Over welke mail heb je het nou?quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja!
Het stinkt toch wel een beetje hoor!
Mail was van 9.41 uur. Daarin staat dat het laaste anderhalf uur er nog even 20 miljoen weggehaald is aan spaarsaldo.
Dat is erg veel!
Ik denk dat de overheid dan bijspringt tot ze zelf niet meer kunnen lenen op de kapitaalmarkt. Helemaal omdat de sluizen anders bij ING, ABN-Amro en SNS anders ook open gaan, als ze dan niet al open zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:04 schreef haatbaard het volgende:
Volgens mij zit de angst er momenteel goed in. Als een betrouwbaar persoon een gerucht de wereld in helpt dat Rabo op springen staat, zou het wel eens veel sneller gebeurd kunnen zijn, dan men op voorhand voor mogelijk hield.![]()
In het vonnis van de rechtbank van vanochtend. Staat op pagina 1 van dit topic. Bijzonder interessant. Je ziet per dag/ per uur hoeveel geld er op genomen werd.quote:
Nee, het is een optreden van DNB geweest, denk ik nu stiekem.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:08 schreef haatbaard het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, toch een huzarenstukje van die Lakeman hoor hé. Of hij er nou achteraf nog billenkoek voor krijgt of niet: dit gaat de geschiedenisboekjes in.
Er staat nergens dat het meevaltquote:Op maandag 12 oktober 2009 18:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het valt allemaal reuze mee volgens DSB![]()
![]()
'Banken betalen maximaal 3,5 miljard voor DSB-falen'
![]()
![]()
AMSTERDAM - De Nederlandse banken betalen maximaal 3,5 miljard euro voor het falen bij DSB Bank. Dat zei president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB) maandag.
Bij faillissement of ondercuratelestelling van een bank treedt het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank (DNB) in werking, waarbij de Nederlandse banken gezamenlijk de 'schade' opvangen. Onder de regeling vallen de spaartegoeden die zijn gegarandeerd tot 100.000 euro per klant.
De banken lieten maandag weten geschrokken te zijn van de noodregeling bij DSB en te betreuren dat er geen alternatief is gevonden
http://www.parool.nl/paro(...)voor-DSB-falen.dhtml
Vooral die laatste zin...ik heb altijd begrepen dat de grote 6 DSB niet wilden overnemen...en nu zijn ze betreurd?quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
De banken lieten maandag weten geschrokken te zijn van de noodregeling bij DSB en te betreuren dat er geen alternatief is gevonden
Het werd tijd!quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:11 schreef capricia het volgende:
[..]
DSB is genaaid! Maar heeft zelf ook genoeg genaaid hoor! Geen medelijden mee.
Omdat dit hun geld gaat kosten?quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Vooral die laatste zin...ik heb altijd begrepen dat de grote 6 DSB niet wilden overnemen...en nu zijn ze betreurd?
Precies, maar dit hebben ze bij DNB echt dom gedaan en hier zijn alle DSB klanten de dupe van. Dit had heel anders kunnen lopen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee, het is een optreden van DNB geweest, denk ik nu stiekem.
Die hadden voor 8 uur vanochtend al kunnen stellen dat hun eerste rechtzaak tegen de DSB gewonnen was door de DSB. En dat er dus volgens de rechter niets aan de hand is.
Het feit dat ze dat niet naar buiten gebracht hebben + het feit dat er direct lekken en roddels waren heeft mensen de gelegenheid gegeven om tot half 10 hun spaartegoed wet te halen.
DSB is genaaid! Maar heeft zelf ook genoeg genaaid hoor! Geen medelijden mee.
# Amstel Financieringenquote:Op maandag 12 oktober 2009 18:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
'Lijstje' van handelsnamen van de DSB:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_handelsnamen_van_DSB_Bank
Klopt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:21 schreef richbitch het volgende:
LOL, heb er nog aan zitten denken om achtergestelde lening bij hun te nemen.. die valt toch niet onder de garantie?
you've got to be kidding me!quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
'Lijstje' van handelsnamen van de DSB:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_handelsnamen_van_DSB_Bank
Ma Fine assquote:Mafinass
idd zouden de werknemers alles al aan het weghalen zijn of heeft scheringa zijn eigen spaargeld naar de rabo gesluisdquote:Op maandag 12 oktober 2009 18:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Het vreemde is echter dat die mail in het vonnis pas na half 10 vanochtend was. Terwijl wij allemaal om 8 uur al wisten dat het niet goed ging. En iedereen had de hele ochtend nog uitgebreid de mogelijkheid om zjin geld weg te halen bij de DSB.
En dat hebben mensen dus ook gedaan!
Uit het vonnis:
From: (…)
Sent: 12-10-2009 09:41 CEDT
To: P-DNB_Homerus
Subject: Re: Update uitloop spaargeld
Stand 9.30uur maandag is 41.6m (vanaf 24.00), laatste half uur 6.2m, het uur daarvoor 14m,
wat vooral ironisch is is dat lehman brothers opdezelfde manier in de steek is gelaten door zijn concurrentenquote:Op maandag 12 oktober 2009 18:19 schreef opgebaarde het volgende:
Btw, om 20.55 op Ned 2, Tegenlicht: Het bankroet van Lehman Brothers, lijkt me ook erg interessant om te kijken en daarna ga ik even P&W checken.
Dat is niet het gehele verhaal volgens mij. Om de eerdere uitstroom te dekken heeft de DSB een tijdelijk noodkrediet van 1 miljard gekregen. Dat is bedoeld om tijdelijke liquiditeitsverschillen uit te vlakken en niet een structurele uitstroom van deposito's te dekken! Op 14 oktober had dat terugbetaald moeten worden. Ik neem aan dat dit een lening van 7 dagen is geweest (dvr?) Ook zonder het lek zat DSB dus met een serieus liquiditeitsprobleem als ik het goed versta...quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
DSB is op basis van 1 nacht lekken failliet gegaan. Lees dat vonnis maar van de rechtbank.
Wie had er belang bij om te lekken? Vraag ik me dan af...
Die van de Beeb was drie uur in totaal, 3 afleveringen van 1 uur over de kredietcrisis (of het moet die film zijn, die was 1 uur maar past niet in het format van Tegenlicht). Overigens beiden een hele vette aanrader.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat vooral ironisch is is dat lehman brothers opdezelfde manier in de steek is gelaten door zijn concurrenten![]()
Overigens heb ik hem al gezien denk ik, zal wel van de bbc zijn
ik heb beide gezien maar ik gok dat het het drama van 1 uur wordt omdat ze spreken over een reconstructiequote:Op maandag 12 oktober 2009 18:55 schreef justanick het volgende:
[..]
Die van de Beeb was drie uur in totaal, 3 afleveringen van 1 uur over de kredietcrisis (of het moet die film zijn, die was 1 uur maar past niet in het format van Tegenlicht). Overigens beiden een hele vette aanrader.
Ik denk het ook. Maar er zal dan geen einde aan de geldstroom komen, want de overheid gaat dan gewoon direct lenen van DNB, zoals de VS ook doen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de overheid dan bijspringt tot ze zelf niet meer kunnen lenen op de kapitaalmarkt. Helemaal omdat de sluizen anders bij ING, ABN-Amro en SNS anders ook open gaan, als ze dan niet al open zijn.
Heb even de website bekeken; het gaat om 'The love of money'. Oftewel: een aflevering van de driedelige serie van Auntie.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb beide gezien maar ik gok dat het het drama van 1 uur wordt omdat ze spreken over een reconstructie
Ik heb hier de docureeks "the ascent of money". Is dat weer wat anders?quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:06 schreef justanick het volgende:
[..]
Heb even de website bekeken; het gaat om 'The love of money'. Oftewel: een aflevering van de driedelige serie van Auntie.
Dat soort dingen moet je inderdaad alleen neerzetten bij banken die enigzins betrouwbaar zijn. Zoals Icesave.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Op 't RTLnieuws een oudere man die een achtergesteld deposito had. Tsja, dat is toch wel je eigen schuld hoor.
Dezelfde knakkers die op feestjes lopen te blaten over hun hoge rente als het niet omvalt...quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Op 't RTLnieuws een oudere man die een achtergesteld deposito had. Tsja, dat is toch wel je eigen schuld hoor.
Komt wel weer een nieuwe Leen die de behoefte voldoet. En dan weer iedereen krijsen dat ze het niet wistenquote:Op maandag 12 oktober 2009 19:50 schreef xenobinol het volgende:
-weg-
Dexy, niet Dexter.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:42 schreef TeringHenkie het volgende:
Leuke naam voor een jaren 80 band, Dexters midnight-bankrunners
Ja er was maar iets van 10 miljoen afgehaald toch? Viel allemaal wel mee die 3de oktoberquote:Op maandag 12 oktober 2009 20:42 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar waardoor ontstond nou de bankrun vannacht? Iemand bij DNB lekte het nieuws en heel NL belde/twitterde vervolgens elkaar?
En hoe amusant ook dat Scheringa doodleuk beweert dat er geen bankrun was, terwijl er op 3 october 128 miljoen van de bank getrokken is![]()
Leuke naam voor een jaren 80 band, Dexy's midnight-bankrunners
Vier letters: AFAB.quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Komt wel weer een nieuwe Leen die de behoefte voldoet. En dan weer iedereen krijsen dat ze het niet wisten
Zolang consumenten en bedrijven hun centjes voor een procentpunt meer wegzetten bij banken die niet zo stabiel ogen blijven deze problemen zich voordoen. Na de DSB bank komt er vast wel weer een andere.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dezelfde knakkers die op feestjes lopen te blaten over hun hoge rente als het niet omvalt...
En de fatsoenlijke banken mogen opdraaien voor zulke tokkiebanken. Kutterig DSG.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:27 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Zolang consumenten en bedrijven hun centjes voor een procentpunt meer wegzetten bij banken die niet zo stabiel ogen blijven deze problemen zich voordoen. Na de DSB bank komt er vast wel weer een andere.
en, een koopsom weten te slijten?quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:31 schreef RvLaak het volgende:
tvp, heb veel te laat ingeschakeld bij Nova... Moest naar (mn eerste) een klant...
A well, wel weer knaken verdiend
nope, ik werk op een eerlijke manierquote:Op maandag 12 oktober 2009 23:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en, een koopsom weten te slijten?
quote:Het doek lijkt gevallen voor de DSB Bank. De bank van zakenman Dirk Scheringa is vandaag onder curatele gesteld. Een 'buitengewoon ingrijpende maatregel', volgens minister van Financiën Wouter Bos.
"Vooral voor klanten en werknemers van DSB Bank breekt een tijd van grote onzekerheid aan", aldus Bos. Na een oproep van Pieter Lakeman van Stichting Hypotheekleed haalden DSB-klanten in totaal 600 miljoen euro weg bij de Noord-Hollandse bank.
De run op de spaartegoeden leek gisteravond echter voorbij. De rechtbank in Amsterdam wees de eis van De Nederlandsche Bank om DSB Bank onder toezicht te stellen aanvankelijk dan ook af. Vanochtend werd, na berichtgeving in de Volkskrant en het Financiele Dagblad, alsnog besloten de bank onder curatele te plaatsen. DSB-topman Scheringa voelt zich 'gepakt'. Er was, zo vindt hij, onnodige onrust ontstaan onder spaarders nadat er informatie was gelekt naar de media.
Bos vindt het logisch de DSB Bank geen staatssteun te geven. "Andere financiële instellingen waren kerngezond, maar werden overvallen door invloeden van buitenaf. DSB is geen gezonde instelling."
Scheringa had een grote passie van sport en de DSB Bank was dan ook hoofdsponsor van voetbalclub AZ en van de DSB-schaatsploeg. AZ lijkt voorlopig de dans te ontspringen: DSB heeft de sponsorgelden voor het huidige seizoen al voldaan en de landskampioen is een aparte BV. De schaatsploeg heeft mogelijk wel een probleem, zo legt coach Jac Orie uit. "Het is volgens mij heel simpel: als de curator bepaalt dat er wordt gestopt met sponsoring, krijgen we van de ene op de andere dag geen geld meer."
Hier een grafiek waaruit af te lezen valt hoeveel geld er dagelijks werd weggehaald bij de bank. Paars is het bedrag in miljoenen dat per dag werd opgenomen, blauw is cumulatief. Gegevens: RTL. Hieruit blijkt dat de 'run on the bank' gisteren juist eigenlijk over was, tot hij vannacht weer in alle hevigheid losbarstte.
Ik denk via de tweets van Dirk zelfquote:Op maandag 12 oktober 2009 23:54 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar hoe kwam die (midnight) run tot stand? Kwam dat door de ochtendkranten?
Hulde voor lakeman idd.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist in P&W![]()
Lakeman: Nijpels is vijf jaar commissarisgeweest bij die criminele instantie die moet onmiddelijk ontslagen worden als voorzitter ABP![]()
![]()
Idd. Hij is de enige die geen blad voor zijn mond neemt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:01 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hulde voor lakeman idd.
Hij gaat er lekker met de bezem doorheen
Volkskrant, FD, twitter. Al is het nog een heel groot bedrag wat vanmorgen nog is weggehaald.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:54 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar hoe kwam die (midnight) run tot stand? Kwam dat door de ochtendkranten?
Iedereen had gewoon relaxed tot 9.40 uur de tijd om op zijn gemak alles weg te halen daar.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Volkskrant, FD, twitter. Al is het nog een heel groot bedrag wat vanmorgen nog is weggehaald.
Ook het enige zinnige dat hij daar gezegd heeft.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist in P&W![]()
Lakeman: Nijpels is vijf jaar commissarisgeweest bij die criminele instantie die moet onmiddelijk ontslagen worden als voorzitter ABP![]()
![]()
Ik vind het andersom logischer, politieke invloed vergaren door bestuurders en commissarissen aan te stellen met een groot politiek netwerk.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:22 schreef Drugshond het volgende:
Op dit moment is loopt er een vreemde rode draad in de historie. Zijn de ex-politieke figuren die geparachuteerd zijn in de DSB een paard van Troye geweest of niet om vroeg of laat DSB ten val te brengen.
En jij denkt dat er met Scheringa aan het roer wel een deal te sluiten viel? Natuurlijk niet. Rest procederen, maar dat duurt (ook) jaren, met als extra nadeel dat DSB al een tijdje verlieslatend was. Dus: hoe langer DSB overeind bleef, hoe minder er over bleef om te verdelen onder de schuldeisers. Ik zou dus niet zo snel zeggen dat dit een stomme zet is van Lakeman.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:21 schreef Carducci het volgende:
[..]
Ook het enige zinnige dat hij daar gezegd heeft.
Voor de rest kan hij hoop dingen schreeuwen waar hij totaal geen onderbouwing voor kan geven.
En dan nog met droge ogen beweren dat een faillissement voor een snellere afhandeling zorgt. Hij mag denk ik blij zijn als hij uberhaupt nog geld krijgt, aangezien de bewindvoerders hem helemaal niks verplicht zijn.
Of er met Scheringa een deal was te sluiten weet ik niet aangezien ik de onderhandelingen niet heb gevoerd. Maar een ding dat ik wel weet is dat faillissementen in 99% procent van de gevallen slecht uitpakt voor de schuldeisers. Daarbij komt ook nog dat Lakeman tot nu toe helemaal geen schuldeiser is, hij heeft nog niks toegewezen gekregen van de DSB bank.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:44 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
En jij denkt dat er met Scheringa aan het roer wel een deal te sluiten viel? Natuurlijk niet. Rest procederen, maar dat duurt (ook) jaren, met als extra nadeel dat DSB al een tijdje verlieslatend was. Dus: hoe langer DSB overeind bleef, hoe minder er over bleef om te verdelen onder de schuldeisers. Ik zou dus niet zo snel zeggen dat dit een stomme zet is van Lakeman.
Mag ik vragen waar iedereen dat toch vandaan haalt, ik heb nog nergens bewijs gezien dat de DSB daadwerkelijk verlies leed. Ik heb alleen mensen dat maar horen roepen zonder verdere onderbouwing. Dus als iemand dat mij even kan uitleggen stel ik dat op prijsquote:met als extra nadeel dat DSB al een tijdje verlieslatend was
Niet bij bankfaillissementen. En Lakeman is niet bepaald van gisteren, die speelt een briljant spel.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 01:16 schreef Carducci het volgende:
Of er met Scheringa een deal was te sluiten weet ik niet aangezien ik de onderhandelingen niet heb gevoerd. Maar een ding dat ik wel weet is dat faillissementen in 99% procent van de gevallen slecht uitpakt voor de schuldeisers.
Ik heb helaas een groot gedeelte van de uitzending moeten missen, maar is hij hier nog op gewezen? En wat was zijn reactie?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:21 schreef Carducci het volgende:
[..]
Voor de rest kan hij hoop dingen schreeuwen waar hij totaal geen onderbouwing voor kan geven.
En dan nog met droge ogen beweren dat een faillissement voor een snellere afhandeling zorgt. Hij mag denk ik blij zijn als hij uberhaupt nog geld krijgt, aangezien de bewindvoerders hem helemaal niks verplicht zijn.
Inderdaad. Wat een clowneske vertoningquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:21 schreef Carducci het volgende:
[..]
Maar wel 1 die in dezelfde categorie valt als de woekerpolis-verkopen; er wordt ontzettend veel 'collateral damage' toegebracht. Wat dacht je van die 2000 man die nu thuis mogen gaan zitten? En die 4000 man die meer dan een ton spaargeld hadden? Lakeman gaat over lijken om zijn gelijk te willen halen, en dat maakt hem net zo`n schurftige, onbetrouwbare hond als Scheringa.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:44 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
En jij denkt dat er met Scheringa aan het roer wel een deal te sluiten viel? Natuurlijk niet. Rest procederen, maar dat duurt (ook) jaren, met als extra nadeel dat DSB al een tijdje verlieslatend was. Dus: hoe langer DSB overeind bleef, hoe minder er over bleef om te verdelen onder de schuldeisers. Ik zou dus niet zo snel zeggen dat dit een stomme zet is van Lakeman.
Ik denk dat het anders zit. Er is geen enkele partij die nu die risico hypotheken op zich wil nemen. Een curator weet dat, en zal aan risico spreiding willen doen. Dat betekent; alle goede hypotheken bundelen en verkopen, en de risico hypotheken of proberen te verkopen, of gewoon executeren. Vergeet niet, executeren levert geld op voor de curator, en dat zal hij zeer zeker verkiezen boven een niet-bestaande schadeclaim van 1 of andere voorzitter van een belangengroep, die helemaal geen partij is op dit moment in dit faillisement.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet bij bankfaillissementen. En Lakeman is niet bepaald van gisteren, die speelt een briljant spel.
Volgens mij zit het zo:
De reden waarom er dit weekend geen kopers voor de DSB Bank te vinden waren, is dat er een onbekend risico in die klanten van Lakeman zit. Voor Scheringa maakte dat niet echt uit, die was er alleen bij gebaat een zo laag mogelijke concessie aan die mensen te doen, en hij had de tijd aan zijn kant. Hij deed ze dus een mager bod, misbruik makend van het feit dat veel van hen het water al tot de lippen staat.
Een curator heeft een heel ander belang. Die moet de toko zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk geld verkopen. En dus heeft hij er baat bij, om Lakeman's klanten snel voor een goede prijs uit te kopen, zodat de rest van de boedel zoveel mogelijk van zijn waarde behoudt. Een veel beter perspectief dus, en bovendien heeft nu Lakeman de tijd aan zijn kant.
IMO is een doorstart van DSB onmogelijk door de enorm slechte reputatie die de bank heeft. Denk dat het praten over een doorstart dan ook enkel schijn is.quote:De twee benoemde bewindvoerders bij DSB Rutger Jan Schimmelpenninck en Joost Kuiper zijn maandagmiddag begonnen met hun werk op het hoofdkantoor van de bank in Wognum.
Maar het is nog te vroeg om inhoudelijk mededelingen te doen over de voortgang van hun bevindingen. Dat heeft een woordvoerder van de twee bewindvoerders maandag gezegd.
Doorstart of failliet
"Maandag zijn ze begonnen met het inventariseren, dinsdagmorgen gaan ze verder'', aldus de zegsman. Volgens hem zijn er twee scenario's voor DSB, een doorstart of een faillissement. Hoe lang de bewindvoerders bezig zullen zijn, is volgens de zegsman niet te zeggen.
Nova maakt ook al melding van de buitensporig vele VVD'ers die daar werkzaam waren... Inside info?quote:
De DSB-bank is een VVD-bank. De volledige VVD-achterban was waarschijnlijk op de hoogte van de DSB-ondergang, een half etmaal voordat het klootjesvolk dit wist. Het bewijs? Een lokale VVD-bestuurder uit Leeuwarden was op de hoogte gebracht en schepte er op Twitter over op. Wyb Feddema wist zondagavond om 18:16 uur al dat de boel definitief ging klappen.
Feddema, in het dagelijks leven kapper, is namens de VVD lid van de gemeenteraad van Leeuwarden. Niet bepaald een politiek zwaargewicht. Feddema kon onmogelijk via het nieuws op de hoogte zijn van de DSB-ramp. Dit vanwege het simpele feit dat er geen nieuws via openbare bronnen gemeld was. Dus hoe komt deze Friese politicus aan de wetenschap? Vervolgens twitterde hij een paar minuten later zelfs een update met meer informatie:" Paniek heeft met een bank te maken. Na op hoog niveau overleg is er kennelijk om 20.00 uur meer nieuws. Voelt niet goed....! Maar zondagavond om 20.00 kwam er geen nieuws naar buiten. Wel werd de bank in rap tempo verder 'geplunderd' en zat Wouter Bos diezelfde nacht nog bij de DNB te vergaderen. Dus was het een geheime ledenmailing van bestuurder Robin Linschoten? Of gelooft u serieus dat een mkb-kappertje uit Leeuwarden op zondagavond zijn financieel/wiskundige model naar de solvabiliteit van de DSB-bank had afgerond en statistisch berekende dat er 'topoverleg gaande' zou moeten zijn met een daaropvolgend omvallen van de bank. Wybrand, jij oude roddelkappert. Stop maar met werken. In jouw leven telt nu nog maar één ding: En dat is politieke zelfmoord én een AFM onderzoek voorkomen door NU met een solide uitleg op de proppen komen over hoe je aan die financiële voorkennis komt. Ofwel, wie stuurde je zondagavond dat mailtje en wat stond er precies in? #wehebbenjebijdeballen
Ik denk dat zondagavond nog even de partijkas is weggesluisd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 08:59 schreef RvLaak het volgende:
Ook interessant stukje op GS:
VVD-ers op de hoogte van DSB FAIL
[..]
Nova maakt ook al melding van de buitensporig vele VVD'ers die daar werkzaam waren... Inside info?
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)itzalm_legt_uit.html
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)itzalm_legt_uit.html
Het eerste belang van een curator is dat van de schuldeisers, oftewel: zoveel mogelijk geld uit de failliete boedel persen. En daar heeft de curator alle tijd voor, al was het alleen maar omdat die curator gewoon uurtjes kan blijven schrijven als de boel nog niet is afgehandeld. Hij hoeft het dus niet zo snel mogelijk op te lossen, maar zo lucratief mogelijk (voor de schuldeisers). Het zou mij dan ook niets verbazen als ze Lakeman lekker laten procederen, iig in eerste aanleg. Lakeman is overigens op dit moment helemaal geen schuldeiser. Hij moet eerst een vonnis hebben liggen en dan nog een tweede vonnis er overheen voor de schadevergoedingen zelf. Dan is hij pas schuldeiser. En het halen van die vonnissen duurt wel even.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 04:05 schreef dvr het volgende:
De reden waarom er dit weekend geen kopers voor de DSB Bank te vinden waren, is dat er een onbekend risico in die klanten van Lakeman zit. Voor Scheringa maakte dat niet echt uit, die was er alleen bij gebaat een zo laag mogelijke concessie aan die mensen te doen, en hij had de tijd aan zijn kant. Hij deed ze dus een mager bod, misbruik makend van het feit dat veel van hen het water al tot de lippen staat.
Een curator heeft een heel ander belang. Die moet de toko zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk geld verkopen. En dus heeft hij er baat bij, om Lakeman's klanten snel voor een goede prijs uit te kopen, zodat de rest van de boedel zoveel mogelijk van zijn waarde behoudt. Een veel beter perspectief dus, en bovendien heeft nu Lakeman de tijd aan zijn kant.
quote:Scheringa onttrok miljoenen aan DSB
Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs
Gepubliceerd op 13 oktober 2009 02:45, bijgewerkt op 13 oktober 2009 10:43
AMSTERDAM - De deconfiture van de DSB Bank heeft vrijwel zeker grote consequenties voor de persoonlijke financiën van bestuursvoorzitter en enig aandeelhouder Dirk Scheringa. De bankier uit Wognum stond vorig jaar in de Quote 500 met een geschat vermogen van 285 miljoen euro. Uit de jaarverslagen van zijn bedrijven blijkt echter dat hij zwaar in het krijt staat bij zijn eigen bank en een aantal andere dochterbedrijven.
Dirk Scheringa (Guus Dubbelman/ de Volkskrant) Scheringa heeft vanaf 2006 minimaal 128 miljoen euro onttrokken aan DSB Bank en de verzekeringsdochters DSB Schade en DSB Leven. Dat geld had hij vermoedelijk nodig voor zijn liefhebberijen: voetbalclub AZ, zijn museum voor moderne kunst, een landhuis in Friesland en een privévliegtuig.
Uit de jaarverslagen van 2006, 2007 en 2008 blijkt dat DSB Bank elk jaar tientallen miljoenen euro’s overmaakte aan moedermaatschappij DSB Beheer. Dat gebeurde in de vorm van (achtergestelde) leningen, dividenden of door eigen aandelen in te kopen. Scheringa is volledig eigenaar van DSB Beheer, dus in feite ging het om leningen en betalingen aan zichzelf.
AZ, huizen en vliegtuigen
Maar het stelselmatig onttrekken van geld heeft het eigen vermogen en de winst van DSB Bank aangetast en de bank dus verzwakt. Scheringa is daardoor op zijn minst deels verantwoordelijk voor de ondergang van de bank en de ellende die schuldeisers daarvan ondervinden.
Scheringa werd in 2005 volledig eigenaar van voetbalclub AZ en van het AZ-stadion. In ruil investeerde hij 108 miljoen euro in de club. Scheringa staat via DSB Beheer tot eind dit jaar garant voor alle verliezen bij zijn sport- en kunstactiviteiten. Eind 2007 waren die al opgelopen tot ruim 66,4 miljoen euro. Het stadion van AZ heeft Scheringa zeker 7,7 miljoen euro verlies opgeleverd. Voor zijn landhuis Rinsma State in het Friese Driesum betaalde Scheringa in 2002 1,8 miljoen euro, in het jaarverslag 2007 van DSB Beheer is voor die woning een verliespost van 1,4 miljoen euro opgenomen. Datzelfde jaar kocht Scheringa een vliegtuig voor 6,9 miljoen euro en zette hij 23,4 miljoen euro opzij voor de bouw van een nieuw museum in Opmeer.
Een groot deel van dat geld kwam van DSB Bank, blijkt uit de jaarverslagen. Eind 2008 had DSB Bank al 74,6 miljoen euro aan DSB Beheer uitgeleend en dit jaar is het krediet opnieuw verhoogd. In juni 2006 heeft de bank bovendien een achtergestelde lening verstrekt die pas in 2021 afgelost hoeft te worden. Hoe hoog die lening is, wordt uit de verslagen niet duidelijk, maar de post achtergestelde leningen bedroeg in 2008 in totaal 31,3 miljoen euro. Scheringa kreeg sinds 2006 24,6 miljoen euro dividend uitgekeerd. In 2007 kocht DSB Bank voor 20 miljoen euro aan eigen aandelen in van Scheringa.
Timing
Ten slotte heeft Scheringa in 2008 4,7 miljoen euro geleend van DSB Leven en 4,8 miljoen euro aan dividend ontvangen van DSB Schade. De timing van de geldonttrekkingen aan deze twee verzekeringsbedrijven is opmerkelijk, want beide DSB-dochters zagen vorig jaar hun winst zeer sterk dalen.
De curatoren van DSB Bank zullen minimaal de lening van ruim 74,6 miljoen euro en mogelijk nog veel meer bij Scheringa opeisen. Wellicht moet hij zijn geliefde kunstcollectie (waarde circa 46 miljoen euro) in de uitverkoop doen om de schuldeisers tevreden te stellen.
Damn, geen goed nieuws. Ik twijfel of Bos er daadwerkelijk geld bij gaat doen...quote:Jelle Hendrickx, vertegenwoordiger van de stichting Steundfonds Probleemhypotheken, denkt niet dat er bij DSB genoeg geld is om de regeling die is getroffen voor gedupeerden met een hypotheek ook daadwerkelijk te betalen.
Extra geld
Dat zegt Hendrickx in gesprek met RTL Z. Hij vraagt zich trouwens ook af of er voldoende geld was geweest wanneer DSB wél was blijven bestaan. Nu zullen er volgens Hendrickx extra fondsen moeten komen. Waar vandaan, daar wil hij niet op ingaan.
Belastingbetaler?
Op de vraag of de belastingbetaler voor het verschil moet opdraaien, zegt Hendrickx dat niet te weten. Volgens Hendrickx zijn er een paar duizend gezinnen die de dupe zijn van ''dubieuze kredietverstrekking, waar alle partijen weet van hebben gehad''. ''Die situatie heeft een behoorlijk aantal jaren bestaan, zonder dat iemand heeft ingegrepen''.
200 miljoen
Volgens Hendrickx gaat het om ruim 40.000 euro probleem-hypotheek en hij gaat er vanuit dat er in totaal 5000 mensen zo'n hypotheek hebben. Dat zou uitkomen op een bedrag van 200 miljoen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |