abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74094070
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 22:05 schreef HarryP het volgende:

Inflatie is de oplossing.
Te kort door de bocht lijkt mij, want bij een hoge inflatie verdampt onze welvaart. Je bent dan misschien eerder schuldvrij maar tevens straatarm.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_74094252
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 22:05 schreef HarryP het volgende:

[..]

Flinke inflatie verwacht ik ook.
Overigens als ze de kosten van wonen (niet meegerekend de sociale woningbouw) meenemen in de inflatiecijfers dan hadden we de afgelopen jaren een veel hogere inflatie dan we nu hebben gehad. Dan hebben we nog wat tegoed op het gebied van salarisstijging.. Dan worden de woningen ook weer een stuk betaalbaarder.

Inflatie is de oplossing.
Inflatie is een eenvoudige herverdeling van de mensen die zuinig geleefd hebben en gespaard hebben, naar de mensen die schulden gemaakt hebben. Van alle overheidsinterventies, is dit misschien nog wel de meest onrechtvaardige.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  maandag 26 oktober 2009 @ 22:17:42 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74094291
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 22:16 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Inflatie is een eenvoudige herverdeling van de mensen die zuinig geleefd hebben en gespaard hebben, naar de mensen die schulden gemaakt hebben. Van alle overheidsinterventies, is dit misschien nog wel de meest onrechtvaardige.
Het is in ieder geval de meest geniepige!
The End Times are wild
pi_74317267
quote:
IMF: Geen zeepbel huizenmarkt in Nederland
Het Internationaal Monetair Fonds verwacht dat de Nederlandse economie in 2010 weer heel licht groeit. Het IMF acht een ineenstorting van de huizenmarkt onwaarschijnlijk.

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) toonde zich maandag 2 november, in voorlopige versie van het landenrapport over Nederland, optimistischer over de Nederlandse economie dan het Centraal Planbureau (CPB).

Het CPB stelde in september dat de Nederlandse economie in 2010 niet zou groeien, maar gelijk zou presteren ten opzichte van 2009. Het IMF verwacht nu voor volgende jaar een groei van 0,75 procent.

Huizenmarkt

Hoewel de huizenmarkt tekenen van overspanning vertoont, zijn grote problemen volgens het IMF niet te verwachten. Van een echte zeepbel op de huizenmarkt is geen sprake.

De hypotheekschuld per huishouden is in Nederland weliswaar hoog en de hypotheeksom is gemiddeld hoog ten opzichte van het onderpand, maar vanwege de hypotheekrente-aftrek en andere fiscale maatregelen is niet te verwachten dat veel huiseignaren hun hypotheek niet meer zouden kunnen betalen.

Ook wijst het IMF op het beperkte aanbod van woningen, waardoor al te grote prijsdalingen niet te verwachten zijn.

Het IMF is redelijk lovend over de manier waarop de Nederlandse overheid banken tijdens de crisis heeft gesteund. Wel verwacht het IMF dat Nederlandse banken de komende tijd meer geld nodig zullen hebben om te herstellen van de crisis.
Bron: Z24

Nuff said
  maandag 2 november 2009 @ 16:10:48 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74318870
Haha, die weten ook niet wat ze willen. Nota bene vóór de kredietcrisis zat er nog 30% lucht in.
The End Times are wild
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 17:25:18 #86
236264 crew  capricia
pi_74321205
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:19 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Bron: Z24

Nuff said
Tja, het ligt er aan of er nog veel werkloosheid in Nederland komt. Als we binnen nu en een paar jaar ook met percentages van 19% werkloosheid zitten, dan zou dat wel eens een grote invloed kunnen hebben op de huizenmarkt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74323884
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:10 schreef LXIV het volgende:
Haha, die weten ook niet wat ze willen. Nota bene vóór de kredietcrisis zat er nog 30% lucht in.
Het bericht past niet in je straatje?
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:25 schreef capricia het volgende:

Tja, het ligt er aan of er nog veel werkloosheid in Nederland komt. Als we binnen nu en een paar jaar ook met percentages van 19% werkloosheid zitten, dan zou dat wel eens een grote invloed kunnen hebben op de huizenmarkt.
Lekker hypothetisch allemaal

Oftewel allemaal pure speculaties
pi_74328554
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:03 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Eerst waarschuwde het IMF, nu blijkt dat die waarschuwing te laat gekomen is doen ze aan damage control.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 2 november 2009 @ 21:22:34 #89
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_74330076
Allen de huizen van 8 ton dalen een ton maarja, dat merk je toch niet. Blijft onbetaalbaar.

Tot de 250.000 veranderd er weinig. Ja de snelheid is er uit. Wel lekker voor kopers, kan je eens goed nadenken wat je wil.

Mijn huis staat bijna een jaar te koop en van een duurder huis, naar een goedkoper huis en uiteindelijk blijven we misschien maar zitten, hebben het hier wel goed naar ons zin. Dusja, een tijd van bezinning is gekomen maar geen tijd van ineenstorting.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 22:09:11 #90
236264 crew  capricia
pi_74332260
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:03 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

[..]

Lekker hypothetisch allemaal

Oftewel allemaal pure speculaties
Een hoor, maar ik hoor dus ook niet in het doemdenk-kamp.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 november 2009 @ 22:20:36 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74332918
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:22 schreef Sjabba het volgende:
Allen de huizen van 8 ton dalen een ton maarja, dat merk je toch niet. Blijft onbetaalbaar.

Tot de 250.000 veranderd er weinig. Ja de snelheid is er uit. Wel lekker voor kopers, kan je eens goed nadenken wat je wil.

Mijn huis staat bijna een jaar te koop en van een duurder huis, naar een goedkoper huis en uiteindelijk blijven we misschien maar zitten, hebben het hier wel goed naar ons zin. Dusja, een tijd van bezinning is gekomen maar geen tijd van ineenstorting.
Je moet wel doorstromen natuurlijk! Dat is de redding van de woningmarkt! Als iedereen denkt zoals jij dan gaan we helemaal stilstaan, want voor starters komt niks vrij en het middensegment wordt zo ook niet verkocht.

Bovendien is dit je unieke, eenmalige kans om voor weinig omhoog te stappen, want over twee jaar zijn die duurdere woningen helemaal onbetaalbaar.
The End Times are wild
pi_74336507
Nou ik hoorde gisteren dat mijn WOZ hoogstwaarschijnlijk toch weer flink omhoog gaat
Mensen uit de straat waren hun woning binnen 1.5 week kwijt (en de vraagprijs was schandalig) maar dat was wel net voor de crisis.
pi_74339777
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat vond ik dus ook al zo vreemd
pi_74342902
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:26 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Dat vond ik dus ook al zo vreemd
Capricia bekijkt het, als ik het goed onthouden en gelezen heb, allemaal vanuit het perspectief dat ze een goede woning heeft waar ze nog een hele tijd in wil blijven wonen
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:26:22 #95
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74351692
Wellicht interessant voor hier:
quote:
Huizenmarkt: correctie of ineenstorting?

In het zicht van 2010 wordt in veel Nederlandse huiskamers met argusogen naar de daling van de huizenprijzen gekeken, in combinatie met oplopende werkloosheid en gelijkblijvende – in ieder geval niet stijgende –inkomens.

Discussies
Tel daarbij op de steeds weer terugkerende politieke discussie over de renteaftrek en beantwoording van de vraag of er sprake is van een milde correctie of van een neerwaartse trend wint gestaag aan belang, uiteraard in het licht van de hoge hypotheken die in het recente verleden zijn afgesloten.

Voor 2002
Voor mensen die hun hypotheek vóór 2002 – en dus in oude guldens- hadden afgesloten is er geen vuiltje aan de lucht, ook nu niet. Vanwege de jarenlange (en niet aflatende) prijsstijgingen kunnen zij wel tegen een stootje, al zullen velen een deel van de ‘eurowinst’ voor consumptieve doelen hebben aangewend.

Na 2002
Slechter is het gesteld met de grote groep Nederlanders die na 2002 –in euro’s- heeft gekocht en aflossingsvrij. Zij kochten ‘hoog’ in en deden dat in het vertrouwen dat er geen betere belegging denkbaar was. Net als diegenen met een belegginghypotheek. Makelaars en banken hameren nog steeds op dat vertrouwen. De beurs is behoorlijk hersteld, de markt zal snel volgen, is het motto.

Niets aan de hand...
De boodschap van de sector is helder, maar niet overtuigend. Er zal volgens de professionals een kleine verdere correctie plaatsvinden –van maximaal vijf procent- waarna de markt uitbodemt. Alleszins normaal na de lange periode van welvaart die wij hebben genoten.

Verder is er niets aan de hand. Want, zo is de boodschap, Nederland is niet tot de nek aan toe gehypothekeerd en huizen zijn bij ons nooit een beleggingsdoel op zich geweest, zoals in Amerika. Daarnaast is er sprake van een structureel tekort aan huizen en dat tekort wordt groter –ongeacht de vergrijzing- vooral nu de bouwsector grotendeels plat ligt. Dan is er de groep mensen die weliswaar niet wakker ligt van een paar procent daling, maar wél van een neergang van twintig procent of meer. Sommigen onderzoeken wijzen op die mogelijkheid in de vorm van een donkere wolk. Die hangt boven de markt en wordt snel groter.

Ineenstorten
Om een aantal redenen is het niet uitgesloten dat binnenkort zelfs van het (ten dele) instorten van de huizenmarkt gesproken zal worden en die redenen hebben allemaal met psychologie te maken.

Denken
Hoe mensen over de markt denken is nu eenmaal bepalender dan de werkelijke gang van zaken. Ten eerste realiseren mensen zich steeds vaker dat de langdurige stijging van de huizenprijzen tot onbedoelde – zij het welkome- zelfverrijking heeft geleid, maar anderen – met name jongeren- uit de markt heeft gedrukt. De solidariteit van de samenleving wordt erdoor aangetast en dat wordt steeds vaker afgewezen. Zal deze trend doorzetten?

Aflossen
Ten tweede is er sprake van een nieuw realisme in Nederlandse huishoudens. Dat zegt dat vooral aflossingsvrije hypotheken je nóóit schuldenvrij maken. Met het ouder worden komt de pijn. Zullen ouderen kunnen blijven herfinancieren, tegen betaalbare condities?

Verwachte waarde
Ten derde begint het verschil tussen de feitelijke hypotheekwaarde en de verwachte marktwaarde van huizen te wringen en dat maakt onzeker. Onzekerheid leidt tot afwachten, soms zelfs tot koperstakingen. Zoals nu? Dan is er uiteraard nog het spook van de werkeloosheid.

Als door al deze factoren de vraag verder afneemt daalt niet alleen de prijs, maar blijft die dalen totdat mensen weer vertrouwen in de economie hebben. Komt er een correctie of een ineenstorting? De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

René Tissen
Business Universiteit Nyenrode
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)of_ineenstorting.xml
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:27:54 #96
236264 crew  capricia
pi_74351741
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 10:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Capricia bekijkt het, als ik het goed onthouden en gelezen heb, allemaal vanuit het perspectief dat ze een goede woning heeft waar ze nog een hele tijd in wil blijven wonen
Jep.
En tot nu toe heb ik ook nog niet het echte 'crash' gevoel. Maar dat kan nog komen hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74351990
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:26 schreef Zero2Nine het volgende:

In het zicht van 2010 wordt in veel Nederlandse huiskamers met argusogen naar de daling van de huizenprijzen gekeken, in combinatie met oplopende werkloosheid en gelijkblijvende – in ieder geval niet stijgende –inkomens.
8.5% deze week in de pocket
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:26 schreef Zero2Nine het volgende:

Om een aantal redenen is het niet uitgesloten dat binnenkort zelfs van het (ten dele) instorten van de huizenmarkt gesproken zal worden en die redenen hebben allemaal met psychologie te maken.

Tsjah volgens mij 33 topics geleden zeiden mensen dit ook, nee nu gaat het echt gebeuren hoor

Het is ook maar net in welk segment je huis te koop hebt staan. En omdat er nog steeds geen fatsoenlijk betaalbaar huuraanbod is zal de onderkant van de markt er het minste last van hebben
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:45:54 #98
236264 crew  capricia
pi_74352392
Ik vraag me trouwens wel af wat een echte crash op de kopersmarkt voor gevolg heeft voor de huurmarkt.
Zal de druk daar groter worden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74353606
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:45 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af wat een echte crash op de kopersmarkt voor gevolg heeft voor de huurmarkt.
Zal de druk daar groter worden?
Ik denk het niet. Voor zittende huurders sowieso niet (geen stijging hoger dan inflatie toegestaan), in de sociale sector niet (puntensysteem) en in de vrije sector zal de vraag weliswaar toenemen, maar dat doet het aanbod ook (doordat veel mensen hun oude huis liever verhuren dan te goedkoop verkopen).
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 16:26:46 #100
236264 crew  capricia
pi_74353860
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:20 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Voor zittende huurders sowieso niet (geen stijging hoger dan inflatie toegestaan), in de sociale sector niet (puntensysteem) en in de vrije sector zal de vraag weliswaar toenemen, maar dat doet het aanbod ook (doordat veel mensen hun oude huis liever verhuren dan te goedkoop verkopen).
Lijkt mij dan toch dat je wachtlijsten van 15 jaar ofzo gaat krijgen...?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:35:09 #101
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_74354281
quote:
en sneller als men denkt, want er is grof geld nodig en als er ergens een bak geld te halen valt.
Maar gewoon door de bijtelling te verhogen.
En de HRA afschaffen , nee dat doen we niet
pi_74354875
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Wordt kraken weer gedoogd
pi_74355677
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:26 schreef capricia het volgende:

Ja, en De Boer Tenten uit Alkmaar zal weer goede zaken doen, en wellicht zullen wat immigranten hun tweede paspoort afstoffen. Bovendien, vroeger woonden gezinnen van 12 mensen op een oppervlak van 50 m2, we moeten daar niet te dramatisch over doen.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 17:25:15 #105
236264 crew  capricia
pi_74355981
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, en De Boer Tenten uit Alkmaar zal weer goede zaken doen, en wellicht zullen wat immigranten hun tweede paspoort afstoffen. Bovendien, vroeger woonden gezinnen van 12 mensen op een oppervlak van 50 m2, we moeten daar niet te dramatisch over doen.

Kunnen die VN-tenten eindelijk eens naar ons toe!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74356002
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:16 schreef dvr het volgende:

[..]

waar moet je dan 24 flatscreens op 50m2 laten?
pi_74357057
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waar moet je dan 24 flatscreens op 50m2 laten?
Gewoon stapelbedden maken.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 3 november 2009 @ 18:05:16 #108
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74357325
Een oplossing zijn van die Deense containerwoningen, ben even de naam kwijt. Daar kun je de lastige tokkies in plaatsen.
---
pi_74357505
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 18:05 schreef Zero2Nine het volgende:
Een oplossing zijn van die Deense containerwoningen, ben even de naam kwijt. Daar kun je de lastige tokkies in plaatsen.
Zijn dat luchtdichte containers?
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_74362508
Ik denk dat de woningmarkt nog wel verder zal zakken, veel mensen zitten met de nek in de strop en starters zijn er helemaal niet.

Ik sprak met een collega vandaag, hij heeft een fors salaris en zijn vrouw werkt ook, maaar ook hij moet goed uitkijken en dat met een koophuis van twintig jaar geleden

Zes personen in de zorgverzekering en een inwonende vriendin is 7 personen maal 120 euro per maand naar het zorgkartel, tien jaar gelden kreeg je haast meer compensatie dan je betalen moest.
En heb je eens wat dan kun je het alsnog zelf betalen

En zo gaat het maar door
rekeningen , rekeningen, zelfs mensen met dik twee keer modaal zitten krap, erg krap

Weet jij waar die kinderen straks moeten gaan wonen??
Een schoolverlater verdient helemaal niets en allemaal hebben ze een tijd contract
pi_74362581
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:32 schreef henkway het volgende:
Ik denk dat de woningmarkt nog wel verder zal zakken, veel mensen zitten met de nek in de strop en starters zijn er helemaal niet.

Ik sprak met een collega vandaag, hij heeft een fors salaris en zijn vrouw werkt ook, maaar ook hij moet goed uitkijken en dat met een koophuis van twintig jaar geleden

Zes personen in de zorgverzekering en een inwonende vriendin is 7 personen maal 120 euro per maand naar het zorgkartel, tien jaar gelden kreeg je haast meer compensatie dan je betalen moest

En zo gaat het maar door
rekeningen , rekeningen, zelfs mensen met dik twee keer modaal zitten krap, erg krap
volslagen onherkenbaar, maar dat zal vast aan mij liggen. \

graag elk jaar zo'n crisis svp. Ook namens de collega;s..
pi_74362611
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

volslagen onherkenbaar, maar dat zal vast aan mij liggen. \

graag elk jaar zo'n crisis svp. Ook namens de collega;s..
Jij hebt geen vier studerende kinderen?
pi_74362782
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:35 schreef henkway het volgende:

[..]

Jij hebt geen vier studerende kinderen?
had ik ze maar, dan was mijn toekomstige kostje gekocht

Allemaal koters die strakjes al die lege plekken van klagende vutters gaan invullen, met dito loonstijigingen. I can't wait. Ik zou ze leren hun kansen te herkennen en te grijpen, ipv mijn azijn overal meer te spuien....

Maar helaas....
pi_74362891
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

had ik ze maar, dan was mijn toekomstige kostje gekocht

Allemaal koters die strakjes al die lege plekken van klagende vutters gaan invullen, met dito loonstijigingen. I can't wait.

Maar helaas....
Dan heb je geen recht van spreken, maar geloof me mensen met studerende kinderen boven de 18 die nauwelijks of niet een bijbaantje kunnen vinden.
En dan maandelijks 900 euro naar de zorgverzekeraar brengen
en garage-rekeningen en gas, licht en al die telefoons
pi_74363095
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Dan heb je geen recht van spreken, maar geloof me mensen met studerende kinderen boven de 18 die nauwelijks of niet een bijbaantje kunnen vinden.
En dan maandelijks 900 euro naar de zorgverzekeraar brengen
en garage-rekeningen en gas, licht en al die telefoons
yep, al die telefoons

ik leef ontzettend met u mee.

Er zijn ook nog mensen die hun financien wel in de greep hebben. Die kunnen een huis kopen. Dat was niet anders veertig/dertig/twintig/tien jaar geleden, toen telefoontjes nog draadjes hadden, en mensen minder veeleisend waren, en nog wel prioriteiten wisten te bepalen, en de handen uit de mouwen staken ipv te mauwen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 03-11-2009 20:53:04 ]
pi_74363332
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

yep, al die telefoons

Niet met mij, ik heb maar twee telefoons en daar gaat er binnenkort eentje weg
Ik verhuur een zolder verdieping en woon bijna gratis
Ik ga vijf keer per jaar op vakantie
pi_74363367
quote:

[..]
Er zijn ook nog mensen die hun financien wel in de greep hebben. Die kunnen een huis kopen. Dat was niet anders veertig/dertig/twintig/tien jaar geleden, toen telefoontjes nog draadjes hadden, en mensen minder veeleisend waren, en nog wel prioriteiten wisten te bepalen, en de handen uit de mouwen staken ipv te mauwen.
Jij weet nergens van
pi_74363669
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 20:54 schreef henkway het volgende:

[..]

Jij weet nergens van
buitengewoon sorry dat ik niet meehuil met de wolven.

Het zal inderdaad zijn dat ik volslagen nergens vanaf weet. Of is het dat ik in plaats van iedereen in de put proberen te lullen vooruit kijk en de mogelijkheden zie? Ach, wie weet, en de toekomst zal het uitwijzen.

Ik zie het inderdaad niet zo calvinistisch somber in.
pi_74363863
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:09 schreef capricia het volgende:

[..]

I'll sing you a lullaby.
pi_74363886
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Het zal inderdaad zijn dat ik volslagen nergens vanaf weet.
Inderdaad, je valt buiten de groep die het zwaar heeft
Of misschien kun je je moeilijk inleven

Ik bedoel te zeggen dat ook de bovenmodaal groep met kinderen het zwaar heeft

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 03-11-2009 21:13:39 ]
pi_74363975
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:07 schreef henkway het volgende:

[..]

Precies, als je nog gewoon een baan hebt zul je niet zoveel last nog van de crisis gehad hebben.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:14:02 #122
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74364084
henkway had het anders over iemand die nog gewoon een baan had, en zelfs dik verdiende.
pi_74364261
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:07 schreef henkway het volgende:

[..]

Of misschien kun je je moeilijk inleven
ik val in de groep die een greintje relativerignsvermogen heeft, en begrijp dat niet alles tegelijk kan
En dat het leven keuzes maken is, en dat ikzelf voor keuzes verantwoodelijk ben.
Welke waarde je aan die keuzes hangt, is persoonlijk. Sommige vinden een eigen huis helemaal kicke, sommige vinden de vrijheid van een kraakpand het je van het, sommige vinden vier kinderen opvoeden het doel van het leven, sommige gaan op een oneindige wereldreis.

Hoe zwaar je het hebt is deels ook afhankelijk van hoe donker je zonnebril is. En hoe beperkt je wereldbeeld is inderdaad. Dat Nederland aardig spuugverwend is, valt niet te ontkennen.
pi_74364452
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Hoe zwaar je het hebt is deels ook afhankelijk van hoe donker je zonnebriel is.
Dat is absoluut waar, maar wat jij zegt... je moet ook kunnen relativeren. Er zijn mensen die super optimistisch waren en daardoor in de problemen zijn gekomen.
I'll sing you a lullaby.
pi_74364514
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is absoluut waar, maar wat jij zegt... je moet ook kunnen relativeren. Er zijn mensen die super optimistisch waren en daardoor in de problemen zijn gekomen.
here today, gone tomorrow.

Met een krimpende beroepsbevolking gouden kansen voor eenieder die nu studeert. Als je horizon langer is dan een paar jaar, en als je niet alles als vanzelfsrekend op je pad acht te vallen.
pi_74364877
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..], sommige vinden vier kinderen opvoeden het doel van het leven,
Sommigen nemen vier kinderen en worden daarvoor gestraft door de maatschappij en zoals het er nu uitziet zal dat nog veel erger worden, ondanks het ministerie van jeugd en gezin, ook de zorgtoeslag die zulke gezinnen boven water houdt, zal flink afgebouwd worden ten faveure van de zorgverzekeraars
pi_74365066
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:31 schreef henkway het volgende:

[..]

Sommigen nemen vier kinderen en worden daarvoor gestraft door de maatschappij en zoals het er nu uitziet zal dat nog veel erger worden, ondanks het ministerie van jeugd en gezin, ook de zorgtoeslag die zulke gezinnen boven water houdt, zal flink afgebouwd worden ten faveure van de zorgverzekeraars
Gestraft? hoezo? leg eens uit? Opvoeden kost geld en hoe meer kinderen je wilt opvoeden hoe meer geld dat kost. Ik heb geen kinderen maar mag wel meebetalen aan de opvoeding van andermans kinderen, dat is pas een straf
I'll sing you a lullaby.
pi_74365090
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

here today, gone tomorrow.

Met een krimpende beroepsbevolking gouden kansen voor eenieder die nu studeert.
Weet jij wat er nu vooral gestudeerd wordt?/
zeer veel volstrekt nutteloze en overbodige studies

Ik heb vroeger tien jaar s'avonds gestudeerd, een studie waarvan ik wist dat het geld op zou leveren
pi_74365675
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:36 schreef henkway het volgende:

[..]

Weet jij wat er nu vooral gestudeerd wordt?/
zeer veel volstrekt nutteloze en overbodige studies

Ik heb vroeger tien jaar s'avonds gestudeerd, een studie waarvan ik wist dat het geld op zou leveren
joh, en wie kiest daarvoor?

Demn jammer dat ze geen droomhuis kunnen betalen.... keuzes....keuzes... can't have it all.....
Heeft iemand een pistool tegen hun hoofd gezet, en ze gedwong om te kiezen voor een 'nutteloze en overbodige' studie? Wat moet ik daarmee?
pi_74365792
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

joh, en wie kiest daarvoor?

Demn jammer dat ze geen droomhuis kunnen betalen.... keuzes....keuzes... can't have it all.....
De financiële en rechtspositie van veruit de meeste starters is uiterst, uiterst beroerd
pi_74366321
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:52 schreef henkway het volgende:

[..]

De financiële en rechtspositie van veruit de meeste starters is uiterst, uiterst beroerd
mijn buitengewone oprechte excuses dat we onze jonge schoolverlaters niet met een gouden lepel in hun mond het echte leven in begeleiden. Al sinds de tweede wereldoorlog proberen we deze jongvolwassenen alles voor nop te geven, en nog stees lukt het niet..... inderdaad te triest voor woorden.....
pi_74366390
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:52 schreef henkway het volgende:

[..]

Ook waar.... veel bedrijven zitten met de veel te hoge kosten van oudere werknemers en bezuinigen dus op de beloning van jonger personeel. Het zou beter zijn als elke werknemer naar productiviteit zou worden betaald. Dat zou mensen stimuleren om productief te worden en te blijven, wie niet meer kan zal ook met minder genoegen moeten nemen.
I'll sing you a lullaby.
pi_74368845
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 22:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ook waar.... veel bedrijven zitten met de veel te hoge kosten van oudere werknemers en bezuinigen dus op de beloning van jonger personeel.
Inderdaad en jongeren krijgen nu zelfs een tijdelijke periode erbij, dus zelfs na drie jaar kunnen ze nog ontslagen worden
pi_74368985
quote:

[..]

yep, al die telefoons

veertig/dertig/twintig/tien jaar geleden konden gezinnen op basis van 1 inkomen leven. Dat is nu wel anders.
En als ik jou was zou ik de kinderen alvast een aantal vreemde talen leren want de leefbaarheid in Nederland zal sterk verslechteren de komende jaren. Simpelweg te grote schulden, te luie verwende bevolking, te veel geimporteerde kanslozen en te grote sociale cq religieuze verschillen.
pi_74369795
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 22:55 schreef henkway het volgende:

[..]

Inderdaad en jongeren krijgen nu zelfs een tijdelijke periode erbij, dus zelfs na drie jaar kunnen ze nog ontslagen worden
Dat is geen probleem, als er echt geen werk meer is dan is ieder ander met zijn 'vaste' aanstelling net zo hard de klos. Daarnaast houdt ik niet zo van de gedachte om vast gerot te zitten, doe mij maar de vechteconomie, houd je een stuk scherper. Leven is tenslotte ook overleven.
I'll sing you a lullaby.
pi_74370106
4 kinderen... het scheelt natuurlijk wel een afwasmachine.

Maar inderdaad, hoge inkomens en oude huizen zegt niet veel, want veel mensen hebben hun complete overwaarde bijgeleend, of net zoveel als ze maandelijks maar aan rentelasten konden dragen. Die zijn de pisang als ze werkloos raken of als de rente omhoog gaat, helemaal als ze daardoor gedwongen worden hun onderwaterhuis te verkopen.

Als schuldenvrije nijvere spaarder heb ik ook grote zorgen, want wat als het geld dadelijk alleen nog oudpapierwaarde heeft? Dan zit ik zonder oude dag, en volgens Selang hoef ik op AOW niet te rekenen. Een (ander) pensioen of hulpvaardige kinderen heb ik niet, dus zal ik waarschijnlijk met zo'n biaffra-buik ergens in de goot eindigen.

Maar voor het zover is, kan de crisis natuurlijk wel de bokken van de schapen scheiden. Al die hebberige eikels die ieder jaar een nieuwe Audi onder hun kont, een nieuwe klok om hun pols, een nieuw speleding aan hun schouder en een nieuw rietgedekt dak boven hun hoofd hadden geleend, die ga ik heel hard uitlachen als ze dadelijk bij spaarzame mij een kopje rijst en een waxinelichtje komen bietsen.
pi_74370685
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 23:25 schreef dvr het volgende:
Vroeger moest ik samen met mijn broer de afwas doen, jarenlang heb ik gebeden om twee broertjes of zusjes die het stokje zouden overnemen
Niet dat het geholpen heeft, ik doe nog steeds de afwas
quote:
die ga ik heel hard uitlachen als ze dadelijk bij spaarzame mij een kopje rijst en een waxinelichtje komen bietsen.
Bietsen? wat dacht je van 'lenen'
I'll sing you a lullaby.
pi_74371427
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 23:43 schreef xenobinol het volgende:

Bietsen? wat dacht je van 'lenen'
Met rente, en alleen met onderpand!

Waar Scheringa nog faalde, zal ik de Koning der Kredietmarkten worden. Klanten die bij hun leningaanvraag een mooi liedje zingen over Sinte DvR, die zijn mantel deelde met een arme verschoppeling, krijgen als felbegeerd welkomstgeschenk een mapje lucifers met mijn beeltenis. Gezinnen die de aubade meerstemmig brengen, doe ik een handje spliterwten cadeau.

Een afwasmachine behoorde tot mijn eerste grote uitgaven. Hij draait, poetst en spoelt nog immer tot volle tevredenheid. Nog mooier zou ze het zijn om er twéé te hebben, want dan hoef je je vaat nooit meer op te bergen - je hebt dan altijd één machine met schone en één met vuile vaat. Helaas wordt mijn luiheid door mijn spaarzaamheid overtroffen, zodat ik toch nog zeker 5 minuten per week aan vaatmanagement kwijt ben.
pi_74374764
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:09 schreef dvr het volgende:
Nog mooier zou ze het zijn om er twéé te hebben, want dan hoef je je vaat nooit meer op te bergen - je hebt dan altijd één machine met schone en één met vuile vaat. Helaas wordt mijn luiheid door mijn spaarzaamheid overtroffen, zodat ik toch nog zeker 5 minuten per week aan vaatmanagement kwijt ben.
Dat ik hier nog nooit aan heb gedacht!!!
* gaat meteen kijken of het mogelijk is om een tweede vaatwasser te kopen
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_74376353
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 22:58 schreef Startertjes het volgende:

[..]

veertig/dertig/twintig/tien jaar geleden konden gezinnen op basis van 1 inkomen leven. Dat is nu wel anders.
En als ik jou was zou ik de kinderen alvast een aantal vreemde talen leren want de leefbaarheid in Nederland zal sterk verslechteren de komende jaren. Simpelweg te grote schulden, te luie verwende bevolking, te veel geimporteerde kanslozen en te grote sociale cq religieuze verschillen.
40 jaar geleden was vakantie een weekje vlieland, eens per jaar. Nu vindt iedereen het normaal om drie weken naar Thailand te gaan.
Toen had je één telefoon, een radio en misschien een zwart-wit TV. Nu moet iedereen in huis minstens één mobiel hebben, met alle toeters en bellen en tel je niet mee als je geen flatscreen hebt.
Toen had alleen de dokter een auto, nu vindt iedereen dat 'ie recht heeft op een auto.
Toen had je je inkomen en kon je je huis betalen en je eten. Nu betaal je ook al die andere luxe ervan.

Oftewel: 40 jaar geleden en nu zijn niet te vergelijken.
pi_74377104
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

40 jaar geleden was vakantie een weekje vlieland, eens per jaar. Nu vindt iedereen het normaal om drie weken naar Thailand te gaan.
Toen had je één telefoon, een radio en misschien een zwart-wit TV. Nu moet iedereen in huis minstens één mobiel hebben, met alle toeters en bellen en tel je niet mee als je geen flatscreen hebt.
Toen had alleen de dokter een auto, nu vindt iedereen dat 'ie recht heeft op een auto.
Toen had je je inkomen en kon je je huis betalen en je eten. Nu betaal je ook al die andere luxe ervan.

Pff lees eerst maar even dit hele topic, MIJN punt is nu juist dat 40 jr niet te vergelijken is met nu!!!!
Wel bizar dat je niet inziet dat een moderne tv het substituut is van een zwart-wit, dat is nu juist een van de zaken die WEL vergelijkbaar is
  woensdag 4 november 2009 @ 10:37:08 #142
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74377342
Qua prijs is het ook best vergelijkbaar. Die zwart-wit-TV kostte vroeger naar verhouding waarschijnlijk net zoveel of meer als de flatscreen nu.
---
pi_74379583
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat komt grotendeels door technologische ontwikkelingen en niet stijging van welvaart. 20-30 jaar was een rekenmachine ook erg duur, nu een standaard produkt. Ook vliegen, auto's zijn door schaalvergroting en technologische ontwikkelingen meer betaalbaar geworden.

Aan de andere kant zijn gezondheidszorg en wonen wel veel duurder geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijsmaak op 04-11-2009 11:46:39 ]
  woensdag 4 november 2009 @ 11:52:07 #144
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74380010
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 23:25 schreef dvr het volgende:

[...]
[off-topic]
Wat is milieuvriendelijker en/of duurder: 4 kinderen vs. een afwasmachine?
[/off-topic]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_74380967
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:37 schreef Zero2Nine het volgende:
Qua prijs is het ook best vergelijkbaar. Die zwart-wit-TV kostte vroeger naar verhouding waarschijnlijk net zoveel of meer als de flatscreen nu.
Ja dat is altijd als er een nieuw produkt op de markt komt
Nu zijn alleen de 42 inch LED tv's met HD nog duur
pi_74385388
Ik heb 40 jaar geleden meegemaakt en iedereen had gewoon zijn spulletjes en geen schulden. Luxe lag hoog genoeg in die tijd, alleen de stand van de technologische ontwikkeling was nog niet zo ver.

De tijd dat alleen een dokter een auto had was toch echt van voor de oorlog en toen was het crisis. De rest van de voorbeelden slaan ook nergens op.
pi_74408635
"[..] Maandag kwam de directeur van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid Taco van Hoek met een eigen plan, dat inclusief tabellen en grafieken twintig kantjes telt. Het plan, gepresenteerd op een bijeenkomst van Bouwend Nederland, pretendeert niet alle problemen op te lossen, maar wel de meest dringende en ook nog op een manier die de schatkist geld oplevert.

Hypotheekrenteaftrek

Het eerste punt is beperking, maar geen afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. De fiscus zou alle hypotheken moeten opvatten als een annuïtaire lening waarop wordt afgelost. Voordeel voor de schatkist is dan dat de fiscale aftrek in de loop van de tijd daalt. Voordeel voor de woningmarkt is dat starters ondersteuning blijven houden. Dat is belangrijk, want juist in de eerste jaren zijn de woonlasten het hoogst.

Tweede punt is de vastgelopen huurmarkt. Dat wordt vooral veroorzaakt door het 'scheefwonen': van de 2,4 miljoen sociale huurwoningen worden er zo'n 700.000 bewoond door mensen die te veel verdienen om daar recht op te hebben. Ze verhuizen niet, want dan verdubbelen al gauw de woonlasten en ze willen de woning ook niet kopen, want blijven huren is veel goedkoper. De doorstroming is vrijwel nul, met langere wachtlijsten tot gevolg.

Inkomen laten toetsen

Van Hoek wil dat voortaan iedereen die voor het eerst een sociale huurwoning betrekt om de zoveel jaar zijn of haar inkomen moet laten toetsen. Wie dan te veel verdient, moet kiezen. Óf meer huur betalen, óf de woning kopen (tegen beperkte korting op de marktwaarde) óf verhuizen. Van Hoek noemt het een 'weeffout' van het systeem dat dit niet al veel eerder is gebeurd.

Deze aanpak levert groot geld op. Er komt een jaarlijkse stroom aan huurwoningen de markt op, waarop de woningcorporaties gemiddeld een ton boekwinst maken. Met een deel van dat geld kunnen de corporaties dan weer nieuwe woningen bouwen, terwijl het andere, veel grotere deel terugvloeit naar de overheid. Die middelen - op termijn tientallen miljarden euro's - zijn in te zetten voor verlaging van de overdrachtsbelasting, voor binnenstedelijk bouwen of voor investeren in ruimtelijke kwaliteit.

Bestaande gevallen buiten schot

Het plan van Van Hoek is niet ideaal. Een nadeel is dat alle bestaande scheefwoners buiten schot blijven. Het voordeel is dat dit de haalbaarheid van het plan juist sterk vergroot. Alle eerdere plannen om het scheefwonen aan te pakken door (selectieve) extra huurverhogingen of verhuisdwang sneuvelden in de Kamer. De bestaande huurders vormen een geduchte kiezersgroep.

De charme van het plan-Van Hoek is de combinatie van eenvoud en haalbaarheid. Geen verhuisdwang. Kortere wachtlijsten. De markt voor koopwoningen krijgt zekerheid op lange termijn. Meer doorstroming en dus ook meer business voor makelaars. Snelle invoering mogelijk.
[..]"

Bron: http://www.fd.nl/artikel/(...)t-klaar-ser-kan-huis
pi_74408976
Een verplichte annuïteitenhypotheek is natuurlijk de schrik van de banken. Die verdienen grof geld aan de aflossingsvrije constructies i.c.m. sparen en beleggen.
Ik vind het geen slecht idee. Al die constructies om zo lang mogelijk "belastingvoordeel" te hebben zijn verkapte subsidies aan banken en hebben de huizenprijzen opgedreven. Ik denk dat de prijzen wel zullen stagneren als dit plan wordt doorgevoerd want er zal afgelost moeten worden.

Ik vraag me wel af of er werkelijk zoveel scheefhuurders zijn en of deze alleen voor de lage maandlasten in een sociale huurwoning zitten. Daarbij betalen zij wel de volle mep aan belastingen en komen, doordat ze aftrekposten missen, (net) niet in aanmerking voor eventuele toeslagen. Een gezin in een huurwoning draagt bijvoorbeeld meer bij aan kinderopvang dan een gezin met hetzelfde bruto salaris in een koopwoning.

[ Bericht 34% gewijzigd door Prutzenberg op 05-11-2009 06:34:29 (Eerst koffie drinken, dan posten...) ]
pi_74410835
quote:
Op donderdag 5 november 2009 06:23 schreef Prutzenberg het volgende:
Een verplichte annuïteitenhypotheek is natuurlijk de schrik van de banken. Die verdienen grof geld aan de aflossingsvrije constructies i.c.m. sparen en beleggen.
Ik vind het geen slecht idee. Al die constructies om zo lang mogelijk "belastingvoordeel" te hebben zijn verkapte subsidies aan banken en hebben de huizenprijzen opgedreven. Ik denk dat de prijzen wel zullen stagneren als dit plan wordt doorgevoerd want er zal afgelost moeten worden.

Ik vraag me wel af of er werkelijk zoveel scheefhuurders zijn en of deze alleen voor de lage maandlasten in een sociale huurwoning zitten. Daarbij betalen zij wel de volle mep aan belastingen en komen, doordat ze aftrekposten missen, (net) niet in aanmerking voor eventuele toeslagen. Een gezin in een huurwoning draagt bijvoorbeeld meer bij aan kinderopvang dan een gezin met hetzelfde bruto salaris in een koopwoning.
als ik het goed lees kan je gewoon elke hypotheek constructie gebruiken die je wil, alleen de overheid ziet het als een annuiteit...
  donderdag 5 november 2009 @ 09:55:15 #150
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74410988
quote:
Op donderdag 5 november 2009 09:48 schreef trekker25 het volgende:

[..]

als ik het goed lees kan je gewoon elke hypotheek constructie gebruiken die je wil, alleen de overheid ziet het als een annuiteit...
Hoe kun je een aflossingsvrije hypotheek zien als een lening die wordt afgelost?
---
pi_74411290
quote:
Op donderdag 5 november 2009 09:55 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Hoe kun je een aflossingsvrije hypotheek zien als een lening die wordt afgelost?
Simpel, belastingtechnisch. De belasting gaat uit van een annuïteitssituatie waarbij de HRA elk jaar minder wordt. Of je hypotheek dat nou wel of niet doet, is niet relevant.
pi_74411834
Dit houdt dus in dat aflossingsvrije hypotheken minder interessant gaan worden en dat (verstandige) mensen eerder voor een annuïteitenhypotheek gaan kiezen in plaats van een spaarhypotheek.
pi_74412880
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:29 schreef Prutzenberg het volgende:
Dit houdt dus in dat aflossingsvrije hypotheken minder interessant gaan worden en dat (verstandige) mensen eerder voor een annuïteitenhypotheek gaan kiezen in plaats van een spaarhypotheek.
, idd
pi_74414611
quote:
Op donderdag 5 november 2009 02:44 schreef dvr het volgende:
"[..] Maandag kwam de directeur van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid Taco van Hoek met een eigen plan, dat inclusief tabellen en grafieken twintig kantjes telt. Het plan, gepresenteerd op een bijeenkomst van Bouwend Nederland, pretendeert niet alle problemen op te lossen, maar wel de meest dringende en ook nog op een manier die de schatkist geld oplevert.

Hypotheekrenteaftrek

Het eerste punt is beperking, maar geen afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. De fiscus zou alle hypotheken moeten opvatten als een annuïtaire lening waarop wordt afgelost. Voordeel voor de schatkist is dan dat de fiscale aftrek in de loop van de tijd daalt. Voordeel voor de woningmarkt is dat starters ondersteuning blijven houden. Dat is belangrijk, want juist in de eerste jaren zijn de woonlasten het hoogst.

Tweede punt is de vastgelopen huurmarkt. Dat wordt vooral veroorzaakt door het 'scheefwonen': van de 2,4 miljoen sociale huurwoningen worden er zo'n 700.000 bewoond door mensen die te veel verdienen om daar recht op te hebben. Ze verhuizen niet, want dan verdubbelen al gauw de woonlasten en ze willen de woning ook niet kopen, want blijven huren is veel goedkoper. De doorstroming is vrijwel nul, met langere wachtlijsten tot gevolg.

Inkomen laten toetsen

Van Hoek wil dat voortaan iedereen die voor het eerst een sociale huurwoning betrekt om de zoveel jaar zijn of haar inkomen moet laten toetsen. Wie dan te veel verdient, moet kiezen. Óf meer huur betalen, óf de woning kopen (tegen beperkte korting op de marktwaarde) óf verhuizen. Van Hoek noemt het een 'weeffout' van het systeem dat dit niet al veel eerder is gebeurd.

Deze aanpak levert groot geld op. Er komt een jaarlijkse stroom aan huurwoningen de markt op, waarop de woningcorporaties gemiddeld een ton boekwinst maken. Met een deel van dat geld kunnen de corporaties dan weer nieuwe woningen bouwen, terwijl het andere, veel grotere deel terugvloeit naar de overheid. Die middelen - op termijn tientallen miljarden euro's - zijn in te zetten voor verlaging van de overdrachtsbelasting, voor binnenstedelijk bouwen of voor investeren in ruimtelijke kwaliteit.

Bestaande gevallen buiten schot

Het plan van Van Hoek is niet ideaal. Een nadeel is dat alle bestaande scheefwoners buiten schot blijven. Het voordeel is dat dit de haalbaarheid van het plan juist sterk vergroot. Alle eerdere plannen om het scheefwonen aan te pakken door (selectieve) extra huurverhogingen of verhuisdwang sneuvelden in de Kamer. De bestaande huurders vormen een geduchte kiezersgroep.

De charme van het plan-Van Hoek is de combinatie van eenvoud en haalbaarheid. Geen verhuisdwang. Kortere wachtlijsten. De markt voor koopwoningen krijgt zekerheid op lange termijn. Meer doorstroming en dus ook meer business voor makelaars. Snelle invoering mogelijk.
[..]"

Bron: http://www.fd.nl/artikel/(...)t-klaar-ser-kan-huis
Scheefwoners wegjagen is erg dom, mensen die geld verdienen zullen wegtrekken uit de huurwoningen: gevolg: veel meer tokkiewijken

De anuitaire HRA zal er alleen toe leiden dat men vaker een nieuwe lening neemt
Beter is het om de bijtelling te verhogen tot 50% van de HRA

Als de corporaties nu geen bouwgrond krijgen om te bouwen zullen ze dat dan ook niet krijgen

Beter is het om veel oude tochtige slecht geisoleerde galerijwoningen uit de jaren 60 af te breken en te vervangen door nieuwbouw met parkeerplaatsen in de kelder, minder grasvelden en perken en hoger bouwen met betere zonbenutting, dus op de plaats van een 100 oude grote galerij huurwoningen met parkeerplaats en grasveld kunnen 300 a 400 nieuwe energiezuinige huurwoningen gebouwd worden.
Als er meer aanbod van huurwoningen komt zullen mensen die meer verdienen vanzelf beter gaan wonen en de prachtwijken zullen afnemen

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 05-11-2009 12:06:47 ]
pi_74416065
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:00 schreef henkway het volgende:

De anuitaire HRA zal er alleen toe leiden dat men vaker een nieuwe lening neemt
Da's heel simpel tegen te gaan met constructies die er nu ook al zijn: bijleenregeling en maximaal 30 jaar recht op HRA, eventueel die max 30 jaar absoluut maken, in plaats van per leningdeel (dus eerste lening in 2010 heeft recht op HRA tot 2040, voor een hogere lening in 2020 eindigt de HRA ook in 2040, ipv 2050 zoals nu)
quote:
Beter is het om veel oude tochtige slecht geisoleerde galerijwoningen uit de jaren 60 af te breken en te vervangen door nieuwbouw met parkeerplaatsen in de kelder, minder grasvelden en perken en hoger bouwen met betere zonbenutting, dus op de plaats van een 100 oude grote galerij huurwoningen met parkeerplaats en grasveld kunnen 300 a 400 nieuwe energiezuinige huurwoningen gebouwd worden.
Als er meer aanbod van huurwoningen komt zullen mensen die meer verdienen vanzelf beter gaan wonen en de prachtwijken zullen afnemen
Jij bedoelt zeg maar 'n vinex wijk maar dan met nog minder groen en ruimte? Denk niet dat dat veel beter verdienend volk zal aantrekken.
pi_74418216
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:49 schreef anboni het volgende:

[..]

Da's heel simpel tegen te gaan met constructies die er nu ook al zijn: bijleenregeling en maximaal 30 jaar recht op HRA, eventueel die max 30 jaar absoluut maken, in plaats van per leningdeel (dus eerste lening in 2010 heeft recht op HRA tot 2040, voor een hogere lening in 2020 eindigt de HRA ook in 2040, ipv 2050 zoals nu)
[..]

Jij bedoelt zeg maar 'n vinex wijk maar dan met nog minder groen en ruimte? Denk niet dat dat veel beter verdienend volk zal aantrekken.
Nee, gewoon het verschil in ruimte-benutting tussen oude prachtwijken en huidige bouw.

De moderne bouw heeft een veel betere ruimtebeslag, door hoogtebouw.
Galerijflats uit de jaren 60 van vier hoog hebben vaak, enorme parkeervelden, grasvelden waar niemand komt, afstand tot de rijweg met perkjes ipv moderne bestrating, veel te veel straten, een heel slechte benutting van de zon en een slechte infrastructuur van kabels en riolen

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 05-11-2009 14:00:19 ]
  donderdag 5 november 2009 @ 14:03:35 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74418531
quote:
Op donderdag 5 november 2009 09:55 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Je stort geld in een spaarpotje bij de bank dat uiteindelijk dient voor de aflossing. Maar je hypotheekschuld blijft staan. Dit om maximaal te profiteren van de HRA>
The End Times are wild
pi_74421000
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je stort geld in een spaarpotje bij de bank dat uiteindelijk dient voor de aflossing. Maar je hypotheekschuld blijft staan. Dit om maximaal te profiteren van de HRA>
Ik vermoed dat je in de war bent met een spaarhypotheek. Met een aflossingsvrije hypotheek betaal je alleen rente, en aan het einde van de looptijd staat de volledige schuld nog open. Natuurlijk kun/moet je zelf sparen om op het eind de schuld af te lossen, maar dat is geen vereiste om de hypotheek aan te gaan. Of je dit bij de bank/belastingdienst/verzekeraar/maffia doet maakt (voor de hypotheekverstrekker) niet echt uit.
pi_74421489
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:53 schreef henkway het volgende:

[..]

De moderne bouw heeft een veel betere ruimtebeslag, door hoogtebouw.
Galerijflats uit de jaren 60 van vier hoog hebben vaak, enorme parkeervelden, grasvelden waar niemand komt, afstand tot de rijweg met perkjes ipv moderne bestrating, veel te veel straten, een heel slechte benutting van de zon en een slechte infrastructuur van kabels en riolen
Die galerijflats zijn best wel efficient daar is toen over nagedacht. Parkeerplaatsen zijn er net voldoende. Ze zijn goed op de zon gebouwd. Groen heb je echt nodig want anders wordt het in de zomer een broeikas waar je 's nachts niet kunt slapen. Het aantal straten is ook efficient genoeg. Ga maar eens narekenen hoeveel mensen er in zulke wijke wonen. Het enige nadeel is dat de isolatie slecht is maar dat is ook een kwestie van een kleine renovatie.
pi_74421631
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:11 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je in de war bent met een spaarhypotheek. Met een aflossingsvrije hypotheek betaal je alleen rente, en aan het einde van de looptijd staat de volledige schuld nog open. Natuurlijk kun/moet je zelf sparen om op het eind de schuld af te lossen, maar dat is geen vereiste om de hypotheek aan te gaan. Of je dit bij de bank/belastingdienst/verzekeraar/maffia doet maakt (voor de hypotheekverstrekker) niet echt uit.
De grap is dat spaarhypotheken per definitie aflossingsvrij zijn. Aflossingsvrij wil namelijk zeggen dat de schuld gedurende de hele looptijd hetzelfde blijft, wat ook het geval is bij een spaar of beleggingshypotheek. Het verschil tussen een zuiver aflossingsvrije hypotheek en wat meestal een spaarhypotheek wordt genoemd is dat er bij een spaarhypotheek aan die schuld een spaarpolis wordt gekoppeld, die tot doel heeft de schuld aan het eind van de looptijd af te lossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')