Nee, ik zeg gewoon dat ik het al eerder gedaan heb.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:25 schreef intoxicated het volgende:
Trouwens, als je voor het eerst (of voor de 2e of 3e keer oid) een verrichting doet, en de patiënt vraagt: "Heeft u dit wel eens eerder gedaan?". Geef je dan eerlijk antwoord?
Afgelopen week nog moeten oefenen. Zo'n kleine speculum vind ik een stuk minder fijn dan de grote met 'tandwielklem'. Ik zat ook heel even te kloten met dat rotklemmetjequote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:11 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Nee, ik zeg gewoon dat ik het al eerder gedaan heb.
Zo heb ik laatst een uitstrijkje gemaakt bij een patiënte bij de huisarts. Assistente vroeg aan mij of ik het eerder had gedaan en dat had ik, dus ze liet het aan mij over. Patiënte vond het ook geen probleem en ik installeerde haar, geen gynaecologische stoel, dus het werd al lastiger.. Vervolgens pakte ik het speculum, hij was wat anders dan wat ik gewend was in het ziekenhuis, maar boeiend, ik vond dat ik het moest kunnen. Dus ik breng het speculum in en krijg het vervolgens met geen mogelijkheid open, steeds maar een klein stukje en dan klapte ie weer dicht.. Ik vond het gewoon te genant om alsnog de assistente erbij te roepen, nadat ik eerst zo stoer gezegd had dat ik het wel kon, dus heb de cytobrush ertussen gewurmd en maar een beetje gedraaid, terwijl er geen cervix in beeld was..![]()
Patiënte heeft verder niks gemerkt, maar ik vrees voor haar dat het een pap 0 wordt.. Achteraf vind ik het dom van mezelf dat ik niet toch even die assistente geroepen heb, maar ja, aan de andere kant worden dingen me altijd direct uit handen genomen als ik zeg dat ik het nog niet vaak/nooit gedaan heb. Dan is het altijd: 'nou kijk dan eerst maar even mee..' Vind het alleen een beetje lullig voor de patiënte nu..
Oow, het was trouwens gewoon in het kader van het bevolkingsonderzoek, anders had ik sowieso wel de assistente erbij gehaald..
Met alle respect toekomstige collega, maar dit reken ik je zwaar aan. Een patient heeft altijd het recht op goede patientenzorg. Als je deze niet kunt leveren, moet je dat toegeven en iemand met meer kennis van de desbetreffende kwestie erbij halen zodat je alsnog goede patientenzorg kunt garanderen. Ik stond tijdens mijn co-schappen meerdere malen voor lul omdat ik iets niet wist. Who cares!? Het gaat niet om mij, maar om de patient.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:11 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Nee, ik zeg gewoon dat ik het al eerder gedaan heb.
Zo heb ik laatst een uitstrijkje gemaakt bij een patiënte bij de huisarts. Assistente vroeg aan mij of ik het eerder had gedaan en dat had ik, dus ze liet het aan mij over. Patiënte vond het ook geen probleem en ik installeerde haar, geen gynaecologische stoel, dus het werd al lastiger.. Vervolgens pakte ik het speculum, hij was wat anders dan wat ik gewend was in het ziekenhuis, maar boeiend, ik vond dat ik het moest kunnen. Dus ik breng het speculum in en krijg het vervolgens met geen mogelijkheid open, steeds maar een klein stukje en dan klapte ie weer dicht.. Ik vond het gewoon te genant om alsnog de assistente erbij te roepen, nadat ik eerst zo stoer gezegd had dat ik het wel kon, dus heb de cytobrush ertussen gewurmd en maar een beetje gedraaid, terwijl er geen cervix in beeld was..![]()
Patiënte heeft verder niks gemerkt, maar ik vrees voor haar dat het een pap 0 wordt.. Achteraf vind ik het dom van mezelf dat ik niet toch even die assistente geroepen heb, maar ja, aan de andere kant worden dingen me altijd direct uit handen genomen als ik zeg dat ik het nog niet vaak/nooit gedaan heb. Dan is het altijd: 'nou kijk dan eerst maar even mee..' Vind het alleen een beetje lullig voor de patiënte nu..
Oow, het was trouwens gewoon in het kader van het bevolkingsonderzoek, anders had ik sowieso wel de assistente erbij gehaald..
Is dit een bewuste woordspeling?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:54 schreef Honeymooner het volgende:
Weet ik, ik zeg toch dat ik het achteraf anders zou doen. Geen idee waarom ik het op dat moment niet toe wilde geven. Ik reken het mezelf ook aan.
He, nou voel me er weer helemaal kut over..
Ik heb dat vaak met een bloedgas. Lekker in die pols roeren als er geen bloed uitkomt. Dan toch maar de arts om hulp vragen die het dan ook niks lukt. Dan heb je toch hulp gevraagd en voel je je toch goed omdat het blijkbaar niet aan jou lagquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 15:21 schreef intoxicated het volgende:
Ach, het is wel typerend voor de compromissen die je moet sluiten als je te maken hebt met enerzijds het belang van de patiënt (direct door de beste dokter geholpen worden) en anderzijds het niet willen mislopen van je leermomenten (liegen dat je het al vaker hebt gedaan) en de beoordeling die krijgt (geen hulp durven vragen aan degene die je een paar weken later beoordeelt). Ik denk dat iedereen dat dilemma dagelijks meemaakt. Want geef toe, iedereen heeft toch wel eens tegen beter weten in een infuus geprobeerd te prikken omdat je het te stom vond om vantevoren al met hangende pootjes bij de arts aan te komen: "Ik kan geen goed vat vinden".
En het huisartsen vak was niet zo uitgehold als het nu is.quote:
Zoiets heb ik wel gezien bij de Wereld Draait Doorquote:Op zondag 18 oktober 2009 12:51 schreef Repeat het volgende:
Ging dat oa over die vent die zn vingers zonder handschoen in de anus van een patient gestoken had?
Ik ook. Die ouwe baas noemde het ook de grote koerquote:Op zondag 18 oktober 2009 14:46 schreef June. het volgende:
[..]
Zoiets heb ik wel gezien bij de Wereld Draait Door.
Dat was echt een held jaquote:Op zondag 18 oktober 2009 14:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik ook. Die ouwe baas noemde het ook de grote koer
Dat zullen leken nooit begrijpen. Dat zijn kunsten van de artsen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Haha, ik zag bij Vroegere Tijden of zoiets. Een huisarts die 'kunt u even hoesten, meneer' vroeg aan een jongetje van vijf. 'nog eens', 'nog eens'. 'U heeft last van bloedarmoede'.
Diagnose anemie op basis van hoesten?quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Dat zullen leken nooit begrijpen. Dat zijn kunsten van de artsen.
Het kan wel degelijk. Maar ja, dat is het geheim van de artsquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Diagnose anemie op basis van hoesten?![]()
Ik zou toch even het hgb laten bepalen!![]()
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel (mits iemand in de doelgroep past met grote kans op ijzergebrek zoals lelijke oude wijven, bloedende teven), maar dan nog bepaal je altijd het hgb!quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:53 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Het kan wel degelijk. Maar ja, dat is het geheim van de arts
Hoezo?quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel
quote:
quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Dat zullen leken nooit begrijpen. Dat zijn kunsten van de artsen.
http://meeting.chestpubs.org/cgi/content/abstract/132/4/468aquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel (mits iemand in de doelgroep past met grote kans op ijzergebrek zoals lelijke oude wijven, bloedende teven), maar dan nog bepaal je altijd het hgb!
En dat zegt mijn M.D. diploma hier aan de muur!
Interessant, hoewel een associatie (Chronic idiopathic cough in iron deficient women was strongly associated with EA-HR) natuurlijk niet hetzelfde is als een causaal verband (Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel) .quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
http://meeting.chestpubs.org/cgi/content/abstract/132/4/468a
Lastig een verband leggen als ze het niet exact kunnen verklaren! Maar als er een jongetje van één turf hoog drie keer hoest op commando dan ga ik er niet vanuit dat het bloedarmoede is. Als er nou een lelijke oude ongestelde draak stond van in de veertig dan bestaat er een grotere kans dat die aan bloedarmoede lijdt dan het papventje! En mijn advies zou dan eigenlijk zijn. Niet behandelen! God straft ze gewoon, omdat ze lelijk zijn!quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:57 schreef starla het volgende:
[..]
Interessant, hoewel een associatie (Chronic idiopathic cough in iron deficient women was strongly associated with EA-HR) natuurlijk niet hetzelfde is als een causaal verband (Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel) .
quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Lastig een verband leggen als ze het niet exact kunnen verklaren! Maar als er een jongetje van één turf hoog drie keer hoest op commando dan ga ik er niet vanuit dat het bloedarmoede is. Als er nou een lelijke oude ongestelde draak stond van in de veertig dan bestaat er een grotere kans dat die aan bloedarmoede lijdt dan het papventje! En mijn advies zou dan eigenlijk zijn. Niet behandelen! God straft ze gewoon, omdat ze lelijk zijn!
Anemie is geen diagnose, maar een symptoomquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Diagnose anemie op basis van hoesten?![]()
Ik zou toch even het hgb laten bepalen!
Anemie is geen synoniem voor ijzergebrek en derhalve zijn het twee verschillende entiteiten, die afhankelijk van de erytrocytaire cyclus, eventueel kunnen worden samengevoegd tot ijzergebreksanemie.quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel (mits iemand in de doelgroep past met grote kans op ijzergebrek zoals lelijke oude wijven, bloedende teven), maar dan nog bepaal je altijd het hgb!
En dat zegt mijn M.D. diploma hier aan de muur!
Daarom altijd bloedprikken en niet wat hoestenquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:02 schreef DDM het volgende:
[..]
Anemie is geen diagnose, maar een symptoom
[..]
Anemie is geen synoniem voor ijzergebrek en derhalve zijn het twee verschillende entiteiten, die afhankelijk van de erytrocytaire cyclus, eventueel kunnen worden samengevoegd tot ijzergebreksanemie.
Daar bestaan 2 mooie begrippen voor: overdiagnostiek en diagnose per exclusionem.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daarom altijd bloedprikken en niet wat hoesten
In de jaren 30 was drie keer hoesten genoeg voor de diagnose, bloedarmoede volgens dat filmpjequote:Op zondag 18 oktober 2009 19:10 schreef DDM het volgende:
[..]
Daar bestaan 2 mooie begrippen voor: overdiagnostiek en diagnose per exclusionem.
Jaren '30 is ook heel wat anders dan het hedenquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:29 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In de jaren 30 was drie keer hoesten genoeg voor de diagnose, bloedarmoede volgens dat filmpje![]()
Ik zou ook niet weten waarom die eigenlijk bij de schoolarts was, want hij had geen klachten. Maar iets meer vlees op de botten kon geen kwaad.
Tja, ik neem het hem ook niet kwalijk, maar als je dat ziet dan heb je wel een, WAT ZEGT IE NOUquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:42 schreef DDM het volgende:
[..]
Jaren '30 is ook heel wat anders dan het heden![]()
In moeilijke tijden ontwikkelen bijna alle kinderen en ouderen een bloedarmoede als gevolg van ondervoeding. Dus een hogere a priori kans geeft meer gerechtigheid bij de arts om op zo een diagnose te gokken.
Maar het blijft natuurlijk grote onzin. Wat niet wil zeggen dat ik het de artsen van toen kwalijk neem; ze hadden gewoon een andere kijk op dingen.
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks lerenquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:43 schreef Honeymooner het volgende:
Haha welk blok?
Ik zit me te vervelen op de sportgeneeskunde momenteel, tis duidelijk herfstvakantie.
Aah, neuro toch? Die ging nog wel idd..quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:45 schreef MaxC het volgende:
[..]
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks leren
Was idd niet zo moeilijk.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:45 schreef MaxC het volgende:
[..]
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks leren
Die vraag had ik ook foutquote:Op maandag 19 oktober 2009 22:50 schreef EricT het volgende:
kan iemand mij vertellen waar het motorische component van de n. vestibularis uit bestaat?
doet die niet die spiertjes die de trommelvlies en de hamer (of een van de andere 2 waarvan ik niet op de naam kan komen), waarbij er bij een krachtig geluid een reflex is om het gehoor te beschermen. Bij ons in de UVT werd er naar deze spiertjes gevraagd.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:50 schreef EricT het volgende:
kan iemand mij vertellen waar het motorische component van de n. vestibularis uit bestaat?
Kan er nergens wat over vindenquote:Op maandag 19 oktober 2009 23:09 schreef gohan16 het volgende:
[..]
doet die niet die spiertjes die de trommelvlies en de hamer (of een van de andere 2 waarvan ik niet op de naam kan komen), waarbij er bij een krachtig geluid een reflex is om het gehoor te beschermen. Bij ons in de UVT werd er naar deze spiertjes gevraagd.
oke mensen hier komt ie dan:quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:20 schreef Repeat het volgende:
Totaal onzinnige kennis ook voor de basisarts. Heeft een of andere KNO arts ontdekt tijdens het fappen en denkt dan dat studenten dat ook moeten weten.
oh kut het is n.8 natuurlijkquote:
Die Henning moet niet zo zeuren, beter gaat ie tijd besteden aan het beantwoorden van mijn e-mailtjes die ik hem in mei gestuurd heb.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 07:42 schreef intoxicated het volgende:
Niet dat ik dat tooltje gebruikte, maar het is wel weer illustratief voor de schijnbaar oneindige kansloosheid van de Voortgangstoets en de mensen die 'm opstellen en coördineren:
http://www.coassistent.nl(...)ffline-eigen593.html
"Voortgangstoets tool offline
De voorzitter van de Landelijke Werkgroep Interuniversitaire Voortgangstoets, prof. dr. R.H. Henning, heeft ons verzocht de VGT tool van de website af te halen wegens copyrights die op de toetsen zitten. Dat is erg jammer, gezien het grote gebruik ervan door jullie de afgelopen periode. We zijn in overleg met de Werkgroep of er mogelijkheden zijn de tool, al dan niet in aangepaste vorm, weer online te krijgen. Wordt vervolgd!!"
n. vestibularis is puur sensibel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:50 schreef EricT het volgende:
Ik vond het wel een uitermate handige tool, ideaal dat je meteen uitleg kreeg bij de antwoorden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 07:42 schreef intoxicated het volgende:
Niet dat ik dat tooltje gebruikte, maar het is wel weer illustratief voor de schijnbaar oneindige kansloosheid van de Voortgangstoets en de mensen die 'm opstellen en coördineren:
http://www.coassistent.nl(...)ffline-eigen593.html
"Voortgangstoets tool offline
De voorzitter van de Landelijke Werkgroep Interuniversitaire Voortgangstoets, prof. dr. R.H. Henning, heeft ons verzocht de VGT tool van de website af te halen wegens copyrights die op de toetsen zitten. Dat is erg jammer, gezien het grote gebruik ervan door jullie de afgelopen periode. We zijn in overleg met de Werkgroep of er mogelijkheden zijn de tool, al dan niet in aangepaste vorm, weer online te krijgen. Wordt vervolgd!!"
zoiets heet "roostervrije week", en die van mij valt toevallig in de herfstvakantie (y)quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:09 schreef Knuffleheinz het volgende:
Zijn er ook gnk studenten die vakantie hebben?
Niet volgens sleutel van tentamen, maar dat dacht ik inderdaad ook. Denk dat ik dan 90% op tentamen hebquote:
De sleutel is fout.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:29 schreef EricT het volgende:
[..]
Niet volgens sleutel van tentamen, maar dat dacht ik inderdaad ook. Denk dat ik dan 90% op tentamen heb
Het gaat trouwens om de cochlearis (quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:42 schreef starla het volgende:
[..]
De sleutel is fout.
Wat staat er dan?
Valt toch wel mee?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:09 schreef Merel1808 het volgende:
Ik vervloek het hele gynaecologie-obstetrie-gebeuren, en vooral de heer Heineman voor het produceren van zo'n ongelooflijk kutboek
Het vak of het boek?quote:
Gynaecologie isquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:26 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Het vak of het boek?
Het boek is afschuwelijk, ik kan er echt totaal niks in vinden, alles wat je zoekt staat op minstens 5 verschillende plekken en de informatie op die 5 verschillende plekken spreekt elkaar ook nog eens continue tegen
Ik ook.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:09 schreef Merel1808 het volgende:
Ik vervloek het hele gynaecologie-obstetrie-gebeuren
Wij mogen maar 1 boek! Of nouja, je mag wel een ander boek, maar als dat boek iets anders vindt dan Heineman ben je de lul, want alle vragen over percentages/incidenties/etc komen rechtstreeks uit Heinemanquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:30 schreef June. het volgende:
[..]
Gynaecologie isEn Heineman vind ik echt serieus meevallen
. Maar je moet ook niet alles daar uit halen, maar ook andere boeken raadplegen.
Krijgen jullie op de toets vragen over zulke exacte getallenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:10 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Wij mogen maar 1 boek! Of nouja, je mag wel een ander boek, maar als dat boek iets anders vindt dan Heineman ben je de lul, want alle vragen over percentages/incidenties/etc komen rechtstreeks uit Heineman
Absoluut, en vragen over de dd bij een bepaald symptoom, naar volgorde van waarschijnlijkheid, en alleen de volgorde van Heineman is goed, etc.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:29 schreef Seam het volgende:
[..]
Krijgen jullie op de toets vragen over zulke exacte getallen?
Jezus, dat is wel echt klote jaquote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:33 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Absoluut, en vragen over de dd bij een bepaald symptoom, naar volgorde van waarschijnlijkheid, en alleen de volgorde van Heineman is goed, etc.
quote:Op maandag 12 oktober 2009 06:48 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat niet zozeer, ik twijfelde meer aan de VARA-redacteuren die interviews met experts soms zo weten te knippen dat er iets heel anders uitkomt dan oorspronkelijk wordt gezegd.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:10 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Wij mogen maar 1 boek! Of nouja, je mag wel een ander boek, maar als dat boek iets anders vindt dan Heineman ben je de lul, want alle vragen over percentages/incidenties/etc komen rechtstreeks uit Heineman
Het interview met die hoogleraar was van te voren opgenomen. Althans, ik neem niet aan dat ze daarvoor een straalverbinding vanuit Groningen regelen, gesneden met shots van die hoogleraar in een lab.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:35 schreef davidov2009 het volgende:
[..]En dat bij een live programma
![]()
Hoi iedereen; nieuw op 't centrale topic hier2e jaars GK op 't UMCG. Naar m'n zin daar, behalve de studiedrukte dan. Maar ja, dan had ik politicologie moeten gaan doen ofzo
2.1 is een bitchquote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:35 schreef davidov2009 het volgende:
[..]En dat bij een live programma
![]()
Hoi iedereen; nieuw op 't centrale topic hier2e jaars GK op 't UMCG. Naar m'n zin daar, behalve de studiedrukte dan. Maar ja, dan had ik politicologie moeten gaan doen ofzo
Ik zal het vanaf maandag zien, dan beginnen we met het blok Voortplanting,quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:01 schreef intoxicated het volgende:
MET GYN IS NIETS MIS
End of discussion.
Dat hoeft niemand mij te leren dat snap ik al!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik zal het vanaf maandag zien, dan beginnen we met het blok Voortplanting,
Ik had ook niet voor niets het woord 'blok' toegevoegdquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat hoeft niemand mij te leren dat snap ik al!
Bloemetje, bijtje! Als je dan daarna de nieuwe knopjes afknipt, wordt God boos!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik had ook niet voor niets het woord 'blok' toegevoegd.
Ik vind het stiekem best leuk na twee wekenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik zal het vanaf maandag zien, dan beginnen we met het blok Voortplanting,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |