Het wordt pas echt leuk als we er ook naartoe kunnen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:49 schreef DennisMoore het volgende:
Ik vind 't leuk dat ze zulke dingen op afstand kunnen ontdekken.
Voor ons ja en alles wat hier leeft wellicht, maar wie zegt dat dat daar ook het geval is?quote:Een paar weken geleden werd echter voor het eerst een rotsachtige planeet opgemerkt buiten ons zonnestelsel, maar ook daar is de oppervlaktetemperatuur te heet om leven mogelijk te maken.
Een beetje dichtbij is er niet zo'n planeet.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Hopelijk eentje redelijk dichtbij waar we in de toekomst nog wel heen kunnen, als een zwerm sprinkhanen graaien we die hele planeet leeg, een beetje een tweede derde wereld.
Dan moeten we eerst wat rommelen met wormgaten enzo.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Het wordt pas echt leuk als we er ook naartoe kunnen.
Geeft niet, technologie is een wonder. Ik denk niet dat ze vroeger wisten dat we de tulpen binnen één etmaal in Colombia plukten en in Nederland veilen om ze weer te verkopen in China.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Een beetje dichtbij is er niet zo'n planeet.
Mars.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef Maverick_tfd het volgende:
Een beetje dichtbij is er niet zo'n planeet.
Plasma raketmotor bijna klaarquote:Op maandag 5 oktober 2009 19:55 schreef TNA het volgende:
Opschieten met die raketten, ik heb nog geen wintersport geboekt.
Wat maakt het klimaat nou uit, als er maar geld in de grond zit.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:57 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mars.
En wellicht Venus ook wel, als we daar 't klimaat zouden weten aan te passen.
quote:
Gast, hoeveel vakantiedagen denk je dat ik hebquote:De nu ontwikkelde motor heeft zoveel stuwkracht dat een reis naar Mars wordt verkort van 6 tot 9 maanden naar 2 tot 3 maanden.
Degene die de uitspraak deed, doelde vast op dat wij mensen er naartoe zouden kunnen gaan. Naar wat je kan zien op Discovery Channel mbt ruimte-onderzoek is dat het doel om uiteindelijk te gaan doen in de ruimte.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Voor ons ja en alles wat hier leeft wellicht, maar wie zegt dat dat daar ook het geval is?
Misschien zijn daar wel "wezens" die prima kunnen leven in 5000 graden.
Dat weten wij toch helemaal niet.
Dat hier op aarde er niemand tegen kan wil niet zeggen dat het niet kan, enkel dat wij er niet zouden kunnen leven.
Ik vind dat dus nogal een vreemde uitspraak zegmaar
Dan nog is 500ly heel erg verquote:Op maandag 5 oktober 2009 19:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Geeft niet, technologie is een wonder. Ik denk niet dat ze vroeger wisten dat we de tulpen binnen één etmaal in Colombia plukten en in Nederland veilen om ze weer te verkopen in China.
Wie weet welke afstanden we af kunnen leggen over een paar honderd jaar.
Wezens op een andere (vergelijkbare) planeet zullen waarschijnlijk veel gelijkenissen met ons tonen. Er zijn op Aarde bacteriën die temperaturen van 100- 150 graden celsius aankunnen. Daarboven is het onwaarschijnlijk dat organismen blijven leven aangezien het DNA dan afbreekt.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Voor ons ja en alles wat hier leeft wellicht, maar wie zegt dat dat daar ook het geval is?
Dat hier op aarde er niemand tegen kan wil niet zeggen dat het niet kan, enkel dat wij er niet zouden kunnen leven.
Gewoon je levensloop opnemen ookquote:Op maandag 5 oktober 2009 19:59 schreef TNA het volgende:
Gast, hoeveel vakantiedagen denk je dat ik heb
Reizen sneller dan het licht is onmogelijk, mogen we Einstein geloven. Maar wie weet zijn we in staat om de ruimte/tijd continuüm te buigen. Naar mijn weten is hier al onderzoek naar, en zijn er aanwijzingen dat het mogelijk zou moeten zijn.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dan nog is 500ly heel erg ver. Stel dat we ooit met 0.5c kunnen reizen ben je nog 1000 jaar onderweg. en 0.5c is al HEEL veel.
Maargoed, lijkt me dat een atmosfeer met zuurstof wel fijn is? (toegegeven, ik weet niet wat valt onder 'eventueel bewoonbaar' en wat niet)quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:57 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mars.
En wellicht Venus ook wel, als we daar 't klimaat zouden weten aan te passen.
Lichtsnelheid is toch echt een harde grens. Hoe dichter je die nadert, hoe meer en meer energie het kost om nog verder te versnellen. Lichtsnelheid zelf kost oneindig veel energie. Dus dat is onbereikbaar. En zelfs lichtsnelheid is traag op universele schaal. Dus als je nog trager bent, kom je helemaal nergens.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Nou, in zoverre dat we er een kolonie moeten vestigen zodat de menschheid overleeft als d'Aarde getroffen wordt door zo'n meteoriet omdat de hoge heren te krenterig zijn om het heelal af te speuren naar die krengen. Plus natuurlijk de dreiging van een megavulkaan, etc etc, www.exitmundi.nl.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Wat maakt het klimaat nou uit, als er maar geld in de grond zit.
Zie hierboven, volgens mij is dat inderdaad algemeen geaccepteerd, maar het buigen van de ruimte-tijd wordt ook al onderzoek naar gedaan, evenals de mogelijkheid om een "gat" te creëren, ofwel wormgat. Toekomstmuziek, maar je hebt altijd van die intellectuelen die zich er mee bezig houden.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Lichtsnelheid is toch echt een harde grens. Hoe dichter je die nadert, hoe meer en meer energie het kost om nog verder te versnellen. Lichtsnelheid zelf kost oneindig veel energie. Dus dat is onbereikbaar. En zelfs lichtsnelheid is traag op universele schaal. Dus als je nog trager bent, kom je helemaal nergens.
Tenzij onbemande vluchten, of de passagiers laten inslapen als in Alien. Dan is tijd geen factor.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Lichtsnelheid is toch echt een harde grens. Hoe dichter je die nadert, hoe meer en meer energie het kost om nog verder te versnellen. Lichtsnelheid zelf kost oneindig veel energie. Dus dat is onbereikbaar. En zelfs lichtsnelheid is traag op universele schaal. Dus als je nog trager bent, kom je helemaal nergens.
Mwah de kans daarop is redelijk klein, en de levensduur van de aarde is nog letterlijk miljarden jaren verwijderd van ons. Ik neem aan dat we tegen die tijd al wel dood zijn door onszelf of bacteriën of iets anders, zoniet dan zijn we al lang weg lijkt me zo.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Nou, in zoverre dat we er een kolonie moeten vestigen zodat de menschheid overleeft als d'Aarde getroffen wordt door zo'n meteoriet omdat de hoge heren te krenterig zijn om het heelal af te speuren naar die krengen. Plus natuurlijk de dreiging van een megavulkaan, etc etc, www.exitmundi.nl.
In zekere mate wel natuurlijk. Dan stuur je iets weg wat 1000 jaar onderweg is, en als het er eenmaal is moet je 500 jaar wachten op de communicatiesignalen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:06 schreef MASD het volgende:
[..]
Tenzij onbemande vluchten, of de passagiers laten inslapen als in Alien. Dan is tijd geen factor.
Het is een grens in onze huidige natuurkundige wetten. Maar natuurkundige wetten zijn altijd aan nieuwe inzichten onder hevigquote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Yup dit dus, er zijn genoeg alternatieven die op dit moment onderzocht worden.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is een grens in onze huidige natuurkundige wetten. Maar natuurkundige wetten zijn altijd aan nieuwe inzichten onder hevig
Daar hebben we toch geen flikkert aan.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Geeft niet, technologie is een wonder. Ik denk niet dat ze vroeger wisten dat we de tulpen binnen één etmaal in Colombia plukten en in Nederland veilen om ze weer te verkopen in China.
Die wachttijd kun je verkorten door kolonies op andere planeten te vestigen. Sowieso lijkt het mij onwaarschijnlijk om direct ver het heelal in te gaan zonder planeten te bezoeken die dichter bij liggen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
In zekere mate wel natuurlijk. Dan stuur je iets weg wat 1000 jaar onderweg is, en als het er eenmaal is moet je 500 jaar wachten op de communicatiesignalen.
Ach een paar Aliens onderdrukken (of gezellig samenleven, maar als ik nu kijk hoe mensen omgaan met anderen.. hehe) en wie weet wat nieuwe technologieën ontdekken, en als die er niet zijn dan kan je alsnog de hele planeet leegroven en gebruiken voor eigen industrie en vooruitgang. Win/win situatie als je het mij vraagt.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:08 schreef reetveter het volgende:
[..]
Daar hebben we toch geen flikkert aan.
Wel gezelligquote:Op maandag 5 oktober 2009 20:02 schreef Maisnon het volgende:
Was laatst ook al een topic over die planeet, want het regent daar namelijk nogal apart: geen water, maar rotsen
Door de hitte daar verdampen allerlei gesteenten en die condenseren boven andere gedeelten van de planeet, als steentjes
Hoewel je an sich wel gelijk hebt dat er vaak nieuwe inzichten voorbij komen, staat de speciale relativieitstheorie na al die jaren nog steeds stevig overeind. Alles wat we tot nu toe kunnen meten (op grote schaal) houdt zich keurig aan de relativiteitstheorie.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is een grens in onze huidige natuurkundige wetten. Maar natuurkundige wetten zijn altijd aan nieuwe inzichten onder hevig
Ja maar die theorie is gebaseerd op snelheid, je kan ook de theorie omzeilen door gebruik te maken van andere methoden dan snelheid.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:10 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Hoewel je an sich wel gelijk hebt dat er vaak nieuwe inzichten voorbij komen, staat de speciale relativieitstheorie na al die jaren nog steeds stevig overeind. Alles wat we tot nu toe kunnen meten (op grote schaal) houdt zich keurig aan de relativiteitstheorie.
Als er daadwerkelijk ene geschikte planeet wordt gevonden dan gaan wij ons waarschijnlijk wel gedragen als parasieten. Zo zijn wij nou eenmaalquote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Hopelijk eentje redelijk dichtbij waar we in de toekomst nog wel heen kunnen, als een zwerm sprinkhanen graaien we die hele planeet leeg, een beetje een tweede derde wereld.
Precies, jij snapt het. Als ik de documentaires bekijk over Mars en de Maan dan wordt er vaak alleen maar gesproken over hoe we de grondstoffen kunnen gebruiken hier op aarde. Dus tja, dan is de insteek al snel duidelijk.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als er daadwerkelijk ene geschikte planeet wordt gevonden dan gaan wij ons waarschijnlijk wel gedragen als parasieten. Zo zijn wij nou eenmaal
Zo hij staat al ruim 100 jaar. Mensen hebben honderden jaren gedacht dat de aarde plat was.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:10 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Hoewel je an sich wel gelijk hebt dat er vaak nieuwe inzichten voorbij komen, staat de speciale relativieitstheorie na al die jaren nog steeds stevig overeind. Alles wat we tot nu toe kunnen meten (op grote schaal) houdt zich keurig aan de relativiteitstheorie.
Idd, in die docu's hebben ze het vaak over twee zaken: hoe we er moeten komen en hoe we de desbetreffende planeet zo efficient mogelijk leeg kunnen zuigenquote:Op maandag 5 oktober 2009 20:12 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Precies, jij snapt het. Als ik de documentaires bekijk over Mars en de Maan dan wordt er vaak alleen maar gesproken over hoe we de grondstoffen kunnen gebruiken hier op aarde. Dus tja, dan is de insteek al snel duidelijk.
En het duurt 500 jaar voordat onze felicitaties aankomenquote:Buitenaards leven
De ontdekking van een Aarde-achtige planeet die rond een zon cirkelt, is uiteraard van belang voor het mogelijk bestaan van buitenaards leven. CoRoT-7b bevindt zich 500 lichtjaren ver weg. De stenen bol is bijna twee keer zo groot als de Aarde en heeft vijf keer de massa ervan, wat ongeveer dezelfde dichtheid oplevert. De planeet cirkelt slechts op 2,5 miljoen kilometer afstand rond haar zon, waardoor de temperatuur er bijzonder hoog oploopt. Het 'jaar' van de exoplaneet is korter dan onze dag, dus mocht er toch een asbest-achtige beschaving bestaan, worden er bijzonder veel verjaardagen gevierd. (sam)
Ik denk inderdaad niet dat we veel medelijden zullen tonen met bacteriën op Mars als ik eerlijk moet zijn, die zullen wel meteen verbrand worden in de hoogovens.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Idd, in die docu's hebben ze het vaak over twee zaken: hoe we er moeten komen en hoe we de desbetreffende planeet zo efficient mogelijk leeg kunnen zuigen![]()
En wij maar huilie doen over die aliens in independance day. Volgens mij vegen wij onderschikt leven ook van tafel als wij er zelf baat bij hebben.
Waarom zouden wij er niks aan hebben? Als je in de atmosfeer kunt leven en er voedsel voorhanden is, is alles mogelijk. Extra mensen maak je gewoon op de planeet zelf en benodigde materialen zijn daar te vinden of die sturen wij mee.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En het duurt 500 jaar voordat onze felicitaties aankomen
Wat heeft het toch voor zin om zo'n planeet te ontdekken. Het enige wat we dan weten is dat er een planeet bestaat die op de aarde lijkt, en dat die veel te ver weg om er ooit wat aan te hebben. Met behulp van wat kansberekening kunnen we tot dezelfde conclusie geraken.
Einstein's theorieën in twijfel trekken is toch een erg grote stap hoor. Het is echt niet zomaar een beetje gokken van 'nou zo zal het wel zitten ongeveer'.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zo hij staat al ruim 100 jaar. Mensen hebben honderden jaren gedacht dat de aarde plat was.
ATTENTIE:quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat heeft het toch voor zin om zo'n planeet te ontdekken. Het enige wat we dan weten is dat er een planeet bestaat die op de aarde lijkt, en dat die veel te ver weg om er ooit wat aan te hebben. Met behulp van wat kansberekening kunnen we tot dezelfde conclusie geraken.
Als het om bacterien gaat, dan ik mij nog voorstellen dat ons geweten niet gaat knagen. Echter, wat doen we wanneer we dieren aantreffen. Of heel primitieve levensvormen, zoals de vroege mens. Ik vrees dat de eerste beste alien die we aantreffen op een operatietafel belandtquote:Op maandag 5 oktober 2009 20:19 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad niet dat we veel medelijden zullen tonen met bacteriën op Mars als ik eerlijk moet zijn, die zullen wel meteen verbrand worden in de hoogovens.![]()
![]()
Het is maar goed dat er geen wezens wonen die bewustzijn kennen, anders zouden ze 't niet zo prettig vinden om uit de grond te worden gegraven, op een vliegtuig te worden gezet, en verbrand te worden. Achja, aard van het beestje denk ik dan maar.
Dat is precies wat Stephen Hawking ook zei. Op onze planeet, toen meer geavanceerde beschaving in aanraking kwamen met minder ontwikkelde soortgenoten, was de uitkomst vaak onplezierig voor de laatstgenoemde groep.quote:Trouwens, Independence Day is wel een goed voorbeeld, want eigenlijk is die film een reflectie van hoe WIJ zouden omgaan met anderen. Dat hebben we hier op aarde al gedaan (op minder krachtige volkeren), en zo zal het ook gaan op andere planeten lijkt me zo.
Was het maar zo'n feest. Tenzij je de felicitaties als lichtstralen wil verzenden. Ik weet wel dat er ergens een sonde rondzweeft die nu al buiten het zonnestelsel is, met graveringen en visuele boodschappen van de Aarde, vind ik wel een leuke gedachte eigenlijk. Maar goed, zo'n ding doet er miljoenen jaren over om bij de dichtstbijzijnde exoplaneet te komen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En het duurt 500 jaar voordat onze felicitaties aankomen![]()
Waarom sneller transport als je toch alleen maar kansberekeningen wou?quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nuttiger zou onderzoek naar sneller galactisch transport zijn
Je bent oneindig veel langer onderweg naar die planeet dan een mensenleven kan duren. Dan zouden we een ruimtetation a la Star Trek moeten bouwen en mensen daar een paar miljoen jaar in laten voortleven, onderweg naar het beloofde land. Dat lijkt mij niet realistisch.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:21 schreef MASD het volgende:
[..]
Waarom zouden wij er niks aan hebben? Als je in de atmosfeer kunt leven en er voedsel voorhanden is, is alles mogelijk. Extra mensen maak je gewoon op de planeet zelf en benodigde materialen zijn daar te vinden of die sturen wij mee.
Tjah, wij hebben er in onze generatie weinig aan inderdaad, maar dat betekent niet dat het nutteloos is voor de mensheid zelf.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je bent oneindig veel langer onderweg naar die planeet dan een mensenleven kan duren. Dan zouden we een ruimtetation a la Star Trek moeten bouwen en mensen daar een paar duizend jaar in laten voortleven, onderweg naar het beloofde land.
Ligt eraan wat de technologische kennis is van de Aliens, als ze een beetje het niveautje "holbewoner" hebben dan zullen ze inderdaad aan de kant worden geschoven en moeten ze maar leven met onze fabrieken en mijnen. Maar aan de andere kant, wie zegt dat 't andersom niet zo zou zijn, en is 't niet survival of the fittest?quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als het om bacterien gaat, dan ik mij nog voorstellen dat ons geweten niet gaat knagen. Echter, wat doen we wanneer we dieren aantreffen. Of heel primitieve levensvormen, zoals de vroege mens. Ik vrees dat de eerste beste alien die we aantreffen op een operatietafel belandtEn zn vrienden ook, vooral als ze in de weg zitten
[..]
Ik heb wel wat interviews van hem gevolgd, maar hij is volgens mij meer bang dat het ons overkomt dan dat we het bij anderen gaan doen. Hij is dan volgens mij ook voorstander om te stoppen met radio-signalen de ruimte in te sturen, en andere sondes, voordat we defensief er "klaar" voor zijn.quote:Dat is precies wat Stephen Hawking ook zei. Op onze planeet, toen meer geavanceerde beschaving in aanraking kwamen met minder ontwikkelde soortgenoten, was de uitkomst vaak onplezierig voor de laatstgenoemde groep.
Ik doelde op straling inderdaad. Maar of dat mogelijk is zou ik bij nader inzien niet weten.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:24 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Tenzij je de felicitaties als lichtstralen wil verzenden. Ik weet wel dat er ergens een sonde rondzweeft die nu al buiten het zonnestelsel is, met graveringen en visuele boodschappen van de Aarde, vind ik wel een leuke gedachte eigenlijk. Maar goed, zo'n ding doet er miljoenen jaren over om bij de dichtstbijzijnde exoplaneet te komen.
Eigenlijk raar, want je weet natuurlijk nooit wanneer je er defensief klaar voor bent. Dus moet je het risico maar nemen. Wel ben ik het er mee eens dat wij nog maar net komen kijken in dit ruimte gebeuren, net een halve eeuw, wat galactisch gezien geen ene moer voorstelt, dus een beetje terughoudendheid is wel aan te raden.quote:Hij is dan volgens mij ook voorstander om te stoppen met radio-signalen de ruimte in te sturen, en andere sondes, voordat we defensief er "klaar" voor zijn.
Dat is de Voyager-sonde. Gelanceerd in '77 en bevindt zich nu op meer dan 16.5 miljard KM van Aarde.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:24 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Tenzij je de felicitaties als lichtstralen wil verzenden. Ik weet wel dat er ergens een sonde rondzweeft die nu al buiten het zonnestelsel is, met graveringen en visuele boodschappen van de Aarde, vind ik wel een leuke gedachte eigenlijk. Maar goed, zo'n ding doet er miljoenen jaren over om bij de dichtstbijzijnde exoplaneet te komen.
Ik trek hem niet in twijfel. Momenteel is hij het beste wat we hebben. Ik zeg alleen nooit nooit.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Einstein's theorieën in twijfel trekken is toch een erg grote stap hoor. Het is echt niet zomaar een beetje gokken van 'nou zo zal het wel zitten ongeveer'.
Ja precies wat hij aanraad, aangezien hij vind dat we nogal naïef omgaan met informatie over onszelf, net als die ruimtesonde die constant signalen stuurt over wie we zijn, waar we wonen, onze DNA structuur, plaatjes van een man en vrouw, en onze anatomie.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:32 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Eigenlijk raar, want je weet natuurlijk nooit wanneer je er defensief klaar voor bent. Dus moet je het risico maar nemen. Wel ben ik het er mee eens dat wij nog maar net komen kijken in dit ruimte gebeuren, net een halve eeuw, wat galactisch gezien geen ene moer voorstelt, dus een beetje terughoudendheid is wel aan te raden.
Wellicht dat aliens ons ook terzijde zouden schuiven. Durf het niet te zeggen. Toch vind ik, pascifist als ik ben, dat we vreedzame levensvormen (zoals holbewoners) met rust moeten laten en hun evolutie vooral niet in de war moeten schoppen. Ook moeten we geen roofbouw plegen op hun planeet, tenzij er echt geen andere mogelijkheid bestaat (een verwoeste aarde bijvoorbeeld)quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ligt eraan wat de technologische kennis is van de Aliens, als ze een beetje het niveautje "holbewoner" hebben dan zullen ze inderdaad aan de kant worden geschoven en moeten ze maar leven met onze fabrieken en mijnen. Maar aan de andere kant, wie zegt dat 't andersom niet zo zou zijn, en is 't niet survival of the fittest?
Dat heb ik hem ook horen zeggen idd. Ik vind dat hij wel een punt heeft. Als we worden aangevallen door een intergalactische beschaving dan maken wij natuurlijk geen schijn van kans. Ik bedoel: War of the worlds presenteer weliswaar een leuk scenario, maar je mag aannemen dat aliens zich niet zo makkelijk bij de neus laten nemen.quote:Ik heb wel wat interviews van hem gevolgd, maar hij is volgens mij meer bang dat het ons overkomt dan dat we het bij anderen gaan doen. Hij is dan volgens mij ook voorstander om te stoppen met radio-signalen de ruimte in te sturen, en andere sondes, voordat we defensief er "klaar" voor zijn.
Maarja, wat wil je dan vraag ik me af, je weet nooit wat er buiten de grenzen van ons sterrenstelsel zit.
Hoe wil je defensief klaar zijn voor een ras dat de technologische mogelijkheden heeft om hier heen te reizen. Volgens mij liggen die altijd technologisch te ver voor. Behalve als je als eerste bij hun bent en dan ...quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ik heb wel wat interviews van hem gevolgd, maar hij is volgens mij meer bang dat het ons overkomt dan dat we het bij anderen gaan doen. Hij is dan volgens mij ook voorstander om te stoppen met radio-signalen de ruimte in te sturen, en andere sondes, voordat we defensief er "klaar" voor zijn.
We zijn vrolijk op zoek naar planeten, en in die zoektocht zijn we al redelijk ver gekomen. Ondertussen heeft niemand enig idee wat er daarna moet gebeuren.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:29 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Tjah, wij hebben er in onze generatie weinig aan inderdaad, maar dat betekent niet dat het nutteloos is voor de mensheid zelf.
Ja daarom vind ik het ook een non-argument van hem, maar aan de andere kant moeten we wel voorzichtig zijn met info wellicht.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoe wil je defensief klaar zijn voor een ras dat de technologische mogelijkheden heeft om hier heen te reizen. Volgens mij liggen die altijd technologisch te ver voor. Behalve als je als eerste bij hun bent en dan ...
Bovendien zijn er zat levensvormen op aarde die immens hoge temperaturen verdragen. Echter hebben we het dan vooral over micro-organismen. Waarschijnlijk doelen ze dus op intelligent leven, hoewel het dan nog steeds een kortzichtige zienswijze blijft.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:28 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik blijf het kortzichtig vinden om aan te nemen dat leven overal hetzelfde nodig zou hebben. Zinnen als 'te heet om leven mogelijk te maken' slaan dan ook puur op het leven zoals we dat kennen op aarde...
Met die Voyager-sonde hebben we een schat aan informatie doorgespeeld. Van de precieze locatie van de aarde tot onze anatomie. Wellicht was dat niet zo'n verstandige actie. Ik ben weliswaar 110% voorstander van het verkennen van het heelal, maar nu lok je evt boosaardige aliens onze kant op. Weten ze gelijk dat we geen reet voorstellen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja daarom vind ik het ook een non-argument van hem, maar aan de andere kant moeten we wel voorzichtig zijn met info wellicht.
Dit inderdaad, krijg je ineens zo'n raggity-taggity sonde langsvliegen met allemaal informatie over een planeet vol met water en edelmetalen (toch redelijk zeldzaam) en duidelijke tekens van zwakke technologie. Wat zouden wij als mensheid doen?quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met die Voyager-sonde hebben we een schat aan informatie doorgespeeld. Van de precieze locatie van de aarde tot onze anatomie. Wellicht was dat niet zo'n verstandige actie. Ik ben weliswaar 110% voorstander van het verkennen van het heelal, maar nu lok je evt boosaardige aliens onze kant op. Weten ze gelijk dat we geen reet voorstellen.
quote:If there was intelligent life in our infinite universe and they were not a peace loving species. Wouldn't the information on the Voyager be enough to destroy human kind?
I am sure that you have received a great deal of criticism in regard to the release of the ….. record that accompanies Voyager into the depths of space. In discussing the Pioneer 10 plaque with a friend today, he felt that it would be dangerous to give ourselves away in the event that a civilization that encountered the spacecraft would be hostile and plan to eradicate us as we would wish to eradicate a virus.
We have received almost nothing but praise for the inclusion of the Golden Phonograph Record on Voyager. We have also received lots of compliments on lthe contents, however, that praise rightly belongs to Carl Sagan and his colleagues who chose, assembled and got permission to use the material.
There were a few detractors, even as Sagan was formulating the disk.
In the Sagan, et al book, "Murmurs of Earth, the Voyager Interstellar Record", while describing some of his earlier work in sending messages from the Arecibo radar, spoke of two protests to that effort. Excerpts from that passage follow:
"One was from a few scientists who worried that we hadn't corrected for the speed of Earth in space in launching the message. ...............The other protest was a serious one, made by Sir Martin Ryle, a Nobel laureate and the Astronomer Royal of England. He wrote with great anxiety that he felt it was very hazardous to reveal our existence and location to the galaxy. For all we know, any creatures out there were malevolent or hungry, and once they knew of us, the might come to attack or eat us...........Many other less knowledgeable people had the same concerns.
"The fact is, for better or for worse, we have already announced our presence and location to the universe, and continue to do so every day. There is a sphere of radio transmission about thirty light years thick expanding outward at the speed of light, announcing to every star it envelops that the earth is full of people. Our television programs flood space with signals detectable at enormous distances by instruments not much greater than our own. It is a sobering thought that the first news of us may be the outcome of the Super Bowl.
"........... Whether or not Sir Martin Ryle is justified in his anxieties about revealing the location of our civilization is of course a debatable subject. Even so, it is too late to worry about it, so we might as well try to be friendly".
Met andere woorden, 't kwaad is al geschied dus boeie?quote:Whether or not Sir Martin Ryle is justified in his anxieties about revealing the location of our civilization is of course a debatable subject. Even so, it is too late to worry about it, so we might as well try to be friendly".
Nee, ze reizen lichtjaren, maar op dat gebied zullen het debielen zijn.quote:Op maandag 5 oktober 2009 21:18 schreef Batsnek het volgende:
Je hebt natuurlijk altijd de kans, dat aliens à la het type uit 'signs' onze aarde bezoeken, en niet tegen water kunnen.
Nou ja, de mensheid is toch ook aardig debiel en zelfs van ons soort hebben er al op de maan rondgelopen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 21:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, ze reizen lichtjaren, maar op dat gebied zullen het debielen zijn.
Ga jij je Kiva-tvp nog 's opvolgen met actiequote:Op maandag 5 oktober 2009 23:57 schreef Biancavia het volgende:
Nou ja, de mensheid is toch ook aardig debiel en zelfs van ons soort hebben er al op de maan rondgelopen.
Ik heb het er al wel met Conflict over gehad! Die wilde ook wel mee doen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:00 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ga jij je Kiva-tvp nog 's opvolgen met actie?
Echter gezien de oneindige hoeveelheid planeten in de ruimte blijft het aantal potentiele aardes met daarop mensachtigen steken tussen miljoenen zo niet miljarden.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:25 schreef Synthesist het volgende:
De kans op leven in dit sterrenstelsel is groot, de kans op intelligent leven is kleiner, de kans op intelligent leven dat net zo ver is als de mens is nog kleiner, de kans dat ze nu leven en niet een miljoen jaar geleden of 20 miljoen jaar in de toekomst is minimaal. Een dolfijn is intelligent, een olifant ook, hebben zij handen om radio's en ruimteschepen te bouwen, naaah...Dan heb je nog de afstand als factor. En je moet als beschaving veel geluk hebben.
Zo mooi als Star Trek is het niet. Er bestaat geen humanoid masterrace, of een warp engine
quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:12 schreef Cacciatore het volgende:
Echter gezien de oneindige hoeveelheid planeten in de ruimte blijft het aantal potentiele aardes met daarop mensachtigen steken tussen miljoenen zo niet miljarden.
Dat is niet kortzichtig, dat is het enige referentiekader wat we hebben. het heeft weinig zin om ALLE mogelijkheden bij te houden, want we hebben geen idee wat er mogelijk is, naast de aarde zelf.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:28 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik blijf het kortzichtig vinden om aan te nemen dat leven overal hetzelfde nodig zou hebben. Zinnen als 'te heet om leven mogelijk te maken' slaan dan ook puur op het leven zoals we dat kennen op aarde...
Je hebt gelijk. Maar het is bewezen dat op Aarde onder bepaalde omstandigheden leven kan ontstaan en blijven bestaan, dus de kans is relatief groot dat je op een soortgelijke planeet als Aarde buitenaards leven kan ontdekken. Anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Nu is het zoeken naar een speld in een iets kleinere hooiberg.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Mwah degene die denkt dat er een bepaalde Star Trek is met allemaal mens-achtigen die rondlopen, met als enige verschil een andere haarstijl, dan hebben ze het inderdaad nogal verkeerd. Maar ik sluit niet uit dat er ergens tussen de miljarden en miljarden planeten wel één ras is die minstens net zo ver, zo niet verder is dan de mensheid.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:25 schreef Synthesist het volgende:
De kans op leven in dit sterrenstelsel is groot, de kans op intelligent leven is kleiner, de kans op intelligent leven dat net zo ver is als de mens is nog kleiner, de kans dat ze nu leven en niet een miljoen jaar geleden of 20 miljoen jaar in de toekomst is minimaal. Een dolfijn is intelligent, een olifant ook, hebben zij handen om radio's en ruimteschepen te bouwen, naaah...Dan heb je nog de afstand als factor. En je moet als beschaving veel geluk hebben.
Zo mooi als Star Trek is het niet. Er bestaat geen humanoid masterrace, of een warp engine
Hoe weet je dat nou? We weten zo weinig over pre-condities en de invloed van diverse variabelen. Het lijkt me ook sterk, maar het is zeker 1 van de mogelijkheden. Weet jij veel, misschien is er maar 1 uitkomst uit alle evolutie-chaos en dat is een dominerend mensachtig ras. Dat er hier een aantal toevalligheden voor nodig waren (zoals diverse uitstervingsgolven en ijstijden) betekend niet dat we anders nooit waren ontstaan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Mwah degene die denkt dat er een bepaalde Star Trek is met allemaal mens-achtigen die rondlopen, met als enige verschil een andere haarstijl, dan hebben ze het inderdaad nogal verkeerd. Maar ik sluit niet uit dat er ergens tussen de miljarden en miljarden planeten wel één ras is die minstens net zo ver, zo niet verder is dan de mensheid.
En dan nog, wat heb je er aan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:18 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is niet kortzichtig, dat is het enige referentiekader wat we hebben. het heeft weinig zin om ALLE mogelijkheden bij te houden, want we hebben geen idee wat er mogelijk is, naast de aarde zelf.
Lijkt me wel tof hoorquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:27 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En dan nog, wat heb je er aan.
Dan komt er hier zo'n nog ontwikkelder ras bij ons op de koffie en dat zij dan zo zeggen van: "Heuj, weten jullie nog andere beschavingen trouwens?"![]()
En wij zou van: "Neuj, we dachten dat jullie dat wel zouden weten."![]()
En dan zit je daar weer met z'n tweeën.-G-
Als ik kijk naar de biodiversiteit op deze planeet alleen al, dan lijkt het me stug dat met miljarden mogelijkheden en opties door het hele heelal dat de uitkomst bijna altijd een mensachtige zijn zal. In feite zijn we op aarde zelfs de enigen (met wat apen soorten) die zich zo ontwikkeld hebben, en die zijn nou ook niet bepaald het toppunt van intelligentie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:27 schreef kingmob het volgende:
[..]
Hoe weet je dat nou? We weten zo weinig over pre-condities en de invloed van diverse variabelen. Het lijkt me ook sterk, maar het is zeker 1 van de mogelijkheden. Weet jij veel, misschien is er maar 1 uitkomst uit alle evolutie-chaos en dat is een dominerend mensachtig ras. Dat er hier een aantal toevalligheden voor nodig waren (zoals diverse uitstervingsgolven en ijstijden) betekend niet dat we anders nooit waren ontstaan.
En toch is er ontzettende chaos in het heelal en ontstaan er voortdurend dezelfde sterrenstelsels en vormen. Een zeer complex krachtenspel heeft daar meestal dezelfde uitkomst, vanwege de 'drijvende' kracht van de zwaartekracht. Je kunt die mogelijkheid dat dat voor de evolutie ook geldt niet zomaar verwerpen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de biodiversiteit op deze planeet alleen al, dan lijkt het me stug dat met miljarden mogelijkheden en opties door het hele heelal dat de uitkomst bijna altijd een mensachtige zijn zal. In feite zijn we op aarde zelfs de enigen (met wat apen soorten) die zich zo ontwikkeld hebben, en die zijn nou ook niet bepaald het toppunt van intelligentie.
Ik zou dus ons "ontwerp" niet presenteren als het ultieme einde of enige mogelijkheid van intelligent leven.
jij hebt duidelijk geen kennis van Star Trek. Die serie gaat uit van een humanoid ras die hun genen over duizenden planeten heeft verspreid.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Mwah degene die denkt dat er een bepaalde Star Trek is met allemaal mens-achtigen die rondlopen, met als enige verschil een andere haarstijl, dan hebben ze het inderdaad nogal verkeerd. Maar ik sluit niet uit dat er ergens tussen de miljarden en miljarden planeten wel één ras is die minstens net zo ver, zo niet verder is dan de mensheid.
Uh, volgens mij begrijp je de discussie niet...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:36 schreef Synthesist het volgende:
[..]
jij hebt duidelijk geen kennis van Star Trek. Die serie gaat uit van een humanoid ras die hun genen over duizenden planeten heeft verspreid.
In vacuum.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Lichtsnelheid is toch echt een harde grens.
Er is een docu, kom even niet op de naam, maar daar hebben ze het over een schaalverdeling wat intelligentie betreft in het universum.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klinkt als een interessante documentaire wel, normaal gesproken wordt de mensheid altijd gepresenteerd als alleswetende in vergelijking met de rest van het universum, en wordt er uitgegaan van eventueel bacteriën op andere planeten.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 05:04 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ons ontwikkelen is teveel gebaseerd op toevalligheden. En daarom zijn we een domme planeet. Anderzijds is wellicht het universum een toevalligheid.
Warp-bubbel, dude.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je bent oneindig veel langer onderweg naar die planeet dan een mensenleven kan duren.
Ik weet niet waarom maar dit is een van de coolste dingen die ik de afgelopen tijd heb gehoord.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:02 schreef Maisnon het volgende:
Was laatst ook al een topic over die planeet, want het regent daar namelijk nogal apart: geen water, maar rotsen
Door de hitte daar verdampen allerlei gesteenten en die condenseren boven andere gedeelten van de planeet, als steentjes
Mooie 'out of the box' gedachtequote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Zou wel prettig zijn, hoeven we ons geen zorgen meer te maken over ijsberen en broeikasgassen. Gewoon lekker doorstoken en als het hier te dol wordt allemaal in het moederschip en op naar een nieuwe groene weidequote:Op maandag 5 oktober 2009 19:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat moet kunnen aangezien pas over 5,5 miljard jaar de aarde echt 'weg' isquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:00 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Na een paar honderd miljoen jaar is de Aarde dan ook weer vanzelf bewoonbaar geworden en kunnen er eventueel nog wat mensen teruggestuurd worden.
Voor koolstofgebaseerd leven kun je toch wel bepaalde grenzen trekken lijkt me. Al hebben we gezien dat de simpelste levensvormen behoorlijk extreme omstandigheden kunnen doorstaan.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:28 schreef Wheelgunner het volgende:
Maar ik neem aan dat evolutie ook overal plaatsvindt, als dergelijke wezens daar sinds het begin geweest zijn hebben ze zich toch aangepast hoop ik voor ze (mochten ze er zijn).quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:02 schreef MASD het volgende:
[..]
Wezens op een andere (vergelijkbare) planeet zullen waarschijnlijk veel gelijkenissen met ons tonen. Er zijn op Aarde bacteriën die temperaturen van 100- 150 graden celsius aankunnen. Daarboven is het onwaarschijnlijk dat organismen blijven leven aangezien het DNA dan afbreekt.
Ze hebben met een deeltjesversneller toch al eens de lichtsnelheid gebroken?quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |