abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73472765
Een vriendin van mij heeft haar goudvis (geen foto's trouwens, sorry) Gervis genoemd en als hij stout is zegt ze NEE GERVIS. En laatst was ik dus met een andere vriendin (zij is toevallig mensenrechtenactiviste) bij haar op bezoek en toen ging Gervis zomaar galopperen. En toen riep Laura dus: NEE GERVIS, JE MAG NIET ZOMAAR GALOPPEREN.

Klacht: mensen die een naam geven aan hun goudvis
pi_73472803
haha
Op vrijdag 12 november 2010 03:33 schreef Falukorvarna het volgende:[/b]
sorry lieverd
pi_73472807
WTF
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_73472809
galopperen?
pi_73472851
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:35 schreef jo-ep het volgende:
haha
Ik vermoed dat jij geen gevoel hebt voor de realiteit
pi_73472857
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:35 schreef Dakada het volgende:
galopperen?
No resentment ever evened out a weaker hand
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:36:39 #7
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_73472866
Ik had 'm Elvis genoemd.
Gervis, dat klinkt toch niet.

P.S. heeft een vis oren?
pi_73472867
Ja he .
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:39:32 #10
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_73472981
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_73473005
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:35 schreef Dakada het volgende:
galopperen?
Gervis rent rond in het water ?
pi_73473195
Foto's van galopperende Gervis?
Kwaliteitspost | Kwaliteitspost

Op maandag 8 december 2008 00:48 schreef Juup© het volgende:
Jij bent gewoon een hypocriete klootzak (althans dat vind ik).
pi_73473304
Suske en Wiske en de Galopperende Gervis.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_73473378
Is Gervis een zeepaardje?
pi_73473388
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:44 schreef Sackboy het volgende:
Foto's van galopperende Gervis?
Speciaal voor jou

Dit is gervis in actie
pi_73473461
Verkapt kijk-mij-nou-een-A-merk-hagelslag-hebben-topic.
pi_73473485
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:51 schreef Dastan het volgende:
Verkapt kijk-mij-nou-een-A-merk-hagelslag-hebben-topic.
Doch B-merk hoogglans verf.

pi_73473501
Ook die originele namen wat ze die wortels geven:
Blubje vind ik het ergste.
U MAD?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:53:35 #19
3185 Adelante
To let it go now
pi_73473514
Lekker kommetje
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_73473564
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:53 schreef Adelante het volgende:
Lekker kommetje
Moest bezuinigen, omdat ik persee De Ruiyter hagelslag wil eten.
pi_73473611
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:50 schreef beverton het volgende:

[..]

Speciaal voor jou

[ afbeelding ]

Dit is gervis in actie
Maar wat mij nog nooit eerder was opgevallen is dat Gervis dus 2 hoofden heeft !!!!!!!!!!!2121
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:57:41 #22
270242 ynuhh
Cuddle cuddle
pi_73473660
Een veelgehoord ‘feit’ over goudvissen is dat ze een geheugen hebben van slechts drie seconden. Is dit werkelijk zo, of is dit een mythe die in het leven is geroepen om het geweten te sussen van goudvishouders die een vis in een kleine kom stoppen? In laboratoria is veelvuldig vastgesteld dat goudvissen in korte tijd de weg leren vinden in een doolhof. Ook zijn er aanwijzingen gevonden dat goudvissen weten hoe laat het is.

Schuldgevoel
Als kinderen aan hun ouders vragen of het niet zielig is dat hun goudvis in een kleine kom zwemt en of hij zich niet verveelt, is het antwoord vaak dat de vis na een paar seconden al vergeten waar hij net zwom. Vissen zouden maar een geheugen van twee of drie seconden hebben. Deze ouders geloven dit vaak zelf, omdat ze zelf de mythe over het goudvissengeheugen al zo vaak gehoord hebben.

Of het echt zielig is voor de vis en of hij zich verveelt is moeilijk te beantwoorden. Een feit is wel dat de vissen tot meer in staat zijn dan de meeste mensen denken, en dat ze zich bepaalde dingen kunnen herinneren tot wel drie maanden of langer. Zo kunnen goudvissen in twee dagen al bijna feilloos leren de goede uitgang te vinden in een doolhof en kunnen ze leren om op een bepaald tijdstip voedsel te komen halen.

Doolhof
In een psychobiologisch laboratorium in Sevilla wordt al jaren onderzoek gedaan naar de hersenen van goudvissen (1). Zij hebben ontdekt dat de hersenen van goudvissen veel meer overeenkomsten vertonen met die van zoogdieren dan voorheen gedacht werd in de wetenschappelijke wereld (er werd altijd aangenomen dat de hersenen van de goudvissen te simpel waren om gecompliceerde functies zoals geheugenfuncties uit te voeren). Eén van deze overeenkomsten is dat de goudvissen een hersengedeelte hebben dat lijkt op de hippocampus bij zoogdieren. Van de hippocampus is al lange tijd bekend dat hij betrokken is bij veel geheugenprocessen, zoals ruimtelijk geheugen. Deze wetenschappers hebben uitvoerig aangetoond dat goudvissen in korte tijd de weg leren te vinden uit een doolhof. Bovendien herinneren ze zich deze route nog maanden lang. Wanneer bij de vissen het hersengedeelte dat dezelfde functie als de hippocampus lijkt te hebben chirurgisch wordt verwijderd, verliezen ze dit vermogen om routes te leren. Uit deze experimenten blijkt dat goudvissen in elk geval een goed ontwikkeld ruimtelijk geheugen hebben, wat meer op dat van zoogdieren lijkt dan vaak gedacht wordt.

Klokkijken?
Uit experimenten van psycholoog Dr. Phil Gee van de universiteit van Plymouth is gebleken dat goudvissen een goed besef van tijd hebben (2). Hij leerde een groep goudvissen voedsel te verkrijgen door tegen een hendel aan te zwemmen. Toen de vissen dit eenmaal onder de ‘knie’ hadden werd hun geleerd dat er slechts op een bepaald uur van de dag eten beschikbaar was. De vissen leerde al snel vlak voor het juiste tijdstip tegen de hendel te zwemmen, en stopten hiermee zodra er niks meer uit kwam aan het eind van het uur. Ook deze informatie herinnerden ze zich tot maanden na het experiment.

Verschillende soorten geheugen, en de belevingswereld van dieren
Het is dus duidelijk dat vissen meer in hun mars hebben dat meestal wordt gedacht. Maar het feit dat ze een goed ruimtelijk geheugen en tijdsbesef hebben hoeft nog niet te betekenen dat vissen zich vervelen of ongelukkig zijn in hun kleine kom. Van dit soort emoties wordt door veel wetenschappers beweerd dat de meeste dieren ze niet bezitten. Alleen primaten zouden het hersengedeelte in de prefrontale kwab hebben waar deze emoties bewust beleefd worden. Tegen deze stelling zijn de laatste tijd weer aanwijzingen gekomen. Zo zouden honden bijvoorbeeld in staat zijn om blijdschap, depressie en rouw te beleven. Of dit voor goudvissen geldt is nog niet onderzocht.

Het is dus duidelijk dat vissen meer in hun mars hebben dat meestal wordt gedacht. Maar het feit dat ze een goed ruimtelijk geheugen en tijdsbesef hebben hoeft nog niet te betekenen dat vissen zich vervelen of ongelukkig zijn in hun kleine kom. Van dit soort emoties wordt door veel wetenschappers beweerd dat de meeste dieren ze niet bezitten. Alleen primaten zouden het hersengedeelte in de prefrontale kwab hebben waar deze emoties bewust beleefd worden. Tegen deze stelling zijn de laatste tijd weer aanwijzingen gekomen. Zo zouden honden bijvoorbeeld in staat zijn om blijdschap, depressie en rouw te beleven. Of dit voor goudvissen geldt is nog niet onderzocht.

Een tweede punt dat van belang is bij het beantwoorden van de vraag of vissen ongelukkig zijn in hun kom is dat er (bij mensen in ieder geval) verschillende soorten geheugen bestaan. De twee bekendste zijn het korte- en het lange-termijn geheugen. Maar er bestaat bij mensen ook zoiets als een impliciet en een expliciet geheugen. Het expliciet geheugen is het geheugen voor herinneringen waarvan we ons bewust zijn, zoals wat we gister gedaan hebben, of wat de meisjesnaam van je moeder is. Van impliciete herinneringen zijn we ons niet bewust, maar ze beïnvloeden ons gedrag wel. Zo zijn vaardigheden als lopen of fietsen opgeslagen in het impliciet geheugen. Maar ook klassiek conditioneren is een vorm van impliciet geheugen. Een voorbeeld hiervan is naar de WC moeten als je een kraan hoort lopen (omdat je dit geluid associeert met plassen), of het watertanden als je lekker eten ruikt. Het is goed denkbaar dat wanneer een goudvis geleerd heeft om op een bepaald tijdstip tegen een hendel te zwemmen of de weg heeft leren vinden in een labyrint, dit opgeslagen ligt in zijn impliciet geheugen. Deze vaardigheden hoeven dus niet te betekenen dat een goudvis zich bewust gebeurtenissen herinnert.

Conclusie
Goudvissen hebben een geheugen aanzienlijk langer dan drie seconden. Dit bewijst echter niet dat de vis zich verveelt. Maar het is tot op heden ook niet bewezen dat goudvissen zich niet vervelen. Hier komt hopelijk in toekomstig onderzoek meer duidelijkheid over. Als de vis zich echt zou vervelen is de kans aanwezig dat het gaat galopperen, en in het ergste geval luisteren naar een naam.

Dit verhaal kan waargebeurd zijn.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:03:25 #23
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73473863
Mijn 3 goudvissen hadden ook namen, Ans, Jo en Vis.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_73473968
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:03 schreef snakelady het volgende:
Leuk voor je
"You know why they call it the American dream? Because you'd have to be fucking asleep to believe it!"
pi_73474001
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:03 schreef snakelady het volgende:
Zo jij bent goed.. met grappen.

woensdag 7 oktober 2009 @ 23:09:12 #26
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73474067
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:07 schreef Sackboy het volgende:

[..]

Zo jij bent goed.. met grappen.
Ik was toen 13, vond dat best goed van mezelf.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_73474086
Tuurlijk heeft een goudvis een naam... namelijk "goudvis"

Anders had hij wel _______ geheten.
pi_73474155
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:09 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik was toen 13, vond dat best goed van mezelf.
Daar is het fout gegaan.

pi_73474214
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:12 schreef Sackboy het volgende:

[..]

Daar is het fout gegaan.
Want?

Ovenwant
  woensdag 7 oktober 2009 @ 23:29:45 #30
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73474619
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:12 schreef Sackboy het volgende:

[..]

Daar is het fout gegaan.
Op een forum zeiken over grammatica, zo 2008...
pi_73492614
Ik vind mij vis veel beter dan die van jou
pi_73498591
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:29 schreef snakelady het volgende:

[..]

Op een forum zeiken over grammatica, zo 2008...
Wie heeft het over grammatica?

pi_73524596
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:16 schreef Sackboy het volgende:

[..]

Wie heeft het over grammatica?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:54:41 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_73524640
Wat een kutkom.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_73524648
Lemming ofzo?
Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef 92Merel het volgende:
Het is best vies eigenlijk :@ Maar als je het snel doorslikt heb je er weinig last van :D
pi_73525165
Die van mij heet Ham.
pi_73526920
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:54 schreef Copycat het volgende:
Wat een kutkom.
Hey chick, ik moest bezuinigen op mijn vissenkom
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:31:29 #38
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_73527169
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 23:09 schreef LangeJan het volgende:
Tuurlijk heeft een goudvis een naam... namelijk "goudvis"

Anders had hij wel _______ geheten.
"Hé ________, hou op met galopperen!"

Dat bekt ook niet lekker
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_73527268
Klagen over een goudvis een naamgeven, maar zelf wel suggesties doen
pi_73527333
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:50 schreef beverton het volgende:

[..]

Speciaal voor jou

[ afbeelding ]

Dit is gervis in actie
De mensenrechten vind ze tof maar de dierenrechten...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_73527678
de mijne heetten: haai, iaah haia en iaha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')