In Irak speelde olie natuurlijk mee. Maar je moet niet het neoconservatieve wereldbeeld van de regering Bush vergeten. Men was er echt heilig van overtuigd dat de Irakezen met bloemen langs de weg zouden staan om de Amerikaanse bevrijders te verwelkomen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 16:45 schreef henkway het volgende:
Vele honderden miljaren uitgegeven in Irak en Afghanistan om twee baardapen te pakken
[ afbeelding ]
WAs er eigenlijk een slimmere weg om dit doel te bereiken??
Of was dat helemaal niet het doel???
Was het misschien een excuus voor veel, heel veel gratis olie ?
1. nation building of landje bouwenquote:Op dinsdag 29 september 2009 16:02 schreef SingleCoil het volgende:
goed, 2 pagina's en geen inhoudelijke argumenten verder:
1. Wat is het doel dat we willen realiseren met onze aanwezigheid in Aghanistan
2. Wat is daar voor nodig?
3. Wat is de kans dat dat lukt?
4. Hoe kun je zien dat het gelukt is?
5. Wat doen we als blijkt dat het niet gaat lukken?
6. Hoe ga je de verantwoordleijkheid voor een mislukking dragen?
je hebt het niet tegen je debiele broertjedus laat dat toontje maar achterwegequote:EIgenlijk simpele vragen, ik stel ze hier regelmatig als de mannen met een nieuw plan binnen komen ventje. ZIjn dat irreeele vragen? Zo ja, waarom? Zo nee, kan er dan iemand antwoord op geven? Voorlopig hoor ik uitsluitend "we zijn daar omdat het goed is en wie kritische vragen stelt is een eikel". Waarom stellen jullie zelf geen kritische vragen, bang soms?
quote:Op dinsdag 29 september 2009 17:51 schreef Megumi het volgende:
Een oorlog voeren win je maar op een manier en dat weten we al een paar duizend jaar dat is je vijand totaal vernietigingen, in elk geval het leger of de strijders daarin totaal vernietigen. En als je dat tegen een minimum aan kosten en manschappen tot stand weet te brengen ben je een meester in oorlog voeren. En voldoet de missie in Afghanistan aan het bovenstaande. Het antwoord is nee. Duidelijk lijkt me.
ben je nu serieus??quote:Op dinsdag 29 september 2009 17:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
1. nation building of landje bouwen
2. heel veel geld, troepen en heel veel geduld
3. kan alle kanten op
4. geen idee
5. gaan we weg
6. niet denk ik
Meen je dit nou echt? "Het kan alle kanten op" dus we hebben "geen idee" wanneer we nou klaar zijn en pas als blijkt dat het "geen idee" niet gaat lukken, pas dan "gaan we weg". En hoe gaan we om met de consequenties achteraf? "Niet denk ik".quote:Op dinsdag 29 september 2009 17:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
1. nation building of landje bouwen
2. heel veel geld, troepen en heel veel geduld
3. kan alle kanten op
4. geen idee
5. gaan we weg
6. niet denk ik
stuk meer dan jou denk ikquote:
het zijn dan ook hele slechte vragen ... als dat je kritische noot is gaan ze je echt niet uitschelden voor eikel en what not, hij zit nu gewoon de boel bij elkaar te liegenquote:kan alle kanten op, weet ik niet, gaan we weg en Niet denk ik.??![]()
mwoch, de Nederlandse pers stelt wel fatsoenlijke vragenquote:Op dinsdag 29 september 2009 18:21 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Meen je dit nou echt? "Het kan alle kanten op" dus we hebben "geen idee" wanneer we nou klaar zijn en pas als blijkt dat het "geen idee" niet gaat lukken, pas dan "gaan we weg". En hoe gaan we om met de consequenties achteraf? "Niet denk ik".
Echt.. Man... Jij moet persvoorlichter worden!
Wat is er dan precies mis met die vragen? Ook al horen dat soort vragen misschien bij de politiek te liggen en niet bij defensie, ze zijn toch echt alles behalve onfatsoenlijk?quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwoch, de Nederlandse pers stelt wel fatsoenlijke vragen
hoe goed kijk jij dan eigenlijk?quote:Op dinsdag 29 september 2009 16:33 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Kom jij eens met bewijzen. Ik zie geen enkele verbetering in Afghanistan, het is er alleen maar slechter geworden.
weinig specifiek he?quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:37 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Wat is er dan precies mis met die vragen? Ook al horen dat soort vragen misschien bij de politiek te liggen en niet bij defensie, ze zijn toch echt alles behalve onfatsoenlijk?
Welk verstand doel je dan op?quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:30 schreef Karrs het volgende:
Als ik nou zeg dat sommige beslissingen moeten worden overgelaten aan mensen die er verstand van hebben, ben ik dan een rechtse nazi?
OMFG. Bob-B gelooft écht dat we strijden voor verlichte idealen in plaats van het afbakenen van invloedssferen en het veilig stellen van grondstoffen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:45 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Zelfde gaat op voor WO1, WO2, de balkan oorlogen waar maximaal genocides plaats vonden etc. Nee als het aan jou ligt mag het kwaad overheersen over de normen en waarden die wij als westerse wereld met hand en tand verdedigen. Als de wereld uit henkwaytjes bestonden...nou ja dan was de wereld al millenia's geleden uitgestorven.
Waarom toch dat enigzins agressieve toontje? Niemand in deze discussie valt m.i. "onze jongens" af. Niets dan lof voor ze. Zij liever dan ik in die kolere zandbak je leven in de waagschaal stellen. Alle respect.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:39 schreef Pumatje het volgende:
het zijn ook echt belabberde vragen, die toch echt beter geformuleerd moeten worden en die tot concrete antwoorden kunnen leiden.. dit zijn geen vragen, maar waar Mortaxx vragen heeft, kan Singlecoil de redder zijn.. heb al aangegeven dat die gewoon met elkaar moeten communiceren.
Krijgt Martaxxx antwoord op wat goed gaat in Afghanistan betreft burger bevolking van iemand die zich eigelijk hetzelfde afvraagt maar wel bij Intel werkt.
ik geloof dat het een beetje van beiden is en nog een aantal dingen (ordinaire wraakzucht bv)quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
OMFG. Bob-B gelooft écht dat we strijden voor verlichte idealen in plaats van het afbakenen van invloedssferen en het veilig stellen van grondstoffen.
Ik geloof dat het in Afghanistan een pijpleiding en wraakmotieven betreft. Er zullen genoeg mensen zijn die zich oprecht zorgen maakten om de Afghaanse bevolking (in principe terecht lijkt me), maar de beslisorganen van de Amerikaanse overheid horen daar niet bij ben ik bang.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik geloof dat het een beetje van beiden is en nog een aantal dingen (ordinaire wraakzucht bv)
Vind ik heel naief. Er is namelijk weinig tot niets dat die visie zou ondersteunen en een heel scala aan Amerikaanse cq Westerse inmengingsverhalen die aantonen dat overlijke bezorgdheid om het welzijn van de mensen in kwestie geen al te grote rol speelt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:02 schreef sp3c het volgende:
geloof ik niet
Klopt als een bus. Niet zo heel gek op zich, gezien de situatie op dat moment.quote:bovendien zijn er meer landen actief dan Amerika
Die pijpleiding zou anders niet eens zo gek zijn voor de Afghanen zelf hoor. Maar of wij of de USA er nou zoveel mee opschieten? Ik ben geen Amerikaan, maar ik zou er geen oorlog om beginnen in ieder geval. Via de zwarte zee, en daardoor oa Afghanistan en Iran omzeilen, is vooralsnog een stuk logischer en goedkoper.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:01 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik geloof dat het in Afghanistan een pijpleiding en wraakmotieven betreft. Er zullen genoeg mensen zijn die zich oprecht zorgen maakten om de Afghaanse bevolking (in principe terecht lijkt me), maar de beslisorganen van de Amerikaanse overheid horen daar niet bij ben ik bang.
Ah je bent er zo één. Een hoop schieten en alles komt goedquote:Op dinsdag 29 september 2009 18:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe goed kijk jij dan eigenlijk?
Chora 2006
vechten met commando´s
Chora 2007
vechten met alles
Chora 2009
wandelen met de kroonprins
basic vragen bij een eenvoudig projectquote:Op dinsdag 29 september 2009 18:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
stuk meer dan jou denk ik
[..]
het zijn dan ook hele slechte vragen ... als dat je kritische noot is gaan ze je echt niet uitschelden voor eikel en what not, hij zit nu gewoon de boel bij elkaar te liegen
1 Een totale en snelle uitschakeling van dat en dat specifieke doel, en daar en daarquote:1. Wat is het doel dat we willen realiseren met onze aanwezigheid in Aghanistan
2. Wat is daar voor nodig?
3. Wat is de kans dat dat lukt?
4. Hoe kun je zien dat het gelukt is?
5. Wat doen we als blijkt dat het niet gaat lukken?
6. Hoe ga je de verantwoordleijkheid voor een mislukking dragen?
sorry als je er een agressieve ondertoon uit haalt, maar die is er echt niet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:55 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Waarom toch dat enigzins agressieve toontje? Niemand in deze discussie valt m.i. "onze jongens" af. Niets dan lof voor ze. Zij liever dan ik in die kolere zandbak je leven in de waagschaal stellen. Alle respect.
Maar je mag toch wel principiële vragen stellen over het waarom die jongens daar zitten? Sterker nog, je moet dat soort vragen toch juist stellen? We hebben het niet over een spelletje kaarten. We hebben het over mensenlevens. Hun levens. En waarom we die in de waagschaal stellen.
Maar goed.. Misschien horen dit soort discussies beter in politiek dan in defensie thuis. Het is immers nog altijd de politiek die defensie opdracht geeft.
dan lees je alleen wat je wil lezenquote:Op dinsdag 29 september 2009 19:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Vind ik heel naief. Er is namelijk weinig tot niets dat die visie zou ondersteunen en een heel scala aan Amerikaanse cq Westerse inmengingsverhalen die aantonen dat overlijke bezorgdheid om het welzijn van de mensen in kwestie geen al te grote rol speelt.
nee niet zo gek gezien al die landen hebben meebeslotenquote:[..]
Klopt als een bus. Niet zo heel gek op zich, gezien de situatie op dat moment.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |