quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:03 schreef TheTruth2oo9 het volgende:- vormt de Islam een gevaar voor Nederland? Zo wel, wat is dit gevaar dan, zo niet, waarom niet?
- wordt dit gevaar eventueel groter als Nederland verder Islamiseert in de toekomst? Waarom wel of niet?
- mag kritiek op de Koran (het woord van Allah) of is het politiek incorrect en is deze kritiek een bedreiging voor de vrije meningsuiting?
- is het huidige democratische systeem wat Nederland op dit moment hanteert te rijmen met de wetten zoals die beschreven staan in de Koran, Hadith en Sunnah (de laatste twee zijn verzamelingen van geschriften die het leven van Mohammed, de Profeet van Allah, beschrijven) (daar zijn de 'Sharia' wetten op gebaseerd)?
- prefereren moslims in Nederland het huidige rechtstelsel of prefereren zij dat er in Nederland Sharia wetten komen?
- hoe groot is de kans dat er Sharia wetten in Nederland zullen komen als moslims de meerderheid in Nederland gaan vormen?
Goede OP, maar wel een beetje een ruim onderwerp.
1) Ik zie werkelijk niet hoe de islam een gevaar voor Nederland zou kunnen worden. Er zijn nog maar 5 % moslims en de meesten willen net als wij gewoon opgroeien, trouwen met hun lief, kinderen krijgen, beetje werken, beetje kaarten en kletsen met vrienden en kleinkinderen krijgen. Dat wil toch (bijna) iedereen?
Ik ben niet zo dol p religies, maar goed, daar is kennelijk behoefte aan.
2) Als je met islamiseren bedoelt, dat moslims zich meer evenredig kunnen uiten in Nederland, is dat alleen maar terecht. En geheel volgens de democratische beginselen.
Als je met islamiseren bedoelt dat moslims onevenredige invloed krijgen op de samenleving, is dat onterecht. Maar dat geldt natuurlijk voor elke groep. Standaard worden hier dan christenen genoemd, maar ik denk dan zelf eerder aan homo's: daarvan zijn er ook 5 %. Daar wil ik niet mee doodgegooid worden.
3) Godslastering is nog verboden, geloof ik. Maar ik zie niet in waarom kritiek op de koran niet zo mogen. Kritiek op de bijbel, het boek van Mormon, de Veda's of Das Kapital is toch ook geen probleem? Kritiek op Israel is natuurlijk verboden, want dan ben je antisemiet. Maar verder mag kritiek toch wel. Smaden, zwart maken, demoniseren, beledigen en lasteren, dat mag niet. Dat is verboden in de wet.
Trouwens een rare vraag: hoe kan kritiek op een boek een bedreiging van de vrije meningsuiting zijn?
4) Is dit interessant? Is het huidige Nederlandse systeem te rijmen met de Tao, de Veda's, de droomwereld van de aboriginals, het Japanse systeem, China? Of de bijbel of de sharia?
Dat is toch geen interessante vraag? Wat kan mij het nou schelen hoe iemand anders zijn huis inricht? Zolang ik maar zelf mijn eigen huis mag inrichten. Met mijn huisgenoten, uiteraard!
5) Aannemende dat je de Nederlandse moslims bedoeld: dat is voorlopig ook nog niet van belang. Laten ze een partij vormen, net zoals de gematigde en steile christenen dat gedaan hebben en meedoen met de verkiezingen. Nu vormen moslims gezamenlijk nog maar 5 % van de bevolking en duurt het nog wel een tijdje tot ze 67 % vormen en dan nog homogeen zijn ook. En dan leiden de basisregels van de democratie tot de mogelijkheid van een systeemwijziging. Nou en? Als ze in de meerderheid zijn hoort dat toch ook zo?
Ik prefereer hier en daar ook wel eens andere wetten. Nou, dan ga ik toch gewoon stemmen of de politiek in.
6) Ja, hoe kunnen wij dat nu op dit moment weten? De meerderheid is trouwens amper genoeg, dat zal toch al gauw 67 % moeten zijn. En dan hangt het er helemaal vanaf hoe die bevolking ingesteld is. Uit de geschiedenis van de islam zijn er ruime varianten van staatsinrichtingen bekend, dus, tja, dat zien we dan wel weer. En voorzover we dat nog meemaken, zijn we er natuurlijk zelf bij om invloed uit te oefenen.
Edit: opmaak aangepast.
Oh ja, en nu ik het woord opmaak gebruik: de verengelsing van de taal vind ik eigenlijk wel een probleem.