Laten we vooral niet doen alsof iedere studie echt bij kan dragen aan een kenniseconomie. Economie gaat over handel, het zo efficient mogelijk verdelen van goederen, diensten en middelen. Om een economie van dienst te kunnen zijn is het dus zaak dat hier toe bijgedragen wordt in de vorm van nieuwe producten, innovatieve machines, nieuwe diensten. Studies die wat dat betreft concreet te werk gaan zijn de technische studies, medische studies, economische studies en bedrijfskundige studies. Het punt is dus in feite dat studiefinanciering vergelijkbaar is met het hanteren van de botte bijl, we gooien er geld tegenaan en hopen maar dat er wat zinnigs uit voort komt. Zonde, wat mij betreft zou het veel verstandiger zijn als er nou eens doelmatig te werk gegaan wordt, op die manier blijft het kind in het badwater en kan er toch bezuinigd worden.quote:Op maandag 28 september 2009 11:02 schreef caspervc het volgende:
Hmmz, daar gaat de nederlandse Kenniseconomie.
250 euro per maand voor een hok met stromend water en een kooktoestel goedkoop? Volgens mij beginnen sommige maatstaven wat aan inflatie onderhevig te zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 09:32 schreef Xaryna het volgende:
Ik heb een goedkope kleine kamer en kan mijn huur niet eens betalen van mijn stufi![]()
Mensen hebben dan wel hogere opleidingen, maar dat wil niet zeggen dat de waarde van het diploma hoger is. Het duurt niet zo lang meer voordat je voor het metselen van een muur een HBO-diploma nodig hebtquote:Op maandag 28 september 2009 12:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En die gaan dan niet studeren. mijn Opa zei vroeger er komt nog een keer een gebrek aan domme mensen. En ik denk dat hij zo langzamerhand gelijk heeft
Ligt het aan mij of is dit niet bezuinigen op onderwijs, Het onderwijs krijgt even veel geld er komen hooguit minder studenten dus meer geld voor minder studenten. Kan het onderwijs alleen maar beter op wordenquote:Op maandag 28 september 2009 12:34 schreef Casparovvv het volgende:
Há, laten we eens flink gaan bezuinigen op dat ene punt waar Nederland goed in is: kennis!
Ik geloof niet dat Bos dit er zomaar doorheen krijgt in de 2e kamer, die toch wel bovengemiddeld hoog opgeleid is. Met gemiddelde leeftijden van 46/47 zullen veel kamerleden ook studerende kinderen hebben.
Integendeel, zou ik zeggen; zonder verdere maatregelen ontstaat eerder een perverse prikkel om minder zware studies te kiezen, of om relatief weinig aandacht aan studeren te besteden; beiden geven meer ruimte voor een bijbaan. Het zou wellicht wel helpen als je het verbindt aan een voorwaardelijk beurzensysteem, waarbij excellerende studenten, of studenten die een erkende 'zware' opleiding volgen, een beurs krijgen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zie jij hierin een stap naar een meer meritocratisch hoger onderwijs?
Je ziet het verkeerd: het is indirect een belastingverhoging, die niet geldt voor de huidige babyboomers, maar alleen voor jongeren...quote:Op maandag 28 september 2009 12:24 schreef Lamon. het volgende:
Wat Bos zegt, is je kunt uit welk milieu je ook komt gewoon studeren en als je gemotiveerd bent heb je ten alle tijde recht op een lening, die je na je studie in alle rust kunt afbetalen.
Je krijgt dus de kans om te studeren, waar je ook vandaan komt, en als je die studie netjes afrond, is het ook geen enkel probleem om in redelijke termijnen de kosten van die studie weer aan de staat terug te geven.
!=quote:Op maandag 28 september 2009 12:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of is dit niet bezuinigen op onderwijs, Het onderwijs krijgt even veel geld er komen hooguit minder studenten dus meer geld voor minder studenten. Kan het onderwijs alleen maar beter op worden
kwantiteit =! kwaliteit
Als je gemotiveerd bent om een studie aan te gaan en af te willen maken, en niet boven je kunnen gaat zitten, is die angst onnodig, dan heb je het JUIST zelf in de hand, en heeft rijk of arm zijn er minder mee te maken.quote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je zelf weinig hebt moet je veel lenen en niet iedereen wil of durft een grote schuld te aanvaarden.
Precies metselaars hebben we nodig en niet iemand die "A realistic molecular model of cement hydrates" in PNAS publiceerdquote:Op maandag 28 september 2009 12:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Mensen hebben dan wel hogere opleidingen, maar dat wil niet zeggen dat de waarde van het diploma hoger is. Het duurt niet zo lang meer voordat je voor het metselen van een muur een HBO-diploma nodig hebtOverigens hebben we een schrijnend gebrek aan vakmensen.
Denk je nu echt dat mensen die geen lening durven aangaan voor een studie wel naar het buitenland durven?quote:Op maandag 28 september 2009 12:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Of die jaag je naar het buitenland en dan zijn ze dus uit het systeem terwijl dat niet gehoeven had.
Sorry foutje gelukkig heb ik meer verstand van moleculaire biologiequote:
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is hun vak en daar hebben ze vaak nog plezier in ookquote:Op maandag 28 september 2009 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies metselaars hebben we nodig en niet iemand die "A realistic molecular model of cement hydrates" in PNAS publiceerd
http://www.pnas.org/content/early/2009/09/02/0902180106.abstract
En zonder bouwvakker en metaalwerker komt de ingenieur niet verder dan een mooi vel uit de plotter.quote:Op maandag 28 september 2009 12:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is zijn vak
Over een enkele jaren kunnen ze die studie gewoon schrappen, dan heb ik een programma geschreven dat jongens als jij overbodig maaktquote:Op maandag 28 september 2009 12:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sorry foutje gelukkig heb ik meer verstand van moleculaire biologie
Werk met de handen = zwaar. Ik denk dat menig MBOer zo redeneert.quote:Op maandag 28 september 2009 12:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is hun vak en daar hebben ze vaak nog plezier in ookIk snap dan ook nooit helemaal waarom er zoveel MBO naar de verkoop of administratie gaan.
System biology heeft nog wel wat jaartjes nodig maar het is wel mooi als het ooit luktquote:Op maandag 28 september 2009 12:43 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Over een enkele jaren kunnen ze die studie gewoon schrappen, dan heb ik een programma geschreven dat jongens als jij overbodig maakt![]()
.
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En zonder bouwvakker en metaalwerker komt de ingenieur niet verder dan een mooi vel uit de plotter.
Ze hadden beter in die brief kunnen zetten dat je niet moet lenen voor consumptieve uitgaven.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Casparovvv het volgende:
Wat ik overigens dubieus vind is dat een aantal maanden geleden half studerend Nederland een brief kreeg van de IBG met daarin een waarschuwing tegen overmatig lenen. Nu stelt Bos een maatregel voor die dat onvermijdelijk maakt.
juistquote:Op maandag 28 september 2009 12:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ze hadden beter in die brief kunnen zetten dat je niet moet lenen voor consumptieve uitgaven.
Ik bedoel maar dat we zeker niet alleen moeten focussen op het hoger onderwijs als het gaat om een kenniseconomie. Ten eerste laat je dan een hoop potentiële mankracht links liggen, en ten tweede stellen kundige metaalbewerkers de ingenieur in staat complexere ontwerpen te maken. Het is denk veel nuttiger om eens te gaan kijken of we wel alle studies moeten gaan sponsoren. Franse taal en letterkunde, volgens mij kan dat geld beter besteed worden als ik de overheidsfinanciën eens bekijk.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Reya het volgende:
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.
En daar staat tegenover dat die bouwvakkers en ingenieur moeten betalen voor al die mensen die sociale geografie hebben gestudeerd, of franse literatuur en daar verder niets mee kunnen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.
3500 netto?!quote:Op maandag 28 september 2009 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Startsalarissen!! Je mag 15 jaar doen over het afbetalen! Dan heb je het niet meer over een startsalaris.
Gemiddeld kun je echt wel 400 euro aflossen. In het eerste jaar misschien nog niet, maar als je zo'n 3500 netto verdient, kun je makkelijk 1000 euro aflossen. Moet je alleen niet te duur gaan wonen.
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doetquote:Op maandag 28 september 2009 12:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Werk met de handen = zwaar. Ik denk dat menig MBOer zo redeneert.
Daar kan ik je enkel gelijk in geven.quote:Op maandag 28 september 2009 12:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik bedoel maar dat we zeker niet alleen moeten focussen op het hoger onderwijs als het gaat om een kenniseconomie. Ten eerste laat je dan een hoop potentiële mankracht links liggen, en ten tweede stellen kundige metaalbewerkers de ingenieur in staat complexere ontwerpen te maken. Het is denk veel nuttiger om eens te gaan kijken of we wel alle studies moeten gaan sponsoren.
Inderdaad, als je 1800 netto verdient als HBO/WO starter mag je je handjes dichtknijpen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
3500 netto?!In wat voor wereld leef jij? De meeste academici zullen dat inkomen nooit bereiken.
Ik heb geen idee of sociaal geografen en gallologen zo slecht liggen op de arbeidsmarkt. Op mijn voormalige werk was praktisch de helft van het personeel sociaal geograaf; die hielden zich vooral bezig met klanttevredenheidsonderzoeken, en niet onverdienstelijk.quote:Op maandag 28 september 2009 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daar staat tegenover dat die bouwvakkers en ingenieur moeten betalen voor al die mensen die sociale geografie hebben gestudeerd, of franse literatuur en daar verder niets mee kunnen.
En verder natuurlijk voor al die pretstudies omdat men niet wilde gaan werken
nah wellicht als ze richting de 55 gaan wel. Niet in het begin nee, maar dat zal meneer ook wel niet bedoelen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
3500 netto?!In wat voor wereld leef jij? De meeste academici zullen dat inkomen nooit bereiken.
Nouja van fysieke arbeid slijt je letterlijk een beetje stratemaker is met 50 op en heeft geen gewrichten meer over. Wat ik wel raar vind is dat mensen moeten stoppen mijn promoter is net met pensioen maar hij is nog volop aan het werk en niet van plan te stoppen toch heeft hij officieel geen baan meer. Waarom dit soort mensen niet gewoon door laten werken.quote:Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doet. Of alsof academci niets doen. Volgens mij dat een arts in een werkweek geestelijk 10 keer zo veel arbeid verricht als een bouwvakker fysiek.
1800 netto is ook nog een behoorlijk leuk bedrag trouwensquote:Op maandag 28 september 2009 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Inderdaad, als je 1800 netto verdient als HBO/WO starter mag je je handjes dichtknijpen.
-800 euro huurquote:Op maandag 28 september 2009 12:54 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
1800 netto is ook nog een behoorlijk leuk bedrag trouwens
Nee hoor. Door de ARBO-wetgeving kan zelfs een stratenmaker het tot zijn 65ste uithouden. Echter werken ze zich letterlijk kapot door het bijbeunen. Dat laatste zou ik hard moeten worden aangepakt, zeker omdat het 80% van de tijd ook nog eens zwart gebeurd.quote:Op maandag 28 september 2009 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja van fysieke arbeid slijt je letterlijk een beetje stratemaker is met 50 op en heeft geen gewrichten meer over. Wat ik wel raar vind is dat mensen moeten stoppen mijn promoter is net met pensioen maar hij is nog volop aan het werk en niet van plan te stoppen toch heeft hij officieel geen baan meer. Waarom dit soort mensen niet gewoon door laten werken.
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?quote:Op maandag 28 september 2009 12:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
-800 euro huur
-400 euro NS
met mijn 1600 netto hou ik dus maar 400 euro over gelukkig hoef ik niet af te lossen maar anders had ik het vrij lastig gehad.
Een hoogopgeleide kan vrijwel alleen particulier huren of kopen dus kom je wel aan zulke bedragen. Een hoogopgeleide starter heeft het niet bepaald makkelijk en wordt eigenlijk altijd gedwongen om op zijn studentenkamer te blijven zitten de eerste paar jaar.quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?
dat verschilt natuurlijk per beroep maar sommige beroepen worden door de ARBO ook bijna onmogelijk gemaakt. Ik denk dat er weinig echt volgens de ARBO gaat als ze eens echt goed gaan controleren, en als het echt volgens de ARBO gaat gaat het vast niet bijster efficientquote:Op maandag 28 september 2009 12:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee hoor. Door de ARBO-wetgeving kan zelfs een stratenmaker het tot zijn 65ste uithouden. Echter werken ze zich letterlijk kapot door het bijbeunen. Dat laatste zou ik hard moeten worden aangepakt, zeker omdat het 80% van de tijd ook nog eens zwart gebeurd.
Ja ik krijg 50 euro reiskosten vergoeding en ik woon inclusief gwe en gemeentelijke belasting met mijn vriendin in een 2 kamer appartementje in zwolle. En in utrecht krijg je het niet goedkoper heb overal gezocht!quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?
En ik heb nog geen werkgever gehoord die reiskosten niet vergoed (vanuit gegaan dat het een meer als gemiddelde baan is).
Daar heb je wel een puntquote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat verschilt natuurlijk per beroep maar sommige beroepen worden door de ARBO ook bijna onmogelijk gemaakt. Ik denk dat er weinig echt volgens de ARBO gaat als ze eens echt goed gaan controleren, en als het echt volgens de ARBO gaat gaat het vast niet bijster efficient
Ik heb een prima appartement gekocht, waarbij me netto kosten 550 per maand zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een hoogopgeleide kan vrijwel alleen particulier huren of kopen dus kom je wel aan zulke bedragen. Een hoogopgeleide starter heeft het niet bepaald makkelijk en wordt eigenlijk altijd gedwongen om op zijn studentenkamer te blijven zitten de eerste paar jaar.
Dan nog. De meerderheid gaat dat bedrag niet halen, ook niet op 55 jarige leeftijd. 3500 netto is iets van 75.000 ¤/jaar.quote:Op maandag 28 september 2009 12:52 schreef ASroma het volgende:
[..]
nah wellicht als ze richting de 55 gaan wel. Niet in het begin nee, maar dat zal meneer ook wel niet bedoelen.
Als je 350 euro per maand bij moet lappen dan heb je wel heel slecht onderhandeld, reiskosten vergoeding is iets wat elke werkgever normaal betaald.quote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik krijg 50 euro reiskosten vergoeding en ik woon inclusief gwe en gemeentelijke belasting met mijn vriendin in een 2 kamer appartementje in zwolle. En in utrecht krijg je het niet goedkoper heb overal gezocht!
ja kopen is voordeliger als huren tegenwoordig. En in utrecht moet je iets van 10 jaar zijn ingeschreven voordat je kans maakt op een redelijk geprijsd appartement.quote:Op maandag 28 september 2009 13:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een prima appartement gekocht, waarbij me netto kosten 550 per maand zijn.
Ik ben aio hè dus eigenlijk nog student wij hebben niet echt fijne secundaire arbeidsvoorwaarden en ik zit vast aan de caoquote:Op maandag 28 september 2009 13:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je 350 euro per maand bij moet lappen dan heb je wel heel slecht onderhandeld, reiskosten vergoeding is iets wat elke werkgever normaal betaald.
Ja, die kantoormensen krijgen namelijk ook een versleten kont van al dat zitten zeker?quote:Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doet. Of alsof academci niets doen. Volgens mij dat een arts in een werkweek geestelijk 10 keer zo veel arbeid verricht als een bouwvakker fysiek.
Maar dan heb je toch nog een OV kaart?quote:Op maandag 28 september 2009 13:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben aio hè dus eigenlijk nog student wij hebben niet echt fijne secundaire arbeidsvoorwaarden en ik zit vast aan de cao
Nope.quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dan heb je toch nog een OV kaart?
We zijn dan ook geen kennisland maar een handelsland.quote:Op maandag 28 september 2009 13:03 schreef vijfhonderd het volgende:
Ik snap Nederland niet, dat op een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten (als kennisland).
Maar waarom dan toch mer last van chronische vermoeidheid, burn-outs, stress, etc? Omdat het allemaal maar lekker zitten is?quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, die kantoormensen krijgen namelijk ook een versleten kont van al dat zitten zeker?
Ok, dan begrijp ik Plasterk verkeerd.quote:Op maandag 28 september 2009 13:07 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
We zijn dan ook geen kennisland maar een handelsland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |