abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72723738
LEEUWARDEN (Stadsfries: Liwwadden; Fries: Ljouwert) is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Friesland en ook de hoofdplaats van de gelijknamige gemeente Leeuwarden. Op 1 april 2007 telde de gemeente 92.347 inwoners en bijna 55.000 arbeidsplaatsen. Leeuwarden is één van de Friese elf steden en voert als gemeenteslogan 'Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden!'.

Wiki's met meer informatie [NL] [FRY] [EN]

Een aantal bezienswaardigheden in Leeuwarden:

Bepalend voor de Leeuwarder skyline, de Achmea- en Averotorens.

De skyline en de oude stadsburcht/voormalige huis van bewaring bij nacht.

De Frieslandhallen, tegenwoordig het WTC Expo Center met modern hotel (nog niet te zien op deze foto).

De Oldehove met op de voorgrond de Vrouwenpoortsbrug.

Het fraaie treinstation.

Schavemek in de ochtend.

De vele bootjes in de zomer. (c) Hindrik

Meer foto's zijn o.a. hier op Flickr te vinden.

Vorige topics:
Leeuwarden-topic. Stad van de Leeuwen.
Leeuwarden! 2
Liwadden aka Ljouwert aka Liewt aka Lienward aka Leeuwarden
Leeuwarden/Ljouwert deel 4 - waar de mooie paal verdwenen is
Leeuwarden/Ljouwert/Liwwadden #5 - waar het kermis is
Leeuwarden/Liwwadden/Ljouwert Deel #6 Zonder OP..
Leeuwarden/Liwwadden/Ljouwert Deel #7 - weer met OP
Leeuwarden/Liwwadden/Ljouwert Deel #8 - komkommertijd
Leeuwarden/ Liwwadden/ Ljouwert Deel #9 - met nieuwe zebra´s
[Liwadden deel 16] Wust relle? Must nul-achtenvieftig belle!

De OP is hier te vinden.
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_72723785
tvp!
pi_72723790
En voor de mensen die zich afvragen waar de topictitel nu weer op slaat: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5116481.ece

Zodra de dorpen ten noorden van Grou toegevoegd worden aan Leeuwarden zit men eindelijk na 15 (oid) jaar op de gewenste 100.000+ inwoners waarmee de gemeente meer geld krijgt vanuit Den Haag.
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2009 @ 10:39:17 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72723835
Het zal wel gebeuren ja dat mijn moeder in een andere gemeente komt te wonen. Blunderhim is zo ongeveer failliet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 14 september 2009 @ 10:40:31 #5
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72723862
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_72723929
Toch maar weer een tvp.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_72723956
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:39 schreef Peterselieman het volgende:
Het zal wel gebeuren ja dat mijn moeder in een andere gemeente komt te wonen. Blunderhim is zo ongeveer failliet.
Er zullen de komende jaren wel meer zeer kleine gemeenten volgen, maar denk je dat het geen vooruitgang vormt voor je voormalige dorp (Wartena toch?) gezien dat praktisch tegen Leeuwarden aan ligt?
pi_72724011
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:44 schreef DevilsWhore het volgende:
Toch maar weer een tvp.
  maandag 14 september 2009 @ 10:54:28 #9
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_72724158
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:45 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Er zullen de komende jaren wel meer zeer kleine gemeenten volgen, maar denk je dat het geen vooruitgang vormt voor je voormalige dorp (Wartena toch?) gezien dat praktisch tegen Leeuwarden aan ligt?
Goutum misschien.

Maar voor Wartena wordt opgeslokt zullen Wirdum, Swichum en Wergea er wel eerder bij zitten.

Overigens: Als Boansterhim deels bij Leeuwarden komt, wat gebeurt er dan met de verfrieste plaatsnamen? Die zullen wel niet teruggedraaid worden, maar een tweeslachtig beleid is ongebruikelijk op gemeentelijk niveau wat betreft (twee)taligheid.
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2009 @ 10:55:05 #10
Maffe Fries
pi_72724176
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:45 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Kom uit een ander dorp

Aan de ene kant zie ik wel de vooruitgang, zeker qua onderhoud, maar aan de andere kant ga je het wel missen dat je niet meer uit een echte plattelandsgemeente komt.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2009 @ 10:56:19 #11
Maffe Fries
pi_72724210
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:54 schreef Ensaf het volgende:

[..]

Goutum misschien.

Maar voor Wartena wordt opgeslokt zullen Wirdum, Swichum er wel eerder bij zitten
Die twee behoren al tot de gemeente Leeuwarden
  maandag 14 september 2009 @ 10:58:03 #12
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72724244
Ben benieuwd, over een week of 4 ben ik weer terug in Leeuwarden (na 2 jaar) wil wel even zien wat er geworden is van het winkelcentrum wat destijds is afgebrand..
  Redactie Frontpage maandag 14 september 2009 @ 11:05:09 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_72724390
Daar was laatst alweer brand. En de bouw schiet niet echt op.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 14 september 2009 @ 11:06:55 #14
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72724428
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:05 schreef Innisdemon het volgende:
Daar was laatst alweer brand. En de bouw schiet niet echt op.
Alweer? Bilgaard heb ik het over hè? Ze zouden toch een heel complex bouwen met ook woningen e.d.?
pi_72724443
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:58 schreef Nijns het volgende:
Ben benieuwd, over een week of 4 ben ik weer terug in Leeuwarden (na 2 jaar) wil wel even zien wat er geworden is van het winkelcentrum wat destijds is afgebrand..
Ze zijn nog druk aan het bouwen hoorde ik van mijn ouders, het totale vernieuwde winkelcentrum is pas eind 2010 klaar als ik het goed heb.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 14 september 2009 @ 11:10:06 #16
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72724500
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:07 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ze zijn nog druk aan het bouwen hoorde ik van mijn ouders, het totale vernieuwde winkelcentrum is pas eind 2010 klaar als ik het goed heb.
Ik heb destijds als buurtbewoner nog zo'n flyer gehad over wat ze ervan wilden gaan maken en ik moet eerlijk zeggen dat het er goed uitzag. Ze hadden die plannen overigens wel snel na de brand al klaar
pi_72724523
Dat 'opslokken' zie ik juist niet snel gebeuren, voor Goutum/Teerns/Hempens was dat logisch gezien de stad niet naar het noorden kan en wil uitbreiden. Ze proberen nu juist met de Zuidlanden het landelijke beeld te handhaven, enige nadeel is dat de huizen er te duur zijn . Natuurlijk vormt de Werpsterhoek onder Leeuwarden straks een grote urbanisatie, maar ik heb daar nog geen hoogbouwplannen van voorbij zien komen dus dat zal waarschijnlijk wel wat meevallen

Wat ga je trouwens missen aan het niet langer uit een plattelandsgemeente komen PSM? Het enige nadeel lijkt mij dat het gemeentehuis niet langer in een dorp zit, maar of dat zo'n ramp is... Dorpen blijven hun sfeer wel houden tot ze volledig opgeslokt worden.
pi_72724560
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:07 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het is nou nog een grote bouwput ja... Ben er laatst even langsgereden om te kijken waar de woktent zit, die schijnt vrij goed te zijn. Om er te komen moet je dus door de halve bouwput heen
  maandag 14 september 2009 @ 11:22:56 #19
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_72724833
En de AH zit er nog in dat noodgebouw.

¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2009 @ 11:27:27 #20
Maffe Fries
pi_72724961
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:11 schreef Paladijn het volgende:
Wat ga je trouwens missen aan het niet langer uit een plattelandsgemeente komen PSM? Het enige nadeel lijkt mij dat het gemeentehuis niet langer in een dorp zit, maar of dat zo'n ramp is... Dorpen blijven hun sfeer wel houden tot ze volledig opgeslokt worden.
De voertaal richting gemeente wordt anders en het is de vraag wat ze doen met het plaatsnamenbeleid. Volledig Fries houden of toch de tweetalige borden weer invoeren. Dat laatste zal protesten op gaan leveren, omdat de plaatsnamen al sinds 1988 Fries zijn.
pi_72725128
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:11 schreef Paladijn het volgende:
Dat 'opslokken' zie ik juist niet snel gebeuren, voor Goutum/Teerns/Hempens was dat logisch gezien de stad niet naar het noorden kan en wil uitbreiden. Ze proberen nu juist met de Zuidlanden het landelijke beeld te handhaven, enige nadeel is dat de huizen er te duur zijn . Natuurlijk vormt de Werpsterhoek onder Leeuwarden straks een grote urbanisatie, maar ik heb daar nog geen hoogbouwplannen van voorbij zien komen dus dat zal waarschijnlijk wel wat meevallen

Ze willen wel een v/d Valk neerzetten op de werpsterhoek, en dat ontwerp zal een 5 a 6 verdiepingen hoog zijn, net zoals v/d Valk Wolvega zegmaar. En de gemeentegrens van Leeuwarden loopt al tot ~500m van Roordahuzum, en Wytgaart valt er ook al onder, dus zouden ze ook het stuk ten oosten van de snelweg nog wel op kunnen nemen, dus onder zuiderburen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 14 september 2009 @ 11:37:01 #22
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_72725221
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:12 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Het is nou nog een grote bouwput ja... Ben er laatst even langsgereden om te kijken waar de woktent zit, die schijnt vrij goed te zijn. Om er te komen moet je dus door de halve bouwput heen
Die tent is goed ja de wokker die wij hadden had nog humor ook :p

Twee week geleden werd de Aldi net verbouwd, die zal vast nog niet klaar zijn. Er wordt 'naast' het winkelstraatje ook nog gebouwd dus het was al een troep. Jammer dat het zo lang moet duren. Ik heb de brand meegemaakt maar ben inmiddels al verhuisd. Toch jammer dat het altijd zo lang moet duren. Vooral na al die bombarie toen dat het zo'n belangrijke plek voor ouderen was en het zo snel mogelijk weer opgebouwd moest worden. Heb ooit nog bij Nieuw Wonen wat plannen kunnen zien die bij hun op kantoor lagen (niet openbaar (A)) maar daar stond ook al in dat het lang ging duren.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  maandag 14 september 2009 @ 11:47:42 #23
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_72725495
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:22 schreef Ensaf het volgende:
En de AH zit er nog in dat noodgebouw.

Nog steeds? Was wel handig toen dat die er snel stond
pi_72725659
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:33 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ze willen wel een v/d Valk neerzetten op de werpsterhoek, en dat ontwerp zal een 5 a 6 verdiepingen hoog zijn, net zoals v/d Valk Wolvega zegmaar. En de gemeentegrens van Leeuwarden loopt al tot ~500m van Roordahuzum, en Wytgaart valt er ook al onder, dus zouden ze ook het stuk ten oosten van de snelweg nog wel op kunnen nemen, dus onder zuiderburen.
Daar ook al? Bij Sneek zijn ze al een v/d Valk aan het bouwen.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_72725696
Ach ja als ze iets willen, gebeurt dat vaak ook. Ik heb zaterdag in het zaailand een maquette gezien van het nieuwe zaailand.....wie wil er nou in zo'n appartement daar wonen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')