Handig!quote:Op zaterdag 26 september 2009 06:01 schreef WammesWaggel het volgende:
En als we de hypotheek niet meer kunnen betalen... geen zeven jaar ploeteren maar gewoon naar de UK trekken en een lange neus naar de Rabo trekken![]()
[..]
http://tinyurl.com/ybjt9n4
Geniaal
Volgens mij zit er een groot gat tussen de overwaarde van babyboomers die al vroeg huizen kochten en de mensen die de afgelopen 10 jaar een huis gekocht hebben. Die laatste groep komt de komende jaren massaal onder water te staan met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Het grafiekje is niet echt goed omdat in de verticale as twee verschillende eenheden staan. Wat de getallen ons wel leren is dat er nu 609 miljard hypotheek schuld is. Daar staan 3,9 miljoen (bron: eigen huis en CBS) koopwoningen tegenover. Dat houdt in dat per huis gemiddeld er een hypotheek staat van ruim 156K. Dat is veel, zeker als je beseft dat mensen die meer dan 10 jaar geleden huis huis kochten een aanzienlijk lagere hypotheek hadden, voor de mensen die de aflopen 10 jaar een hypotheek namen een hoger hypotheek staat. Nu staat daar nog een gemiddelde huizenprijs van ruim 246K tegenover en dus een gemiddelde overwaarde van 90K. Als echter de prijzen vanaf nu dus met zo'n 35% dalen, dan komt men serieus in de problemen. Vanaf dat punt is de uitsaande schuld groter dan de uitstaande (geschatte) waarde. Aangezien dit over gemiddelden gaat zullen er individueen zijn, die veel eerder in de problemen zoudn kunnen raken.
[..]
Voor mensen die 15 jaar geleden of eerder een huisgekocht hebben is dat ook 100% waar. De mensen die toen huurden zijn er slechter vanaf dan zij die toen kochten (mits ze niet hyptheken op hun overwaarde namen).
Wat zijn die gevolgen precies? Zolang je geen verhuisplannen hebt bedoel ik.quote:Op zondag 27 september 2009 10:21 schreef pberends het volgende:
[..]
Volgens mij zit er een groot gat tussen de overwaarde van babyboomers die al vroeg huizen kochten en de mensen die de afgelopen 10 jaar een huis gekocht hebben. Die laatste groep komt de komende jaren massaal onder water te staan met alle gevolgen van dien.
Het uitstellen van een verhuizing is denk ik een direct gevolg. Slecht voor de markt, slechte voor vraag en aanbod die eigenlijk wel eens wat anders zouden willen.quote:Op zondag 27 september 2009 10:46 schreef Q. het volgende:
Wat zijn die gevolgen precies? Zolang je geen verhuisplannen hebt bedoel ik.
geen zoals een waardestijging ook geen effect heeftquote:Op zondag 27 september 2009 10:46 schreef Q. het volgende:
[..]
Die groep gaat zeer zeker in de problemen komen en dat zullen met name wel de jonge gezinnen zijn die het echt moeilijk gaan krijgen. Dit is trouwens al een ontwikkeling die al jaren bezig is maar die nu versneld wordt.quote:Op zondag 27 september 2009 10:21 schreef pberends het volgende:
[..]
Die laatste groep komt de komende jaren massaal onder water te staan met alle gevolgen van dien.
Ligt aan je hypotheek contract. In deze reeks is meerdere malen aangegeven dat de banken een standaard clausule in het contract hebben. Deze houdt in dat, bij een waardedaling onder het hypotheekbedrag, de bank een taxatie kan eisen. Die jij zelf moet betalen. En een bijstorting kan eisen om je schuld te verlagen naar de waarde van je huis.quote:Op zondag 27 september 2009 10:46 schreef Q. het volgende:
[..]
zeker als Pa of Ma in de WW komt na een half jaar en dan geen recht op bijstand blijkt te hebbenquote:Op zondag 27 september 2009 12:06 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Die groep gaat zeer zeker in de problemen komen en dat zullen met name wel de jonge gezinnen zijn die het echt moeilijk gaan krijgen. Dit is trouwens al een ontwikkeling die al jaren bezig is maar die nu versneld wordt.
De jonge gezinnen hebben helemaal geen marge meer, de primaire levenskosten zijn hier in nederland veel te hoog. Er hoeft maar iets te gebeuren en het is einde oefening. Denk bv aan ziekte van partner of kind, reorganisatie of loonsverlaging. Maar dit is al jaren aan de gang en zal de komende tijd veel erger worden.quote:Op zondag 27 september 2009 12:11 schreef henkway het volgende:
[..]
zeker als Pa of Ma in de WW komt na een half jaar en dan geen recht op bijstand blijkt te hebben
Dat je op grond niet afschrijft heeft niks met gemeenteambtenaren en subsidiekoeien te maken.quote:Op donderdag 24 september 2009 15:24 schreef henkway het volgende:
[..]
maar op de grond schrijf je niet af he, hele oude boekhoudregels
die blijft waardevast en door het beleid van de gemeenteambtenaren ( die zelf ook bij de afdeling bouwtoezicht klant zijn voor de beste locaties) wordt het steeds duurder uitgegeven
Zodat nu een subsidiekoei meer levensruimte heeft dan een compleet Nederlands gezin
Een groot deel van stijging is vooral te denken aan de "uitvinding" van aflossingsvrije hypotheek in combinatie met HRA. De resultaten daarvan, een tijdbom van 600 miljard waarvan niemand weet hoe hij ooit nog terugbetaald moet worden, ligt inmiddels onder de markt en onder het bankwezen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 22:14 schreef LXIV het volgende:
Een groot deel van deze stijging is ook veroorzaakt omdat vrouwen gingen werken en dit mee ging tellen met de hypotheek. Maar een dergelijke stijging zullen we natuurlijk nooit meer zien, die was uniek.
De laatste groep heeft voornamelijk aflossingsvrije hypotheken. Wie er dus onder water komen te staan zijn de banken, die massaal geld zullen moeten afboeken. Ik ben bang dat straks de gemiddelde NL-hypotheek net zo gammel blijkt te zijn als de Amerikaanse Alt-A of subprime hypotheek. Veel banken zijn er altijd vanuit gegaan dat de prijzen in Nederland onmogelijk konden dalen (de Rabo riep dat een half jaar geleden nog) en hebben daar ook hun leenbeleid op afgestemd.quote:Op zondag 27 september 2009 10:21 schreef pberends het volgende:
Volgens mij zit er een groot gat tussen de overwaarde van babyboomers die al vroeg huizen kochten en de mensen die de afgelopen 10 jaar een huis gekocht hebben. Die laatste groep komt de komende jaren massaal onder water te staan met alle gevolgen van dien.
Yep, dat zie ik overal om me heen, heel veel mensen gaan het nog heel erg zwaar krijgen... en dat heeft weer een sneeuwbaleffect.quote:Op zondag 27 september 2009 12:35 schreef antonwachter het volgende:
[..]
De jonge gezinnen hebben helemaal geen marge meer, de primaire levenskosten zijn hier in nederland veel te hoog. Er hoeft maar iets te gebeuren en het is einde oefening. Denk bv aan ziekte van partner of kind, reorganisatie of loonsverlaging. Maar dit is al jaren aan de gang en zal de komende tijd veel erger worden.
Mijn idee! Voor de volgende grote economische boom, ik schat over een jaar of 20, weet ik het wel. Dan leen ik me helemaal suf, breng ik alles naar het buitenland en ga ik daar lekker genieten van m'n eerlijk geleende centen. Laat ze maar komen dan, dat incassobureau!quote:Op zondag 27 september 2009 00:38 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Hmm, even 100k lenen bij DSB en vervolgens lekker een jaartje in de UK wonen.![]()
Staat nog leuk op je CV ook, buitenlandervaring.
Ik zou maar naar china of India gaanquote:Op zondag 27 september 2009 15:19 schreef JernyBodal het volgende:
[..]
Mijn idee! Voor de volgende grote economische boom, ik schat over een jaar of 20, weet ik het wel. Dan leen ik me helemaal suf, breng ik alles naar het buitenland en ga ik daar lekker genieten van m'n eerlijk geleende centen. Laat ze maar komen dan, dat incassobureau!
Och, dat zien we over een jaar of 20 wel weer.quote:Op zondag 27 september 2009 17:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik zou maar naar china of India gaan
In Britain is ook geen toekomst
quote:We anticiperen niet op ontwikkelingen, maar wachten tot het allerlaatste moment om er op te reageren, als iedereen duidelijk is dat er echt wat moet gebeuren. Daar zijn we nu. Aanpassingen kunnen niet langer worden uitgesteld. Waar een economische crisis al niet goed voor is. Twee jaar van krimp en stagnatie zijn voldoende om zo’n groot gat in de overheidsfinanciën te slaan, dat ingrijpen onvermijdelijk wordt. De heilige huisjes kunnen niet langer worden ontzien.
Ja ja... Zolang het CDA, PvdA en VVD in de regering zitten, zal de HRA blijven.quote:Op maandag 28 september 2009 11:22 schreef henkway het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)den_zo__.html?p=60,1
Jaap van Duijn heeft een goed stukje over onze subsidie- en uitkeringsverslaving
[..]
Dat denk ik niet, dat is 15 miljard op jaarbbasis , dat is gewoon teveel, ik ben wel benieuwd of ze ook de forfait bijtelling zullen schrappen, en de aanpassing in de IB tarieven voor 65+ mensenquote:Op maandag 28 september 2009 11:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja ja... Zolang het CDA, PvdA en VVD in de regering zitten, zal de HRA blijven.
Je kan hopen wat je wil, maar die 3 partijen worden bijna exclusief door BB'ers in de kamer geholpen. Aangezien juist die groep het meeste aan de HRA hebben, zal die niet afgeschaft worden tot die generatie madeliefjes ligt te voeren.quote:Op maandag 28 september 2009 11:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, dat is 15 miljard op jaarbbasis , dat is gewoon teveel, ik ben wel benieuwd of ze ook de forfait bijtelling zullen schrappen, en de aanpassing in de IB tarieven
Er gaan nu grote klappen vallen in alle soorten subsidies en uitkeringen ook de AOW
Dus kan je niet meer werken op 65 jaar dan krijg je gewoon fors minder uitkering en eventueel aanvulling naar bijstandsniveau indien je geen aanvullend pensioen hebt
Toevallig vind ik de miljarden subsidies met nederlands belastinggeld voor koeienmelk, het daaraan gekoppelde ruimtebeslag in Nederland en de milieuvervuiling een van de grootste misstanden uit de hedendaagse geschiedenisquote:Op zondag 27 september 2009 13:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, hou eens op met dat eeuwige gezeur over subsidiekoeien, en leer eens wat over economische basisprincipes.
Dat ontken ik ook niet.quote:Op maandag 28 september 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Toevallig vind ik de miljarden subsidies met nederlands belastinggeld voor koeienmelk, het daaraan gekoppelde ruimtebeslag in Nederland en de milieuvervuiling een van de grootste misstanden uit de hedendaagse geschiedenis
arme beesten.quote:Op maandag 28 september 2009 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
Het enige wat ik zeg, is dat die subsidiekoeien niet de oorzaak ervan zijn dat de woningmarkt op slot zit. En ook niet ervan dat de verhouding tussen kopen en huren totaal zoek is.
Gedaald tov welk kwartaal?quote:Op maandag 28 september 2009 18:13 schreef Lemans24 het volgende:
Idealista.com heeft een rapport gepubliceerd met de ontwikkeling van de huizenprijzen in Spanje voor het derde kwartaal van 2009:
http://www.idealista.com/informacion/precios_q3_09_en.pdf
Prijzen dalen vanzelfsprekend weer en ze zien nog geen herstel.
Dat is wat anders dan dat gepreek voor eigen parochie in Nederland.
Overigens zijn de prijzen in Spanje dan wel flink gedaald, ze staan nog steeds op het niveau van 2005. De prijzen waren immers in korte tijd enorm gestegen.
Het moet niet gekker worden, de overheid die verlies gaat compenseren, zijn ze knettergek geworden? Let wel dit is een zeer asociale maatregel, andere belastingbetalers laten opdraaien voor je eigen mislukte woekerbelegging. Dit is een buitenproportionele onrechtvaardige maatregel, hopelijk zal de kop van de ambtenaar/politicus die dit bedacht heeft snel rollen over het schavotquote:De NVB presenteerde de cijfers vandaag in de Brabantse hoofdstad Den Bosch, omdat die provincie volgens de bouwers het goede voorbeeld geeft in het stimuleren van de bouw. Brabant presenteerde vorige week een pakket maatregelen. Zo kunnen Brabantse huizenkopers rekenen op provinciale compensatie als zij hun nieuwe woning door onvoorziene omstandigheden binnen drie jaar gedwongen moeten verkopen. De provincie neemt dan de helft van het verlies voor haar rekening, met een maximum van 60 duizend euro.
Ik vrees het tegenovergestelde: Ambtenaar wordt op handen gedragen en andere provincies/gemeenten nemen het over. De grondprijs kan hoog blijven zodat die enkeling die in de problemen komt de winsten niet in gevaar brengt.quote:Op maandag 28 september 2009 21:41 schreef xenobinol het volgende:
Van de FP:
[..]
Het moet niet gekker worden, de overheid die verlies gaat compenseren, zijn ze knettergek geworden? Let wel dit is een zeer asociale maatregel, andere belastingbetalers laten opdraaien voor je eigen mislukte woekerbelegging. Dit is een buitenproportionele onrechtvaardige maatregel, hopelijk zal de kop van de ambtenaar/politicus die dit bedacht heeft snel rollen over het schavot
Ik wacht op de eerste niet-huiseigenaar die een proefproces aangaat om een (deel van een) consumptief krediet vergoed te krijgen op basis van artikel 1 uit de grondwet.quote:Op maandag 28 september 2009 21:48 schreef capricia het volgende:
Vergis je niet: 51% is huiseigenaar en gaat dit een goede maatregel vinden. Iets met democratie of zo..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |