Ik moet een beetje wennen aan Sjir-Raf hoor.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:54 schreef Groofsken het volgende:
Zeg zeg, let een beetje op jullie woorden.
Mijn zoons zeer waarschijnlijke naamwordt genoemd
.

Met Franse uitspraak bedoel je, itt het Hollandse Ooli4 etc?quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:44 schreef oh-oh het volgende:
Bèr komt van Bertus![]()
Maar hier is er een soort van vies versje mee in het Maastrichts, dus die naam zou hier echt een no go zijn...
Lou is ook echt Limburgs.
Hier in Maastricht zijn van die franse namen op zn Limburgs uitgesproken heel erg in.
Servé, Didier, Olivier en zo.

Oh, je hebt het weer veranderd?quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:54 schreef Groofsken het volgende:
.

Nee hoor, ben weer terug bij die enequote:

Ja ik ook, maar het ging om een meisje dat zo heet, ik reageerde daarop dat ik dat niks vond.quote:Op zondag 11 oktober 2009 17:39 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik vind Leevie hier veel mooier dan Lievaaaai, zelfde met Eli.

ik ook! vele malen!quote:Op zondag 11 oktober 2009 17:39 schreef oh-oh het volgende:

haha inderdaad. en Adam zal 't ook wel niet worden dan.quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:23 schreef amaranta het volgende:
Abel is inderdaad leuk.
Mocht Sjors een jongen zijn, dan valt Abel wel af. Abel is namelijk de zoon van Eva. En dat is wel raar.

zo heet mijn broer maar dan met een Y aan het eind, en als 2e naam ferdiquote:Op zondag 11 oktober 2009 23:02 schreef RockabeIIa het volgende:
Mij te russisch, alhoewel ik Dimitri bijv. best leuk in het gehoor vind liggen.

Daar heb je misschien toch wel een beetje gelijk in. Ivana doet mij iets te veel denken aan een Russische hoerquote:Op zondag 11 oktober 2009 23:03 schreef trui het volgende:
ik vind olaf/v en victor wel heel mooi en niet alleen maar russisch aandoen. ivan en ivana daarentegen vind ik wel van die cliché russische namen, en ook niet echt mooi.

quote:Op zondag 11 oktober 2009 23:17 schreef trui het volgende:
nou ja, je moet natuurlijk zelf weten of je je kind wil vernoemen en naar wie.als ze de moeite waard was...

Dat heb ik dan weer met Wanda. Dat vind ik zo'n 06lijnsexlijnnaam. (niet dat 06 sexlijnen nog bestaan, maargoed)quote:Op zondag 11 oktober 2009 23:16 schreef Libereco het volgende:
[..]
Daar heb je misschien toch wel een beetje gelijk in. Ivana doet mij iets te veel denken aan een Russische hoer.

Ik las dit en dacht: Huh bij Leander hoort Mikael. Maar ja tis voor jullie Leanderquote:Op zondag 11 oktober 2009 08:02 schreef freecell het volgende:
In de speeltuin bij ons weekendje weg een jongen die Sharin (weet ik veel hoe je het schrijft) heette?Ook maf.
Wij zoeken nog steeds namen. Zo lastigIk vond Tristan leuk voor een ventje (Leander en Tristan
), maar TARA vindt het niks.
TARA vindt Marit leuk voor een meisje, maar ik vind het geen lieve naam
Lastig dus weer...

Ik ook!quote:Op zondag 11 oktober 2009 17:39 schreef oh-oh het volgende:

Gewoon uitgesproken als Ruubieja dan toch he?quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:23 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik ook!
En Rubya vind ik ook een mooie naam!

Hoe spreek je dat uit dan? Rubja of Rubia?quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:23 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik ook!

Gewoon Ruby vind ik mooierquote:Op maandag 12 oktober 2009 16:23 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik ook!

Ik moet bij Wanda juist denken aan een zeemeermin. Ik vind het wel een leuke naam, eigenlijk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 08:41 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dat heb ik dan weer met Wanda. Dat vind ik zo'n 06lijnsexlijnnaam. (niet dat 06 sexlijnen nog bestaan, maargoed)
"Hallo met Wandaaaaaaaaaaah"
Refereerde ze niet aan Ivana alleen? Olaf is immers een Noorse naam en Victor komt van het latijn.quote:Op zondag 11 oktober 2009 23:03 schreef trui het volgende:
ik vind olaf/v en victor wel heel mooi en niet alleen maar russisch aandoen. ivan en ivana daarentegen vind ik wel van die cliché russische namen, en ook niet echt mooi.

nee, dan rub-ya...quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:27 schreef oh-oh het volgende:
Ruby spreken ze hier weer zo Amerikaans uit en dan is het meteen lelijk vind ik.

En hoe spraken ze dat uit danquote:Op zondag 11 oktober 2009 20:00 schreef Brighteyes het volgende:
Levi op z'n engels vind ik heel aanstellerig.![]()
Groofsken.![]()
Nu net in So you think you can dance: Shiobian. Krijg een beetje het gevoel dat die ouders die spannende ierse naam wilden maar niet helemaal wisten hoe.

siejoobianquote:Op maandag 12 oktober 2009 23:41 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
En hoe spraken ze dat uit dan![]()
Ik vind Ruby wel een leuke naam, zowel met de nederlandse als de engelse uitspraak.

hey met een i he!quote:Op zondag 11 oktober 2009 22:44 schreef Kleurdoos het volgende:
hïhï
jeej
Isaac, Jacob, Jonas, Adam enzo
en voor een meisje Rubia

Dat zat ik me laatst ook te bedenken. Dat het zo gek is dat je je smaak laat beinvloeden door wat op dat moment in de mode is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 08:11 schreef freecell het volgende:
Hoe kan het toch dat 'wat we leuk vinden' over de jaren heen gelijkmatig verandert?
Zoveel jaar geleden zaten de mama's vast met z'n allente doen over Petronella

Maar echt vroeger werd er ook veel meer vernoemd en zo, nu wil iedereen juist unieke individuele namen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:06 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Dat zat ik me laatst ook te bedenken. Dat het zo gek is dat je je smaak laat beinvloeden door wat op dat moment in de mode is.

En wat is de goede uitspraak? Dat is toch zoiets als 'Sjuh-fon'?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 08:04 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
siejoobian
ik vond t ook al zo achterlijk

Waarom zijn er dan ineens zoveel Jaydens geboren nadat Britney Spears haar zoontje zo noemde?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:13 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Maar echt vroeger werd er ook veel meer vernoemd en zo, nu wil iedereen juist unieke individuele namen.

Ja die mensen denken orgineel te zijn of zoquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:19 schreef innepin het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan ineens zoveel Jaydens geboren nadat Britney Spears haar zoontje zo noemde?

weet je heoveel Jari's er geboren zijn toen Jari Lithmanen succes had bij Ajax..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:19 schreef innepin het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan ineens zoveel Jaydens geboren nadat Britney Spears haar zoontje zo noemde?

Ik vind hem mooiquote:Op zondag 11 oktober 2009 19:54 schreef Groofsken het volgende:
.

Het is een misverstand dat men vroeger niet deed aan mode of hype. Toen Goethe bijvoorbeeld in de 18e eeuw Die Leiden des jungen Werther uitbracht volgde er een zelfmoordengolf.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:25 schreef oh-oh het volgende:
Ja maar dat zijn van die hype namen.
Vroeger noemde je je kind wat sneller gewoon naar wat er al in de familie voorkwam en klaar.
Mensen dachten daar veel minder overna volgens mij.

Volgens mij wordt dat blijkbaar nog best vaak gedaan, ook al zie je sommige familieleden amper.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:25 schreef oh-oh het volgende:
Ja maar dat zijn van die hype namen.
Vroeger noemde je je kind wat sneller gewoon naar wat er al in de familie voorkwam en klaar.

Inderdaadquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:25 schreef oh-oh het volgende:

Ik stond er inderdaad wel van te kijken toen ik van de week een geboortekaartje zag waarbij het geboren kindje als tweede naam de roepnaam van het overleden kindje hadquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:
[..]
Inderdaad
Mijn oma heeft een baby verloren aan wiegedood (ergens begin jaren 40) en ze heeft haar daarop volgende zoon gewoon weer dezelfde naam gegeven.
Dat is nu ondenkbaar.

Uhm ja maar wat heeft dat met namen te maken?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is een misverstand dat men vroeger niet deed aan mode of hype. Toen Goethe bijvoorbeeld in de 18e eeuw Die Leiden des jungen Werther uitbracht volgde er een zelfmoordengolf.

Ik heb een neefje (jaar of 10 jonger denk ik) die ook genoemd is naar zijn oudere broertje dat aan wiegedood is gestorven.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:
[..]
Inderdaad
Mijn oma heeft een baby verloren aan wiegedood (ergens begin jaren 40) en ze heeft haar daarop volgende zoon gewoon weer dezelfde naam gegeven.
Dat is nu ondenkbaar.

Nee hoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:
[..]
Inderdaad
Dat is nu ondenkbaar.

Tjsa, geen idee eigenlijk hoe hij het vind.. We weten niet beter...quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:52 schreef trui het volgende:
vlindur, dat zou ik in deze tijd toch echt niet meer verwachten inderdaad. hoe vind je broer dat zelf?
ik weet wel dat 't bij Annie M.G. Schmidt ook zo gegaan is. Zij was de 3e Anna in dat gezin.

Zo zou ik het niet zien. Ik zou gewoon zien dat daar iemand ligt met dezelfde naam die toevallig ook familie is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:44 schreef miss_sly het volgende:
Vincent van Gogh was ook genoemd naar zijn oudere, overleden broer. Iedere zondag als ze naar de kerk liepen, kwam hij langs het graf van die broer, waar hij dus eigenlijk zijn eigen graf zag. Lijkt me erg nare gewaarwording.

zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:50 schreef amaranta het volgende:
[..]
Zo zou ik het niet zien. Ik zou gewoon zien dat daar iemand ligt met dezelfde naam die toevallig ook familie is.
Ik zou niet denken, he daar lig ik begraven.
Mij is weleens gevraagd of ik Sjors, als het een jongen is, naar mijn overleden broer zou vernoemen. Nou nee. Dat doe ik niet. Daarnaast denk ik dat ik mijn ouders daar geen plezier mee doe. Sowieso is het kindje wat ik nu draag al min of meer uitgerekend op zijn verjaardag, dus dat zou dan dubbel pijnlijk voor ze zijn.
Naar mijn overleden opa's of oma's zou ik eerder vernoemen.

ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.
ik heb sowieso niets met vernoemen. ik herinner me de persoon in kwestie toch wel.

ja, ik zag alleen dat ik het er niet bijgezet had en dat het ook te lezen was als mijn mening.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:02 schreef amaranta het volgende:
[..]
ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.

Zo gaat dat danquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:16 schreef snoopy het volgende:
Mijn oma kwam uit een gezin met 10 kinderen en ik geloof dat ze 2 broers had die Jan genoemd zijn.
Jan en Jantje was het dan.

Ik ben altijd sceptisch als iemand roept dat het vroeger allemaal anders was. Bij 'regels voor het vernoemen' wordt bijvoorbeeld kort vermeld dat er vroeger sprake was van gewoonteregels waar regelmatig van werd afgeweken. Een interessante vraag zou zijn wanneer en waarom ervan af werd geweken. Wellicht werd een bepaalde naam ineens populair als een vorst die naam had? Dat voorbeeld zou niet zoveel afwijken van het Jayden-geval.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:44 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Uhm ja maar wat heeft dat met namen te maken?
De bizarre naamsgeving wordt hier meestal uitgelicht, maar de trends zijn toch vrij robuust. Het 'top zoveel'-lijstje staat met reden al jaren min of meer vast. Ik denk dat een relevant verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de wereld groter is geworden. Waar men voorheen inspiratie ontleende aan de directe omgeving worden mensen nu beïnvloed door trends wereldwijd.quote:Vroeger was je door je naam deel van een groot geheel, volgens mij willen ouders nu graag dat je met je naam echt een individu bent.

Dat heeft mijn oma ook gedaan. Mijn vader is vernoemd naar zijn broer die aan wiegendood is overleden, maar die vernoeming vond niet lichtzinnig plaats. Er was geen sprake van 'gewoon vernoemen naar wat er al in de familie voorkwam' en 'er niet zoveel over nadenken'. Het werd juist gedaan om het overleden kind te eren. Mijn vader is dan ook altijd de 'bijzondere' geweest temidden van zijn 9 broers en zussen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:
[..]
Inderdaad
Dat is nu ondenkbaar.

Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden thoughquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik stond er inderdaad wel van te kijken toen ik van de week een geboortekaartje zag waarbij het geboren kindje als tweede naam de roepnaam van het overleden kindje had

Helemaal mee eens, vernoemen in tweede namen vind ik sowieso iets heel anders dan in roepnamen hoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:51 schreef Vivi het volgende:
[..]
Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden though.

Dat is bij ons ook het geval. De jongensnamen die we in gedachten hadden voor onze twee meiden, vallen nu ook vreemd genoeg gelijk af.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:10 schreef Troel het volgende:
Het viel mij al op met de meisjesnamen. De namen die we voor Ruben in gedachten hadden, zijn toch echt anders dan de namen die deze kleine zou krijgen

Ja, een vriend van mij (leerkracht) had een kind in de klas en die kreeg een zus. Romanticaquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |