abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73179163
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd, maar ook niet dat het nuttig geweest is...tenzij je een betere moeder bent geworden door je studie pedagogiek...
Zoals Sloggi aangeeft is dat de typische 'feitjes op een specifiek vakgebied stampen' mentaliteit die het HBO kenmerkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 28 september 2009 @ 14:02:44 #242
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73179217
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:58 schreef waht het volgende:

[..]

Vraag en aanbod denk ik. Het bedrijfsleven wil liever afgestudeerden dan niet-afgestudeerden.
Maarja, waarom draait de gewone burger daar dan voor op, ook als ie niet studeert. Dan moet datzelfde bedrijfsleven het volledig financieren
  maandag 28 september 2009 @ 14:03:24 #243
3542 Gia
User under construction
pi_73179235
Wat dat betreft mag er op het VWO en op de HAVO ook trouwens, wel wat meer gedaan worden aan beroepstages in verschillende sectoren. Ik ken echt mensen van 18 jaar, die in hun examenjaar VWO zitten en helemaal niet weten wat ze volgend jaar willen gaan doen.

Het lijkt mij goedkoper om hiervoor de mogelijkheid te scheppen om een jaarlang, betaald, verschillende beroepsstages te volgen in een richting waar wel je interesse ligt.
Dan kun je daarna wellicht makkelijker een studie kiezen die opleidt naar een beroep wat je ook daadwerkelijk wilt gaan uitoefenen.
pi_73179325
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:03 schreef Gia het volgende:
Wat dat betreft mag er op het VWO en op de HAVO ook trouwens, wel wat meer gedaan worden aan beroepstages in verschillende sectoren. Ik ken echt mensen van 18 jaar, die in hun examenjaar VWO zitten en helemaal niet weten wat ze volgend jaar willen gaan doen.

Het lijkt mij goedkoper om hiervoor de mogelijkheid te scheppen om een jaarlang, betaald, verschillende beroepsstages te volgen in een richting waar wel je interesse ligt.
Dan kun je daarna wellicht makkelijker een studie kiezen die opleidt naar een beroep wat je ook daadwerkelijk wilt gaan uitoefenen.
Dat klinkt leuk, maar als je echt op een functionele manier stage wilt lopen in een beroepsrichting is het essentieel dat je de basiskennis van dat vakgebied bezit. Je loopt anders het risico koffieslaafje te worden, of nutteloos de hele dag achter een begeleider aan te lopen zonder dat je er iets van begrijpt.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  maandag 28 september 2009 @ 14:11:14 #245
3542 Gia
User under construction
pi_73179413
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:07 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk, maar als je echt op een functionele manier stage wilt lopen in een beroepsrichting is het essentieel dat je de basiskennis van dat vakgebied bezit. Je loopt anders het risico koffieslaafje te worden, of nutteloos de hele dag achter een begeleider aan te lopen zonder dat je er iets van begrijpt.
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de stagebegeleider. Iemand die als koffieslaafje wordt gebruikt, zal niet tot de conclusie komen dat dat de studie is die hij/zij wil gaan volgen.

Verder gaat het vooral om een kennismaking met het beroep. Er zijn altijd wel wat karweitjes die een stagair kan doen en verder meekijken bij wat het vast personeel doet.
Zo'n 6 weken per baantje? Lijkt me prima. Dan een verslagje maken. Krijg je een week voor en hoppa naar je volgende stage.

Uiteraard is zo'n stagejaar dan optioneel. Als je het al weet, hoeft dat niet.
pi_73179523
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:03 schreef Gia het volgende:

Doe je nou je best om jezelf met elke post in deze topic nóg belachelijker te maken?
pi_73179566
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, niks mis mee dan dat je dat zelf moet bekostigen.
Je denkt niet dat de staat het in mij geïnvesteerde geld dubbel en dwars terugverdient? Ik zal zeer waarschijnlijk meer verdienen dan een stratenmaker. Dat betekent meer inkomstenbelasting, meer BTW, accijnzen etc. Ik zal dus veel meer belasting betalen dan Joe the Plumber in de 40+ jaar dat ik werk. Denk je niet dat dat de staat onder de streep flink wat centjes oplevert, of ik nu 2300 of 4300 netto ga verdienen?
pi_73179679
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je denkt niet dat de staat het in mij geïnvesteerde geld dubbel en dwars terugverdient? Ik zal zeer waarschijnlijk meer verdienen dan een stratenmaker. Dat betekent meer inkomstenbelasting, meer BTW, accijnzen etc. Ik zal dus veel meer belasting betalen dan Joe the Plumber in de 40+ jaar dat ik werk. Denk je niet dat dat de staat onder de streep flink wat centjes oplevert, of ik nu 2300 of 4300 netto ga verdienen?
Dat is maar de vraag.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er daadwerkeljk afstuderen (na jaren van studie) en hoeveel er ook nog daadwerkelijk mee gaan werken.
Het feit dat jij studeert wil niet zeggen dat je dat geld strakjes automatisch op gaat halen voor ons...
Misschien word je wel werkloos, of arbeidsongeschikt. Weet ik veel wat er allemaal met je kan gebeuren.
Of je gaat voor Shell in het buitenland werken.

Wat jij schrijft is te simplistisch.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 28 september 2009 @ 14:23:56 #249
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_73179704
quote:

[..]

En als je de wetenschap in gaat wordt dat salaris effectief weer door de regering betaald
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 28 september 2009 @ 14:26:15 #250
3542 Gia
User under construction
pi_73179763
quote:

[..]

Ik snap dat niet. Straks werd er nog overal beweerd dat WO-ers echt niet zoveel verdienen, dat dat echt geen 3500 euro gaat worden. "Misschien pas als ze 55 + zijn."
En nu wordt er weer beweerd dat jij veel meer gaat verdienen dan een loodgieter.
Zo'n loodgieter verdient echt niet slecht hoor. Sowieso verdienen aannemers en bouwvakkers een dik salaris.
Dus, als een WO-er vet meer gaat verdienen, moeten ze niet lopen beweren dat ze de 3500 niet gaan halen.
En kunnen ze die lening ook wel terugbetalen, dus.
  maandag 28 september 2009 @ 14:29:27 #251
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73179832
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is dan de verantwoordelijkheid van de stagebegeleider. Iemand die als koffieslaafje wordt gebruikt, zal niet tot de conclusie komen dat dat de studie is die hij/zij wil gaan volgen.

Verder gaat het vooral om een kennismaking met het beroep. Er zijn altijd wel wat karweitjes die een stagair kan doen en verder meekijken bij wat het vast personeel doet.
Zo'n 6 weken per baantje? Lijkt me prima. Dan een verslagje maken. Krijg je een week voor en hoppa naar je volgende stage.

Uiteraard is zo'n stagejaar dan optioneel. Als je het al weet, hoeft dat niet.
Hoe maak je bijvoorbeeld kennis met het beroep advocaat? Of een beroep in de wetenschap? Wat zou je dan op kantoor voor klusjes kunnen doen? Ik ben heel benieuwd.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_73179851
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er daadwerkeljk afstuderen (na jaren van studie) en hoeveel er ook nog daadwerkelijk mee gaan werken.
Het feit dat jij studeert wil niet zeggen dat je dat geld strakjes automatisch op gaat halen voor ons...
Misschien word je wel werkloos, of arbeidsongeschikt. Weet ik veel wat er allemaal met je kan gebeuren.
Of je gaat voor Shell in het buitenland werken.

Wat jij schrijft is te simplistisch.
Nee, wat jíj opschrijft is vrij simplistisch. Ik gaf een persoonlijk voorbeeld om een algemeen verschijnsel te schetsen. De meeste academici (als in: wetenschappelijk geschoolden) worden niet arbeidsongeschikt, werkloos of trekken naar het buitenland. De meesten blijven gewoon in Nederland werken en verdienen een bovenmodaal salaris. De meesten studeren trouwens ook gewoon af, al dan niet na wat omzwervingen langs één of meerdere verkeerde studies. Door de bank genomen verdient de overheid aan WO'ers, in plaats van dat ze er geld aan kwijt is. Daar ben ik vast van overtuigd.

En wat bedoel je met er 'mee' gaan werken? Een universitaire studie vaak geen beroepsopleiding waar je iets 'mee' kunt gaan doen. Je hebt een bepaald denkniveau en een bepaalde denkwijze opgedaan waardoor de meeste academici een meerwaarde zijn voor de arbeidsmarkt. Dat is waarmee de meeste academici zich onderscheiden van de grijze massa - enkele beroepsopleidingen als geneeskunde uitgezonderd, die overigens ook die kwaliteiten horen te bezitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2009 14:31:17 ]
pi_73179873
verschil is ook dat een stratenmaker op zijn 18e al begint met werken, die heeft op zijn 23ste een leuk salaris. Daar waar een student pas op zijn 23-24st gaat beginnen en een starters-salaris heeft. De student gaat uiteindelijk pas echt meer verdienen dan de stratenmaker op wat latere leeftijd als hij/zij het goed doet ivm doorgroei etc.

Mensen die denken gelijk bakken met geld binnen te halen omdat ze een papiertje hebben
pi_73179906
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik snap dat niet. Straks werd er nog overal beweerd dat WO-ers echt niet zoveel verdienen, dat dat echt geen 3500 euro gaat worden. "Misschien pas als ze 55 + zijn."
En nu wordt er weer beweerd dat jij veel meer gaat verdienen dan een loodgieter.
Zo'n loodgieter verdient echt niet slecht hoor. Sowieso verdienen aannemers en bouwvakkers een dik salaris.
Dus, als een WO-er vet meer gaat verdienen, moeten ze niet lopen beweren dat ze de 3500 niet gaan halen.
Heb ik het over 3500 euro?
  Moderator maandag 28 september 2009 @ 14:33:47 #255
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_73179942
3500 bruto misschien maar niet 3500 netto als ik het heb over een postdoc
pi_73179943
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:26 schreef Gia het volgende:

[..]

"Aannemers en bouwvakkers". Die kun je inderdaad prima op één hoop gooien.
Daarnaast verdienen veel bouwvakkers, loodgieters, schilders en dergelijke prima, omdat ze er zwart nog even 500-1500 euro per maand bijbeunen. Daarnaast neem ik aan dat je snapt dat een netto inkomen van 2000 versus een netto van 3500 niet echt een evenredige stijging van de belastinginkomsten betreft?
  maandag 28 september 2009 @ 14:34:22 #257
3542 Gia
User under construction
pi_73179962
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:29 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Hoe maak je bijvoorbeeld kennis met het beroep advocaat? Of een beroep in de wetenschap? Wat zou je dan op kantoor voor klusjes kunnen doen? Ik ben heel benieuwd.
Uiteraard moet je voor een dergelijke stage wel even iets ondertekenen voor je zwijgplicht over de inhoud van alles wat je ziet. Maar je kan dan een paar keer een rechtszitting bijwonen. Je kan aanwezig zijn bij een aantal gesprekken met clienten.
Verder kun je de vaste secretaresse tussendoor helpen met tikwerk, of opbergen/zoeken van dossiers.
(Weet je ook meteen of secretaresse iets voor je is..... )
pi_73179977
quote:

[..]

Daarbij zijn WO opleidingen net een tikkie breder dan een opleiding MBO administratiemiep.
pi_73179992
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daarnaast verdienen veel bouwvakkers, loodgieters, schilders en dergelijke prima, omdat ze er zwart nog even 500-1500 euro per maand bijbeunen.
Activiteiten waar dus geen belasting over wordt betaald en dus geen inkomsten voor de overheid opleveren.
  maandag 28 september 2009 @ 14:36:23 #260
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73180013
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En als je de wetenschap in gaat wordt dat salaris effectief weer door de regering betaald
Als je de politiek in gaat ook!
censuur :O
  Moderator maandag 28 september 2009 @ 14:40:10 #261
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_73180111
quote:

[..]

De wetenschap is vrij makkelijk, je kunt zelfs voor een vmbo'er nog wel een leuk proefje van een week of 2 bedenken. Of er tijd en geld voor is, is de 2de vraag.

Verder is kennismaken in een bedrijf wel verdomd interresant ikzelf heb 2 weken in een plastic gieterij gelopen waar ze naalden, infusen en steriele borsteltjes maakten. Daar heb ik wel geleerd steriel te werken etc. Ondanks dat ik gewoon van de mavo kwam. Ik heb dat als erg plezierig ervaren.

Ikzelf ben trouwens wel het slechste voorbeeld voor dit topic mavo-->mbo-->hbo-->master en nu aan het promoveren en dat allemaal zonder schuld allemaal kwijtgescholden. (omdat mbo en hbo niet gekoppeld zijn kun je effectief 2x studiefinanciering krijgen) misschien dat ze daar wat aan kunnen doen. maar het heeft mij wel gebracht waar ik nu ben anders had dat intern moeten gebeuren en heb ik geen idee waar ik dan beland was.
pi_73180121
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je de politiek in gaat ook!
Met een uitkering ook!

We raken van de discussie af. Waarom zou er niet gekeken mogen worden naar het afschaffen van de stu.fi.?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 28 september 2009 @ 14:41:05 #263
3542 Gia
User under construction
pi_73180143
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb ik het over 3500 euro?
Nee, maar wel over echt veel meer dan een loodgieter. Zoveel meer dat jij met wat jij meer aan belasting betaalt, je studieschuld dubbel en dwars terugbetaalt.

Overigens:
http://www.nieuwslog.nl/a(...)_dan_academicus.html

En dat gaat dan in beide gevallen over startersalarissen en alleen het witte deel.
  maandag 28 september 2009 @ 14:41:38 #264
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73180156
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Uiteraard moet je voor een dergelijke stage wel even iets ondertekenen voor je zwijgplicht over de inhoud van alles wat je ziet. Maar je kan dan een paar keer een rechtszitting bijwonen. Je kan aanwezig zijn bij een aantal gesprekken met clienten.
Ja, en wat denk je dat je daar van opsteekt? Geen reet kan ik je zeggen, alleen al van het jargon zal het je duizelen.
quote:
Verder kun je de vaste secretaresse tussendoor helpen met tikwerk, of opbergen/zoeken van dossiers.
(Weet je ook meteen of secretaresse iets voor je is..... )
Brieven letterlijk overtikken zal wel geen probleem zijn, maar inhoudelijk bijdragen, nee hoor.
pi_73180158
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Activiteiten waar dus geen belasting over wordt betaald en dus geen inkomsten voor de overheid opleveren.
Precies. Daarom stelde ik dat legaal netto 3500 verdienen net een tikkie gunstiger is voor de overheid.
pi_73180176
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar wel over echt veel meer dan een loodgieter. Zoveel meer dat jij met wat jij meer aan belasting betaalt, je studieschuld dubbel en dwars terugbetaalt.

Overigens:
quote:
Loodgieter verdiend beter dan academicus

En ja, die studieschuld kan terug worden betaald. En dat hoort ook. Maar waarom zou de overheid niet meebetalen aan iets waar ze zelf baat bij heeft en goud geld aan verdient?
  maandag 28 september 2009 @ 14:43:15 #267
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73180191
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Overigens:
Verdiend met een d, wat sneu . Daarbij wordt er gekeken naar startsalarissen, dat zegt niks over je groeimogelijkheden.
pi_73180226
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

[..]

En ja, die studieschuld kan terug worden betaald. En dat hoort ook. Maar waarom zou de overheid niet meebetalen aan iets waar ze zelf baat bij heeft en goud geld aan verdient?
Dan is de disuccsie dus over de mate waarin de overheid mee zou moeten betalen. En dat is nou net waarover ze een discussie willen hebben in de OP.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73180229
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Met een uitkering ook!

We raken van de discussie af. Waarom zou er niet gekeken mogen worden naar het afschaffen van de stu.fi.?
Ik heb eerder al gezegd dat ik het best vind, maar dan moet dat geld wel worden gestoken in het verbeteren van het hoger onderwijs. Maar dat wordt natuurlijk niet gedaan, dat geld moet naar de gratis schoolboeken, aanrechtsubsidies, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn punt is: van goed onderwijs profiteert de overheid zelf ook. Hoewel... Als mensen slimmer worden stemmen ze waarschijnlijk niet meer op dit zooitje...
  maandag 28 september 2009 @ 14:45:09 #270
3542 Gia
User under construction
pi_73180237
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Verdiend met een d, wat sneu .
Ja, en die werkt dan in de journalistiek! HBO-opleiding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')