abonnement Unibet Coolblue
pi_73061448
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, geef mij maar DM'90.
Of nog beter, ICM in de 7000 (stopper Enschede-Zwolle)
Hmm, een ICM in de stopper Enschede - Zwolle ?
Hoe wil je dat gaan doen?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 09:42:35 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73061542
Lyudmilla ervoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 24 september 2009 @ 09:43:52 #53
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73061569
foutje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73061578
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Lyudmilla ervoor
Een wat ervoor ?
pi_73061625
Even snel van twitter geplukt;

En weer eentje.. RT @NLspoorwegen: STORING: Deventer-Apeldoorn aanrijding met een persoon. Verwachting: rond 11:30
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 09:47:54 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73061664
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:44 schreef Heracles25 het volgende:

Een wat ervoor ?


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 24 september 2009 @ 12:53:27 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73066755
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gaat dat, qua aslast?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 12:56:15 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73066832
Dat misschien nog wel, maar qua rijtijden niet
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 24 september 2009 @ 12:57:11 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73066861
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:56 schreef Peterselieman het volgende:
Dat misschien nog wel, maar qua rijtijden niet
Ook niet met vier bakjes reizigersmat?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73067126
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:56 schreef Peterselieman het volgende:
Dat misschien nog wel, maar qua rijtijden niet
Als het de 232 is kan ie nog 120 km/u en met het vermogen zit het ook wel goed ruim 3000 pk
is het daarin tegen de 242 dan kan ie maar 100 km/u maar heeft ie wel zo'n 1000 pk meer

Het is dus een 232
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 24 september 2009 @ 13:08:07 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73067170
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:06 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Ik kan niet goed het nr zien
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:06 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Het is dus een 232
Heel scherp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73067203
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:08 schreef Duvel het volgende:

[..]


[..]

Heel scherp.
Ik had het nummerbord niet gezien, toen ik me reactie neerzette zag ik hem in eens staan
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 13:17:03 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73067431
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ook niet met vier bakjes reizigersmat?
Je kunt het proberen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 13:31:23 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73067783
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:53 schreef Duvel het volgende:
Gaat dat, qua aslast?
Het is de RijnGouweLijn niet natuurlijk Eindeloos veel dekzand daar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73068245
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:46 schreef Crientj het volgende:
Even snel van twitter geplukt;

En weer eentje.. RT @NLspoorwegen: STORING: Deventer-Apeldoorn aanrijding met een persoon. Verwachting: rond 11:30
Klopt, ik zat ook in die trein.
  donderdag 24 september 2009 @ 17:25:50 #66
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_73075166
Offtopic gedreutel over TVP'en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 24 september 2009 @ 18:03:23 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73076400
Vandaag 2 Spurt treinen van Arriva gezien bij Zwijndrecht. Kwam vanuit Rotterdam.
Eenmaal een 2baks en een 3baks als ik me niet vergis.
Wat doen die treinen daarzo eigenlijk? Zie ze wel vaker richting Dordrecht rijden (komend uit richting Rotterdam)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 18:05:33 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73076475
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:03 schreef greavy het volgende:
Vandaag 2 Spurt treinen van Arriva gezien bij Zwijndrecht. Kwam vanuit Rotterdam.
Eenmaal een 2baks en een 3baks als ik me niet vergis.
Wat doen die treinen daarzo eigenlijk? Zie ze wel vaker richting Dordrecht rijden (komend uit richting Rotterdam)
Dat kunnen twee dingen zijn geweest.
1. De stellen zijn gewassen in Rotterdam
2. De stellen komen net van onderhoud terug uit Leidschendam
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 20:09:35 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73080581
quote:
Op donderdag 24 september 2009 17:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Offtopic gedreutel over TVP'en

Ok, als ik het goed begrepen heb word alleen tvpen niet gewaardeerd, mijn excuus dat heb ik de afgelopen maanden een aantal keer gedaan, sorry daarvoor. Met een fotootjes is het een en ander al verzacht begrijp ik.

Vanaf volgende week ben ik wederom voor onbepaalde tijd in parijs en als ik dan beperkt internet heb ontkom ik dus niet aan het af en toe neerzetten van een tvp. Voor een plaatje heb hiervoor enkel maar de beschikking over stationMarne La Vallee/Chessy, eenheidsworst. . Alvast sorry daarvoor, maar ik volg dit topic nu eenmaal graag. En heb eenmaal in parijs niet zoveel inbreng meer over nederlandse treinen.
Tering wat een uitgebreide TVP.

Niet lullen, treintjes posten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 24 september 2009 @ 20:19:38 #70
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73081023
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:06 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Als het de 232 is kan ie nog 120 km/u en met het vermogen zit het ook wel goed ruim 3000 pk
is het daarin tegen de 242 dan kan ie maar 100 km/u maar heeft ie wel zo'n 1000 pk meer

Het is dus een 232
Doet me denken aan die Duisburgse trams die in de jaren 1990 een lagevloersmiddenbak kregen, maar daarna beperkt werden tot 60 km/h.

Technische onkunde.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 20:23:49 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_73081218
Is 60 niet hard genoeg voor een binnenstadstram dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 24 september 2009 @ 20:25:03 #72
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73081287
Wie ervaart nog meer problemen met de serie 2200, oftewel de Sneltrein Asd-Ddr-Bd? In de ochtendspits schijnen de treinen richting Bd met ernstige vertraging te rijden.

Een tekort aan DDM-stammen? 1800-locs die dienst weigeren? Wie komt het me zeggen?

Gelukkig dat de treinserie 6300 Hlm-Gvc in de ochtendspits van en naar Asd rijdt, hoef ik maar 9 minuten langer te wachten en ben ik slechts 8 minuten langer onderweg.
pi_73081327
quote:
Op donderdag 24 september 2009 20:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Doet me denken aan die Duisburgse trams die in de jaren 1990 een lagevloersmiddenbak kregen, maar daarna beperkt werden tot 60 km/h.

Technische onkunde.
Maar een tram hoeft in principe ook helemaal niet harder dan 60 te kunnen.
  donderdag 24 september 2009 @ 20:26:48 #74
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73081347
quote:
Op donderdag 24 september 2009 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Is 60 niet hard genoeg voor een binnenstadstram dan?
In Duitsland wel, maar die trams rijden ook op trajecten waar ook sneltrams rijden en dat houdt op.

Mijn stelregel is dat een tram:

  • 30 moet rijden in een voetgangerszone
  • 50 in de bebouwde kom als de baan gedeeld wordt met overig verkeer
  • 70 op maaiveld of een apart baanlichaam
  • 80 wanneer het een sneltram betreft

    Ik ben volgens mij de enige die het jammer vindt dat de A32 weggaat. Prachtige trams, maar inderdaad niet geschikt voor stationsafstanden van gemiddelde enkele kilometers, dan gaat het extreem langzaam.
  • pi_73081457
    quote:
    Op woensdag 23 september 2009 20:26 schreef Duvel het volgende:
    Vijftien minuten of zo, in plaats van de beloofde twintig, dat kwam doordat:
    - de trein om 10.44u pas werd voorgereden, de machinist vervolgens vergat de deuren te ontgrendelen;
    - we dus al met minstens +2 vertrokken;
    Ik kwam vorige week uit op 10 minuten reistijdwinst (en dus 10 minuten vertraging). De trein kwam precies om 16:45 voor rijden op Amsterdam Centraal, vertraagd vertrokken dus. Bij Schiphol was de vertraging al 10 minuten. Dat moet wel snel verbeteren wil men klanten in de toekomst nog steeds extra kunnen laten betalen voor Fyra.
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 20:29:32 #76
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73081466
    en wie bepaalt het verschil tussen een tram en een sneltram? Dat kutding wat rondom Utrecht Centraal 3 keer stopt noemt zich bijvoorbeeld ook Sneltram.
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_73081586
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    In Duitsland wel, maar die trams rijden ook op trajecten waar ook sneltrams rijden en dat houdt op.

    Mijn stelregel is dat een tram:

  • 30 moet rijden in een voetgangerszone
  • 50 in de bebouwde kom als de baan gedeeld wordt met overig verkeer
  • 70 op maaiveld of een apart baanlichaam
  • 80 wanneer het een sneltram betreft
  • Ik heb in Duitsland wel eens meegekeken met de tram. En ook op mooie vrije trambanen zonder gelijkvloerse kruisingen gaat de tram niet harder dan 60 km/u, zelfs als 'ie wel harder kan.

    In de metro wordt soms 80 km/u gehaald, maar vaak is het ook daar beperkt tot 60 km/u.
      donderdag 24 september 2009 @ 20:32:40 #78
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_73081610
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:29 schreef Dr_Flash het volgende:
    en wie bepaalt het verschil tussen een tram en een sneltram? Dat kutding wat rondom Utrecht Centraal 3 keer stopt noemt zich bijvoorbeeld ook Sneltram.
    IVW?
      donderdag 24 september 2009 @ 20:33:31 #79
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_73081642
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:32 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ik heb in Duitsland wel eens meegekeken met de tram. En ook op mooie vrije trambanen zonder gelijkvloerse kruisingen gaat de tram niet harder dan 60 km/u, zelfs als 'ie wel harder kan.

    In de metro wordt soms 80 km/u gehaald, maar vaak is het ook daar beperkt tot 60 km/u.
    In Berlijn in ieder geval niet, daar is de maximumsnelheid 60 of 70 (respectievelijk Klein- en Großprofil).
    pi_73082741
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:
    Ik ben volgens mij de enige die het jammer vindt dat de A32 weggaat. Prachtige trams, maar inderdaad niet geschikt voor stationsafstanden van gemiddelde enkele kilometers, dan gaat het extreem langzaam.
    Ik ook. Ik heb er nog nooit in gezeten, en ik wil toch eens weten of alle verhalen kloppen.
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 21:04:32 #81
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73082843
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:
    Ik ben volgens mij de enige die het jammer vindt dat de A32 weggaat. Prachtige trams, maar inderdaad niet geschikt voor stationsafstanden van gemiddelde enkele kilometers, dan gaat het extreem langzaam.
    Ik vraag me dan af hoe dramatisch het is om "extreem langzaam" te rijden op "enkele kilometers".
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_73083352
    Misschien dat jij het ook hebt gehoord Flash, maar vanavond was dr op Utrecht Centraal een mededeling te horen voor reizigers die naar Den Bosch, Eindhoven & verder moesten.

    Juist omdat die trein korter was dan gebruikelijk, en de trein daardoor nogal vol zat. Werd er door het personeel aangeraden om niet in te stappen en de volgende trein te pakken.

    , tis jammer dat ik niet op 15 stond, ik had dolgraag willen zien hoe vol die trein was. En ook hoeveel mensen zich erin wilde gaan proppen. Zal niet zo erg zijn als in Japan, zo op dat filmpje van een paar topics terug.
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 21:24:40 #83
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73083578
    Ik denk dat het niet zo'n vaart gelopen heeft. Ik heb dat bandje ook al eens in Den Bosch gehoord "kortere treinen dan gebruikelijk, jammer, sorry, bla" vlak voordt er twaalf bakken dubbeldeks binnen kwam rijden. Soms draaien ze die bandjes ook voor de leut af

    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_73083658
    Dunno, maar had het ergens wel leuk gevonden.

    Overigens háát ik het om te moeten reizen in de spits. Op de trap of grond zitten ische niet zo heel leuk.
    pi_73083670
    En ik moet nogsteeds mn Amersfoort serie afmaken.
    Bleh, door al dat gesoep vandaag heb ik daar mooi geen zin in
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 21:28:07 #86
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_73083692
    zo lastig is het toch niet om een systeem te maken dat automatisch op het perron aankondigt hoe lang een trein is?
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_73083810
    Er zijn nu ook perrons met kleurtegels, tegels met rijtuignummering en tegels waar op staat waar de trein stopt wanneer het met 1 of 2 treinstellen rijdt.
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 21:43:51 #88
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_73084233
    dat met rijtuignummering gaat vooral vanwege de internationale treinen zoals de Thalys
    Altijd onderweg naar het avontuur
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 21:47:29 #89
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73084399
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      donderdag 24 september 2009 @ 21:47:56 #90
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_73084406
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:27 schreef Crientj het volgende:
    Dunno, maar had het ergens wel leuk gevonden.

    Overigens háát ik het om te moeten reizen in de spits. Op de trap of grond zitten ische niet zo heel leuk.
    Stap via de 1e klas in en bemachtig een zitplaats.

    Zo eenvoudig mogelijk.
      donderdag 24 september 2009 @ 21:49:11 #91
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_73084456
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:28 schreef Peterselieman het volgende:
    zo lastig is het toch niet om een systeem te maken dat automatisch op het perron aankondigt hoe lang een trein is?
    Goed idee.

    Ik wilde toch al digitale CTA's.
      donderdag 24 september 2009 @ 21:59:21 #92
    200192 Darkwing_Duck
    Straalbezopen Camembertvreter
    pi_73084820
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:32 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ik heb in Duitsland wel eens meegekeken met de tram. En ook op mooie vrije trambanen zonder gelijkvloerse kruisingen gaat de tram niet harder dan 60 km/u, zelfs als 'ie wel harder kan.

    In de metro wordt soms 80 km/u gehaald, maar vaak is het ook daar beperkt tot 60 km/u.
    Ik heb het daar met een Duitse Huisgenoot over gehad, in Duitsland is er een hele waslijst waar trams zich aan moeten houden.

    In Nederland val, let op , de tram onder de handkar wat verkeer betreft, en tram hoeft geen verlichting te voeren. We is het streven om Duitse maatstaven aan te houden, maar een tram heeft officieel geem maximum snelheid hier.
    pi_73085566
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:17 schreef Crientj het volgende:
    Misschien dat jij het ook hebt gehoord Flash, maar vanavond was dr op Utrecht Centraal een mededeling te horen voor reizigers die naar Den Bosch, Eindhoven & verder moesten.

    Juist omdat die trein korter was dan gebruikelijk, en de trein daardoor nogal vol zat. Werd er door het personeel aangeraden om niet in te stappen en de volgende trein te pakken.

    , tis jammer dat ik niet op 15 stond, ik had dolgraag willen zien hoe vol die trein was. En ook hoeveel mensen zich erin wilde gaan proppen. Zal niet zo erg zijn als in Japan, zo op dat filmpje van een paar topics terug.
    Wat is korter een VIRM-IV in de spits is gewoon te kort, maar 2 * VIRM-IV lijkt mij wel voldoende. In de goeie ouwe dagen kwam de machinist dat nog vertellen aan de mensen die buiten stonden .

    Maar ik weet wel dat je behoorlijk wat mensen kwijt kan een in 2*VIRM VI+VI, gok 1400 man in een keer met staanplaatsen. Laat staan als je het helemaal vol propt...
    pi_73085857
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]
    Ik ben volgens mij de enige die het jammer vindt dat de A32 weggaat. Prachtige trams, maar inderdaad niet geschikt voor stationsafstanden van gemiddelde enkele kilometers, dan gaat het extreem langzaam.
    Totaal niet geschikt voor reizigersvervoer. Heb je er ooit wel eens IN gezeten? En dat de deuren zich dan ook achter je sloten? Dat je het gevoel van verdoemenis bekruipt, alsof de deuren van de zwaarste gevangenispoort zich achter je hebben gesloten en je overgeleverd bent aan duivelse krachten. En dat blijkt wel als dat ding eenmaal gaat rijden. De téring, wat een foltering.

    Ik kan me niet voorstellen dat er reizigers op de RGL zijn die er rouwig om zijn dat er weer echte treinen gaan rijden ipv die plastic zweetkaasbakken in jostivingerverfkleurtjes.
    pi_73085914
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 21:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

    [..]

    Ik heb het daar met een Duitse Huisgenoot over gehad, in Duitsland is er een hele waslijst waar trams zich aan moeten houden.

    In Nederland val, let op , de tram onder de handkar wat verkeer betreft, en tram hoeft geen verlichting te voeren. We is het streven om Duitse maatstaven aan te houden, maar een tram heeft officieel geem maximum snelheid hier.
    Met de tram mag je zo hard als je wil
    dag
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 22:29:09 #96
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73085951
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 22:26 schreef knars het volgende:

    Heb je er ooit wel eens IN gezeten? En dat de deuren zich dan ook achter je sloten? Dat je het gevoel van verdoemenis bekruipt, alsof de deuren van de zwaarste gevangenispoort zich achter je hebben gesloten en je overgeleverd bent aan duivelse krachten. En dat blijkt wel als dat ding eenmaal gaat rijden. De téring, wat een foltering.
    Doe ff normaal gast. Langer dan 18 km zit je er niet in
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 september 2009 @ 22:31:46 #97
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_73086037
    het is wel een marteling met stoeltjes die van knoerthard plastic zijn gemaakt en ieder schokje dat je 5x zo sterk voelt
    Altijd onderweg naar het avontuur
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 22:33:07 #98
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73086083
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 22:31 schreef Peterselieman het volgende:
    het is wel een marteling met stoeltjes die van knoerthard plastic zijn gemaakt en ieder schokje dat je 5x zo sterk voelt
    Koop dan een Audi Q7 en ga jekker in de file staan te kankeren of zo.
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      donderdag 24 september 2009 @ 22:34:59 #99
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_73086144
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    Koop dan een Audi Q7 en ga jekker in de file staan te kankeren of zo.
    Heb jij al eens in die tram gezeten dan?
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 september 2009 @ 22:35:38 #100
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_73086165
    quote:
    Op donderdag 24 september 2009 22:34 schreef Duvel het volgende:

    [..]

    Heb jij al eens in die tram gezeten dan?
    dat vraag je MIJ?
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')