quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
..omdat ze zich vreselijk bedreigd voelen door de kennis van werkeloze huisvrouwen met een vmbo-diploma en een psychische aandoening natuurlijk !
Exact.. hij staat ook stijf van de zenuwen telkens voor een show kruisgebedjes te maken.. come onquote:Op zondag 8 november 2009 16:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar mensen als Ogilvie treden op voor volle zalen. Daar is ook een bepaalde prestatiedruk.
Randi is in mijn ogen een redelijke koning omdat hij al tientallen jaren bezig is met dit project. Ik wil niet zeggen dat paranormale gaven of activiteiten niet bestaan, maar het is simpelweg buitengewoon eigenaardig dat nog nooit iemand zijn/haar gave heeft kunnen laten testen in een wetenschappelijke omgeving.
En het is ook tekenend dat mensen daar vervolgens allemaal excuses voor gaan verzinnen.
Precies. Dat is ook mijn intensie en ik dacht dat wat jij hier nu zegt het idee van TRU ook daadwerkelijk is.quote:Op vrijdag 6 november 2009 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Het gekke is dat ik er helemaal niet op uit ben om te bewijzen dat bijvoorbeeld paranormale gaven, bestaan. Ik begon hier op dit forum met: ik geloof er in en laat dat gewoon staan.
Tja. Velen met jou.quote:En nu zit ik in het defensief en dat is eigenlijk mijn bedoeling niet. Ik vraag gewoon om het respect dat ik er anders over denk en het anders ervaar.
Volgens mij hanteren mensen vrijwel altijd "wie claimt, moet aantonen". Natuurlijk staat het mensen vrij om dingen te "geloven", zoals mensen in God geloven. Maar hier gaat het niet om religieuze of theologische overtuigingen, maar om daadwerkelijke gaven die invloed schijnen te hebben op mensen en hun omgeving! En dat is aan te tonen. Als het niet aan te tonen is, is het niet significant en per definitie niet "een gave". Waarom sommige mensen hiervoor dan opeens een uitzondering gaan maken met allerlei excuses is me dan ook een raadselquote:Op maandag 9 november 2009 09:56 schreef _Led_ het volgende:
Belangrijk punt is dat een simpele vraag om uitleg ("Hoe werkt dat dan ?", "kun je dat eens demonstreren ?", "kan dat ook met een asbak of computermuis in plaats van met een glas ?") van een nieuwsgierig persoon gelijk gezien wordt als een "nutteloze vraag".
Komt dat doordat men het antwoord schuldig moet blijven en daarom geirriteerd raakt ?
Is het nutteloos om vragen te hebben bij fantastische claims ?
In een ander fok-subforum zullen die vragen sowieso niet beantwoord worden, dus waar kan men die vragen anders stellen ?
Eens isquote:Op maandag 9 november 2009 09:56 schreef _Led_ het volgende:
Belangrijk punt is dat een simpele vraag om uitleg ("Hoe werkt dat dan ?", "kun je dat eens demonstreren ?", "kan dat ook met een asbak of computermuis in plaats van met een glas ?") van een nieuwsgierig persoon gelijk gezien wordt als een "nutteloze vraag".
Komt dat doordat men het antwoord schuldig moet blijven en daarom geirriteerd raakt ?
Is het nutteloos om vragen te hebben bij fantastische claims ?
In een ander fok-subforum zullen die vragen sowieso niet beantwoord worden, dus waar kan men die vragen anders stellen ?
Ik persoonlijk ben erg benieuwd naar deze mensen en sta denk ik wel redelijk open voor dit soort gevallen; ook omdat ik zelf ook wel opmerkelijke dingen heb meegemaakt die in deze categorie zouden vallen (hele specifieke voorspellende dromen en paranormale activiteiten).quote:Op maandag 9 november 2009 10:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Led, uitnodigen om toe te lichten werkt alleen als je oprecht open staat voor wat een ander inbrengt. Maar bij jou heb ik toch de indruk dat je enkel uitnodigt om het weer te kunnen weerleggen. Zo van: "We zijn weer thuis!"
Ik heb de indruk bij jou dat als iets niet herleidbaar is tot hersens of wetenschap, dat dat dan volgens jou niet bestaat. Alsof je eerst kijkt of het herleidbaar is, verklaarbaar, en dan pas je mening er over geeft. Ik ervaar ook geen spontaniteit in je weerwoord.
Open staan voor een ander's inbreng is wat anders dan er ook gelijk in mee moeten gaan.quote:Op maandag 9 november 2009 10:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Led, uitnodigen om toe te lichten werkt alleen als je oprecht open staat voor wat een ander inbrengt. Maar bij jou heb ik toch de indruk dat je enkel uitnodigt om het weer te kunnen weerleggen. Zo van: "We zijn weer thuis!"
Ik kijk inderdaad eerst of er een eenvoudige rationele verklaring is voordat ik het in het paranormale zoek.quote:Ik heb de indruk bij jou dat als iets niet herleidbaar is tot hersens of wetenschap, dat dat dan volgens jou niet bestaat. Alsof je eerst kijkt of het herleidbaar is, verklaarbaar, en dan pas je mening er over geeft. Ik ervaar ook geen spontaniteit in je weerwoord.
Open staan voor de mogelijkheid is natuurlijk belangrijk, maar we hebben het nu wel over een wereldje met nogal wat bedriegers en het feit dat er na die tientallen jaren nog nooit iemand zijn/haar kunsten heeft kunnen reproduceren in een gecontroleerde omgeving.quote:Op maandag 9 november 2009 10:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Led, uitnodigen om toe te lichten werkt alleen als je oprecht open staat voor wat een ander inbrengt.
Led, echt waar: je komt op mij niet over alsof je oprecht geïnteresseerd bent. Echt niet. Wel als iemand die een triomfkreet slaakt als een bewering niet onderbouwd kan worden. Je mag dan wel uitnodigen, maar ik ga er dan niet meer op in omdat er dan in wezen met mijn overtuigingen, gevoetbald wordt. Zo van: Gooi maar op, knallen wij 'm erin.quote:Op maandag 9 november 2009 10:10 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik kijk inderdaad eerst of er een eenvoudige rationele verklaring is voordat ik het in het paranormale zoek.
Dat is toch niet zo vreemd ?
Led, laten we elkaar nou geen mietje noemen. Ik denk niet dat jij het óóit in het paranormale zult zoeken.quote:Op maandag 9 november 2009 10:10 schreef _Led_ het volgende:
Ik kijk inderdaad eerst of er een eenvoudige rationele verklaring is voordat ik het in het paranormale zoek.
Ja, tuurlijk Haushofer, tuurlijk zit er kaf tussen het koren. Zal in de wetenschap óók wel zijn. Dit is voor mij geen punt van discussie.quote:Op maandag 9 november 2009 10:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Open staan voor de mogelijkheid is natuurlijk belangrijk, maar we hebben het nu wel over een wereldje met nogal wat bedriegers en het feit dat er na die tientallen jaren nog nooit iemand zijn/haar kunsten heeft kunnen reproduceren in een gecontroleerde omgeving.
Dat maakt erg sceptisch, en dat zou iedereen zijn als het om andere gevallen zou gaan.
Het punt is Boca, er is nooit controleerbaar en objectief aangetoont dat er koren tussen het kaf zitquote:Op maandag 9 november 2009 10:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk Haushofer, tuurlijk zit er kaf tussen het koren. Zal in de wetenschap óók wel zijn. Dit is voor mij geen punt van discussie.
Je kunt 'm er alleen in knallen als het doel wijd open staat.quote:Op maandag 9 november 2009 10:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Led, echt waar: je komt op mij niet over alsof je oprecht geïnteresseerd bent. Echt niet. Wel als iemand die een triomfkreet slaakt als een bewering niet onderbouwd kan worden. Je mag dan wel uitnodigen, maar ik ga er dan niet meer op in omdat er dan in wezen met mijn overtuigingen, gevoetbald wordt. Zo van: Gooi maar op, knallen wij 'm erin.
Ik vind het juist verdomde makkelijk om bij alles niet verder te willen denken dan "Nou ja, dan is het gewoon paranormaal !".quote:Als je zaken zonder rationele verklaringen categorisch afwijst, vind ik dat de dood in de pot. Vind ik héél eenzijdig. En ook verdomde makkelijk trouwens.
Hoi Dragorius, als ik er aan denk om wat dingen te noemen die ik zelf heel frappant vond en vind in mijn eigen leven, dan kan ik bijna zelf de rationele verklaringen al opnoemen. Snap je? Dus die laat ik dan liever achterwege. Feit is ook dat bepaalde indrukken (contact bijvoorbeeld met mijn overleden grootouders wat ik heel sterk ervaar) persoonsgebonden zijn. Ik ervaar hen héél sterk maar vraag je naar bewijzen, dan weet ik het niet. Het is misschien meer een optelsom van kleine dingen waardoor ik uiteindelijk denk: nu weet ik het zeker. Maar al die kleine dingen zijn binnen één seconde van tafel te vegen. En dat raakt mij dan enorm, alsof ik spoken zie of zo. En zo ervaar ik dat zelf helemáál niet.quote:Op maandag 9 november 2009 10:22 schreef Dragorius het volgende:
Boca_Raton, geef het een kans zou ik zeggen in plaats van het bij voorbaat al af te schieten
Nou, ik denk dat de aanwezigheid van mijn grootouders misschien nog wel best te meten is. Zover ik het begrijp, zijn dat energieën. Maar vraag me niet hoe dat wetenschappelijk moet. Misschien zijn daar ook nog helemaal geen methodes voor (kan ook nog, toch?). En als daar nog geen methodes voor zijn dan wordt het moeilijk.quote:Op maandag 9 november 2009 10:30 schreef Dragorius het volgende:
Begrijpelijk, maar snap je de andere kant ook? Niet iedereen heeft die ervaringen en eerlijk is eerlijk, als iets "er is" dan is het meetbaar. Zo werkt het gewoon, zelfs zwarte gaten zijn "meetbaar" ook al zijn ze niet waar te nemen
Mooie van de Randi Challange is toch dat je zelf de test mag (mee)ontwerpen?quote:Op maandag 9 november 2009 10:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat de aanwezigheid van mijn grootouders misschien nog wel best te meten is. Zover ik het begrijp, zijn dat energieën. Maar vraag me niet hoe dat wetenschappelijk moet. Misschien zijn daar ook nog helemaal geen methodes voor (kan ook nog, toch?). En als daar nog geen methodes voor zijn dan wordt het moeilijk.
Zijn daar de juiste methodes voor ontwikkeld? Dat mag je je wel eens afvragen. Die twijfel hoor ik niet terug.quote:Op maandag 9 november 2009 10:45 schreef Dragorius het volgende:
Een nieuwe aanwezigheid in de vorm van energie heeft altijd uitwerking op de omgeving. Meetbaar dus
zijn jouw voorspellende dromen of paranormale activiteiten te reproduceren ? kan jij vantevoren zeggen wanneer je ze krijgt of komt dat spontaan ?quote:Op maandag 9 november 2009 10:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Open staan voor de mogelijkheid is natuurlijk belangrijk, maar we hebben het nu wel over een wereldje met nogal wat bedriegers en het feit dat er na die tientallen jaren nog nooit iemand zijn/haar kunsten heeft kunnen reproduceren in een gecontroleerde omgeving.
Dat maakt erg sceptisch, en dat zou iedereen zijn als het om andere gevallen zou gaan.
Ik moet die hele Randi Challenge niet. Die man roept zichzelf uit tot ultieme test-methode. Mag hij van mij doen, maar ik ga me daar niet in verdiepen. En: eerlijk gezegd ook een zwaktebod. Als we het niet meer kunnen weerleggen, halen we Ome Randi erbij. Want die .... etc. etc. etc. etc. etc.quote:Op maandag 9 november 2009 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mooie van de Randi Challange is toch dat je zelf de test mag (mee)ontwerpen?
Mensen als Ogilvie en Char kunnen het oproepen wanneer het nodig is, dus die kunnen ook meedoen aan de Challenge.quote:Op maandag 9 november 2009 10:50 schreef Summers het volgende:
[..]
zijn jouw voorspellende dromen of paranormale activiteiten te reproduceren ? kan jij vantevoren zeggen wanneer je ze krijgt of komt dat spontaan ?
Heeft de ervaring plaatsgevonden ook al kan je het niet reproduceren of bewijzen ?
Van een tv programma ga je toch niet overtuigt raken of bewijs krijgen , je zal het moeten doen met je eigen ervaringen , " in dat wereldje " zijn mensen zoals jij en ik die ook ervaringen hebben .
Dat zijn er meer dan die paar die op tv komen .
Je zal er toch zelf met je eigen neus op moeten zitten om overtuigt te zijn van het bestaan van bijv
voorspellende dromen .
Sorry, maar als er iets een zwaktebod is, is het dat wel.quote:Op maandag 9 november 2009 10:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik moet die hele Randi Challenge niet. Die man roept zichzelf uit tot ultieme test-methode. Mag hij van mij doen, maar ik ga me daar niet in verdiepen. En: eerlijk gezegd ook een zwaktebod. Als we het niet meer kunnen weerleggen, halen we Ome Randi erbij. Want die .... etc. etc. etc. etc. etc.
Opnieuw de vraag: wát als de meetmethodes voor deze gaven nog helemaal niet goed ontwikkeld zijn? Zijn de inzichten anno 2009 helemaal áf? Weten we nu alles? Kunnen we alles meten?quote:Op maandag 9 november 2009 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry, maar als er iets een zwaktebod is, is het dat wel.
Alles wat je niet objectief meetbaar kan maken, moet je niet van aannemen dat het bestaat omdat je het niet kan meten. Higgs-Bosons deeltjes zijn ook alleen maar een theorie.quote:Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Opnieuw de vraag: wát als de meetmethodes voor deze gaven nog helemaal niet goed ontwikkeld zijn? Zijn de inzichten anno 2009 helemaal áf? Weten we nu alles? Kunnen we alles meten?
Jij mag 't zeggen.
Dat is precies het punt.quote:Op maandag 9 november 2009 10:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik moet die hele Randi Challenge niet. Die man roept zichzelf uit tot ultieme test-methode. Mag hij van mij doen, maar ik ga me daar niet in verdiepen.
We halen niet Randi erbij, we halen de testmethode erbij, omdat dat een simpele, logische manier is om te kijken of iemand waar kan maken wat hij/zij claimt.quote:En: eerlijk gezegd ook een zwaktebod. Als we het niet meer kunnen weerleggen, halen we Ome Randi erbij. Want die .... etc. etc. etc. etc. etc.
quote:Op maandag 9 november 2009 10:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Mensen als Ogilvie en Char kunnen het oproepen wanneer het nodig is, dus die kunnen ook meedoen aan de Challenge.
Dat vind ik ook zo raar , mensen begrijpen dat de wetenschap altijd in ontwikkeling isquote:Op maandag 9 november 2009 10:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zijn daar de juiste methodes voor ontwikkeld? Dat mag je je wel eens afvragen. Die twijfel hoor ik niet terug.
Als Ogilvie claimt met kinderen te kunnen praten via telepathie kun je prima testen of dat zo is.quote:Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Opnieuw de vraag: wát als de meetmethodes voor deze gaven nog helemaal niet goed ontwikkeld zijn? Zijn de inzichten anno 2009 helemaal áf? Weten we nu alles? Kunnen we alles meten?
Jij mag 't zeggen.
Ervaringen kun je prima van tafel vegen, er zijn genoeg mensen die denken dat ze Napoleon of Jezus zijn.quote:Op maandag 9 november 2009 11:00 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat vind ik ook zo raar , mensen begrijpen dat de wetenschap altijd in ontwikkeling is
en er elke dag iets nieuws ontdekt kan worden , maar gaan er ondertussen elke dag vanuit dat alles NU te meten is of zou moeten zijn wat het leven ook maar te bieden heeft .
mensen vergeten dat iets altijd al bestaat voordat het ontdekt is .
In dit geval ervaart de mensheid al het bestaan , ervaringen kan je niet van tafel vegen ,
die zijn onderdeel van je werkelijkheid , heb je een herinnering aan en herhalen zich .
Jep.quote:Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef _Led_ het volgende:
We hoeven niet te weten hoe iets werkt om te kunnen testen of het uberhaupt gebeurt !
Jup, en het argument "het komt vanzelf" komt niet uit voor Ogilvie, want die kan alles aanwenden op commando. Dat moet gewoon te testen zijn. Er zijn zoveel simpele maar testwaardige opstellingen te bedenken hiervoor.quote:Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als Ogilvie claimt met kinderen te kunnen praten via telepathie kun je prima testen of dat zo is.
Gedachtenlezen kun je prima testen.
Telekinese kun je prima testen.
Pyrokinese kun je prima testen.
Remote-viewing kun je prima testen.
We hoeven niet te weten hoe iets werkt om te kunnen testen of het uberhaupt gebeurt !
Wat Randi doet is wetenschap, in de zin dat hij een wetenschappelijke methode toepastquote:Op maandag 9 november 2009 10:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk Haushofer, tuurlijk zit er kaf tussen het koren. Zal in de wetenschap óók wel zijn. Dit is voor mij geen punt van discussie.
Da's wat overdreven.quote:Op maandag 9 november 2009 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep.
We hebben nog geen idee hoe zwaartekracht werkt...
correctie : volgens de wetenschappelijke methode is er nog niemand geweest die zijn/haar claims waar kon maken.quote:Op maandag 9 november 2009 11:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat Randi doet is wetenschap, in de zin dat hij een wetenschappelijke methode toepastEn die methode heeft, tot nu toe, gegeven dat er niet zoiets bestaat als "paranormale gaven".
En dat homeopatie niet werktquote:Op maandag 9 november 2009 11:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat Randi doet is wetenschap, in de zin dat hij een wetenschappelijke methode toepastEn die methode heeft, tot nu toe, gegeven dat er niet zoiets bestaat als "paranormale gaven".
We kunnen een sematisch debat gaan voeren, maar je kan strikt genomen natuurlijk nooit bewijzen dat iets niet bestaat, je kan alleen maar vaststellen dat het niet aan te tonen is dat het bestaat wat in principe betekend dat het niet bestaat tot het tegendeel bewezen isquote:Op maandag 9 november 2009 11:07 schreef _Led_ het volgende:
[..]
correctie : volgens de wetenschappelijke methode is er nog niemand geweest die zijn/haar claims waar kon maken.
Dat is wat anders dan zeggen "dat er niet zoiets bestaat"
okay okay, maar het punt is duidelijk, we hebben nog geen zwaartekrachtdeeltje gevondenquote:
Maar als je het zo stelt krijg je vaak ruzie met de voorstanders, daarom zeg ik altijd "niemand heeft zijn/haar claims tot nu toe kunnen waarmaken dus zie ik geen reden om ze aan te nemen".quote:Op maandag 9 november 2009 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We kunnen een sematisch debat gaan voeren, maar je kan strikt genomen natuurlijk nooit bewijzen dat iets niet bestaat, je kan alleen maar vaststellen dat het niet aan te tonen is dat het bestaat wat in principe betekend dat het niet bestaat tot het tegendeel bewezen is
Als je wilt weten of het bestaat moet je het niet van een Randi of een Derek hebben ,quote:Op maandag 9 november 2009 10:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Mensen als Ogilvie en Char kunnen het oproepen wanneer het nodig is, dus die kunnen ook meedoen aan de Challenge.
En je punt is? Dat je alleen maar naar de bevestiging moet zoeken, of dat wat mensen zeggen een goede onderzoek methode is?quote:Op maandag 9 november 2009 11:30 schreef Summers het volgende:
[..]
Als je wilt weten of het bestaat moet je het niet van een Randi of een Derek hebben ,
zoek het in je eigen omgeving , maak het bespreekbaar , vraag rond in je familie , vraag het aan je vrienden , op je werk enz ... vraag degene die je al kent om een demonstratie .
Als je het ECHT wilt weten moet je daar open voor staan en respect hebben voor je medemens en niet net als op fok bij voorbaat al tegen mensen aantrappen want dan zouden mensen die jou al kennen het zelfs niet met jou erover willen hebben omdat dat geen zin heeft en mensen normaal behandeld willen worden als ieder ander .
Sommige mensen zijn zo extreem dat hun eigen kind het nog niet zou durven vertellen mocht die het ervaren .
Zogenaamd sceptische mensen maken er ZELF een taboe van , die geven bij voorbaat al een negatieve stempel aan mensen die het ervaren , en daarna verwacht je nog iets van je medemens ?
Als ik eerst ga roepen dat mensen die hotmail gebruiken gestoord zijn en dom en daarna aan jouw ga vragen of je wil demonstreren hoe hotmail werkt , hoeveel mag ik dan van jou verwachten en hoeveel ga jij voor mij doen ?
Ga zelf onderzoeken en laat ALLE vooroordelen achterwege dus ECHT open staan in je houding niet alleen in woorden en behandel mensen normaal
DAN kom je erachter .
Het paranormale is niet 1 , 2 , 3 samen te vatten of te begrijpen , dat kost jaren .
sommige mensen beginnen niet eens en zijn er al uit en roepen jarenlang hetzelfde zonder zich te verdiepen .
en dat beoordeelt hij toch als een hallucinatie tijdens een trip met als oorzaak drugs of niet dan ?quote:Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef Dragorius het volgende:
Klopt, maar helaas geldt dat ook voor Fata Morgana's of hallucinaties. Bastard heeft zelfs (zijn woorden) kabouters gezien tijdens een trip. Zijn ze dan echt? Voor de waarnemer wel, maar voor de "realieit neutralus extremus maximus"
niet.
Wat een baarlijke nonsens.quote:Op maandag 9 november 2009 11:30 schreef Summers het volgende:
[..]
Als je wilt weten of het bestaat moet je het niet van een Randi of een Derek hebben ,
zoek het in je eigen omgeving , maak het bespreekbaar , vraag rond in je familie , vraag het aan je vrienden , op je werk enz ... vraag degene die je al kent om een demonstratie .
Als je het ECHT wilt weten moet je daar open voor staan en respect hebben voor je medemens en niet net als op fok bij voorbaat al tegen mensen aantrappen want dan zouden mensen die jou al kennen het zelfs niet met jou erover willen hebben omdat dat geen zin heeft en mensen normaal behandeld willen worden als ieder ander .
Sommige mensen zijn zo extreem dat hun eigen kind het nog niet zou durven vertellen mocht die het ervaren .
Zogenaamd sceptische mensen maken er ZELF een taboe van , die geven bij voorbaat al een negatieve stempel aan mensen die het ervaren , en daarna verwacht je nog iets van je medemens ?
Als ik eerst ga roepen dat mensen die hotmail gebruiken gestoord zijn en dom en daarna aan jouw ga vragen of je wil demonstreren hoe hotmail werkt , hoeveel mag ik dan van jou verwachten en hoeveel ga jij voor mij doen ?
Ga zelf onderzoeken en laat ALLE vooroordelen achterwege dus ECHT open staan in je houding niet alleen in woorden en behandel mensen normaal
DAN kom je erachter .
Het paranormale is niet 1 , 2 , 3 samen te vatten of te begrijpen , dat kost jaren .
sommige mensen beginnen niet eens en zijn er al uit en roepen jarenlang hetzelfde zonder zich te verdiepen .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |