nou probleem zijn niet die boeren maar die figuren die die boeren danwel dwingen te vechten of 100 dollar te betalen om te vechtenquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou ja. Eigenlijk alle logistieke en overige ondersteuning is natuurlijk wel de lokale bevolking. En zeker 80% van wat er meevecht zijn ook gewoon boeren die dit doen omdat ze het leuk vinden, er honderd dollar voor krijgen of gedwongen worden.
En of het Afghaanse leger dat zelf inmiddels wel kan? Als het samen met de halve NAVO al niet lukt denk ik dat ze het alleen ook wel moeilijk zullen krijgen.
Het is gewoon zo dat de Taliban grotendeels bestaat uit Pashtun uit zowel Afghanistan als Pakistan. De lokale bevolking dus. Daarom is het ook zo lastig om er tegen te vechten. Ze kennen het gebied, ze kennen de bevolking.
jij gaat er dan ook niet heen volgens mijquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sorry, ik was tegen. Ik heb dus niets gebroken en iemand anders mag zijn eigen troep opruimen.
We worden zo vasteluld met drogredeneringen dat een eigen mening totaal nutteloos geworden is.
Die boeren zijn de bevolking. Als die de harde kern niet zouden steunen dan was er helemaal geen probleem! Die harde kern zijn misschien maar een paar duizend man.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou probleem zijn niet die boeren maar die figuren die die boeren danwel dwingen te vechten of 100 dollar te betalen om te vechten
die boeren zelf heb je niet zo´n last van, gewoon die dorpjes niet in en ze komen je ook niet opzoeken, ze worden vervelend als ze te ver van de boerderij vandaan gaan opereren
Die boeren weten dat ze voor hun schaarse inkomen afhankelijk zijn van de Taliban, dus opium verbouwen, ik ben voor de harde lijn, platbranden die handel.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die boeren zijn de bevolking. Als die de harde kern niet zouden steunen dan was er helemaal geen probleem! Die harde kern zijn misschien maar een paar duizend man.
Als je dat doet dan keert de hele bevolking zich tegen je! Dan heb je sowieso verloren. Bovendien zijn er meer inkomstenbronnen en kost het allemaal niet zo heel veel. Voor een paar tientjes heb je al een bermbom!quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:49 schreef henkway het volgende:
[..]
Die boeren weten dat ze voor hun schaarse inkomen afhankelijk zijn van de Taliban, dus opium verbouwen, ik ben voor de harde lijn, platbranden die handel.
Agent Orange erop en naar huis toe
Een arme vijand, en ook een arme bevolking helaas
ja dat is het puntquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die boeren zijn de bevolking. Als die de harde kern niet zouden steunen dan was er helemaal geen probleem! Die harde kern zijn misschien maar een paar duizend man.
Dat is hetzelfde als zeggen dat de politie gewoon alle boeven moet oppakken! Dan is er ook geen criminaliteit meer! Maar zo gemakkelijk gaat dat dus niet. Je moet wel weten wie het zijn en waar ze zitten. En daar kom je ook niet achter als de bevolking niet gelooft dat jij hen helpt en dat jij zult overwinnen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat is het punt
die harde kern moet je opzoeken en neerschieten
veel meer dan we nu doen iig
Dat moet dan maar , dan gaan ze maar tomaten of bloemen kwekenquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je dat doet dan keert de hele bevolking zich tegen je! Dan heb je sowieso verloren. Bovendien zijn er meer inkomstenbronnen en kost het allemaal niet zo heel veel. Voor een paar tientjes heb je al een bermbom!
Dat dus.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 08:30 schreef SingleCoil het volgende:
De politie in enkele van de gewelddadigste gebieden in Afghanistan zei in een reactie op het rapport dat uitbreiding van het aantal Amerikaanse troepen niet de oplossing is. Uitbreiding zou volgens Azizudin Wardak, hoofd van de politie in Paktia, alleen maar leiden tot grotere weerstand jegens buitenlanders onder de bevolking. "Het is heel moeilijk voor de lokale bevolking om te accepteren dat er vreemdelingen naar ons land komen en beweren dat ze voor onze vrijheid vechten", aldus Wardak. "Het is heel moeilijk om niet het idee te geven dat het om bezetters gaat."
Ook Mohammed Pashtun, hoofd van de recherche in Kandahar, de traditionele thuisbasis van de Taliban, is kritisch ten aanzien van McChrystals conclusie. "Het opvoeren van het aantal buitenlandse troepen heeft geen zin", zei hij. "Van het geld dat één Amerikaanse soldaat kost kunnen we vijftien Afghaanse soldaten of agenten betalen."
Ik heb het over niks zinnigs zeggen als iemand roept dat we door moeten gaan "omdat we er nou toch al zijn". Je hebt goede argumenten voor Afghanistan of niet, maar "we zijn er nou toch" is een zeer slecht argument.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bijna goed. Het grootste gevaar is dat je een mening hebt (voor of tegen) zonder ooit zelf moeite gedaan te hebben om tot een fatsoenlijk oordeel te komen. Simpelweg nabauwen van politieke en opinie-leiders valt daar niet onder.
Ik heb er over nagedacht. Ik ken plausibele redenen om uit te stappen, maar ook om te blijven zitten. Ik kende voor vertrek redenen om te gaan, maar ook om niet te gaan. Ik heb voors en tegens afgewogen. Uit de post die ik hier van jou quote blijkt dat niet. Daaruit spreekt alleen maar "Don't try to change my mind, because it is already made up." Jij spreekt over 'niks zinnigs zeggen' en 'doordrukken' als het over argumenten 'voor' gaat.
Wat maakt dat nou uit? Ik betaal er wel voor, en word er op aangekeken omdat we zogenaamd democratisch voor deze missie besloten hebben.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
jij gaat er dan ook niet heen volgens mij
De amerikanen hebben hun eigen terrorisme uitgelokt, en nou moet mijn regering ze helpen hun eigen troep op te ruimen. En de regering doet dat en liegt en draait om democratische legitimiteit te versieren.quote:je regering heeft het gebroken en die moet het dus maar fixen, dat doet ze door middel van militaire inzet
Wat ze daar in die poephutten in Afghanistan uitspoken zal me eigenlijk vrij weinig interesseren, zolang ze maar geen bedreiging vormen voor de westerse wereld. En daar ging het fout, want dat wilden ze wel zijn. Toen moest er ingegrepen worden. Ikzelf had het bij het platgooien van de kampen en het opjagen van de leiders gehouden, maar Bush moest per se de cowboy uithangen en een nieuwe vijand creeeren.quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:01 schreef SingleCoil het volgende:
Het is uitsluitend aan de afghanen om de zaken in Afghanistan te regelen zoals de afghanen dat graag willen. Wij hebben daar absoluut niets mee te maken, hoe erg/raar/wreed/fout we het allemaal ook vinden. Wat mij betreft is de vrijheid van een volk zélf te bestemmen belangrijker dan onze emoties bij hoe ze dat doen.
1) Wie kijkt je daarop aan? De halve beschaafde wereld zit er op de een of andere manier wel...quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
1) Wat maakt dat nou uit? Ik betaal er wel voor, en word er op aangekeken omdat we zogenaamd democratisch voor deze missie besloten hebben.
2) De amerikanen hebben hun eigen terrorisme uitgelokt, en nou moet mijn regering ze helpen hun eigen troep op te ruimen. En de regering doet dat en liegt en draait om democratische legitimiteit te versieren.
Waar had jij dan last van? Of wij? WIlde je nou echt beweren dat die holbewoners een bedreiging vormen voor de vrije wereld? Was het niet meer een klap in het gezicht van de regering Bush, die ze al jaren verdiend hadden? Hoogste tijd dat iemand een keer het lef had om de VS uit te leggen dat ze niet onkwetsbaar zijn, en prima dat ze een keer geraakt zijn op een plaats waar het écht pijn doet. Ik betreur het geweld en de doden maar ik hoop wel dat ze er iets van leren. Wel triest dat wij ons vervolgens weer in een zinloze wraakactie mee laten slepen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Wat ze daar in die poephutten in Afghanistan uitspoken zal me eigenlijk vrij weinig interesseren, zolang ze maar geen bedreiging vormen voor de westerse wereld. En daar ging het fout, want dat wilden ze wel zijn. Toen moest er ingegrepen worden. Ikzelf had het bij het platgooien van de kampen en het opjagen van de leiders gehouden, maar Bush moest per se de cowboy uithangen en een nieuwe vijand creeeren.
Samengevat: wat mij betreft doen de Afghanen in Afghanistan waar ze lekker zin in hebben, zolang we er hier maar geen last van hebben. Dat is blijkbaar uit zichzelf niet mogelijk, dus dan moet de bedreiging maar weggenomen worden door de regio stabiel te maken (goedschiks/kwaadschiks).
volgens de US nietquote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:12 schreef Vortix het volgende:
Drugsproductie maakt maar een klein gedeelte uit van de financiering van de Taliban. Het meeste geld komt van giften uit de Islamitische wereld en dictaturen.
quote:Drugs for guns: how the Afghan heroin trade is fuelling the Taliban insurgency
By Jerome Starkey in Kunduz
Tuesday, 29 April 2008The heroin flooding Britain's streets is threatening the lives of UK troops in Afghanistan, an Independent investigation can reveal.
Russian gangsters who smuggle drugs into Britain are buying cheap heroin from Afghanistan and paying for it with guns. Smugglers told The Independent how Russian arms dealers meet Taliban drug lords at a bazaar near the old Afghan-Soviet border, deep in Tajikistan's desert. The bazaar exists solely to trade Afghan drugs for Russian guns – and sometimes a bit of sex on the side.
jamaarhulliedoenhetookquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:22 schreef Northside het volgende:
[..]
1) Wie kijkt je daarop aan? De halve beschaafde wereld zit er op de een of andere manier wel...
Eensch.quote:2) En daar kan je helemaal niets aan doen. Ja, je kan symbolisch "tegen" stemmen bij de volgende verkiezingen... democratie is sowieso een schijnvertoning.
Amerika is weer ouderwets bezigquote:'Broer Karzai op loonlijst CIA'
ANP
Gepubliceerd op 28 oktober 2009 10:22, bijgewerkt op 28 oktober 2009 11:18
NEW YORK -
De broer van de Afghaanse president Karzai, Ahmed Wali, staat op de loonlijst van de Amerikaanse geheime dienst CIA. Dat meldt de Amerikaanse krant The New York Times op gezag van Amerikaanse diplomaten.
De CIA zou Karzai betalen voor onder meer het helpen opzetten van een Afghaanse paramilitaire troepenmacht, die in en om de zuidelijke stad Kandahar opereert. Hij zou de afgelopen acht jaar al voor verschillende klussen zijn ingezet door de CIA en daarvoor betaald zijn.
Opiumhandel
Karzai speelt naar verluidt een grote rol in de bloeiende, illegale opiumhandel in Afghanistan. Hij zou de bruggen over de rivier Helmand, tussen de provincies Helmand en Kandahar, controleren. Drugssmokkelaars zouden enorme bedragen moeten betalen om met vrachtauto's de bruggen te mogen passeren, aldus bronnen van het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken.
Tegen Karzai zou geen onderzoek ingesteld kunnen worden omdat de Afghaanse overheid aan elkaar hangt van corrupte ambtenaren.
Zijn betrekkingen met de CIA suggereren dat de VS niet doen wat ze kunnen om de lucratieve Afghaanse drugshandel een halt toe te roepen. Voor de Taliban is drugshandel een belangrijke bron van inkomsten.
Verkiezingen
Karzai wordt ook verantwoordelijk gehouden voor het opzetten van tientallen stembureau's voor de presidentsverkiezingen van 20 augustus, die alleen op papier bestonden. Hiermee werden tienduizenden valse stemmen uitgebracht. Op 7 november vindt de tweede ronde van de verkiezingen plaats. De eerste ronde is ongeldig verklaard vanwege fraude.
http://www.volkskrant.nl/(...)zai_op_loonlijst_CIA
ach, beschaafd...heb je de "heldendaden" van Ridder Marco Kroon al eens bekeken? Die zich met luchtsteun een pad wist te banen door de wilde afghaanse horden? Zal een lekker beschaafd bloedbad geweest zijnquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:22 schreef Northside het volgende:
[..]
1) Wie kijkt je daarop aan? De halve beschaafde wereld zit er op de een of andere manier wel...
Jamaardeanderenwillenookweg!quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
jamaarhulliedoenhetook![]()
Een bedreiging niet, maar je moet als westerse wereld wel duidelijk maken wat wel en niet kan. In je hut zitten mokken kan, aanslagen op het westen plegen kan niet. Met hoe het daarna gegaan is ben ik het ook helemaal niet eens, maar we zitten nu wel midden in die wraakactie. Nederland heeft partij gekozen en internationaal en politiek gezien is het waarschijnlijk het winstgevendste om het spelletje tot het eind uit te spelen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:33 schreef SingleCoil het volgende:
Waar had jij dan last van? Of wij? WIlde je nou echt beweren dat die holbewoners een bedreiging vormen voor de vrije wereld? Was het niet meer een klap in het gezicht van de regering Bush, die ze al jaren verdiend hadden? Hoogste tijd dat iemand een keer het lef had om de VS uit te leggen dat ze niet onkwetsbaar zijn, en prima dat ze een keer geraakt zijn op een plaats waar het écht pijn doet. Ik betreur het geweld en de doden maar ik hoop wel dat ze er iets van leren. Wel triest dat wij ons vervolgens weer in een zinloze wraakactie mee laten slepen.
Waarmee je nu echt definitief tot troll bent gebombardeerd.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ach, beschaafd...heb je de "heldendaden" van Ridder Marco Kroon al eens bekeken? Die zich met luchtsteun een pad wist te banen door de wilde afghaanse horden? Zal een lekker beschaafd bloedbad geweest zijn
Ah ja, jij wordt nog wel verblind door het schitteren van klatergoud. Ik heb de MR's gelezen, het was gewoon allemaal niet erg fris, behalve voor uniformfetishisten en andere SM-liefhebbers natuurlijk. Maar als "de granaatscherven de boomtakken van de bomen rukken" kun je je wrs. ook wel voorstellen hoe het er in de Talibaan-linies uitgezien heeft. Jj zult dat wel beschaafd vinden, ik vind het gewoon een gruwelijke massamoord.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Waarmee je nu echt definitief tot troll bent gebombardeerd.
Het is het enige motief dat echt telt naar mijn mening. Nederland op de kaart zetten in de wereld, internationaal credits scoren en er misschien wat lucratieve contractjes, baantjes of andere voordelen uitslepen. De leefomstandigheden daar verbeteren voor de locals is leuk meegenomen, maar dat kan nooit DE reden zijn om in deze mate deel te nemen aan die missie, alle propaganda ten spijt.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:36 schreef SingleCoil het volgende:
Als je winstgevendheid belangrijker vindt dan alle andere motieven, ja, dan moet je wrs wel blijven zitten tot de macht van het westen kleiner is geworden dan die van china/india, en er voor ons dus ook geen winst meer te behalen valt aan het hersenloos achternalopen van de VS, dan wrs de 5de wereldmacht. Waarschijnlijk rond 2018. Het goede nieuws is dan dat we bijna op de helft zitten
quote:
quote:Karzai speelt naar verluidt een grote rol in de bloeiende, illegale opiumhandel in Afghanistan. Hij zou de bruggen over de rivier Helmand, tussen de provincies Helmand en Kandahar, controleren. Drugssmokkelaars zouden enorme bedragen moeten betalen om met vrachtauto's de bruggen te mogen passeren, aldus bronnen van het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken.
Tegen Karzai zou geen onderzoek ingesteld kunnen worden omdat de Afghaanse overheid aan elkaar hangt van corrupte ambtenaren
Ik ken het verhaal. Ik beweer niet dat het fris was. Alleen lees jij iets heel anders dan ik. Jij leest over "die arme Taliban" die onder vuur genomen worden. Ik lees over Nederlandse soldaten die zo enorm knel komen te zitten dat ze vuur uit laten brengen op hun eigen stellingen om überhaupt een kans te krijgen om het er levend vanaf te kunnen brengen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ah ja, jij wordt nog wel verblind door het schitteren van klatergoud. Ik heb de MR's gelezen, het was gewoon allemaal niet erg fris, behalve voor uniformfetishisten en andere SM-liefhebbers natuurlijk. Maar als "de granaatscherven de boomtakken van de bomen rukken" kun je je wrs. ook wel voorstellen hoe het er in de Talibaan-linies uitgezien heeft. Jj zult dat wel beschaafd vinden, ik vind het gewoon een gruwelijke massamoord.
Datlijktmeeenuitstekendideequote:
Het is dus gewoon ouderwetsche machtspolitiek, kolonialisme, pakken wat je pakken kan. De hele opbouwmissie is een HOAX.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:32 schreef Northside het volgende:
[..]
Een bedreiging niet, maar je moet als westerse wereld wel duidelijk maken wat wel en niet kan. In je hut zitten mokken kan,
Tja...dat komt ervan als je soldaatje gaat spelen in iemand anders z'n achtertuin. Blijf daar dan ook weg, dan kom je ook niet in het nauw te zitten en hoef je dus ook geen bloedbad aan te richten. Door te kiezen daar naartoe te gaan ga je ook impliciet accoord met het feit dat je in situaties terecht kunt komen die je niet zonder bloedvergieten kunt (wilt?) oplossen, en daardoor maak je jezelf eigenlijk alleen al door te kiezen voor ons verblijf in afghanistan tot een massamoordenaar. Noemhet hoe je wilt, maar als jij willens en wetens granaten op mensen gooit ben je een moordenaar. Een ridder-vierde-klasse-moordenaar, maar wel een moordenaar.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal. Ik beweer niet dat het fris was. Alleen lees jij iets heel anders dan ik. Jij leest over "die arme Taliban" die onder vuur genomen worden. Ik lees over Nederlandse soldaten die zo enorm knel komen te zitten dat ze vuur uit laten brengen op hun eigen stellingen om überhaupt een kans te krijgen om het er levend vanaf te kunnen brengen.
en over de moeders van de talibaan-jongens hebben we het gemakshalve maar niet? Jij redeneert alsof het over de uitslag van een voetbalwedstrijd gaat, waar za afloop nog een biertje samen drinken. De realiteit is dat er tegenover iedere nederlandse "overwinning" een enorme lading verdriet, pijn en woede bijalle nabestaanden blijft liggen, een gewedige voedingsbodem voor welke verzetsbeweging dan ook.quote:Ja, ik kan me voorstellen hoe dat er uit zag. Ik kan me zelfs levendig voorstellen hoe dat gevoeld moet hebben. Ik kan me voorstellen hoe elk zintuig dat je hebt de strijd, de herrie, het bloed en verschroeide vlees waarneemt. En ik weet dat Kroon zijn mannen met die actie allemaal heel thuis heeft gebracht, in plaats van dat hij en zijn mannen allemaal met hun geslachtsdelen in hun mond aan bomen gevonden zouden worden, zo zwaar toegetakeld door diezelfde arme Taliban dat hun eigen moeder ze niet meer zou herkennen.
Ik wil het bord nog wat groter maken: "als er wapens gebruikt moeten worden, loop dan alsjeblieft de andere kant uit". Als je uitsluitend nog met wapens je gelijk kunt halen dan moet je je afvragen of je wel gelijk wilt hebben.quote:Doe de wereld een lol: als jij in een oorlogsgebied, waar dan ook, terechtkomt, zorg dat je een bod boven je hoofd hebt waarop staat:
"Als er wapens gebruikt moeten worden om mij te redden, loop dan alsjeblieft de andere kant op!" En hou je er ook aan, met je principiële hoofd! Elke militair die toch probeert je te redden (zo zitten ze nou eenmaal in elkaar, de zotten) moet je gewoon wegsturen, al slaan de kogels en granaatscherven per duizend in op de boom waar je je achter verschuilt.
Maar daarvoor kennen we ook nog strafuitsluitingsgronden, dan ben je dus geen moordenaarquote:Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
quote:Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.
quote:1
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door aanranding veroorzaakt.
quote:Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.
Wow dat zijn al 4 dingen die van toepassing zijn dat je geen moordenaar bent. Wow... je bent geen moordenaarquote:1
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
vreemde denkwijze over falen heb jequote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:41 schreef Northside het volgende:
[..]
Nee, want dan heeft het westen gefaald. En dat kan niet.
Sorry, maar wie doet hier nou de posts waar ik op reageer? Jij toch? Heb je liever dat ik antwoorden aan jou direct op sp3c speel soms? Als je kaatst moet je de bal verwachten. Als je daar niet tegenkunt moet je het spelletje niet willen spelen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:03 schreef SingleCoil het volgende:
[...]
Heb je je touwens weleens afgevraagd waarom jij niet gewoon kunt discusseren zonder direct op de man te spelen?
Je maakt (minstens) twee hele grote fouten:quote:Jij lijkt wel te denken datals ik nou maar dood ben het allemaal minder erg is met dat bloedvergieten en moordenaars enzo...terwijl de moordenaar in jou zit, niet in mij...
Singlecoil weet het beter dan het recht, en beter dan de Internationale gemeenschap. Die wetsartikelen zijn leuk, maar slechts een excuus om blind te kunnen moorden. SingleCoil weet het allemaal beter, maar niet als hij 3 topics lang antwoorden moet geven op vragen die te lastig zijn. Dan hult hij zich in een mystiek stilzwijgen, of komt hij met vage algemeenheden.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:16 schreef Esses het volgende:
Het leuke is:
[..]
Maar daarvoor kennen we ook nog strafuitsluitingsgronden, dan ben je dus geen moordenaar
[..]
[..]
[..]
[..]
Wow dat zijn al 4 dingen die van toepassing zijn dat je geen moordenaar bent. Wow... je bent geen moordenaarWel heb je een mens gedood, maar ja, je bent geen moordenaar. Ken het recht voor je met zulke kreten gaat gooien.
Is dat ook waar als de strategie wordt aangepast? Of moeten de troepen gewoon zonder discussie naar huis, en Afghanen aan hun lot overgelaten worden?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:52 schreef henkway het volgende:
[..]
vreemde denkwijze over falen heb je
beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald
Nee. Als de VN nu, na het matige optreden op de Balkan, van Afghanistan ook een puinhoop maakt hebben ze definitief aangetoond een papieren tijger te zijn. Dat laten ze echt niet gebeuren, dus whatever it takes, Afghanistan moet een succes worden.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:52 schreef henkway het volgende:
vreemde denkwijze over falen heb je
beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald
Ja, hoeveel mensen in Afrika en India laten we aan hun lot over ??quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Is dat ook waar als de strategie wordt aangepast? Of moeten de troepen gewoon zonder discussie naar huis, en Afghanen aan hun lot overgelaten worden?
Amen to that!quote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:00 schreef Sloggi het volgende:
Sommige mensen maken zich hier toch even onsterfelijk belachelijk.
Wie is er verantwoordelijk voor het besluit naar Afghanistan te gaan? Wie heeft het mandaat verleend?
Als we hier al kunnen spreken van moordenaars, dan zijn het de politici die besloten Afghanistan binnen te vallen. Een militair heeft op dat besluit geen invloed. Maar een militair vuurt wel kogels af. Heeft hij dan bloed aan zijn handen? Wat mij betreft in morele zin niet. Een militair is namelijk vrijwel nooit in de positie een weloverwogen oordeel te vellen over het besluit dat door de politiek genomen wordt. Als een militair aan elke beslissing die door iemand boven hem wordt genomen gaat twijfelen, dan komen we nergens. Ook niet als we in Afrika waterputten aan het graven zijn.
De politiek wordt wel geacht in de positie te verkeren een weloverwogen besluit te nemen. Zij is dus verantwoordelijk, niet de militair.
Je bedoelt de NAVO (of haal ik nu wat door elkaar?).quote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Nee. Als de VN nu, na het matige optreden op de Balkan, van Afghanistan ook een puinhoop maakt hebben ze definitief aangetoond een papieren tijger te zijn. Dat laten ze echt niet gebeuren, dus whatever it takes, Afghanistan moet een succes worden.
In India? Welke oorlog of hongersnood is daar aan de gang?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:19 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja, hoeveel mensen in Afrika en India laten we aan hun lot over ??
Daar=Afghanistan? En waar vluchten ze dan heen? Europa? De VS? Australië? Want op de één of andere manier gaat dat vluchten nooit naar China of Rusland of zo...quote:Wie daar weg wil kan vluchten, wie daar wil blijven hoeft niets te doen
Nee, de VN. Zowel op de Balkan als in Afghanistan is de NAVO de onderaannemer van de VN, werkend onder de regels van de VN.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je bedoelt de NAVO (of haal ik nu wat door elkaar?).
Okéquote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, de VN. Zowel op de Balkan als in Afghanistan is de NAVO de onderaannemer van de VN, werkend onder de regels van de VN.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |