Ook al zie je het aankomen, de klap komt toch altijd weer onverwacht. Geldt voor terminale patiënten, ook van toepassing op DSB, en (daar is Godwin weer) die invallen toen.quote:Op maandag 2 november 2009 17:59 schreef ethiraseth het volgende:
Als de geschiedenis een leidraad kan zijn gaat dit vanzelf leiden tot opstandigheid in een of andere vorm. De vraag is alleen wanneer, want dat kan makkelijk nog een generatie duren.![]()
Jij zegt dat waarheidsvinding voor jou helemaal niet van belang is. En daarnaast scherm je met handelingen van mensen, en dat die werkelijkheid zijn. Weet je, dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat als je geen wetenschappelijke methode hanteert bij het bestuderen van deze verschijnselen (en je waarheidsvinding niet centraal stelt), je net zo goed je duim in kunt zetten bij het volschrijven van je 'wetenschappelijke' artikelen. En verdomd: dat gebeurt ook!quote:Op maandag 2 november 2009 17:59 schreef ethiraseth het volgende:
Echte beta, je maakt gigantische redeneerfouten maar het is de schuld van een ander als je erop wordt gewezen. Leer eens wat sociale omgangsvormen, misschien dat je dan met kritiek om kan gaan ipv meteen als een soort pavlov-reactie te "schelden" met HBO'er.
'Het tij te keren'quote:Op maandag 2 november 2009 19:27 schreef denkert het volgende:
De huidige regering heeft nog een klein kansje om het tij te keren, maar lijken dat helemaal niet van plan te zijn, dus dat gaat vast niet zo lang meer duren.
eind 2010 mogen jullie de 6.000.000 ste uitkeringsgerechtigde begroeten, aldus de meneren in den haag !quote:Op maandag 2 november 2009 20:25 schreef Argento het volgende:
[..]
'Het tij te keren'
Man, we hebben het nog nooit zo goed gehad met zn allen. Die hele kredietcrisis is natuurlijk ook op de eerste plaats de schuld van de consumenten die van gekheid niet wisten hoeveel ze moesten lenen om nutteloze spullen te kopen en op de tweede plaats van de bankiers die zo gek waren om die leningen te verstrekken. En wie staan nu het hardst te roepen om die bankiers aan de hoogste boom te knopen? Precies. Stelletje hypocriete hufters zijn het.
Dus de socioloog gebruikt geen wetenschappelijk aanvaardbare methoden? Ik wil nu niet specifiek ingaan op dit onderzoek naar de PVV, maar meer in het algemeen reageren op de opmerking dat sociologie quasi-wetenschap is. Volgens mij is zulke kritiek niet nieuw; integendeel, in de jaren 60/70 waren er volgens mij vooral veel uiterst progressieve (linkse! dus) critici die stelden dat de 'menswetenschappen' (het ging toen bijv. ook om de psychiatrie) eigenlijk pseudowetenschappelijk zijn. Het is opmerkelijk om te zien hoe dingen 180 graden draaien; veel dingen waarmee 'linkse' intellectuelen zo'n 30 jaar terug dweepten, zijn nu overgenomen door 'rechtse' populisten en vice versa. Denk bijv. aan vrouwen- en homorechten, het ophemelen van 'de gewone man' en het bekritiseren van de gevestigde orde. Dat is -zacht gezegd- een opmerkelijke Umwertung aller Werte.quote:Op maandag 2 november 2009 20:13 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jij zegt dat waarheidsvinding voor jou helemaal niet van belang is. En daarnaast scherm je met handelingen van mensen, en dat die werkelijkheid zijn. Weet je, dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat als je geen wetenschappelijke methode hanteert bij het bestuderen van deze verschijnselen (en je waarheidsvinding niet centraal stelt), je net zo goed je duim in kunt zetten bij het volschrijven van je 'wetenschappelijke' artikelen. En verdomd: dat gebeurt ook!
Of men het goed heeft, hangt volledig af van perceptie; het is en blijft dus iets subjectiefs, waar geen enkele dosis aan statistische feiten tegen is opgewassen. Als ik mij ondanks het hebben van veel geld klote voel, dan voel ik mij klote. Dat mag je dan verwend noemen, maar indien het zo is -al wil ik niet per se zeggen dat dat ook de stand van zaken is-, dat veel mensen zich ondanks hun materiële welvaart ongelukkiger voelen dan vorige generaties, dan is er weldegelijk een probleem. Laten we de discussie dus niet afdoen met argumenten als 'vroeger hadden we niet eens..' of 'hier heb je geen honger, in Afrika hebben ze honger'.quote:Op maandag 2 november 2009 20:25 schreef Argento het volgende:
[..]
'Het tij te keren'
Man, we hebben het nog nooit zo goed gehad met zn allen. Die hele kredietcrisis is natuurlijk ook op de eerste plaats de schuld van de consumenten die van gekheid niet wisten hoeveel ze moesten lenen om nutteloze spullen te kopen en op de tweede plaats van de bankiers die zo gek waren om die leningen te verstrekken. En wie staan nu het hardst te roepen om die bankiers aan de hoogste boom te knopen? Precies. Stelletje hypocriete hufters zijn het.
Daar zijn "we" het dus juist niet over eens.quote:
Hoeveel mensen geloven er eigenlijk nog wel in de kansen die Nederland te bieden heeft?quote:Op maandag 2 november 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar zijn "we" het dus juist niet over eens.
Economisch biedt Nederland best veel. Onze gemiddelde welvaart is erg hoog. Daarnaast is er zowel voldoende positieve (faciliteiten) als negatieve (rechten) vrijheid om iets te bereiken in ons land. Maar het is anderzijds nog steeds zo dat veel mensen zich niet gelukkig voelen. Nederland scoort slechts gemiddeld als het bijv. gaat om zelfmoordcijfers. Het aantal mensen dat zich voor een 'depressie' laat behandelen is hoog. Men zou dat als decadentie kunnen zien; maar zelfs als dat zo is, dan is onze hoge welvaart eerder een vloek dan een zege te noemen.quote:Op maandag 2 november 2009 22:21 schreef Arglist het volgende:
[..]
Hoeveel mensen geloven er eigenlijk nog wel in de kansen die Nederland te bieden heeft?
Ik wel namelijk.
Als ik de vorm van de arbeidsmarkt, de vele vele vele regels, heb ik er minder vertrouwen in dan hier in denemarken.quote:Op maandag 2 november 2009 22:21 schreef Arglist het volgende:
[..]
Hoeveel mensen geloven er eigenlijk nog wel in de kansen die Nederland te bieden heeft?
Ik wel namelijk.
Moet je die kansen wel zien en kunnen grijpen natuurlijk. Zo ziet de wereld er voor iedereen anders uit.quote:Op maandag 2 november 2009 22:21 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik wel namelijk.
Meen je dat? 6 miljoen op een beroepsbevolking van krap 8 miljoen?quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef bendk het volgende:
[..]
eind 2010 mogen jullie de 6.000.000 ste uitkeringsgerechtigde begroeten, aldus de meneren in den haag !
Prima, maar als je het wil hebben over het geluksgevoel, dan moeten we dat niet in dit subforum bespreken, maar in dat andere, dat over psychologie gaat en zo. De politiek is immers niet verantwoordelijk voor jouw geluksgevoel of van dat van wie dan ook.quote:Op maandag 2 november 2009 22:09 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Of men het goed heeft, hangt volledig af van perceptie; het is en blijft dus iets subjectiefs, waar geen enkele dosis aan statistische feiten tegen is opgewassen. Als ik mij ondanks het hebben van veel geld klote voel, dan voel ik mij klote. Dat mag je dan verwend noemen, maar indien het zo is -al wil ik niet per se zeggen dat dat ook de stand van zaken is-, dat veel mensen zich ondanks hun materiële welvaart ongelukkiger voelen dan vorige generaties, dan is er weldegelijk een probleem. Laten we de discussie dus niet afdoen met argumenten als 'vroeger hadden we niet eens..' of 'hier heb je geen honger, in Afrika hebben ze honger'.
Daarin heeft de politiek bij uitstek een verantwoordelijkheid, zoals ooit ook zo mooi tot uitdrukking gebracht door de splinterpartij "Partij Geluk voor Iedereen", die helaas al na 1 verloren verkiezing bankroet was. Hoe dan ook, geluksbeleving heeft veel te maken met sociale zekerheid, veiligheid, rechtszekerheid, bescherming van burgerlijke vrijheden, zorg, onderwijs, werkgelegenheid, en diverse andere beleidsterreinen waar de overheid een vinger in de pap heeft. Dat velen ondanks de grote welvaart toch ongelukkig of op zijn minst ontevreden zijn, geeft dus best te denken over het functioneren van Vadertje Staat.quote:Op maandag 2 november 2009 23:11 schreef Argento het volgende:
De politiek is immers niet verantwoordelijk voor jouw geluksgevoel of van dat van wie dan ook.
Nee, absoluut niet. Een overheid dient een land te organiseren op zaken als burgerlijke vrijheden, zorg, onderwijs etc. etc. zodat er waarborgen worden gecreeerd om een leven te leiden waarin je je zoveel mogelijk kunt ontplooien.quote:Op maandag 2 november 2009 23:22 schreef dvr het volgende:
[..]
Daarin heeft de politiek bij uitstek een verantwoordelijkheid, zoals ooit ook zo mooi tot uitdrukking gebracht door de splinterpartij "Partij Geluk voor Iedereen", die helaas al na 1 verloren verkiezing bankroet was. Hoe dan ook, geluksbeleving heeft veel te maken met sociale zekerheid, veiligheid, rechtszekerheid, bescherming van burgerlijke vrijheden, zorg, onderwijs, werkgelegenheid, en diverse andere beleidsterreinen waar de overheid een vinger in de pap heeft. Dat velen ondanks de grote welvaart toch ongelukkig of op zijn minst ontevreden zijn, geeft dus best te denken over het functioneren van Vadertje Staat.
Dat mag jij vinden maar daar denken de kiezers (en vooral de niet-kiezers) heel anders over. En daar zal de politiek dus iets mee moeten doen.quote:Op maandag 2 november 2009 23:11 schreef Argento het volgende:
De politiek is immers niet verantwoordelijk voor jouw geluksgevoel of van dat van wie dan ook.
Dat is het natuurlijk wel omdat grote massa's ontevreden mensen gaan rellen. Krakers, hooligans, rechts-extremisten, dieren aktivisten...quote:Op maandag 2 november 2009 23:28 schreef Argento het volgende:
Je zou hooguit kunnen zeggen dat de overheid er zoveel mogelijk voor zorgt dat aan de voorwaarden voor een gelukkig leven wordt voldaan. Dat is natuurlijk WEZENLIJK iets anders dan ervoor te zorgen dat mensen gelukkig worden. Als mensen er om wat voor reden dan ook niet in slagen zich te ontplooien, dan is dat knap vervelend, maar niet het probleem van de overheid c.q. de samenleving.
Geen enkele politieke partij kan beloven dat ze het geluksgevoel van de burger zal vergroten. Die burger zal toch echt zelf zn leven moeten inrichten. Iedere burger die daar anders over denkt, houdt zichzelf voor de gek en slaat weer een stom figuur als hij op de politiek gaat zitten afgeven die er maar niet in slaagt zijn geluksgevoel te vergroten.quote:Op maandag 2 november 2009 23:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden maar daar denken de kiezers (en vooral de niet-kiezers) heel anders over. En daar zal de politiek dus iets mee moeten doen.
Dan moet je democratie afschaffen.quote:Op maandag 2 november 2009 23:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Geen enkele politieke partij kan beloven dat ze het geluksgevoel van de burger zal vergroten. Die burger zal toch echt zelf zn leven moeten inrichten. Iedere burger die daar anders over denkt, houdt zichzelf voor de gek en slaat weer een stom figuur als hij op de politiek gaat zitten afgeven die er maar niet in slaagt zijn geluksgevoel te vergroten.
Politiek is niets anders dan regeren en controleren. Ik zie niet in welke regels een overheid kan stellen die objectief beschouwd directe invloed hebben op het geluksgevoel van de burger.
De overheid moet daar gewoon tegen optreden en dat doet ze ook. Ik denk toch dat het een aperte misvatting is dat de overheid alles maar moet faciliteren waar mensen 'gelukkiger' van zouden worden.quote:Op maandag 2 november 2009 23:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is het natuurlijk wel omdat grote massa's ontevreden mensen gaan rellen. Krakers, hooligans, rechts-extremisten, dieren aktivisten...
Daar is je systeemhaat weer.
Ik snap je conclusie niet. Leg uit.quote:Op maandag 2 november 2009 23:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je democratie afschaffen.
Eerst maar ns inzien dat in een democratie het volk de zwakste schakel is en dan ook meteen een hele zwakke schakel.quote:Op maandag 2 november 2009 23:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je democratie afschaffen.
Zwakste als in mentaal zwakste? Als in, het volk is zo slim/sterk als zijn zwakste onderlaag? Ik denk wel dat het streven moet zijn om die onderlaag zo hoog mogelijk te houden. Dat lijkt me sociaal en natuurlijk bevorderend voor iedereen. Die mensen afschrijven op enkel het feit dat ze de staat de schuld geven van hun eigen onmacht vind ik te ver gaan. Onderwijs blijf ik het belangrijkste middel vinden om dit recht te trekken.quote:Op maandag 2 november 2009 23:40 schreef Argento het volgende:
[..]
Eerst maar ns inzien dat in een democratie het volk de zwakste schakel is en dan ook meteen een hele zwakke schakel.
Toch ziet men het bij de overheid weldegelijk als een taak om mensen ook bij elkaar te brengen, om ze aan te sporen tot goed gedrag (denk aan accijnzen en waarschuwingen) en om desnoods met geweld in te grijpen (ook indirect geweld tel ik hier mee).quote:Op maandag 2 november 2009 23:28 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Een overheid dient een land te organiseren op zaken als burgerlijke vrijheden, zorg, onderwijs etc. etc. zodat er waarborgen worden gecreeerd om een leven te leiden waarin je je zoveel mogelijk kunt ontplooien.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat de overheid er zoveel mogelijk voor zorgt dat aan de voorwaarden voor een gelukkig leven wordt voldaan. Dat is natuurlijk WEZENLIJK iets anders dan ervoor te zorgen dat mensen gelukkig worden. Als mensen er om wat voor reden dan ook niet in slagen zich te ontplooien, dan is dat knap vervelend, maar niet het probleem van de overheid c.q. de samenleving. Je ziet: ik ben erg voor zelfredzaamheid. Een deugd die vandaag de dag wat al te makkelijk uit het oog wordt verloren. Ook door een overheid die zich te nadrukkelijk paternalistisch opstelt.
Nee, zwakste schakel in het democratisch proces. Als het volk een goed functionerende schakel zou zijn, dan zouden we er met enige zekerheid vanuit kunnen gaan dat de volksvertegenwoordiging capabel is, en zich zonder al teveel problemen van haar taak kwijt, te weten het controleren van de regering. En dat betekent dus niet dat we een minister optrommelen om vragen te beantwoorden over het TV moment van het jaar of de kleding van een buitenlandcorrespondent in Iran.quote:Op maandag 2 november 2009 23:45 schreef Arglist het volgende:
[..]
Zwakste als in mentaal zwakste? Als in, het volk is zo slim/sterk als zijn zwakste onderlaag? Ik denk wel dat het streven moet zijn om die onderlaag zo hoog mogelijk te houden. Dat lijkt me sociaal en natuurlijk bevorderend voor iedereen. Die mensen afschrijven op enkel het feit dat ze de staat de schuld geven van hun eigen onmacht vind ik te ver gaan. Onderwijs blijf ik het belangrijkste middel vinden om dit recht te trekken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |