zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:50 schreef amaranta het volgende:
[..]
Zo zou ik het niet zien. Ik zou gewoon zien dat daar iemand ligt met dezelfde naam die toevallig ook familie is.
Ik zou niet denken, he daar lig ik begraven.
Mij is weleens gevraagd of ik Sjors, als het een jongen is, naar mijn overleden broer zou vernoemen. Nou nee. Dat doe ik niet. Daarnaast denk ik dat ik mijn ouders daar geen plezier mee doe. Sowieso is het kindje wat ik nu draag al min of meer uitgerekend op zijn verjaardag, dus dat zou dan dubbel pijnlijk voor ze zijn.
Naar mijn overleden opa's of oma's zou ik eerder vernoemen.
ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.
ik heb sowieso niets met vernoemen. ik herinner me de persoon in kwestie toch wel.
ja, ik zag alleen dat ik het er niet bijgezet had en dat het ook te lezen was als mijn mening.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:02 schreef amaranta het volgende:
[..]
ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.
Zo gaat dat danquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:16 schreef snoopy het volgende:
Mijn oma kwam uit een gezin met 10 kinderen en ik geloof dat ze 2 broers had die Jan genoemd zijn.
Jan en Jantje was het dan.
Ik ben altijd sceptisch als iemand roept dat het vroeger allemaal anders was. Bij 'regels voor het vernoemen' wordt bijvoorbeeld kort vermeld dat er vroeger sprake was van gewoonteregels waar regelmatig van werd afgeweken. Een interessante vraag zou zijn wanneer en waarom ervan af werd geweken. Wellicht werd een bepaalde naam ineens populair als een vorst die naam had? Dat voorbeeld zou niet zoveel afwijken van het Jayden-geval.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:44 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Uhm ja maar wat heeft dat met namen te maken?
De bizarre naamsgeving wordt hier meestal uitgelicht, maar de trends zijn toch vrij robuust. Het 'top zoveel'-lijstje staat met reden al jaren min of meer vast. Ik denk dat een relevant verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de wereld groter is geworden. Waar men voorheen inspiratie ontleende aan de directe omgeving worden mensen nu beïnvloed door trends wereldwijd.quote:Vroeger was je door je naam deel van een groot geheel, volgens mij willen ouders nu graag dat je met je naam echt een individu bent.
Dat heeft mijn oma ook gedaan. Mijn vader is vernoemd naar zijn broer die aan wiegendood is overleden, maar die vernoeming vond niet lichtzinnig plaats. Er was geen sprake van 'gewoon vernoemen naar wat er al in de familie voorkwam' en 'er niet zoveel over nadenken'. Het werd juist gedaan om het overleden kind te eren. Mijn vader is dan ook altijd de 'bijzondere' geweest temidden van zijn 9 broers en zussen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:
[..]
Inderdaad
Mijn oma heeft een baby verloren aan wiegedood (ergens begin jaren 40) en ze heeft haar daarop volgende zoon gewoon weer dezelfde naam gegeven.
Dat is nu ondenkbaar.
Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden thoughquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik stond er inderdaad wel van te kijken toen ik van de week een geboortekaartje zag waarbij het geboren kindje als tweede naam de roepnaam van het overleden kindje had
Helemaal mee eens, vernoemen in tweede namen vind ik sowieso iets heel anders dan in roepnamen hoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:51 schreef Vivi het volgende:
[..]
Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden though.
Dat is bij ons ook het geval. De jongensnamen die we in gedachten hadden voor onze twee meiden, vallen nu ook vreemd genoeg gelijk af.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:10 schreef Troel het volgende:
Het viel mij al op met de meisjesnamen. De namen die we voor Ruben in gedachten hadden, zijn toch echt anders dan de namen die deze kleine zou krijgen
Ja, een vriend van mij (leerkracht) had een kind in de klas en die kreeg een zus. Romanticaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |