quote:
quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Dat zullen leken nooit begrijpen. Dat zijn kunsten van de artsen.
http://meeting.chestpubs.org/cgi/content/abstract/132/4/468aquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel (mits iemand in de doelgroep past met grote kans op ijzergebrek zoals lelijke oude wijven, bloedende teven), maar dan nog bepaal je altijd het hgb!
En dat zegt mijn M.D. diploma hier aan de muur!
Interessant, hoewel een associatie (Chronic idiopathic cough in iron deficient women was strongly associated with EA-HR) natuurlijk niet hetzelfde is als een causaal verband (Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel) .quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
http://meeting.chestpubs.org/cgi/content/abstract/132/4/468a
Lastig een verband leggen als ze het niet exact kunnen verklaren! Maar als er een jongetje van één turf hoog drie keer hoest op commando dan ga ik er niet vanuit dat het bloedarmoede is. Als er nou een lelijke oude ongestelde draak stond van in de veertig dan bestaat er een grotere kans dat die aan bloedarmoede lijdt dan het papventje! En mijn advies zou dan eigenlijk zijn. Niet behandelen! God straft ze gewoon, omdat ze lelijk zijn!quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:57 schreef starla het volgende:
[..]
Interessant, hoewel een associatie (Chronic idiopathic cough in iron deficient women was strongly associated with EA-HR) natuurlijk niet hetzelfde is als een causaal verband (Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel) .
quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Lastig een verband leggen als ze het niet exact kunnen verklaren! Maar als er een jongetje van één turf hoog drie keer hoest op commando dan ga ik er niet vanuit dat het bloedarmoede is. Als er nou een lelijke oude ongestelde draak stond van in de veertig dan bestaat er een grotere kans dat die aan bloedarmoede lijdt dan het papventje! En mijn advies zou dan eigenlijk zijn. Niet behandelen! God straft ze gewoon, omdat ze lelijk zijn!
Anemie is geen diagnose, maar een symptoomquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Diagnose anemie op basis van hoesten?![]()
Ik zou toch even het hgb laten bepalen!
Anemie is geen synoniem voor ijzergebrek en derhalve zijn het twee verschillende entiteiten, die afhankelijk van de erytrocytaire cyclus, eventueel kunnen worden samengevoegd tot ijzergebreksanemie.quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Chronische hoest als gevolg van anemie kan wel (mits iemand in de doelgroep past met grote kans op ijzergebrek zoals lelijke oude wijven, bloedende teven), maar dan nog bepaal je altijd het hgb!
En dat zegt mijn M.D. diploma hier aan de muur!
Daarom altijd bloedprikken en niet wat hoestenquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:02 schreef DDM het volgende:
[..]
Anemie is geen diagnose, maar een symptoom
[..]
Anemie is geen synoniem voor ijzergebrek en derhalve zijn het twee verschillende entiteiten, die afhankelijk van de erytrocytaire cyclus, eventueel kunnen worden samengevoegd tot ijzergebreksanemie.
Daar bestaan 2 mooie begrippen voor: overdiagnostiek en diagnose per exclusionem.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daarom altijd bloedprikken en niet wat hoesten
In de jaren 30 was drie keer hoesten genoeg voor de diagnose, bloedarmoede volgens dat filmpjequote:Op zondag 18 oktober 2009 19:10 schreef DDM het volgende:
[..]
Daar bestaan 2 mooie begrippen voor: overdiagnostiek en diagnose per exclusionem.
Jaren '30 is ook heel wat anders dan het hedenquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:29 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In de jaren 30 was drie keer hoesten genoeg voor de diagnose, bloedarmoede volgens dat filmpje![]()
Ik zou ook niet weten waarom die eigenlijk bij de schoolarts was, want hij had geen klachten. Maar iets meer vlees op de botten kon geen kwaad.
Tja, ik neem het hem ook niet kwalijk, maar als je dat ziet dan heb je wel een, WAT ZEGT IE NOUquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:42 schreef DDM het volgende:
[..]
Jaren '30 is ook heel wat anders dan het heden![]()
In moeilijke tijden ontwikkelen bijna alle kinderen en ouderen een bloedarmoede als gevolg van ondervoeding. Dus een hogere a priori kans geeft meer gerechtigheid bij de arts om op zo een diagnose te gokken.
Maar het blijft natuurlijk grote onzin. Wat niet wil zeggen dat ik het de artsen van toen kwalijk neem; ze hadden gewoon een andere kijk op dingen.
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks lerenquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:43 schreef Honeymooner het volgende:
Haha welk blok?
Ik zit me te vervelen op de sportgeneeskunde momenteel, tis duidelijk herfstvakantie.
Aah, neuro toch? Die ging nog wel idd..quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:45 schreef MaxC het volgende:
[..]
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks leren
Was idd niet zo moeilijk.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:45 schreef MaxC het volgende:
[..]
2.1, de 2e toets. Maar heb hem vorig jaar al gedaan dus haal hem vrij makkelijk met nauwelijks leren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |