abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juni 2010 @ 12:39:52 #181
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_82611224
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 20:28 schreef Saak het volgende:
ben trouwens alleen nog maar in Oostenrijk, Zwitserland en oost Frankrijk (franse alpen) wezen rondtrekken. ben van plan om in laat zomer naar Scandinavië te gaan met een goede vrind ipv familie
Daar wil ik ook nog eens heen ja. Zweden of Noorwegen. Vergeleken met de uitgestrekte & super dun bevolkte bossen daar, lijken de Ardennen net een stadspark
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  donderdag 10 juni 2010 @ 19:32:48 #182
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_82632062
mn ex woont in zweden...daar durf ik niet meer heen..
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_82635790
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 12:43 schreef Bestolene het volgende:
http://www.textfiles.com/wdirectory.html

staan aantal leuke tutorials bij, ook over Survivalism
Wat een geweldige sites
  vrijdag 11 juni 2010 @ 12:43:31 #184
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_82660376
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 20:40 schreef Green1 het volgende:
Wat een geweldige sites
Zeker wel interresant, 'tis alleen een beetje oud.
"Our focus is on the years 1980-1995" & dus voor een flink deel achterhaald.
Uiteraard zijn qua survival de meeste tips & trics redelijk "tijdloos", maar toch ...
pi_82751482
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 18:18 schreef BarraCupraCuda het volgende:
wat dom!
Ik ben al heel lang op zoek naar iets wat ik niet kan vinden en vergeet het hier te vragen.
Ik zou graag voor een aantal van mijn messen kydex sledes maken/kopen.
[ afbeelding ]
Nu nog een winkel die kydex of een soortgelijk kunststof verkoopt (en dan niet dat ik gelijk 40 platen van 1 bij 1 meter aan hoef te schaffen.)

Probeer 't hier eens: http://outdoorsuppliesuk.com/classicknifekits/sheath/sheath.html

Ik heb een keer op ebay een custom made kydex sheath voor een Fallkniven F1's gekocht. Deze paste dus niet lekker. Ik heb nog wel geprobeerd deze passend te maken door hem te verwarmen boven een aansteker en daarna in de juiste vorm te kneden. Dat ging wel redelijk maar of het mes werd niet goed vastgeklemd in de sheath, of het heft beschadigde. En de zwarte coating op het lemmet sleet eraf. Heb dat ding dus weggegooid.
  maandag 14 juni 2010 @ 23:18:58 #186
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_82814328
quote:
Op zondag 13 juni 2010 18:21 schreef Keoni het volgende:

[..]

Probeer 't hier eens: http://outdoorsuppliesuk.com/classicknifekits/sheath/sheath.html

Ik heb een keer op ebay een custom made kydex sheath voor een Fallkniven F1's gekocht. Deze paste dus niet lekker. Ik heb nog wel geprobeerd deze passend te maken door hem te verwarmen boven een aansteker en daarna in de juiste vorm te kneden. Dat ging wel redelijk maar of het mes werd niet goed vastgeklemd in de sheath, of het heft beschadigde. En de zwarte coating op het lemmet sleet eraf. Heb dat ding dus weggegooid.
zonde... ik zag op youtube een hoe maak ik zelf een sleath, is heel makkelijk.... als je zelf een gamma bent
maar daar verwarmen ze het in de over maar werkte wel super! maar thanks voor de tip zal eens kijken!
stay frosty
pi_82975915
Hallo mensen

Ben zo eens een beetje dit topic aan het doorkijken, erg interessant.

Ik heb een hypothetische vraag aan de posters hier, stel dat de olieramp in Mexico inderdaad apocalyptische vormen zal aannemen en al het leven op aarde wordt bedreigd. Als er grote gebieden onbewoonbaar zijn geworden zal de mens gaan emigreren naar beter bewoonbare gebieden. Iemand enig idee of gedachtes over wat en welke plaatsen op aarde nog bewoonbaar zullen zijn? En hoe zo’n migratie er in theorie uit zou kunnen zien?
when hatred consumes us
we perceive enemies everywhere
  vrijdag 18 juni 2010 @ 13:51:56 #188
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_82977298
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:24 schreef Procella het volgende:
Hallo mensen

Ik heb een hypothetische vraag aan de posters hier, stel dat de olieramp in Mexico inderdaad apocalyptische vormen zal aannemen en al het leven op aarde wordt bedreigd. Als er grote gebieden onbewoonbaar zijn geworden zal de mens gaan emigreren naar beter bewoonbare gebieden. Iemand enig idee of gedachtes over wat en welke plaatsen op aarde nog bewoonbaar zullen zijn? En hoe zo’n migratie er in theorie uit zou kunnen zien?
Ben er vanaf dag 1 mee bezig Ik verwacht dat er een substantiele kans aanwezig is dat de US economisch in elkaar stort hierdoor. Zal ongetwijfeld impact hebben op Europa.

Met Nederland als dichtbevolkt gebied zou ik zeggen "get the hell out of dodge". Zelf zit ik in een Oostblok land momenteel met naast een huurflat in een grote stad nog 1 huis in een dorp tegen de Poolse grens en 1 berghut met moestuin, bijen en andere ongein (pc, electronica).

Moet wel op tijd daar komen natuurlijk Daarnaast een hoop key contacts overal in de wereld met de afspraak dat we als netwerk elkaar ondersteunen. Dat wil zeggen dat er scenarios zijn waarbij vluchtroutes zijn bepaald met verschillende BC factoren.
pi_82984244
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:51 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Ben er vanaf dag 1 mee bezig Ik verwacht dat er een substantiele kans aanwezig is dat de US economisch in elkaar stort hierdoor. Zal ongetwijfeld impact hebben op Europa.

Met Nederland als dichtbevolkt gebied zou ik zeggen "get the hell out of dodge". Zelf zit ik in een Oostblok land momenteel met naast een huurflat in een grote stad nog 1 huis in een dorp tegen de Poolse grens en 1 berghut met moestuin, bijen en andere ongein (pc, electronica).

Moet wel op tijd daar komen natuurlijk Daarnaast een hoop key contacts overal in de wereld met de afspraak dat we als netwerk elkaar ondersteunen. Dat wil zeggen dat er scenarios zijn waarbij vluchtroutes zijn bepaald met verschillende BC factoren.
Ik denk inderdaad ook dat deze situatie nog wel eens grote economische gevolgen kan hebben die ook hier merkbaar zullen zijn. Je zegt dat je er vanaf dag 1 mee bezig bent, bedoel je dan dag 1 van deze olieramp?

Je lijkt je echt voor te bereiden voor eventuele uitkomende doemscenario’s! Alleen is de manier waarop jij dat doet denk ik niet zomaar voor iedereen zomaar uitvoerbaar, vrees ik

Ik vraag me naar aanleiding van je posting gelijk nog veel meer af, waarom heb je bv voor een Oostblokland gekozen, je hebt je daar dus ook echt gevestigd? Kun je daar ook in je levensonderhoud voorzien, heb je daar een baan? En als er werkelijk doemscenario's zouden uitkomen als bv giftige regens als gevolg van het royale gebruik van Corexit, welke gebieden zullen daar het minst onder te lijden hebben denk je, de regio waar jij nu bent? En zou er dan een verschil zijn tussen de laaglanden en de gebergtes en zoja waarom?

Ik zou me persoonlijk ook kunnen voorstellen dat als er werkelijk een situatie ontstaat waarin mensen zullen moeten vluchten, het ook zou helpen als mensen zich groeperen om elkaar te kunnen helpen en zichzelf als groep beter te kunnen verdedigen. Geldt dat voor jou ook? Je geeft al aan dat je wereldwijd contacten hebt, hoe vinden al die mensen elkaar vraag ik me af.

Laatste vraag, wat zijn bc factoren? En ohja, wat zou voor jou het moment zijn om te besluiten naar je berghut te vertrekken? Veel vragen, maar ik probeer me een beetje te oriënteren voor zover mogelijk dan. De meeste mensen met wie ik hierover gesproken heb lijken te denken dat het allemaal wel los zal lopen, ik krijg er zelf daarentegen een steeds ongeruster gevoel over . En me een beetje proberen te informeren kan nooit kwaad, toch
when hatred consumes us
pi_82985755
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:51 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Hoe ben je er ooit zo toe gekomen om je hier mee bezig te houden?
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:24:53 #191
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_82986972
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:24 schreef Procella het volgende:
Hallo mensen

Hangt ervan af waar die onbewoonbare gebieden zich bevinden. 75% van de wereld bevolking woont aan kust gebieden. Als die gebieden er aan gaan zal er een massale volksverhuizing plaats vinden, echter ... de gebieden waar men heen trekt zijn ook al bewoond & kunnen dit soort aantallen doorgaands niet aan.

Die migratie gaat er dus heel erg grimmig uitzien. Oorlog, genocide & ander geweld is eerder regel dan uitzondering in dergelijke situaties. Hongersnood zal nog de meeste slachtoffers maken.

Ik verwacht overigens eerder een economische ineenstorting van het al kwakkelende financiele systeem wereldwijd dan dat wij hier last hebben van de vervuiling (Olie, Corexit etc).

Ik probeer al jaren een degelijke analyse te maken van plaatsen waar ik heen zou kunnen vluchten in geval van ...
Maar dat is onmogelijk. Hangt teveel van toevalligheden e.d. af.

Dun bevolkte, hoog gelegen gebieden zijn i.i.g. beter dan overbevolkte laag gelegen gebieden.
pi_82989241
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:24 schreef R0N1N het volgende:

Dun bevolkte, hoog gelegen gebieden zijn i.i.g. beter dan overbevolkte laag gelegen gebieden.
Verder kwam ik dus ook nietxD
En als het er op aan komt ben je heus niet de enige die richting dat bewuste gebied gaat
Met de auto kom je nergens als er zo'n grote volksverhuizing plaats vind
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 17:20:57 #193
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_82989642
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:11 schreef Saak het volgende:

[..]

En als het er op aan komt ben je heus niet de enige die richting dat bewuste gebied gaat
Psies. DAT is nog het grootste probleem met dat soort volksverhuizingen. Die gebieden worden overspoelt met 'vluchtelingen' waardoor het ook daar chaos wordt. Voor zover je al op bestemming aan weet te komen tussen de stromen met mensen door.

In veel gevallen ben je als thuisblijver net zo goed / slecht af.
pi_82989910
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
Slotje dan maar?
pi_82990140
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:24 schreef R0N1N het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hangt ervan af waar die onbewoonbare gebieden zich bevinden. 75% van de wereld bevolking woont aan kust gebieden. Als die gebieden er aan gaan zal er een massale volksverhuizing plaats vinden, echter ... de gebieden waar men heen trekt zijn ook al bewoond & kunnen dit soort aantallen doorgaands niet aan.

Die migratie gaat er dus heel erg grimmig uitzien. Oorlog, genocide & ander geweld is eerder regel dan uitzondering in dergelijke situaties. Hongersnood zal nog de meeste slachtoffers maken.

Ik verwacht overigens eerder een economische ineenstorting van het al kwakkelende financiele systeem wereldwijd dan dat wij hier last hebben van de vervuiling (Olie, Corexit etc).

Ik probeer al jaren een degelijke analyse te maken van plaatsen waar ik heen zou kunnen vluchten in geval van ...
Maar dat is onmogelijk. Hangt teveel van toevalligheden e.d. af.

Thanks

Nog steeds even uitgaande van de worstcasescenario's over deze olieramp, van wat ik zo een beetje gelezen heb hier en daar zou de hele oostelijke helft van de US ernstig in gevaar kunnen zijn en onbewoonbaar kunnen worden. De olie zal uiteindelijk ook via de warme golfstroom Europa bereiken. Ik vraag me dus idd af of er een inschatting gemaakt zou kunnen worden welke gebieden hier het hardst getroffen zouden kunnen worden en waar het mogelijk 'minder erg' zou kunnen zijn.

Over hoe die migratie er uit zou kunnen zien, ik zou me net als jij kunnen voorstellen dat dat niet mooi zal zijn en er inderdaad sprake zal zijn van veel geweld en ellende.

Buschetta heeft wel een plek uitgekozen als ik hem zo lees, maar zoals ik al zei denk ik dat jezelf op die manier voorbereiden niet zomaar voor iedereen mogelijk is.

Maar je zou verschillende 'what if' plannen kunnen maken toch? Dus, als de nood hoog zou worden, zou je in theorie ook met minder voorbereidingen kunnen proberen te vluchten, 'voordeel' van geen plek vooraf uitkiezen is dat je afhankelijk van hoe de situatie dan is je bestemming zou kunnen kiezen. Moet je idd wel weten hoe je daar het snelst kan komen en wat het moment zou moeten zijn om daadwerkelijk te vertrekken.

Als de mens ooit geconfronteerd zou worden met giftige regens denk ik dat idd een hooggebergte dan relatief een veiliger plek is dan de laaglanden, omdat de regenwolken daar meer over de flanken uitregenen. Maar ik heb verder geen verstand van bergklimaten ofzo, dus mogelijk zit ik er helemaal naast

En om in een hooggebergte te overleven zonder dat je daar een vooraf ingerichte berghut oid hebt zal zeker de nodige voorbereidingen vergen. Ook vandaar ook mijn interesse in dit topic.
when hatred consumes us
pi_82990195
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:11 schreef Saak het volgende:

[..]

Dat had ik idd ook al bedacht. Tenzij je als een van de eersten zou vertrekken, dan maak je misschien nog een kans je bestemming te bereiken.

Daarom vraag ik me dan ook af, wat zou het juiste moment zijn te besluiten je biezen te pakken?
when hatred consumes us
pi_82990370
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Psies. DAT is nog het grootste probleem met dat soort volksverhuizingen. Die gebieden worden overspoelt met 'vluchtelingen' waardoor het ook daar chaos wordt. Voor zover je al op bestemming aan weet te komen tussen de stromen met mensen door.

Juist daarom lijkt het me nuttig daar vooraf over na te denken en je daarbij niet op maar 1 plek te richten. Tenzij je je vooraf installeert zoals Buschetta.

Ik denk dat thuisblijven sowieso geen goeie optie is als de pleuris ooit echt zal uitbreken, op wat voor manier dan ook.
when hatred consumes us
  zaterdag 19 juni 2010 @ 19:21:56 #198
307548 Estola
Ondertitel
pi_83028608
Het allerbelangrijkste is natuurlijk om vooral te blijven ademhalen!
Doei
  zaterdag 19 juni 2010 @ 22:21:35 #199
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_83035876
In geval van een wereldwijde vernietiging van de "beschaafde" wereld lijkt het me het slimste om te groeperen, bij voorkeur minimaal enkele tientallen mensen. Vervolgens zo snel mogelijk zorgen dat je met z'n allen kunt overleven, dus je hebt een goede schuilplaats nodig (afhankelijk van de situatie), water- en voedselvoorzieningen, bescherming tegen vijanden(?). Als je de basisvoorzieningen op orde hebt kun je aan comfort gaan werken en contacten leggen met soortgelijke groepen.

Veel waarschijnlijker is een ramp op regionaal niveau, waarbij je maximaal een paar weken zult moeten overleven. Ik zou in elk geval proberen om met m'n satphone evacuatie te regelen. Als dat niet lukt: overleven en proberen de tijd uit te zitten totdat hulp arriveert.
  zondag 20 juni 2010 @ 16:20:03 #200
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_83058770
om heel eerlijk te zijn denk ik dat de olieramp alleen een economische TEOTWAWKI
stay frosty
  zondag 20 juni 2010 @ 16:23:02 #201
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_83058935
ik denk ook dat voorbereiding maar 45% kans van slagen geeft.
je eigen skillz en intelligentie en persoonlijkheid is de ander 45%
en dan heb je nog altijd de 10% luck factor!

want je kan rambo zijn als je uit een boom pleurt en 2 benen breekt ben je dood.
stay frosty
pi_83089410
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:20 schreef BarraCupraCuda het volgende:
om heel eerlijk te zijn denk ik dat de olieramp alleen een economische TEOTWAWKI
Waarom de ' '?

Ik denk ook dat hier in het westen we eerst met de economische gevolgen van de olieramp te maken krijgen. Maar het ziet er steeds meer naar uit dat dit lek niet zomaar te dichten valt, dat de schade nu al veel erger is dan 'ons' verteld wordt en er het hele probleem veel groter en gecompliceerder is dan het leek te zijn.

Als het inderdaad zo zou zijn dat de leiding ook lekt onder de zeebodem en de bodem steeds verder erodeert totdat er een groot gat onstaat waaruit het hele oliereservoir daar zal weglekken, hebben we straks oceanen vol olie die zullen sterven.
when hatred consumes us
  maandag 21 juni 2010 @ 12:59:42 #203
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_83094205
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 17:40 schreef Procella het volgende:

[..]

Juist daarom lijkt het me nuttig daar vooraf over na te denken en je daarbij niet op maar 1 plek te richten. Tenzij je je vooraf installeert zoals Buschetta.

Ik denk dat thuisblijven sowieso geen goeie optie is als de pleuris ooit echt zal uitbreken, op wat voor manier dan ook.
Thuisblijven is optie 1. Tenzij je middenin een stad woont, zit je thuis neter dan je denkt.
In Nederland heb je dan eigenlijk maar 2 problemen om rekening mee te houden. Wateroverlast & Voedsel.
Breken de dijken, heb je een probleem - Voedsel wordt hier massaal geimporteerd, aangezien we onvoldoende land hebben om alle 16 miljoen NLers zelf van voedsel te voorzien. Hongersnood is dus onvermijdelijk.

Weggaan is optie 2. Waarheen hangt van de details van de 'ramp' af.
Ik ben wel al bezig met het zoeken van tenminste 3 locaties (Bug Out Locations / safeareas) die ver van elkaar af liggen.
Mocht de 1 niet bereikbaar zijn, dan gaan we naar de ander. + uitzoeken hoe daar te komen. (Ook als de brug er b.v. niet meer is e.d.)

Geld om ergens grond te kopen heb ik helaas niet, anders had ik het ws al gedaan.

Oost Europa is ook geen slechte keus daarvoor. Stukken dunner bevolkt dan het westen & nog veelal zelfvoorzienend.

Nadeel van een vooraf ingerichte locatie is dat je er eerst nog maar moet zien te komen & hopen dat er niet iemand anders zijn intrek heeft genomen voor je aankomt, of gewoon de boel geplunderd & gesloopt is. (Zelfs nu in goede tijden al een serieus probleem voor velen. (zie Yankee survivalists websites )
  maandag 21 juni 2010 @ 13:06:52 #204
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_83094451
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:23 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik denk ook dat voorbereiding maar 45% kans van slagen geeft.
je eigen skillz en intelligentie en persoonlijkheid is de ander 45%
en dan heb je nog altijd de 10% luck factor!

want je kan rambo zijn als je uit een boom pleurt en 2 benen breekt ben je dood.
Dat zie ik toch net ff anders.

Het begint met ~100% luck factor.
Zit je, toevallig, op het juiste moment op de juiste plek ? of kop je die meteoriet recht op 't midden ?
Daarna wordt het 50-50 met de vervolg keuzes die je maakt. (weggaan (waarheen ?) of blijven etc.)
Deels moet je de juiste keuze maken, deels kun je toch domme pech hebben hierbij.
DAARNA komen pas die skillz & persoonlijkheid om de hoek kijken. Geen skills ? 95% kans op ellendig einde.
Heet je Rambo ? 75% kans op goed einde (als je maar niet ziek wordt of je benen breekt )
pi_83103732
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:59 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Thuisblijven is optie 1. Tenzij je middenin een stad woont, zit je thuis neter dan je denkt.
In Nederland heb je dan eigenlijk maar 2 problemen om rekening mee te houden. Wateroverlast & Voedsel.
Breken de dijken, heb je een probleem - Voedsel wordt hier massaal geimporteerd, aangezien we onvoldoende land hebben om alle 16 miljoen NLers zelf van voedsel te voorzien. Hongersnood is dus onvermijdelijk.

Weggaan is optie 2. Waarheen hangt van de details van de 'ramp' af.
Ik ben wel al bezig met het zoeken van tenminste 3 locaties (Bug Out Locations / safeareas) die ver van elkaar af liggen.
Mocht de 1 niet bereikbaar zijn, dan gaan we naar de ander. + uitzoeken hoe daar te komen. (Ook als de brug er b.v. niet meer is e.d.)

Geld om ergens grond te kopen heb ik helaas niet, anders had ik het ws al gedaan.

Oost Europa is ook geen slechte keus daarvoor. Stukken dunner bevolkt dan het westen & nog veelal zelfvoorzienend.

Nadeel van een vooraf ingerichte locatie is dat je er eerst nog maar moet zien te komen & hopen dat er niet iemand anders zijn intrek heeft genomen voor je aankomt, of gewoon de boel geplunderd & gesloopt is. (Zelfs nu in goede tijden al een serieus probleem voor velen. (zie Yankee survivalists websites )
Hm, ik woon in een stad

Waar ik benieuwd naar ben, aan welke 'eisen' moeten de de locaties die je uitkiest allemaal aan voldoen? Bevolkingsdichteid is er dus een, en de hoogte is idd ook niet onbelangrijk. Nog meer criteria?
when hatred consumes us
  maandag 21 juni 2010 @ 19:24:30 #206
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_83111837
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:25 schreef Procella het volgende:

[..]

Hm, ik woon in een stad

Waar ik benieuwd naar ben, aan welke 'eisen' moeten de de locaties die je uitkiest allemaal aan voldoen? Bevolkingsdichteid is er dus een, en de hoogte is idd ook niet onbelangrijk. Nog meer criteria?
Gewoon naar de plek gaan waar je evacuatieheli verborgen staat

Zouden er mensen zijn die zo'n ding klaar hebben staan?
pi_83114315
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:24 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Gewoon naar de plek gaan waar je evacuatieheli verborgen staat

Zouden er mensen zijn die zo'n ding klaar hebben staan?
Presidenten en andere mensen met een hoge functie, geen idee of dat in Nederland zo is, in Amerika wel.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 12:42:03 #208
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_83138704
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:25 schreef Procella het volgende:

[..]

Hm, ik woon in een stad

Same here, 1 van de grootste van 't land nog wel

Goede, vruchtbare grond voor land/tuin-bouw en/of veestapel.
Een water bron. (meer, rivier etc.)
Uit de buurt van vulkanen & breuklijnen.

In of nabij een dorp is aan te raden, maar vaak lastig tussen te komen, vooral als de ellende al onderweg is. Daar zou je nu al tussen moeten komen. Daarom is wat Buschetta doet ook zo gek nog niet. Als je die mogelijkheid hebt, uiteraard.

Bij voorkeur in een eenvoudig af te sluiten gebied, a la een vallei o.i.d. (NIET op de 'bodem' bivakkeren i.v.m. flashfloods !)

Nabijheid van vesting of legerbasis kan ook voordelen hebben. Let wel, die soldaten kunnen in geval van totale chaos en het uiteenvallen van 'staten' ook een probleem gaan vormen, maar om je gebied te beveiligen tegen de rest van de wereld kun je haast niet zonder.
pi_83152207
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:42 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Same here, 1 van de grootste van 't land nog wel

Goede, vruchtbare grond voor land/tuin-bouw en/of veestapel.
Een water bron. (meer, rivier etc.)
Uit de buurt van vulkanen & breuklijnen.

In of nabij een dorp is aan te raden, maar vaak lastig tussen te komen, vooral als de ellende al onderweg is. Daar zou je nu al tussen moeten komen. Daarom is wat Buschetta doet ook zo gek nog niet. Als je die mogelijkheid hebt, uiteraard.

Bij voorkeur in een eenvoudig af te sluiten gebied, a la een vallei o.i.d. (NIET op de 'bodem' bivakkeren i.v.m. flashfloods !)

Nabijheid van vesting of legerbasis kan ook voordelen hebben. Let wel, die soldaten kunnen in geval van totale chaos en het uiteenvallen van 'staten' ook een probleem gaan vormen, maar om je gebied te beveiligen tegen de rest van de wereld kun je haast niet zonder.
dank voor je antwoord Ik kom er later nog op terug!
when hatred consumes us
pi_83215661
Interessant maar eigenlijk is het allemaal al een keer gezegd
mij lijkt het oosten van Rusland echt heel rustig. En toch veel meren en bergen en bos, alleen een beetje koud.
Je hoort nooit wat over dat gebied
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 13:28:41 #211
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_83323399
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar dit lijkt me een _enigszins_ betaalbaar initieel ontsnappingsvehikel. Uiteraard second best na een heli maar dat is alleen weggelegd voor de happy few.

Met een hovercraft kun je gebruik maken van de relatief veilige waterwegen en als dat niet mogelijk is pak je een stukje land mee. Van wegen ben je niet afhankelijk zoals met de auto of fiets. Het enige nadeel is het brandstofverbruik maar als je alles goed plant kun je voldoende inslaan om je toevluchtsoord te bereiken.
pi_83326853
Hovercraft hoor je op kilometers afstand al aankomen, en het brandstofverbruik is ook 'niet zuinig'.

Ik hou het wel bij een zeilbootje, kan je ook meer meenemen. 'Waddenproof' is voor mij groot genoeg, kan je bij mooi weer naar de Oostzee, om Denemarken heen.
Ten minste, als het klimaat niet naar 'ijstijd' gaat
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 21:01:49 #213
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_83336913
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:25 schreef Resistor het volgende:
Hovercraft hoor je op kilometers afstand al aankomen, en het brandstofverbruik is ook 'niet zuinig'.

Ik hou het wel bij een zeilbootje, kan je ook meer meenemen. 'Waddenproof' is voor mij groot genoeg, kan je bij mooi weer naar de Oostzee, om Denemarken heen.
Ten minste, als het klimaat niet naar 'ijstijd' gaat
Als je een beetje kunt vissen, een destillator hebt en een zonnepaneel of windgenerator, kun je het op een zeilboot heel lang uithouden onder redelijk comfortabele omstandigheden. Maar je moet wel op de één of andere manier van je huis naar die zeilboot. Een hovercraft mag dan veel herrie maken, maar is ook lastig te stoppen.
  maandag 28 juni 2010 @ 22:33:02 #214
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_83422134
hovercrafts helikopters...dat zijn allemaal dingen die je NU zelfs niet ff fixt... when shit hits the fan zijn ze helemaal onverkrijgbaar/onbetaalbaar.
denk dat je jezelf op dat soort momenten zo klein mogelijk moet maken!
stay frosty
  dinsdag 29 juni 2010 @ 09:36:01 #215
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_83431329
quote:
Op maandag 28 juni 2010 22:33 schreef BarraCupraCuda het volgende:
hovercrafts helikopters...dat zijn allemaal dingen die je NU zelfs niet ff fixt... when shit hits the fan zijn ze helemaal onverkrijgbaar/onbetaalbaar.
denk dat je jezelf op dat soort momenten zo klein mogelijk moet maken!
Yep. Vingerhoedje als helm, broche als schild, boterkuipje als boot (+ extra velletjes A4, voor de zeilen) & omgekeerde theepot om in the wonen

Maar ff zonder gekheid, een bunkercomplex in mount cheyenne of een atoom-onderzeer in de Atlantische oceaan mogen dan de hoogste kansen bieden, erg reel is het allemaal niet voor de doorsnee forum lurker alhier.

Probeer het beste uit je situatie te halen. Meer kun je toch niet doen. Uiteindelijk beslist het lot.
Wie weet loop je een hovercraft tegen het lijf, maar zou er niet op rekenen.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 18:59:57 #216
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_83455197
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 09:36 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Yep. Vingerhoedje als helm, broche als schild, boterkuipje als boot (+ extra velletjes A4, voor de zeilen) & omgekeerde theepot om in the wonen

Maar ff zonder gekheid, een bunkercomplex in mount cheyenne of een atoom-onderzeer in de Atlantische oceaan mogen dan de hoogste kansen bieden, erg reel is het allemaal niet voor de doorsnee forum lurker alhier.

Probeer het beste uit je situatie te halen. Meer kun je toch niet doen. Uiteindelijk beslist het lot.
Wie weet loop je een hovercraft tegen het lijf, maar zou er niet op rekenen.
zie mezelf al ergens lopen... well ill be damned!
stay frosty
pi_84046968
Weet er iemand waar ik informatie kan vinden over een "survival race" in Finland? Ik heb hierover gelezen in Elsevier (vorig jaar) en wat ik me kan herinneren is dat groepen van twee personen door de natuur zo snel mogelijk naar een bepaalde plek moesten bereiken. De race duurde 4 dagen of een week. Iemand die hier meer over weet?
pi_84076559
Als je nu alvast een goed jachtwapen wilt hebben, maar dat wel legaal wilt doen, dan kun je overwegen een krachtige pcp buks aan te schaffen in combinatie met een (aantal) grote persluchtflessen.
De gemiddelde 6.35 pcp buks is makkelijk op te schroeven tot kogelsnelheden die in de buurt komen van .22 vuurwapenmunitie, en in sommige gevallen zelfs daarboven.

Ik heb zelf ook zo'n buks, en buiten dat zo'n ding met een fatsoenlijke kijker zo nauwkeurig is dat je met wat oefening en in een liggende houding makkelijk 10 schoten binnen een cirkel van 5cm schiet op een afstand van 100m, schiet je er op 75m nog gemakkelijk mee door een tefalpan en een 5cm dik ytong gipsbetonblok waar die pan tegenaan ligt.

In Engeland word op konijnen en ander klein wild gejaagd met pcp buksen die een maximale kracht van 12ft/lbs hebben. In Nederland is het legaal om de kracht zo hoog te hebben als je wilt, zolang de buks niet sprekend op een bestaand vuurwapen lijkt, een kaliber groter dan .50 (12,7mm) heeft of volautomatisch kan schieten. Verder moet je natuurlijk 18 zijn, en mag je het wapen alleen vervoeren in een daarvoor bestemd foudraal.

Met een volle luchtbuis haal je afhankelijk van de kracht en het soort buks ergens tussen de 5 en 50 schoten. Over het algemeen geld dat hoe krachtiger de buks is, hoe minder schoten je ermee kunt doen.
Die van mij doet 15 schoten en dan is de koek ver op. Op dit moment heb ik een 10l 300bar persluchtfles en daarmee kan ik de buks ongeveer 48 keer vullen.
Als je dus een of meerdere 50l flessen aanschaft, kun je een hele lange tijd jagen, zeg dat je gemiddeld 3 schoten nodig hebt voor een konijn (en dan kun je dus echt niet mikken, maargoed), dan kun je enkel op een 10l fles al 240 konijnen schieten.
Aangezien de Engelsen met hun 12ft/lbs al konijnen schieten op 50m, zal met een buks zoals de mijne, die op het moment op 115ft/lbs staat ook geen enkel probleem zijn een hert of iets dergelijks te schieten, zolang je het dier maar op de goede plaats kunt raken of als het dier ergens opgesloten zit zodat je er eventueel vaker op zou kunnen schieten.

Ook zou je ervoor kunnen kiezen een grootkaliber pcp buks te halen, bijvoorbeeld een .32 of een .50. In het geval van een .50 heb je maximaal 5 schoten, maar je haalt wel makkelijk 500ft/lbs. Dat is genoeg om een hert of een zwijn met een schot te doden ook al is de schotplaatsing niet perfect. Deze wapens worden in onder andere amerika en afrika veelvuldig gebruikt voor de jacht op gemsen, herten en ander, groter wild. Het nadeel is dan wel dat je het niet voor konijnen kunt gebruiken, tenzij je kant en klare paté wilt hebben.
Tot slot kun je er natuurlijk ook voor kiezen een kleinkaliber én een grootkaliber aan te schaffen.

De kosten zijn voor kleinkaliber nog best te doen, maar voor een compleet pakket moet je wel rekenen op minimaal 1000 euro. Een goede kleinkaliber pvp buks begint bij 450 euro, een 10l fles kost rond de 300, en dan heb je nog een vulset, kijker en wat andere accesoires nodig.
  donderdag 15 juli 2010 @ 23:53:32 #219
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_84116026
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 02:32 schreef Aelse het volgende:
Als je nu alvast een goed jachtwapen wilt hebben, maar dat wel legaal wilt doen, dan kun je overwegen een krachtige pcp buks aan te schaffen in combinatie met een (aantal) grote persluchtflessen.
De gemiddelde 6.35 pcp buks is makkelijk op te schroeven tot kogelsnelheden die in de buurt komen van .22 vuurwapenmunitie, en in sommige gevallen zelfs daarboven.

Ik heb zelf ook zo'n buks, en buiten dat zo'n ding met een fatsoenlijke kijker zo nauwkeurig is dat je met wat oefening en in een liggende houding makkelijk 10 schoten binnen een cirkel van 5cm schiet op een afstand van 100m, schiet je er op 75m nog gemakkelijk mee door een tefalpan en een 5cm dik ytong gipsbetonblok waar die pan tegenaan ligt.

In Engeland word op konijnen en ander klein wild gejaagd met pcp buksen die een maximale kracht van 12ft/lbs hebben. In Nederland is het legaal om de kracht zo hoog te hebben als je wilt, zolang de buks niet sprekend op een bestaand vuurwapen lijkt, een kaliber groter dan .50 (12,7mm) heeft of volautomatisch kan schieten. Verder moet je natuurlijk 18 zijn, en mag je het wapen alleen vervoeren in een daarvoor bestemd foudraal.

Met een volle luchtbuis haal je afhankelijk van de kracht en het soort buks ergens tussen de 5 en 50 schoten. Over het algemeen geld dat hoe krachtiger de buks is, hoe minder schoten je ermee kunt doen.
Die van mij doet 15 schoten en dan is de koek ver op. Op dit moment heb ik een 10l 300bar persluchtfles en daarmee kan ik de buks ongeveer 48 keer vullen.
Als je dus een of meerdere 50l flessen aanschaft, kun je een hele lange tijd jagen, zeg dat je gemiddeld 3 schoten nodig hebt voor een konijn (en dan kun je dus echt niet mikken, maargoed), dan kun je enkel op een 10l fles al 240 konijnen schieten.
Aangezien de Engelsen met hun 12ft/lbs al konijnen schieten op 50m, zal met een buks zoals de mijne, die op het moment op 115ft/lbs staat ook geen enkel probleem zijn een hert of iets dergelijks te schieten, zolang je het dier maar op de goede plaats kunt raken of als het dier ergens opgesloten zit zodat je er eventueel vaker op zou kunnen schieten.

Ook zou je ervoor kunnen kiezen een grootkaliber pcp buks te halen, bijvoorbeeld een .32 of een .50. In het geval van een .50 heb je maximaal 5 schoten, maar je haalt wel makkelijk 500ft/lbs. Dat is genoeg om een hert of een zwijn met een schot te doden ook al is de schotplaatsing niet perfect. Deze wapens worden in onder andere amerika en afrika veelvuldig gebruikt voor de jacht op gemsen, herten en ander, groter wild. Het nadeel is dan wel dat je het niet voor konijnen kunt gebruiken, tenzij je kant en klare paté wilt hebben.
Tot slot kun je er natuurlijk ook voor kiezen een kleinkaliber én een grootkaliber aan te schaffen.

De kosten zijn voor kleinkaliber nog best te doen, maar voor een compleet pakket moet je wel rekenen op minimaal 1000 euro. Een goede kleinkaliber pvp buks begint bij 450 euro, een 10l fles kost rond de 300, en dan heb je nog een vulset, kijker en wat andere accesoires nodig.
goed verhaal!
stay frosty
pi_84134032
Ik heb me een klein jaar geleden een weihrauch 97 aangeschaft voor als de pleuris uit breekt. Je hoeft geen luchtflessen te hebben. Alleen schiet je 1 kogeltje per keer en herladen duurt vet lang. Maar als je hiermee een ochtend gaat jagen heb je makkelijk genoeg vlees voor een paar dagen hoor.
Schedels doorboren lukt makkelijk Maar als je niets vitaals raakt rent het dier alsnog weg want veel schade doet het niet.
Een groete tip: schaf dan ook een boek aan over hoe je dieren moet slachten, zouten, roken ed. Moet ik zelf ook nog aanschaffen, weet iemand een goeie?

En als self defence wapen is het helemaal shit vanwegen het langzame laden en weinig schade. Maar daar heb ik weer andere dingen voor
pi_84160640
Ik kan je een ding vertellen, met die weihrauch schiet je op maximaal 20 meter een konijn dood of zo zwaargewond dat je hem terugvind. En zo kort ga jij zonder enige ervaring niet bij een konijn in de buurt komen. Daarbij maakt het ding lawaai, een pcp buks met een demper hoor je niet als je verder dan 10 a 15 meter van de buks verwijderd bent.

Geloof mij nou maar, ik heb er ervaring in. De enige buksen die bruikbaar zijn voor jacht zijn pcp buksen. Je zult vast af en toe een konijn kunnen schieten met een hw97, maar dan moet je geluk hebben. En in die situatie wil je niet komen, je wilt zeker weten dat je iets op tafel krijgt.

Komt nog bij dat een hw97, of welk ander veer of co2 wapen dan ook totaal niet geschikt is voor alles wat groter dan een konijn en/of verder dan 20-30 meter van je af zit.
Leuk voor de hobby dus, maar als serieus wapen waar je op moet vertrouwen om eten op tafel te krijgen is het een zeer onverstandige keus. En dan niet alleen qua kracht of accuratesse, maar ook om simpele betrouwbaarheid.
De veer van een veerbuks bijvoorbeeld gaat maar een beperkt aantal schoten mee als het om maximale kracht gaat, en een nog steeds relatief laag aantal als alles origineel blijft. Ook al pleeg je nog zoveel onderhoud, de veer slijt. Ook zijn de onderdelen van een buks met mechanische voortstuwing meer aan slijtage onderhevig omdat er meer krachten op de buks zelf staan.
Een pcp buks daarentegen is simpel te onderhouden en gaat mits dat onderhoud ook gepleegd word tienduizenden schoten mee zonder dat er ook maar een onderdeeltje hoeft te worden vervangen.

Over konijnen en ander klein wild zoals duiven slachten:
Er zijn veel boeken en filmpjes te vinden over hoe je diverse dieren moet slachten. Mijn mening is echter dat je dat het beste "live" kunt oefenen onder begeleiding van iemand die het vaker doet, je kan vertellen waar je op moet letten om te zien of het wild geen ziektes of parasieten heeft waar je voor moet oppassen en die alles natuurlijk eerst voordoet voor je het zelf moet proberen.
Ook een uitleg over welke messen je het beste kunt gebruiken en hoe je die messen makkelijk kunt onderhouden lijkt mij daarbij te horen.
Mocht iemand hier behoefte aan hebben dan stel ik mezelf beschikbaar, ik heb zeer ruime ervaring in het slachten van eekhoorns tot damherten. Ik heb ook een terrein tot mijn beschikking met flink wat bos en paden, geheel omheind en verboden terrein voor onbevoegden.
Er komt dus niemand, en eenmaal op het terrein had je net zo goed ergens midden in de jungle kunnen zitten, je hoort niets behalve de natuur. Er is daar genoeg natuurlijk materiaal aanwezig om diverse simpele of uitgebreide schuilplaatsen te maken en dergelijke. Er staan ook een hele hoop verschillende eetbare en medicinaal bruikbare planten.

Ik organiseer vaker van dit soort weekends of dagen met een maat van me. Het valt vast wel te regelen dat we jullie een keer kostenloos wat dingen bijbrengen. Ik ga er dan wel van uit dat degenen die meedoen weten wat er in een basic survival/bugout bag moet zitten en dat ook meenemen. Echt cruciale dingen zijn voldoende aanwezig, maar voor de rest word je behandeld zoals dat in het echt zou gebeuren: zo moet het, succes. Natuurlijk krijg je vooraf wat uitleg, en wij lopen rond en geven hulp waar nodig. Belangrijke dingen zoals slachten en eetbare planten worden natuurlijk vantevoren met de hele groep aangeleerd. Eventueel word er meteen wat aangeleerd over wapens en kan er met een aantal legaal te bezitten wapens woren geoefend. Dit gebeurd natuurlijk op een ander terrein waar dit legaal is en er worden alleen niet-levende doelen gebruikt.

Zo, nu heb ik wel effe genoeg getypt, als er interesse is geef ik graag verdere uitleg.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 15:15:30 #222
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_84169539
ik heb deze alleen moet nog eens een nieuwe scope kopen aangezien hij is gevallen en mn scope stuk is:
stay frosty
  zaterdag 17 juli 2010 @ 15:16:02 #223
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_84169554
owja en vogels, ratten, konijnen gaan er dood van.... been there done that toen ik 16 was
stay frosty
pi_84174599
Jup, die gaan er zeker dood van, maar zoals ik al zei moet je dan kortbij komen en geluk hebben.
Bij eender welk rampenscenario dat betekend dat je zelf voor je voedsel moet gaan zorgen heb je een wapen nodig dat betrouwbaar op een flinke afstand een dier kan omleggen.
Er zullen vast wat konijnen rondhuppelen waar je kortbij genoeg kunt komen om ze met een veerbuks met gemak om te leggen, daar gaat het niet om. Het gaat erom wat daarna komt. Konijnen leren heel snel wat het betekend als er "iemand met een lang ding in zijn handen" regelmatig wat van hun vriendjes omlegt en dan zitten ze ineens niet meer op 20 meter afstand op een sprietje gras te knabbelen als jij eraan komt. Ze zijn al weg voor jij dichtbij genoeg bent om met een veerbuks een betrouwbaar schot te plaatsen.
In Engeland bijvoorbeeld merk je dat ook. Je komt op een plek waar niet of nooit op konijnen is geschoten, en legt er op een dag makkelijk 10 of meer op een oor. Vanaf die ene dag merk je meteen dat de konijnen die er nog zitten ineens heel voorzichtig zijn geworden en dat je helemaal niet meer zo dichtbij kunt komen.
En op dat moment heb je dus een probleem als je geen wapen hebt om ze op grotere afstand effectief te kunnen raken.

Buiten dat, op konijnen alleen kun je niet overleven, sterker nog, als je alleen konijn eet ga je redelijk snel dood. Als je teveel konijn eet krijg je een tekort aan bepaalde stoffen die je nodig hebt in je lichaam en dat kan leiden tot ernstige verzwakking en uiteindelijk de dood.
Je zult dus ook grotere dieren moeten bejagen, en andere kleine dieren zoals bijvoorbeeld kippen en duiven.

Het is trouwens ook handig om voor een voorraadje fatsoenlijke stroppen te zorgen, en eventueel een of twee wat grotere vangkooien voor bijvoorbeeld vossen, dassen en ander roofwild zoals katten. Het is natuurlijk helemaal handig als je weet hoe ze werken en op wat voor plekken je die kunt gebruiken.

Nog een (oude) foto van 2 van mijn voor jacht geschikte buksen:
pi_84174854
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 18:37 schreef Aelse het volgende:
- knip
Mooie camo.
Zelf erop gespoten, of zo kant-en-klaar gekocht?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_84177848
Dat is McNett camo-form tape. Het plakt alleen op zichzelf, is zacht en beschermt tegen beschadigingen. Bruikbaar voor ongeveer alles wat je maar kunt bedenken en te krijgen in heel veel verschillende normale kleuren en camouflage patronen. Het is ook zeer bruikbaar als verband trouwens, vers uit de verpakking is het steriel en het is ook redelijk strak gewoven. Het is elastisch in de lengte maar niet in de breedte.
Zoals op die foto te zien in volgt het heel netjes de contouren van hetgeen je inwikkelt.
Ik heb nog meer foto's van onder andere mijn wapens in dat spul, ik zal er een aantal opzoeken.
pi_84179357
Ik zou wel eens langs willen komen. Maar dat word dan na de zomer, dus laat ik het even achterwegen
Leuke mogelijkheden heb jij trouwens. Dingen waar ik al jaren van droom
  zaterdag 17 juli 2010 @ 20:59:40 #228
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_84179428
Apart topic!

Even meelezen hier. Ik vind vooral het voedingsgedeelte interessant. Ik weet wel het een- en ander van voeding- en gezondheid, maar niet in een wereld waar voedsel een schaarste is.

Ik ga er eens over brainstormen.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_84189894
Het is altijd handig om te weten wat er in jouw buurt aan natuurlijk voedsel te vinden is. En dan bedoel ik niet alleen dieren, maar ook planten. Zoek op welke planten in jouw omgeving eventueel eetbaar zijn en welke giftig. Ook is het handig om heilzame werking van bepaalde planten eens te bestuderen.
Het sap van paardenbloemen bijvoorbeeld, kun je gebruiken om steekwonden in te smeren zodat de pijn/jeuk word verzacht.
Ook eetbare insecten of larven zijn dingen die handig zijn om te weten, en ook daar zijn weer giftige varianten van.

Let trouwens wel goed op waar je je informatie vandaan haalt. Iedereen weet dat je soep kunt maken van brandnetelbladeren. De meeste mensen weten ook wel dat je vanalles kunt bereiden van de gewone vlierbessen, van thee tot jam. Maar niet iedereen weet dat het sap van niet geheel rijpe vlierbesjes giftig en gevaarlijk voor mensen is.
Dat soort dingen moet je dus uitzoeken. Mochten er geen dieren in je directe nabijheid zijn of lukt het jagen niet dan kun je in elk geval wat eten.

Het kunnen zorgen voor eten en drinken is prioriteit 1. Als je dat niet kunt, dan maakt het geen reet uit hoe mooi die blokhut is die je met alleen je rambo-mesje op 2 weken hebt gebouwd, inclusief buitenplee.
Vergeet voedsel uit supermarkten, die zijn mogelijk gevaarlijk omdat iedereen voedsel wil hebben en buiten dat zijn al dat soort voorraden binnen 3 dagen uitgeput. Ingeblikt of op een andere manier geconserveerd voedsel is ook niet lang beschikbaar, je kunt nu eenmaal geen oneindige voorraad aanleggen.
pi_84191048
Voor eetbare planten kan je ook inventariseren waar volkstuintjes zijn, ik denk niet dat de oorspronkelijke eigenaren daar veel aandacht aan gaan geven.

Maar dit is al eerder gezegd (in een voorgaand deel)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_84192318
quote:
Op zondag 18 juli 2010 09:14 schreef Resistor het volgende:
Voor eetbare planten kan je ook inventariseren waar volkstuintjes zijn, ik denk niet dat de oorspronkelijke eigenaren daar veel aandacht aan gaan geven.

Maar dit is al eerder gezegd (in een voorgaand deel)
Die ken ik al uit m'n hoofd
  zondag 18 juli 2010 @ 13:28:00 #232
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_84196046
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 05:42 schreef Aelse het volgende:
Ik organiseer vaker van dit soort weekends of dagen met een maat van me. Het valt vast wel te regelen dat we jullie een keer kostenloos wat dingen bijbrengen. Ik ga er dan wel van uit dat degenen die meedoen weten wat er in een basic survival/bugout bag moet zitten en dat ook meenemen. Echt cruciale dingen zijn voldoende aanwezig, maar voor de rest word je behandeld zoals dat in het echt zou gebeuren: zo moet het, succes. Natuurlijk krijg je vooraf wat uitleg, en wij lopen rond en geven hulp waar nodig. Belangrijke dingen zoals slachten en eetbare planten worden natuurlijk vantevoren met de hele groep aangeleerd. Eventueel word er meteen wat aangeleerd over wapens en kan er met een aantal legaal te bezitten wapens woren geoefend. Dit gebeurd natuurlijk op een ander terrein waar dit legaal is en er worden alleen niet-levende doelen gebruikt.
Hardstikke leuk aanbod Aekse. En wat gaaf dat je zulke mogelijkheden hebt. Ik ben zelf al +25 jaar vegetarier maar heb vanaf het begin afkeer gehad van de bioindustrie maar de comsumptie van dieren nooit afgekeurd als het in balans met de natuur gebeurt. Ik heb dan ook in een slachthuis gewerkt tijdelijk maar zou nooit vlees uit de supermarkt eten of zoiets. Ik zou zeer zeker wel zelf gaan jagen in een TEOTWAWKI situatie en heb dan ook ervaring met lucht/vuur buks, hand/kruis boog, messen en strikken/vallen, vissen en het houden van dieren voor zuivel.

Heb minder ervaring met het daadwerkelijke villen/slachten en het herkennen van ziektes. Goede punten die je noemt en een notitie over het downloaden van wat informatie over die zaken.

Als laatste vraag. Zou je in staat zijn om in Nederland voor langere periodes in het bos te leven ? Of is er niet genoeg diversiteit aanwezig ?
pi_84206404
Het ligt er natuurlijk aan in welk deel van Nederland je zit. Hier in het zuiden van limburg is het niet zo'n probleem om een behoorlijke tijd in het bos te moeten blijven, en op de veluwe zal het ook geen probleem zijn.
Wat wel een probleem is, vooral op de veluwe, is dat er meer mensen op dat idee gaan komen, en dan is de daar aanwezige natuurlijke voorraad waarschijnlijk niet toereikend voor een lange periode.
Hoe zuidelijker je gaat, hoe meer je in de buurt van de ardennen en het hurtgenwald komt, en dus hoe meer eetbaar materiaal en diversiteit er aanwezig zal zijn.
Ik persoonlijk woon midden tussen die bossen en blijf dan ook zo lang als het enigszins mogelijk is gewoon in en om mijn huis. Dat ligt op een goede plek om te verdedigen, ik hoef niet ver te gaan voor voedsel en ik kan eventueel een voorraad op beginnen te bouwen voor het geval ik verder moet trekken.

Vergeet volkstuintjes trouwens maar, voor dat soort dingen geldt hetzelfde als voor supermarkten. De eerste 3 dagen tot maximaal een week kun je daar voedsel halen, daarna is het op.
Je moet zorgen dat je kunt overleven door voedsel te verkrijgen op een manier die de gemiddelde mensen niet kunnen. Al de reguliere en bekende bronnen zijn binnen no-time uitgeput.
Tenzij er natuurlijk een hele hoop mensen dood of verdwenen zijn, en je met een groep van een man of 100 in Nederland overblijft. In dat geval zou ik inderdaad naar volkstuinen, kassen en dergelijke kijken, en zelf ook meteen beginnen met zelf verbouwen van (meer) voedsel.
Maar als je uitgaat van het meest waarschijnlijke scenario, totale ineenstrorting van regeringen en economie en/of een ramp met hetzelfde eindresultaat, zorg dan maar dat je ergens bent waar je alles uit de natuur kunt halen, in plaats van uit door mensen gecreëerde voedselbronnen zoals supermarkten en tuinen. Die worden namelijk of te zwaar bewaakt om het risico te lopen, of zijn al leeggeplunderd.
  maandag 19 juli 2010 @ 12:52:32 #234
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_84230367
Mooie aanvulling Aelse.

Voedsel is absoluut Prio 1. de rest is bijzaak.
Volkstuintjes plunderen is denk ik ook binnen no time voorbij. Ik woon redelijk dichtbij een volkstuinen complex, toch heb ik er nog geen moment serieus aan gedacht daar m'n voedsel vandaan te gaan halen. ik zal het uiteindelijk best proberen, maar verwacht geen mega buit.

Sowieso omdat iedereen daar wel aan denkt, en je dus in de rij moet gaan staan & waar veel mensen nogal makelijk overheen kijken ... Het moet wel 'klaar om te oogsten' zijn ! anders heb je er nog niets aan.

Ik zie het zelf eerder als een (mogelijke) manier om NU te oefenen in het verbouwen van groente & fruit. (op kleine schaal).

Voor info omtrent wat er te verwachten valt in geval van voedselschaarste (iets wat binnen vrijwel ieder scenario wel naar boven komt, zeker in NL ! ) lijkt mij de hongerwinter van '44 een goed voorbeeld.
Hierbij zie je ook meteen het gigantische verschil tussen steden & platteland.

NIW: Ik vind je aanbod zeer interessant, misschien moet er toch nog maar eens een poging gewaagd worden om een 'meet' te organiseren.
  maandag 19 juli 2010 @ 23:18:24 #235
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_84256135
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:52 schreef R0N1N het volgende:
Mooie aanvulling Aelse.

Voedsel is absoluut Prio 1. de rest is bijzaak.
Volkstuintjes plunderen is denk ik ook binnen no time voorbij. Ik woon redelijk dichtbij een volkstuinen complex, toch heb ik er nog geen moment serieus aan gedacht daar m'n voedsel vandaan te gaan halen. ik zal het uiteindelijk best proberen, maar verwacht geen mega buit.

Sowieso omdat iedereen daar wel aan denkt, en je dus in de rij moet gaan staan & waar veel mensen nogal makelijk overheen kijken ... Het moet wel 'klaar om te oogsten' zijn ! anders heb je er nog niets aan.

Ik zie het zelf eerder als een (mogelijke) manier om NU te oefenen in het verbouwen van groente & fruit. (op kleine schaal).

Voor info omtrent wat er te verwachten valt in geval van voedselschaarste (iets wat binnen vrijwel ieder scenario wel naar boven komt, zeker in NL ! ) lijkt mij de hongerwinter van '44 een goed voorbeeld.
Hierbij zie je ook meteen het gigantische verschil tussen steden & platteland.

NIW: Ik vind je aanbod zeer interessant, misschien moet er toch nog maar eens een poging gewaagd worden om een 'meet' te organiseren.
Prio 1 = air
Prio 2 = heat
Prio 3 = water
Prio 4 = food
stay frosty
pi_84258116
Ik ga er van uit dat iedereen in de tijd voor "de ramp" een huis of andere woonplaats heeft. Als er ineens geen zuurstof meer in de lucht zit heb je sowieso pech, dus die valt meteen af. Hitte kun je ook makkelijk krijgen door een vuurtje te stoken, en de materialen daarvoor vind je in ieder huis of appartement wel.
Water, tot slot, hoort bij voedsel.
Dat is althans hoe ik er tegenaan kijk.

Veel hangt ook samen met wat "de ramp" precies inhoud. Als er een atoombom valt bijvoorbeeld dan moet je je BOB grijpen en zo snel mogelijk aftaaien naar een gebied zonder straling of andere met atoombommen gerelateerde verschijnselen. In zo'n geval is het inderdaad wel handig dat je kunt zorgen voor een onderkomen en vuur, maar terwijl je daarmee bezig bent op je LUP of welke andere plaats dan ook kun je ook alvast de rest van de omgeving in je opnemen voor zover je dat niet al hebt gedaan, en daarbij een plan trekken over het hoe en wat voedsel te vergaren.

Als wij hier met een groep van een man of tien het bos intrekken en een plek hebben uitgekozen, duurt het meestal nog geen tien minuten voordat iemand aan komt rennen met een giftige plant die hij wel denkt te kunnen eten. Een bescheiden onderkomen of sheltertje bouwen is voor de meeste mensen niet zo'n probleem, daar zijn wat pointers meestal wel genoeg om dat tot een goed einde te brengen. Vuur maken hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn, al helemaal niet als je voorbereid bent en dus een firesteel en wat tinderdust of tindersticks hebt.

Trouwens, nog een tip als je zeker wilt weten dat je op zijn minst wat warmte hebt, koop een ouderwetse handwarmer met koolstaafjes en natuurlijk meteen een shitload koolstaafjes. Die dingen kosten net niks en de tegenwoordige koolstaafjes kun je al aansteken met 1 enkele lucifer. Er komt onteiglijk veel warmte van zo'n ding af, ruim voldoende om een nacht onder nul comfortabel door te komen als je ergens bent waar je geen kampvuur kunt maken of als je niet wilt opvallen.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 09:47:19 #237
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_84263895
-Zonder lucht houdt het vrij snel op.
-Warmte (vuur) is relatief eenvoudig & 'brandstof' in overvloed.
-Water mag dan het belangrijkste goedje zijn, ook dat is er in overvloed.
Je hoeft het alleen maar te filteren.

Voedsel echter, is een heel ander verhaal.

Leven van jacht en fourageren is pas een reele optie als 80% dood is.
Voorraden (supermarkt etc.) zijn tussen 3 & 7 dagen uitgeput.
Je MOET genoeg hebben & gaan boeren.

Een stevige voorraad & kennis is dus onontbeerlijk. (imho)
pi_84307491
Er schijnt ook een of ander waterzuiveraar te zijn in de vorm van een groot uitgevallen rietje waarmee je direct uit een bron kon drinken geloof ik. Was erg goedkoop, of het wat is weet ik niet.
  woensdag 21 juli 2010 @ 12:31:27 #239
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_84310227
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 11:21 schreef meneerbanaan het volgende:
Er schijnt ook een of ander waterzuiveraar te zijn in de vorm van een groot uitgevallen rietje waarmee je direct uit een bron kon drinken geloof ik. Was erg goedkoop, of het wat is weet ik niet.
Yep.
Is al eens eerder genoemd. De meeste varianten zijn alleen vrij nutteloos in een TEOTWAWKI situatie, aangezien ze zeer beperkt meegaan. Wel handig om met zo min & licht mogelijk te reizen. Echt iets om zo gewoon altijd bij je te hebben.

Ben wel inmiddels een potentieel betere variant tegen gekomen : Survival Straw
5000 gallons (US) = 18925 liter bacterie & virus vrij (geen Chems !!! ) & dat voor $25

Geen idee of het ook echt wat is. Heb zelf al een (peper dure) Katadyn Globetrotter (50000 L, bacterie, virus & chems).
  woensdag 21 juli 2010 @ 13:10:55 #240
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_84311644
Geen internet ? Ik geef mezelf 3 dagen tops
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')