Als ik zo vrij mag zijn om op deze post te reageren, ik ben van mening dat men niet moet onderwijzen dat religie het letterlijke woord van x is, natuurlijk zijn er talloze gelovigen die hun geschrift niet woord voor woord letterlijk nemen, maar een gigantisch gedeelte, ik ben bang zelfs een meerderheid, neemt zonder te second guessen aan wat ze verteld wordt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:45 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Welke kanttekening behoren gelovigen te plaatsen?
[..]
1: Waarom zou de hypothese dat er een ontwerper bestaat, niet te falsifiseren zijn?
2: Ik ga niet voorbij aan de goede dingen die evolutie voorspelt. Ik zeg echter wel dat de reikwijdte, dus hetgeen evolutie kan, minder groot is dan men denkt.
heel simpel: komt mijn geloof wel overeen met de werkelijkheid. Iets wat deze wetenschappers zich daadwerkelijk afgevraagd hebben.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:45 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Welke kanttekening behoren gelovigen te plaatsen?
1: kun jij een experiment bedenken dat de ontwerper voor eens en altijd bewijst. En nog veel belangrijker, kun je een experiment bedenken die voor eens en altijd bewijst dat die ontwerper niet bestaat? Daarvoor zul je eerst het begrip ontwerper voor moeten definieren. Ten tweede moet je je afvragen: wat is ontwerp? Hoe kan ik bewijzen dat het een ontwerp is. Wanneer is het geen ontwerp? Ik weet eigenlijk wel zeker dat je die flasificatie experimenten niet kunt verzinnen, omdat er altijd een mogelijkheid is om de schepper buiten de kaders van de wetenschap te zetten. Om de doelpalen te verplaatsenquote:[..]
1: Waarom zou de hypothese dat er een ontwerper bestaat, niet te falsifiseren zijn?
2: Ik ga niet voorbij aan de goede dingen die evolutie voorspelt. Ik zeg echter wel dat de reikwijdte, dus hetgeen evolutie kan, minder groot is dan men denkt.
3: Sorry maar het verschil tussen Newton en Einstein is niet simpelweg een berekening of alleen geldig voor 'hoge snelheden'. Newton en Einstein hadden compleet verschillende theorieen inzake de aard van ruimte en tijd. Dat Newton's berekeningen nog grotendeels kloppen voor middelgrote objecten is zeker waar, maar daar mag je niet uit afleiden dat Einstein een soort van logisch vervolg op Newton is.
[..]
Logisch. Want extraordinary claims require extraordinary proof. Maar wat het exhte probleem vaak is, dat zo'n hypothese na verloop van tijd (want dat word er vaak wel aan besteed, mocht het een redelijk alternatief zijn. Crackpot beweringen worden er erg snel tussenuitgevist) juist niet waar blijkt te zijn. En dan is het makkelijk wijzen naar de wetenschap als boosdoener. Darwin zelf had er zelf ook erg veel last van (logisch, in een wereld waar christelijk geloof heel erg prevalent was), maar uiteindelijk is het hem gelukt. Net zoals Einstein. Die werd eerst ook bekritiseerd. Maar alles werd nagelopen, en uiteindelijk verstomde de kritiek omdat het klopte. In het geval van evolutie is zoiets er ook gewoon geweest (zoals punctated equilibrium). Punt is: je zult met een alternatief moeten komen die te bewijzen is, deze bewijzen moeten verzamelen, en deze bewijzen met je theorie dan laten onderwerpen aan de kritische oog van anderen.quote:Zelfs al zou dat een goede verklaring zijn (wat mij nogal stug lijkt) dan zouden nog steeds 40 zwangerschappen benodigd zijn... per menselijke vrouw, althans volgens deze berekeningen. Ik denk niet dat de verklaring die jij hier aanhaalt in de buurt komt van het probleem op te lossen.
[..]
1: Ik zou nooit de term evolutie dogma gebruiken om daarmee te zeggen dat de evolutietheorie zelf onjuist is. Echter, ik heb zelf meerdere malen meegemaakt of andere mensen zien meemaken dat hun artikel niet werd gepubliceerd omdat het niet evolutionistisch genoeg is, of zelfs anti-evolutionistisch. Dat vind ik verder niet vreemd, hetzelfde geldt voor de meeste wetenschap: als je iets compleet vernieuwends en radicaals voorstelt, of simpelweg iets wat tegen de wetenschappelijke community ingaat, dan wordt je niet serieus genomen. Pas als het bewijs zich opstapelt, dan kan er gepraat worden. Dat is hoe wetenschap vaak werkt, aldus Kuhn en Latour, en gelijk hebben ze.
Dan zal een deel of de gehele theorie aangepast moeten worden. Maar of dat dan ook in de richting gebeurt die jij zou willen, dat betwijfel ik ten zeerstequote:2: Mjah maar dat heeft niets met de kanttekening te maken. De paradox is nu juist dat wij duidelijk leven en dat onze populatie steeds groeit aan de ene kant, en de berekeningen waaruit dit niet blijkt te kunnen gebeuren aan de andere kant. Dat is het paradoxale. Natuurlijk betekent dit dat er iets mis is aan de kant van de berekeningen. De vraag die ik stel is echter, wat als het probleem niet bij de statistiek en het empirische bewijs zelf ligt, maar bij de onderliggende theorie...?
quote:[..]
Thanks but no thanks. Op de eerste plaats denk ik niet dat richarddawkins.net zo een goede plek is voor een theistische wetenschapper om op te posten. Ten tweede wordt dit dilemma op dit moment in zeer goede wetenschappelijke kringen onderzocht, en ik word vanuit daar geregeld geupdate. Ten derde vind ik het gewoon leuk om hier een beetje te kutten tijdens werk, ik neem daar liever niet nog een forum bij...
Alright. Ik ben het helemaal met je eens dat je niet zomaar dingen moet aannemen. Ik moet hier echter wel meteen een kanttekening bij zetten. Denk eens na: hoeveel dingen krijg je wel niet gehoord, via tv, krant, studieboeken, en deze neem je wel gewoon aan? Dat zijn er vrij veel. Natuurlijk speelt dus ook mee hoe een bepaald gegeven past binnen hoe jij de werkelijkheid ziet. Om maar een voorbeeld te geven: tegenover een gelovige die letterlijk een bepaalde religieuze tekst neemt, staat de leerling die letterlijk de evolutietheorie inhapt op de middelbare school.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:24 schreef newClear het volgende:
[..]
Als ik zo vrij mag zijn om op deze post te reageren, ik ben van mening dat men niet moet onderwijzen dat religie het letterlijke woord van x is, natuurlijk zijn er talloze gelovigen die hun geschrift niet woord voor woord letterlijk nemen, maar een gigantisch gedeelte, ik ben bang zelfs een meerderheid, neemt zonder te second guessen aan wat ze verteld wordt.
Dit is natuurlijk andersom ook waar, maar ik denk dat dat ten eerste minder schadelijk is en ten tweede makkelijker gaat, omdat je zodra een idee verworpen is er niet meer in kunt geloven.
Het lijkt me verder behoorlijk lastig om het bestaan van iets dat niet waar te nemen is te falsifiëren, laat staan te bevestigen.
Met de reikwijdte van evolutie bedoel ik dat evolutie in mijn optiek zeker verantwoordelijk is voor verschillen binnen soorten, maar dat veel verschillen tussen soorten niet door de mechanismen achter evolutie kunnen worden uitgelegd. Het is het alombekende verschil tussen micro en macro evolutie, alleen zijn die termen volledig verkracht door misbruik van alle kanten in dit debat.quote:Ik weet niet precies waar je op doelt met dat de reikwijdte van evolutie niet alleen verantwoordelijk kan zijn voor de diversiteit (en complexiteit?) van het leven, maar is er niet vaker sprake geweest van bottleneck-situaties waarin er flink is gesnoeid in het aantal individuen? Ik heb hier geloof ik eens iets over gelezen, ik weet alleen niet meer waar. Het kwam erop neer dat er bepaalde situaties zich voor gedaan hebben waarin rigoureus geselecteerd werd geen hele kleine groep individuen met een bepaald kenmerk of bepaalde kenmerken.
Ik weet verder nog te weinig van embryologie om er iets over te kunnen zeggen, maar is helemaal niet bekend hoe alle (re)modellatie gebeurt?
Maar natuurlijk. Iedereen dient zich dat af te vragen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:38 schreef Bensel het volgende:
heel simpel: komt mijn geloof wel overeen met de werkelijkheid. Iets wat deze wetenschappers zich daadwerkelijk afgevraagd hebben.
Je brengt extreem goede punten naar voren. Even korte antwoorden. Het is niet mogelijk om iets voor eens en voor altijd te bewijzen… dan is namelijk falsificatie niet meer mogelijk, en dan is het niet meer wetenschappelijk. Dus je wilt in de wetenschap nooit iets ‘voor eens en voor altijd bewijzen’. Ook denk ik dat het zeker wel mogelijk is om God zodanig te definiëren dat het een wetenschappelijk onderzoeksobject wordt, namelijk als die entiteit die verantwoordelijk is voor het ontwerpen van het universum en wellicht leven in het bijzonder. Dat betekent dat als er inderdaad sprake is van ontwerp, de ontwerper dus per definitie God is.quote:1: kun jij een experiment bedenken dat de ontwerper voor eens en altijd bewijst. En nog veel belangrijker, kun je een experiment bedenken die voor eens en altijd bewijst dat die ontwerper niet bestaat? Daarvoor zul je eerst het begrip ontwerper voor moeten definiëren. Ten tweede moet je je afvragen: wat is ontwerp? Hoe kan ik bewijzen dat het een ontwerp is. Wanneer is het geen ontwerp? Ik weet eigenlijk wel zeker dat je die flasificatie experimenten niet kunt verzinnen, omdat er altijd een mogelijkheid is om de schepper buiten de kaders van de wetenschap te zetten. Om de doelpalen te verplaatsen
Zie hierboven: en ook, welk soort is volgens jouw bewezen in een ander soort verandert door een evolutionistisch proces?quote:2: Sorry, maar dat is een statement wat ik even niet kan plaatsen. Wat voor reikweidte van evolutie? Evolutie is heel simpel de verklaring voor biodiversiteit. Dat organismen onderhevig zijn aan mutatie en selectie, en daar nieuwe soorten uit ontstaan. Iets wat al heel vaak bewezen is, en buiten kijf staat.
Maar natuurlijk. Het enige wat ik wil aangeven is dat het in de wetenschap in principe niet hoort te gaan om hoeveel mensen binnen de wetenschap het met je eens zijn… het zou moeten gaan om de theorie die je voorstelt en voorstaat. Helaas gebeurt het in de wetenschap vrij regelmatig dat er wordt gekeken naar de persoon en daarna pas naar de theorie.quote:Logisch. Want extraordinary claims require extraordinary proof. Maar wat het exhte probleem vaak is, dat zo'n hypothese na verloop van tijd (want dat word er vaak wel aan besteed, mocht het een redelijk alternatief zijn. Crackpot beweringen worden er erg snel tussenuitgevist) juist niet waar blijkt te zijn. En dan is het makkelijk wijzen naar de wetenschap als boosdoener. Darwin zelf had er zelf ook erg veel last van (logisch, in een wereld waar christelijk geloof heel erg prevalent was), maar uiteindelijk is het hem gelukt. Net zoals Einstein. Die werd eerst ook bekritiseerd. Maar alles werd nagelopen, en uiteindelijk verstomde de kritiek omdat het klopte. In het geval van evolutie is zoiets er ook gewoon geweest (zoals punctated equilibrium). Punt is: je zult met een alternatief moeten komen die te bewijzen is, deze bewijzen moeten verzamelen, en deze bewijzen met je theorie dan laten onderwerpen aan de kritische oog van anderen.
Het is jouw goed recht om dat te betwijfelen! Meer argumenten en bewijs zal volgen in de nabije toekomst (dat is het plan i.i.g.)quote:Dan zal een deel of de gehele theorie aangepast moeten worden. Maar of dat dan ook in de richting gebeurt die jij zou willen, dat betwijfel ik ten zeerste
Dank voor het compliment. Ik heb net zozeer een hekel aan dat soort types als jij… misschien zelfs meer omdat ze mij ook nog eens een slechte naam geven. Gelukkig zijn er een heleboel theisten aan universiteiten die wel doordacht kunnen reageren. Ik ben zeker niet alleen!quote:Op zaterdag 21 november 2009 01:19 schreef Girly_Canard het volgende:
Het is altijd goed om na te denken 'Maar wat als er iets niet klopt aan de theorie?' . En JdSchoone, ik moet zeggen dat je ongeveer de best onderwezen en meest redelijke Christen ben met wie ik over dit onderwerp heb mogen discussieren. Moet ik dan ook bij zeggen dat ik een hoop 'roy comfort' types ben tegen gekomen. Ook veel mogen horen over crocoducks enzo.
Eens. Iedereen heeft cognitieve bias en de wetenschappelijke methode vermindert die bias wel, maar verwijdert deze niet volledig.quote:Ikzelf probeer zo open-minded mogelijk te zijn, al zal ik veel eisend zijn voor een designer hypothese. En ik hoop van mezelf dat ik ook veel eisend zal zijn voor nieuwe hypotheses omtrent evolutie. Ik zie dat sommige Dawkin fans daar nog wel eens de mist in willen gaan, en de meme hypothese en de 'god beelden zijn ontstaan als bij effect van antropomorf denken'. Hier is ook geen bewijs voor, dus ik hap nog niet toe. Maar cognitieve bias is lastig uit te schakelen.
Als er geen alternatieve zijn, dan heb je inderdaad gelijk. Als er dan twee theorieën zijn, dan is het even goed, wetenschappelijk gezien, om de ene te discrediteren/falsificeren als de ander te bewijzen.quote:Wat betreft dit 'gat'; ik wacht af. Zoals ik al zei, het is een redelijk recent onderzoek, en het blijkt ook uit wat zoek werk dat het bepalen wat nu precies 'deletrious' is, een lastige zaak is met wat gok werk. Wil ik niet gelijk het onderzoek naar beneden praten, maar meer mijn vermoeden uiten dat we hier in de komende jaren nog meer over kunnen horen. Wat de uitkomst ook mogen zijn. Laat ik trouwens wel stellen dat als blijkt dat iets van hypothese A niet klopt, hypothese B automatisch waar is. Ben ik toch niet te rigide mee, hoop ik.
Ja hoor. Het is 2 uur ’s nachts dus ik geef je niet een hele waslijst, maar gewoon de bekendste:quote:Wat betreft het 'wetenschappelijke bastion' (eigen term); Ja, het is me wel bekend dat bepaalde instituren niet altijd meewerken. Niet menselijks is ze vreemd, I guess. Een troost, gelukkig zijn er meer spreiding mogelijkheden (internet!) om een hypothese aan de man/vrouw te brengen.
Ik vroeg me af; weet je een plek waar zulke 'afgekeurden' staan?
Ik weet de details niet precies, maar er schijnen bacteriën geëvolueerd te zijn die op silicone kunnen leven?quote:Op maandag 23 november 2009 11:09 schreef Girlysprite het volgende:
Moet wel zeggen dat in het geval van deze theorie, er niet maar 2 opties zijn. Dus andere hypotheses zullen zelf ook uitlsuitend bewijs moeten vergaren.
Ik denk trouwens dat er wel voorbeelden zijn waar speciatie (waar een diersoort door evolueert in een ander soort) wel geobserveerd is, of in ieder geval heel duidelijk is, zoals bij ring-species. Ook bij micro organismen is dat gebeurd, hoewel 'soort' daar veel lastiger te definieren is, ze hebben immers geen tweegeslachtelijke voortplanting die gebruikt wordt om soort mee te definieren! Maar dat E.Coli bijvoorbeeld compleet andere voedingsstoffen kon gebruiken, van een soort wat ze eigenlijk in hun definitie niet konden, zou je misschien kunnen aanmerken als een nieuw soort (afhankelijk van hoe je soort definieerd voor micro organismen).
Maar ik weet natuurlijk niet hoe radicaal je het wilt hebben.
Was ik ook maar zo zacht van aardquote:Op zondag 25 oktober 2009 20:07 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Relax gewoon, zowel Darwin als de gelovige hebben allebei geen 100% gelijk.
Ik kan er niet wakker van liggen, laat het los en geniet.
Hoe kan je zacht van aard blijven als je dit soort grappen voorgeschoteld krijgt:quote:
Goeidag zeg, wat een arrogante b*llsh*t.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:18 schreef newClear het volgende:
[..]
Hoe kan je zacht van aard blijven als je dit soort grappen voorgeschoteld krijgt:
En deze, een vrij recente ontdekking waarvan ik me afvraag waarom dit niet breed in het nieuws was. Het is een nogal indrukwekkende ontdekking:quote:Op donderdag 26 november 2009 19:24 schreef intraxz het volgende:
Als "common descent" fout is, hoe verklaar je dit dan?
Daar heb ik het in dit topic al over gehad.. Men vind dit blijkbaar niet overtuigend genoeg.quote:Op donderdag 26 november 2009 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
En deze, een vrij recente ontdekking waarvan ik me afvraag waarom dit niet breed in het nieuws was. Het is een nogal indrukwekkende ontdekking:
.
Ah, die had ik gemist. Goed bezig!quote:Op donderdag 26 november 2009 19:31 schreef intraxz het volgende:
Daar heb ik het in dit topic al over gehad.. Men vind dit blijkbaar niet overtuigend genoeg.
De afgrijselijke manier van doen van (sommige) gelovigen
Klopt, Darwin heeft 99% gelijk en creationisten 0%.quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:07 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Relax gewoon, zowel Darwin als de gelovige hebben allebei geen 100% gelijk.
Ik kan er niet wakker van liggen, laat het los en geniet.
Niet wie, maar wat: zwaartekracht. Wat is je punt precies?quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:49 schreef newClear het volgende:
En wie zorgde er dan voor dat hij viel in the first place?
Nadenken mag hoor!
Weet je, ik word soms moe van alle redenen die mensen aandragen tot het ontstaan van religie. Dan is het weer een neveneffect van evolutie dat op een bepaald punt evolutionair voordelig was. Of het is een oorzaak geven voor dingen die we niet begrijpen. En jij draagt aan dat het zou kunnen komen doordat toeval of geluk wordt geïnterpreteerd als doelmatig.quote:Op maandag 30 november 2009 15:37 schreef Banananab het volgende:
Dit is een van de meest voorkomende denkfouten, die aanleiding geven tot religie. Men interpreteert gebeurtenissen achteraf in retrospectief en verwisselt zo oorzaak en gevolg.
Toen de man op dat dak stond was de kans dat hij bij een val zou sterven bijna 100 procent. Als je slordig denkt wordt dat al snel 100 procent. Na de val bleek dat hij die heel kleine uitzondering was. Logisch zou zijn dat hij zou denken:"Wat heb ik een ongelooflijk geluk gehad. Maar deze man gelooft niet in geluk en wijt het aan het opperwezen.
Iedere dag nemen honderdduizenden mensen ter wereld een vliegtuig. Daarvan missen duizenden hun vlucht door allerlei triviale oorzaken. Tot zover is er niets aan de hand. Maar er is bijna geen vlucht die niet door iemand is gemist. Het gevolg is dat telkens als een vliegtuig uit de lucht valt iemand de ramp overleeft omdat hij of zij toevallig in de file stond, of zoiets. Maak die maar eens wijs dat hij gewoon geluk gehad heeft.
Maar welke schepper ze om zich heen zien is vooral cultureel en geografisch bepaald. Het is een makkelijke verklaring, maar niet bepaald de beste. God is een soort verzamelbak waar mensen van oudsher dingen in gooien die ze niet of niet volledig begrijpen. Het is een onvermogen om een onderscheid te maken tussen zaken die er ontworpen uit zien en zaken die daadwerkelijk ontworpen zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:05 schreef jdschoone het volgende:
Wellicht dat dit redenen zijn dat mensen religieus worden. Echter, het zijn niet de redenen waarom ik in een God geloof, en miljoenen andere mensen met mij. Wij geloven in God omdat wij om ons heen een mate van intelligentie, doelmatigheid en ontwerp zien die het beste kunnen worden verklaard door een machtige schepper.
Dank voor de filmpjes. Ik kan ze helaas op dit moment niet bekijken omdat ik op werk ben, maar ik zal vooral die van Dawkins zeker bekijken en er later commentaar op geven. Maar ik heb al Dawkins werken gelezen en ik denk dan ook niet dat er iets nieuws bij zal zitten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar welke schepper ze om zich heen zien is vooral cultureel en geografisch bepaald. Het is een makkelijke verklaring, maar niet bepaald de beste. God is een soort verzamelbak waar mensen van oudsher dingen in gooien die ze niet of niet volledig begrijpen. Het is een onvermogen om een onderscheid te maken tussen zaken die er ontworpen uit zien en zaken die daadwerkelijk ontworpen zijn.
Maar nog wat ideeen over de achtergrond van religie, buitengewoon interessant:
Lijkt te wijzen naar ontwerp, maar is dat wel falsificeerbaar? Het is op zich denkbaar dat, bijvoorbeeld, een buitenaardse levensvorm het leven op aarde heeft ontworpen. Dat zou kunnen. Het is zelfs falsificeerbaar. Maar er is 1 ding dat dat idee fundamenteel niet kan: verklaren waarom complex leven bestaat. Want of je er nu een buitenaardse levensvorm of een God neerzet om die complexiteit te verklaren, die alien of die God zou dan onmiskenbaar zelf een complex verschijnsel zijn, en daarmee een kandidaat voor exact dezelfde verklaring.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:47 schreef jdschoone het volgende:
Mijn punt is dus simpel: dat wij soms niet goed kunnen onderscheiden wat wel of niet ontworpen is betekent niet dat wij dat nooit kunnen. Misschien hebben wij ongelijk en zal binnenkort een volledige naturalistische weergave volgen van zaken als het ontstaan van het universum, van leven, van de verschillende universele constanten, etcetera. Ik sluit dat niet uit: elke wetenschappelijke hypothese moet falsifieerbaar zijn. Maar in de wetenschap doen we niet aan kaartlezen: we gaan uit van de informatie die we nu hebben. En deze informatie wijst naar ontwerp.
Je kunt een verklaring die niet aantoonbaar is niet aannemelijk maken door 'alle andere mogelijke verklaringen' uit te sluiten. Dat laatste is simpelweg onmogelijk. Je kunt nooit een geheel dekkende inventarisatie van mogelijke verklaringen opstellen. En zelfs al zou je daar in slagen, dan is nog steeds de complexiteit van de ontwerper zelf iets dat om een verklaring vraagt. Als er een god bestaat die een verklaring kan zijn voor het bestaan van complexiteit, dan is het triviaal dat die god zelf niet eenvoudig kan zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:08 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij zou overtuigen van een "ontwerper" is het idee dat we met gangbare wetenschap bepaalde complexiteit niet kunnen verklaren. Het gevaar van dit idee is echter: weten we gewoon nog niet genoeg, zien we dingen over het hoofd, en wanneer zou je die conclusie trekken?
Precies. Wat is het verschil tussen onverklaard en onverklaarbaar? Heeft dit onderscheid wel enige vorm van betekenis? Kunnen wij theoretisch dit onderscheid maken? Ik denk het niet.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:08 schreef Haushofer het volgende:
Gezien de wetenschapsgeschiedenis zou ik veel eerder zeggen dat we waarschijnlijk nog niet genoeg weten mochten we "onverklaarbare complexiteiten" tegenkomenDaarbij moet je natuurlijk goed definieren wat je er precies onder verstaat.
Je gebruikt een bekend argument, maar dit argument bevat meerdere misvattingen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lijkt te wijzen naar ontwerp, maar is dat wel falsificeerbaar? Het is op zich denkbaar dat, bijvoorbeeld, een buitenaardse levensvorm het leven op aarde heeft ontworpen. Dat zou kunnen. Het is zelfs falsificeerbaar. Maar er is 1 ding dat dat idee fundamenteel niet kan: verklaren waarom complex leven bestaat. Want of je er nu een buitenaardse levensvorm of een God neerzet om die complexiteit te verklaren, die alien of die God zou dan onmiskenbaar zelf een complex verschijnsel zijn, en daarmee een kandidaat voor exact dezelfde verklaring.
Een oneindige stapel van schildpadden ligt hier op de loer, en zelfs 1 met een toenemende complexiteit, niet een afnemende complexiteit. Het probleem wordt daarmee slechts groter.
Het zou best kunnen dat complexiteit door een god is geschapen. Maar a) het is geen falsificeerbare hypothese en b) het op geen enkele manier een verklaring kan zijn voor het bestaan van complexiteit en objecten die er ontworpen uit zien. Op z'n best verplaats je daarmee het probleem, op z'n slechtst vergroot je het probleem.
Maar wat is nou precies het argument voor die extra laag in de verklaring? Als je bereid bent om in je hypothese op te nemen dat god geen oorzaak heeft, waarom ben je dan niet bereid om te veronderstellen dat het bestaan op zich geen oorzaak heeft maar gewoon altijd heeft bestaan? (Met het 'bestaan' bedoel ik hier niet slechts het universum, maar alles dat bestaat, inclusief de oorzaak van de Big Bang, die er wat mij betreft zonder twijfel is.)quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:37 schreef jdschoone het volgende:
Op de tweede plaats en nog belangrijker: een belangrijke eigenschap van God is dat Hij zelf niet is veroorzaakt. De vraag stellen ‘waar komt God dan vandaan’ of ‘wie heeft God ontworpen’ is zinloos. Het is even zinloos om deze vraag te stellen als de vraag te stellen wat er een seconde voor de Big Bang gebeurde. Je kunt die vraag wel stellen, maar omdat we denken dat tijdens de Big Bang ruimte en tijd begon te ontstaan, is het dus onzinnig om te vragen wat er een seconde voor de Big Bang gebeurde. Evenzo, als God onveroorzaakt is, en dus altijd heeft bestaan, is het onzinnig om te vragen hoe Hij is ontstaan. Hij is niet ontstaan. Sterker nog, Hij is diegene waardoor al het andere is ontstaan.
Maar de motivatie om te denken dat het universum een ontwerper heeft is vaak dat het mensen tegenstaat dat het universum "zomaar" is ontstaan, en dat er dus wel degelijk naar de allereerste oorzaak wordt gekeken. Dus jouw voorbeeld is in die zin niet zo goed; als we van de Nachtwacht naar het aller eerste begin willen redeneren dan willen we wel degelijk weten waar Rembrandt vandaan komt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:37 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Je gebruikt een bekend argument, maar dit argument bevat meerdere misvattingen.
Op de eerste plaats geef je aan dat als je complex systeem A hebt, en je als oorzaak hiervan nog complexer systeem B introduceert, je het probleem opschuift. Dit is bij lange na niet altijd het geval. Neem als complex systeem A de Nachtwacht. Dit is een complex systeem dat is ontworpen, en wel door een nog complexer systeem, namelijk Rembrandt. Dat betekent echter niet dat je nu zou moeten verklaren hoe Rembrandt is ontstaan. Dat is een aparte vraag die je wel kunt stellen, maar Rembrandt is een afdoende antwoord op zichzelf op de vraag hoe de Nachtwacht is ontworpen.
Twee dingen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wat is nou precies het argument voor die extra laag in de verklaring? Als je bereid bent om in je hypothese op te nemen dat god geen oorzaak heeft, waarom ben je dan niet bereid om te veronderstellen dat het bestaan op zich geen oorzaak heeft maar gewoon altijd heeft bestaan? (Met het 'bestaan' bedoel ik hier niet slechts het universum, maar alles dat bestaat, inclusief de oorzaak van de Big Bang, die er wat mij betreft zonder twijfel is.)
Wat wordt er nou eigenlijk verklaard door die extra laag in je hypothese? Complexiteit? Nee, een niet veroorzaakte complexe god is even vreemd als een niet veroorzaakt complex bestaan. De Big Bang? Nee, er zijn meer dan genoeg natuurlijke verklaringen denkbaar.
(Dit nog even afgezien van het feit dat de hypothese volstrekt ontoetsbaar is.)
Ja, maar dit hebben we al vaker aangestipt: causaliteit, in ieder geval in de fysica, is een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd zelf, dus je kunt causaliteit niet toepassen om te stellen dat ruimtetijd "veroorzaakt" is.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:38 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Twee dingen.
Op de eerste plaats moet er simpelweg iets zijn dat veroorzaakt, maar zelf niet is veroorzaakt. Als alles namelijk steeds zou worden veroorzaakt, dan heeft dus alles een oorzaak, en dan zit je in een destructief oneindig regres. Nu weten wij dat alles in dit universum, inclusief het universum zelf, veroorzaakt is. Dus niets in dit universum kan deze rol vervullen. Nogmaals, de reden hiervoor is omdat het universum er, voor zover wij weten, eerst niet was, en plots tot ontstaan is gekomen. De simpele regel van causaliteit is dat als iets begint te ontstaan (dus er eerst niet was, en plots wel) dan moet het een oorzaak hebben.
Het probleem is dat we dan een compleet andere vraag stellen. Als ik de Nachtwacht zie, en ik vraag een persoon naast mij wie de Nachtwacht heeft gemaakt, dan is er een goede kans dat deze persoon als antwoord zal geven: ‘Rembrandt’. Nu kan ik natuurlijk de vraag stellen: ‘maar wie heeft Rembrandt dan gemaakt?’ Maar betekent het feit dat ik deze vraag kan stellen dat de eerste vraag, naar wie de Nachtwacht heeft gemaakt, niet of onvolledig is beantwoord? Is het probleem ‘opgeschoven’ van de ene naar de andere vraag? Mijn argument is dat dit niet het geval is. Het antwoord ‘Rembrandt’ is een duidelijk en correct antwoord op de vraag ‘wie heeft de nachtwacht gemaakt.’ Hiermee is de vraag beantwoord en alhoewel je duizend vervolgvragen kan stellen, dit zijn fundamenteel andere vragen en deze schuiven het probleem niet op, het probleem was al opgelost met het eerste antwoord.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar de motivatie om te denken dat het universum een ontwerper heeft is vaak dat het mensen tegenstaat dat het universum "zomaar" is ontstaan, en dat er dus wel degelijk naar de allereerste oorzaak wordt gekeken. Dus jouw voorbeeld is in die zin niet zo goed; als we van de Nachtwacht naar het aller eerste begin willen redeneren dan willen we wel degelijk weten waar Rembrandt vandaan komt.
Het is mij absoluut duidelijk wat je bedoelt maar de fysische definitie van causaliteit is wellicht wat onhandig, ook binnen de fysica zelf. Ik denk dat je eerder mijn post hebt gelezen over nonlocale correlaties (de Bell experimenten). Er lijkt sprake te zijn van causaliteit, maar voor zover we weten zijn de correlaties niet temporeel gescheiden. Oftewel: er lijkt sprake van causaliteit (iets wordt veroorzaakt) zonder dat tijd een rol speelt. In de QM kunnen ook meerdere deeltjes een en dezelfde positie binnen de ruimte innemen, iets wat compleet indruist tegen het identiteitsprincipe. Er lijkt sprake te kunnen zijn van backwards causality… echt allerlei heerlijke fenomenen vinden plaats binnen de QM waardoor we wellicht voorzichtig moeten zijn met het simpelweg benaderen van causaliteit als zijnde een oorzaak-gevolg relatie binnen de ordinaire ruimtetijd.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dit hebben we al vaker aangestipt: causaliteit, in ieder geval in de fysica, is een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd zelf, dus je kunt causaliteit niet toepassen om te stellen dat ruimtetijd "veroorzaakt" is.
Misschien dat je dat met wat filosofische constructies kunt doen, maar hoe is mij volstrekt onduidelijk. En dan vraag ik me af wat de waarde van een dergelijke definitie van "causaliteit" is als het niet strookt met de fysische definitie.
Voor zover ik weet is het multiversum idee nog steeds springlevend. En als er sprake is van een multiversum heb je gelijk een plausibele verklaring voor de cosmologische constanten: het antropische principe. Welke paper heb je het precies over?quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:38 schreef jdschoone het volgende:
Twee dingen.
Op de eerste plaats moet er simpelweg iets zijn dat veroorzaakt, maar zelf niet is veroorzaakt. Als alles namelijk steeds zou worden veroorzaakt, dan heeft dus alles een oorzaak, en dan zit je in een destructief oneindig regres. Nu weten wij dat alles in dit universum, inclusief het universum zelf, veroorzaakt is. Dus niets in dit universum kan deze rol vervullen. Nogmaals, de reden hiervoor is omdat het universum er, voor zover wij weten, eerst niet was, en plots tot ontstaan is gekomen. De simpele regel van causaliteit is dat als iets begint te ontstaan (dus er eerst niet was, en plots wel) dan moet het een oorzaak hebben.
Nu betekent dit op zich niet dat er een almachtige God moet bestaan. Het kan ook zijn dat er een multiversum is dat altijd als heeft bestaan en waar alles uit voortkomt. Echter, zoals ik eerder in verschillende topics heb aangegeven, zijn er een heleboel multiversum modellen gefalsificeerd door een recent paper, maar dat is hier niet interessant.
Dat is dus waar het tweede punt begint mee te spelen, namelijk dat er dingen in het universum zijn die ontworpen lijken te zijn. Ik heb de kosmische constanten al genoemd en de problemen die we hebben met het begin van leven op aarde, maar er zijn talloze van dit soort zaken te noemen. Het probleem is niet dat het ‘te complex’ is, dat is niet mijn argument. Mijn argument is dat er zaken in het universum zijn die net zo lijken te zijn ontworpen als dat wij bepaalde dingen ontwerpen. Ik kan dus eigenschappen noemen van objecten in het universum die zodanig zijn dat ze onder de categorie ‘ontwerp’ vallen. Overigens is dit geen uitermate speculatieve claim. Ook veel atheïsten zien dat de natuur en het universum lijkt te zijn ontworpen. Richard Dawkins zegt dit meerdere malen maar ook vele anderen zijn het hiermee eens.
Nu, wat ik doe is twee vliegen in een klap slaan. Er is iets nodig wat als een regressiestopper functioneert. Als dit het enige universum is, waar ik goede redenen voor heb om dit te denken, dan moet deze regressiestopper tijdloos en immaterieel zijn. Dit lijkt al erg op de beschrijving de christenen al millenia lang aan hun God geven. Bovendien is deze God schepper en kan dus verklaren waarom er sprake lijkt te zijn van ontwerp. Er lijkt sprake te zijn van ontwerp in het universum omdat er ook daadwerkelijk ontwerp is in het universum. Ik vind dit zelf een uitermate elegante oplossing voor beide problemen.
Dawkins benadrukt 'lijkt'. Het is niet zo dat hij ze als ontworpen ziet, en dat geldt voor verruit de meeste atheisten. (Met uitzondering van die paar mensen die denken dat het universum is ontworpen door niet-goddelijke aliens I guess.)quote:Ook veel atheïsten zien dat de natuur en het universum lijkt te zijn ontworpen. Richard Dawkins zegt dit meerdere malen maar ook vele anderen zijn het hiermee eens.
Dat is dus niet mijn punt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:06 schreef jdschoone het volgende:
Het punt van Molurus was echter dat je geen complex verschijnsel door een nog complexer verschijnsel verklaart. Mijn tegenargument is dat je dit heel vaak doet en dat dit nooit onproblematisch is.
Dit paper: Arvind Borde, Alan H. Guth, Alexander Vilenkin, Inflationary spacetimes are not past-complete, Phys.Rev.Lett. 90 2003quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het multiversum idee nog steeds springlevend. En als er sprake is van een multiversum heb je gelijk een plausibele verklaring voor de cosmologische constanten: het antropische principe. Welke paper heb je het precies over?
Maar kijk wat je nu doet. Jij zegt dat er wellicht in de toekomst een naturalistische verklaring zou kunnen komen voor het feit dat de kosmische constanten bepaalde specifieke waarden hebben. Deze uitspraak zelf is onaantoonbaar omdat het niet op feiten is gebaseerd maar alleen op een soort van geloof in naturalisme. Ik deel dat geloof niet. Ik wil feiten zien. En de feiten die op tafel liggen, namelijk de kosmische constanten, wijzen naar ontwerp. Als je dat niet wil aannemen vind ik het geen probleem, maar dan negeer jij de feiten die er op tafel liggen en ik niet. Bovendien blijf je zeggen dat ontwerp onaantoonbaar is, maar ik heb al eerder duidelijk gemaakt dat we in de wetenschap heel vaak aantoonbaar kunnen concluderen dat er sprake is van ontwerp. Waarom blijf jij ontkennen dat we dit kunnen?quote:Overigens zou het ook nog steeds best kunnen dat die cosmologische constanten helemaal niet willekeurig zijn, maar een onderliggende wetmatigheid hebben die ze vast legt op die waardes. Dat wij die niet hebben ontdekt wil niet zeggen dat die er niet is en je daarom dus maar God daar in kunt vullen. Zoals ik eerder zei: je kunt een onaantoonbare verklaring niet aannemelijk maken door andere mogelijkheden uit te sluiten.
Nee. Het argument is als volgt. Alles wat begint te ontstaan (dus wat eerst niet was en plotseling is) moet een oorzaak hebben. Maar als alles een oorzaak heeft, dan volgt een oneindig regres naar het verleden. Het probleem hiermee is dat oneindige regressies niet kunnen bestaan. Een oneindige regressie is een reele contradictie. Als je niet begrijpt waarom wil ik dat best wel uitleggen..? Maar goed, omdat een oneindige regressie niet kan, moet er dus iets zijn wat de regressie stopt, wat dus zelf niet is begonnen te ontstaan, oftewel iets wat altijd heeft bestaan.quote:Ten tweede heb ik dat oneindig regres argument nooit begrepen. Je veronderstelt dat het bestaan een begin *moet* hebben (waar is dat op gebaseerd?) en veronderstelt tegelijk dat de oplossing, god, dat niet moet hebben. Het klinkt redelijk inconsequent en beide onbeargumenteerd.
God is toch een aintelligent wezen? Lost dat het probleem wellicht op?quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dus niet mijn punt.
Mijn punt is dat je het bestaan van complexiteit op zich niet via die weg kunt verklaren. In veel gevallen is het een bevredigende verklaring, maar uitsluitend voor objecten die daadwerkelijk (door mensen of andere intelligente wezens) zijn ontworpen.
Het is echter niet zo dat alle objecten die er ontworpen uit zien daadwerkelijk zijn ontworpen, en de hypothese van een ontwerper of schepper kan, *kan*, geen verklaring zijn voor het bestaan van complexiteit op zich. Dat is de strekking van mijn punt.
Interessante paper, waarin overigens niet over een multiversum wordt gesproken. Grofweg de meeste, of allemaal? Interessante stof in elk geval, dit deel moet ik mij zeker nog wat meer in verdiepen. Ik kan vooralsnog niet beoordelen in hoeverre de conclusie die jij daaruit trekt klopt.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:39 schreef jdschoone het volgende:
Dit paper: Arvind Borde, Alan H. Guth, Alexander Vilenkin, Inflationary spacetimes are not past-complete, Phys.Rev.Lett. 90 2003
De conclusie van het paper is dat alle inflationaire ruimtetijd een begin moeten hebben. Omdat grofweg de meeste multiversa van dit type zijn, maakt het een eind aan het argument dat een multiversum eeuwig is. De overgebleven cyclische multiversa zijn al lang uit de mode vanwege het entropieprobleem.
Net als jij wil ik feiten zien, ik opper dit slechts als een mogelijkheid die niet zomaar kan worden uitgesloten. En zoals al eerder gezegd: het uitsluiten van (naturalistische) verklaringen kan nooit leiden tot de conclusie dat er een niet-naturalistische verklaring moet zijn, die zul je dan op zichzelf moeten aantonen of minstens aannemelijk moeten maken. Aangezien er geen paralellen kunnen worden getrokken met andere niet-naturalistische verklaringen (die er tot zover nooit zijn geweest) lijkt me dat meer dan lastig: het lijkt me onmogelijk.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:39 schreef jdschoone het volgende:
Maar kijk wat je nu doet. Jij zegt dat er wellicht in de toekomst een naturalistische verklaring zou kunnen komen voor het feit dat de kosmische constanten bepaalde specifieke waarden hebben. Deze uitspraak zelf is onaantoonbaar omdat het niet op feiten is gebaseerd maar alleen op een soort van geloof in naturalisme. Ik deel dat geloof niet. Ik wil feiten zien. En de feiten die op tafel liggen, namelijk de kosmische constanten, wijzen naar ontwerp. Als je dat niet wil aannemen vind ik het geen probleem, maar dan negeer jij de feiten die er op tafel liggen en ik niet. Bovendien blijf je zeggen dat ontwerp onaantoonbaar is, maar ik heb al eerder duidelijk gemaakt dat we in de wetenschap heel vaak aantoonbaar kunnen concluderen dat er sprake is van ontwerp. Waarom blijf jij ontkennen dat we dit kunnen?
Dat was inderdaad mijn vraag: Waarom is een oneindige regressie zoals je het noemt een reele contradictie?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:39 schreef jdschoone het volgende:
Nee. Het argument is als volgt. Alles wat begint te ontstaan (dus wat eerst niet was en plotseling is) moet een oorzaak hebben. Maar als alles een oorzaak heeft, dan volgt een oneindig regres naar het verleden. Het probleem hiermee is dat oneindige regressies niet kunnen bestaan. Een oneindige regressie is een reele contradictie. Als je niet begrijpt waarom wil ik dat best wel uitleggen..? Maar goed, omdat een oneindige regressie niet kan, moet er dus iets zijn wat de regressie stopt, wat dus zelf niet is begonnen te ontstaan, oftewel iets wat altijd heeft bestaan.
Nee, want iets dat intelligent is is per definitie zelf complex. Dat is in elk geval een triviale waarheid. De oplossing is een op niets gebaseerde aanname dat die complexiteit altijd heeft bestaan. En dat zou best kunnen. Maar waarom we die aanname dan zouden toepassen op een god en niet op het bestaan zelf is me nog steeds niet duidelijk. En als het oneindige regressie argument al valide is, dan is het ook toepasbaar op God.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:39 schreef jdschoone het volgende:
God is toch een aintelligent wezen? Lost dat het probleem wellicht op?
Welke manieren zijn dit, anders dan direct het proces van ontwerp observeren? Ik kan het niet genoeg herhalen: complexiteit op zich is hooguit een aanwijzing, maar op geen enkele manier een bewijs.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:39 schreef jdschoone het volgende:
Natuurlijk is niet alles wat ontworpen lijkt, ook ontworpen. En niet alles wat complex is, is ontworpen. Maar er zijn andere manieren om te deduceren of iets ontworpen is of niet, los van complexiteit. En ik zeg dus dat er, los van complexiteit, goede redenen zijn om te denken dat het universum is ontworpen.
quote:None of these are actually paradoxical, in that once we sit down and think about them formally, we don’t reach any logical contradictions. The point I want to make is that, although it makes our brains hurt, there is nothing inherently contradictory about an infinite regress.
Grofweg de meeste typen multiversum zijn ‘inflationary’. In dit geval betekent inflationary simpelweg dat het systeem zichzelf uitbreidt. Het is dus niet hetzelfde als het begrip inflation zoals het gebruikt wordt om te spreken over de eerste paar momenten na de Big Bang, maar het uiteindelijke principe, dat van een groei, is hetzelfde. De typen multiversum die niet op deze manier groeien zijn van het cyclische type. Bij een Big Bang, Big Crunch, Big Bang etc, scenario is er geen sprake van een groei van het aantal universa. Maar dit type is al eerder galsifiseerd door andere gegevens, zoals de continue uitbreiding van ons universum en het gebrek aan entropie dat zo’n cyclisch systeem zal hebben na slechts een handjevol cycli.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Interessante paper, waarin overigens niet over een multiversum wordt gesproken. Grofweg de meeste, of allemaal? Interessante stof in elk geval, dit deel moet ik mij zeker nog wat meer in verdiepen. Ik kan vooralsnog niet beoordelen in hoeverre de conclusie die jij daaruit trekt klopt.
We gaan inderdaad geen discussie houden over de biologie. Dat doe ik al op genoeg andere plekken. Je stelt hier echter een aantal goede vragen.quote:Net als jij wil ik feiten zien, ik opper dit slechts als een mogelijkheid die niet zomaar kan worden uitgesloten. En zoals al eerder gezegd: het uitsluiten van (naturalistische) verklaringen kan nooit leiden tot de conclusie dat er een niet-naturalistische verklaring moet zijn, die zul je dan op zichzelf moeten aantonen of minstens aannemelijk moeten maken. Aangezien er geen paralellen kunnen worden getrokken met andere niet-naturalistische verklaringen (die er tot zover nooit zijn geweest) lijkt me dat meer dan lastig: het lijkt me onmogelijk.
Wat moeten wij ons daar eigenlijk bij voorstellen? Een niet-naturalistische verklaring? Wat bedoelen we hier precies mee, en hoe zou een niet-naturalistische verklaring er in theorie uit kunnen zien? Alle ontwerpen die we tot zover hebben gezien schenden in elk geval geenszins het naturalisme, en als er een god bestaat dan zal die zich ook bewegen binnen zijn eigen gedragsregels. Wanneer is iets 'bovennatuurlijk'? Hebben woorden zoals 'niet-naturalistisch', 'bovennatuurlijk', etc wel een betekenis?
En hoe denk jij precies te kunnen aantonen dat er sprake is van ontwerp? Je blijft de stelling herhalen dat het aantoonbaar is, maar ook voor een apparaat zoals een computer zul je dan toch naar de fabriek van Dell moeten stappen, hoe plausibel het ook is dat een PC ontworpen is. De plausibiliteit daarvan is uitsluitend gebaseerd op 1 ding: onze aardse ervaringen met (daadwerkelijk) ontworpen objecten zoals auto's, vliegtuigen en PC's. Dat betekent niet dat complexe objecten dat per definitie altijd zijn. Het gebrek aan andere verklaringen is in elk geval niet voldoende om die conclusie te trekken. In het geval van leven op aarde is die verklaring er overigens duidelijk wel: evolutie. Ik hoop niet dat we hier een discussie hoeven te hebben over de validiteit van de moderne biologie en de leeftijd van de aarde, dat punt zijn we toch al lang gepasseerd.
Om de volgende reden. Dit voorbeeld is niet van mij maar van David Hilbert.quote:Dat was inderdaad mijn vraag: Waarom is een oneindige regressie zoals je het noemt een reele contradictie?
Ik zou niet weten waarom iets dat intelligent is ook complex zou moeten zijn. Het zou nogal afhangen van wat je onder intelligentie en onder complexiteit verstaat. Als je complex verstaat als ‘bestaande uit vele onderdelen’ dan hoeft intelligentie niet altijd complex te zijn.quote:Nee, want iets dat intelligent is is per definitie zelf complex. Dat is in elk geval een triviale waarheid. De oplossing is een op niets gebaseerde aanname dat die complexiteit altijd heeft bestaan. En dat zou best kunnen. Maar waarom we die aanname dan zouden toepassen op een god en niet op het bestaan zelf is me nog steeds niet duidelijk. En als het oneindige regressie argument al valide is, dan is het ook toepasbaar op God.
Ik ben begonnen om wat van deze filmpjes te kijken. Ik wil graag nog in een andere post reageren op de video van een uur over ‘designed objects’ van Richard Dawkins. Ik wil daarvoor echter kort iets zeggen over dit filmpje dat je hierboven aanhaalt. Er zijn verschillende problemen met dit filmpje waaruit ik opmaak dat degene die dit heeft ingesproken zich klaarblijkelijk niet genoeg heeft verdiept in deze materie. Bijvoorbeeld: dit is het ‘oorspronkelijke’ kosmologische argument dat hij aanhaalt:quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:23 schreef Molurus het volgende:
Even een korte reactie op wat in een religieuze context beter bekend staat als het kosmologische argument voor God:
Een uitgebreidere reactie komt later dit weekend.
Mijn punt was dat de mutatiesnelheid bij mensen en apen, en dus bij hun gemeenschappelijke voorouder, bij lange na niet snel genoeg is om de relatief korte tijd waarin de gemeenschappelijke voorouder moet zijn geevolueerd in o.a. de mens, te overbruggen. Dit komt onder meer omdat een extreem groot deel van de mutaties die voorkomen schadelijk zijn voor de 'fitness' van een individu.quote:Op zondag 6 december 2009 14:13 schreef intraxz het volgende:
Volgens onze Aronra Heeft een menselijke zygote gemiddeld 128 mutaties (waarvan ongeveer 1.35 negatief / schadelijk.). deze mutaties hebben dus niet plaatsgevonden in de geslachtscellen van de ouders. Hoe sluit dit aan bij de volgens jou "te langzame mutatie snelheid"?
hier trouwens een artikel over mutatiesnelheid bij mensen:
klik
In een eerdere post vrij vroeg in dit topic heb ik een berekening gepost die stoelt op een onderzoek gepubliceerd in het blad Genetics in 2000. In dat onderzoek was het verschil tussen ouders en kind, dus tussen ouders en zygote, dus tussen twee generaties, 277 puntmutaties. Nogmaals, ik zei dat die mutatiesnelheid al niet snel genoeg is, laat staan een getal van 128, wat ruim twee keer langzamer is. Het onderzoek in Genetics geeft aan dat van die 277 mutaties meer dan 86% schadelijk is. Het onderzoek dat jij aanhaalt zegt dat dit 1.05% is. Ik denk dat dit komt omdat het onderzoekt dat jij aanhaalt alleen kijkt naar een bepaald gen en naar een bepaalde aandoening die zeldzaam is, namelijk hemofilie B. Dit is zeker relevant omdat het uiteindelijk niet om de mutatiesnelheid gaat, maar het gaat om de vraag hoeveel positieve mutaties er nodig waren om in de tijd tussen gemeenschappelijke voorouder en mens zorg te dragen voor de genetische veranderingen tussen deze twee soorten.quote:Op zondag 6 december 2009 16:11 schreef intraxz het volgende:
Of de mutaties nu wel of niet schadelijk zijn, is niet echt relevant voor de vraag die ik stelde. Een gemiddelde van 128 mutaties per zygote wel. Veel van die 128 mutaties Worden sowieso doorgegeven aan de nakomalingen van de zygote. Dat was bij de mutaties (die tijdens het leven van een individu plaatsvonden) waar jij het over had niet het geval. Dat was volgens mij ook een punt dat je maakte. Als ik ernaast zit dan komt het omdat die discussie al een paar weken geleden heeft plaatsgevonden en ik geen zin heb om dit topic, met zijn lange posts, door te lezen.
Los hiervan vraag ik me af wat je kijk is op retro virussen, aangezien dit een verschijnsel is dat sterk richting het concept van gemeenschappelijke voorouderen tussen verschillende soorten wijst.
Twee simpele punten.quote:Op donderdag 17 december 2009 01:08 schreef newClear het volgende:
Waarom is geloof altijd zo dubbelzinnig, onduidelijk en ambiguous (en hypocriet)?
Met wetenschap in de hand wordt onwetendheid gepropageerd.
Het gaat zelfs zo ver dat geneeskundestudenten denken dat evolutie niet waar is.
Nu zullen er natuurlijk mensen zijn die roepen dat geloof een persoonlijke overtuiging is waar je niet mee moet sollen. Don't get me wrong, ik ben helemaal voor secularisatie.
Maar hoe kan het zo zijn dat juist die mensen die geacht worden volledige kennis van de menselijke anatomie, fysiologie, pathologie en de hele zut te hebben de fundering van überhaupt zichzelf zo ontkennen.
Heel het onderzoek naar ziekteverwekkende organismen en de snelheid waarmee ze aangepast worden is gebaseerd op evolutie.
Ik bid tot God dat dit komt doordat deze mensen schandalig mis-geïnformeerd zijn en ik ben van mening dat hier veel meer aandacht aan geschonken moet worden.
Even goede redenen?quote:Op donderdag 17 december 2009 10:37 schreef jdschoone het volgende:
Echter, en zijn even goede redenen om het tegenovergestelde te concluderen, namelijk dat wetenschap compleet niet de waarheid benadert, dat het niet zo objectief is als het pretendeert, dat de wetenschappelijke methode vaak niet werkt of niet wordt toegepast, etcetera.
Dat ligt niet aan de wetenschappelijke methode, maar aan het feit dat deze door mensen wordt uitgevoerd en er bepaalde belangen bij spelen.quote:Een voorbeeld van dit laatste wat verder niets met religie te maken heeft is bijvoorbeeld de zogenaamde ClimateGate, waarbij wetenschappers bewust met resultaten hebben gemorreld en zaken hebben achtergehouden. Of de ClimateGate nu waar of niet waar is, dit soort zaken gebeuren relatief gezien nogal vaak. Het gaat dan meestal niet zozeer om het veranderen van informatie, maar om het buiten beschouwing laten van relevante informatie bij het onderzoeken van een hypothese omdat deze informatie wellicht de conclusie de men zou willen trekken in het geding zou brengen.
Jazeker. Er zijn een heleboel redenen waaruit wordt opgemaakt dat de wetenschap helemaal de waarheid niet benaderd. Op de eerste plaats komt dit door de veranderlijkheid van de wetenschap. Daar dit een noodzakelijke eigenschap is van wetenschap zal een onveranderlijke waarheid nooit worden benadert. Bovendien is hebben wetenschapsfilosofen als Thomas Kuhn en Bruno Latour volgens mij erg duidelijk gemaakt dat het fenomeen wetenschap niet los te koppelen is van politieke, economische en levensbeschouwelijke belangen. Dit is voldoende om tot de conclusie te komen dat de wetenschap als fenomeen wellicht niet op een verheven voetstuk moet worden neergezet ten opzichte van andere disciplines daar de wetenschap inherent vatbaar is voor dezelfde zwakheden als alle andere disciplines.quote:
Op de eerste plaats is er niet zoiets als ‘de wetenschappelijke methode’. Elke wetenschappelijke discipline heeft haar eigen methodiek. Maar ook binnen de disciplines wordt vaak hiervan afgeweken. Bovendien zijn er geen vaste regels die iets wetenschappelijk maken of niet daar de criteria van wat wetenschap is na duizenden jaren nog steeds niet duidelijk zijn (moeten hypothesen geverifieerd of gefalsifiseerd worden? Hebben gedachtenexperimenten dezelfde status als empirische experimenten? Wat te doen met experimenten die niet kunnen worden herhaald?).quote:Dat ligt niet aan de wetenschappelijke methode, maar aan het feit dat deze door mensen wordt uitgevoerd en er bepaalde belangen bij spelen.
Of wetenschap met "waarheid" bezig is laat ik even in het midden.
Zowel creationisme als klimaatsceptici lijken inderdaad de ‘underdog’ positie te hebben. Maar ze hebben deze positie alleen maar omdat er daadwerkelijke wetenschappers zijn die een andere mening zijn toegedaan dan de ‘mainstream’ opvatting. Let op dat het dan heel vaak gaat over dezelfde feiten en factoren maar een andere interpretatie hiervan. Klimaatsceptici zullen bijvoorbeeld zeggen dat er sprake is van een verhoogt gehalte van broeikasgassen, maar het niet eens zijn met de conclusie dat dit door mensen komt (maar wellicht door zon of door vulkanen etc). Of dat het inderdaad warmer wordt, maar dat dit niets nieuws is. Zo zie je dat er wel gemeenschappelijke erkenning is van de feiten maar niet zozeer van conclusie die wordt getrokken.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:12 schreef Molurus het volgende:
De discussie over wat men nu 'climategate' noemt is heel vergelijkbaar met bijvoorbeeld de discussie over evolutie in de VS. Belangrijke overeenkomsten zijn dat er publieke belangen zijn gemoeid met de conclusies en uitspraken van wetenchappers, dat het volk zeer verdeeld is over het onderwerp, iedereen er een mening over heeft maar bijna niemand enige vorm van expertise. En niet in de laatste plaats: voor beide onderwerpen geldt dat de controverse er vooral 1 is van de politiek, de media en het volk. Onder wetenschappers zelf is die controverse vrijwel geheel afwezig. Goed, er is heel wat discussie over de details, en het doen van nauwkeurige voorspellingen blijft in beide vakgebieden lastig. Maar men is het wel eens over de principes en de factoren die een rol spelen.
En je kunt dan gerust een vergelijking trekken tussen creationisten en klimaatsceptici.
Een interessante lezing bij Beyond Belief (een seminar over het conflict tussen wetenschap en religie) over precies dit onderwerp, door Naomi Oreskes:
En voor beide geldt dat die sceptici geen noemenswaardige expertise hebben in die respektievelijke vakgebieden. Er zijn sceptici in overvloed, maar voor zover dit al wetenschappers zijn zijn het geen experts in die vakgebieden. Er is niet 1 klimaatwetenschapper die in de laatste 15 jaar in een wetenschappelijke publicatie getracht heeft het punt te maken dat de verhoogde concentratie CO2 in de atmosfeer met natuurlijke factoren kan worden verklaard. En al veel langer dan dat is het ontkennen van evolutie voor biologen wat het ontkennen van zwaartekracht voor natuurkundigen is: pure onzin.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:36 schreef jdschoone het volgende:
Maar ze hebben deze positie alleen maar omdat er daadwerkelijke wetenschappers zijn die een andere mening zijn toegedaan dan de ‘mainstream’ opvatting. Let op dat het dan heel vaak gaat over dezelfde feiten en factoren maar een andere interpretatie hiervan. Klimaatsceptici zullen bijvoorbeeld zeggen dat er sprake is van een verhoogt gehalte van broeikasgassen, maar het niet eens zijn met de conclusie dat dit door mensen komt (maar wellicht door zon of door vulkanen etc). Of dat het inderdaad warmer wordt, maar dat dit niets nieuws is. Zo zie je dat er wel gemeenschappelijke erkenning is van de feiten maar niet zozeer van conclusie die wordt getrokken.
Hetzelfde geldt voor het debat tussen creatie en evolutie. De feiten zijn vaak hetzelfde, geen ‘echte’ wetenschapper beweert van fossielen die gevonden zijn dat ze niet bestaan. Echter, de conclusies de worden getrokken uit deze gegevens zijn anders aan de twee zijden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |