Die oma was de moeder van m'n moeder (wel familie dus), maar die was ook al 96 en die had ook ik weet niet hoeveel andere kwalen.quote:Op maandag 2 november 2009 14:20 schreef Dibble het volgende:
Daarbij zou ik denken dat het sterk erfelijk is
Ik kan me eigenlijk best vinden in beide opties....van die behandelingen kan je ook enorm ziek worden/zijn. Sommige mensen gaan dan liever op een natuurlijke weg en willen dan alleen wat pijnstillers. Andere willen zo lang mogelijk rekken om bijvoorbeeld (klein)kinderen op te zien groeien. Mij lijkt het me ook een hele moeilijke keuze.quote:Op maandag 2 november 2009 14:24 schreef MHD83 het volgende:
Meerdere malen meegemaakt, sommigen kiezen ervoor om gewoon niet voor een behandeling te gaan. Wat heb je aan een levensverlengende behandeling waar je alleen maar ontzettend ziek en zwak van wordt? Kanker betekent lang niet altijd dat je niks meer kan, ga leven alsof iedere dag je laatste kan zijn, want tja..
Anderen kiezen wel voor een levensverlengende behandeling in de hoop dat ze het lang genoeg uithouden om gebruik te kunnen maken van die ene behandeling die net op tijd beschikbaar komt..
Dan kan jij je vast ook zo boos maken over mensen die er zo luchtig over doen. Ik kan echt boos worden als iemand weer komt met "insmeren? nee dan word ik niet bruin!" Mensen moesten eens wetenquote:Op maandag 2 november 2009 14:21 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik heb ook huidkanker gehad paar jaar geledeneen melanoom heb er een groot litteken aan over gehouden. Mensen denken vaak dat huidkanker minder gevaarlijk is maar als het uitzaait dan ben je ook de klos.
Vraag het aan je huisarts. Die zal jouw geschiedenis ook wel kennen.quote:Op maandag 2 november 2009 14:28 schreef Dj_unkie het volgende:
[..]
Ik kan me eigenlijk best vinden in beide opties....van die behandelingen kan je ook enorm ziek worden/zijn. Sommige mensen gaan dan liever op een natuurlijke weg en willen dan alleen wat pijnstillers. Andere willen zo lang mogelijk rekken om bijvoorbeeld (klein)kinderen op te zien groeien. Mij lijkt het me ook een hele moeilijke keuze.
Even in de trend van dit topic. Kan je zomaar naar de dokter gaan om een test te laten uitvoeren? De soort kanker welke mijn pa had is erfelijk en nogal agressief, kan ik me dan bijvoorbeeld per jaar laten checken?
Daar word ik dus totaal niet boos van. Het is meer een grotequote:Op maandag 2 november 2009 14:31 schreef Dj_unkie het volgende:
Dan kan jij je vast ook zo boos maken over mensen die er zo luchtig over doen. Ik kan echt boos worden als iemand weer komt met "insmeren? nee dan word ik niet bruin!" Mensen moesten eens weten
Door wat ik bij mijn vader heb gezien weet ik in ieder geval dat ik geen chemo of wat dan ook zou nemen als ik wist dat het alleen maar levensverlengend zou zijn. De kuur is in dit geval erger dan de kwaal. Dan maar korter leven.quote:Op maandag 2 november 2009 14:24 schreef MHD83 het volgende:
Meerdere malen meegemaakt, sommigen kiezen ervoor om gewoon niet voor een behandeling te gaan. Wat heb je aan een levensverlengende behandeling waar je alleen maar ontzettend ziek en zwak van wordt? Kanker betekent lang niet altijd dat je niks meer kan, ga leven alsof iedere dag je laatste kan zijn, want tja..
Anderen kiezen wel voor een levensverlengende behandeling in de hoop dat ze het lang genoeg uithouden om gebruik te kunnen maken van die ene behandeling die net op tijd beschikbaar komt..
huidkanker is stijgende doordat mensen idd een getint kleurtje willen hebben dus uren in de zon gaan liggen bakken en ook nog steeds blijven zonnebanken. Zeker voor blanke, blonde mensen is dit een risico. Kan me er wel eens aan ergeren maar goed over 15 jaar is het janken en spijt als blijkt dat die moedervlek een nare dikke tumor is geworden en dit voor een zgnd. schoonheidsideaal. Ik heb het waarschijnlijk opgelopen in mijn kindertijd toen er nog niks bekend was over kankerverwekkende uv-stralen en als kind hele dagen aan het zwembad vertoefde onbeschermd. Maar tegenwoordig is het alom bekend maar als iemand er evengoed schijt aan heeft dan gaat ie zijn gang maar lekker huidkanker oplopen uren bakkend aan het strand, eigen schuld dikke bult maar dit soort gevallen kost de gezondheidszorg wel veel geld. Voorkomen is beter dan te genezen met minder geluk ga je er ook nog aan dood.quote:Op maandag 2 november 2009 14:31 schreef Dj_unkie het volgende:
[..]
Dan kan jij je vast ook zo boos maken over mensen die er zo luchtig over doen. Ik kan echt boos worden als iemand weer komt met "insmeren? nee dan word ik niet bruin!" Mensen moesten eens weten
dat had mijn oma ook, de dag dat ze stierf was ze ook erg helder en probeerde vanalles.quote:Op maandag 2 november 2009 14:55 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik heb meerdere gevallen meegemaakt. Afgelopen jaar nog een oom, die na een jaar of drie kankervrij te zijn geweest het opeens weer kreeg en binnen 2 maanden is gestorven. De laatste twee weken lag hij alleen nog maar op bed, maar het rare is dat toen mijn vader overkwam van het buitenland om hem te bezoeken, ze nog samen buiten in de zon een kopje koffie hebben kunnen drinken. Mijn oom probeerde steeds veel te praten, maar kon alleen nog maar onverstaanbaar mompelen. Diezelfde nacht is hij gestorven...
Het schijnt volgens mij wel vaker voor te komen, dat de zieke nog even opleeft (tot hij van iedereen afscheid heeft kunnen nemen?).
Nou, als je maar kiest voor jezelf in dat geval. Ik zou zelf dan nog even snel de dingen doen die ik nu zou uitstellen omdat ik de illusie heb nog genoeg tijd te hebben. Met een letterlijke deadline, mits in fatsoenlijke fysieke gesteldheid, zou je nog gewoon even kunnen reizen, activiteiten ondernemen, leuke dingen doen.quote:Op maandag 2 november 2009 14:28 schreef Dj_unkie het volgende:
[..]
Ik kan me eigenlijk best vinden in beide opties....van die behandelingen kan je ook enorm ziek worden/zijn. Sommige mensen gaan dan liever op een natuurlijke weg en willen dan alleen wat pijnstillers. Andere willen zo lang mogelijk rekken om bijvoorbeeld (klein)kinderen op te zien groeien. Mij lijkt het me ook een hele moeilijke keuze.
Je kan je altijd laten checken. Ga gewoon naar je huisarts, erfelijke aandoeningen zijn vaak al bekend en zeker bij kanker zou hij je gewoon kunnen doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een routine check. Bekijk wel even goed hoe je verzekering dit allemaal dekt, maar volgens mij is dat meestal wel in ordequote:Even in de trend van dit topic. Kan je zomaar naar de dokter gaan om een test te laten uitvoeren? De soort kanker welke mijn pa had is erfelijk en nogal agressief, kan ik me dan bijvoorbeeld per jaar laten checken?
Ik zou me ook te groot voelen om als 'de terminale patient' afscheid te nemen denk ik. Ben oud en wijs genoeg om de onzinnigheid daar van in te zien, maarja... Trots e.d. Wat doe je eraan?quote:Op maandag 2 november 2009 14:20 schreef Ripley het volgende:
Is je vader opgegeven dan?
Het verschilt per persoon. Ik ken een vrouw die heel positief is gebleven tijdens haar zieke periode en die bleef nog 6 jaar langer redelijk gelukkig leven dan de doktoren hadden gedacht.
Mijn eigen vader heeft 2 keer een aggressieve vorm van kanker gehad en die is nu al weer een hele tijd kankervrij. Dus kanker hoeft niet altijd acute dood en wegkwijnen te betekenen.
Ik ken ook de vader van een vriendinnetje die een tumor in zijn hoofd had en daardoor steeds gekker ging doen. Die heeft uiteindelijk ervoor gekozen om euthanasie te plegen omdat hij op een bepaalde manier herinnerde wilde worden en dat was niet als patient.
Het verschilt per persoon.
hehe als jij ermee geholpen bent! Volhouden hequote:Op dinsdag 3 november 2009 19:42 schreef JumpingJacky het volgende:
Misschien niet echt gepast in dit topic, maar dit soort verhalen motiveren me enorm om van de sigaretten af te blijven, nu ik (al) 3 maanden gestopt ben en af en toe nog steeds erg trek heb in een sigaret.
Klinkt bekend ook bij mijn pa falen ze al een jaar en ook nu is het niet zeker maar toch chemo's al begonnenquote:Op dinsdag 3 november 2009 19:45 schreef shmoopy het volgende:
De diagnose kanker werd pas heel laat gegeven want die vlek op zijn longen was eerst vast iets heel anders, alles is onderzocht, behalve kanker.
En ik wist het vanaf die eerste longfoto, als leek kon ik 1 en 1 wel bij elkaar optellen, maar de artsen hebben er 2 jaar voor nodig gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |