abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:59:07 #276
5428 crew  miss_sly
pi_73642814
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:50 schreef amaranta het volgende:

[..]

Zo zou ik het niet zien. Ik zou gewoon zien dat daar iemand ligt met dezelfde naam die toevallig ook familie is.
Ik zou niet denken, he daar lig ik begraven.

Mij is weleens gevraagd of ik Sjors, als het een jongen is, naar mijn overleden broer zou vernoemen. Nou nee. Dat doe ik niet. Daarnaast denk ik dat ik mijn ouders daar geen plezier mee doe. Sowieso is het kindje wat ik nu draag al min of meer uitgerekend op zijn verjaardag, dus dat zou dan dubbel pijnlijk voor ze zijn.

Naar mijn overleden opa's of oma's zou ik eerder vernoemen.
zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.

ik heb sowieso niets met vernoemen. ik herinner me de persoon in kwestie toch wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:02:51 #277
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_73642936
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

zoals ik het gelezen heb, was dat de ervaring van vincent zelf. het is ook maar geheel afhankelijk van wat voor kind je bent, hoe je zoiets ervaart natuurlijk. voor hem was dat een heel traumatisch iets uit zijn jeugd.

ik heb sowieso niets met vernoemen. ik herinner me de persoon in kwestie toch wel.
ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:07:48 #278
5428 crew  miss_sly
pi_73643095
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:02 schreef amaranta het volgende:

[..]

ja ik begreep dat het zijn ervaring. Ik zei alleen dat ík het niet zo zou ervaren.
ja, ik zag alleen dat ik het er niet bijgezet had en dat het ook te lezen was als mijn mening.
tikken met 1 hand lukt best, alleen probeer ik het wat te kort te houden
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_73643369
Mijn oma kwam uit een gezin met 10 kinderen en ik geloof dat ze 2 broers had die Jan genoemd zijn.
Jan en Jantje was het dan.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:21:54 #280
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_73643554
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 12:16 schreef snoopy het volgende:
Mijn oma kwam uit een gezin met 10 kinderen en ik geloof dat ze 2 broers had die Jan genoemd zijn.
Jan en Jantje was het dan.
Zo gaat dat dan
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:24:03 #281
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_73643635
Doet me denken aan de aflevering van Friends waarin de broer van Friends een zoon krijgt die dan Frank Junior Junior noemt.
pi_73643702
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:44 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Uhm ja maar wat heeft dat met namen te maken?
Ik ben altijd sceptisch als iemand roept dat het vroeger allemaal anders was. Bij 'regels voor het vernoemen' wordt bijvoorbeeld kort vermeld dat er vroeger sprake was van gewoonteregels waar regelmatig van werd afgeweken. Een interessante vraag zou zijn wanneer en waarom ervan af werd geweken. Wellicht werd een bepaalde naam ineens populair als een vorst die naam had? Dat voorbeeld zou niet zoveel afwijken van het Jayden-geval.

En je hebt natuurlijk 'vroeger' en 'vroeger'. In dat stuk wordt bijvoorbeeld geïmpliceerd dat voor 1811 de regels voor vernoemen strikter gehanteerd werden dan daarna. Bij je opa en en oma informeren 'hoe het er vroeger aan toe ging' is dus niet maatgevend voor hoe het vroeger was.
quote:
Vroeger was je door je naam deel van een groot geheel, volgens mij willen ouders nu graag dat je met je naam echt een individu bent.
De bizarre naamsgeving wordt hier meestal uitgelicht, maar de trends zijn toch vrij robuust. Het 'top zoveel'-lijstje staat met reden al jaren min of meer vast. Ik denk dat een relevant verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de wereld groter is geworden. Waar men voorheen inspiratie ontleende aan de directe omgeving worden mensen nu beïnvloed door trends wereldwijd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_73643811
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:42 schreef lily het volgende:

[..]

Inderdaad

Mijn oma heeft een baby verloren aan wiegedood (ergens begin jaren 40) en ze heeft haar daarop volgende zoon gewoon weer dezelfde naam gegeven.

Dat is nu ondenkbaar.
Dat heeft mijn oma ook gedaan. Mijn vader is vernoemd naar zijn broer die aan wiegendood is overleden, maar die vernoeming vond niet lichtzinnig plaats. Er was geen sprake van 'gewoon vernoemen naar wat er al in de familie voorkwam' en 'er niet zoveel over nadenken'. Het werd juist gedaan om het overleden kind te eren. Mijn vader is dan ook altijd de 'bijzondere' geweest temidden van zijn 9 broers en zussen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_73644513
Ik heb er vandaag ook nog 1 Dusty (v)
Ik heb zelf altijd gezegd dat ik niet specifiek ga vernoemen. Mijn zus is met haar 2e en 3e naam wel vernoemd ik ben niet vernoemd en zie de meerwaarde er niet van in.
Een naam kiezen lijkt mij al moeilijk genoeg
pi_73647693
Ik zou zelf nooit vernoemen, ook niet in tweede of meerdere namen. Als eerste naam zou ik het ronduit raar vinden om mijn kind aan te spreken met dezelfde naam als mijn ouders of grootouders, en als tweede naam vind ik het zo weinig toevoegen dat ik het dan liever laat. Vind ik sowieso met tweede namen, maar dat terzijde. Ik zie de eer er niet in om iemands naam aan een nieuw mens te geven. Eer zit hem voor mij meer in het veel over iemand vertellen aan mijn kind, of het plaatsen van een foto ergens in huis. Ik zou mijn kind niet met zo'n 'herinneringscultuur' willen opzadelen. Je hebt dan voorgoed een link met iemand die je niet gekend hebt... Niets voor mij
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:39:40 #286
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_73647804
Oh ik ben ( zij het gelukkig creatief waardoor het niet stom of truttig klinkt ) vernoemd naar mijn beide oma's waarvan ik er 1 nooit gekend heb ( tweede naam en derde naam ) en ik vind dat juist wel weer een mooie gedachte.
Mn zusje is vernoemd naar een broer van mn moeder waar we echt al jaaaaaaren geen contact meer hebben en mn arme broertje naar de ex van mn tante, die gingen zowat vlak na zijn geboorte uit elkaar en hij kent die hele man dus niet eens, dat zijn wel twee tamelijk stomme vernoemingen. Bij hun zijn het hun peters trouwens, mijn oma was mijn meter en de moeder van mijn vader is daar voor het mooie nog bij geplakt.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_73647986
Ik ben genoemd naar mijn oud-tante (geniaal mens) en mijn oma die ik nooit gekend heb.
Maar daar denk ik beiden eigenlijk nooit bij na
pi_73648045
Wat dat betreft is het misschien veiliger om te vernoemen naar overledenen. Je zal naar Folkert van der G. of die Karst Tates vernoemd zijn....
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:51:49 #289
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73648117
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:43 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik stond er inderdaad wel van te kijken toen ik van de week een geboortekaartje zag waarbij het geboren kindje als tweede naam de roepnaam van het overleden kindje had
Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden though .

Toevoeging: voor mij hoefde het niet maar ik kan best begrijpen dat iemand anders dat wél fijn vind .

En als ik ooit nog een dochter zou krijgen zou ik met een tweede naam ook iets doen om mijn moeder te vernoemen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:56:08 #290
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_73648250
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 14:51 schreef Vivi het volgende:

[..]

Zolang het niet als roepnaam is vind ik er niets raars aan, Dean is ook vernoemd naar zijn overleden halfbroertje. Als roepnaam zou ik het nogal luguber en weird vinden though .
Helemaal mee eens, vernoemen in tweede namen vind ik sowieso iets heel anders dan in roepnamen hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_73648269
mn bovenburen hebben gisteren een jochie gekregen

Jayden

o en mijn vaders familie wilde ook dat ik de naam van mijn overleden zus zou krijgen

thank god stak mijn moeder daar een stokje voor en nu heb ik dezelfde naam als mn oma
(mn zus had een schapennaam )

[ Bericht 0% gewijzigd door Kleurdoos op 13-10-2009 15:21:09 ]
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:09:24 #292
108648 cattie
lieve moeder
pi_73648649
Dolly?
Vernoemen vind ik leuk, maar niet als 1e voornaam.
Een oom van mijn man heet trouwens Derek, maar heeft als roepnaam Dick. Dat was 60 jaar geleden blijkbaar hip, tegenwoordig zou het eerder andersom zijn.
pi_73648771
Ik vind vernoemen in een tweede naam ook heel anders.

In het geval van mijn oma, wat ik eerder aanhaalde, was de betreffende baby 9 maanden toen hij overleed. Het volgende kind kreeg exact dezelfde roepnaam. Vind ik toch vreemd en volgens mij komt dat tegenwoordig ook echt maar zelden voor.
pi_73649126
Lammie
ze was 4 mnd geloof ik
pi_73649303
Ik ken ook wel een Lammie. Gelukkig is het al een vrouw van boven de 60, toen kon dat nog
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_73650030
Op t woonwagenkamp kan alles
pi_73650493
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:50 schreef Kleurdoos het volgende:
Praat me er niet van
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_73660980
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:10 schreef Troel het volgende:
Het viel mij al op met de meisjesnamen. De namen die we voor Ruben in gedachten hadden, zijn toch echt anders dan de namen die deze kleine zou krijgen
Dat is bij ons ook het geval. De jongensnamen die we in gedachten hadden voor onze twee meiden, vallen nu ook vreemd genoeg gelijk af.
We hebben helaas nog steeds DE naam niet ..... (ondanks de vele suggesties in de eerdere delen uit deze reeks )
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:42:37 #299
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_73662078
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:50 schreef Kleurdoos het volgende:
Ja, een vriend van mij (leerkracht) had een kind in de klas en die kreeg een zus. Romantica
Verder schrijven ze op het kamp heel vaak namen fonetisch, dat is helemaal stom. Wil je je Jeanne noemen ofzo maar je weet niet hoe je dat schrijft en dan wordt he t Sjaane.
Zo valt het me ook op,als ik de lijst van het CJB bekijk dat je goed kunt zien waar de fouten zitten. Bijvoorbeeld ` de verkeerde kant of net een letter anders.
Zelf heb ik ooit ingevallen in een klas waar een sarha zat. De bedoeling was dat ze Sarah zou heten maar pa wist het niet meer bij de gemeente met maakte er Sarha van.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:44:10 #300
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_73662134
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:09 schreef cattie het volgende:
Dolly?

is een schildpad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: