg is om de welvaartshonger van Afrika te stillen.
Je houdt dat continent graag klein en dankbaar om jezelf groot en rechtvaardig te voelen.
Daar ben ik dan wel weer mee eens. Kijk maar naar Zuid-Oost Azië. Geen handje ophouden maar zelf aan de slag. In zo'n klimaat komt ontwikkelingshulp veel beter terecht.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:37 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Zeker, dat is ook wat ik echt zelf heb ervaren. De landen die het minst aan ontwikkelingshulp krijgen, ontwikkelen zich momenteel ook het snelst.
Maar het is niet alleen beperkt tot China.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:51 schreef Aloulou het volgende:
Je ziet ook dat met de opkomst van China veel Afrikanen een alternatief hebben voor Westerse producten. Van de "kleine man op de hoek" tot grote bedrijven die ervoor kiezen (goedkopere) machines, of trucks, of bussen uit China in te kopen ipv het Westen. Sudan is hier een zeer goed voorbeeld van omdat de regering ook op de blacklist staat bij veel Westerse landen. Veel grote bedrijven daar kopen hun spullen in in China. Even buiten beschouwing gelaten of het kwalitatief ook beter is natuurlijk.
Ik interpreteer, ik parafraseer. Ik ben een journalist van het assertievere soort.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:49 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Waar heb ik dat geschreven. Leg me a.u.b. geen woorden in de mond, wil je.
Ik begrijp dat dit een open sollicitatie voor de Telegraaf is?quote:Op donderdag 12 november 2009 13:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik interpreteer, ik parafraseer. Ik ben een journalist van het assertievere soort.
Als de toekomst van Afrika afhangt van dergelijke krijgsheren, houd ik mijn hart vast.quote:Op maandag 9 november 2009 12:26 schreef kitao het volgende:
Kijk bijv. naar Somalie waar de "imperialistsche" doden door de straten werden gesleept , hetgeen wel ineens volledig in beeld kwam als excuus om daar maar snel te vertrekken.
Inderdaad , maar dat je voor deze opmerking een totaal uit zijn verband gerukte quote van mij en van twee dagen geleden voor nodig hebt , ontgaat me.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:10 schreef TitusPullo het volgende:
Als de toekomst van Afrika afhangt van dergelijke krijgsheren, houd ik mijn hart vast.
Ze investeren in verlaten wegen ?quote:Op donderdag 12 november 2009 11:06 schreef Todesschwalben het volgende:
Nee, het grote verschil is dat China veel directer investeert, terwijl Amerika dat altijd deed (en doet) via de regering van corrupte leiders.
Investeringen van China in snelwegen in Algerije:
Mij ook, ik heb zulke verminkte citaten namelijk niet nodig.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef kitao het volgende:
[..]
Inderdaad , maar dat je voor deze opmerking een totaal uit zijn verband gerukte quote van mij en van twee dagen geleden voor nodig hebt , ontgaat me.
Blijf er dan vanaf , ajb.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:09 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Mij ook, ik heb zulke verminkte citaten namelijk niet nodig.
Ja:quote:Op donderdag 12 november 2009 16:05 schreef kitao het volgende:
[..]
Ze investeren in verlaten wegen ?
Het is in Afrika bijkans nog drukker op de weg dan hier. Men rijdt weliswaar in gare krotbakken die wij al sinds de jaren 80 niet meer gebruiken, maar toch.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:05 schreef kitao het volgende:
[..]
Ze investeren in verlaten wegen ?
Al twee maal van Lagos naar Benin City en Abuja en terug gereisd met een taxibusje en de wegen zijn daar niet best , aardig druk en soms ronduit gevaarlijk.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:10 schreef KoosVogels het volgende:
Het is in Afrika bijkans nog drukker op de weg dan hier. Men rijdt weliswaar in gare krotbakken die wij al sinds de jaren 80 niet meer gebruiken, maar toch.
Omdat niet elke weg altijd even druk is. En als jij Afrika zo goed kent, dan weet je dat de steden daar ook een stuk verder van elkaar liggen dan hier. De reden dat we hier zo veel drukte op de snelwegen hebben is vanwege de talloze afslagen en de steden die feitelijk naast elkaar liggen. Overigens is Noord-Afrika qua infrastructuur natuurlijk wel een factor 1000 verder dan sub-sahara afrika (op Zuid-Afrika na dan).quote:Op vrijdag 13 november 2009 17:47 schreef kitao het volgende:
[..]
Al twee maal van Lagos naar Benin City en Abuja en terug gereisd met een taxibusje en de wegen zijn daar niet best , aardig druk en soms ronduit gevaarlijk.
Vanaf jouw TodesSchwalben (? beetje bizarre usersnaam ) , geplaatste fotos van Algerije was weinig drukte te zien , tot nu toe , en ik zou het toejuichen als dit soort investeringen vaker zouden plaatsvinden.
Ik ken een stukje Nigeria , ik heb niet beweerd Afrika goed te kennen , ik ging af op jouw geplaatste fotos , meer niet .quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:34 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Omdat niet elke weg altijd even druk is. En als jij Afrika zo goed kent, dan weet je dat de steden daar ook een stuk verder van elkaar liggen dan hier. De reden dat we hier zo veel drukte op de snelwegen hebben is vanwege de talloze afslagen en de steden die feitelijk naast elkaar liggen. Overigens is Noord-Afrika qua infrastructuur natuurlijk wel een factor 1000 verder dan sub-sahara afrika (op Zuid-Afrika na dan).
quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:53 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik ken een stukje Nigeria , ik heb niet beweerd Afrika goed te kennen , ik ging af op jouw geplaatste fotos , meer niet .
Waarom gooien jullie eerst de Fransen eruit om deze met veel fanfare te vervangen door de Chinezen trouwens ?
(oprechte vraag , geen wrok of zoiets)
En eerlijk gezegd , ik vind het jammer dat je je tegen westerse vooroordelen wilt verdedigen om dan vervolgens zelf aan te halen dat het sub-Saharah nog 1000 x slechter is.quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:34 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Omdat niet elke weg altijd even druk is. En als jij Afrika zo goed kent, dan weet je dat de steden daar ook een stuk verder van elkaar liggen dan hier. De reden dat we hier zo veel drukte op de snelwegen hebben is vanwege de talloze afslagen en de steden die feitelijk naast elkaar liggen. Overigens is Noord-Afrika qua infrastructuur natuurlijk wel een factor 1000 verder dan sub-sahara afrika (op Zuid-Afrika na dan).
Hoezo? Dat betekent juist dat er genoeg investeringsruimte is voor de Chinezen, aangezien de behoefte voor wegen er nog groter is dan Noord-Afrika. Ze hebben het verkeer, maar niet de infrastructuur. Terwijl westerlingen al meteen beginnen "meh dat is toch niet nodig", "ze hebben toch geen auto".quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:59 schreef kitao het volgende:
[..]
En eerlijk gezegd , ik vind het jammer dat je je tegen westerse vooroordelen wilt verdedigen om dan vervolgens zelf aan te halen dat het sub-Saharah nog 1000 x slechter is.
Wat ik me herinner is dat de Fransen een democratisch verkozen meerderheid hebben verworpen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:58 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
De Fransen hebben kortgezegd nogal wat bloed aan hun handen. Afgezien daarvan zijn de Fransen ook nu nog welkom hoor, als toerist of investeerder en niet als koloniserende macht natuurlijk.
Herinner jij je ook dat de Fransen gewoonweg koloniseerden. En dat de Chinezen dat vooralsnog niet doen. Een groot verschil dus. China mag dan niet bepaald democratisch zijn, dat zijn de landen zelf ook niet. Democratische landen hebben doorgaans nog het meeste leed veroorzaakt in die regionen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:03 schreef kitao het volgende:
[..]
Wat ik me herinner is dat de Fransen een democratisch verkozen meerderheid hebben verworpen.
China is ook niet bepaald democratisch , ik hoop dat jullie een compromis kunnen vinden met beide landen.
Ik hoop dat die laatste uitdrukking blijft bij de Kuifje figuren , waar misschien ook dit beeld vandaan komt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:01 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Hoezo? Dat betekent juist dat er genoeg investeringsruimte is voor de Chinezen, aangezien de behoefte voor wegen er nog groter is dan Noord-Afrika. Ze hebben het verkeer, maar niet de infrastructuur. Terwijl westerlingen al meteen beginnen "meh dat is toch niet nodig", "ze hebben toch geen auto".
Ik niet. Je zal je vast wel afvragen waarom. Nou omdat ik zelf de voortgang heb gezien (en dan vooral in Noord Afrika). Het is ongelooflijk wat voor modernisering deze landen (mede dankzij investeringen vanuit Spanje, Frankrijk en China) in 10 jaar tijd hebben meegemaakt. Het feit dat ik daar overal met mijn laptopje toegang heb tot internet, al dan niet d.m.v. prepaid (wireless 3G) kaarten - iets wat wij hier nog niet eens hebben, is daar een voorbeeld van. Of de snelwegen die niet onderdoen voor de kwaliteit van Europese snelwegen. Let wel dat hiervoor in veel gevallen de eigen lokale arbeidskrachten worden gebruikt, wat ook nog de werkloosheid omlaag werkt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:11 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik hoop dat die laatste uitdrukking blijft bij de Kuifje figuren , waar misschien ook dit beeld vandaan komt.
Maar inderdaad , de infrastructuur heeft absoluut verbetering nodig , qua wegen , stroom en gezondheidszorg.
Of dit alleen aan de Chinezen of andere "outsiders" zou moeten worden overgelaten of aan vooral het volk zelf en hun regeringen met hun rijkdom aan grondstoffen en arbeidskrachten is een andere zaak.
Ik ben meer voor het laatste.
Nee , hoe kan ik me kolonisatie herinneren behalve dan die van mijn vaders broer waar hij voor de Nederlandse verkenners vocht in Indië vlak na de oorlog , na zelf ruim vijf jaar bittere misere te hebben meegemaakt ?quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:04 schreef Todesschwalben het volgende:
[..]
Herinner jij je ook dat de Fransen gewoonweg koloniseerden. En dat de Chinezen dat vooralsnog niet doen. Een groot verschil dus. China mag dan niet bepaald democratisch zijn, dat zijn de landen zelf ook niet. Democratische landen hebben doorgaans nog het meeste leed veroorzaakt in die regionen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |