Daar wil ik ook nog eens heen ja. Zweden of Noorwegen. Vergeleken met de uitgestrekte & super dun bevolkte bossen daar, lijken de Ardennen net een stadsparkquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:28 schreef Saak het volgende:
ben trouwens alleen nog maar in Oostenrijk, Zwitserland en oost Frankrijk (franse alpen) wezen rondtrekken. ben van plan om in laat zomer naar Scandinavië te gaan met een goede vrind ipv familie
Wat een geweldige sitesquote:Op vrijdag 30 april 2010 12:43 schreef Bestolene het volgende:
http://www.textfiles.com/wdirectory.html
staan aantal leuke tutorials bij, ook over Survivalism
Zeker wel interresant, 'tis alleen een beetje oud.quote:
quote:Op dinsdag 13 april 2010 18:18 schreef BarraCupraCuda het volgende:
wat dom!
Ik ben al heel lang op zoek naar iets wat ik niet kan vinden en vergeet het hier te vragen.
Ik zou graag voor een aantal van mijn messen kydex sledes maken/kopen.
[ afbeelding ]
Nu nog een winkel die kydex of een soortgelijk kunststof verkoopt (en dan niet dat ik gelijk 40 platen van 1 bij 1 meter aan hoef te schaffen.)
zonde... ik zag op youtube een hoe maak ik zelf een sleath, is heel makkelijk.... als je zelf een gamma bentquote:Op zondag 13 juni 2010 18:21 schreef Keoni het volgende:
[..]
Probeer 't hier eens: http://outdoorsuppliesuk.com/classicknifekits/sheath/sheath.html
Ik heb een keer op ebay een custom made kydex sheath voor een Fallkniven F1's gekocht. Deze paste dus niet lekker. Ik heb nog wel geprobeerd deze passend te maken door hem te verwarmen boven een aansteker en daarna in de juiste vorm te kneden. Dat ging wel redelijk maar of het mes werd niet goed vastgeklemd in de sheath, of het heft beschadigde. En de zwarte coating op het lemmet sleet eraf. Heb dat ding dus weggegooid.
Ben er vanaf dag 1 mee bezigquote:Op vrijdag 18 juni 2010 13:24 schreef Procella het volgende:
Hallo mensen![]()
Ben zo eens een beetje dit topic aan het doorkijken, erg interessant.
Ik heb een hypothetische vraag aan de posters hier, stel dat de olieramp in Mexico inderdaad apocalyptische vormen zal aannemen en al het leven op aarde wordt bedreigd. Als er grote gebieden onbewoonbaar zijn geworden zal de mens gaan emigreren naar beter bewoonbare gebieden. Iemand enig idee of gedachtes over wat en welke plaatsen op aarde nog bewoonbaar zullen zijn? En hoe zo’n migratie er in theorie uit zou kunnen zien?
Ik denk inderdaad ook dat deze situatie nog wel eens grote economische gevolgen kan hebben die ook hier merkbaar zullen zijn. Je zegt dat je er vanaf dag 1 mee bezig bent, bedoel je dan dag 1 van deze olieramp?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 13:51 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Ben er vanaf dag 1 mee bezigIk verwacht dat er een substantiele kans aanwezig is dat de US economisch in elkaar stort hierdoor. Zal ongetwijfeld impact hebben op Europa.
Met Nederland als dichtbevolkt gebied zou ik zeggen "get the hell out of dodge". Zelf zit ik in een Oostblok land momenteel met naast een huurflat in een grote stad nog 1 huis in een dorp tegen de Poolse grens en 1 berghut met moestuin, bijen en andere ongein (pc, electronica).
Moet wel op tijd daar komen natuurlijkDaarnaast een hoop key contacts overal in de wereld met de afspraak dat we als netwerk elkaar ondersteunen. Dat wil zeggen dat er scenarios zijn waarbij vluchtroutes zijn bepaald met verschillende BC factoren.
Hoe ben je er ooit zo toe gekomen om je hier mee bezig te houden?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 13:51 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Ben er vanaf dag 1 mee bezigIk verwacht dat er een substantiele kans aanwezig is dat de US economisch in elkaar stort hierdoor. Zal ongetwijfeld impact hebben op Europa.
Met Nederland als dichtbevolkt gebied zou ik zeggen "get the hell out of dodge". Zelf zit ik in een Oostblok land momenteel met naast een huurflat in een grote stad nog 1 huis in een dorp tegen de Poolse grens en 1 berghut met moestuin, bijen en andere ongein (pc, electronica).
Moet wel op tijd daar komen natuurlijkDaarnaast een hoop key contacts overal in de wereld met de afspraak dat we als netwerk elkaar ondersteunen. Dat wil zeggen dat er scenarios zijn waarbij vluchtroutes zijn bepaald met verschillende BC factoren.
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 13:24 schreef Procella het volgende:
Hallo mensen![]()
Ben zo eens een beetje dit topic aan het doorkijken, erg interessant.
Ik heb een hypothetische vraag aan de posters hier, stel dat de olieramp in Mexico inderdaad apocalyptische vormen zal aannemen en al het leven op aarde wordt bedreigd. Als er grote gebieden onbewoonbaar zijn geworden zal de mens gaan emigreren naar beter bewoonbare gebieden. Iemand enig idee of gedachtes over wat en welke plaatsen op aarde nog bewoonbaar zullen zijn? En hoe zo’n migratie er in theorie uit zou kunnen zien?
Verder kwam ik dus ook nietxDquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:24 schreef R0N1N het volgende:
Dun bevolkte, hoog gelegen gebieden zijn i.i.g. beter dan overbevolkte laag gelegen gebieden.
Psies. DAT is nog het grootste probleem met dat soort volksverhuizingen. Die gebieden worden overspoelt met 'vluchtelingen' waardoor het ook daar chaos wordt. Voor zover je al op bestemming aan weet te komen tussen de stromen met mensen door.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:11 schreef Saak het volgende:
[..]
Verder kwam ik dus ook nietxD
En als het er op aan komt ben je heus niet de enige die richting dat bewuste gebied gaat![]()
Met de auto kom je nergens als er zo'n grote volksverhuizing plaats vind
Slotje dan maar?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
In veel gevallen ben je als thuisblijver net zo goed / slecht af.
Thanksquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:24 schreef R0N1N het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hangt ervan af waar die onbewoonbare gebieden zich bevinden. 75% van de wereld bevolking woont aan kust gebieden. Als die gebieden er aan gaan zal er een massale volksverhuizing plaats vinden, echter ... de gebieden waar men heen trekt zijn ook al bewoond & kunnen dit soort aantallen doorgaands niet aan.
Die migratie gaat er dus heel erg grimmig uitzien. Oorlog, genocide & ander geweld is eerder regel dan uitzondering in dergelijke situaties. Hongersnood zal nog de meeste slachtoffers maken.
Ik verwacht overigens eerder een economische ineenstorting van het al kwakkelende financiele systeem wereldwijd dan dat wij hier last hebben van de vervuiling (Olie, Corexit etc).
Ik probeer al jaren een degelijke analyse te maken van plaatsen waar ik heen zou kunnen vluchten in geval van ...
Maar dat is onmogelijk. Hangt teveel van toevalligheden e.d. af.
Dun bevolkte, hoog gelegen gebieden zijn i.i.g. beter dan overbevolkte laag gelegen gebieden.
Dat had ik idd ook al bedacht. Tenzij je als een van de eersten zou vertrekken, dan maak je misschien nog een kans je bestemming te bereiken.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:11 schreef Saak het volgende:
[..]
Verder kwam ik dus ook nietxD
En als het er op aan komt ben je heus niet de enige die richting dat bewuste gebied gaat![]()
Met de auto kom je nergens als er zo'n grote volksverhuizing plaats vind
Juist daarom lijkt het me nuttig daar vooraf over na te denken en je daarbij niet op maar 1 plek te richten. Tenzij je je vooraf installeert zoals Buschetta.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Psies. DAT is nog het grootste probleem met dat soort volksverhuizingen. Die gebieden worden overspoelt met 'vluchtelingen' waardoor het ook daar chaos wordt. Voor zover je al op bestemming aan weet te komen tussen de stromen met mensen door.
In veel gevallen ben je als thuisblijver net zo goed / slecht af.
Waarom de 'quote:Op zondag 20 juni 2010 16:20 schreef BarraCupraCuda het volgende:
om heel eerlijk te zijn denk ik dat de olieramp alleen een economische TEOTWAWKI
Thuisblijven is optie 1. Tenzij je middenin een stad woont, zit je thuis neter dan je denkt.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:40 schreef Procella het volgende:
[..]
Juist daarom lijkt het me nuttig daar vooraf over na te denken en je daarbij niet op maar 1 plek te richten. Tenzij je je vooraf installeert zoals Buschetta.
Ik denk dat thuisblijven sowieso geen goeie optie is als de pleuris ooit echt zal uitbreken, op wat voor manier dan ook.
Dat zie ik toch net ff anders.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:23 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik denk ook dat voorbereiding maar 45% kans van slagen geeft.
je eigen skillz en intelligentie en persoonlijkheid is de ander 45%
en dan heb je nog altijd de 10% luck factor!
want je kan rambo zijn als je uit een boom pleurt en 2 benen breekt ben je dood.
Hm, ik woon in een stadquote:Op maandag 21 juni 2010 12:59 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Thuisblijven is optie 1. Tenzij je middenin een stad woont, zit je thuis neter dan je denkt.
In Nederland heb je dan eigenlijk maar 2 problemen om rekening mee te houden. Wateroverlast & Voedsel.
Breken de dijken, heb je een probleem- Voedsel wordt hier massaal geimporteerd, aangezien we onvoldoende land hebben om alle 16 miljoen NLers zelf van voedsel te voorzien. Hongersnood is dus onvermijdelijk.
Weggaan is optie 2. Waarheen hangt van de details van de 'ramp' af.
Ik ben wel al bezig met het zoeken van tenminste 3 locaties (Bug Out Locations / safeareas) die ver van elkaar af liggen.
Mocht de 1 niet bereikbaar zijn, dan gaan we naar de ander. + uitzoeken hoe daar te komen. (Ook als de brug er b.v. niet meer is e.d.)
Geld om ergens grond te kopen heb ik helaas niet, anders had ik het ws al gedaan.
Oost Europa is ook geen slechte keus daarvoor. Stukken dunner bevolkt dan het westen & nog veelal zelfvoorzienend.
Nadeel van een vooraf ingerichte locatie is dat je er eerst nog maar moet zien te komen & hopen dat er niet iemand anders zijn intrek heeft genomen voor je aankomt, of gewoon de boel geplunderd & gesloopt is. (Zelfs nu in goede tijden al een serieus probleem voor velen. (zie Yankee survivalists websites)
Gewoon naar de plek gaan waar je evacuatieheli verborgen staatquote:Op maandag 21 juni 2010 16:25 schreef Procella het volgende:
[..]
Hm, ik woon in een stad![]()
Waar ik benieuwd naar ben, aan welke 'eisen' moeten de de locaties die je uitkiest allemaal aan voldoen? Bevolkingsdichteid is er dus een, en de hoogte is idd ook niet onbelangrijk. Nog meer criteria?
Presidenten en andere mensen met een hoge functie, geen idee of dat in Nederland zo is, in Amerika wel.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:24 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Gewoon naar de plek gaan waar je evacuatieheli verborgen staat
Zouden er mensen zijn die zo'n ding klaar hebben staan?![]()
Same here, 1 van de grootste van 't land nog welquote:Op maandag 21 juni 2010 16:25 schreef Procella het volgende:
[..]
Hm, ik woon in een stad![]()
Waar ik benieuwd naar ben, aan welke 'eisen' moeten de de locaties die je uitkiest allemaal aan voldoen? Bevolkingsdichteid is er dus een, en de hoogte is idd ook niet onbelangrijk. Nog meer criteria?
dank voor je antwoordquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Same here, 1 van de grootste van 't land nog wel
Goede, vruchtbare grond voor land/tuin-bouw en/of veestapel.
Een water bron. (meer, rivier etc.)
Uit de buurt van vulkanen & breuklijnen.
In of nabij een dorp is aan te raden, maar vaak lastig tussen te komen, vooral als de ellende al onderweg is. Daar zou je nu al tussen moeten komen. Daarom is wat Buschetta doet ook zo gek nog niet. Als je die mogelijkheid hebt, uiteraard.
Bij voorkeur in een eenvoudig af te sluiten gebied, a la een vallei o.i.d. (NIET op de 'bodem' bivakkeren i.v.m. flashfloods !)
Nabijheid van vesting of legerbasis kan ook voordelen hebben. Let wel, die soldaten kunnen in geval van totale chaos en het uiteenvallen van 'staten' ook een probleem gaan vormen, maar om je gebied te beveiligen tegen de rest van de wereld kun je haast niet zonder.
Als je een beetje kunt vissen, een destillator hebt en een zonnepaneel of windgenerator, kun je het op een zeilboot heel lang uithouden onder redelijk comfortabele omstandigheden. Maar je moet wel op de één of andere manier van je huis naar die zeilboot. Een hovercraft mag dan veel herrie maken, maar is ook lastig te stoppen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:25 schreef Resistor het volgende:
Hovercraft hoor je op kilometers afstand al aankomen, en het brandstofverbruik is ook 'niet zuinig'.
Ik hou het wel bij een zeilbootje, kan je ook meer meenemen. 'Waddenproof' is voor mij groot genoeg, kan je bij mooi weer naar de Oostzee, om Denemarken heen.
Ten minste, als het klimaat niet naar 'ijstijd' gaat
Yep. Vingerhoedje als helm, broche als schild, boterkuipje als boot (+ extra velletjes A4, voor de zeilen) & omgekeerde theepot om in the wonenquote:Op maandag 28 juni 2010 22:33 schreef BarraCupraCuda het volgende:
hovercrafts helikopters...dat zijn allemaal dingen die je NU zelfs niet ff fixt... when shit hits the fan zijn ze helemaal onverkrijgbaar/onbetaalbaar.
denk dat je jezelf op dat soort momenten zo klein mogelijk moet maken!
zie mezelf al ergens lopen... well ill be damned!quote:Op dinsdag 29 juni 2010 09:36 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Yep. Vingerhoedje als helm, broche als schild, boterkuipje als boot (+ extra velletjes A4, voor de zeilen) & omgekeerde theepot om in the wonen![]()
Maar ff zonder gekheid, een bunkercomplex in mount cheyenne of een atoom-onderzeer in de Atlantische oceaan mogen dan de hoogste kansen bieden, erg reel is het allemaal niet voor de doorsnee forum lurker alhier.
Probeer het beste uit je situatie te halen. Meer kun je toch niet doen. Uiteindelijk beslist het lot.
Wie weet loop je een hovercraft tegen het lijf, maar zou er niet op rekenen.
goed verhaal!quote:Op donderdag 15 juli 2010 02:32 schreef Aelse het volgende:
Als je nu alvast een goed jachtwapen wilt hebben, maar dat wel legaal wilt doen, dan kun je overwegen een krachtige pcp buks aan te schaffen in combinatie met een (aantal) grote persluchtflessen.
De gemiddelde 6.35 pcp buks is makkelijk op te schroeven tot kogelsnelheden die in de buurt komen van .22 vuurwapenmunitie, en in sommige gevallen zelfs daarboven.
Ik heb zelf ook zo'n buks, en buiten dat zo'n ding met een fatsoenlijke kijker zo nauwkeurig is dat je met wat oefening en in een liggende houding makkelijk 10 schoten binnen een cirkel van 5cm schiet op een afstand van 100m, schiet je er op 75m nog gemakkelijk mee door een tefalpan en een 5cm dik ytong gipsbetonblok waar die pan tegenaan ligt.
In Engeland word op konijnen en ander klein wild gejaagd met pcp buksen die een maximale kracht van 12ft/lbs hebben. In Nederland is het legaal om de kracht zo hoog te hebben als je wilt, zolang de buks niet sprekend op een bestaand vuurwapen lijkt, een kaliber groter dan .50 (12,7mm) heeft of volautomatisch kan schieten. Verder moet je natuurlijk 18 zijn, en mag je het wapen alleen vervoeren in een daarvoor bestemd foudraal.
Met een volle luchtbuis haal je afhankelijk van de kracht en het soort buks ergens tussen de 5 en 50 schoten. Over het algemeen geld dat hoe krachtiger de buks is, hoe minder schoten je ermee kunt doen.
Die van mij doet 15 schoten en dan is de koek ver op. Op dit moment heb ik een 10l 300bar persluchtfles en daarmee kan ik de buks ongeveer 48 keer vullen.
Als je dus een of meerdere 50l flessen aanschaft, kun je een hele lange tijd jagen, zeg dat je gemiddeld 3 schoten nodig hebt voor een konijn (en dan kun je dus echt niet mikken, maargoed), dan kun je enkel op een 10l fles al 240 konijnen schieten.
Aangezien de Engelsen met hun 12ft/lbs al konijnen schieten op 50m, zal met een buks zoals de mijne, die op het moment op 115ft/lbs staat ook geen enkel probleem zijn een hert of iets dergelijks te schieten, zolang je het dier maar op de goede plaats kunt raken of als het dier ergens opgesloten zit zodat je er eventueel vaker op zou kunnen schieten.
Ook zou je ervoor kunnen kiezen een grootkaliber pcp buks te halen, bijvoorbeeld een .32 of een .50. In het geval van een .50 heb je maximaal 5 schoten, maar je haalt wel makkelijk 500ft/lbs. Dat is genoeg om een hert of een zwijn met een schot te doden ook al is de schotplaatsing niet perfect. Deze wapens worden in onder andere amerika en afrika veelvuldig gebruikt voor de jacht op gemsen, herten en ander, groter wild. Het nadeel is dan wel dat je het niet voor konijnen kunt gebruiken, tenzij je kant en klare paté wilt hebben.
Tot slot kun je er natuurlijk ook voor kiezen een kleinkaliber én een grootkaliber aan te schaffen.
De kosten zijn voor kleinkaliber nog best te doen, maar voor een compleet pakket moet je wel rekenen op minimaal 1000 euro. Een goede kleinkaliber pvp buks begint bij 450 euro, een 10l fles kost rond de 300, en dan heb je nog een vulset, kijker en wat andere accesoires nodig.
Mooie camo.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:37 schreef Aelse het volgende:
- knip
Die ken ik al uit m'n hoofdquote:Op zondag 18 juli 2010 09:14 schreef Resistor het volgende:
Voor eetbare planten kan je ook inventariseren waar volkstuintjes zijn, ik denk niet dat de oorspronkelijke eigenaren daar veel aandacht aan gaan geven.
Maar dit is al eerder gezegd (in een voorgaand deel)
Hardstikke leuk aanbod Aekse. En wat gaaf dat je zulke mogelijkheden hebt. Ik ben zelf al +25 jaar vegetarier maar heb vanaf het begin afkeer gehad van de bioindustrie maar de comsumptie van dieren nooit afgekeurd als het in balans met de natuur gebeurt. Ik heb dan ook in een slachthuis gewerkt tijdelijk maar zou nooit vlees uit de supermarkt eten of zoiets. Ik zou zeer zeker wel zelf gaan jagen in een TEOTWAWKI situatie en heb dan ook ervaring met lucht/vuur buks, hand/kruis boog, messen en strikken/vallen, vissen en het houden van dieren voor zuivel.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 05:42 schreef Aelse het volgende:
Ik organiseer vaker van dit soort weekends of dagen met een maat van me. Het valt vast wel te regelen dat we jullie een keer kostenloos wat dingen bijbrengen. Ik ga er dan wel van uit dat degenen die meedoen weten wat er in een basic survival/bugout bag moet zitten en dat ook meenemen. Echt cruciale dingen zijn voldoende aanwezig, maar voor de rest word je behandeld zoals dat in het echt zou gebeuren: zo moet het, succes. Natuurlijk krijg je vooraf wat uitleg, en wij lopen rond en geven hulp waar nodig. Belangrijke dingen zoals slachten en eetbare planten worden natuurlijk vantevoren met de hele groep aangeleerd. Eventueel word er meteen wat aangeleerd over wapens en kan er met een aantal legaal te bezitten wapens woren geoefend. Dit gebeurd natuurlijk op een ander terrein waar dit legaal is en er worden alleen niet-levende doelen gebruikt.
Prio 1 = airquote:Op maandag 19 juli 2010 12:52 schreef R0N1N het volgende:
Mooie aanvulling Aelse.
Voedsel is absoluut Prio 1. de rest is bijzaak.
Volkstuintjes plunderen is denk ik ook binnen no time voorbij. Ik woon redelijk dichtbij een volkstuinen complex, toch heb ik er nog geen moment serieus aan gedacht daar m'n voedsel vandaan te gaan halen. ik zal het uiteindelijk best proberen, maar verwacht geen mega buit.
Sowieso omdat iedereen daar wel aan denkt, en je dus in de rij moet gaan staan & waar veel mensen nogal makelijk overheen kijken ... Het moet wel 'klaar om te oogsten' zijn ! anders heb je er nog niets aan.
Ik zie het zelf eerder als een (mogelijke) manier om NU te oefenen in het verbouwen van groente & fruit. (op kleine schaal).
Voor info omtrent wat er te verwachten valt in geval van voedselschaarste (iets wat binnen vrijwel ieder scenario wel naar boven komt, zeker in NL ! ) lijkt mij de hongerwinter van '44 een goed voorbeeld.
Hierbij zie je ook meteen het gigantische verschil tussen steden & platteland.
NIW: Ik vind je aanbod zeer interessant, misschien moet er toch nog maar eens een poging gewaagd worden om een 'meet' te organiseren.
Yep.quote:Op woensdag 21 juli 2010 11:21 schreef meneerbanaan het volgende:
Er schijnt ook een of ander waterzuiveraar te zijn in de vorm van een groot uitgevallen rietje waarmee je direct uit een bron kon drinken geloof ik. Was erg goedkoop, of het wat is weet ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |