To-taal niet mee eens.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Nederlandse muziekanten en schrijvers durven niet af te wijken van de norm want dat wil het publiek niet horen/lezen. Daarom is het nederlands cultuur landschap voornamelijk saai.
Een band als Krang krijgt geen poot aan de grond, en de toppers spelen 3 keer ahoy. Ik bedoel maar.
We kunnen zelfs een voorbeeld nemen aan belgië daar durven ze zelfs brusselmans te verfilmen.
Dit jaar verandert er niks meer aan de opzet. Voorgaande jaren werkte deze puntentelling immers ook goed.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:22 schreef oxylus11 het volgende:
Misschien dat ik ook meedoe als de puntentelling veranderd.
De Nederlandse titel (voor zover bekend) is de hoofdtitel voor de top 100, inderdaad. Maar ik zet de oorspronkelijke titel er ook bij in de lijst, hoor. Dus ik kan op beide invullenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 08:56 schreef supkaa het volgende:
[..]
Ik heb alle boeken die niet oorspronkelijk in het nederlands zijn geschreven in het engels gelezen, maar aangezien de boekentop 100 waarschijnlijk de nederlandse titel gaat gebruiken, leek het me fijner voor de persoon die het moet verwerken om de titel in het nederlands erbij te zetten
Ik lees ook vrijwel alleen in het Nederlands. Met name omdat ik zelf schrijf, en dan is het wel handig om te zien hoe anderen in de taal waarin ik schrijf bepaalde dingen hebben opgelostquote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet iedereen beheerst het Engels zoals jij of ik. En dan is de Nederlandse versie toch een aanrader.
quote:1. (1) Vogels zonder vleugels (Birds without wings) – Louis de Bernières (GB) - 2004
2. (2) De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. (3) De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. (4) De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
5. (*) Het parfum (Das Parfum) – Patrick Süskind (Dui) - 1985
6. (5) De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
7. (*) Kamtsjatka (Kamchatka) – Marcelo Figueras (Arg) - 2003
8. (7) De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) – 1992
9. (8) Het Korte Maar Wonderbare Leven van Oscar Wao (The Brief Wondrous Life of Oscar Wao) – Junot Diaz (VS) – 2007
10. (6) De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) – 2006
11. (11) All the King’s men (All the King’s men) – Robert Penn Warren (VS) – 1946
12. (10) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) – 1966
13. (12) American Psycho (American Psycho) – Brett Easton Ellis (VS) – 1991
14. (14) Publieke Werken – Thomas Rosenboom (Ned) – 1999
15. (*) Honderd jaar eenzaamheid (Cien años de soledad) - Gabriel García Márquez (Col) – 1967
16. (*) Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht (The curious incident of the dog in the Night-time) – Mark Haddon (GB) – 2003
17. (15) Het proces (Der Process) – Franz Kafka (Joods-Boheems (Oostenrijks-Hongaars)) – 1925
18. (*) De Stemmen van Pamano (Les veus del Pamano) – Jaume Cabré (Spa) - 2004
19. (13) Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) – 2005
20. (17) Het leven van Pi (Life of Pi) – Yann Martel (Can) – 2001
21. (18) Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) – 2004
22. (19) De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) – 1988
23. (20) 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) – 1949
24. (*) De Witte Tijger (The White Tiger) – Aravind Adiga (Ind) – 2008
25. (9) De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) – 2004
26. (*) Het vreugdevuur der ijdelheden (The Bonfire of the Vanities) – Tom Wolfe (VS) – 1987
27. (23) De wereld volgens Garp (The World According to Garp) – John Irving (VS) - 1978
28. (25) De komst van Joachim Stiller – Hubert Lampo (Bel) – 1960
29. (22) Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) – 2006
30. (21) Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
Er zijn inderdaad uitzonderingen maar deze zijn maar zeer minimaal en vaak op een hand te tellen: palinckx, ICP, de kift, krang, the ex etc maar dit is in nederland nooit echt tot ontplooiing gekomen. Waar als je kijkt naar de downtown scene in NY de japanse scene, bay aria ten tijde van de death metal, engeland heb ik het idee dat het in nederland alleen maar weggeschoven wordt. Er is hier bijvoorbeeld nooit een degelijke noise scene geweest (ja je had f*ckn b*strds in dedemsvaart maar daar bleef het bij) Het is inderdaad niet dat de artiesten niet willen maar het publiek wil ook niet. Maar er is ook nog iets er tussenin in nederland probeert iemand het, dan lukt het niet omdat het publiek niet wil. Maar dan houd men niet vol. Ook weer met wat uitzonderingen daar gelaten.quote:Op maandag 7 oktober 2009 14:36 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
To-taal niet mee eens.
Je spreekt jezelf ook tegen: eerst zeg je dat bands dat niet durven. En vervolgens noem je een band die dat klaarblijkelijk wel durft en dan geef je zelf al aan dat ze geen poot aan de grond krijgen. Dan is het publiek de oorzaak, niet de artiest.
Als je dat sowieso als voorbeeld aanhaalt: het Amerikaanse muziekklimaat is pas verneukt, met zn formats en het niet afwijken hiervan.
Wat te denken van Hans Teeuwen die het Engels publiek shockeert (even afgezien van of het goed is of niet). Hebben ze nog nooit gezien. ICP orchestra: was 1 van de grote voortrekkers van het avant-gardisme. Johnny ' The Selfkicker' van Doorn? Jan Cremer? Maarten Altena? Arnon Grunberg, de stijl van Arnon Grunberg is op zn minst opmerkelijk te noemen. Wat te denken van Bart Chabot die in geur en kleur verhaalt over het junkenleven van Herman Brood. Jules Deelder (oh kut, daar zou geen buitenlander ooit zijn opgekomen). Alex van warmerdam? En dan van die films over de Nederlandse onderwereld, vaak in emotie heftiger dan wat alle films in hollywood bij elkaar produceren. A.F.Th met zn 3500 pagina's voor 1 verhaal, waarin hij geen moment ook maar een klein beetje het kinderachtige taalgbebruik van populairdere Nederlandse schrijvers benadert).
Nederlanders onderschatten Nederland altijd zo.
Ik zeg niet dat ik het helemaal nergens met jou eens ben trouwens. Het Nederlandse publiek staat veel minder open voor zaken dan zijn buitenlandse collega's, maar dat zegt niet dat de NEderlandse artiesten dit accepteren
quote:Isn't it awfully nice to have a penis?
Isn't it frightfully good to have a dong?
It's swell to have a stiffy.
It's divine to own a dick,
From the tiniest little tadger
To the world's biggest prick.
So, three cheers for your Willy or John Thomas.
Hooray for your one-eyed trouser snake,
Your piece of pork, your wife's best friend,
Your Percy, or your cock.
You can wrap it up in ribbons.
You can slip it in your sock,
But don't take it out in public,
Or they will stick you in the dock,
And you won't come back.
Ja, als hele trilogie mag je hem namelijk niet nomineren, dus moeten de boeken apart genomineerd worden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:55 schreef oxylus11 het volgende:
Kunnen de boeken van Stieg larsson ook apart genomineerd worden als de boeken van LOTR en Harry Potter
?
Het NEderlandse publiek is te nuchter lijkt het wel. Een soort van faalangst op cultureel gebied. Je kunt beter voor de zekerheid kiezen. Als je zaken adoreert die niet gemeengoed zijn, dan word je raar aangekeken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch denk ik dat de nederlandse cultuur niet goed om kan gaan met dingen die afwijken. Waar andere culturen dingen die afwijken koesteren.
Welja, 20% van mijn lijstje afgeschoten..... blijkbaar heb ik het verhalende aspect over het hoofd gezienquote:Op donderdag 8 oktober 2009 20:58 schreef DaMart het volgende:
Ik ben bang dat er weer wat boeken zijn genoemd die niet mee kunnen doen. Op basis van informatie van verschillende websites, zijn we tot de conclusie gekomen dat de volgende titels niet-verhalende non-fictie zijn, en dus niet mee kunnen doen. Ook dit keer geldt uiteraard dat boekenlijsten kunnen worden aangevuld als een of meer van de volgende titels er uit wegvallen.
Alain Finkielfraut - De ondergang van het denken Alain Finkielfraut - De verloren beschaving Alain Finkielfraut - Ondankbaarheid Brian Greene - The elegant universe David Fromkin - Europe's Last Summer: Who started the Great War in 1914? Friedrich Nietzsche - De Antichrist James Risen - State of War John Gray - Straw Dogs: thoughts on Humans and Other Animals Richard Dawkins - The blind watchmaker Soren Kierkegaard - Enten-Eller
Bij jouw lijst hakte het er inderdaad behoorlijk inquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:42 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Welja, 20% van mijn lijstje afgeschoten..... blijkbaar heb ik het verhalende aspect over het hoofd gezien
Ik heb alleen even een vraagje over deze titel, waarover de sites die Google vindt wat verwarrende ingformatie geven.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 12:30 schreef MariaEtcetera het volgende:
10. The Vampire Genevieve - Jack Yeovil
Op basis van de informatie die ik via Google heb gevonden, begrijp ik dat deze titel onderdeel uitmaakt van of/of. Dat boek is helaas uitgesloten, wat betekent dat deze titel ook niet mee kan doen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 08:01 schreef Claudia_x het volgende:
18 Soren Kierkegaard – Diary of a seducer
Het is gebaseerd op waargebeurde verhalen toch? En is geschreven in verhaalvorm? Dan mag het boek gewoon meedoenquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:47 schreef Pien85 het volgende:
25 1-1-2 Daar red je levens mee - Mickelle Haest
Overigens twijfel ik over mijn nummer 25, ik weet namelijk niet helemaal zeker of het wel of niet mag.
Oh shit, da's waar ook! Ik kende hem alleen als omnibus, maar technisch gezien zijn het meerdere delen ja. Dan pas ik mn lijstje even aan en maak ik er "Genevieve Undead" van, da's het tweede boekquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 19:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb alleen even een vraagje over deze titel, waarover de sites die Google vindt wat verwarrende ingformatie geven.
Klopt het dat dit een bundeling is van een aantal andere boeken, of is dit een op zichzelf staand werk, gebaseerd op die andere boeken?.
[..]
Tja, waar trek je de grens tussen gebaseerd op een waargebeurd verhaal en een gebeurtenis die gewoon in letterlijke vorm is opgeschreven? Ik denk eigenlijk dat dit boek meer het laatste is dan het eerste.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 19:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb alleen even een vraagje over deze titel, waarover de sites die Google vindt wat verwarrende ingformatie geven.
Klopt het dat dit een bundeling is van een aantal andere boeken, of is dit een op zichzelf staand werk, gebaseerd op die andere boeken?.
[..]
Op basis van de informatie die ik via Google heb gevonden, begrijp ik dat deze titel onderdeel uitmaakt van of/of. Dat boek is helaas uitgesloten, wat betekent dat deze titel ook niet mee kan doen.
[..]
Het is gebaseerd op waargebeurde verhalen toch? En is geschreven in verhaalvorm? Dan mag het boek gewoon meedoen.
Diary of a seducer is ook apart uitgebracht. Daar komt bij dat het gewoon fictie is in dagboekvorm. Van Wikipedia:quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 19:47 schreef DaMart het volgende:
Op basis van de informatie die ik via Google heb gevonden, begrijp ik dat deze titel onderdeel uitmaakt van of/of. Dat boek is helaas uitgesloten, wat betekent dat deze titel ook niet mee kan doen.
Het is ook een van de weinige lijstjes waarvan ik het idee heb dat ze weinig over de poster zelf zeggen; het lijkt wel alsof je een algemene top zoveel hebt afgewerkt (waar je vervolgens bewust Orwell in achterwege hebt gelaten omdat die keuze te voor de hand ligt en Huxley beter staat).quote:Op zondag 11 oktober 2009 00:47 schreef Intxaurraga het volgende:
Ik had een top 50-60 gemaakt, maar ik betrapte mezelf erop dat ik sommige boeken er alleen maar in zette om te laten zien dat ik ze gelezen heb.
Kijk, daar wordt een bal gekaatstquote:Op zondag 11 oktober 2009 01:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is ook een van de weinige lijstjes waarvan ik het idee heb dat ze weinig over de poster zelf zeggen; het lijkt wel alsof je een algemene top zoveel hebt afgewerkt (waar je vervolgens bewust Orwell in achterwege hebt gelaten omdat die keuze te voor de hand ligt en Huxley beter staat).
And yeah, I know he's a pretty good readquote:Op zondag 11 oktober 2009 02:15 schreef Intxaurraga het volgende:
Bukowski is een jeugdheld van me, ik ken zijn naam van een liedje van U2...ahum...nee, het was Modest Mouse.
Laat me raden. Jij werkt bij een opinieblad en bent was recensent? Sinds kort werk je freelance bij een uitgever en geef je invulling aan de boekflappen?quote:Op zondag 11 oktober 2009 02:46 schreef Intxaurraga het volgende:
Mijn jeugd is ook niet zo ver weg. O wacht, is hij afgelopen? O,nu voel ik me ook oud.
Enfin, wie mijn top zes boeken heeft gelezen ziet het scherpe contrast tussen de bedwelmende ietwat "lichte" sfeer van Carver, Nabokov en Murakami en de aartsgrauwe cynische sfeer van Céline, Céline en Bukowski. Zo'n contrast zegt toch veel meer over iemand, dan wanneer je Het Proces of zo op één zet? Ik kan er met de pet niet bij, maar muzieksmaak heb je in ieder geval wel Claudia.
Ik wil graag nog toevoegen:quote:Op donderdag 8 oktober 2009 22:14 schreef DaMart het volgende:
[..]
Bij jouw lijst hakte het er inderdaad behoorlijk in.
Maar wil je hem nog aanvullen?.
Ik pas hem aan in de lijst!quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:10 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Oh shit, da's waar ook! Ik kende hem alleen als omnibus, maar technisch gezien zijn het meerdere delen ja. Dan pas ik mn lijstje even aan en maak ik er "Genevieve Undead" van, da's het tweede boek![]()
Solly!
Maar het is toch wel in verhalende vorm opgeschreven, of er worden verhalen verteld? In dat geval zie ik geen reden om het boek niet mee te laten doen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:20 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Tja, waar trek je de grens tussen gebaseerd op een waargebeurd verhaal en een gebeurtenis die gewoon in letterlijke vorm is opgeschreven? Ik denk eigenlijk dat dit boek meer het laatste is dan het eerste.
Ik heb gisterenavond iets te snel die Wikipagina bekeken, denk ik, want over dat stuk had ik heen gelezenquote:Op zondag 11 oktober 2009 01:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Diary of a seducer is ook apart uitgebracht. Daar komt bij dat het gewoon fictie is in dagboekvorm. Van Wikipedia:
The Diary of a Seducer by itself, is a provocative novella, and has been reproduced separately from Either/Or several times. John Updike said of the Diary, "In the vast literature of love, The Seducer's Diary is an intricate curiosity – a feverishly intellectual attempt to reconstruct an erotic failure as a pedagogic success, a wound masked as a boast".
Deze 9 titels komen achter je vorige nummer laatst, neem ik aan?quote:Op zondag 11 oktober 2009 10:31 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Ik wil graag nog toevoegen:
Desiderius Erasmus - Lof der zotheid
Ilias - Homerus
Harry Mulisch - De aanslag
Sergei Kourdakov - Vergeef mij, Natasja
Boris Pasternak - Dokter Shivago
Arnon Grunberg - De mensheid zij geprezen
Harriet Beecher Stowe - De negerhut van oom Tom
Suzanna Jansen - Het pauperparadijs
Herman Brusselmans - De man die werk vond
Ik twijfel over het pauperparadijs; het is vlg mij verhalende non-fictie en zou dus kwalificeren. Net als ik een beetje over Lof der zotheid en De mensheid zij geprezen twijfel. Ik hoor het oordeel wel
Fijn!quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:03 schreef DaMart het volgende:
Ik heb gisterenavond iets te snel die Wikipagina bekeken, denk ik, want over dat stuk had ik heen gelezen. Maar met die informatie, plus wat ik net via Google ook nog las, ga ik 'Diary of a seducer' toch meetellen voor de top 100. Hier had ik zelf iets te snel een foute conclusie getrokken, waarvoor excuses
.
Eigenlijk moet ik gewoon een compleet nieuwe lijst maken. Want de vorige is gatenkaas, en sommige van mijn nieuwe inbreng horen gewoon hoog te staan....quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Deze 9 titels komen achter je vorige nummer laatst, neem ik aan?
Overigens kom je dan tot 31 boeken, want er waren er nog 22 over.
Dat is ook weer waar. Inmiddels zijn sinds 2007, toen ik de boekentop 100 voor het eerst organiseerde, bijna 1.600 titels genoemd. En het overgrote deel heb ik niet gelezen. Overigens is de boekentop 100 ieder jaar wel een mooie inspiratiebron om mijn lijst met boeken die ik nog eens wil lezen aan te vullen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn!
Excuses zijn toch niet nodig; je kunt niet elk boek kennen.
Hee, het was wel even drie uur 's nachts toen ik dat verhaal ophing hèquote:Op zondag 11 oktober 2009 09:49 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Laat me raden. Jij werkt bij een opinieblad en bent was recensent? Sinds kort werk je freelance bij een uitgever en geef je invulling aan de boekflappen?
Dit haal ik allemaal uit het scherpe contrast dat jij schildert tussen de bedwelmende ietwat "lichte" sfeer van een aantal schrijvers tegenover de aartsgrauwe cynische sfeer van twee anderen
Volgens de informatie op deze website is de versie met 'Mene Tekel' de vierde druk van 'De uitvreter. Titaantjes. Dichtertje' en dus worden beide versies als hetzelfde boek geteld.quote:Op zondag 11 oktober 2009 12:18 schreef Fip het volgende:
Wordt 'De Uitvreter, Titaantjes, Dichtertje' van Nescio als hetzelfde boek gerekend als 'De Uitvreter, Titaantjes, Dichtertje, Mene Tekel', of verschillend? In het laatste geval zou ik Mene Tekel graag schrappen want ik zie dat meer mensen ervoor kiezen om die eruit te laten.
Nondeju, als niemand anders het zegt, doe ik het maar. Søren Kierkegaard was een Deen. Ik heb ook Dagboek van een verleider gelezen en het is me in ieder geval niet opgevallen dat het in het Engels wasquote:Op zondag 11 oktober 2009 11:03 schreef DaMart het volgende:
Ik heb gisterenavond iets te snel die Wikipagina bekeken, denk ik, want over dat stuk had ik heen gelezen. Maar met die informatie, plus wat ik net via Google ook nog las, ga ik 'Diary of a seducer' toch meetellen voor de top 100. Hier had ik zelf iets te snel een foute conclusie getrokken, waarvoor excuses
.
Van die jongetjes die alles denken te weten?quote:Op zondag 11 oktober 2009 14:18 schreef Intxaurraga het volgende:
Jongetjes die de verzamelde werken van Shakespeare (of een ander willekeurig boek dat cultureel relevant is maar niet doorheen te komen) gaan lezen en daar elk boek tegen afzetten. Die niet genieten van kunst maar wel bij ieder naampje een mening willen geven.
quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:47 schreef Pien85 het volgende:
1 Het schervengericht - A.F.Th. van der Heijden
2 Het leven uit een dag - A.F.Th. van der Heijden
Correct, A.F.Th is een held. Heb een hele boekenplank vol met alleen zijn boeken (waarvan ik er nog wat moet lezenquote:Op maandag 12 oktober 2009 23:29 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
![]()
Hoewel ik die eerste nog aan t lezen ben
Een boek is pas een goed boek als je elke zes pagina's keihard OLÉ wil roepen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:54 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Van die jongetjes die alles denken te weten?
Maar hé, genieten van kunst is ook gewoon werken hoor. Vraag dat maar aan Freek. Of die presentator van Radio 6 die achter de schermen ijskoud en verbitterd reageerde op de uitspraak 'wat een leuke jazzplaat!' met 'JAZZ-IS-NIET-LEUK'.
Misschien dat puur lijden het genieten zelfs wel bevordert.
We lopen wel een beetje achter op het schema van vorig jaar toch? Toen hadden we na 2,5 week volgens mij meer lijstje binnen, kan dat ik er helemaal naast zit uiteraard.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:27 schreef DaMart het volgende:
Tot nu toe hebben de volgende mensen een boekenlijst gepost. Ze zijn inmiddels allemaal verwerkt:
0033
Bosbeetle
Claudia_x
DaMart
DumDaDum
Ensaf
Fip
Gillingham
Guppyfriend
Het_Grobbekuiken
Honinkjeinderaat
Intxaurraga
JAM
LeeHarveyOswald
Leipelullo
Letoll
Luukex
Mane
MariaEtcetera
No-p
Oh-Oh
Pien85
Poguemahone
rthls
Sasquatch
Sgt.Stiglitz
Splackavellie02
Stayanti
Steven184
Supkaa
TheMagnificent
Troel
Wallofdolls
Wouter1989
Xebrozius
Zodiakk
Vorig jaar konden 3 weken lang boekenlijsten worden gepost, en toen hadden we er in totaal 94. Nu hebben we er na ruim 2 weken 37. Dus ja, we lopen nog een beetje achter ten opzichte van vorig jaar.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:42 schreef Steven184 het volgende:
[..]
We lopen wel een beetje achter op het schema van vorig jaar toch? Toen hadden we na 2,5 week volgens mij meer lijstje binnen, kan dat ik er helemaal naast zit uiteraard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |