Kom jij weer met die onderzoeken waarin de onderzoeker niks meer claimt dan dat iets lijkt, dat het bijdraagt aan de bestaande literatuur en het onderzoek waarin het sterkst aangetroffen verband dat was tussen keelkanker en meeroken, maar dan dat die kans lager was. En dan die onderzoeken met een RR dat enigzins in de buurt komt, wanneer je de groepen handig splitst die allemaal uit landen komen waar roken voor vrouwen taboe is. Dat heb ik al lang en breed weerlegd en toen ging jij een half jaar carnaval vieren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:37 schreef DionysuZ het volgende:
Omdat de rokers in deze topicreeks nogal een korte geheugenspanne schijnen te hebben nog maar een keer:
Aangezien de discussie weer ging over het 'tekort' aan bewijs voor de schadelijkheid van meeroken, plaats ik toch maar weer de volgende posts die in eerdere topics ook keer op keer herhaald moesten worden aangezien men er structureel blind voor geworden is:
Eh...je zit in een restaurant, muts.quote:Twee weken geleden voor het eerst geweest. De aankleding is heel mooi, strak en industrieel en lekker in de buurt. De bediening en eten vond ik ook prima, alhoewel ik vis gevuld met mozzerella niet zo'n geslaagde combinatie vind, maar dat is persoonlijk. Tot zover vind ik de zaak best een aanrader. Wat mij echter zeer stoorde is dat de ruimte gevuld was met kookluchten. Eenmaal weer buiten stonk onze kleding en haar zo enorm dat we thuis meteen een douche moesten nemen. Heel vies, alsof we de hele avond hebben staan koken!
Tuurlijk, want iedere roker eindigt met longkanker.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:51 schreef MikeyMo het volgende:
Altijd mooi om te zien hoe er altijd maar gebagataliseerd wordt, en hoe snel het daar mee afgelopen is zodra men met een bloedhoestje naar de longarts moet
niet iedere maar er zullen zeker een zooi van die bloedhoesters en zuurstoffleszuigers jarenlang hebben zitten bagetaliseren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tuurlijk, want iedere roker eindigt met longkanker.
Ach ja, who the hell wants to be 90 anyway?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:57 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
niet iedere maar er zullen zeker een zooi van die bloedhoesters en zuurstoffleszuigers jarenlang hebben zitten bagetaliseren.
Onder andere van de fijnstoffen als gevolg van het consumptieve gedrag van zijn medemens.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:57 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
niet iedere maar er zullen zeker een zooi van die bloedhoesters en zuurstoffleszuigers jarenlang hebben zitten bagetaliseren.
Ik denk dat je als restauranthouder blij moet zijn met de eerlijke mening van kritische consumenten. De eigenaar kan nu twee dingen doen: of hij accepteert dat hij deze klant verliest en gaat op dezelfde voet verder, wat zijn goed recht is, maar het kan ook zijn dat hij eens kritisch naar zijn eigen zaak kijkt en tot de conclusie komt dat met betere afzuiging/ ventilatie zijn zaak er op vooruit gaat.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:43 schreef Pek het volgende:
Het rookverbod zorgt wel weer voor nieuwe ergernissen. Van iens.nl:
[..]
Eh...je zit in een restaurant, muts.
De Marlboroman zou als hij nog zou leven dubbel liggen om deze slappe poging tot het zielige "demoniseren" van 2 bevolkingsgroepen tegelijkertijd, en homo's vertellen dat het zielig is om homo te zijn, en rokers vertellen dat ze homo moeten zijn.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:59 schreef MikeyMo het volgende:
stel homo's hiero:
http://www.dumpert.nl/med(...)t_roken_kinders.html
Het heeft heeft ook te maken met de nieuwe trend om alles wat ruikt en niet synthetisch is gemaakt voor dat doel als stank te kwalificeren. Als je iets ruikt wat niet opzettelijk is dan stinkt het. Mensen stinken in het openbaar vervoer, bakkerijen moeten op industrieterreinen want vers gebakken brood stinkt, kooklucht stinkt, Japanse vrouwen slikken pillejetjes zodat hun poep niet stinkt (ok dat is stank, maar toch), slagers worden gemeden door iedereen onder de 40 en supermarkten doen alleen nog aan voorverpakt vlees omdat het niet naar vlees mag ruiken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:33 schreef Schanulleke het volgende:
Overigens ken ik de tent niet en weet ik niet in hoeverre de kritiek terecht is. 'Kookluchten' is een wat kneuzige omschrijving. Gaat het om geur, dan gezeur, gaat het om vettigheid is het legitiemer.
quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het heeft heeft ook te maken met de nieuwe trend om alles wat ruikt en niet synthetisch is gemaakt voor dat doel als stank te kwalificeren. Als je iets ruikt wat niet opzettelijk is dan stinkt het. Mensen stinken in het openbaar vervoer, bakkerijen moeten op industrieterreinen want vers gebakken brood stinkt, kooklucht stinkt, Japanse vrouwen slikken pillejetjes zodat hun poep niet stinkt (ok dat is stank, maar toch), slagers worden gemeden door iedereen onder de 40 en supermarkten doen alleen nog aan voorverpakt vlees omdat het niet naar vlees mag ruiken.
Het repliceren van nietszeggend onderzoek betekent dat je twee nietszeggende onderzoeken hebt. Als meerdere keren iets zo lijkt te zijn, dan betekent dat nog steeds niet dat het zo is. Het optellen van non-uitkomsten en dan zeggen dat het bewezen is typerend voor de junkscience rond het meeroken.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Grumpey het volgende:
Is er al gezegd dat vorige week gepubliceerd onderzoek aangeeft dat het aantal hartinfarcten in landen waar roken in cafe's/restaurants is verboden, met maar liefst 30% is afgenomen onder de bevolking. Als dit onderzoek gerepliceerd wordt, zou het beteken dat de effecten van roken vele malen groter waren dan men tot nu toe dacht (en dat de rookindustrie een succesvolle lobby heeft gevoerd in al die jaren).
Je haalt roken en meeroken door elkaar. Van een verhoogd risico op longkanker door meeroken is niet gebleken. Maar dan nog, als je van rookkroegen of rookkroegen een verhoogd risico krijgt, dan moet je daar je keuzes op aanpassen. Ik zie niet in waarom een gezond iemand dat 'risico' niet zou moeten nemen.quote:Stel je dus voor: 30% minder hartinfarcten. Dat is dacht ik doodsoorzaak nummer 1 of 2. Iedereen kent wel iemand die daar aan is overleden. Dat staat dus nog los van het hele longkanker verhaal wat al langer bekend was. En 30% winst alleen maar door afschaffing op enkele plekken in de openbare ruimte. Als roker zou ik me schuldig gaan voelen als ik rook in het bijzijn van anderen als je dit hoort, dit is echt enorm
Dat is niet waar natuurlijk. Als een ander onafhankelijk instituut of onderzoeker tot dezelfde conclusie komt met een andere methode, moeten we concluderen dat de correlatie wel verdacht hoog is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het repliceren van nietszeggend onderzoek betekent dat je twee nietszeggende onderzoeken hebt. Als meerdere keren iets zo lijkt te zijn, dan betekent dat nog steeds niet dat het zo is. Het optellen van non-uitkomsten en dan zeggen dat het bewezen is typerend voor de junkscience rond het meeroken.
Ik verwacht wel weer een appels/peren reactie, maar voor autorijden, mensen opjagen tot ze een hartaanval krijgen van de stress, een samenleving creeeren waar mensen zich onterecht buitengesloten voelen, en nog 1000 zaken, daar gelden toch echt dezelfde gevolgen voor.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Grumpey het volgende:
Is er al gezegd dat vorige week gepubliceerd onderzoek aangeeft dat het aantal hartinfarcten in landen waar roken in cafe's/restaurants is verboden, met maar liefst 30% is afgenomen onder de bevolking. Als dit onderzoek gerepliceerd wordt, zou het beteken dat de effecten van roken vele malen groter waren dan men tot nu toe dacht (en dat de rookindustrie een succesvolle lobby heeft gevoerd in al die jaren).
Stel je dus voor: 30% minder hartinfarcten. Dat is dacht ik doodsoorzaak nummer 1 of 2. Iedereen kent wel iemand die daar aan is overleden. Dat staat dus nog los van het hele longkanker verhaal wat al langer bekend was. En 30% winst alleen maar door afschaffing op enkele plekken in de openbare ruimte. Als roker zou ik me schuldig gaan voelen als ik rook in het bijzijn van anderen als je dit hoort, dit is echt enorm
link voor mensen die universiteits-account hebben
Conclusie? Hebben we een onderzoek mét die conclusie? Of wordt die conclusie buiten het wetenschappelijk kader getrokken, door journalisten, belangengroeperinge o.i.d.?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:22 schreef RvLaak het volgende:
Dat is niet waar natuurlijk. Als een ander onafhankelijk instituut of onderzoeker tot dezelfde conclusie komt met een andere methode, moeten we concluderen dat de correlatie wel verdacht hoog is.
Dat doe ik. Daarom zeg ik ook, als er bewijs is van de schadelijkheid van meeroken, dan moet er een wetenschapper zijn die in de wetenschappelijk literatuur dat bewijs claimt te hebben gevonden. En die duikt telkens maar niet op. Wat er wel opduikt zijn politieke organen die claimen dat het bewijs geleverd is. Maar 23 geen bewijs kun je niet optellen tot bewijs, zeker niet als je tegenbewijs bij voorbaat uitselecteert 'omdat we nu veel meer weten'.quote:Ongeacht of je voor of tegen het rookverbod bent, je moet wel eerlijk en objectief blijven kijken naar de onderzoeken en resultaten. IMO, anyway.
Ga jij maar lekker helemaal naar die graflucht stinken en niet zeuren als je een ziekte krijgt die daardoor komtquote:
Het onderzoek wat ik aanhaalde is een meta-analyse van 11 onderzoeken. Het is dus al een samenvatting van alle onderzoeken op dit onderwerp. Alweer iets minder nietszeggender.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het repliceren van nietszeggend onderzoek betekent dat je twee nietszeggende onderzoeken hebt. Als meerdere keren iets zo lijkt te zijn, dan betekent dat nog steeds niet dat het zo is. Het optellen van non-uitkomsten en dan zeggen dat het bewezen is typerend voor de junkscience rond het meeroken.
[..]
Of des te nietszeggender.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:23 schreef Grumpey het volgende:
Het onderzoek wat ik aanhaalde is een meta-analyse van 11 onderzoeken. Het is dus al een samenvatting van alle onderzoeken op dit onderwerp. Alweer iets minder nietszeggender.
30% minder dan wat? En zijn het hartinfacten die gemeten worden?quote:Over je bewijs: het lbijk dus dat in een maatschappij die het rookverbod in de openbare ruimte hanteert, er 30% minder hartinfarcten voorkomen.
Ik zie het belang eerlijk gezegd niet.quote:Of dat aan het rookverbod ligt, is niet bewezen nee (Alhoewel het aantal hartinfarcten in landen zonder beleid op dit punt gelijk bleef). Wat echter wel door dit onderzoek aangetoont wordt is het belang van zulke wetgeving, aangezien deze wetgeving en het effect samengaan.
Als er geen oorzakelijk verband is, dan is er op dat punt ook geen nut van die wetgeving natuurlijk. Laat staan de vraag of de wetgeving wel nuttig is, indien er wel een causale relatie zou zijn.quote:Als dit effect consequent gevonden wordt, is inderdaad nog steeds niet bewezen dat meeroken hartinfartcen veroorzaakt, maar dat haalt het nut van deze wetgeving nog niet onderuit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |