Ken je Third Day al?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:14 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Weet iemand waar je goed moderne worship muziek kan vinden? KD?
Op het Roskilde festival hadden ze de dranghekken (uitstekende Nederlandse vinding!) tussen het publiek verkeerd om gezet. Eddie Vedder riep het publiek op om naar het podium te komen en dat deden ze: 9 doden. Ik denk dat Eddy toen van z'n geloof gevallen is ("to the universe I don't mean a thing/there's just one word that I still believe/that's love")quote:Op zondag 24 januari 2010 13:23 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Kun je daar iets bij uitleggen?
quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:08 schreef heartz het volgende:
Lukas 19:38 - 20:14, vers 42
Indien gij, ja gij, op deze dag de dingen hadt onderscheiden die met vrede te maken hebben - maar nu zijn ze voor uw ogen verborgen. 43 Want er zullen dagen over u komen waarin uw vijanden een versterking rondom u zullen bouwen met puntige palen en u zullen omsingelen en u van alle kanten zullen benauwen 44 en zullen u en uw kinderen in u tegen de grond verpletteren, en zij zullen in u geen steen op de andere laten, omdat gij de tijd waarin gij werdt geïnspecteerd niet hebt onderscheiden.
en zij zullen in u geen steen op de andere laten? enlighten please?
Dit bedoel je vast anders dan je het kan opvatten? .quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:45 schreef heartz het volgende:
Zijn er hier ook mensen of gelovigen die de Killuminati van Tupac met de Bijbel in verband brengen?
Idd, ik ben zelf namelijk ook aardig aan het bekeren.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:52 schreef Modus het volgende:
[..]
Dit bedoel je vast anders dan je het kan opvatten? .
Dit wordt over de stad Jeruzalem gezegd. Niet over mensen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:37 schreef heartz het volgende:
Deze vraag, uit dit ( Michael Jackson: the plot thickens.. ) topic past hier misschien beter
[..]
Mijn vraag blijft staan maak niet uit in welke context.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 09:22 schreef Farizeeer het volgende:
[..]
Dit wordt over de stad Jeruzalem gezegd. Niet over mensen.
Het is trouwens Lukas 21: 5-38.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:37 schreef heartz het volgende:
Deze vraag, uit dit ( Michael Jackson: the plot thickens.. ) topic past hier misschien beter
[..]
Je kunt het beter lezen in de Nieuwe Bijbelvertaling:quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:49 schreef heartz het volgende:
[..]
Mijn vraag blijft staan maak niet uit in welke context.
Hoe kan je het 'vertalen'? (al krijg ik verschillende vertalingen)
Dit is een vrij letterlijke interpretatie, volgens mij?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je kunt het beter lezen in de Nieuwe Bijbelvertaling:
Lucas 19
41 Toen hij Jeruzalem voor zich zag liggen, begon hij te huilen over het lot van de stad. 42 Hij zei: ‘Had ook jij op deze dag maar geweten wat vrede kan brengen! Maar dat blijft voor je verborgen, ook nu. 43 Want er zal een tijd komen dat je vijanden belegeringswerken tegen je oprichten, je omsingelen en je van alle kanten insluiten. 44 Ze zullen je met de grond gelijkmaken en je kinderen verdelgen, en ze zullen geen steen op de andere laten, omdat je de tijd van Gods ontferming niet hebt herkend.’
Jezus voorziet hier de vernietiging van de tempel en Jeruzalem, in 70 na Chr., na de Joodse opstand, door de Romeinse veldheer Titus.
Dit was het begin van de verstrooiing van de Joden over de wereld.
Jezus schrijft dit toe aan het feit dat ze Hem hebben afgewezen, en daarmee Gods ontferming.
Ja, veel letterlijker kan nietquote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Dit is een vrij letterlijke interpretatie, volgens mij?
quote:Twee gebeurtenissen uit de triomftocht zijn op de grote reliëfvlakken in de doorgang van de boog afgebeeld. De zuidzijde toont het begin van de triomftocht.
Hier voeren Romeinse legioensoldaten de kostbaarste stukken van de buit met zich mee, waaronder de Tafel met de Toonbroden, de menora (zevenarmige kandelaar) en de zilveren Hazozratrompetten uit de Tempel van Jeruzalem, die worden weggedragen door de triomfboog.
Op de andere zijde staat het hoogtepunt van de triomftocht: Titus, begeleid door zijn bewakers, de lictoren, staat midden in de door de stadsgodin Roma aangevoerde quadriga, een tweewielige wagen met een vierspan ervoor, en wordt door de overwinningsgodin Victoria gelauwerd. Representaties van Senaat en Volk van Rome completeren het geheel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boog_van_Titus
Den Haag , Scheveningen om meer precies te zijn.quote:
PKN zegt vrij weinig hè , dat gaat van zeer vrijzinnig, tot zeer streng, tot tegen het evangelische aanquote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:50 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Ok tof.
Ik ga naar SamenOpWeg, PKN weer denk ik. Ik was afgedwaald man.
,,Het is geen soort magie; het is ook geen verzekeringspolis. Het gaat om de mensen; op voorspraak van de heilige Barbara vragen we God hen te zegenen. Zo brengen we dingen en zaken die wij belangrijk vinden, in verband met God.''quote:Op donderdag 11 maart 2010 18:48 schreef Modus het volgende:
Tijdens Haïti en Chili was God net even boodschappen doen maar gelukkig vond hij vandaag nog net even tijd om een liter kraanwater van speciale krachten te voorzien, althans dat denken die paar idioten die vandaag de boormachines van de Noord-Zuidlijn hebben ingezegend. .
Die mensen menen dat echt he? Gewoon bloedserieus, "God heeft dit water gezegend". En als er dan alsnog wat misgaat je vooral niet afvragen hoe dat dan zat met die zegening natuurlijk.
Dat is altijd een leuk stukje ja, dat God het hart van de farao verhardt. Ik zal je een nog mooier voorbeeld geven, in het boek Samuël moet David van God een volkstelling houden:quote:Op zondag 14 maart 2010 12:43 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom krijgt de duivel altijd de schuld van verkeerde dingen? Heeft God niet in het O.T. gezegd: Ik maak licht en duisternis, ik maak het goede en verkeerde.
Vandaag naar de kerk geweest, maar ik word daar niet goed. Zo gaf de dominee de duivel de schuld van de verharding van de farao (hij liet immers de joden niet gaan, pas na 10 plagen). Maar als je dan twee hoofdstukken terug las, dan staat er dat God zei: Ik verhard het hart van de farao, hij zal jullie niet laten gaan.
Tevens heb ik op internet het geloof van de Joden opgezocht, en zij geloven niet in de duivel als een machtige tegenstrever van God, maar meer als een aanklager bij God. Zo kwam hij nog gewoon in de Hemel voordat hij Job aanpakte, en hij kreeg toestemming van God om dat te doen.
In Kronieken (een later geschreven boek) is het Satan die David aanzet een volkstelling te houden.quote:Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden
En ja, het gaat hier om dezelfde volkstellingquote:Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
Precies, net als laatst in het Familie Diner van de E.O. Drie broers hadden ruzie en de vader die niet meer lang te leven had hoopte dat ze het nog weer goed zouden maken. De zus nam contact met het programma op en de hele familie kwam weer in vrede bij elkaar. "Mijn gebeden zijn verhoord", zei de vader. Een week later bleek dat een van de broers maar een toneelstukje had opgevoerd en dat hij zijn broers niet als broers maar als kennissen zag. Er was helemaal niks opgelost dus. Ik ben benieuwd wat iemand als deze vader vervolgens denkt. Dat God een grap met hem heeft uitgehaald door eerst te doen alsof hij zijn gebeden heeft verhoord?quote:Op donderdag 11 maart 2010 18:48 schreef Modus het volgende:
Tijdens Haïti en Chili was God net even boodschappen doen maar gelukkig vond hij vandaag nog net even tijd om een liter kraanwater van speciale krachten te voorzien, althans dat denken die paar idioten die vandaag de boormachines van de Noord-Zuidlijn hebben ingezegend. .
Die mensen menen dat echt he? Gewoon bloedserieus, "God heeft dit water gezegend". En als er dan alsnog wat misgaat je vooral niet afvragen hoe dat dan zat met die zegening natuurlijk.
Als er iets goeds is krijgt God de eer. Als er iets niet goed is dan ligt het aan de mens. Je kent het christendom nu onderhand toch wel?quote:Op donderdag 18 maart 2010 14:45 schreef Arcee het volgende:
[..]
Precies, net als laatst in het Familie Diner van de E.O. Drie broers hadden ruzie en de vader die niet meer lang te leven had hoopte dat ze het nog weer goed zouden maken. De zus nam contact met het programma op en de hele familie kwam weer in vrede bij elkaar. "Mijn gebeden zijn verhoord", zei de vader. Een week later bleek dat een van de broers maar een toneelstukje had opgevoerd en dat hij zijn broers niet als broers maar als kennissen zag. Er was helemaal niks opgelost dus. Ik ben benieuwd wat iemand als deze vader vervolgens denkt. Dat God een grap met hem heeft uitgehaald door eerst te doen alsof hij zijn gebeden heeft verhoord?
Dan kun je het net zo goed niet doen. Als je het wel doet en het gaat goed dan krijgt god er erkenning voor gaat het fout dan heb jij gewoon pech. Beetje kromme logica.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 21:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
,,Het is geen soort magie; het is ook geen verzekeringspolis. Het gaat om de mensen; op voorspraak van de heilige Barbara vragen we God hen te zegenen. Zo brengen we dingen en zaken die wij belangrijk vinden, in verband met God.''
Je mag dus rustig vragen stellen als er iets mis gaat.
Ik snap je niet. Je gaat ervan uit dat zondvloed en dergelijke vroeger allemaal gebeurd is en dat er daarom verschillende mythes en legenden zijn met min of meer dezelfde strekking.quote:Op maandag 22 maart 2010 21:11 schreef goudkapje het volgende:
Heyh, ik wil antwoord! Jullie prikken dwars door mijn vragen heen - wel een beetje asociaal hoor. Maar ik vergeef het en nogmaals:
Ik wil weten hoe het zit met al die overeenkomsten van oude mythes en legendes die overeenkomsten vertonen met sommige delen uit de bijbel. Vanuit christelijk perspectief gesproken zeggen ze altijd dat het mondeling werd doorverteld, generatie op generatie, waardoor de verhalen een eigen leven gingen leiden maar uiteindelijk nog steeds dezelfde context behielden. Of in het geval van de zondvloed, die wereldwijd moet zijn geweest, ieder volk een eigen verhaal verzon. Dan komt bij mij de vraag boven: Waarom komt er in de meeste zondvloedlegendes naar voren dat 'een familie (man, vrouw of beide) vluchtte in een ark met zaden en dieren en zo de wereld na de vloed herbevolkten?' Heeft de bijbel dan toch gelijk?
Wacht ff hoor, men had het al over Jacob en Esau voordat ze geboren werden?quote:Sommige verhalen werden al jaren verteld voordat het ook werkelijk in de bijbelse tijd gebeurde.
Ehm, ja, wat zal ik hier eens op zeggen? Na de toren van Babel verspreidde de mensheid zich, is dat wat je bedoelt?quote:En het gaat er bij mij ook niet in dat zulke verhalen al werden verteld voordat de mens zich ging verspreiden over de wereld - wat dan weer de overeenkomsten van de verhalen op alle werelddelen zou verklaren. Willen ze daarmee beweren dat er een hoog ontwikkelde beschaving in het Midden Oosten moet zijn geweest die heel de wereld verkent heeft, verhalen heeft verspreid en toen de vergetelheid ingedoken is?
Ik kan zien dat je het niet snapt. Eerlijk gezegd snap ik jou niet helemaal.quote:Ik ben christelijk opgevoed, en ik weet niet of ik het ben!
IK SNAP HET NIET MEER!
Ik geloof helemaal in evolutie, en helemaal in God, dus ik weet niet of mijn antwoorden je zullen bevredigen.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:51 schreef goudkapje het volgende:
Nee, je begrijpt me niet. En dat komt door mijn onduidelijke reactie. Ik zal het proberen anders uit te leggen/vragen. Ik geloof momenteel half in de evolutie, half in God.
Tja, die rassen zijn niet meer dan het product van de verspreiding van de mensen over de aarde. Als je als blanke familie maar lang genoeg in Afrika woont krijgt je huid vanzelf een bruin kleurtje. Dit kan je volgens mij ook gewoon zien als 'micro-evolutie' dus als evolutie binnen de soort mens.quote:Mijn vragen zijn:
- Het begon met Adam en Eva, twee mensen die verantwoordelijk waren voor de hele mensheid. Ik snap dan niet waarom er zoveel verschillende mensenrassen zijn. Negers, chinezen, blanken, latino's.
Weet ik ook niet precies, ik weet niet zeker of ik in de zondvloed moet geloven, misschien was het maar een gedeeltelijke zondvloed, misschien is hij er helemaal niet geweest.quote:- De zondvloed kan niet de hele wereld bedekt hebben. Als dit het geval zou moeten zijn, zouden er fossielen moeten zijn gevonden verspreid over bergen want het water bedekte alles. Het probleem is dat fossielen maar tot een bepaald punt zijn gevonden en niet op de toppen. Zou de berg na de zondvloed omhoog zijn gedrukt, dan zouden de fossielen juist omhoog moeten zijn gegaan. En dan heb ik het alleen over de dierlijke fossielen, menselijke fossielen zijn nooit gevonden. Hoe zit dit?
Volgens mij vallen die overeenkomsten reuze mee. Je hebt toch hopelijk niet naar Zeitgeist lopen kijken hè? Daar wordt een hele grote hoop onzin in verkondigd. Dus mijn vraag is of je ook bronnen hebt hiervoor.quote:- Tussen het geloof van de oude Egyptenaren en het huidige Joden/Christendom zitten ongelooflijk veel overeenkomsten. Dit is niet echt een vraag, meer een consternatie. Hoe denk jij hierover?
Ieder dier naar zijn aard kan ik niet zo goed plaatsen. Evolutie zie ik als de manier hoe God de verschillende soorten gemaakt heeft.quote:- Hoe verklaar jij de evolutie van dieren vanuit Bijbels perspectief? God schiep ieder dier naar zijn aard, het lijkt me dan niet dat deze veranderden.
Dinosaurussen leefden voor de mensen, maar lees vooral ook Job 40/41, en dan in de statenvertaling. In de NBV hebben ze het vertaald als een nijlpaard en een krokodil. Maar heb jij ooit een nijlpaard gezien met een staart als die van een boom?quote:- Hoe verklaar je dinosaurussen? Er staat volgens sommigen een vage verwijzing in de bijbel naar deze schepsels. Maar er zijn nooit geschriften, of andere ontdekkingen gedaan van het werkelijke mensen-en dino-samenleef-tijdperk.
Ik ben benieuwd.quote:Ik heb nog meer vragen, maar die komen een andere keer wel.
Over kromme logica gesproken. Al zou maar 1 op de 1000 gebeden daadwerkelijk verhoord worden, dan nog is het goed om te doen.quote:Op zondag 21 maart 2010 09:17 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dan kun je het net zo goed niet doen. Als je het wel doet en het gaat goed dan krijgt god er erkenning voor gaat het fout dan heb jij gewoon pech. Beetje kromme logica.
Ligt maar net aan je uitgangspunt. Als je uit gaat van genade en dat je niks verdiend en dat God hoger is dan jij.. dan is jouw punt logisch. Ga je van een gelijkwaardige positie uit dan ga je al snel uit van het "voor wat hoort wat" principe en is het totaal niet logisch om 1000x te bidden voor 1x verhoren. Je mag best wat op het spel zetten voor God, i.p.v. Hem altijd maar die vrijblijvendheid te geven.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:39 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Over kromme logica gesproken. Al zou maar 1 op de 1000 gebeden daadwerkelijk verhoord worden, dan nog is het goed om te doen.
Je kunt je beter niet zo druk maken om het OT, lees liever het NT, want er staat geschreven:quote:Op maandag 22 maart 2010 22:51 schreef goudkapje het volgende:
Nee, je begrijpt me niet. En dat komt door mijn onduidelijke reactie. Ik zal het proberen anders uit te leggen/vragen. Ik geloof momenteel half in de evolutie, half in God.
Mijn vragen zijn:
- Het begon met Adam en Eva, twee mensen die verantwoordelijk waren voor de hele mensheid. Ik snap dan niet waarom er zoveel verschillende mensenrassen zijn. Negers, chinezen, blanken, latino's.
- De zondvloed kan niet de hele wereld bedekt hebben. Als dit het geval zou moeten zijn, zouden er fossielen moeten zijn gevonden verspreid over bergen want het water bedekte alles. Het probleem is dat fossielen maar tot een bepaald punt zijn gevonden en niet op de toppen. Zou de berg na de zondvloed omhoog zijn gedrukt, dan zouden de fossielen juist omhoog moeten zijn gegaan. En dan heb ik het alleen over de dierlijke fossielen, menselijke fossielen zijn nooit gevonden. Hoe zit dit?
- Tussen het geloof van de oude Egyptenaren en het huidige Joden/Christendom zitten ongelooflijk veel overeenkomsten. Dit is niet echt een vraag, meer een consternatie. Hoe denk jij hierover?
- Hoe verklaar jij de evolutie van dieren vanuit Bijbels perspectief? God schiep ieder dier naar zijn aard, het lijkt me dan niet dat deze veranderden.
- Hoe verklaar je dinosaurussen? Er staat volgens sommigen een vage verwijzing in de bijbel naar deze schepsels. Maar er zijn nooit geschriften, of andere ontdekkingen gedaan van het werkelijke mensen-en dino-samenleef-tijdperk.
Ik heb nog meer vragen, maar die komen een andere keer wel.
Matteüs 5:18;quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je kunt je beter niet zo druk maken om het OT, lees liever het NT, want er staat geschreven:
Hebreeën 8,13
Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
Ok, en lees dan ook de rest van de Bergrede, dan heb je evenwicht: Matteüs 5, 6 en 7quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:02 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Matteüs 5:18;
Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Ik verkeer vrij veel in de natuur maar ben nog nergens tegengekomen dat lang haar een man te schande maakt. Ook niet dat het een vrouw tot eer strekt, al kan ik er wel behoorlijk van onder de indruk rakenquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:52 schreef Ssytse het volgende:
1 Corinthiërs 11:14-17
14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
Jezus is dit nieuwe offer, en er is geen offer meer nodig. In Handelingen worden de leefregels voor niet Joodse Christenen beschreven.quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ok, en lees dan ook de rest van de Bergrede, dan heb je evenwicht: Matteüs 5, 6 en 7
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+5&id42=0&id18=1&pos=0&l=nl&set=10
EDIT
En nog iets:
Uit de hele context van het NT blijkt dat dit niet letterlijk genomen moet worden, want dat zou betekenen dat christenen geacht worden bloedoffers te brengen, wat overduidelijk niet het geval is (zie Paulus)
En ik neem Paulus in dit opzicht nogal serieus, omdat we in dit geval over zijn eigen brieven beschikken, en we in het geval van het Matteüs evangelie alleen een verslag hebben dat mogelijkerwijze in zijn nuances niet geheel juist is weergegeven.
De kerk die de bijbel heeft samengesteld, is ook de kerk die de drie-eenheidsleer heeft geformuleerd in de geloofsbelijdenissen. Wél de bijbel accepteren maar niét de drie-eenheidsleer accepteren is eenvoudigweg selectief.quote:Op zondag 20 juni 2010 08:36 schreef iwulff het volgende:
Nog mensen hier die niet geloven in de drie-eenheid leer, maar wel dat Jezus de zoon is van God, maar dus zelf niet God (YHWH) is? Ik ken natuurlijk de Jehovah's Getuigen, maar er zijn ook daar bepaalde aspecten die overduidelijk van mensen komen en die geen basis hebben vanuit de Bijbel. Maar verder nog groepen?
Dit lijkt op de grote 'waarom'vraag, waarom staat God lijden toe in deze wereld, daar is al een heleboel over gezegd en geschreven, zie bijvoorbeeld wiki.quote:Op zondag 27 juni 2010 00:14 schreef Breekfast het volgende:
Paar vragen voor de christenen in dit topic:
Geloven christenen dat God actief ingrijpt in deze wereld? dat hij mensen helpt en mensen straft?
zoja, denken jullie dan niet dat God discrimineert/ onrechtvaardig is aangezien er slechte dingen met goede mensen gebeurt en andersom?
Zo nee, denken jullie dan dat dit leven een soort test-fase is en je jezelf moet bewijzen zonder enige hulp? of wat anders?
Was ik wel benieuwd naar
Ik vind het zo makkelijk van gelovigen om problemen op de duivel af te schuiven en goede dingen, bijvoorbeeld het kindje van tien dagen onder het puin, krijgt god de eer van. Loop eens een keer door een kinderziekenhuis op de dag dat de kankerpatiëntjes aan de beurt zijn en ga hun dan maar vertellen dat god heeft het zo gewild.quote:Op zondag 27 juni 2010 09:19 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit lijkt op de grote 'waarom'vraag, waarom staat God lijden toe in deze wereld, daar is al een heleboel over gezegd en geschreven, zie bijvoorbeeld wiki.
Mijn persoonlijke mening is dat God niet met opzet straft, niet met opzet aardbevingen of weet-ik-het-wat veroorzaakt. Dat is óf de satan, óf gewoon inherent aan deze zondige wereld, en misschien maakt dat wel geen verschil.
Maar hij kan tegelijkertijd dat soort dingen wel gebruiken om mensen 'wakker te schudden.' En ook in oorlogsituaties of in natuurlijke rampen is God aanwezig. Als er een kindje na tien dagen van onder het puin wordt gehaald, dan is dat God.
Het leven is geen test, of in elk geval niet in één waar je jezelf zonder enige hulp in kan bewijzen. Om te slagen heb je namelijk wel echt hulp nodig. God's hulp, en van zijn Zoon Jezus.
En als dat kindje geen ouders meer heeft, dat straft God het dus door als wees verder te moeten?quote:Op zondag 27 juni 2010 09:19 schreef Jovatov het volgende:
Als er een kindje na tien dagen van onder het puin wordt gehaald, dan is dat God.
Inderdaad, en mensen die hij dood laat gaan helpt hij juist, toch? Die beginnen immers hun eeuwig leven met hem.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:14 schreef Breekfast het volgende:
Als jij bijvoorbeeld zegt dat God je geholpen heeft met bijv. een ongeluk overleven, impliceer je eigenlijk daarmee dat je denkt dat God jou belangrijker vind/ een beter mens vind dan degenen die een ongeluk niet overleven.
"Nee, maar wij zullen dat nooit kunnen begrijpen."quote:Op zondag 27 juni 2010 12:14 schreef Breekfast het volgende:
Of is het volstrekte willekeur wie God helpt en wie niet?
Lijden is er, geluk is er ook, dat is simpelweg de realiteit waarin we leven.quote:1 Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
2 Er is een tijd om te baren
en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten
en een tijd om te rooien.
3 Er is een tijd om te doden
en een tijd om te helen,
een tijd om af te breken
en een tijd om op te bouwen.
4 Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
5 Er is een tijd om te ontvlammen
en een tijd om te verkillen,
een tijd om te omhelzen
en een tijd om af te weren.
6 Er is een tijd om te zoeken
en een tijd om te verliezen,
een tijd om te bewaren
en een tijd om weg te gooien.
7 Er is een tijd om te scheuren
en een tijd om te herstellen,
een tijd om te zwijgen
en een tijd om te spreken.
8 Er is een tijd om lief te hebben
en een tijd om te haten.
Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede.
Ja.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:23 schreef Jovatov het volgende:
Er is nu eenmaal lijden in de wereld, maar er is ook veel goeds in de wereld. En dat goede noem ik God.
Is dat een (te) makkelijke oplossing?
Als het gaat om het uitmoorden van de volkeren die in Kanaän woonden dan is dat aan de ene kant inderdaad heftig en niet iets wat ik makkelijk aan God zou toeschrijven. Aan de andere kant is het ook God die voor zijn volk (Israël) zorgt.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja.
Sowieso wordt in de bijbel ook een hoop slechts aan God toegeschreven. Hoe ga je daar dan mee om?
Klopt, dat is ook niet mijn bezwaar, het punt is dat dat geluk en dat lijden niet helemaal eerlijk is verdeeld(zacht gezegd)quote:Op zondag 27 juni 2010 13:23 schreef Jovatov het volgende:
Ik weet het ook allemaal niet, ik vertel alleen hoe ik Gods rol daarin zie. En dat is mijns inziens dus niet een straffende God maar een helpende God, daar geloof ik in.
Er is nu eenmaal lijden in de wereld, maar er is ook veel goeds in de wereld. En dat goede noem ik God.
Is dat een (te) makkelijke oplossing? Ja, misschien wel, maar daar zit ik zelf niet mee, want een betere oplossing ben ik nog niet tegengekomen.
Mijn favoriete tekst uit de bijbel als het gaat om het lijden staat in Prediker, ik citeer:
[..]
Lijden is er, geluk is er ook, dat is simpelweg de realiteit waarin we leven.
Ook niet als het er gewoon letterlijk staat?quote:Op zondag 27 juni 2010 13:29 schreef Jovatov het volgende:
Als het gaat om het uitmoorden van de volkeren die in Kanaän woonden dan is dat aan de ene kant inderdaad heftig en niet iets wat ik makkelijk aan God zou toeschrijven.
Uiteindelijk geloof ik wel dat God dat doet, maar da's dan dus niet om het uitmoorden, maar omdat God dat land aan Israël beloofd heeftquote:Op zondag 27 juni 2010 13:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ook niet als het er gewoon letterlijk staat?
Tja, eerlijk verdeeld is het niet, maar je moet spelen met de kaarten die je in je handen krijgt gedrukt, en weet je.quote:
Op zondag 27 juni 2010 13:37 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Klopt, dat is ook niet mijn bezwaar, het punt is dat dat geluk en dat lijden niet helemaal eerlijk is verdeeld(zacht gezegd)
Als God zich niet zou bemoeien met deze wereld en dat deze wereld puur een test voor de mensheid is zou je daar mee kunnen leven, met een God die wel actief ingrijpt in deze wereld lijkt me dat moeilijk.
En al die andere moord en doodslag van God?quote:Op zondag 27 juni 2010 13:53 schreef Jovatov het volgende:
Uiteindelijk geloof ik wel dat God dat doet, maar da's dan dus niet om het uitmoorden, maar omdat God dat land aan Israël beloofd heeft
Welke moord en doodslag bedoel je dan? De plagen in Egypte om Israël vrij te krijgen?quote:Op zondag 27 juni 2010 13:54 schreef Arcee het volgende:
[..]
En al die andere moord en doodslag van God?
Rechtvaardigen? Lot? Dat is toch die gast die dronken zijn dochters vol pompt?quote:Op zondag 27 juni 2010 13:59 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Welke moord en doodslag bedoel je dan? De plagen in Egypte om Israël vrij te krijgen?
Sodom en Gomorra die God op z'n kop zet? De zondvloed? Bij die laatste twee doodt God wel veel mensen, maar tegelijkertijd red hij de rechtvaardigen (Noach, Lot).
Detail: hij werd dronken gevoerd door diezelfde dochters.quote:Op zondag 27 juni 2010 19:40 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Rechtvaardigen? Lot? Dat is toch die gast die dronken zijn dochters vol pompt?
Niemand van de christenen heeft het (uiteindelijke) antwoord op de vraag waarom het lijden er is, en waarom er zoveel van is. Wij (de christenen) roepen met andere mensen net zo hard omhoog waarom het toch allemaal nodig is. Maar we kennen God dan ook niet door en door. We kennen God voor zover hij zichzelf geopenbaard heeft. Met datgene wat we wel van hem weten, hebben we vertrouwen dat het uiteindelijk het Goede zal dienen. Het is geen schande om niet te weten hoe alles zit. Wij als schepselen, rekenen onze Schepper niet na. Daar zijn we niet voor geschapen, en ik denk dat het ook nooit zal gebeuren. Het gaat om vertrouwen op Hem die het de moeite waard vond om te scheppen, zonder dat Hij iets tekort kwam.quote:Op zondag 27 juni 2010 13:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja.
Sowieso wordt in de bijbel ook een hoop slechts aan God toegeschreven. Hoe ga je daar dan mee om?
Meerdere malen zelfs nogquote:Op zondag 27 juni 2010 21:27 schreef jakkop het volgende:
[..]
Detail: hij werd dronken gevoerd door diezelfde dochters.
Toch zijn er (meer dan) genoeg verwijzingen naar het OT en staat Jezus volledig in de traditie van het OT. Je kan het NT niet gemakkelijk loskoppelen van het OT.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:06 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Het werkt ook niet altijd verhelderend om de Bijbel als een evenwichtig geheel te zien.
Verhalen over schepping en zondvloed vinden we in mythen van andere culturen ook terug, maar de voorzeggingen en het gehele NT zijn 'uniek'.
Geurt Henk van Kooten, hoogleraar NT in Groningen, is sterk van mening dat Jezus als Messias niet precies dezelfde rol vervult zoals deze in het OT wordt beschreven. De messias in het OT heeft een meer politieke functie volgens hem. Om met zijn woorden te spreken: "Je moet Christus ook zijn innovativiteit gunnen".quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:29 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Toch zijn er (meer dan) genoeg verwijzingen naar het OT en staat Jezus volledig in de traditie van het OT.
Daar ben ik het mee eensquote:De verhalen waarin God oproept om volkeren uit te moorden zijn voor mij persoonlijk een indicatie dat God voor het karretje wordt gespannen. Het zal voor Christenen wel beledigend zijn, maar persoonlijk zie ik het grote verschil, behalve natuurlijk de schaal, niet zo tussen een Mozes die meent in naam van God volkeren te moeten uitroeien en een Hitler die in naam van God een volk wil uitroeien. In beide gevallen wordt een ideologie vertaald naar "de wil van God".
Het staat natuurlijk ook haaks op die God van liefde die door veel Christenen wordt gehanteerd. Een God die oproept tot iets wat we tegenwoordig misschien wel als genocide zouden bestempelen. In dat opzicht vind ik die teksten in het OT uitermate interessant, zoals alle teksten in het OT waarin het primitieve stammenkarakter van God nog doorschemert
In die zin snap ik ook wel de visie van sommige vroeg-Christenen dat de God van het OT niet dezelfde God is als die van het NT.
Het gehele NT is niet uniek. Er zijn al vele verhalen over godmensen die sterven en weer levend worden. De brieven van Paulus zijn wel redelijk uniek, maar je moet nog maar zien of Paulus wel een historische Jezus verkondigde.quote:Verhalen over schepping en zondvloed vinden we in mythen van andere culturen ook terug, maar de voorzeggingen en het gehele NT zijn 'uniek'.
Is dat zo? Het verhaal van Jezus wordt wel vaak in twijfel gebracht maar dat zijn toch vaak grote onzin-verhalen die in Zeitgeist en dergelijke verkondigd worden.quote:Op zondag 11 juli 2010 15:28 schreef Berjan1986 het volgende:
Het gehele NT is niet uniek. Er zijn al vele verhalen over godmensen die sterven en weer levend worden. De brieven van Paulus zijn wel redelijk uniek, maar je moet nog maar zien of Paulus wel een historische Jezus verkondigde.
Ook openbaringen is niet uniek. Veel volken kennen een profetie dat de Aarde eraan gaat, en dat de mens dan niet meer zal sterven. Kijk maar eens naar de Maya's.
Dat er verhalen zijn over godmensen die sterven en weer levend worden zal wel waar zijn, maar voor zover ik weet worden die gepresenteerd als overduidelijke mythen.quote:Op zondag 11 juli 2010 15:28 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Het gehele NT is niet uniek. Er zijn al vele verhalen over godmensen die sterven en weer levend worden. De brieven van Paulus zijn wel redelijk uniek, maar je moet nog maar zien of Paulus wel een historische Jezus verkondigde.
Zou je die 'actuele, innerlijke te beleven Christuskracht' de Heilige Geest kunnen noemen?quote:Op maandag 12 juli 2010 19:28 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat er verhalen zijn over godmensen die sterven en weer levend worden zal wel waar zijn, maar voor zover ik weet worden die gepresenteerd als overduidelijke mythen.
Het verschil met het NT lijkt me te zijn dat dit beslist niet wordt gepresenteerd als een mythe (afgezien van Openbaring, dat vol staat met mythische elementen)
Uit het contrast tussen de mythische beeldenrijkdom van Openbaring, en de rest van het NT, blijkt meteen dat het heel goed mogelijk is onderscheid te maken tussen enerzijds teksten die gepresenteerd worden als historisch waar, en anderzijds mythische verhalen, of visioenen.
Paulus geeft aan het historische aspect vervolgens wel een diepere betekenis, en volgens mij is dat ook de hoofdzaak voor hem, maar ik heb niet de indruk dat hij zich distantieert van het historische aspect.
Volgens mij is het voor hem allebei waar: er was een historische Jezus, die gekruisigd werd en opstond, en er is een actuele, innerlijk te beleven Christuskracht.
Ik denk niet dat daar veel bezwaar tegen gemaakt hoeft te worden.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:20 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Zou je die 'actuele, innerlijke te beleven Christuskracht' de Heilige Geest kunnen noemen?
Alle wonderverhalen zijn mythes. Ik zou zeggen ga eens een remonstrantse preek beluisteren.quote:Op maandag 12 juli 2010 19:28 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat er verhalen zijn over godmensen die sterven en weer levend worden zal wel waar zijn, maar voor zover ik weet worden die gepresenteerd als overduidelijke mythen.
Het verschil met het NT lijkt me te zijn dat dit beslist niet wordt gepresenteerd als een mythe (afgezien van Openbaring, dat vol staat met mythische elementen)
Uit het contrast tussen de mythische beeldenrijkdom van Openbaring, en de rest van het NT, blijkt meteen dat het heel goed mogelijk is onderscheid te maken tussen enerzijds teksten die gepresenteerd worden als historisch waar, en anderzijds mythische verhalen, of visioenen.
Je verwart het woord mythe toch niet met een onwaar verhaal?quote:Op zondag 18 juli 2010 22:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alle wonderverhalen zijn mythes. Ik zou zeggen ga eens een remonstrantse preek beluisteren.
jij verwart mythe met legende.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:18 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je verwart het woord mythe toch niet met een onwaar verhaal?
Ik stel een vraag, en doe helemaal geen uitspraak over mythes of legendes. Ik kan dus niet eens iets verwarren. Maar wat is je antwoord op de vraag die ik stelde?quote:Op maandag 19 juli 2010 00:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
jij verwart mythe met legende.
nah, nu ga ik even mijn halfe levensverhaal vertellen...quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:33 schreef Modus het volgende:
Waarom geloof je niet in Zeus / Allah / Neptunus / Ra?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |