To-taal niet mee eens.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 13:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Nederlandse muziekanten en schrijvers durven niet af te wijken van de norm want dat wil het publiek niet horen/lezen. Daarom is het nederlands cultuur landschap voornamelijk saai.
Een band als Krang krijgt geen poot aan de grond, en de toppers spelen 3 keer ahoy. Ik bedoel maar.
We kunnen zelfs een voorbeeld nemen aan belgië daar durven ze zelfs brusselmans te verfilmen.
Dit jaar verandert er niks meer aan de opzet. Voorgaande jaren werkte deze puntentelling immers ook goed.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:22 schreef oxylus11 het volgende:
Misschien dat ik ook meedoe als de puntentelling veranderd.
De Nederlandse titel (voor zover bekend) is de hoofdtitel voor de top 100, inderdaad. Maar ik zet de oorspronkelijke titel er ook bij in de lijst, hoor. Dus ik kan op beide invullenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 08:56 schreef supkaa het volgende:
[..]
Ik heb alle boeken die niet oorspronkelijk in het nederlands zijn geschreven in het engels gelezen, maar aangezien de boekentop 100 waarschijnlijk de nederlandse titel gaat gebruiken, leek het me fijner voor de persoon die het moet verwerken om de titel in het nederlands erbij te zetten
Ik lees ook vrijwel alleen in het Nederlands. Met name omdat ik zelf schrijf, en dan is het wel handig om te zien hoe anderen in de taal waarin ik schrijf bepaalde dingen hebben opgelostquote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet iedereen beheerst het Engels zoals jij of ik. En dan is de Nederlandse versie toch een aanrader.
quote:1. (1) Vogels zonder vleugels (Birds without wings) – Louis de Bernières (GB) - 2004
2. (2) De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. (3) De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. (4) De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
5. (*) Het parfum (Das Parfum) – Patrick Süskind (Dui) - 1985
6. (5) De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
7. (*) Kamtsjatka (Kamchatka) – Marcelo Figueras (Arg) - 2003
8. (7) De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) – 1992
9. (8) Het Korte Maar Wonderbare Leven van Oscar Wao (The Brief Wondrous Life of Oscar Wao) – Junot Diaz (VS) – 2007
10. (6) De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) – 2006
11. (11) All the King’s men (All the King’s men) – Robert Penn Warren (VS) – 1946
12. (10) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) – 1966
13. (12) American Psycho (American Psycho) – Brett Easton Ellis (VS) – 1991
14. (14) Publieke Werken – Thomas Rosenboom (Ned) – 1999
15. (*) Honderd jaar eenzaamheid (Cien años de soledad) - Gabriel García Márquez (Col) – 1967
16. (*) Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht (The curious incident of the dog in the Night-time) – Mark Haddon (GB) – 2003
17. (15) Het proces (Der Process) – Franz Kafka (Joods-Boheems (Oostenrijks-Hongaars)) – 1925
18. (*) De Stemmen van Pamano (Les veus del Pamano) – Jaume Cabré (Spa) - 2004
19. (13) Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) – 2005
20. (17) Het leven van Pi (Life of Pi) – Yann Martel (Can) – 2001
21. (18) Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) – 2004
22. (19) De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) – 1988
23. (20) 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) – 1949
24. (*) De Witte Tijger (The White Tiger) – Aravind Adiga (Ind) – 2008
25. (9) De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) – 2004
26. (*) Het vreugdevuur der ijdelheden (The Bonfire of the Vanities) – Tom Wolfe (VS) – 1987
27. (23) De wereld volgens Garp (The World According to Garp) – John Irving (VS) - 1978
28. (25) De komst van Joachim Stiller – Hubert Lampo (Bel) – 1960
29. (22) Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) – 2006
30. (21) Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
Er zijn inderdaad uitzonderingen maar deze zijn maar zeer minimaal en vaak op een hand te tellen: palinckx, ICP, de kift, krang, the ex etc maar dit is in nederland nooit echt tot ontplooiing gekomen. Waar als je kijkt naar de downtown scene in NY de japanse scene, bay aria ten tijde van de death metal, engeland heb ik het idee dat het in nederland alleen maar weggeschoven wordt. Er is hier bijvoorbeeld nooit een degelijke noise scene geweest (ja je had f*ckn b*strds in dedemsvaart maar daar bleef het bij) Het is inderdaad niet dat de artiesten niet willen maar het publiek wil ook niet. Maar er is ook nog iets er tussenin in nederland probeert iemand het, dan lukt het niet omdat het publiek niet wil. Maar dan houd men niet vol. Ook weer met wat uitzonderingen daar gelaten.quote:Op maandag 7 oktober 2009 14:36 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
To-taal niet mee eens.
Je spreekt jezelf ook tegen: eerst zeg je dat bands dat niet durven. En vervolgens noem je een band die dat klaarblijkelijk wel durft en dan geef je zelf al aan dat ze geen poot aan de grond krijgen. Dan is het publiek de oorzaak, niet de artiest.
Als je dat sowieso als voorbeeld aanhaalt: het Amerikaanse muziekklimaat is pas verneukt, met zn formats en het niet afwijken hiervan.
Wat te denken van Hans Teeuwen die het Engels publiek shockeert (even afgezien van of het goed is of niet). Hebben ze nog nooit gezien. ICP orchestra: was 1 van de grote voortrekkers van het avant-gardisme. Johnny ' The Selfkicker' van Doorn? Jan Cremer? Maarten Altena? Arnon Grunberg, de stijl van Arnon Grunberg is op zn minst opmerkelijk te noemen. Wat te denken van Bart Chabot die in geur en kleur verhaalt over het junkenleven van Herman Brood. Jules Deelder (oh kut, daar zou geen buitenlander ooit zijn opgekomen). Alex van warmerdam? En dan van die films over de Nederlandse onderwereld, vaak in emotie heftiger dan wat alle films in hollywood bij elkaar produceren. A.F.Th met zn 3500 pagina's voor 1 verhaal, waarin hij geen moment ook maar een klein beetje het kinderachtige taalgbebruik van populairdere Nederlandse schrijvers benadert).
Nederlanders onderschatten Nederland altijd zo.
Ik zeg niet dat ik het helemaal nergens met jou eens ben trouwens. Het Nederlandse publiek staat veel minder open voor zaken dan zijn buitenlandse collega's, maar dat zegt niet dat de NEderlandse artiesten dit accepteren
quote:Isn't it awfully nice to have a penis?
Isn't it frightfully good to have a dong?
It's swell to have a stiffy.
It's divine to own a dick,
From the tiniest little tadger
To the world's biggest prick.
So, three cheers for your Willy or John Thomas.
Hooray for your one-eyed trouser snake,
Your piece of pork, your wife's best friend,
Your Percy, or your cock.
You can wrap it up in ribbons.
You can slip it in your sock,
But don't take it out in public,
Or they will stick you in the dock,
And you won't come back.
Ja, als hele trilogie mag je hem namelijk niet nomineren, dus moeten de boeken apart genomineerd worden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:55 schreef oxylus11 het volgende:
Kunnen de boeken van Stieg larsson ook apart genomineerd worden als de boeken van LOTR en Harry Potter
?
Het NEderlandse publiek is te nuchter lijkt het wel. Een soort van faalangst op cultureel gebied. Je kunt beter voor de zekerheid kiezen. Als je zaken adoreert die niet gemeengoed zijn, dan word je raar aangekeken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch denk ik dat de nederlandse cultuur niet goed om kan gaan met dingen die afwijken. Waar andere culturen dingen die afwijken koesteren.
Welja, 20% van mijn lijstje afgeschoten..... blijkbaar heb ik het verhalende aspect over het hoofd gezienquote:Op donderdag 8 oktober 2009 20:58 schreef DaMart het volgende:
Ik ben bang dat er weer wat boeken zijn genoemd die niet mee kunnen doen. Op basis van informatie van verschillende websites, zijn we tot de conclusie gekomen dat de volgende titels niet-verhalende non-fictie zijn, en dus niet mee kunnen doen. Ook dit keer geldt uiteraard dat boekenlijsten kunnen worden aangevuld als een of meer van de volgende titels er uit wegvallen.
Alain Finkielfraut - De ondergang van het denken Alain Finkielfraut - De verloren beschaving Alain Finkielfraut - Ondankbaarheid Brian Greene - The elegant universe David Fromkin - Europe's Last Summer: Who started the Great War in 1914? Friedrich Nietzsche - De Antichrist James Risen - State of War John Gray - Straw Dogs: thoughts on Humans and Other Animals Richard Dawkins - The blind watchmaker Soren Kierkegaard - Enten-Eller
Bij jouw lijst hakte het er inderdaad behoorlijk inquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:42 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Welja, 20% van mijn lijstje afgeschoten..... blijkbaar heb ik het verhalende aspect over het hoofd gezien
Ik heb alleen even een vraagje over deze titel, waarover de sites die Google vindt wat verwarrende ingformatie geven.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 12:30 schreef MariaEtcetera het volgende:
10. The Vampire Genevieve - Jack Yeovil
Op basis van de informatie die ik via Google heb gevonden, begrijp ik dat deze titel onderdeel uitmaakt van of/of. Dat boek is helaas uitgesloten, wat betekent dat deze titel ook niet mee kan doen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 08:01 schreef Claudia_x het volgende:
18 Soren Kierkegaard – Diary of a seducer
Het is gebaseerd op waargebeurde verhalen toch? En is geschreven in verhaalvorm? Dan mag het boek gewoon meedoenquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:47 schreef Pien85 het volgende:
25 1-1-2 Daar red je levens mee - Mickelle Haest
Overigens twijfel ik over mijn nummer 25, ik weet namelijk niet helemaal zeker of het wel of niet mag.
Oh shit, da's waar ook! Ik kende hem alleen als omnibus, maar technisch gezien zijn het meerdere delen ja. Dan pas ik mn lijstje even aan en maak ik er "Genevieve Undead" van, da's het tweede boekquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 19:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb alleen even een vraagje over deze titel, waarover de sites die Google vindt wat verwarrende ingformatie geven.
Klopt het dat dit een bundeling is van een aantal andere boeken, of is dit een op zichzelf staand werk, gebaseerd op die andere boeken?.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |