Dit verbaasde mij ook toen ik bij het opzoeken van artikel 5 ook artikel 6 tegen kwam. Schijnbaar wil de rechter mij dus alleen aanspreken op het 'roekeloze rijgedrag' en niet op het toebrengen van letsel aan de dame in kwestie.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:44 schreef Argento het volgende:
Letsel? Ben je dan niet (ook) voor artikel 6 WVW gedagvaard?
Ik ben 34, moeder van 2 kinderen en ben nooit een roekeloze rijdster geweest maar geloof mij, ik kan niet meer uitparkeren zonder als een bezetene in mijn spiegels en om mij heen te kijken of er niemand achter of in de buurt van mijn auto loopt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:46 schreef eNaSnI het volgende:
Overtreding != misdrijf. Ook al is het een artikel 5, het blijft een overtreding. Zodra je gaat rijden zonder geldig rijbewijs pleeg je een misdrijf. Wel vervelend, hopelijk heb je je rijstijl erop aangepast en er in ieder geval iets van geleerd.
De dame in kwestie was 70+ en sowieso al niet al te best meer ter been (ze liep ook met een kruk). Het enige zichtbare letsel direct na de aanrijding was een gebroken polsen ze is ook weggebracht met de ambulance. Ik heb het later nog gevraagd maar de agent kon mij later niet vertellen of er verder nog ander letsel was geconstateerd.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:59 schreef justanick het volgende:
Maar heb je geen paarse envelop ontvangen van het CJIB met daarin een 'boete'? Want vaak doen ze wel een schikkingsvoorstel (ook bij letsel doen ze dat wel eens).
Nee, ik heb nooit een boete ontvangen van het CJIB en heb mijn rijbewijs al die tijd mogen houden.
Als ze dat niet doen, nemen ze het zeer serieus - of je hebt een verleden qua verkeerszaken.
Nope, dit is de eerste serieuze overtreding die ik bega sinds ik mijn rijbewijs heb.
In dat eerste geval moet je er rekening mee houden dat ze een rij-ontzegging gaan eisen (al dan niet voorwaardelijk) en een flinke boete (schrik niet als dat een viercijferig bedrag wordt)...
Ik heb idd al bedragen gevonden op flitsservice met gegooglen vanmiddag.![]()
Wat je sowieso moet doen:
1) Vraag het proces verbaal op bij het parket. Dat moet je schriftelijk doen en in die brief uitdrukkelijk een beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Met dat proces verbaal kun je jezelf voorbereiden. Lees het PV door; klopt het allemaal? Of kun jij wellicht aantonen dat er iets niet klopt?
2) Naast het PV moet je ook een aantal andere zaken opvragen. Zoals de akte van beediging van de verbalisant. Misschien klopt die niet (en dan kun je er op een vormfoutje wellicht onderuit komen).
Er is hier na het ongeval 2 keer een agent aan huis geweest waarvan één keer met het proces verbaal zodat ik mijn eigen verhaal na kon lezen en voor akkoord kon tekenen. Ook daarna ben ik nog een aantal keren gebeld over hoe het nu met mij ging omdat de agent wel degelijk begreep dat dit allemaal niet met opzet was gebeurd en dat het een behoorlijke indruk op mij had gemaakt.
EDIT: ik had er overheen gelezen, maar ik zie net dat er letsel is veroorzaakt bij de dame in kwestie. Hoe ernstig is dat letsel?
Ja hoor, de rechtzitting is alleen op 16 december pas dus voor de definitieve uitslag zul je nog even geduld moeten hebben.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:13 schreef Poeke het volgende:
Ik ben benieuwd en lees even mee als TS het goed vindt
Geen probleem, ben benieuwd naar de updates.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:19 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Ja hoor, de rechtzitting is alleen op 16 december pas dus voor de definitieve uitslag zul je nog even geduld moeten hebben.
Kan het zo zijn dat als je - bijvoorbeeld door het missen van een brief door TNT door hun fout- het schikkingsvoorstel mist dat je dan automatisch een dagvaarding ontvangt? Misschien even checken of ze je geen voorstel hebben gedaan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:25 schreef justanick het volgende:
OK. Vraag dat proces verbaal toch maar op, want die heeft een aanvulling gekregen sinds jouw gesprekken met de agent in kwestie (en je handtekening). Je hebt daarmee een eigen verklaring afgegeven, waarmee je dus (waarschijnlijk) al schuld hebt 'bekend'.
Wat voor rechtsbijstandverzekering heb je? Ik zou als ik jou was even hun voorwaarden door gaan lezen, want er zijn een flink aantal van dergelijke verzekeringen die strafrecht wel degelijk dekken. Verder dat proces verbaal opvragen (middels de WOB). Je moet immers te weten komen wat er in staat, zodat je je een beetje voor kunt bereiden op wat komen gaat.
En toch vreemd dat ze niet met een schikkingsvoorstel zijn gekomen. Dat doen ze (vziw) toch vrij vaak in dit soort gevallen. De vraag is dus waarom de officier van justitie je voor wil laten komen. Het proces verbaal kan wellicht enig licht laten schijnen op zijn/haar redenatie.
Als ik jou was zou ik er ook even een post tegenaan wagen op flitsservice en kijken hoe de kenners daar erop reageren. Wellicht dat die nog met een goede tip komen, alhoewel het opvragen van het proces verbaal (via de WOB) ook voor hun stap 1 is.
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat TS beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:30 schreef Poeke het volgende:
[..]
Kan het zo zijn dat als je - bijvoorbeeld door het missen van een brief door TNT door hun fout- het schikkingsvoorstel mist dat je dan automatisch een dagvaarding ontvangt? Misschien even checken of ze je geen voorstel hebben gedaan?
Zouden ze zoiets ook niet aangetekend versturen net als de dagvaarding?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:40 schreef justanick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat je beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).
Er wordt maar één T verstuurd. Je hebt één kans om vervolging af te kopen, daarna moet je voorkomen. Er volgt geen tweede, verhoogd T-voorstel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:40 schreef justanick het volgende:
[..]
Voor zover ik weet sturen ze een T'tje (schikkingsvoorstel) altijd twee maal op (per gewone post); een 'gewone' en een 'verhoogde'. Daarna dagvaarden ze je pas (en eisen ze de boete van het eerste voorstel). Alhoewel het mogelijk is, acht ik de kans vrij klein dat je beide voorstellen gemist zou hebben. Die kans is van 0,01% (uitgaande van 1% van de post die niet goed aankomt).
Nope. Gaat gewoon per post vanuit het CJIB.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:41 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
Zouden ze zoiets ook niet aangetekend versturen net als de dagvaarding?
Niet naar de politie gaan; als die je al het PV kunnen geven, dan loop je het risico dat je in een gesprek met hun dingen zegt die je later op gaan breken. Dat proces verbaal moet je gewoon via de WOB-procedure opvragen. Dan zijn ze verplicht om hem te verstrekken en kunnen ze dus ook niet al te moeilijk gaan doen, daarnaast doe je het dan via de nette procedures. En WOBben is echt niet moeilijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:46 schreef Nanook24 het volgende:
Dan heb ik dus geen schikkingsvoorstel ontvangen.
Ik ga morgen in elk geval even langs de politie om daar nog even een en ander na te vragen en misschien kan ik dan al een copy van het proces verbaal meekrijgen. (En ja, ik heb schuld bekend, wat kon ik anders, ik had de dame in kwestie toch aangereden dat kon en wilde ik niet ontkennen.)
Ow? Je bent dus door een rechter strafrechtelijk veroordeeld?quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:35 schreef Nanook24 het volgende:
het kan zijn dat de rechtsbijstand verzekering mij niet kan helpen omdat ik een misdrijf heb begaan
Ik krijg deze week papieren over de post van de RBV en zal deze vraag onthouden voor als ik daarover contact met ze moet nemen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ow? Je bent dus door een rechter strafrechtelijk veroordeeld?
Retorische vraag aan je RBV![]()
Dat is ook het enige wat je moet doen. Voor rechters is dit allemaal niet zo spannend en die kunnen uit het feitenrelaas en jouw verhaal ook wel concluderen dat er niet zo heel veel aan de hand is. Zal wel een boete worden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:21 schreef Nanook24 het volgende:
Het enige dat ik de rechtbank duidelijk zou willen maken is dat er geen opzet is in het spel en dat er van roekeloos rijgedrag geen sprake was.
Veel RBV's hebben een clausule dat je alsnog de kosten van rechtsbijstand vergoed krijgt indien je wordt vrijgesproken (en dat wordt een bekenende verdachte niet zo snel)quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:44 schreef Nanook24 het volgende:
Stel nou dat mijn RBV daadwerkelijk afhaakt, is het dan zinvol om op een andere manier rechtsbijstand te zoeken of kun je in een zaak als dit ook makkelijk jezelf verdedigen?
Niet waar. De OvJ kan een schikkingsvoorstel doen. Als je daarmee akkoord gaat, hoef je niet naar de rechter. Als je niet akkoord gaat, moet je voorkomen. Dan kan de rechter alsnog tot vrijspraak besluiten. De rechter kan ook een geldboete, gevangenisstraf en/of ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:18 schreef nachtdier3 het volgende:
Welkom in Nederland!
Lijkt er weer op dat je gedagvaard bent enkel en alleen omdat er dan pas een boete opgelegd kan worden.
True.quote:Nee, er kan nog wel een veroordeling en een boete bovenop zodat je het zeker niet nog een keer zal doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en 9 van de 10 keer is het al gebeurd zonder dat je er erg in hebt gehad dat het wel eens zou kunnen gebeuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
Een transactievoorstel. Had gekund, maar de Ovj heeft kennelijk anders geoordeeld.quote:Op zaterdag 26 september 2009 15:21 schreef Nanook24 het volgende:
Is het echt zo dat je alleen maar een boete kunt krijgen als je gedagvaard wordt? In eerdere posts wordt een schikkingsvoorstel genoemd dat is toch ook een soort boete en daarom vraag ik me ook af waar deze dagvaarding in hemelsnaam voor nodig is.
dus iemand die niet opzettelijk handelt, maar wel onvoorzichtig, en daardoor een aanrijding (voor mijn part met letsel) veroorzaakt, blijft gevrijwaard van 5 WVW? Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:29 schreef nachtdier3 het volgende:
maar iemand die onopzettelijk fout is... nee.
Art. 5 mag in principe niet ten laste gelegd worden als een ander artikel van toepassing is. Bij art. 54 RVV zal veel sneller een schikkinsvoorstel volgen.quote:Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Dat betwijfel ik. Als je inhaalt waar dat niet mag (inhaalverbod, doorgetrokken streep, etc) en terwijl er ander verkeer nadert, dan heb je zomaar de kans op Art. 5. Die zullen ze uiteraard niet geven als er geen ander verkeer in de buurt is, dan schrijven ze wel iets op als inhalen over doorgetrokken streep.quote:Op zondag 27 september 2009 01:10 schreef mcintosh het volgende:
Art. 5 mag in principe niet ten laste gelegd worden als een ander artikel van toepassing is.
Als er "zwaar lichamelijk letsel" wordt toegebracht, dan ben je idd gevrijwaard van Art 5 WVW. Of je daar blij van moet worden is maar zeer de vraag, Art 6. WVW is minder grappig dan Art 5.quote:Op zondag 27 september 2009 00:00 schreef Argento het volgende:
[..]
dus iemand die niet opzettelijk handelt, maar wel onvoorzichtig, en daardoor een aanrijding (voor mijn part met letsel) veroorzaakt, blijft gevrijwaard van 5 WVW? Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.quote:Op zondag 27 september 2009 01:40 schreef Light het volgende:
[..]
Als er "zwaar lichamelijk letsel" wordt toegebracht, dan ben je idd gevrijwaard van Art 5 WVW.
Nouja, de omschrijving "zwaar lichamelijk letsel" komt rechtstreeks uit de tekst van 6 WVW. Ik nam aan dat als 6 WVW van toepassing is, je daarvoor wordt gedagvaard. Maar je hebt gelijk, de OvJ bepaalt waarvoor hij gaat dagvaarden.quote:Op zondag 27 september 2009 01:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.
Hoef je niet te betwijfelen, is zoquote:Op zondag 27 september 2009 01:34 schreef Light het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Als je inhaalt waar dat niet mag (inhaalverbod, doorgetrokken streep, etc) en terwijl er ander verkeer nadert, dan heb je zomaar de kans op Art. 5. Die zullen ze uiteraard niet geven als er geen ander verkeer in de buurt is, dan schrijven ze wel iets op als inhalen over doorgetrokken streep.
Beide acties bestraffen mag niet. Dus als je Art 5. aan je broek hebt voor gevaarlijk inhalen, mogen ze je niet ook nog opschrijven voor inhalen over doorgetrokken streep bij diezelfde inhaalactie.
Maar dan moet dat lichtere wel ten laste gelegd wordenquote:Op zondag 27 september 2009 01:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee hoor. Theoretisch kan de Ovj gewoon voor 5 WVW dagvaarden als hij dat wil. Wie voor het zwaardere kan gaan, is daarmee natuurlijk niet gevrijwaard van het lichtere.
En wat ga ik in dat briefje zetten dan?quote:Op zondag 27 september 2009 00:26 schreef Fer het volgende:
Meestal krijgt een OVJ een dosier onder ogen en besluit aan de hand hiervan of je wordt aangeklaagd. Mijn ervaring hiermee is dat een OVJ vaak vluchtig en zeer onzorgvuldig hiermee omgaat.
Hetgeen waarvan je wordt beschuldigd is zeer ernstig en echt overdreven. Ik zou zeker niet onvoorbereid gaan en briefje sturen naar het parket en kopie van het dosier opvragen. Eventueel een advocaat inschakelen.
Veel succes
Dat WOB-verzoek. Dus dat je, met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur, het proces verbaal opvraagt en alle andere stukken die iets met jouw zaak te maken hebben.quote:Op zondag 27 september 2009 11:34 schreef Nanook24 het volgende:
[..]
En wat ga ik in dat briefje zetten dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |