Altijd, is dus een constante factor.quote:
Een mens kan maar een bepaalde hoeveelheid stress hebben. Als er constant heel veel stress is wordt dat op een bepaald moment te veel. Dit zou heel goed toch de aanleiding kunnen zijn geweest voor het terugkeren van de paniekaanvallen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:28 schreef static het volgende:
[..]
Altijd, is dus een constante factor.
Klinkt als een reactie van je onderbewustzijn.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:09 schreef static het volgende:
Jaren geleden had ik last van paniakaanvallen en agorafobie. Heb ik toen medicijnen voor gekregen, ging prima.
De laatste weken komt het weer terug, paniekaanvallen op straat, trillende knieen en onbewust of bewust bepaalde straten e.d. vermijden. Hoe komt dat? Het ging altijd prima?
Stress en daardoor foute ademhaling?quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:09 schreef static het volgende:
Jaren geleden had ik last van paniakaanvallen en agorafobie. Heb ik toen medicijnen voor gekregen, ging prima.
De laatste weken komt het weer terug, paniekaanvallen op straat, trillende knieen en onbewust of bewust bepaalde straten e.d. vermijden. Hoe komt dat? Het ging altijd prima?
Vier maand? das veel te lang!quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:27 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Van nabij ken ik iemand die uiteindelijk de straat niet meer op durfde. Het hele medische circuit doorlopen maar niets hielp. Uiteindelijk kwam ze bij een ademhalingstherapeute en binnen vier maanden was het probleem helemaal over. Goed ademhalen neemt naar verluidt ontzettend veel klachten weg.
quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:30 schreef korteweg het volgende:
[..]
Vier maand? das veel te lang!
Dat kan ook in 10 minuten.....
Zal ik dan jou verhaaltje als niet gelezen beschouwen?quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:33 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]Ja kan......maar dat is wel lullig voor static
In jouw geval, "Beschouw het maar als niet gelezen"quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:35 schreef korteweg het volgende:
[..]
Zal ik dan jou verhaaltje als niet gelezen beschouwen?![]()
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:37 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
In jouw geval, "Beschouw het maar als niet gelezen"![]()
Static kan er daarentegen en misschien wel wat voordeel uit halen
quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:43 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Vertel het static, die heeft klachten![]()
Meditatie.quote:Op zondag 20 september 2009 17:59 schreef static het volgende:
Het was er ineens. Als ik thuiskom van mijn werk loop ik altijd een rondje (er is altijd wel wat te zien hier in Hong Kong) en het schoot er opeens in. Toen kreeg ik het ook weer op de snelweg (waar het allemaal ooit mee begonnen is, aanvallen tijdens het autorijden) wat erg vreemd is omdat ik het alleen had als ik reed en niet naast iemand zat.
Wat voor ademhalingsoefeningen zijn er?
Zo zie ik het ook. Hele heftige emoties die je verdrongen hebt. Ik weet er zelf ook het nodige van door ervaring.quote:Op woensdag 23 september 2009 18:58 schreef Doe_maar_gewoon het volgende:
Ik kan er ( jammer genoeg) over meepraten.
de reden dat zulke dingen terug kunnen komen, is misschien doordat je dingen verdrongen hebt, of niet helemaal verwerkt
Als je er geen baat bij hebt, dan heeft het idd. niet zoveel zin. Maar er zijn meer wegen naar Rome. Iemand noemde al haptonomie: een hele andere insteek dan praten. Je lichaam praat namelijk ook.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:43 schreef Bombshell het volgende:
Hoe gaan jullie hier mee om als het wel beter gaat maar je het nog niet los kan laten helemaal?Ik zie het ook niet echt zitten om meer naar de psycholoog te gaan.. Kost veel tijd en ben dr mee gestopt omdat ik de herhaling viel met wat er besproken werd.
Hoe kom je erbij?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:08 schreef PiRANiA het volgende:
Ik gok dat TS niet meer gaat reageren. Voglens mij is hij gebanned
dat kan zeker, mensen hebben altijd een redelijk normaal patroon van bijvoorbeeld noradrenaline (fright - flight), dat zich een beetje als een golfbeweging door de dag beweegt, komt het noratrenaline boven een bepaalde treshold dan kan er een soort overshoot plaatsvinden (soort hypercorrectie) waardoor er een panic attack onstaat, dit kan zeer wel biologisch van aard zijn, maar hoeft natuurlijk niet.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:57 schreef capricia het volgende:
Mooi topic.
Bij mij zijn de paniekaanvallen een jaar na het stoppen van de medicatie weer beginnen.
Mijn ha denkt dathet in zekere zin ook erfelijk kan zijn.
Herkenbaar.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:58 schreef tomtomkortom het volgende:
Ik heb ook last van paniekaanvallen. De oorsprong is voor mezelf - denk ik - wel bekend. Echter schijnt de oplossing niet alleen te liggen in het trainen van een goede ademhaling, maar ook in het anders leren denken.
In mijn geval: ik ben bang voor een eventuele paniekaanval en de gevolgen. Bang om mijn bewustzijn te verliezen in het openbaar, maar ook bang voor datgene wat je voelt, hoort en ziet als het ware tijdens een paniekaanval.
In de rij bij de kassa voel ik me bijvoorbeeld vaak alsof ik onvoldoende gegeten heb, een gevoel alsof ik een lage bloedsuikerspiegel heb. Een gevoel alsof je elk moment om kan vallen. Maar ook het gevoel dat ik er niet helemaal bij ben. Derealisatie.
Ik denk ook dat het erfelijk is.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:57 schreef capricia het volgende:
Mooi topic.
Bij mij zijn de paniekaanvallen een jaar na het stoppen van de medicatie weer beginnen.
Mijn ha denkt dathet in zekere zin ook erfelijk kan zijn.
Ik weet wel zeker dat het bij mij in de familie zit en dat het erfelijk is.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:20 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het erfelijk is.
Wel stom toevallig dat mijn oma nooit de straat opging, en ik een tante heb die ook zwaar psychisch in de shit zit..
Gelukkig is het bij mij nooit zó ver gekomen, mede dankzij huidige kennis bij doktoren + een flinke dosis doorzettingsvermogen.
Ik heb het zo;n beetje bij elke arts/fysio. psych waar ik geweest ben gevraagd, en zij zeggen dat het niet zo is. Geloof ze nietVoor zover ik het zie zit de aanleg heus in de familie. De mate waarin kun je wel wat aan doen.
Gaat gelukkig goed met me trouwens al een hele tijd
Maar stoppen met medicatie ben ik wel angstig voor. Ben zo blij dat ik weer 90 % goed functioneer.
dit dus.quote:Op donderdag 24 september 2009 08:28 schreef Re het volgende:
[..]
dat kan zeker, mensen hebben altijd een redelijk normaal patroon van bijvoorbeeld noradrenaline (fright - flight), dat zich een beetje als een golfbeweging door de dag beweegt, komt het noratrenaline boven een bepaalde treshold dan kan er een soort overshoot plaatsvinden (soort hypercorrectie) waardoor er een panic attack onstaat, dit kan zeer wel biologisch van aard zijn, maar hoeft natuurlijk niet.
Panic attacks zijn denk ik niets minder dan een verkeerde corrigerende response in de hersenen
als je heftig genoeg hyperventleert zou dat best kunnen ja...maar met een beetje ademhalngstrainng zou je dat wel op kunnen lossenquote:Op vrijdag 25 september 2009 18:44 schreef tomtomkortom het volgende:
Mijn angst is - denk ik - 'ten onder gaan'. Controle verliezen. Kun je van een paniekaanval 'out' gaan, dus je bewustzijn verliezen? Dat gevoel heb ik altijd als ik een paniekaanval heb.
ik neem aan dat jij nooit een paniekaanval hebt gehad...quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:29 schreef m-niki het volgende:
[..]
dit dus.
Als dát het is, en je bent eens kritisch naar je eigen reacties (paniekaanval, angst), hoe serieus moet je zoiets dan nemen? Hoe bang moet je ervoor zijn?
Zolang je oefeningen doet om rustig te worden, op zoek gaat in jezelf naar de oorzaak, lange lange therapiesessies neemt, medicijnen slikt om rustig te blijven neem je die reacties ontzettend serieus. En mogen ze er dus niet zijn.
Als je iets heel serieus neemt en als iets er niet mag zijn, doe je je best om het te voorkomen (want je denkt dat het een boodschap is voor de toekomst: Dit! Mag! Nooit! Meer! Gebeuren! alleen dat al, maakt het erger trouwens) terwijl je er dus helemaal geen invloed of controle over hebt. Je vecht dus uit alle macht tegen iets wat je gelabeld hebt als 'ERG!!!!!!' en het werkt niet eens (het wordt vooral erger eigenlijk... je hele leven wordt een grote angst om geen angst te hebben).
Wat nu??!!! Wat dan??!!! Zorg dat je een cursus doet zoals eerder hier werd omschreven waarin je leert te accepteren dat het leven soms nare cadeautjes voor je heeft, maar dat dit losstaat van het leven zelf. (voluit leven bv.). Ik geef zelf ook cursussen, maar mag geen reclame maken![]()
Je leert gevoelens en gedachten te laten komen en gaan, zonder dat je daar iets voor hoeft te gaan doen. Je hoofd is een vreemd iets dat soms (zoals Re het zo mooi omschrijft) zonder reden op tilt slaat. So be it dan. Dan heb je een paniekaanval gehad. En dus??? Dus niets.
je vraagt om een oplossing...quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:49 schreef mandatory het volgende:
Veel gelul maar weinig oplossingen.
Jammer, deze reactiequote:Op zaterdag 26 september 2009 18:49 schreef mandatory het volgende:
dat is wel weinig info staticquote:Op zaterdag 19 september 2009 19:09 schreef static het volgende:
Veelal ligt de oplossing binnen handbereik : bij jezelf.quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:49 schreef mandatory het volgende:
Waarschijnlijk wel als je zo'n ding naar binnen gooit om een uur of 03.00 als je 4 uur later weer helder en scherp moet presteren. (Geen idee of je dat doet overigens.)quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:00 schreef static het volgende:
Ik kegel wel regelmatig een Zopiclon naar binnen om te slapen, kan dat er iets mee te maken hebben?
Waarom zien we daar hier zo weinig van terugquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:59 schreef static het volgende:
Depressie? Ik ben de vleesgeworden vrolijkheid irl.
In R&P?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Waarom zien we daar hier zo weinig van terug
Bron: Farmacotherapeutisch Kompas; Zopiclon, achtergrondinformatie.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:00 schreef static het volgende:
Ik kegel wel regelmatig een Zopiclon naar binnen om te slapen, kan dat er iets mee te maken hebben?
Dat type medicijn red je niet, het onderdrukt enkel de symptomen en je functioneren wordt er afhankelijk van. De oorzaak ligt ergens anders en daar zou je eigenlijk een oplossing voor moeten vinden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 03:27 schreef scanman1 het volgende:
Oxazepam heeft mij gered trouwens. Helaas wordt dat opeens niet meer vergoed.
Ja, wel dus. Ik weet donders goed dat er niets aan de hand is en dat het allemaal psychisch is. Dat is het 'probleem'. Therapie gaat daarom niet helpen omdat die vooral gericht is op je te laten realiseren dat er niets aan de hand is en dat je het allemaal inbeeldt. Helaas kun je, als zo'n paniekaanval bijna begint, blijkbaar nog maar heel beperkt logisch nadenken. En zodra je midden in een paniekaanval zit is logisch nadenken helemaal van de baan. Ik heb al cognitieve therapie gedaan, maar daar hoorde ik alleen maar dingen die ik zelf ook wel wist. Het hielp dus allemaal niet. Oxazepam was een uitkomst. Ik heb nu al een maand geen paniekaanval meer gehad en heb nu in de gaten dat ik zo langzamerhand kan minderen met oxazepam en ben dat ook aan het doen. Wel zal ik vele jaren een doosje oxazepam achter de hand willen hebben voor het geval dat.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 03:51 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Dat type medicijn red je niet, het onderdrukt enkel de symptomen en je functioneren wordt er afhankelijk van. De oorzaak ligt ergens anders en daar zou je eigenlijk een oplossing voor moeten vinden.
Wat ik mij afvraag, als je nu tientallen keren dacht dat je dood ging en je bent nog steeds in leven. Ben je dan niet zo rationeel dat je die koppeling met die voorgaande keren kunt leggen en denken "Ik denk dat ik dood ga, maar ik ga lekker toch niet!"
Ja, dat dacht ik ook altijd als ik er weer 1 had gehad. Snel weg hier!quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:53 schreef Manono het volgende:
btw er is 1 remedie die bij mij overal tegen helpt en dat is hardlopen
Dan heb ik dus vreemde PA's want bij mij gaat het vele uren door. De laatste keer dus zelfs dagen. In golven welliswaar, maar het ging maar door. En dat is voor mij enorm zwaar om te moeten doorstaan. Je krijgt de meeste vreemde ideeën. Dan helpt oxazepam bij mij dus perfect. Een wondermiddel. Net als een goede pijnstiller als je heel veel pijn hebt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:03 schreef TheVotary het volgende:
Omdat ze in principe alleen werken als je ze preventief gaat nemen de hele dag door. Immers hoe lang duurt een paniekaanval vaak? Een kwartier, hooguit een half uur. Als je ze dus pas inneemt bij het begin van de aanval beginnen ze pas te werken als je piek van paniek al lang en breed voorbij is.
Binnen is het bij iedereen donker.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:59 schreef static het volgende:
Depressie? Ik ben de vleesgeworden vrolijkheid irl.
Ik zie bij de supermarkt ook heel soms mensen die trillen en rood worden... Dan vraag ik me altijd af of ze een kater hebben of dat ze agorafobie hebben..quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:19 schreef tomtomkortom het volgende:
Misschien nog een tip: http://www.agorafobie.be/welkomvideo.php
Wat had in zo'n situatie een oxazepammetje goed geholpen. jammer dat je je dingen moet ontzeggen omdat je geen medicijnen wilt of kunt gebruiken. Medicijnen is misschien voor velen niet de oplossing, maar tijdelijk maakt het je leven een stukken prettiger.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:00 schreef static het volgende:
Het was vanavond wel heel erg raak, was onderweg naar een feestje buiten HK (NT), we gingen met de taxi door een aantal tunnels & over bruggen, ging redelijk tot zeer goed, tot we op een wel heel hoge brug reden en de paniek toesloeg. Vreemd, geen stress, zin in het feestje, maar paniek alom.
Heb de chauffeur gevraagd om terug te keren naar huis.
nou, als je derealisatie hebt moet je toch wel even betere hulp gaan zoeken. als je er last van hebt tenminstequote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:43 schreef tomtomkortom het volgende:
Hebben jullie ook last van momenten waarop je denkt "ben ik hier wel?", soort van realisatie momenten. En een klein angstig gevoel krijgen als je voor je uit denkt. Bijv. in een zwembad: straks ben ik daar of een nerveus gevoel als je ergens naar toe moet.
Het stomme van deze klachten: het slaat nergens op. Er zal niets gebeuren. Maar toch dat stomme gevoel.
Helamaal eens!quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:37 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Wat had in zo'n situatie een oxazepammetje goed geholpen. jammer dat je je dingen moet ontzeggen omdat je geen medicijnen wilt of kunt gebruiken. Medicijnen is misschien voor velen niet de oplossing, maar tijdelijk maakt het je leven een stukken prettiger.
Tuurlijk slaat het nergens op. En tuurlijk gaat het vanzelf ooit weer eens weg. Maar wat ik op zo'n moment voel is wel echt voor mij. Het is mijn realiteit. Ik leef de rest van mijn leven met mijzelf. Niet met mijn werk, en eigenlijk ook niet met mijn partner (ook al hoop ik van wel!).quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:43 schreef tomtomkortom het volgende:
Hebben jullie ook last van momenten waarop je denkt "ben ik hier wel?", soort van realisatie momenten. En een klein angstig gevoel krijgen als je voor je uit denkt. Bijv. in een zwembad: straks ben ik daar of een nerveus gevoel als je ergens naar toe moet.
Het stomme van deze klachten: het slaat nergens op. Er zal niets gebeuren. Maar toch dat stomme gevoel.
Je was dus vooraf niet gespannen?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:00 schreef static het volgende:
Het was vanavond wel heel erg raak, was onderweg naar een feestje buiten HK (NT), we gingen met de taxi door een aantal tunnels & over bruggen, ging redelijk tot zeer goed, tot we op een wel heel hoge brug reden en de paniek toesloeg. Vreemd, geen stress, zin in het feestje, maar paniek alom.
Heb de chauffeur gevraagd om terug te keren naar huis.
Dat klopt ook wel. Eens zou een ieder in dit forum zijn klachten bovenop komen. Maar de frustratie zul je vast herkennen. Gezien het een tegenstrijdigheid is in je eigen lichaam. Je wilt van de klachten af, begrijpt ze niet omdat ze totaal nergens op slaan, maar tegelijkertijd veroorzaken je hersenen deze klachten opnieuw zelf. Daarbij begrijpt niet iedereen in mijn kring mijn klachten. Dat is soms frustrerend.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk slaat het nergens op. En tuurlijk gaat het vanzelf ooit weer eens weg. Maar wat ik op zo'n moment voel is wel echt voor mij. Het is mijn realiteit. Ik leef de rest van mijn leven met mijzelf. Niet met mijn werk, en eigenlijk ook niet met mijn partner (ook al hoop ik van wel!).
Heb je al eens met een professional hierover gesproken?
Je had niet toevallig koffie gedronken van tevoren? Of cola?quote:Op zondag 20 september 2009 17:59 schreef static het volgende:
Het was er ineens. Als ik thuiskom van mijn werk loop ik altijd een rondje (er is altijd wel wat te zien hier in Hong Kong) en het schoot er opeens in. Toen kreeg ik het ook weer op de snelweg (waar het allemaal ooit mee begonnen is, aanvallen tijdens het autorijden) wat erg vreemd is omdat ik het alleen had als ik reed en niet naast iemand zat.
Wat voor ademhalingsoefeningen zijn er?
quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:59 schreef zhe-devilll het volgende:
of het zijn chemtrails wie weet?
Cafeine is funest inderdaad.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:59 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Je had niet toevallig koffie gedronken van tevoren? Of cola?
Geloof je het zelf wel?quote:Op maandag 2 november 2009 18:33 schreef tomtomkortom het volgende:
Grappig moment vanmiddag even. Ik zat bij de psychologe en ze zag de krassen op mijn arm (stuk of 9) en vroeg me op een hele enge manier of ik aan zelfverminking had gedaan. Toen moest ik uitleggen dat het konijn zijn poten in mijn arm had gezet, een hele moeilijke taak was dat. Ik denk dat ze het nog steeds niet geloofd.
Ja uiteraard, omdat ik weet wat er is gebeurd. Kijk, ik kan mij voorstellen dat het er verdacht uitziet. Toen ik in de wachtkamer zat dacht ik "die gaat het vast vragen". En terecht natuurlijk! Ik weet niet hoe vaak zelfverminking voorkomt, maar het komt voor en logisch dat ze het vraagt. Ik werd er zelf misselijk van en klapte dicht, maar kon het uiteraard wel uitleggen. Moet ik er bij zeggen dat ik slecht tegen beelden (maar ook verhalen) over operaties, wonden of ongelukken kan.quote:
Lijkt mij toch dat je een beetje aandacht wilde, anders had je wel iets met lange mouwen aangetrokken.quote:Op maandag 2 november 2009 18:58 schreef tomtomkortom het volgende:
Ja uiteraard, omdat ik weet wat er is gebeurd. Kijk, ik kan mij voorstellen dat het er verdacht uitziet. Toen ik in de wachtkamer zat dacht ik "die gaat het vast vragen". En terecht natuurlijk! Ik weet niet hoe vaak zelfverminking voorkomt, maar het komt voor en logisch dat ze het vraagt. Ik werd er zelf misselijk van en klapte dicht, maar kon het uiteraard wel uitleggen. Moet ik er bij zeggen dat ik slecht tegen beelden (maar ook verhalen) over operaties, wonden of ongelukken kan.
Wat is dit nou weer voor een vooroordeel. Ik stroop mijn mouwen altijd op, het is een gewoonte.quote:Op maandag 2 november 2009 19:07 schreef APK het volgende:
[..]
Lijkt mij toch dat je een beetje aandacht wilde, anders had je wel iets met lange mouwen aangetrokken.
Ja ok maar als je er al bang voor was dat ze erover zou beginnen, dan is het wel een beetje raar dat je je mouwen niet even normaal doet dan.quote:Op maandag 2 november 2009 19:08 schreef tomtomkortom het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een vooroordeel. Ik stroop mijn mouwen altijd op, het is een gewoonte.
Ik was er niet bang voor. Ik dacht enkel even "die zal wel denken", meer niet. Sterker: ik heb niets te verbergen, ik wil gewoon van mijn agorafobie af. Ik stroop mijn mouwen altijd op en als ik thuis of op mijn werk ben loop ik vrijwel altijd in een t-shirt rond.quote:Op maandag 2 november 2009 19:19 schreef Intuit het volgende:
[..]
Ja ok maar als je er al bang voor was dat ze erover zou beginnen, dan is het wel een beetje raar dat je je mouwen niet even normaal doet dan.
meditatie is helemaal niet verstandig als je niet stabiel bent....quote:Op maandag 2 november 2009 19:35 schreef EggsTC het volgende:
Als je een goede techniek wil, begin dan met meditatie en kom je angsten onder ogen daarmee.
Ja, alsof meditatie tegen alle angst- en paniekstoornissen helpt...quote:Op maandag 2 november 2009 21:07 schreef Angst het volgende:
[..]
meditatie is helemaal niet verstandig als je niet stabiel bent....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |