het is natuurlijk ook wel het seizoen voor een buikgriepquote:Op woensdag 11 november 2009 13:25 schreef huuphuup het volgende:
ik maak me niet zo'n zorgen eigk. Het is meer mn lief die zich zorgen maakt![]()
bedankt voor je antwoord iig!
Spruw hoop ik van niet, haar mondje en tong zijn schoon verder en ik heb zelf geen last. Nouja, we kijken het nog even aan en ik parkeer mezelf nu lekker op de bank met haar rechtop tegen me aan
Dat zou ik nu echt niet doen, vies goedje als het uit de vriezer komt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:27 schreef bikinistringding het volgende:
In de vriezer ermee Miss, en dan kun je er over een maand of 4 toch pannekoeken van maken?
Ik ben niet echt de super professioneel op borstvoedingsgebied maar met twee dingen kan ik je misschien helpen. Volgens mij is de formule voor de berekening van de hoeveelheid voeding een ongevere berekening omdat je met puur borstvoeding niet kan overvoeden is het geen probleem lijkt me om 100 cc te geven als dat bijna helemaal opgaat en ze daarna tevreden is prima. Ik zou wat dat betreft vooral kijken naar haar behoeftes (hoeveel kan zij op) en lijkt zij daarna tevreden. Wat betreft de spenen weet ik het niet zeker. Misschien is de opening van de speen S van Medela kleiner dan die van de Avent 1 speen. Je kan het zonder problemen proberen. Het kost je wel wat geld om een flesje en een pakket spenen, komen dacht ik per 2 stuks te kopen. Maar dat lijkt me wel de moeite waard.quote:Op zondag 15 november 2009 17:10 schreef wickie het volgende:
Hallo, ik lurk al lange tijd mee hier en sinds 3 weekjes ben ik mama van een geweldige meidIk wil jullie graag om raad vragen, want ik weet het even niet meer. Het is nogal een lang verhaal, sorry daarvoor.
Haar geboortegewicht was 2425 gr. en dat met 41 weken, oftewel te klein. Waarom is onduidelijk.
Het was een lange bevalling en uiteindelijk is ze met behulp van de vacuumpomp ter wereld gekomen.
Ondanks haar lage gewicht deed ze 't vanaf het begin al erg goed.
In het ziekenhuis heeft ze bijvoeding gekregen zodat ze niet zou afvallen (is ook niet gebeurd). Ik ben toen gelijk begonnen ook met borstvoeding. Ook dit ging goed en mn productie kwam erg snel op gang. Zo goed dat ik al vanaf dag 3 geen bijvoeding meer hoefde te geven omdat ik zelfs veelste veel aanmaakte en enorme last kreeg van stuwing.
Er zijn een paar problemen:
1. Ze drinkt heel erg gulzig, zuigt als een gek, waardoor ze erg veel lucht mee krijgt wat weer resulteert in heel veel krampjes.
2. Na de voeding blijft de frustratie en de zuigbehoefte, het is 'voeding, verschonen, frustratie + onstilbare zuigbehoefte maar geen honger, huilen en krampen, uitgeput net voor de volgende voeding in slaap vallen.
3. Mijn linkerborst heeft ze vanaf het begin niet willen pakken, mn tepel is te klein en door de zeer heftige toeschietreflex heeft ze niet door dat er een tepel in haar mond zit. Na overleg met VK raadde de kraamverzorgster me aan een tepelhoedje te gebruiken, dus sindsdien gebruik ik die.
4. Hele erge TSR Mn meisje verslikt zich continu, kan niet meer fatsoenlijk aanleggen vanwege het melk wat uit haar mondje komt gelopen, en ga zomaar door. Oftewel dit resulteert in constante frustratie aan haar kant waardoor het aanleggen helemaal niet meer gaat..
Oftewel, veel plezier heb ik nog niet gehad met borstvoedingen, ik zie er steeds meer en meer tegenop.
Vorige week hebben we een lactatiekundige ingeschakeld. Zij raadde me aan af te kolven in het begin en tussentijds te laten boeren. DIt heb ik een klein weekje geprobeerd maar heeft geen resultaat gehad. Door het tussentijds boeren raakte ze alleen maar meer van slag.
Gisteren was ik het helemaal beu en ben ik begonnen met elke voeding af te kolven en haar elke voeding 100cc te geven (dit werd aangeraden op het CB, ze weegt nu 2900 gram). Sindsdien, nu meer dan een dag later, heb ik een totaal andere baby. Heel tevreden, de helft minder zuigbehoefte (vooral 's avonds nog), valt rustig in slaap, kijkt lekker veel rond, minder gespannen. Wel nog steeds krampes maar minder heftig en korter. Ze drinkt nog steeds heel erg gulzig. Met een Avent-fles speen1 heeft ze de voeding binnen 5 minuten op, ik stop regelmatig tussendoor voor boertjes en dan zuigt ze even op mn vinger (totdat ze door heeft dat daar geen melk uitkomt). Probeer zo de voeding te rekken tot 20 minuten.
Tepel/speen verwarring is niet echt een issue (besproken met lactatiekundige). Vanaf dag 1 kreeg ze in het ziekenhuis bijvoeding met een speentje (niet echt netjes omdat ongevraagd te doen..) en volgens de lactatiekundige heeft ze daar ook geen moeite mee, maar heeft ze gewoon 1 lijn nodig, dus of alleen borst of alleen tepelhoedje of alleen fles.
Voor mij voelt het momenteel even als een bevrijding en ben blij eindelijk een rustig en tevreden baby te zien. Wil dit even een weekje aankijken om te zien hoe het gaat en even rust in te bouwen voor mezelf. Maar hoe daarna verder?? Blijven kolven? Of toch weer BV proberen (zie ik heel erg tegenop).
Ook zit ik nog met het flesje wat te snel leeg gaat, zijn er andere spenen waar ze minder uitkan zuigen waardoor de voeding langer duurt?
En geef ik haar de juiste hoeveelheid voeding nu? Ze spuugt nu af en toe een klein beetje terug, niet veel. Maar ik las de formule voor flesvoeding, en als ik die berekening doe kom ik op 65cc uit, dat is toch wel erg weinig?
Nou erg lang verhaal, maar ben benieuwd naar jullie raad. Ik ben inmiddels een beetje radeloos. Ik wil gewoon een ukkie die op een prettige manier haar voeding kan krijgen en daarvan kan genieten.
ik weet alleen dat toen ik koorts had, mn productie achteruit holde, maar dat kwam meer omdat ik zlef al het vochtnodig had, en er dus minder ovewrbleef voor de bv. de kwaliteit lijkt me niet te veranderen.quote:Op zondag 15 november 2009 13:55 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb buikgriep
Hoeveel kwaad kan het voor mijn produktie als ik een dag of 2 amper eet en drink? krijgt Senna dan voldoende welk en ook nog van goede kwaliteit?
Nog niet geprobeerd.quote:Op zondag 15 november 2009 19:51 schreef Tinuviel het volgende:
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter wickie.
Miss ik dacht altijd dat voor de borstvoeding drinken belangrijker was dan eten. Maar ook voor jezelf is het erg belangrijk om goed te drinken met een griep en als je niet wilt eten. Misschien wat licht te verteren dingen zoals water, thee en boullion? Beterschap!
Ssspente is het eigenlijk gelukt met de Medela kolfzakken?
Heel flauw, maar wat zou je ermee willen doen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:19 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb even een vraagje over het voeden. Voor ons zoontje van 9 maanden geef ik nu nog 4 voedingen/ gekolfde melk (2 keer op de dagen dat ik werk). De laatste dagen was ik vrij en heb ik echter alle voedingen zelf gegeven. Ik ben wel van 4 keer kolven teruggegaan naar 2 keer kolven of voeden tussen 9 en 21 uur. Nou viel me op, dat hij twee of drie keer na de laatste voeding wakker werd (zo'n 1,5 uur daarna) en erg dorst had. Wij hebben hem ander vocht gegeven. Ik vraag me af of de melk nu erg hard terug is gelopen gezien ik het kolven heb afgebouwd en het daardoor komt? Zou het ook gewoon door een verkoudheid kunnen komen (ademen door de mond in plaats van neus) en of door last van een poeperd, die hem dwars zat? Ik ga proberen hem vandaag tijdens het avondeten meer te laten drinken (dat was de laatste dagen minder dan normaal). Misschien lag het daar aan. Ik weet niet of er iets gaat veranderen nu dat hij op het kdv is geweest vandaag. Misschien dat die daar meer binnenkrijgt vanwege steeds dezelfde hoeveelheid en zo? Ik ga vanavond nog even afwachten. Anders moet ik kijken wat ik ermee doe.
Ik spuit in het kraambed 6 weken lang fraxiparine en er is niemand die me heeft verteld dat dat niet mag in combinatie met borstvoeding.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:34 schreef wickie het volgende:
Maar kink in de kabel. Vandaag moest ik hals over kop naar het ziekenhuis en heb ik dus een trombosebeen....
Nu mag ik vanwege de medicatie geen borstvoeding meer geven... Ik kolf nog steeds af maar moet alles weggooien, dat is best raar.
Dus in het eerste geval ook rechtstreeks uit de kraan? Ik weet niet goed hoe warm 30-35 graden is (dat is het advies van borstvoeding.com).quote:Op maandag 23 november 2009 15:17 schreef bikinistringding het volgende:
Flesje in het warme water, een paar keer "schudden". Hoeft er niet lang in, minuutje of 2. Even een drupje op je pols of de melk niet te warm is.
Als ik tegenwoordig melk verwarm hou ik het een minuutje onder de hete kraan, dat is hier voldoende.
Volgens deze site gaat borstvoeding en dat medicijn gewoon samen?quote:Op maandag 23 november 2009 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik spuit in het kraambed 6 weken lang fraxiparine en er is niemand die me heeft verteld dat dat niet mag in combinatie met borstvoeding.
Precies! En dat geldt bijvoorbeeld ook voor acenocoumarol (antistolling in tabletvorm). Ik kan me dus niet voorstellen dat er geen alternatief is voor wicki waar ze wél borstvoeding mee mag geven. Misschien even aan een arts voorleggen?quote:Op maandag 23 november 2009 15:27 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Volgens deze site gaat borstvoeding en dat medicijn gewoon samen?
het is te warm als je een drupje op de binnenkant van je pols doet, en het dan heet voelt.quote:Op maandag 23 november 2009 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus in het eerste geval ook rechtstreeks uit de kraan? Ik weet niet goed hoe warm 30-35 graden is (dat is het advies van borstvoeding.com).
We hebben vooralsnog veel te heet water gebruikt en de fles daarna af laten koelen. Dat zal wel niet goed zijn?
Als je de moedermelk te warm laat worden, gaan beschermende stoffen en vitamines verloren.quote:Op maandag 23 november 2009 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus in het eerste geval ook rechtstreeks uit de kraan? Ik weet niet goed hoe warm 30-35 graden is (dat is het advies van borstvoeding.com).
We hebben vooralsnog veel te heet water gebruikt en de fles daarna af laten koelen. Dat zal wel niet goed zijn?
Omdat hij zwaarder is dan 4 kiloquote:Op donderdag 26 november 2009 10:36 schreef Jelief het volgende:
Twinkly, geeft het cb ook aan waarom er langer tuseen de voedingen zou moeten zItten?
Hmmz, raar advies idd..quote:Op donderdag 26 november 2009 10:40 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Omdat hij zwaarder is dan 4 kilozal wel een flesvoedingsregeltje zijn ofzo.
Ivan ook, maar er is niemand die mij verteld heeft dat hij langer tussen de voedingen moet laten zitten (al ben ik nog niet bij het CB geweest). Bij Ivan kost een voeding ongeveer 45 minuten inclusief verschonen - hij neemt z'n tijd voor het drinken - en tussen de voedingen zit 'officieel' ongeveer 3-4 uur. 's Nachts is dat een enkele keer 5 uur, maar soms wil hij ook 1,5-2 uur later alweer drinken.quote:Op donderdag 26 november 2009 10:40 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Als je op verzoek blijft aanbieden en je geeft haar altijd de kans om een tweede borst te drinken dan gaat het regelen vanzelf.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:35 schreef Ssserpente het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met regeldagen als je kindje maar uit één borst drinkt? Lente heeft nl nog nooit een regeldag gehad en drinkt altijd maar één borst leeg. Ik bied wel altijd de tweede aan, maar het is maar heel af en toe dat ze daar nog een slokje uit neemt.
Mijn kinderen waren bij geboorte al meer dan 4 kilo, onzin iddquote:Op donderdag 26 november 2009 10:40 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik val teveel af en loop echt al de hele dag te eten (gisteren aten we lasagne. Ruben at nauwelijks omdat hij niet lekker was, Bert ook eigenlijk niet veel en de rest van de 3 a 4 persoons schotel ging er bij mij in, om vervolgens nog een serie toastjes, een sinaasappel, een banaan en wat taaitaai te pakken. Rond 3 uur vannacht had ik echt gewoon weer trek).quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:10 schreef DaviniaHR het volgende:
kuntvoeding!nou nog de k vervangen door een c en dan kunnen we echt lachen
Kersjes, heb je iets van een iPod, en dan lekker muziek luisteren? dan hoor je die kolf ook niet, en wellicht dat de gedachtes dan wel loskomen.
balen iig!
(ik durf het bijna niet te vragen, als je niet genoeg zou kolven, zou je dan fv geven als je er niet bent?)
troel, waarom wil je afbouwen? blijf je niet op gewicht, of kelderen je mineralen weer tot bodemwaardes? of is er een andere reden?
Dat soort onderzoeken zijn zo weinigzeggend imho. Want puur voedingstechnisch (als in: kan je er mee op een enigzins gezonden manier in leven blijven) is kunstvoeding natuurlijk net zo goed als borstvoeding.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:22 schreef Kersjes het volgende:
Ben inmiddels alweer wat gekalmeerd hoor![]()
En nog een in de categorie "onzin":
Mijn moeder vertelde dat een bevriende dietiste zei dat uit een of ander nieuw onderzoek gebleken is dat je na 6 maanden net zo goed kv kan geven. De gezondheidswaarde van borstvoeding zou na die periode niet beter zijn dan die van kv.
Kan er niks over vinden online maar ze zou het artikel maandag meenemen. Klinkt mij iig als pure larie in de oren![]()
En Jelief, ik kwam jullie tegen op bv.com. Leuk!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |