Dit verbaasde mij ook toen ik bij het opzoeken van artikel 5 ook artikel 6 tegen kwam. Schijnbaar wil de rechter mij dus alleen aanspreken op het 'roekeloze rijgedrag' en niet op het toebrengen van letsel aan de dame in kwestie.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:44 schreef Argento het volgende:
Letsel? Ben je dan niet (ook) voor artikel 6 WVW gedagvaard?
Ik ben 34, moeder van 2 kinderen en ben nooit een roekeloze rijdster geweest maar geloof mij, ik kan niet meer uitparkeren zonder als een bezetene in mijn spiegels en om mij heen te kijken of er niemand achter of in de buurt van mijn auto loopt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:46 schreef eNaSnI het volgende:
Overtreding != misdrijf. Ook al is het een artikel 5, het blijft een overtreding. Zodra je gaat rijden zonder geldig rijbewijs pleeg je een misdrijf. Wel vervelend, hopelijk heb je je rijstijl erop aangepast en er in ieder geval iets van geleerd.
De dame in kwestie was 70+ en sowieso al niet al te best meer ter been (ze liep ook met een kruk). Het enige zichtbare letsel direct na de aanrijding was een gebroken polsen ze is ook weggebracht met de ambulance. Ik heb het later nog gevraagd maar de agent kon mij later niet vertellen of er verder nog ander letsel was geconstateerd.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:59 schreef justanick het volgende:
Maar heb je geen paarse envelop ontvangen van het CJIB met daarin een 'boete'? Want vaak doen ze wel een schikkingsvoorstel (ook bij letsel doen ze dat wel eens).
Nee, ik heb nooit een boete ontvangen van het CJIB en heb mijn rijbewijs al die tijd mogen houden.
Als ze dat niet doen, nemen ze het zeer serieus - of je hebt een verleden qua verkeerszaken.
Nope, dit is de eerste serieuze overtreding die ik bega sinds ik mijn rijbewijs heb.
In dat eerste geval moet je er rekening mee houden dat ze een rij-ontzegging gaan eisen (al dan niet voorwaardelijk) en een flinke boete (schrik niet als dat een viercijferig bedrag wordt)...
Ik heb idd al bedragen gevonden op flitsservice met gegooglen vanmiddag.![]()
Wat je sowieso moet doen:
1) Vraag het proces verbaal op bij het parket. Dat moet je schriftelijk doen en in die brief uitdrukkelijk een beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Met dat proces verbaal kun je jezelf voorbereiden. Lees het PV door; klopt het allemaal? Of kun jij wellicht aantonen dat er iets niet klopt?
2) Naast het PV moet je ook een aantal andere zaken opvragen. Zoals de akte van beediging van de verbalisant. Misschien klopt die niet (en dan kun je er op een vormfoutje wellicht onderuit komen).
Er is hier na het ongeval 2 keer een agent aan huis geweest waarvan één keer met het proces verbaal zodat ik mijn eigen verhaal na kon lezen en voor akkoord kon tekenen. Ook daarna ben ik nog een aantal keren gebeld over hoe het nu met mij ging omdat de agent wel degelijk begreep dat dit allemaal niet met opzet was gebeurd en dat het een behoorlijke indruk op mij had gemaakt.
EDIT: ik had er overheen gelezen, maar ik zie net dat er letsel is veroorzaakt bij de dame in kwestie. Hoe ernstig is dat letsel?
Ja hoor, de rechtzitting is alleen op 16 december pas dus voor de definitieve uitslag zul je nog even geduld moeten hebben.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:13 schreef Poeke het volgende:
Ik ben benieuwd en lees even mee als TS het goed vindt
Geen probleem, ben benieuwd naar de updates.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:19 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Ja hoor, de rechtzitting is alleen op 16 december pas dus voor de definitieve uitslag zul je nog even geduld moeten hebben.
Kan het zo zijn dat als je - bijvoorbeeld door het missen van een brief door TNT door hun fout- het schikkingsvoorstel mist dat je dan automatisch een dagvaarding ontvangt? Misschien even checken of ze je geen voorstel hebben gedaan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:25 schreef justanick het volgende:
OK. Vraag dat proces verbaal toch maar op, want die heeft een aanvulling gekregen sinds jouw gesprekken met de agent in kwestie (en je handtekening). Je hebt daarmee een eigen verklaring afgegeven, waarmee je dus (waarschijnlijk) al schuld hebt 'bekend'.
Wat voor rechtsbijstandverzekering heb je? Ik zou als ik jou was even hun voorwaarden door gaan lezen, want er zijn een flink aantal van dergelijke verzekeringen die strafrecht wel degelijk dekken. Verder dat proces verbaal opvragen (middels de WOB). Je moet immers te weten komen wat er in staat, zodat je je een beetje voor kunt bereiden op wat komen gaat.
En toch vreemd dat ze niet met een schikkingsvoorstel zijn gekomen. Dat doen ze (vziw) toch vrij vaak in dit soort gevallen. De vraag is dus waarom de officier van justitie je voor wil laten komen. Het proces verbaal kan wellicht enig licht laten schijnen op zijn/haar redenatie.
Als ik jou was zou ik er ook even een post tegenaan wagen op flitsservice en kijken hoe de kenners daar erop reageren. Wellicht dat die nog met een goede tip komen, alhoewel het opvragen van het proces verbaal (via de WOB) ook voor hun stap 1 is.
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat TS beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:30 schreef Poeke het volgende:
[..]
Kan het zo zijn dat als je - bijvoorbeeld door het missen van een brief door TNT door hun fout- het schikkingsvoorstel mist dat je dan automatisch een dagvaarding ontvangt? Misschien even checken of ze je geen voorstel hebben gedaan?
Zouden ze zoiets ook niet aangetekend versturen net als de dagvaarding?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:40 schreef justanick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat je beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).
Er wordt maar één T verstuurd. Je hebt één kans om vervolging af te kopen, daarna moet je voorkomen. Er volgt geen tweede, verhoogd T-voorstel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:40 schreef justanick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat je beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).
Nope. Gaat gewoon per post vanuit het CJIB.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:41 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Zouden ze zoiets ook niet aangetekend versturen net als de dagvaarding?
Niet naar de politie gaan; als die je al het PV kunnen geven, dan loop je het risico dat je in een gesprek met hun dingen zegt die je later op gaan breken. Dat proces verbaal moet je gewoon via de WOB-procedure opvragen. Dan zijn ze verplicht om hem te verstrekken en kunnen ze dus ook niet al te moeilijk gaan doen, daarnaast doe je het dan via de nette procedures. En WOBben is echt niet moeilijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:46 schreef Nanook24 het volgende:
Dan heb ik dus geen schikkingsvoorstel ontvangen.
Ik ga morgen in elk geval even langs de politie om daar nog even een en ander na te vragen en misschien kan ik dan al een copy van het proces verbaal meekrijgen. (En ja, ik heb schuld bekend, wat kon ik anders, ik had de dame in kwestie toch aangereden dat kon en wilde ik niet ontkennen.)
Ow? Je bent dus door een rechter strafrechtelijk veroordeeld?quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:35 schreef Nanook24 het volgende:
het kan zijn dat de rechtsbijstand verzekering mij niet kan helpen omdat ik een misdrijf heb begaan
Ik krijg deze week papieren over de post van de RBV en zal deze vraag onthouden voor als ik daarover contact met ze moet nemen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ow? Je bent dus door een rechter strafrechtelijk veroordeeld?
Retorische vraag aan je RBV![]()
Dat is ook het enige wat je moet doen. Voor rechters is dit allemaal niet zo spannend en die kunnen uit het feitenrelaas en jouw verhaal ook wel concluderen dat er niet zo heel veel aan de hand is. Zal wel een boete worden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:21 schreef Nanook24 het volgende:
Het enige dat ik de rechtbank duidelijk zou willen maken is dat er geen opzet is in het spel en dat er van roekeloos rijgedrag geen sprake was.
Veel RBV's hebben een clausule dat je alsnog de kosten van rechtsbijstand vergoed krijgt indien je wordt vrijgesproken (en dat wordt een bekenende verdachte niet zo snel)quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:44 schreef Nanook24 het volgende:
Stel nou dat mijn RBV daadwerkelijk afhaakt, is het dan zinvol om op een andere manier rechtsbijstand te zoeken of kun je in een zaak als dit ook makkelijk jezelf verdedigen?
Niet waar. De OvJ kan een schikkingsvoorstel doen. Als je daarmee akkoord gaat, hoef je niet naar de rechter. Als je niet akkoord gaat, moet je voorkomen. Dan kan de rechter alsnog tot vrijspraak besluiten. De rechter kan ook een geldboete, gevangenisstraf en/of ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:18 schreef nachtdier3 het volgende:
Welkom in Nederland!
Lijkt er weer op dat je gedagvaard bent enkel en alleen omdat er dan pas een boete opgelegd kan worden.
True.quote:Nee, er kan nog wel een veroordeling en een boete bovenop zodat je het zeker niet nog een keer zal doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en 9 van de 10 keer is het al gebeurd zonder dat je er erg in hebt gehad dat het wel eens zou kunnen gebeuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
Een transactievoorstel. Had gekund, maar de Ovj heeft kennelijk anders geoordeeld.quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:21 schreef Nanook24 het volgende:
Is het echt zo dat je alleen maar een boete kunt krijgen als je gedagvaard wordt? In eerdere posts wordt een schikkingsvoorstel genoemd dat is toch ook een soort boete en daarom vraag ik me ook af waar deze dagvaarding in hemelsnaam voor nodig is.
dus iemand die niet opzettelijk handelt, maar wel onvoorzichtig, en daardoor een aanrijding (voor mijn part met letsel) veroorzaakt, blijft gevrijwaard van 5 WVW? Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:29 schreef nachtdier3 het volgende:
maar iemand die onopzettelijk fout is... nee.
Art. 5 mag in principe niet ten laste gelegd worden als een ander artikel van toepassing is. Bij art. 54 RVV zal veel sneller een schikkinsvoorstel volgen.quote:Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Dat betwijfel ik. Als je inhaalt waar dat niet mag (inhaalverbod, doorgetrokken streep, etc) en terwijl er ander verkeer nadert, dan heb je zomaar de kans op Art. 5. Die zullen ze uiteraard niet geven als er geen ander verkeer in de buurt is, dan schrijven ze wel iets op als inhalen over doorgetrokken streep.quote:Op zondag 27 september 2009 01:10 schreef mcintosh het volgende:
Art. 5 mag in principe niet ten laste gelegd worden als een ander artikel van toepassing is.
Als er "zwaar lichamelijk letsel" wordt toegebracht, dan ben je idd gevrijwaard van Art 5 WVW. Of je daar blij van moet worden is maar zeer de vraag, Art 6. WVW is minder grappig dan Art 5.quote:Op zondag 27 september 2009 00:00 schreef Argento het volgende:
[..]
dus iemand die niet opzettelijk handelt, maar wel onvoorzichtig, en daardoor een aanrijding (voor mijn part met letsel) veroorzaakt, blijft gevrijwaard van 5 WVW? Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.quote:Op zondag 27 september 2009 01:40 schreef Light het volgende:
[..]
Als er "zwaar lichamelijk letsel" wordt toegebracht, dan ben je idd gevrijwaard van Art 5 WVW.
Nouja, de omschrijving "zwaar lichamelijk letsel" komt rechtstreeks uit de tekst van 6 WVW. Ik nam aan dat als 6 WVW van toepassing is, je daarvoor wordt gedagvaard. Maar je hebt gelijk, de OvJ bepaalt waarvoor hij gaat dagvaarden.quote:Op zondag 27 september 2009 01:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.
Hoef je niet te betwijfelen, is zoquote:Op zondag 27 september 2009 01:34 schreef Light het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Als je inhaalt waar dat niet mag (inhaalverbod, doorgetrokken streep, etc) en terwijl er ander verkeer nadert, dan heb je zomaar de kans op Art. 5. Die zullen ze uiteraard niet geven als er geen ander verkeer in de buurt is, dan schrijven ze wel iets op als inhalen over doorgetrokken streep.
Beide acties bestraffen mag niet. Dus als je Art 5. aan je broek hebt voor gevaarlijk inhalen, mogen ze je niet ook nog opschrijven voor inhalen over doorgetrokken streep bij diezelfde inhaalactie.
Maar dan moet dat lichtere wel ten laste gelegd wordenquote:Op zondag 27 september 2009 01:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.
En wat ga ik in dat briefje zetten dan?quote:Op zondag 27 september 2009 00:26 schreef Fer het volgende:
Meestal krijgt een OVJ een dosier onder ogen en besluit aan de hand hiervan of je wordt aangeklaagd. Mijn ervaring hiermee is dat een OVJ vaak vluchtig en zeer onzorgvuldig hiermee omgaat.
Hetgeen waarvan je wordt beschuldigd is zeer ernstig en echt overdreven. Ik zou zeker niet onvoorbereid gaan en briefje sturen naar het parket en kopie van het dosier opvragen. Eventueel een advocaat inschakelen.
Veel succes
Dat WOB-verzoek. Dus dat je, met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur, het proces verbaal opvraagt en alle andere stukken die iets met jouw zaak te maken hebben.quote:Op zondag 27 september 2009 11:34 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
En wat ga ik in dat briefje zetten dan?
Ik denk dat voor 5 gekozen is omdat geen sprake is van zwaar letsel. Ik denk niet dat de hoofdreden is gelegen in het bieden van een gelegenheid voor het slachtoffer zich te voegen. Dat is immers niet het hoofddoel van het strafproces en bovendien bestaan voor het slachtoffer andere, meer voor de handliggende, wegen om tot schadevergoeding te komen. Het civielrecht biedt meer dan genoeg mogelijkheden, zeker in geval van kwesties als deze.quote:Op zondag 27 september 2009 15:56 schreef yvonne79 het volgende:
Argento,
Ook als alleen art 5 WvW tenlaste wordt gelegd kun je als slachtoffer voegen (proberen je schade te verhalen in het strafproces). Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze moet voorkomen en art 5 tenlaste is gelegd ipv dat er een schikking is getroffen.
maak daar maar gerust 100% vanquote:Ik kan je op basis van mijn ervaring vertellen dat je voor 99% zeker niet de bak ingaat.
Als er een strafrechtelijke vervolging is, kan een slachtoffer zich daarin voegen. Maar er werd geen strafbaar feit tenlaste gelegd enkel en alleen om een voeging te faciliteren.quote:Op zondag 27 september 2009 15:56 schreef yvonne79 het volgende:
Argento,
Ook als alleen art 5 WvW tenlaste wordt gelegd kun je als slachtoffer voegen (proberen je schade te verhalen in het strafproces). Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze moet voorkomen en art 5 tenlaste is gelegd ipv dat er een schikking is getroffen.
Ja, je kunt je wel er in voegen, dat klopt. Dat bestrijd ik ook niet. En voegen is ook nog wel logisch ook.quote:Op zondag 27 september 2009 20:05 schreef yvonne79 het volgende:
Wordt nanders zo'n welles/nietes spelletje, ik weet uit werkervaring dat je je als slachtoffer kunt voegen bij een art 5 wvw, wat idd niet erg logisch is maar dus wel kan.
Met een WOB-verzoek kun je ALLE dossierstukken op tafel krijgen, ook de stukken die de OvJ 'vergeet' in het dossier voor de rechtbank te voegen.quote:Op zondag 27 september 2009 11:57 schreef Argento het volgende:
Dat heeft met de WOB niet zoveel van doen. Het is een beginsel van strafrechtpleging dat de verdachte weet waartegen hij zich moet verdedigen en om die reden heeft hij er recht op het gehele dossier in te zien. Daar heb je de WOB niet voor nodig.
Zo had ik je "Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze moet voorkomen en art 5 tenlaste is gelegd ipv dat er een schikking is getroffen" wel geduid.quote:Op zondag 27 september 2009 20:14 schreef yvonne79 het volgende:
O maar dat heb ik ook helemaal niet gezegd dat dat de reden is waarom 5 tll wordt gelegd!
quote:Op zondag 27 september 2009 20:16 schreef justanick het volgende:
Met een WOB-verzoek kun je ALLE dossierstukken op tafel krijgen, ook de stukken die de OvJ 'vergeet' in het dossier voor de rechtbank te voegen.
Ja, de zaak kan ook dan afgedaan worden met een boete.quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:21 schreef Nanook24 het volgende:
Is het echt zo dat je alleen maar een boete kunt krijgen als je gedagvaard wordt? In eerdere posts wordt een schikkingsvoorstel genoemd dat is toch ook een soort boete en daarom vraag ik me ook af waar deze dagvaarding in hemelsnaam voor nodig is.
In je eigen zaak heb je gewoon recht op het Proces Verbaal. Dat moet je kosteloos verstrekt worden, niks 8 euro.quote:Op maandag 28 september 2009 11:46 schreef Nanook24 het volgende:
Na een telefoontje bleek de verzekering al een kopie te hebben van het politie rapport en was het alleen nog nodig om een kopie van het PV te bemachtigen.
Dit blijkt te kunnen via de stichting processen verbaal. Zoiets kan gewoon online maar kost wel 8 Euro. Ach je, je moet wat over hebben voor je eigen verdediging.
Ik zou er wel een tijdsspanne aan vast hangen, puur om geen vrijbrief te geven. Volgens de WOB is dit twee weken, hou die termijn dan ook in de brief aan (is er dan niks binnen, 2×48u de tijd geven). Achteraf kun je altijd nog schermen met de WOB en dan zeggen dat je aan die termijnen hebt voldaan, maar het OM niet.quote:Op zondag 27 september 2009 12:01 schreef Argento het volgende:
En dat briefje kan vrij kort:
Geachte
Ik ben gedagvaard in zaak (parketnummer) om op (datum zitting) te verschijnen voor de rechter (politierechter wellicht) van de rechtbank te (plaatsnaam).
Graag ontvang ik voldoende tijdig alle dossierstukken, waaronder het procesverbaal en alle overige bewijsmiddelen zodat ik mijn verdediging kan bepalen.
Ik vertrouw erop dat u er zorg voor draagt dat ik de stukken ruimschoots voor de genoemde zittingsdatum ontvang.
met vriendelijke groet,
Zou je niet sowieso gaan? Buiten het feit dat je daarmee wellicht een goede indruk achter laat, is het toch ook gewoon interessant?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:55 schreef Nanook24 het volgende:
Maar weer even een update.
Ik heb inmiddels het PV ontvangen via de rechtbank. Er is op verzoek van de rechter een getuige gehoord die bevestigd dat het slachtoffer elke morgen over de rijbaan van de supermarkt naar haar huis loopt en aangeeft dat ik stapvoets het parkeervak uitgereden ben.
Ook is inmiddels bekend dat mijn rechtsbijstand verzekering me toch gaat helpen in deze zaak. Ze zullen telefonisch contact opnemen om te zien of het nodig is dat ze ook echt aanwezig zijn in de rechtbank. (Zoals het er nu uit ziet denk ik eigenlijk van niet)
Artikel zes houdt toch in dat je opzettelijk letsel (alcoholinname enzo) toebrengt aan een ander? Tevens inbeslagname van het rijbewijs of het rijden zonder geldig rijbewijs en een aanrijding met letsel veroorzaken?quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:44 schreef Argento het volgende:
Letsel? Ben je dan niet (ook) voor artikel 6 WVW gedagvaard?
Hoeft geen opzet voor aanwezig te zijn:quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:21 schreef zeemonster het volgende:
[..]
Artikel zes houdt toch in dat je opzettelijk letsel (alcoholinname enzo) toebrengt aan een ander? Tevens inbeslagname van het rijbewijs of het rijden zonder geldig rijbewijs en een aanrijding met letsel veroorzaken?
Het was inderdaad een gesloten busje maar ik was alleen dus iemand 'op de uitkijk' zetten was in dit geval een beetje lastig.quote:Op zondag 4 oktober 2009 09:53 schreef ultra_ivo het volgende:
Wat ik helemaal mis in het verhaal is of je iets hebt gedaan om jouw uitzicht te verhogen. Even ervan uitgaande dat het een gesloten busje was. In zo'n geval vereist de zorgvuldigheid dat je een uitkijk neerzet voor het achteruitzetten (ok, ik weet dat bijna niemand dat doet). Zomaar achteruitsteken terwijl je onmogelijk kunt zien of er iemand uit een richting komt kan je verweten worden als het mis gaat. Heb je een bijrijder aan boord dan is het sowieso verstandig die uit te laten stappen en voor je te laten kijken. Lopen er veel mensen, zeker mensen die je kent, dan is dat ook een optie. Zoals gezegd, de meeste mensen doen dit niet, behalve in het beroepsvervoer.
Vraag ik me af waarom die oude graftak niet gewoon op de stoep liepquote:Op vrijdag 25 september 2009 21:36 schreef Nanook24 het volgende:
Ik ben een kneus met paint maar ik heb toch even een situatieschetsje gemaakt zodat het verhaal misschien wat duidelijker wordt
[ afbeelding ]
Op dit plaatje zijn de grijze strepen de stoep,
de gele streep is mijn auto (Peugeot Stationwagon) die met de neus richting de stoep geparkeerd stond.
de groene streep is het busje dat naast mij stond
en de rode stip is de plaats waar de dame stond op het moment dat ik uitparkeerde
en de paarse lijn is de route die de dame liep terwijl haar huis bij de paarse stip is en er een steegje loopt ter hoogte van de uitstekende stoep tussen de parkeerhavens.
justanick, ik zal me aankomend weekend even verdiepen in flitsservice.nl
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 10:52 schreef Metro2005 het volgende:
Vraag ik me af waarom die oude graftak niet gewoon op de stoep liep
Dachten jullie dat je op een parkeer terrein niet op de weg mag lopen?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
TVP, ik wil graag weten hoe dit afloopt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de dame op de weg liep en niet gewoon waar ze hoort.
Het mag wel maar of het slim is om vlak langs geparkeerde auto's te gaan lopen.....quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:34 schreef The_End het volgende:
[..]
[..]
Dachten jullie dat je op een parkeer terrein niet op de weg mag lopen?
Dachten jullie dat je iemand aan mag rijden als die op de weg loopt?
Overgens is vaak de 'stoep' op een parkeer terrein niet bruikbaar, omdat de auto's van beide kanten met hun neuzen over de stoep staan, waardoor je er niet langs kan lopen.
Het maakt toch geen reet uit of je langs de auto's loopt of midden op de weg als er iemand achteruit rijdt zonder te kijken?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:43 schreef Metro2005 het volgende:
Het mag wel maar of het slim is om vlak langs geparkeerde auto's te gaan lopen.....
Was het niet achteruit rijden zonder te kunnen kijken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:44 schreef The_End het volgende:
[..]
Het maakt toch geen reet uit of je langs de auto's loopt of midden op de weg als er iemand achteruit rijdt zonder te kijken?
Nee, maar het is niet slim! Natuurlijk mag en kan het, en is de automobilist gewoon schuldig in de meeste gevallen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:44 schreef The_End het volgende:
[..]
Het maakt toch geen reet uit of je langs de auto's loopt of midden op de weg als er iemand achteruit rijdt zonder te kijken?
Dat is toch hetzelfde? Als je het echt niet kan zien, dan moet je iemand ernaast hebben staan of eventueel stapvoets achteruit rijden. Zo langzaam mogelijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:08 schreef Prutzenberg het volgende:
Was het niet achteruit rijden zonder te kunnen kijken.
Als voetganger dien je er ook voor te zorgen dat je zichtbaar bent en achter een busje ben je dat dus niet.
Wat is een EMG?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:41 schreef Chinless het volgende:
misschien krijg je ook nog de EMG opgelegt.
http://www.cbr.nl/emg.pp
De stoep was in dit geval prima begaanbaar, en mevrouw liep niet op een parkeerterrein maar op de openbare weg. En dat deed ze dagelijks dat is door meerdere mensen bevestigd. (Dit mag ik alleen niet zeggen in de rechtbank maar in het PV is een getuige gehoord die dit wel heeft bevestigd)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:34 schreef The_End het volgende:
Overgens is vaak de 'stoep' op een parkeer terrein niet bruikbaar, omdat de auto's van beide kanten met hun neuzen over de stoep staan, waardoor je er niet langs kan lopen.
Hier ga je mis mevrouw heeft nl. zelf getuigd dat ze me in de auto heeft zien stappen om weg te rijden.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:26 schreef The_End het volgende:
De voetganger loopt langs geparkeerde auto's. Die kan die hele bestuurder toch niet zien? Hoe kan je jezelf zichtbaar maken als je niet weet dat er een busje auto (ik stond naast een busje dat het zicht belemmerde) is dat wil wegrijden?
Een parkeerterrein is ook de openbare weg. Als er een fietser had gereden, dan had je die ook aangereden. Die mag daar sowieso rijden.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:35 schreef Nanook24 het volgende:
De stoep was in dit geval prima begaanbaar, en mevrouw liep niet op een parkeerterrein maar op de openbare weg. En dat deed ze dagelijks dat is door meerdere mensen bevestigd. (Dit mag ik alleen niet zeggen in de rechtbank maar in het PV is een getuige gehoord die dit wel heeft bevestigd)
Waarom heb je bij het instappen niet gekeken of er iemand in de buurt was?quote:Hier ga je mis mevrouw heeft nl. zelf getuigd dat ze me in de auto heeft zien stappen om weg te rijden.
Waarom ben je niet stapvoets achteruit gereden?quote:En wegrijden zonder te kijken is wel erg overdreven. je hebt in een auto nog altijd zoiets als een dode hoek, en je kunt nu eenmaal niet aan alle kanten tegelijk kijken.
Als je als fietser een auto ziet uitparkeren ga je daar niet bewust achter fietsen, of wel? Dan stop je even, of maak je een wat grotere boog.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Een parkeerterrein is ook de openbare weg. Als er een fietser had gereden, dan had je die ook aangereden. Die mag daar sowieso rijden.
Stel he, ze kijkt voor het instappen. Stapt dan in, zet de tas weg, doet gordel aan, radio aan, navigatiesysteem instellen, telefoon aan de carkit (weet ik veel). Dan is alles waar je naar gekeken hebt toen je instapte, al lang weg! Heeft totaal geen zin dus.quote:Waarom heb je bij het instappen niet gekeken of er iemand in de buurt was?
Waar lees jij dat ze met een noodgang uit het parkeervak is gescheurd? Ik weet niet hoe jij uitparkeert, maar veel harder als stapvoets gaat dat niet.quote:Waarom ben je niet stapvoets achteruit gereden?
Als automobilist hoor je te wachten! Rij jij met je auto ook met een grote boog om andere auto's heen die misschien 'uitparkeren'????quote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:45 schreef Guppyfriend het volgende:
Als je als fietser een auto ziet uitparkeren ga je daar niet bewust achter fietsen, of wel? Dan stop je even, of maak je een wat grotere boog.
Nee, je kan beter blind weg rijden...quote:Stel he, ze kijkt voor het instappen. Stapt dan in, zet de tas weg, doet gordel aan, radio aan, navigatiesysteem instellen, telefoon aan de carkit (weet ik veel). Dan is alles waar je naar gekeken hebt toen je instapte, al lang weg! Heeft totaal geen zin dus.
En waarom niet? De hele voorkant van mijn auto is in elkaar gereden door een man die voor mij bij de spoorbomen stond te wachten en het te lang vond duren. Hij reed plankgas achteruit. "It was a funny angle"quote:Waar lees jij dat ze met een noodgang uit het parkeervak is gescheurd? Ik weet niet hoe jij uitparkeert, maar veel harder als stapvoets gaat dat niet.
Sorry hoor; maar de schuld ligt ook heel nadrukkelijk bij de TS. Natuurlijk is zo'n foutje snel gemaakt, maar ik begon deze discussie als reactie op mensen die schreven dat die oude vrouw maar had moeten uitkijken, terwijl het in de verste verte niet de schuld van die vrouw is.quote:Je schuift de schuld nu heel nadrukkelijk naar TS, terwijl het lijkt dat het gewoon een ongelukkig ongeluk is. Natuurlijk is TS fout, ze rijdt immers mevrouw omver. Maar er is geen sprake van opzet, kwade wil of anderzins.
Ik fiets bijna dagelijks 25 km en ik krijg zeker 2 keer per dag geen voorrang van een automobillist waar ik dat wel zou moeten krijgen. 99 van de 100 keer komt dat, omdat de automobilist gewoonweg niet kijkt.quote:Ongelukken zijn niet leuk, maar om het zo eenduidig te belichten is een beetje kort door de bocht. Zeker veilig van achter je computer.
Of omdat jij als fietser het de moeite niet vindt om je hand uit te steken om te laten zien welke kant je op wilt?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:05 schreef The_End het volgende:
Ik fiets bijna dagelijks 25 km en ik krijg zeker 2 keer per dag geen voorrang van een automobillist waar ik dat wel zou moeten krijgen. 99 van de 100 keer komt dat, omdat de automobilist gewoonweg niet kijkt.
Heb jij uberhaupt wel een rijbewijs?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:18 schreef The_End het volgende:
Ik was in de veronderstelling dat jij in het busje reed!? Jij reed in een gewone personenwagen? Hoe kun je dan in hemelsnaam iemand niet zien? Je kijkt toch in je spiegels en over je schouder?? Dan is er helemaal geen sprake van een dode hoek.
Ik hou mij aan alle verkeersregels; inclusief richting aangeven, verlichting, aan de goede kant van de weg rijden enz enz enz.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:18 schreef Nanook24 het volgende:
Of omdat jij als fietser het de moeite niet vindt om je hand uit te steken om te laten zien welke kant je op wilt?
Ik dacht dat jij in het busje reed, maar jij hebt gewoon een raam aan de achterkant van je auto. Je hebt dus gewoon niet goed in je spiegels/ over je schouder gekeken.quote:Anyway, als je het hele topic had gelezen dan had je geweten dat ik niet 'blind' ben weggereden, dat ik wel degelijk heb gekeken, en dat ik niet dagelijks als een debiel over straat rondrace met mijn auto.
Ja slimmert, daarom moet je over je schouder kijken. IN JE DODE HOOK! Heb jij wel een rijbewijs??? Daarvoor had je dit moeten leren!!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:20 schreef Nanook24 het volgende:
Heb jij uberhaupt wel een rijbewijs?Natuurlijk heb je in een auto ook een dode hoek. Het is nu eenmaal geen vissenkom waar je in rijdt.
Edit: En het busje naast me zorgde dat die dode hoek alleen nog maar groter werd.
Maar toch heb je iemand aangereden, omdat je niet goed oplette. En dan probeer je nog je verantwoordelijkheid af te schuiven op die vrouw.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:29 schreef Nanook24 het volgende:
Het is duidelijk hoe je over automobilisten denkt The_end maar ik ben geen patser van 18 die stoer moet rijden in een VW Golf GTI maar een moeder van 2 kleine kinderen die voorzichtig rijdt omdat ik een kostbare lading aan boord heb.
Einde discussie, jullie horen in december wel hoe het is afgelopen.
Als ik in de auto zit wacht ik. Als ik op de fiets ben en een auto begint uit te parkeren, wijk ik uit of stop ik. Als uitparkerende automobilist hoor je te wachten tot er niks meer op je pad is inderdaad. Maar als jij je manourve begint en er komt een auto aan, is het dan niet ook normaal dat die auto heel even wacht tot je uitgeparkeerd bent?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:05 schreef The_End het volgende:
[..]
Als automobilist hoor je te wachten! Rij jij met je auto ook met een grote boog om andere auto's heen die misschien 'uitparkeren'????
Ik zeg toch helemaal niet dat TS blind is weggereden? Alleen dat het niet altijd zin heeft om om je heen te kijken wanneer je instapt, want als je eenmaal wegrijd is de situatie meestal veranderd. Soms kan je dan eens iets missen tijdens het uitparkeren, óók als je kijkt. Het is nu eenmaal geen makkelijke verrichting, je komt simpelweg ogen te kort.quote:Nee, je kan beter blind weg rijden...
Maar parkeerde deze man uit? Nee, die reed weg uit frustratie. Dat is iets heel anders dan uitparkeren, dus je vergelijking raakt kant nog wal.quote:En waarom niet? De hele voorkant van mijn auto is in elkaar gereden door een man die voor mij bij de spoorbomen stond te wachten en het te lang vond duren. Hij reed plankgas achteruit. "It was a funny angle"![]()
Heb ik ergens ontkend dat TS niet fout was? Nee, volgens mij zeg ik zelfs letterlijk dat dat zo is.quote:Sorry hoor; maar de schuld ligt ook heel nadrukkelijk bij de TS. Natuurlijk is zo'n foutje snel gemaakt, maar ik begon deze discussie als reactie op mensen die schreven dat die oude vrouw maar had moeten uitkijken, terwijl het in de verste verte niet de schuld van die vrouw is.
Er hoeft geen sprake te zijn van opzet, maar vaak is er toch sprake van nalatigheid. "Ik zag je niet" betekent vaak "Ik keek helemaal niet".
Als jij zeker 2 keer geen voorrang krijgt van auto's, gooi jij je fiets er dan gewoon voor? Onder het mom van 'ik heb toch voorrang'. Nee toch?quote:Ik fiets bijna dagelijks 25 km en ik krijg zeker 2 keer per dag geen voorrang van een automobillist waar ik dat wel zou moeten krijgen. 99 van de 100 keer komt dat, omdat de automobilist gewoonweg niet kijkt.
Sorry hoor, ze schuift de verantwoordelijkheid op niemand anders af dan zichzelf. Ze draait zelf voor alles op, kosten, boetes, schade en eventuele rijontzeggingen. En dat zeg jij dat ze het af wil schuiven?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:34 schreef The_End het volgende:
[..]
Maar toch heb je iemand aangereden, omdat je niet goed oplette. En dan probeer je nog je verantwoordelijkheid af te schuiven op die vrouw.
Zou toch eens leuk zijn als automobilisten hun verantwoordelijkheid een keer namen en niet met tal van excusen aan kwamen zetten bij een ongeluk. Je zou maar wat leren van je fouten zeg!
Even voor de duidelijkheid. Ik heb direct tegen de agent ter plaatse gezegd dat het mijn fout was. En ik vind het heel rot voor die mevrouw maar dat maakt niet dat het slachtoffer meteen maar helemaal niet fout is geweest.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:34 schreef The_End het volgende:
Maar toch heb je iemand aangereden, omdat je niet goed oplette. En dan probeer je nog je verantwoordelijkheid af te schuiven op die vrouw.
Zou toch eens leuk zijn als automobilisten hun verantwoordelijkheid een keer namen en niet met tal van excusen aan kwamen zetten bij een ongeluk. Je zou maar wat leren van je fouten zeg!
Maar wel veel te hard en onverantwoordelijk dus. Anders zou je ook niet voor moeten komen hè? Anders had je die vrouw niet kreupel gereden... dat had je kunnen voorkomen door stapvoets uit te rijden en af en toe nog eens te kijken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:18 schreef Nanook24 het volgende:
Anyway, als je het hele topic had gelezen dan had je geweten dat ik niet 'blind' ben weggereden, dat ik wel degelijk heb gekeken, en dat ik niet dagelijks als een debiel over straat rondrace met mijn auto.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar wel veel te hard en onverantwoordelijk dus. Anders zou je ook niet voor moeten komen hè? Anders had je die vrouw niet kreupel gereden... dat had je kunnen voorkomen door stapvoets uit te rijden en af en toe nog eens te kijken.
Dat is gewoon verwijtbaar letsel veroorzaken. Ik hoop dan ook dat je een flinke boete en rijontzegging krijgt, met je zielige verhaal.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:55 schreef Nanook24 het volgende:
Er is op verzoek van de rechter een getuige gehoord die bevestigd dat het slachtoffer elke morgen over de rijbaan van de supermarkt naar haar huis loopt en aangeeft dat ik stapvoets het parkeervak uitgereden ben.
...ik geloof het niet. En als het al waar is en je hebt geen overzicht, dan stop je elke 30cm om te kijken of je het dan wel ziet. Zo doen normale mensen dat. cm voor cm. ultra-zacht. voorzichtig. Er kan namelijk wel eens een vrouwtje achter het busje wandelen die niet opzij kan als je em gewoon in de achteruit knalt en gas geeft.quote:
Verwijtbaar letsel is artikel 6 van de wegenverkeerswet. Laat ik nou voor voor moeten komen voor artikel 5. (= onvoorzichtig rijgedrag)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar wel veel te hard en onverantwoordelijk dus. Anders zou je ook niet voor moeten komen hè? Anders had je die vrouw niet kreupel gereden... dat had je kunnen voorkomen door stapvoets uit te rijden en af en toe nog eens te kijken.
Dat is gewoon verwijtbaar letsel veroorzaken. Ik hoop dan ook dat je een flinke boete en rijontzegging krijgt, met je zielige verhaal.
Nee, dan is het normaal dat jij even wacht en die auto er langs laat.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Als ik in de auto zit wacht ik. Als ik op de fiets ben en een auto begint uit te parkeren, wijk ik uit of stop ik. Als uitparkerende automobilist hoor je te wachten tot er niks meer op je pad is inderdaad. Maar als jij je manourve begint en er komt een auto aan, is het dan niet ook normaal dat die auto heel even wacht tot je uitgeparkeerd bent?
Ik was in de veronderstelling dat de TS in een geblindeerd busje reed. Dat is helemaal niet het geval. Ze had makkelijk kunnen zien wie er achter de auto liep.quote:Ik zeg toch helemaal niet dat TS blind is weggereden? Alleen dat het niet altijd zin heeft om om je heen te kijken wanneer je instapt, want als je eenmaal wegrijd is de situatie meestal veranderd. Soms kan je dan eens iets missen tijdens het uitparkeren, óók als je kijkt. Het is nu eenmaal geen makkelijke verrichting, je komt simpelweg ogen te kort.
Ze keken allebei niet achter zich. (De kant waar ze op reden)quote:Maar parkeerde deze man uit? Nee, die reed weg uit frustratie. Dat is iets heel anders dan uitparkeren, dus je vergelijking raakt kant nog wal.
De vrouw liep niet zomaar de weg op. De vrouw liep op de weg. Het uitkijken moet ook van 2 kanten komen, maar om alles vlekkeloos te laten verlopen zijn er regels opgesteld. Je kan je schuld niet zomaar afschuiven, omdat die ander 'ook niet goed keek'.quote:Maar toch vind ik het vreemd dat het blijkbaar not done is om mevrouw dan nalatigheid te verwijten. Dit wordt gebracht als een vrijbrief voor alle voetgangers om maar zo de weg op te lopen. Waarom kan het uitkijken niet van twee kanten komen? Dat begrijp ik dan niet.
Nee, want dan was ik allang dood geweest. Vind je dat een goede zaak dat je je zo door het verkeer moet begeven?quote:Als jij zeker 2 keer geen voorrang krijgt van auto's, gooi jij je fiets er dan gewoon voor? Onder het mom van 'ik heb toch voorrang'. Nee toch?
Dat komt omdat de automobilist niet kijkt, is ook zo. Maar als jij autorijd, weet je dan zeker dat je nóóit iets mist? Eerlijk?
Het zal ook wel eens voorkomen dat jij iets mist. Of dat je als fietser net even te laat ziet dat die ene auto voorrang had. Kan gebeuren toch? Meestal loopt het goed af.
Een vrachtwagen heeft een dode hoek waar de chauffeur never nooit iets kan zien. Dat geldt niet voor een personen auto!!!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:41 schreef Guppyfriend het volgende:
Trouwens: Dode hoeken zijn die ruimtes rond een voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet kan waarnemen. Hoe je je nek ook verdraait, je kunt dus niet kijken in een dode hoek. 'Blijf uit de dode hoek, fietsers'. Waarom zou dat nou zijn?
Hoe kom je tot deze simpele conclusie??? Fietsers en voetgangers gedragen zich net zo slecht als automobilisten in het verkeer. Het grote verschil is de schade die je toe kan brengen met een auto. Als je je niet gedraagt als voetganger/fietser, dan benadeel je vooral jezelf. Een automobilist brengt vooral schade toe aan anderen.quote:Wat een onzin zeg. Je verdraait alles tot het in jouw straatje is, namelijk, auto's zijn slecht en fietsers/voetgangers zijn lief
Bij jou ging het net goed (dankzij het feit dat er iemand naast je zat!), bij mij ging het net fout, tja...het is maar net naar welke kant de weegschaal doorslaat.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef The_End het volgende:
Ik heb idd wel eens iemand over het hoofd gezien ook al keek ik haar kant op. (Gaf richting aan naar links op een rotonde; ik dacht dat ze richting aangaf naar rechts. Dankzij mijn collega ging het net goed.) Dat is echter niet de situatie die ik vaak tegenkom. Mensen kijken helemaal niet en dat is nalatig!
Ja hallo! Ik keek wel! Dat is nogal een verschil he! Niks geen kutsmoesjes over een niet bestaande dode hoek.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Nanook24 het volgende:
Bij jou ging het net goed (dankzij het feit dat er iemand naast je zat!), bij mij ging het net fout, tja...het is maar net naar welke kant de weegschaal doorslaat.
Niet dat ik de discussie opnieuw aan wil gaan (en de situatie is ook anders) maar stel je even voor dat een kind van nog geen meter groot achter je auto langs loopt terwijl jij achteruit uitparkeert, dan beweer jij dus dat je dit kind zou zien omdat een auto geen dode hoek heeft?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:11 schreef The_End het volgende:
Een vrachtwagen heeft een dode hoek waar de chauffeur never nooit iets kan zien. Dat geldt niet voor een personen auto!!!
Maar als het een smalle weg is, je blokkeert de weg, want halverwege de manouvre. Moet je dan weer terug je parkeervak in? Als je dat in Amsterdam zou doen, kom je nooit je vak uit.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, dan is het normaal dat jij even wacht en die auto er langs laat.
Ook personenauto's hebben dode hoeken. Welliswaar kleinere, maar ze zijn er wel. Dus ook als je je best doet, kan het zijn dat je iets mist.quote:Ik was in de veronderstelling dat de TS in een geblindeerd busje reed. Dat is helemaal niet het geval. Ze had makkelijk kunnen zien wie er achter de auto liep.
Maar het is nog steeds iets totaal anders dan uitparkeren.quote:Ze keken allebei niet achter zich. (De kant waar ze op reden)
TS schuift niks af, ze neemt de schuld juist op zich. Er is toch niks mis dan?quote:De vrouw liep niet zomaar de weg op. De vrouw liep op de weg. Het uitkijken moet ook van 2 kanten komen, maar om alles vlekkeloos te laten verlopen zijn er regels opgesteld. Je kan je schuld niet zomaar afschuiven, omdat die ander 'ook niet goed keek'.
Natuurlijk ga je niet met die gedachte het verkeer is, zou ook verkeerd zijn. Maar daarom anticipeer je juist op eventueel dat soort zaken.quote:Nee, want dan was ik allang dood geweest. Vind je dat een goede zaak dat je je zo door het verkeer moet begeven?
Ik heb idd wel eens iemand over het hoofd gezien ook al keek ik haar kant op. (Gaf richting aan naar links op een rotonde; ik dacht dat ze richting aangaf naar rechts. Dankzij mijn collega ging het net goed.) Dat is echter niet de situatie die ik vaak tegenkom. Mensen kijken helemaal niet en dat is nalatig!
Een Smart heeft inderdaad weinig tot geen dode hoek. Een grote gezinsauto, MPV of SUV (wat ook nog steeds een personenauto is) heeft wel degelijk een dode hoek. Zoals gezegd, niet zo groot als een vrachtwagen, maar het is er wel, en er past wel degelijk een mens in. Hoe vervelend dat ook is.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Een vrachtwagen heeft een dode hoek waar de chauffeur never nooit iets kan zien. Dat geldt niet voor een personen auto!!!
Een automobilist brengt ook schade toe aan anderen wanneer er voorzichtig gereden wordt. In veel gevallen veroorzaakt de auto dan schade dankzij het onvoorzichtige gedrag van de fietser of voetganger.quote:Hoe kom je tot deze simpele conclusie??? Fietsers en voetgangers gedragen zich net zo slecht als automobilisten in het verkeer. Het grote verschil is de schade die je toe kan brengen met een auto. Als je je niet gedraagt als voetganger/fietser, dan benadeel je vooral jezelf. Een automobilist brengt vooral schade toe aan anderen.
Normale mensen blijven ook niet (schuin) achter een auto staan als ze net hebben gezien dat iemand op de bestuurdersstoel is gaan zitten. En al helemaal niet midden op de weg.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
...ik geloof het niet. En als het al waar is en je hebt geen overzicht, dan stop je elke 30cm om te kijken of je het dan wel ziet. Zo doen normale mensen dat. cm voor cm. ultra-zacht. voorzichtig. Er kan namelijk wel eens een vrouwtje achter het busje wandelen die niet opzij kan als je em gewoon in de achteruit knalt en gas geeft.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:35 schreef Nanook24 het volgende:
Hier ga je mis mevrouw heeft nl. zelf getuigd dat ze me in de auto heeft zien stappen om weg te rijden.
uhm, dat is onzin. in een personenauto heb je wel degelijk een blinde hoek.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:11 schreef The_End het volgende:
[..]
[..]
Geloof me, een EMG kunnen ze opleggen bij een Art. 5. Zal niet snel gebeuren, maar in principe moet je alle mogelijkheden open houden.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:35 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Wat is een EMG?
De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) is een driedaagse cursus die wordt opgelegd aan bestuurders die de verkeersregels herhaaldelijk in ernstige mate overtreden.
Gezien het dik gedrukte deel en het feit dat ik nooit meer dan een eenmalige kleine snelheidsovertreding heb begaan vermoed ik dat dit niet het geval gaat zijn.
[..]
De stoep was in dit geval prima begaanbaar, en mevrouw liep niet op een parkeerterrein maar op de openbare weg. En dat deed ze dagelijks dat is door meerdere mensen bevestigd. (Dit mag ik alleen niet zeggen in de rechtbank maar in het PV is een getuige gehoord die dit wel heeft bevestigd)
[..]
Hier ga je mis mevrouw heeft nl. zelf getuigd dat ze me in de auto heeft zien stappen om weg te rijden.
En wegrijden zonder te kijken is wel erg overdreven. je hebt in een auto nog altijd zoiets als een dode hoek, en je kunt nu eenmaal niet aan alle kanten tegelijk kijken.
Maar goed, de brief van de RBV is binnen. Het devies is schuld bekennen en zeggen dat het je spijt.
Ook is nu bekend dat er door de schade verzekering al geld is uitgekeerd waaronder (voorschotten) smartengeld dus we kunnen nu ook zeggen dat het niet om een voeging gaat.
Er is een ongeluk gebeurt, en als je dat veroorzaakt krijg je bij lichamelijk letsel zo ongeveer standaard een boete van ca. 180 euro. Ik denk dus niet dat ze domweg een boete voor het niet verlenen van voorrang geven.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:53 schreef HQ-Design het volgende:
Waarschijnlijk zal hij boete krijgen voor het geen voorrang verlenen van overig verkeer bij wegrijden.
Via BoeteBase zie ik dat de sanctie 150euro is.
Voetganger is kwetsbaar in het verkeer, daarom nemen ze het zo serieus. uiteindelijk zal jij de veroorzaker zijn en jouw verzekering kan gaan opdraaien voor de kosten van tegenpartij en jij een boete betalen
Ik zeg ook niet dat je het moet ontkennen, maar ook niet bekennen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:29 schreef Nanook24 het volgende:
Ik hou me voorlopig maar vast aan de opgave van de rechtsbijstand wat de boete betreft dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom ik niet gewoon een boete in de bus heb gekregen begrijp ik ook niet. Ik zou niet weten wat mijn verhaaltje in de rechtbank nog toevoegt aan mijn verklaring in het proces verbaal.
En Chinless, wat had ik dan tegen die agent moeten zeggen? Ik heb die mevrouw niet aangereden, ze liep tegen mijn auto aan? Feit is gewoon dat ik die mevrouw heb aangereden dus had naar mijn idee ontkennen weinig zin. En het feit dat ik voor moet komen houdt naar mijn idee in dat de rest van mijn verhaal schijnbaar toch wel interessant is...
Nou en? Ze is het toch eens met de vastgestelde feiten? Dan zal ze een eventuele consequentie toch ook onder ogen willen zien? Niet iedereen is erop gericht een op zichzelf terechte straf te ontlopen. En als TS de feiten erkent en toch vindt dat ze geen straf verdient, dan heeft ze tijdens de zitting de kans de rechter daarvan te overtuigen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 23:13 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het moet ontkennen, maar ook niet bekennen.
Dat je haar aangereden heb is wel duidelijk. Maar zodra je schuld bekend en spijt heb etc ben je gewoon de sjaak.
quote:Op woensdag 16 december 2009 15:15 schreef Nanook24 het volgende:
De rechter herhaalde het gebeurde nog eens, ik mocht daar ja of nee op zeggen waarop de officier van justitie het vonnis uitsprak.
quote:Op woensdag 16 december 2009 15:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Weet je dat wel zeker, dat het zo gegaan is?
Ja, want jij was erbij en weet precies hoe het gegaan is natuurlijk.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
, als ze net zo oplettend is in de auto als in de rechtbank, dan kan ze beter stoppen met autorijden.
Even zoals het ongeveer ging:quote:Op woensdag 16 december 2009 15:28 schreef r_one het volgende:
Weet je dat wel zeker, dat het zo gegaan is?
Ik mis hier het vonnis.quote:Op woensdag 16 december 2009 18:03 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Even zoals het ongeveer ging:
R: Bent u mevrouw X geboren te Y op datum Z
N: Ja
R: Heeft u vorig jaar oktober het slachtoffer aangereden?
N: Ja helaas wel
R: U heeft na afloop geen contact gezocht met met het slachtoffer
N: Doet verhaaltje van de agent die het na zou vragen
R: Geeft aan dat even langs gaan misschien beter zou zijn geweest
Officier van justitie doet uitspraak van de boete
R: Wilt u nog wat zeggen
N: Geeft aan het heel vervelend te vinden voor het slachtoffer
En toen konden we na 10 minuten weer naar huis.
Ik snap dat de rechters het druk hebben, maar sinds wanneer spreekt de OvJ het vonnis uit ipv de rechter?quote:Op woensdag 16 december 2009 15:15 schreef Nanook24 het volgende:
Vandaag was de dag van de rechtzaak. Al met al vond ik het een beetje een wassen neus allemaal. De rechter herhaalde het gebeurde nog eens, ik mocht daar ja of nee op zeggen waarop de officier van justitie het vonnis uitsprak.
Dat inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2009 18:14 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik snap dat de rechters het druk hebben, maar sinds wanneer spreekt de OvJ het vonnis uit ipv de rechter?
Laat die zeikerds lekker zeiken joh, sommige mensen hebben niks beters te doen.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:01 schreef Nanook24 het volgende:
De OvJ gaf aan dat hij een boete eiste van 200 Euro en de rechter ging hiermee akkoord. In mijn ogen bepaalde de OvJ dus de straf. (Ik heb nu eenmaal geen rechten gestudeerd, sorry.)
Tip voor de volgende keer (als die er komt): je mag ook aangeven waarom je het niet eens bent met het voorstel van de OvJ. Voordat de rechter vonnist, dat wel. De rechter kan ook jouw voorstel overnemen, of ergens in het midden gaan zitten. Of iets heel anders besluiten.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:23 schreef Nanook24 het volgende:
Chinless, Het was natuurlijk niet helemaal niet mijn fout maar ik vind wel dat mevrouw zelf ook fout was. Ze heeft me achteruit zien komen dus ze had ook een poging kunnen doen om op de stoep te komen.
Maar goed, het is gebeurd, de rechtszaak is geweest, de brief met de boete gaat vanzelf op de mat vallen en dan ga ik die gewoon braaf betalen zodat we dit alles achter ons kunnen laten en met een schone lei opnieuw kunnen beginnen.
Zo zie je maar dat die boete veel te laag is geweest. Je begrijpt er nog steeds geen reet van! HET IS JOUW FOUT!!! 100% Je rijdt GVD iemand aan terwijl je zonder te kijken achteruit rijdt. en je vind dat diegene maar weg had moeten springen.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:23 schreef Nanook24 het volgende:
Chinless, Het was natuurlijk niet helemaal niet mijn fout maar ik vind wel dat mevrouw zelf ook fout was. Ze heeft me achteruit zien komen dus ze had ook een poging kunnen doen om op de stoep te komen.
Nanook zegt toch dat ze zelf ook fout zat? Ik ben het wel met haar eens dat het slachtoffer niet vrijgepleit hoeft te worden.quote:Op donderdag 17 december 2009 09:26 schreef The_End het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat die boete veel te laag is geweest. Je begrijpt er nog steeds geen reet van! HET IS JOUW FOUT!!! 100% Je rijdt GVD iemand aan terwijl je zonder te kijken achteruit rijdt. en je vind dat diegene maar weg had moeten springen.
Dat dus!quote:Op donderdag 17 december 2009 09:58 schreef Light het volgende:
[..]
Nanook zegt toch dat ze zelf ook fout zat? Ik ben het wel met haar eens dat het slachtoffer niet vrijgepleit hoeft te worden.
Niks natrappen. Ze begint er weer over dat een oude vrouw maar weg had moeten springen, omdat zij te lui was om te kijken.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:01 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat dus!
De boete is betaald, en de boete dus ook gedaan. TS heeft nota bene schuld bekend aan de rechtbank, en die heeft op basis daarvan een vonnis geveld. Beetje natrappen dan, of niet The_End?
Volgens mij is nergens het woord 'wegspringen' genoemd. Alleen het feit dat ze op de stoep had moeten gaan lopen. Als ik op de weg ga lopen, is dat een onnodig risico wat ik neem.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:10 schreef The_End het volgende:
[..]
Niks natrappen. Ze begint er weer over dat een oude vrouw maar weg had moeten springen, omdat zij te lui was om te kijken.
Zij is volledig verantwoordelijk voor wat er gebeurt is en ze probeert nu een gedeelte van de schuld in de schoenen van het slachtoffer te schuiven. Dat de rechtbank haar veroordeelt heeft en niet het slachtoffer zou toch wel een signaaltje moeten zijn he...
Nee, ik wil dat automobilisten verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ze maken en dat ze niet proberen om (een deel van) de schuld naar de tegenpartij te schuiven.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:16 schreef Guppyfriend het volgende:
Natuurlijk wil jij dat ze volledig door het stof gaat, en de oude vrouw voor de rest van haar leven van financiele steun zal voorzien. Maar dat heeft de rechter niet gevonnist, dus hier mee is de kous ook af
Ze heeft toch betaald, èn schuld bekend aan de rechter? Dat maakt het vonnis toch geaccepteerd?quote:Op donderdag 17 december 2009 10:25 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat automobilisten verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ze maken en dat ze niet proberen om (een deel van) de schuld naar de tegenpartij te schuiven.
En wat de rechter wel heeft 'gevonnist' wordt ook niet geaccepteerd. Die heeft geoordeelt dat de fout voor 100% bij de TS ligt en niet bij die vrouw. Of moet die vrouw ook nog voorkomen??
Gast, ga ergens anders je persoonlijke frustraties op botvieren.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:25 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat automobilisten verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ze maken en dat ze niet proberen om (een deel van) de schuld naar de tegenpartij te schuiven.
En wat de rechter wel heeft 'gevonnist' wordt ook niet geaccepteerd. Die heeft geoordeelt dat de fout voor 100% bij de TS ligt en niet bij die vrouw. Of moet die vrouw ook nog voorkomen??
Ik dacht dat wij al uitgediscussieerd waren?quote:Op donderdag 17 december 2009 10:25 schreef The_End het volgende:
Zat jj toevallig bij haar in de auto? Ik vind het namelijk knap dat jij vanachter je computer weet dat zij te lui was om te kijken.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:10 schreef The_End het volgende:
[..]
Niks natrappen. Ze begint er weer over dat een oude vrouw maar weg had moeten springen, omdat zij te lui was om te kijken.
Zij is volledig verantwoordelijk voor wat er gebeurt is en ze probeert nu een gedeelte van de schuld in de schoenen van het slachtoffer te schuiven. Dat de rechtbank haar veroordeelt heeft en niet het slachtoffer zou toch wel een signaaltje moeten zijn he...
Wat ben jij ongelooflijk gefrustreerd.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:25 schreef The_End het volgende:
Dat dus.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:15 schreef Errrwin het volgende:
Gast, ga ergens anders je persoonlijke frustraties op botvieren.
Waarschijnlijk is hij zelf al 10 keer gezakt voor zijn rijexamen.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:36 schreef Diepvriez het volgende:
The_End moet echt in therapie ...
quote:Op donderdag 17 december 2009 20:15 schreef Prutzenberg het volgende:
Waarschijnlijk is hij zelf al 10 keer gezakt voor zijn rijexamen.
Misschien wel wegens 'onvoldoende kijken'?![]()
Het boetebedrag viel ook mee wat volgens mij betekent dat de rechter rekening heeft gehouden met de omstandigheden.
Stond je op de markt of stond je in de rechtbank?quote:Op donderdag 17 december 2009 21:54 schreef Nanook24 het volgende:
de volledige boete (die tussen de 3 en de 5 honderd Euro ligt)
Ha, leuk! Nog een frustraat in het topic.quote:Op donderdag 17 december 2009 17:24 schreef nachtdier3 het volgende:
[..]
Zat jj toevallig bij haar in de auto? Ik vind het namelijk knap dat jij vanachter je computer weet dat zij te lui was om te kijken.
En die rechtspraak in Nederland. Ooit kom je daar nog wel eens achter dat dat geen rechtspraak is maar kromspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |