Prsteren in een vijandige omgeving is gewoon niet makkelijk, dat maakt de testen van randi erg lastig voor mensen zonder een media-achtergrond e.d., die wel wat eelt op de ziel hebben opgebouwd.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:12 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Er zijn nog helemaal geen argumenten gegeven
Zou je svp even willen aanwijzen wat er dan mis is met de Randi-testmethode ?
Of wat er dan niet klopt in het programma van Penn&Teller ?
Want dat proberen we er al pagina's lang uit te krijgen, maar verder dan "ze zijn gemeen" komen we niet
Tuurlijk zijn die nerveus... De inzet is nogal duur namelijk; hun wereldbeeldquote:Op donderdag 5 november 2009 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Prsteren in een vijandige omgeving is gewoon niet makkelijk, dat maakt de testen van randi erg lastig voor mensen zonder een media-achtergrond e.d., die wel wat eelt op de ziel hebben opgebouwd.
Ik heb redelijk wat gelezen van mensen die daar getest waren en bij allemaal zie je natuurlijk zat smoezen waardoor het niet eruit kwam, maar wat vooral tekenend is is dat al die mensen echt super nerveus waren, heel erg gespannen waren, niet op hun gemak, het idee hadden dat er overal voetjes uitstaken om ze te laten struikelen.
Nu ga ik er niet vanuit dat die mensen zonder die stress wel wat neer hadden kunnen zetten, maar er zit wel wat in, dat als je echt serieus wil testen het wel zo handig is als iedereen tot in redelijke mate op zijn gemak is.
Wil je het echt goed doen dan moet je er wel echt bewust mee bezig zijn hoor...quote:Op donderdag 5 november 2009 14:29 schreef Michielos het volgende:
zucht.. cold reading HOEFT niet bewust aangeleerd te worden. Het fenomeen heet enkel cold reading. De manier van informatie vergaren en de wapens die je daarbij gebruikt (en dat kan best onbewust) heet cold reading. Daarvoor hoef je niet per se achtergrond in CR te hebben.
Het beestje moet gewoon een naam hebben. De een volgt er een gerichte studie in, de ander leert het praktijk gewijs aan (met het tarotboek in de hand, zeg maar of gewoon door het te doen [en dan te denken dat je goed bent]).
Duidelijk.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Neen, absoluut zelfs niet, denk dat het gros helemaal niets kan of verward is en alleen denkt wat te kunnen.
Is een test zoals Randi die voorstelt, even afgezien van de persoon Randi zelf, voor jou geen geschikte test? En zo nee, waarom niet?quote:Hoe dat dan getest moet worden en dan ook nog eens keurig wetnschappelijk onderbouwt weet ik niet goed, ik ben dan ook geen wetenschapper.
Hier mis ik je punt een beetje. Bedoel je nu dat de mensen die de boel bedriegen eerder aandacht zullen zoeken omdat zij juist daarvoor geprobeerd hebben dit 'kunstje' te kunnen? En hoe zit dat dan met de mensen die denken wat te kunnen zoals je hierboven schreef?quote:Dat diezelfde personen niet bekend worden van wat ze kunnen noch er geld mee verdienen, wat is het nut van zoveel studie en gedoe om te neppen als je het alleen in uitzondering een hele enkele keer laat zien aan mensen die je vertrouwd en die je niet bekend mogen maken?
Nee. Pertinent niet waar. Je moet veel met reading bezig zijn maar niet per direct met cold readen(zoals de mensen hier cold reading zien). Je hoeft er sowieso geen enkele achtergrond in te hebben om te kunnen cold readen.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Wil je het echt goed doen dan moet je er wel echt bewust mee bezig zijn hoor...
Ik ben er gewoon nog niet uit wat voor testopzet ok zou zijn.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Duidelijk.
[..]
Is een test zoals Randi die voorstelt, even afgezien van de persoon Randi zelf, voor jou geen geschikte test? En zo nee, waarom niet?
[..]
Hier mis ik je punt een beetje. Bedoel je nu dat de mensen die de boel bedriegen eerder aandacht zullen zoeken omdat zij juist daarvoor geprobeerd hebben dit 'kunstje' te kunnen? En hoe zit dat dan met de mensen die denken wat te kunnen zoals je hierboven schreef?
Volgt daar dan ook uit dat je twijfelt aan ieder medium dat op tv komt, een grote show heeft, dat soort dingen?quote:Op donderdag 5 november 2009 14:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ben er gewoon nog niet uit wat voor testopzet ok zou zijn.
Met betrekking tot reiki heb ik al een idee gegeven van hoe ik het zou willen zien persoonlijk, geen bewijstest, maar een wat doet het in iemand test.
Dat is bij mediums natuurlijk weer wat lastiger, hoe bewijs je dat iets van buitenaf komt als dat simpelweg niet meetbaar is.
Misschien interresant om ook hier weer binnenin te kijken, maken ze gebruik van de comminucatiegedeelten van de hersenen(alsof ze met een ander comminuceren) of van andere gedeelten(ik roep maar even wat hoor, niet perse dat het zo simpel werkt).
Ik denk idd dat mensen die bewust bedriegen daar wat op mee willen schieten, die verdienen er geld aan, lopen stad en land af om bekender te worden en geld te verdienen.
Degene die verward zijn hoeven dat niet te doen, die vallen in het grijsgebied, die weten immers voor zichzelf niet echt dat het nep is, die geloven er heilig in.
Ik betwijvel toch al zo'n beetje alles, neem maar weinig voor zoete koek aan(relatief, ben ook maar een mens).quote:Op donderdag 5 november 2009 14:52 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Volgt daar dan ook uit dat je twijfelt aan ieder medium dat op tv komt, een grote show heeft, dat soort dingen?
Wat die tests betreft: als je de personen elkaar nooit laat ontmoeten en elkaar ook niet laat aankijken kom je toch al een heel eind, simpel gezegd?
Dan begrijp ik eigenlijk niet helemaal wat je probleem precies is met Randis tests, omdat hij vooral die grote namen aanpakt. Als iemand die denkt een gave te hebben maar daar verder geen programma's over maakt of op andere manieren uit lijkt te zijn op veel geld verdienen wordt hij of zij inderdaad ook aan een zware test onderworpen, maar verder worden deze mensen niet zo bekritiseerd als degenen die, zoals je zelf zegt, geld verdienen over de rug van anderen'.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik betwijvel toch al zo'n beetje alles, neem maar weinig voor zoete koek aan(relatief, ben ook maar een mens).
Wat die grote namen betrefd, ik heb al een hekel aan dat soort programma's, dat rijk worden over het leed van een ander, daar kan ik echt maar weinig vertrouwen in hebben en dan druk ik me zeer vriendelijk uit.
Ik heb geen probleem met de randi test, behalve dat het een vijandige sfeer is die niet ten goede komt van echt serieus testen.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:00 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dan begrijp ik eigenlijk niet helemaal wat je probleem precies is met Randis tests, omdat hij vooral die grote namen aanpakt. Als iemand die denkt een gave te hebben maar daar verder geen programma's over maakt of op andere manieren uit lijkt te zijn op veel geld verdienen wordt hij of zij inderdaad ook aan een zware test onderworpen, maar verder worden deze mensen niet zo bekritiseerd als degenen die, zoals je zelf zegt, geld verdienen over de rug van anderen'.
Daar heb ik eigenlijk nog niet zo veel van gezien, heb je daar een bron van? In ieder geval, tegenwoordig komt dat niet meer voor omdat je sinds twee jaar alleen mee mag doen als je een 'media profile' hebt:quote:Op donderdag 5 november 2009 15:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met de randi test, behalve dat het een vijandige sfeer is die niet ten goede komt van echt serieus testen.
Ik heb er een probleem mee dat vele skeptische luitjes perse vinden dat iemand die denkt wat te kunnen naar randi moet rennen.
En ook die onbekendere mensen worden te pas en te onpas aangehaalt en kompleet door het slijk gehaalt rond die testen, mensen lopen vaker wel dan niet huilend weg, dat is niet omdat er gebruik werd gemaakt van enige tact.
quote:Since April 1, 2007 only those with an already existing media profile and the backing of a reputable academic are allowed to apply for the challenge.
Als je neutraal al als vijandig beschouwt heb je dat al snel.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met de randi test, behalve dat het een vijandige sfeer is die niet ten goede komt van echt serieus testen.
Dat is iets persoonlijks.quote:Ik heb er een probleem mee dat vele skeptische luitjes perse vinden dat iemand die denkt wat te kunnen naar randi moet rennen.
quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:32 schreef FP128 het volgende:
Grappig als die pro paragnosten reacties die proberen de Randi test belachelijk te maken. Het heeft natuurlijk een reden en dat is omdat ze als de dood zijn dat ze geen inkomsten meer hebben en geen zieltjes meer kunnen winnen. Randi is gewoon een held en die enkele die wel serieus is met zijn vak ook,maar de rest gewoon veredelde oplichters en geldwolven.
Dat is toch ook het punt, lijkt me? Het geloof in het paranormale - tegen beter weten in - in stand houden. Dat is het doel van de kijker die er in gelooft.quote:Op dinsdag 3 november 2009 12:51 schreef _Led_ het volgende:
Ik snap mensen dan ook niet zo goed die tegen de Randi-test ageren maar voorstander zijn van programma's als 'het zesde zintuig' 'Char', 'De babyfluisteraar' etcetera.
Dat komt in mijn ogen eigenlijk neer op zeggen "Ik wil niet weten of ik besodemieterd word !".
Yup en enkel datgene kijken wat je geloofssysteem in stand houd. Vandaar dat het geloof is. Kritiek erop is gemeen en kortzichtig. (zoals een moslim gekrenkt wordt als je islam beledigd). Het is geloof en geloof is ons heilig.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:35 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dat is toch ook het punt, lijkt me? Het geloof in het paranormale - tegen beter weten in - in stand houden. Dat is het doel van de kijker die er in gelooft.
Nou er zijn ook believers genoeg die nog wel open durven te staan voor bewijs, evenals dat er "die hard" skeptici zijn die ineens overtuigd raken. Mijzelf incluis op het gebied van Reiki bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 6 november 2009 13:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
Yup en enkel datgene kijken wat je geloofssysteem in stand houd. Vandaar dat het geloof is. Kritiek erop is gemeen en kortzichtig. (zoals een moslim gekrenkt wordt als je islam beledigd). Het is geloof en geloof is ons heilig.
Merk ik hier niet veel van om eerlijk te zijnquote:Op vrijdag 6 november 2009 13:59 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nou er zijn ook believers genoeg die nog wel open durven te staan voor bewijs, evenals dat er "die hard" skeptici zijn die ineens overtuigd raken. Mijzelf incluis op het gebied van Reiki bijvoorbeeld
gelukkig hebben wij geen tv programma nodig en wisten we lang voor de Dereks en chars en robberts dat het bestond en ervaarden we het zelf al .quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
Yup en enkel datgene kijken wat je geloofssysteem in stand houd. Vandaar dat het geloof is. Kritiek erop is gemeen en kortzichtig. (zoals een moslim gekrenkt wordt als je islam beledigd). Het is geloof en geloof is ons heilig.
Het is wel zo dat op Fok! zowel de meest stijfkoppige sceptici als believers zitten ja.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:04 schreef Michielos het volgende:
[..]
Merk ik hier niet veel van om eerlijk te zijn![]()
*That* truth, is in here...quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:17 schreef Dragorius het volgende:
Het is wel zo dat op Fok! zowel de meest stijfkoppige sceptici als believers zitten ja.
Wie zijn er dan stijfkoppige skeptici ?quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:17 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Het is wel zo dat op Fok! zowel de meest stijfkoppige sceptici als believers zitten ja.
De mensen die binnenvallen, alleen maar lachen om zaken, een one-liner plaatsen en weer weg zijn. De "haha wat dom" users.quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:21 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wie zijn er dan stijfkoppige skeptici ?
Hoe weet je dat ze stijfkoppig zijn als ze maar 1 comment posten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
De mensen die binnenvallen, alleen maar lachen om zaken, een one-liner plaatsen en weer weg zijn. De "haha wat dom" users.
Omdat mensen die zo reageren niet eens DURVEN te denken of het mogelijk is.quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ze stijfkoppig zijn als ze maar 1 comment posten?
Dat zijn geen stijfkoppige skeptici, dat zijn gewoon trolls.quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
De mensen die binnenvallen, alleen maar lachen om zaken, een one-liner plaatsen en weer weg zijn. De "haha wat dom" users.
In dit kader is er geen verschilquote:Op vrijdag 6 november 2009 15:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat zijn geen stijfkoppige skeptici, dat zijn gewoon trolls.
Ik vertrouw je niet zonder wetenschappelijke evidentie!!!quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:29 schreef Dragorius het volgende:
[..]
In dit kader is er geen verschilTrust me
of pseudo sceptis met randi als god om hun geloof in stand te houden omdat het allemaal te eng isquote:Op vrijdag 6 november 2009 15:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat zijn geen stijfkoppige skeptici, dat zijn gewoon trolls.
Neuh, dat past niet echt in het beeld van een sceptic natuurlijk, een persoon als God zien. Als idool zou kunnen, maar zelfs dan nog niet, omdat Randi niet iemand is die iets "doet" maar enkel een methode heeft ontwikkeld.quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:22 schreef Summers het volgende:
[..]
of pseudo sceptis met randi als god om hun geloof in stand te houden omdat het allemaal te eng is
en hun wereldbeeld in elkaar zou storten .
..omdat ze zich vreselijk bedreigd voelen door de kennis van werkeloze huisvrouwen met een vmbo-diploma en een psychische aandoening natuurlijk !quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:22 schreef Summers het volgende:
[..]
of pseudo sceptis met randi als god om hun geloof in stand te houden omdat het allemaal te eng is
quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
..omdat ze zich vreselijk bedreigd voelen door de kennis van werkeloze huisvrouwen met een vmbo-diploma en een psychische aandoening natuurlijk !
:"pseudo sceptis" ????quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:22 schreef Summers het volgende:
[..]
en dat heb je onderzocht natuurlijk , zeg moet je niet Randi´s BOEK kopen ?quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
..omdat ze zich vreselijk bedreigd voelen door de kennis van werkeloze huisvrouwen met een vmbo-diploma en een psychische aandoening natuurlijk !
een believer zijn is heus niet alleen als het om iets bovennatuurlijks gaat , het geld voor alle mensenquote:Op vrijdag 6 november 2009 16:23 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Neuh, dat past niet echt in het beeld van een sceptic natuurlijk, een persoon als God zien. Als idool zou kunnen, maar zelfs dan nog niet, omdat Randi niet iemand is die iets "doet" maar enkel een methode heeft ontwikkeld.
Verder ken ik niemand die Randi verafgod hier.
Top .quote:Op vrijdag 6 november 2009 17:23 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik ga niet de moeite nemen hierop te reageren
Voor mij is het heel simpel. Als mensen beweren bepaalde resultaten te halen door hun gave, dan moet je die vermeende gave kunnen isoleren in een experiment en bekijken of die resultaten dan nog steeds behaald worden.quote:Op vrijdag 6 november 2009 17:22 schreef Summers het volgende:
[..]
een believer zijn is heus niet alleen als het om iets bovennatuurlijks gaat , het geld voor alle mensen
die niet zelf nadenken , totaal geen onderzoek doen en al conclusies trekken door hele groepen dom te noemen en laag opgeleid en niet intelligent , dat heb je puur van je geloof in iets en niet van feiten of bewijs .
Er zijn op fok maar weinig echte sceptici , de meeste roepen alleen maar dat je beter sceptisch kan zijn
en geen overhaaste conclusies kan trekken .
De meeste trappen tegen andere mensen aan puur omdat het vreemd klinkt of ongelooflijk .
DAN ben je een ras echte believer .
Hoe definieer jij echte sceptici dan? Ik denk zelf wel dat ik bij dat kamp hoor, en ik denk dat dit geldt voor het overgrote deel van Fok!. Maar kennenelijk komt er iets speciaal bij kijken om een 'echte' scepticus te zijn?quote:Op vrijdag 6 november 2009 17:22 schreef Summers het volgende:
[..]
een believer zijn is heus niet alleen als het om iets bovennatuurlijks gaat , het geld voor alle mensen
die niet zelf nadenken , totaal geen onderzoek doen en al conclusies trekken door hele groepen dom te noemen en laag opgeleid en niet intelligent , dat heb je puur van je geloof in iets en niet van feiten of bewijs .
Er zijn op fok maar weinig echte sceptici , de meeste roepen alleen maar dat je beter sceptisch kan zijn
en geen overhaaste conclusies kan trekken .
De meeste trappen tegen andere mensen aan puur omdat het vreemd klinkt of ongelooflijk .
DAN ben je een ras echte believer .
Het gekke is dat ik er helemaal niet op uit ben om te bewijzen dat bijvoorbeeld paranormale gaven, bestaan. Ik begon hier op dit forum met: ik geloof er in en laat dat gewoon staan.quote:You have a long road ahead my friend.. dit is het debakel van TRU.. meten van onmeetbare zaken om aan te tonen dat iets toch kan bestaan. Sceptici willen data, herhalende proeven met zelfde resultaten. Believers willen praten zonder die data en gaan er vanuit dat iets bestaat.
Maar mensen als Ogilvie treden op voor volle zalen. Daar is ook een bepaalde prestatiedruk.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Prsteren in een vijandige omgeving is gewoon niet makkelijk, dat maakt de testen van randi erg lastig voor mensen zonder een media-achtergrond e.d., die wel wat eelt op de ziel hebben opgebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |