quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:48 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me dan af hoe dat gaat met bijvoorbeeld Hyves, waar iedere gebruiker vrij is om naar youtube te linken.
Hetzelfde als CU2 te horen kreeg toen gebruikers auteursrechterlijk beschermd beeldmateriaal toonden: een brief met opdracht om te verwijderen of te betalen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:48 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me dan af hoe dat gaat met bijvoorbeeld Hyves, waar iedere gebruiker vrij is om naar youtube te linken.
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,43,,,,Is_de_naam_nog_vrij_.html?lang=NL&uitgebreid=CHECKED&domein=nu.nl&zoek.x=0&zoek.y=0quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:54 schreef RAVW het volgende:
maar ik vraag me ook af hoe komen ze aan iemand zijn of haar adres .. als ze mij een brief willen versturen .. deze wordt dan niet legaal gekregen ..
want dat zou dan altijd via derde moeten gaan ..
Dus dan begaan hun zelf een strafbaar feit en ik denk niet dat het toe gestaan is ..
Daar is de uploader voor verantwoordelijk. Als hij/zij niet akkoord gaat met 'doorlinken' kan dat worden aangegeven en dan is het ook niet mogelijk om zo'n video in te sluiten op je Hyves pagina.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:48 schreef Hukkie het volgende:
Volgens mij is het vrij makkelijk te achterhalen welke NAW gegevens er bij een website horen. Dus als je een weblog host, en de BUMA komt achter je gegevens, dan mag je betalen voor ieder filmpje wat een ander op je website plaatst.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:54 schreef RAVW het volgende:
maar ik vraag me ook af hoe komen ze aan iemand zijn of haar adres .. als ze mij een brief willen versturen .. deze wordt dan niet legaal gekregen ..
want dat zou dan altijd via derde moeten gaan ..
Dus dan begaan hun zelf een strafbaar feit en ik denk niet dat het toe gestaan is ..
Maar op youtube staat ook een hoop muziek die wel te embedden is en niet is geüpload door de rechthebbende.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:57 schreef Crutch het volgende:
[..]
Daar is de uploader voor verantwoordelijk. Als hij/zij niet akkoord gaat met 'doorlinken' kan dat worden aangegeven en dan is het ook niet mogelijk om zo'n video in te sluiten op je Hyves pagina.
ja maar ik zit alleen op sites zo als Hyves en andere van dat soort dingen ..quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:58 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Volgens mij is het vrij makkelijk te achterhalen welke NAW gegevens er bij een website horen. Dus als je een weblog host, en de BUMA komt achter je gegevens, dan mag je betalen voor ieder filmpje wat een ander op je website plaatst.
En of ze dat weten bepaal jij helemaal zelf natuurlijk.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja maar ik zit alleen op sites zo als Hyves en andere van dat soort dingen ..
Die mogen toch niet vrij geven waar ik woon ..
Dan is de uploader in overtreding. Youtube verwijdert regelmatig dat soort inzendingen of haalt de audio weg.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar op youtube staat ook een hoop muziek die wel te embedden is en niet is geüpload door de rechthebbende.
Nee, en ze weten ook niet waar je woont. Gevolg zou dan kunnen zijn dat Hyves de rekening krijgt voor jouw filmpjes. Of -en dat lijkt me waarschijnlijker- gaat Hyves het embedden van youtubes onmogelijk maken.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja maar ik zit alleen op sites zo als Hyves en andere van dat soort dingen ..
Die mogen toch niet vrij geven waar ik woon ..
Ja en het geincasseerde geld zelf lekker oppotten. Het zijn clubjes die er zelf vooral rijk van worden, ten kosten van de gebruiker EN de artiest.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:56 schreef Buschetta het volgende:
Wat een volk die "belangenbehartigers"Nog even en ze gaan elke horende Nederlander een factuur sturen voor supermarkt muziekjes en andere liedjes die je buiten de deur hoort.
ja dat zeg ik ook al jaren ....quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:03 schreef kopvoddentax het volgende:
[..]
Ja en het geincasseerde geld zelf lekker oppotten. Het zijn clubjes die er zelf vooral rijk van worden, ten kosten van de gebruiker EN de artiest.
Maar dat maakt Buma/Stemra niet uit, die pakken de verspreider, in dit geval een gebruiker van Hyves en dus krijgt Hyves dan de rekening.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:02 schreef Crutch het volgende:
[..]
Dan is de uploader in overtreding. Youtube verwijdert regelmatig dat soort inzendingen of haalt de audio weg.
Wat vervolgens voor Hyves van korte duur zal zijn, neem ik aan. Ik heb geen idee hoeveel youtubes er gelinkt worden via Hyves, maar 6 filmpjes voor 130 euro? Die kosten zullen aardig uit de klauwen gaan lopen denk ik.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat maakt Buma/Stemra niet uit, die pakken de verspreider, in dit geval een gebruiker van Hyves en dus krijgt Hyves dan de rekening.
Dat doen ze ook, of in ieder geval BREIN. Dit hebben tientallen miljoenen in kas en hebben veel dikbetaalde lieden op de payrol staan. Het is gewoon baantjes maken.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:11 schreef Crutch het volgende:
Eigenlijk zou Buma/Stemra zelf eens onderzocht moeten worden. Er klopt vast geen reet van die organisatie aangezien het wel heel makkelijk is geld achter te houden.
Zou dat? Zou Hyves geen 'Gebruiksvoorwaarden' hebben waarin dat onderdeel gedekt wordt?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat maakt Buma/Stemra niet uit, die pakken de verspreider, in dit geval een gebruiker van Hyves en dus krijgt Hyves dan de rekening.
Stel dat je weigert om geld af te dragen voor dit soort kneuterige regeltjes, en je laat het voorkomen met het argument dat je met alle liefde de betreffende artiesten wilt steunen, maar dat je ernstige twijfels hebt of jouw geld ook daadwerkelijk bij de artiesten terecht komt vanwege de negatieve berichtgeving omtrent het al dan niet uitbetalen door Buma/Stemra en hoeveel er naar vermeend aan de strijkstok blijft hangen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:03 schreef kopvoddentax het volgende:
[..]
Ja en het geincasseerde geld zelf lekker oppotten. Het zijn clubjes die er zelf vooral rijk van worden, ten kosten van de gebruiker EN de artiest.
Nee, want ze "beschermen" het intellectueel eigendomsrecht. Ze hebben in die zin "gelijk" en daar maken ze op schandalige wijze misbruik van. Ze weten ook dat niemand ze tegen kan houden en blijven zoeken naar niches waar ze geld vandaan kunnen harken. Want, Kees de nieuwe medewerker bij P&O had een mooie Audi zien staan bij de dealer.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:18 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Stel dat je weigert om geld af te dragen voor dit soort kneuterige regeltjes, en je laat het voorkomen met het argument dat je met alle liefde de betreffende artiesten wilt steunen, maar dat je ernstige twijfels hebt of jouw geld ook daadwerkelijk bij de artiesten terecht komt vanwege de negatieve berichtgeving omtrent het al dan niet uitbetalen door Buma/Stemra en hoeveel er naar vermeend aan de strijkstok blijft hangen.
Zou je dan een punt hebben?
Vast niet... want ik ben vast niet de eerste die dit bedenkt
Maakt niet uit, ze kunnen niet met gebruiksvoorwaarden hun wettelijke verantwoordelijkheid afwimpelen. Hun site, hun verantwoordelijkheid. Net zoals Danny verantwoordelijk is voor wat hier gepost wordt en dus ook af en toe een rekening op de mat krijgt (al kan Danny die vaak nog ontlopen door de gewraakte post te verwijderen en dus de moderatie alsnog uitvoeren, dat is voor een rechter vaak al afdoende).quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:15 schreef Crutch het volgende:
[..]
Zou dat? Zou Hyves geen 'Gebruiksvoorwaarden' hebben waarin dat onderdeel gedekt wordt?
Nope, dat is namelijk een persoonsgegeven en die mág hyves niet eens afstaan zonder opdracht van justitie.quote:Volgens mij kunnen ze op z'n hoogst IP-gegevens van de user opvragen.
En dan gaan ze achter google aan. En dan achter de providers want ja die zorgen voor de echte verspreiding.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maakt niet uit, ze kunnen niet met gebruiksvoorwaarden hun wettelijke verantwoordelijkheid afwimpelen. Hun site, hun verantwoordelijkheid. Net zoals Danny verantwoordelijk is voor wat hier gepost wordt en dus ook af en toe een rekening op de mat krijgt (al kan Danny die vaak nog ontlopen door de gewraakte post te verwijderen en dus de moderatie alsnog uitvoeren, dat is voor een rechter vaak al afdoende).
[..]
Okay, dan zou Hyves zelf de inhoud moeten modereren of het gebruik van youtube afschaffen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maakt niet uit, ze kunnen niet met gebruiksvoorwaarden hun wettelijke verantwoordelijkheid afwimpelen. Hun site, hun verantwoordelijkheid. Net zoals Danny verantwoordelijk is voor wat hier gepost wordt en dus ook af en toe een rekening op de mat krijgt (al kan Danny die vaak nog ontlopen door de gewraakte post te verwijderen en dus de moderatie alsnog uitvoeren, dat is voor een rechter vaak al afdoende).
[..]
Nope, dat is namelijk een persoonsgegeven en die mág hyves niet eens afstaan zonder opdracht van justitie.
Mwach, en die overlay dan? Zo makkelijk kom je er niet vanaf, FOK! toont de filmpjes op hun site tenslotte.quote:
Precies.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:34 schreef Crutch het volgende:
[..]
Okay, dan zou Hyves zelf de inhoud moeten modereren of het gebruik van youtube afschaffen.
Neuij, ook voor foto's bijvoorbeeld of artikelen. Eigenlijk alles waar auteursrecht op rust.quote:Ik neem aan dat jij doelt op de filmpjes hier op fok?
Dat ging over een topic dat in 2004 al binnen tien minuten dicht was.quote:Subject: copyright infringement
Date: Sun, 28 May 2006 18:12:25 -0400
>Dear Fok, I discovered a photograph of mine on your site. This image
> is being used illegally and I want it removed immediately.
>Especially so because I am very concerned that my image is being
>used to spread a racist message. This image is copyright registered
>to me, so this illegal use is a serious violation of copyright law.
>I would like to know who posted this image on your site and why.
>This is the link to my image on your site:
>http://forum.fok.nl/topic/XXXX
>Please contact me as soon as possible about this matter.
>Regards, XXXXXXXXXXXXXXXXX
De directeur en ander personeel dat z'n geld verdient bij Buma/Stemra.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:41 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Buma/Stemra.![]()
Niemand heeft daar ooit iets aan gehad.
OOIT.
Probeer het tegendeel maar te bewijzen, je kunt het niet.
Zij hebben er een lekkere boterham aan, dus het is in die zin logisch dat ze dat met geweld verdedigen. Een soort gelegaliseerde roof.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De directeur en ander personeel dat z'n geld verdient bij Buma/Stemra.
En is daar voor betaald?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef Dagonet het volgende:
Neuij, ook voor foto's bijvoorbeeld of artikelen. Eigenlijk alles waar auteursrecht op rust.
Zoals dit mailtje uit 2006:
[..]
Dat ging over een topic dat in 2004 al binnen tien minuten dicht was.
Neuh, de img tags zijn weggehaald zodat het alleen nog maar een deeplink was, klaar.quote:
En dan hebben we het nog niet over neurie-tax.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:56 schreef Buschetta het volgende:
Wat een volk die "belangenbehartigers"Nog even en ze gaan elke horende Nederlander een factuur sturen voor supermarkt muziekjes en andere liedjes die je buiten de deur hoort.
En jij betaalt altijd facturen voor ongevraagd geleverde diensten? Veel tuinmannen en glazenwassers op bezoek?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:35 schreef Fortune_Cookie het volgende:
stuur een tegenfactuur:
Voor de ondersteuning van de artiest door de verspreiding van zijn muziek in lo-fi (hetgeen Brein e.a. waarschijnlikk onterecht gelijkstellen aan hi-fi opnames) reken je een vast bedrag per klik + arbeidsloon voor het beheer van de faciliterende website.
Fijne dag nog.
Ja, dan moeten ze met een dictafoon rond gaan lopen. Overigens zouden ze dan ook moeten gaan betalen voor het ten gehore brengen van het bewijsmateriaal.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:21 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
En dan hebben we het nog niet over neurie-tax.
Dat is de issue niet zozeer. Die muziek daar zit ook niets van die stichtingen bij. Dat ik hen iets verschuldigd ben is net zo'n sterk verhaal, los van het feit dat de genoemdd bedragen iedere feitelijke grondslag missenquote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:36 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En jij betaalt altijd facturen voor ongevraagd geleverde diensten? Veel tuinmannen en glazenwassers op bezoek?
Youtube, want de uploader is niet te achterhalen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:21 schreef cptmarco het volgende:
als je een filmpje met muziek upload naar YouTube... wie zou dan de rekening krijgen? de uploader of YT?
Het kan nog leuker: http://www.haarlemsdagbla(...)te+voor+eigen+muziekquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 00:52 schreef McKillem het volgende:
Het houd ook niet op met die idioten he.
Nog even en je mag gaan betalen omdat je muziek hoort door de muur van je buurman. Want je hoort muziek.
Die hele club moet je opdoeken en afschaffen en liefst ook schieten.
quote:Shantykoor Nortada heeft een bekeuring van 400 euro gekregen van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Reden is dat het koor haar eigen muziek op haar eigen website heeft gezet.
En wat te denken van de bouwvakkers met hun radiootje op de steiger .. die moeten voortaan maar in stilte werken, of na werktijd met de hoed rond en storten op de rekening van Buma/Stemra?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 00:52 schreef McKillem het volgende:
Het houd ook niet op met die idioten he.
Nog even en je mag gaan betalen omdat je muziek hoort door de muur van je buurman. Want je hoort muziek.
Die hele club moet je opdoeken en afschaffen en liefst ook schieten.
Hoe de fack kan dat een boete opleveren???quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het kan nog leuker: http://www.haarlemsdagbla(...)te+voor+eigen+muziek
[..]
Sinds wanneer heeft de Buma / Stemra de bevoegdheid om bekeuring uit te schrijven?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het kan nog leuker: http://www.haarlemsdagbla(...)te+voor+eigen+muziek
[..]
Omdat het vooronderzoek van B/S bestaat uit 'staat er muziek op de site? Ja? Kassa.'quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:25 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe de fack kan dat een boete opleveren???____!
Waarschijnlijk omdat ze liedjes van anderen zingen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:25 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe de fack kan dat een boete opleveren???____!
Dit is je eerste zinnige post in jaren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:24 schreef moussie het volgende:
[..]
En wat te denken van de bouwvakkers met hun radiootje op de steiger .. die moeten voortaan maar in stilte werken, of na werktijd met de hoed rond en storten op de rekening van Buma/Stemra?
En rijden ze al mee met het OV, waar je om de haverklap mee mag genieten van muziek waar je niet om gevraagd hebt? En zo kan je nog wel tig voorbeelden bedenken ..
Maar idd, die club moet opgedoekt, dat hele copyright gebeuren is niet meer van deze tijd, dat is nog gebaseerd op regelgeving uit de tijd dat je met je microfoon en je Refox voor de radio zat ..
Dat zou indd ns tijd worden, of een grote artiest die zich loswrikt van heel dat auteursrechtgezeik, waarna er een kettingreactie volgt.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:11 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik vraag me serieus af wanneer er een meesterbrein opstaat en die tent van Brein/Buma in de fik steekt of opblaast.
Bedrijven betalen in de meeste gevallen al voor muziek op de werkvloer, en dus is er grote kans dat dat bij bouwbedrijven net zo is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:24 schreef moussie het volgende:
[..]
En wat te denken van de bouwvakkers met hun radiootje op de steiger .. die moeten voortaan maar in stilte werken, of na werktijd met de hoed rond en storten op de rekening van Buma/Stemra?
Precies. Artiesten moeten blij zijn als hun muziek gezongen, danwel gedraaid wordt. Dan horen anderen dat en die willen misschien wel een cd hebben!!quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:01 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Dat zou indd ns tijd worden, of een grote artiest die zich loswrikt van heel dat auteursrechtgezeik, waarna er een kettingreactie volgt.
is nu al in dergelijke mate... de zussen van een vriend van mij hebben een kapsalon, waar de radio aanstaat... kwam er dus een buma/breinkerel (of wat dan ook) lang om ze er op te wijzen dat ze moesten betalen voor het gebruik van de radio tijden werk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:24 schreef moussie het volgende:
[..]
En rijden ze al mee met het OV, waar je om de haverklap mee mag genieten van muziek waar je niet om gevraagd hebt? En zo kan je nog wel tig voorbeelden bedenken ..
Maar idd, die club moet opgedoekt, dat hele copyright gebeuren is niet meer van deze tijd, dat is nog gebaseerd op regelgeving uit de tijd dat je met je microfoon en je Refox voor de radio zat ..
dit heb ik altijd al raar gevonden je betaald toch in de belasting luister en kijk geld ?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:42 schreef Jerruh het volgende:
[..]
is nu al in dergelijke mate... de zussen van een vriend van mij hebben een kapsalon, waar de radio aanstaat... kwam er dus een buma/breinkerel (of wat dan ook) lang om ze er op te wijzen dat ze moesten betalen voor het gebruik van de radio tijden werk.
Lijkt me grappig om dit tot een proefproces te laten komen. Want bij buma stemra begrijpen ze overduidelijk geen fuck van hoe het internet werkt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:59 schreef De_Hertog het volgende:
Ik denk dat dat eerder gaat betekenen dat YouTube embedden niet langer toegestaan wordt op Fok. B/S geeft sites immers eenmalig de optie om alle linkjes te verwijderen en geen muziek meer te plaatsen.
Ik weet niet of dat zo grappig is, kan een hoop gedoe zijn. Maar je zou een FB topic kunnen openen, of misschien is dat slapende honden wakker makenquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Lijkt me grappig om dit tot een proefproces te laten komen. Want bij buma stemra begrijpen ze overduidelijk geen fuck van hoe het internet werkt.
Het probleem is dat rechters ook vaak niet echt een boodschap lijken te hebben aan 'hoe internet werkt'.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Lijkt me grappig om dit tot een proefproces te laten komen. Want bij buma stemra begrijpen ze overduidelijk geen fuck van hoe het internet werkt.
Dan moet je zorgen voor een advocaat die dat wel weet en het goed kan uitleggen. Het is namelijk echt een gotspe. Youtube betaalt al rechten, als je dan ook nog moet betalen als je er naar linkt dan is dat een wel heel erg dubieus businessmodel van de buma. Zeg maar gerust misdadige verlakkerij en oplichting. Vergelijkbaar met twee keer een uitkering ontvangen omdat je ook twee namen hebt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem is dat rechters ook vaak niet echt een boodschap lijken te hebben aan 'hoe internet werkt'.
Ergens anders gelezen: de radio betaalt ook al rechten, toch betaal je als bedrijf ook nog eens als je muziek draait in een openbare ruimte of zelfs gewoon je bedrijfskantine.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen voor een advocaat die dat wel weet en het goed kan uitleggen. Het is namelijk echt een gotspe. Youtube betaalt al rechten, als je dan ook nog moet betalen als je er naar linkt dan is dat een wel heel erg dubieus businessmodel van de buma.
Dat is inderdaad ook debiel. Bedenk je dan ook dat je ook nog eens kijk en luistergeld via de belastingen betaalt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:40 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ergens anders gelezen: de radio betaalt ook al rechten, toch betaal je als bedrijf ook nog eens als je muziek draait in een openbare ruimte of zelfs gewoon je bedrijfskantine.
Ja dat is zo maar wat ik bedoel te zeggen: als niemand het aanvecht zal er ook niks veranderen en worden we steeds verder kaalgeplukt!quote:Ik ben het er ook niet mee eens hoor, maar blijkbaar mag het wel..
Helaas: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Pers/Actueel/ZaakBijvoet.htmquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook debiel. Bedenk je dan ook dat je ook nog eens kijk en luistergeld via de belastingen betaalt.
[..]
Ja dat is zo maar wat ik bedoel te zeggen: als niemand het aanvecht zal er ook niks veranderen en worden we steeds verder kaalgeplukt!
Daar kan een advocaat weinig aan doen. De bezwaren die jij hebt, zijn technisch van aard. Op het moment dat jij een Youtube filmpje embed, dan staat dat inderdaad niet op jouw server en wordt het eigenlijk door Youtube zelf aangeboden. Conceptueel gezien heb jij echter een filmpje op jouw website staan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen voor een advocaat die dat wel weet en het goed kan uitleggen. Het is namelijk echt een gotspe. Youtube betaalt al rechten, als je dan ook nog moet betalen als je er naar linkt dan is dat een wel heel erg dubieus businessmodel van de buma. Zeg maar gerust misdadige verlakkerij en oplichting. Vergelijkbaar met twee keer een uitkering ontvangen omdat je ook twee namen hebt.
Ook dat maakt niet uit hoor. Meen dat de Osdorp Posse eenzelfde akkefietje had in 2003. Aantal eigen nummers werd gratis ter download aangeboden en toen kwam er ook een mooie brief van de Buma of dat even gestaakt kon worden of anders betalen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze liedjes van anderen zingen.
Ik meende inderdaad ook ooit eens iets gelezen te hebben over artiesten die door een auteursrechtenorganisatie waren aangeklaagd / teruggefloten vanwege het gratis online aanbieden van eigen werk. Volgens mij is het dit:quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:24 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Ook dat maakt niet uit hoor. Meen dat de Osdorp Posse eenzelfde akkefietje had in 2003. Aantal eigen nummers werd gratis ter download aangeboden en toen kwam er ook een mooie brief van de Buma of dat even gestaakt kon worden of anders betalen.
Dat is wat mij betreft een belachelijke actie van de Buma / Stemra, maar het betekent natuurlijk niet dat Buma / Stemra zomaar een koor kan sommeren eigen liedjes van een website te verwijderen wanneer dat koor geen lid is van Buma / Stemra.quote:Voorafgaand aan het festival was met de optredende artiesten, waaronder Osdorp Posse en Eboman, overeengekomen dat alles zou worden opgenomen en gratis op internet gepubliceerd. De mp3's zijn gereed, maar ze zijn nog niet te downloaden omdat Buma/Stemra problemen veroorzaakt.
Buma/Stemra claimt namelijk dat de betreffende artiesten de inning van auteursrechten heeft uitbesteed aan de organisatie en niet het recht hebben op eigen initiatief overeenkomsten te sluiten met derden waarin wordt afgezien van de incassering van de royalities.
Aiquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:05 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Helaas: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Pers/Actueel/ZaakBijvoet.htm
Je zou zeggen van wel he.. Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen klap van, maar als je iets als dit leest zou je bijna denken dat koren per definitie maar dienen af te dragen aan de buma.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:57 schreef Monolith het volgende:
Dat is wat mij betreft een belachelijke actie van de Buma / Stemra, maar het betekent natuurlijk niet dat Buma / Stemra zomaar een koor kan sommeren eigen liedjes van een website te verwijderen wanneer dat koor geen lid is van Buma / Stemra.
http://www.zing.nl/articles/oz_aut_korenenauteursrecht.aspquote:De drie soorten auteursrecht waar u als bestuur mee te maken heeft zijn de rechten voor het uitvoeren van uw muziek (BUMA), voor het eventuele gebruik van geluidsdragers en -files (STEMRA) en voor het gebruik van bladmuziek en songteksten (Uitgeverijen). Hierna leest u hoe als bestuur u aan uw wettelijke verplichtingen kunt voldoen.
1 BUMA: Uitvoeringen en repetities
Elk koor betaalt BUMA-rechten om het repertoire legaal openbaar te kunnen maken, d.w.z. tijdens repetities en uitvoeringen. U kunt de afdracht regelen rechtstreeks via de BUMA, maar ook (met korting) via de Zing.nl
Belachelijk, what's next? Een vrachtwagenchaffeur die zijn radio niet aan mag tijdens het rijden? Een fietskoerier die een boete krijgt voor het luisteren naar zijn iPod?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:42 schreef Jerruh het volgende:
[..]
is nu al in dergelijke mate... de zussen van een vriend van mij hebben een kapsalon, waar de radio aanstaat... kwam er dus een buma/breinkerel (of wat dan ook) lang om ze er op te wijzen dat ze moesten betalen voor het gebruik van de radio tijden werk.
Volgens mij mag dat gewoon.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze liedjes van anderen zingen.
Als jij als artiest aangesloten bent bij BUMA zeker weten ja.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:30 schreef Fortune_Cookie het volgende:
En als je nou je eigen werk ergens op een site zet? Krijg je dan ook een mooie factuur?
Van Warner. En zo gek is dat toch niet? Zo oud is dat liedje niet hoor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Volgens mij mag dat gewoon.
Happy Birthday is volgens mij bezit van Disney (I shit you not).
Valt mee. Het liedje is uit 1890, de eerste Happy Birthday-tekst op die melodie is al van voor 1912. Het is sowieso een dubieus geval, want die eerste teksten hadden niet eens copyright. Pas in 1935 heeft iemand er copyright onder gezet, en sindsdien heeft die partij copyright op dat liedje. Happy Birthday is dus juist een mooi voorbeeld van wat er zoal niet klopt aan de huidige copyright-wetgeving.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 23:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Van Warner. En zo gek is dat toch niet? Zo oud is dat liedje niet hoor.
Je moet ook strikt genomen melden als je met 10 (12?) man een film gaat kijken thuis.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:56 schreef Buschetta het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |