Wilders van de kraaien partij.quote:AMSTERDAM - PVV-leider Geert Wilders is van Indische afkomst. Hij heeft zijn haar geblondeerd om dat te verhullen.
© NovumDat schrijft de antropologe Lizzy van Leeuwen in het weekblad De Groene Amsterdammer.
Wilders' grootmoeder van moederskant komt uit een joods-Indische familie met de naam Meijer.
Haar man, Wilders' opa, diende niet als militair in Nederlands-Indië, zoals Wilders zelf heeft verklaard, maar als ambtenaar, blijkt uit archiefstukken.
Geldgebrek
Wilders' grootvader werd tijdens verlof in Nederland in 1934 ontslagen. Wegens geldgebrek konden hij en zijn gezin niet terug naar Indië.
Volgens Van Leeuwen zijn Wilders' standpunten rechtstreeks terug te voeren op zijn familiegeschiedenis.
NSB
Zijn anti-islamitische opstelling en zijn 'extreme patriottisme' deelt Wilders met veel andere politici van Indische afkomst, en ook met de nationaal-socialistische NSB, die in Nederlands-Indië in de jaren dertig heel populair was.
Wilders' geblondeerde haar dient volgens Van Leeuwen om zijn afkomst te verhullen.
"Het is een geniale ingeving van Wilders geweest om zijn donkere haar op te bleken. Dat is blijkbaar alles wat in Nederland nodig is om Indo-af te zijn en als 'de man uit Venlo' de politieke arena te betreden."
Bron nu.nl
quote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
qftquote:Op woensdag 2 september 2009 13:00 schreef Folmer het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Als zijn ideeën maar goed zijn.
De praktijken waartegen zijn ideeën zijn bedoeld zijn nog kwalijker.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
Maar zijn haar is bijna walgelijker dan zijn standpuntenquote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
Daarnaast is het ook statisch zo.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:58 schreef Nembrionic het volgende:
Er wordt gesuggereerd dat je automatische een aanleg hebt tot zijn ideeen als je van Indische afkomst bent.
Helemaal eens. Het feit dat hij vol met slechte ideeen zit is veel belangrijker.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:00 schreef Folmer het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Als zijn ideeën maar goed zijn.
Zijn afkomst werpt een licht op zijn ideeën.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
http://www.groene.nl/comm(...)eft_Indische_wortelsquote:Geert Wilders stamt van moederskant af van een Nederlands-Indisch voorgeslacht, zo blijkt uit genealogisch onderzoek. Volgens dr. Lizzy van Leeuwen, specialist in Nederlands postkoloniale geschiedenis, heeft Wilders’ Indische familiegeschiedenis grote invloed op zijn politieke ideologie. ‘Meer dan wat ook is Wilders te plaatsen als een pur sang postkoloniale revanchist, geobsedeerd als hij is door het terugdraaien van naoorlogse geopolitieke demografische veranderingen en het rechtzetten van historische fouten.’
Van Leeuwen vond in het Nationaal Archief het dossier van Johan Ording, de grootvader van Wilders. Ording was adjunct-directeur financieel toezicht in Oost-Java, waar hij trouwde met Johanna Meijer, afkomstig uit een bekende joods-Indische familie. In 1934 werd hij ontslagen wegens ‘ernstig wangedrag’ en werd zijn terugkeer naar Nederlands-Indië – hij was op verlof in Nederland – niet vergoed. Ook kreeg hij geen pensioen, waardoor het gezin in grote financiële moeilijkheden kwam. Het kan niet anders, aldus Van Leeuwen, of deze wrange gebeurtenissen hebben diepe sporen achtergelaten in de familie.
Over de familieachtergrond van Geert Wilders is weinig bekend, niet in de laatste plaats omdat hij daar zelf terughoudend over is en soms zelfs de feiten verdraait. Lizzy van Leeuwen betoogt deze week in De Groene Amsterdammer dat Wilders’ politieke grondslag deels is gelegen in zijn Indische achtergrond. ‘Het haar van Wilders is een politiek symptoom dat ten onrechte niet serieus wordt genomen.’
Lizzy van Leeuwen schreef onder meer Ons Indisch erfgoed: Zestig jaar strijd om cultuur en identiteit (Bert Bakker 2008), waarin zij aantoonde dat identiteitsvervreemding en gevoelens van displacedness niet ongebruikelijk zijn binnen de Indische gemeenschap. Ze gaan, volgens haar, ook voor Wilders op. Ook constateert zij ‘dat Wilders op veel punten bijval vindt in de eerste generatie Indische Nederlanders – van totok- (blank) maar vooral van Indo- (gemengde) kant.’
100%??quote:Op woensdag 2 september 2009 13:03 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Daarnaast is het ook statisch zo.
En dat laatste is nu juist het probleem.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:00 schreef Folmer het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Als zijn ideeën maar goed zijn.
Oh, het zal zeker in de familie een gevoel van woede jegens de gevestigde orde hebben achtergelaten wegens het grote onrecht dat hen is aangedaan.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zijn afkomst werpt een licht op zijn ideeën.
Nee, maar de suggestie wordt gewekt dat Wilders binnen deze groep zou kunnen vallen.quote:
Klopt, en dat maakt het wetenschappelijk wel interessant. Politiek gezien doet dit er natuurlijk niets toe.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zijn afkomst werpt een licht op zijn ideeën.
Nou, geniaal.quote:Het is een geniale ingeving van Wilders geweest om zijn donkere haar op te bleken.
Dat ook. Erg laag.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:22 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Zijn afkomst was trouwens ook al jaren bekend. Wat moeten we hiermee? Zeker wat betreft die hufterige NSB-insinuaties. Alsof Van Leeuwen wel exact dezelfde ideeën en principes aanhangt als haar (over)grootvader!
Ok, inhoudelijk gezien dan :quote:Op woensdag 2 september 2009 13:24 schreef Merkie het volgende:
Mensen die Hitler- en NSB-vergelijkingen nodig hebben om hun mening over Wilders en zijn partij te geven. Vind dat zo jammer altijd
. Ga eens inhoudelijk de discussie aan.
Het is juist wel interessant hoe hij tot deze ideeën gekomen is en waarom hij dit verzwijgt en er over liegt.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:26 schreef Pool het volgende:
Politiek niet boeiend inderdaad. Het gaat erom dat Wilders' ideeën slecht zijn, niet om hoe dat zo gekomen is. Dus zijn afkomst doet er niet toe.
Ik moest wel lachen om 'kraaienpartij' trouwens.![]()
Doet hij dat? Een beetje dom dan.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ok, inhoudelijk gezien dan :
Wilders wil zo min mogelijk gezien worden als een nazi-achtig extreemrechtspartij - geheel begrijpelijk ook, zoiets kan je enorm schaden, denk aan Fortuyn - . Maar raadpleegt zelf wel Hitler en Nazivergelijkingen om zijn punten te 'onderbouwen'. In a way lokt hij het zelf uit.
Hiero en 4 miljard andere interviews.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:30 schreef Merkie het volgende:
[..]
Doet hij dat? Een beetje dom dan.
hahaha inderdaadquote:Op woensdag 2 september 2009 12:43 schreef Megumi het volgende:
[/qoute]
knip
[quote]
Wilders van de kraaien partij.
Wilders is een conservatieve man die prat gaat op de waarheden van oude overleveringen en tradities, iemand die ook waarde hecht aan het gezin. In zijn geval zeggen de denkbeelden, etiquettes en fatsoensnormen van zijn vader en overgrootvader (de bazen in huis) meer dan als bij een progressief persoon. Die maakt daar minder een issue van.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:22 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Nou, geniaal.
De uitgroei was nog nooit iemand opgevallen.
Zijn afkomst was trouwens ook al jaren bekend. Wat moeten we hiermee? Zeker wat betreft die hufterige NSB-insinuaties. Alsof Van Leeuwen wel exact dezelfde ideeën en principes aanhangt als haar (over)grootvader!
Die twee anderen hebben donkerder haar, zijn dat Arabieren?quote:
Mijn opa was een aardsconservatief, mijn vader is het en ik ben het ook. Conservatiever in een aantal opzichten dan de heer Wilders zelfs.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wilders is een conservatieve man die prat gaat op de waarheden van oude overleveringen en tradities, iemand die ook waarde hecht aan het gezin. In zijn geval zeggen de denkbeelden, etiquettes en fatsoensnormen van zijn vader en overgrootvader (de bazen in huis) meer dan als bij een progressief persoon. Die maakt daar minder een issue van.
Hij heeft een te bolle kop voor zo'n strak boordje. Ik ben niet zo'n photoshopper maar zou dit hem niet veel beter staan?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Staat hem nog best goed, zo'n uniform.
Het maakt hem ook meteen een allochtoon die afkomstig is van een van de grotere moslimlanden.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat was toch vroeger van NL? Met enig recht kan hij zeggen dat hij van Nederlandse komaf is.. Maar als ie zijn haar om die reden verft, dan is dat belachelijk..
quote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
Je moet in je profiel even de sarcasmedetector aanvinken.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:24 schreef Merkie het volgende:
Mensen die Hitler- en NSB-vergelijkingen nodig hebben om hun mening over Wilders en zijn partij te geven. Vind dat zo jammer altijd, je kunt iedereen van wie je geen hoge pet op hebt met wel met Hitler vergelijken, maar ik vind het nergens op slaan.
[..]
Dat ook. Erg laag.
Vertel?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:36 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Mijn opa was een aardsconservatief, mijn vader is het en ik ben het ook. Conservatiever in een aantal opzichten dan de heer Wilders zelfs.
Guess what: mijn vader en ik botsen heel vaak omdat mijn conservatisme de zijne niet (altijd) is.
Precies mijn punt: de suggestie wordt gewekt.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:13 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee, maar de suggestie wordt gewekt dat Wilders binnen deze groep zou kunnen vallen.
Vast wel, maar ik vormde in de loop der jaren wel een conservatisme dat niet strookt met de ideeën van mijn opvoeding.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vertel?
Het heeft dus wel gewoon invloed op jou gehad.
Fout?quote:Een fout iemand die het aan een nieuwe foute generatie overdraagt.
Om over je over-over-heel ver-over grootmoeder maar niet te beginnen, Die ken ik, die begon als een parasiet van je verre opa dus da's vette inteelt.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:41 schreef Matteüs het volgende:
Mijn over-over-heel ver-over grootvader was Adam. Hij leefde in een soort park en zijn nakomelingen, mijn familie, drongen tot over de hele aarde door en verzonnen her en der de meest gekke verhalen.
Ik kan maar beter niet de politiek in gaan. Voor je het weet gebruikt iemand het tegen me.
Volgens Wilders ben je automatisch crimineel en/of terrorist als je moslim bent. Dus blijkbaar gaat het zo ook voor hem op.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:58 schreef Nembrionic het volgende:
Er wordt gesuggereerd dat je automatische een aanleg hebt tot zijn ideeen als je van Indische afkomst bent. Dat zit dan in je cultuur/familiegeschiedenis. Ja hoor
Hij is tegen moslims, is dat beter dan tegen buitenlanders zijn?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:44 schreef TC03 het volgende:
Waarom lijkt het erop dat mensen denken dat Wilders tegen buitenlanders is?Is volgens mij totaal niet zo. Zijn vrouw is ook Hongaars, bijvoorbeeld.
Leg dat eens uit.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:45 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Vast wel, maar ik vormde in de loop der jaren wel een conservatisme dat niet strookt met de ideeën van mijn opvoeding.
Pleiten voor het verplicht steriliseren van Afrika met gasmethodes is inderdaad fout. Zeker als je niet weet wat het werkelijke probleem is.quote:[..]
Fout?
Waarom zou conservatief fouter zijn dan progressief?
Tegen alle moslims of alleen de extreme?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij is tegen moslims, is dat beter dan tegen buitenlanders zijn?
Alle.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:49 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Tegen alle moslims of alleen de extreme?
In relatie tot de huidige situatie is dit een progressief idee.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:48 schreef Klopkoek het volgende:
Pleiten voor het verplicht steriliseren van Afrika met gasmethodes is inderdaad fout.
Dat is overbevolking.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Pleiten voor het verplicht steriliseren van Afrika met gasmethodes is inderdaad fout. Zeker als je niet weet wat het werkelijke probleem is.
Allereerst kun je vraatekens zetten bij je conclusie, die is wel heel erg kort door de bocht (om begrijpelijke redenen overigens). Verder lijkt het me van wel, je kunt bijvoorbeeld ook tegen het stalinisme zijn en toch graag naar rusland op vakantie gaan.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
Hij is tegen moslims, is dat beter dan tegen buitenlanders zijn?
quote:
Mijn conclusie is heel simpel af te leiden uit zijn uitspraken hoor. Verder is zijn prietpraat over specifiek de ideologie allang doorgeschoven naar de persoon. De moslim.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:53 schreef buachaille het volgende:
[..]
Allereerst kun je vraatekens zetten bij je conclusie, die is wel heel erg kort door de bocht (om begrijpelijke redenen overigens). Verder lijkt het me van wel, je kunt bijvoorbeeld ook tegen het stalinisme zijn en toch graag naar rusland op vakantie gaan.
Oh wat moeilijk. Enerzijds moeten vrouwen meer kinderen krijgen zodat de vrouw thuis blijft en we het moslimaandeel weer terugdringen (komen er ook nog Nurenberger rassenwetten?), anderzijds wordt daardoor het drukke Nederland nog drukker.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Vrouwen moesten toch juist meer kinderen krijgen?
Zo'n plaatje zegt niets zonder onderbouwing en context.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Echt overbevolkt ja.
K-zak die je bent.
Het probleem is de voedselverdeling op de aardbol.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:51 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In relatie tot de huidige situatie is dit een progressief idee.
Omdat ze de feiten zo goed checken voordat ze iets roepen.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:32 schreef Dragorius het volgende:
Waarom heet dat plaatje "Wilders Smoking" terwijl het een potlood is dat ie in zijn mond houdt btw?
Euhm, het wordt zo een beetje een nutteloze en grijze discussie, maar in principe wel. Hij gaat niet uit van superioriteit van rassen maar van cultuur. Dat is moreel aanvaardbaarder.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij is tegen moslims, is dat beter dan tegen buitenlanders zijn?
Het zegt alles. Europa is dichter bevolkt.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:56 schreef TC03 het volgende:
[..]
Zo'n plaatje zegt niets zonder onderbouwing en context.
Ja, die vrouwen die de juiste traditie voortzetten, namelijk de van het Westen.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Vrouwen moesten toch juist meer kinderen krijgen?
Wie niet werkt zal niet eten hè.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is de voedselverdeling op de aardbol.
Cultuur? Dat speelt een zeer achtergestelde rol, het gaat hier specifiek om religie. Maar jij vindt het dus acceptabel dat mensen van een bepaalde religie geweerd worden. Acceptabeler dan mensen weren op grond van afkomst. (Terwijl afkomst en religie in veel gevallen natuurlijk samen gaan).quote:Op woensdag 2 september 2009 13:58 schreef TC03 het volgende:
[..]
Euhm, het wordt zo een beetje een nutteloze en grijze discussie, maar in principe wel. Hij gaat niet uit van superioriteit van rassen maar van cultuur. Dat is moreel aanvaardbaarder.
Wát?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zegt alles. Europa is dichter bevolkt.
Maar eigenlijk moet ik jou negeren. Ik ben eerdere aanvaringen met deze materialistische, hedonistische Boondock Saints supporter niet vergeten.
De wereldvoedselproblematiek/-politiek is inderdaad conservatief.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is de voedselverdeling op de aardbol.
Je maakt me razend. Omdat het stuitend is, omdat het dom is, omdat het leugens zijn.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:59 schreef Picchia het volgende:
[..]
Wie niet werkt zal niet eten hè.
Ten eerste wil ik zeggen dat religie m.i. een vorm van cultuur is. Ten tweede vind ik dat absoluut niet aanvaardbaar maar wel beter te begrijpen dan mensen weren op basis van huidskleur.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Cultuur? Dat speelt een zeer achtergestelde rol, het gaat hier specifiek omreligie. Maar jij vindt het dus acceptabel dat mensen van een bepaalde religie geweerd worden. Acceptabeler dan mensen weren op grond van afkomst. (Terwijl afkomst en religie in veel gevallen natuurlijk samen gaan).
Ja daarom importeert Europa ook zoveel.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wát?![]()
Europa is dichter bevolkt dan Afrika, maar Europa bestaat niet voor een groot deel uit onleefbare woestijn. Maar het belangrijkste: in Europa is genoeg voedsel te vinden waardoor de definitie van overbevolking totaal anders is dan in Afrika.
Ja, hoe ze eraan komen is minder relevant, maar als ik naar de supermarkt ga is daar genoeg voedsel te vinden. Of dat nou in Rotterdam of Zagreb is. Dat betekent dat wij nog wel wat mensen kunnen hebben hier zonder dat zij dood gaan aan honger of ziekte. In tegenstelling tot Afrika.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja daarom importeert Europa ook zoveel.
Dat is net zoiets als zeggen dat mensen weren op grond van afkomst beter te begrijpen is dan mensen weren op basis van hun huidskleur. Je verandert de verpakking, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:01 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ten eerste wil ik zeggen dat religie m.i. een vorm van cultuur is. Ten tweede vind ik dat absoluut niet aanvaardbaar maar wel beter te begrijpen dan mensen weren op basis van huidskleur.
Maar waar wordt dan gezegd dat hij tegen alle moslims is en ergo dat hij er dus vanaf wil?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Cultuur? Dat speelt een zeer achtergestelde rol, het gaat hier specifiek om religie. Maar jij vindt het dus acceptabel dat mensen van een bepaalde religie geweerd worden. Acceptabeler dan mensen weren op grond van afkomst. (Terwijl afkomst en religie in veel gevallen natuurlijk samen gaan).
Daarnaast gaat het Wilders ook gewoon om de Nederlandse moslim die werkt en zo af en toe de moskee bezoekt, want als het aan hem ligt - een verbod op de Koran en een verbod op de bouw van Moskeeën. Dat raakt evengoed de hardwerkende persoon.
In de meeste Afrikaanse landen is dat even goed het geval. Die hongersnoden komen voor ten tijden van conflict of extreme droogte. Vaak zijn deze ook zeer lokaal van aard.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:03 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ja, hoe ze eraan komen is minder relevant, maar als ik naar de supermarkt ga is daar genoeg voedsel te vinden. Of dat nou in Rotterdam of Zagreb is. Dat betekent dat wij nog wel wat mensen kunnen hebben hier zonder dat zij dood gaan aan honger of ziekte. In tegenstelling tot Afrika.
Niet helemaal. Huidskleur en afkomst zegt niets over de persoon zelf. Religie wel, omdat die persoon zich identificeert met bepaalde basisprincipes van die religie, basisprincipes die Wilders niet acceptabel vindt.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als zeggen dat mensen weren op grond van afkomst beter te begrijpen is dan mensen weren op basis van hun huidskleur. Je verandert de verpakking, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Dus er is geen enkel probleem in Afrika?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In de meeste Afrikaanse landen is dat even goed het geval. Die hongersnoden komen voor ten tijden van conflict of extreme droogte. Vaak zijn deze ook zeer lokaal van aard.
Ik baseer mijn conservatieve levensstijl op de zaken zoals ik die in mijn jeugd beleefd heb en nu beleef. Hoe ik daarop reageer en hoe ik daarover denk.quote:
Maar heeft niets te maken met mijn conservatie f zijn. Helemaal niets!quote:Pleiten voor het verplicht steriliseren van Afrika met gasmethodes is inderdaad fout.
Leg jij die dan uit.quote:Zeker als je niet weet wat het werkelijke probleem is.
quote:Op woensdag 2 september 2009 14:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar waar wordt dan gezegd dat hij tegen alle moslims is en ergo dat hij er dus vanaf wil?
Bovendien is het grappig dat jij een onderscheid maakte tussen "normale moslims en "radicale of foute" moslims. Volgens Wilders is dat onderscheid onzinnig, immers:quote:''We willen genoeg. De grenzen dicht, geen islamieten meer Nederland in, veel moslims Nederland uit, denaturalisatie van islamitische criminelen.''
Maar ook uit uitspraken als deze blijkt een gebrek aan dat onderscheid:quote:“Er is geen gematigde mainstream van voorgangers, imams en geleerden. In Nederland niet, in Europa niet, in het Midden-Oosten niet. Als er al een proces tot matiging op gang komt, duurt het nog zeker duizend jaar.”
Dat mag hij allemaal vinden, maar dat is gewoon gericht tegen alle moslims, niet meer niet minder.quote:"Ik vind wel dat er minder moslims moeten zijn in Nederland.
Ik vind de ideologie van de islam abject, fascistisch en fout."
En de Tunesische mevrouw met de twaalfling dan? Ze heeft nog zo hard haar best gedaan!quote:Op woensdag 2 september 2009 13:58 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ja, die vrouwen die de juiste traditie voortzetten, namelijk de van het Westen.
"We use the term Jewish race merely for reasons of linguistic convenience, for in the real sense of the word, and from a genetic point of view, there is no Jewish race. [...] The Jewish race is above all a community of the spirit. Spiritual race is of a more solid and more durable kind than natural race."quote:Op woensdag 2 september 2009 13:58 schreef TC03 het volgende:
[..]
Euhm, het wordt zo een beetje een nutteloze en grijze discussie, maar in principe wel. Hij gaat niet uit van superioriteit van rassen maar van cultuur. Dat is moreel aanvaardbaarder.
Daarnaast geloof ik niet dat Wilders iets heeft tegen een persoon met goede opleiding en werk die verder niet voor problemen zorgt maar wel af en toe een moskee bezoekt.
Afkomst kan evengoed die basisprincipes ondermijnen, denk aan de principes van Bosjesmannen. Het is gewoon mierenneuken met termen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:05 schreef TC03 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Huidskleur en afkomst zegt niets over de persoon zelf. Religie wel, omdat die persoon zich identificeert met bepaalde basisprincipes van die religie, basisprincipes die Wilders niet acceptabel vindt.
Dat zeg ik niet, de problemen die er zijn in Afrika hebben rechtstreeks te maken met gebrekkig politieke stabiliteit.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:05 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dus er is geen enkel probleem in Afrika?
Het wachten was op de eerste idioot die de joden er weer bij hun pijpenkrullen bij moet slepen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
"We use the term Jewish race merely for reasons of linguistic convenience, for in the real sense of the word, and from a genetic point of view, there is no Jewish race. [...] The Jewish race is above all a community of the spirit. Spiritual race is of a more solid and more durable kind than natural race."
Ik reageer op het morele onderscheid dat een andere poster maakt tussen religie en cultuur. Dit citaat heeft niets met de joden an sich te maken, maar met de vergelijkbaarheid van de redenering.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:13 schreef buachaille het volgende:
[..]
Het wachten was op de eerste idioot die de joden er weer bij hun pijpenkrullen bij moet slepen.
Maar zoals ik het dan lees he (zo langs de zijlijn staand) is het gericht tegen de islam zelf. Niet de moslims an sich. Dat de stroming zelf niet mainstream zou zijn.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat kan je afleiden uit dit soort uitspraken natuurlijk:
[..]
Bovendien is het grappig dat jij een onderscheid maakte tussen "normale moslims en "radicale of foute" moslims. Volgens Wilders is dat onderscheid onzinnig, immers:
[..]
Maar ook uit uitspraken als deze blijkt een gebrek aan dat onderscheid:
[..]
Dat mag hij allemaal vinden, maar dat is gewoon gericht tegen alle moslims, niet meer niet minder.
Dat, i.c.m. de plek waar dat voedsel verbouwt kan worden!quote:Op woensdag 2 september 2009 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is de voedselverdeling op de aardbol.
Hij heeft het gewoon specifiek over moslims, het is dan ook tenenkrommend om te zien hoe krampachtig en stellig mensen willen beweren dat hij het "slechts over de ideologie" heeft. Dat is niet zo, hij heeft het meerdere keren over "de gemeenschap" en "de moslims".quote:Op woensdag 2 september 2009 14:14 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar zoals ik het dan lees he (zo langs de zijlijn staand) is het gericht tegen de islam zelf. Niet de moslims an sich. Dat de stroming zelf niet mainstream zou zijn.
Niet dat een moslim gelijk staat aan een slecht persoon. Maar goed, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik expres niet teveel aandacht hieraan besteed, op basis van het gegeven " Ze kunnen beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen"
Geen aandacht? Dan ook geen stemmen. (nouja, je snapt hoe ik het bedoel)
Dan excuseer ik me voor mijn taalgebruik maar ik heb het er nooit zo op eerlijk gezegd aangezien die groep maar iets van 0,2% van de wereldbevolking uitmaakt of zo. het is al erg genoeg dat 1 miljard moslims een boek in de kast hebben staan waar ook zo prominent aandacht is voor dat specifieke voorbeeld uit je citaat.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:14 schreef voyeur het volgende:
Ik reageer op het morele onderscheid dat een andere poster maakt tussen religie en cultuur. Dit citaat heeft niets met de joden an sich te maken, maar met de vergelijkbaarheid van de redenering.
Er is ook een dun lijntje tussen moslims en de Islam. Het enige verwijt dat je zou kunnen gebruiken is dat er verschillende stromingen bestaan binnen de Islam waardoor moslims niet in het geheel als een groep kunnen worden beschouwd als je het hebt over ideologie. Anderzijds is dat natuurlijk geen vrijbrief om moslims op basis van hun ideologie te keuren op hun gedrag. In die gevallen gebruikt Wilders dan ook graag andere termen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij heeft het gewoon specifiek over moslims, het is dan ook tenenkrommend om te zien hoe krampachtig en stellig mensen willen beweren dat hij het "slechts over de ideologie" heeft. Dat is niet zo, hij heeft het meerdere keren over "de gemeenschap" en "de moslims".
Tuurlijk.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij is tegen moslims, is dat beter dan tegen buitenlanders zijn?
quote:Op woensdag 2 september 2009 14:21 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Van Chinezen, Indiërs, Amerikanen, Duitsers etc. hebben we nagenoeg geen last.
Maar dan neem ik even de NMP he, de "tegenpool" zeg maar.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij heeft het gewoon specifiek over moslims, het is dan ook tenenkrommend om te zien hoe krampachtig en stellig mensen willen beweren dat hij het "slechts over de ideologie" heeft. Dat is niet zo, hij heeft het meerdere keren over "de gemeenschap" en "de moslims".
En waar is die gebrekkige stabiliteit aan te wijten? Aan het gebrek aan werk, educatie, voedsel, medische voorzieningen, etc. Die dingen zijn weer terug te voeren op de overbevolking.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, de problemen die er zijn in Afrika hebben rechtstreeks te maken met gebrekkig politieke stabiliteit.
Dat plaatje zegt niets zonder een plaatje met de leefbare gebieden ingekleurd. Als alle mensen in Afrika op een kluitje in de leefbare gebieden wonen is er nog steeds sprake van overbevolking.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Echt overbevolkt ja.
K-zak die je bent.
De NMP is geen tegenpool van Wilders. Het programma is niet eens bekend volgens mij, het kan heel goed als een soort CDA uitmonden. Claimen dat een partij triest is, terwijl je niet eens weet wat het doel is van die partij, of waar ze überhaupt voor staan - dat is op zichzelf ook een beetje triest nietwaar?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:26 schreef Dragorius het volgende:
Maar dan neem ik even de NMP he, de "tegenpool" zeg maar.
Wat gaat zo'n partij bijvoorbeeld bijdragen aan Nederland? Enkel het tegenwerken van Wilders zonder een constructief programma. Dat is toch eigenlijk best triest, dat er zoiets in het leven wordt geroepen in plaats van inhoudelijk bezig te zijn?
Waarmee je wil zeggen dat? Dit soort opmerkingen vind ik altijd zo vreemd in politieke discussies. Moet ik nu als tegenargument mijn botsingen met niet-moslims tentoonspreiden? Of probeer je nu te zeggen dat "Wilders eigenlijk wel een punt heeft want". Wat moet ik hier dus mee?quote:Zonder hier als Wilders-adept af te willen worden geschilderd moet ik zeggen dat mijn ervaringen met de meeste moslims ook niet bepaald positief zijn, met name naar mijn vriendin toe die gezien wordt als "niet bekwaam" om het zo maar even te zeggen
Afrika is niet overbevolkt, helemaal niet als je het vergelijkt met china of Nederland en de onvruchtbare gebieden niet meetelt. Het probleem zijn de corrupte systemen die zichzelf in stand houden daar. Zolang regeringen daar liever landbouwgrond gebruiken om ons vee te voederen dan hun eigen mensen van eten te voorzien, zul je daar hongersnood houden.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:27 schreef TC03 het volgende:
En waar is die gebrekkige stabiliteit aan te wijten? Aan het gebrek aan werk, educatie, voedsel, medische voorzieningen, etc. Die dingen zijn weer terug te voeren op de overbevolking.
Zo stel ik mij KoningDavid voorquote:
Nee hoor, ik scherm alleen maar even met de veronderstelling dat dus schijnbaar die "cultuur" nogal ouderwets is en daarom dat soort denkbeelden niet gewenst zijn in onze maatschappij. Meer niet.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De NMP is geen tegenpool van Wilders. Het programma is niet eens bekend volgens mij, het kan heel goed als een soort CDA uitmonden. Claimen dat een partij triest is, terwijl je niet eens weet wat het doel is van die partij, of waar ze überhaupt voor staan - dat is op zichzelf ook een beetje triest nietwaar?
[..]
Waarmee je wil zeggen dat? Dit soort opmerkingen vind ik altijd zo vreemd in politieke discussies. Moet ik nu als tegenargument mijn botsingen met niet-moslims tentoonspreiden? Of probeer je nu te zeggen dat "Wilders eigenlijk wel een punt heeft want". Wat moet ik hier dus mee?
Ik meer zo.quote:
De gebrekkige politieke instabiliteit kent een lange geschiedenis. Incapabele leiders hebben gezorgd voor een gebrek aan werk, educatie, voedsel en medische voorzieningen. Corruptie viert hoogtij en versnelt dat effect nog meer. Geen investering in goede irrigatiesysteem, dammen et cetera zorgen o.a. voor gebrek aan voedsel. Effectief gezien is er echter genoeg land beschikbaar om te verbouwen en zelfs te exporteren. Zie bijvoorbeeld Noord-Afrika en Zuid-Afrika.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
En waar is die gebrekkige stabiliteit aan te wijten? Aan het gebrek aan werk, educatie, voedsel, medische voorzieningen, etc. Die dingen zijn weer terug te voeren op de overbevolking.
Eens. Daarnaast weten de Afrikanen niet beter door hun 'kleurrijke' verleden.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Afrika is niet overbevolkt, helemaal niet als je het vergelijkt met china of Nederland en de onvruchtbare gebieden niet meetelt. Het probleem zijn de corrupte systemen die zichzelf in stand houden daar. Zolang regeringen daar liever landbouwgrond gebruiken om ons vee te voederen dan hun eigen mensen van eten te voorzien, zul je daar hongersnood houden.
Liegen heb je weinig moeite mee, merk ik meer en meer op. (en enkel allen om alle blaam van moslims weg te poetsen)quote:Op woensdag 2 september 2009 14:30 schreef Mutant01 het volgende:
De NMP is geen tegenpool van Wilders. Het programma is niet eens bekend volgens mij, het kan heel goed als een soort CDA uitmonden. Claimen dat een partij triest is, terwijl je niet eens weet wat het doel is van die partij, of waar ze überhaupt voor staan - dat is op zichzelf ook een beetje triest nietwaar?
Welke cultuur? Die van groepjes pubers die meisjes lastig vallen? Meen jij dat handelingen van die jongens acceptabel zijn in die cultuur? Precies ja, het kunnen ook gewoon lompe gasten zijn, met losse handjes. Alles onder het kopje cultuur pogen te stoppen, neemt de verantwoordelijkheid van die jongens weg. Ze konden er immers niets aan doen, het moet van hun cultuur.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:32 schreef Dragorius het volgende:
Nee hoor, ik scherm alleen maar even met de veronderstelling dat dus schijnbaar die "cultuur" nogal ouderwets is en daarom dat soort denkbeelden niet gewenst zijn in onze maatschappij. Meer niet.
Het enige wat wij vooralsnog weten van de NMP is dat het de kloof tussen moslims en niet-moslims wil dichten en voor de rest de PVV uitsluit als partner.quote:Maar zo is de NMP door andere anti-Wilders moslims aan mij uitgelegd.![]()
Wat is het dan wel?
De partij is niet specifiek opgericht om Wilders een hak te zetten, of lees je bewust om het woordje extra heen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:36 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Liegen heb je weinig moeite mee, merk ik meer en meer op. (en enkel allen om alle blaam van moslims weg te poetsen)
De NMP is juist een tegenpool van Wilder en ook is in grote lijnen hun programma bekend.
Je mag zelf googlen want je vind op de eerste pagina al zaken die jou onderuit halen. Daarnaast stond er in het Nederlands Dagblad een quote van de oprichter die alles zegt:
Het feit dat PVV-leider Wilders in Venlo is geboren speelt beslist mee om daar aan de verkiezingen deel te nemen.
"Dat vormt voor ons een extra motivatie'', zegt NMP-voorzitter Harry Kreeft in het Nederlands Dagblad.
... en nu weer terug naar jou en je blabla.
? Nee ik heb het over volwassen mannen die niet door haar geholpen willen worden omdat ze vrouwen zien als handelsonbekwaam. Waar haal je pubers erbij?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welke cultuur? Die van groepjes pubers die meisjes lastig vallen? Meen jij dat handelingen van die jongens acceptabel zijn in die cultuur? Precies ja, het kunnen ook gewoon lompe gasten zijn, met losse handjes. Alles onder het kopje cultuur pogen te stoppen, neemt de verantwoordelijkheid van die jongens weg. Ze konden er immers niets aan doen, het moet van hun cultuur.
Maar als ze mee willen doen aan die verkiezingen is het wel handig om een partijprogramma te hebben nietwaar? Of een site uberhaupt!quote:Het enige wat wij vooralsnog weten van de NMP is dat het de kloof tussen moslims en niet-moslims wil dichten en voor de rest de PVV uitsluit als partner.
Och verschrikkelijk, ze is dus conservatieve mannen tegen gekomen. Die zal je er tussen hebben, net als de rellende pubers waar ik het over had. Nogmaals, ik vind het buitengewoon onzinnig om met dergelijke semi-onderbouwingen van standpunten aan te komen. Het doet een politieke discussie namelijk meteen de das om.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:42 schreef Dragorius het volgende:
? Nee ik heb het over volwassen mannen die niet door haar geholpen willen worden omdat ze vrouwen zien als handelsonbekwaam. Waar haal je pubers erbij?
Klopt, ze zullen er vast wel mee bezig zijn he? Tot die tijd is het vreemd om zo'n partij weg te zetten als triest, als je het mij vraagt dan.quote:Maar als ze mee willen doen aan die verkiezingen is het wel handig om een partijprogramma te hebben nietwaar? Of een site uberhaupt!
Nu is er alleen te vinden "de kloof te dichten" en er staat ook niet vanaf welke kant de eerste stap moet komen bijvoorbeeld om die kloof te dichten.
Gastquote:Op woensdag 2 september 2009 14:36 schreef Matteüs het volgende:
Liegen heb je weinig moeite mee, merk ik meer en meer op. (en enkel allen om alle blaam van moslims weg te poetsen)
Hij argumenteert in ieder geval een stuk beter dan jij. Daar kun je nog een voorbeeld aan nemen.quote:... en nu weer terug naar jou en je blabla.
En? de meeste moslims zijn er ook alles behalve blij mee:quote:Op woensdag 2 september 2009 14:26 schreef Dragorius het volgende:
Zonder hier als Wilders-adept af te willen worden geschilderd moet ik zeggen dat mijn ervaringen met de meeste moslims ook niet bepaald positief zijn, met name naar mijn vriendin toe die gezien wordt als "niet bekwaam" om het zo maar even te zeggen
Inderdaad. Het is compleet kansloos daar aandacht aan te besteden, laat staan je daarop te focussen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:47 schreef Droathoah het volgende:
Lekker belangrijk welke haarkleur iemand heeft?
Die "conservatieve" mannen zijn wel alomvertegenwoordigd waar zij is, zo erg zelfs dat er speciale protocollen zijn om ze te voorzien van hun "idiote" behoefte enkel door een man geholpen te worden. Daar moet dan alles ineens voor wijken.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Och verschrikkelijk, ze is dus conservatieve mannen tegen gekomen. Die zal je er tussen hebben, net als de rellende pubers waar ik het over had. Nogmaals, ik vind het buitengewoon onzinnig om met dergelijke semi-onderbouwingen van standpunten aan te komen. Het doet een politieke discussie namelijk meteen de das om.
Daar had jij het ook niet over. Je had het over tegenpool.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De partij is niet specifiek opgericht om Wilders een hak te zetten, of lees je bewust om het woordje extra heen.
Maar ik heb het niet over criminele jongeren!quote:Op woensdag 2 september 2009 14:48 schreef Catbert het volgende:
[..]
En? de meeste moslims zijn er ook alles behalve blij mee:
Veel Marokkaanse jongeren: Nederland te soft.
Waarom moet daar alles ineens voor wijken? Dat is toch de keuze die men zelf maakt. Als iemand conservatief wil zijn, dan zoekt hij het maar uit. Dan heeft hij namelijk pech als alle personen die hem willen helpen een vrouw zijn. Denk je dat ze in Marokko dan een andere ambtenaar of wat dan ook voor je gaan halen?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:48 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Die "conservatieve" mannen zijn wel alomvertegenwoordigd waar zij is, zo erg zelfs dat er speciale protocollen zijn om ze te voorzien van hun "idiote" behoefte enkel door een man geholpen te worden. Daar moet dan alles ineens voor wijken.
Daar is door diezelfde "lieve" mannen over geklaagd en hup alles wordt omgegooid. Onzinnigquote:Op woensdag 2 september 2009 14:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom moet daar alles ineens voor wijken? Dat is toch de keuze die men zelf maakt. Als iemand conservatief wil zijn, dan zoekt hij het maar uit. Dan heeft hij namelijk pech als alle personen die hem willen helpen een vrouw zijn. Denk je dat ze in Marokko dan een andere ambtenaar of wat dan ook voor je gaan halen?
Tegenpool ja? Een tegenpool is iemand die feitelijk op alle gronden het oneens is met Wilders. Claimen dat de partij dus opgericht is om het leven van Wilders zuur te maken o.i.d. is gewoon fictie. Ze azen op zijn zetels zelfs, dat betekend dat ze op bepaalde vlakken zelfs overeenkomsten zullen vertonen met Wilders.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:48 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Daar had jij het ook niet over. Je had het over tegenpool.
Nu niet je eigen woorden gaan herschrijven om je gelijk te halen.
En wat doen ze dan als ze moeten worden geholpen door een vrouwelijke ambtenaar in bijvoorbeeld Marokko? Dat bedoel ik dus met het oppassen van dingen onder een en dezelfde culturele uiting zetten.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:51 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Daar is door diezelfde "lieve" mannen over geklaagd en hup alles wordt omgegooid. Onzinnig
Dan vraag ik me toch af wat de overeenkomsten zullen zijn.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tegenpool ja? Een tegenpool is iemand die feitelijk op alle gronden het oneens is met Wilders. Claimen dat de partij dus opgericht is om het leven van Wilders zuur te maken o.i.d. is gewoon fictie. Ze azen op zijn zetels zelfs, dat betekend dat ze op bepaalde vlakken zelfs overeenkomsten zullen vertonen met Wilders.
Het werd door die mannen als de reden aangedragen om iets anders te willen.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En wat doen ze dan als ze moeten worden geholpen door een vrouwelijke ambtenaar in bijvoorbeeld Marokko? Dat bedoel ik dus met het oppassen van dingen onder een en dezelfde culturele uiting zetten.
Ga toch fietsen man (meisje?).quote:Op woensdag 2 september 2009 14:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tegenpool ja? Een tegenpool is iemand die feitelijk op alle gronden het oneens is met Wilders. Claimen dat de partij dus opgericht is om het leven van Wilders zuur te maken o.i.d. is gewoon fictie. Ze azen op zijn zetels zelfs, dat betekend dat ze op bepaalde vlakken zelfs overeenkomsten zullen vertonen met Wilders.
En? Wat dacht je van de SGP dan? Dergelijke achterlijke denkbeelden komen binnen zowel de islam als het christendom. Fundamentalistische godsdienstigen hebben over het algemeen allemaal opvattingen die niet binnen de nederlandse cultuur vallen, welk geloof ze precies aanhangen doet niet ter zake. Die specifieke personen moeten aangepak worden, niet een hele godsdienst. Wilders heeft zeker een aantal goeie ideeen wat betreft het harder aanpakken van tuig (en is daar niet uniek in), maar door specifiek en generaliserend een hele godsdienst aan te pakken doet hij meer schade dan goed.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:49 schreef Dragorius het volgende:
Maar ik heb het niet over criminele jongeren!
Over die mensen die o.a. vrouwen minderwaardig vinden etc. En dat zijn er ook meer dan genoeg zoals we helaas meemaken.
En wat zei ik:quote:Op woensdag 2 september 2009 14:57 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ga toch fietsen man (meisje?).
Een tegenpool is 180 graden gedraaid op basis van de ideeën. Dat heeft niets met "leven zuur maken" te maken.
quote:Een tegenpool is iemand die feitelijk op alle gronden het oneens is met Wilders
Nee hoor, er staat alleen dat ik weet dat ze azen op de zetels van Wilders. Voor de rest zijn de plannen inderdaad niet uitgewerkt en bekend. Of weet jij toevallig wel hun partijprogramma en hun website te vinden?quote:En blijkbaar ben je nu ineens wel op de hoogte van hun plannen dat ze common intrest hebben, terwijl je eerder beweerde dat ze nog geen plannen hadden uitgewerkt en die niet bekend waren.
quote:Op woensdag 2 september 2009 14:57 schreef Matteüs het volgende:
Ik moet toegeven dat dat typisch Marokkaans/Turks is.
Dat weten we niet he.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:55 schreef Dragorius het volgende:
Dan vraag ik me toch af wat de overeenkomsten zullen zijn.
Dus dan is het waar. En is de reden legitiem. Ik vind het nogal wat. Dus als ik in naam van Allah banden van auto's lek ga steken, dan is dat een legitieme reden - en strookt dat geheel met de Islam?quote:Het werd door die mannen als de reden aangedragen om iets anders te willen.![]()
Ze hadden toen geen GlissKur Hair Repairquote:Op woensdag 2 september 2009 15:05 schreef Dragorius het volgende:
1 ding is in ieder geval wel duidelijk > verstand van haarstyling heeft ie in ieder geval niet
Door je argumenten heen, zoals zo vaak. En dan maar op de man spelen, het enige wat rest.quote:Op woensdag 2 september 2009 15:06 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Klopt, je zegt zoveel. Je weet het zelf blijkbaar niet meer.
Wat een zwaktebod.quote:Op woensdag 2 september 2009 15:06 schreef Matteüs het volgende:
Klopt, je zegt zoveel. Je weet het zelf blijkbaar niet meer.
Het is idd niet netjes om zonder reden mensen met Hitler te vergelijken.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:24 schreef Merkie het volgende:
Mensen die Hitler- en NSB-vergelijkingen nodig hebben om hun mening over Wilders en zijn partij te geven. Vind dat zo jammer altijd, je kunt iedereen van wie je geen hoge pet op hebt met wel met Hitler vergelijken, maar ik vind het nergens op slaan.
[..]
Dat ook. Erg laag.
Nee, eerder uit de lucht gegrepen.quote:Op woensdag 2 september 2009 16:28 schreef Cerbie het volgende:
Dus Wilders is volgens mevrouw succesvol omdat hij zijn Indische afkomst verbergt en zijn politieke beeld komt uit zijn Indische achtergrond?
Klinkt racistisch
Ja, die journaliste doet nu precies hetzelfde als Wilders ja.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
O jee, en mijn over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-grootvader heeft nog meegedaan aan de plundering van Rome. Eens een Vandaal altijd een Vandaal.![]()
Maakt men met een dergelijk bericht niet schuldig aan datgene waarvan men Wilders beschuldigt? Standpunten/visies & ideeën toekennen op basis van afkomst of behorende tot een bepaalde etniciteit. Het is een beetje dezelfde redenatie als elke Duitsers ervan beschuldigen dat het nog steeds een Nazi is, omdat zijn opa of overgrootvader dat was.
Kan het nog wel racistisch klinkenquote:Op woensdag 2 september 2009 16:57 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Nee, eerder uit de lucht gegrepen.
Ik ben ook een groot fan van Aboutaleb!quote:Op woensdag 2 september 2009 13:00 schreef Folmer het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Als zijn ideeën maar goed zijn.
Ja, dus laten we ons vooral naar dat niveau verlagen.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:14 schreef Igen het volgende:
Who fucking cares?
Wilders cares toch ook als bij bepaalde jongeren blijkt dat de opa en oma oorspronkelijk uit Marokko komen? Dat vindt hij toch zelfs heel belangrijk?
Blijkbaar is afstamming etc. héél belangrijk voor Wilders en consorten. Waarom zou dat in dit geval anders zijn?
O ja, eigenlijk moeten wij de verstandigste zijn hè.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:19 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, dus laten we ons vooral naar dat niveau verlagen.
Jij bent Wilders-fan? Dan zou jij het juist moeten toejuichen dat mensen niet op hun daden maar op hun afkomst worden beoordeeld.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:23 schreef huhggh het volgende:
Jezus, dat mensen nu zelfs over z'n haar beginnen![]()
Hoe f*ck*ng infantiel en oppervlakkig kan je wel niet zijn?
De Wilders-haters slaan met de week door in hun blinde haat.
Kansloos![]()
Vreemd genoeg kan ik me bij Wilders heel goed voorstellen dat hij voor zijn kruistocht tegen moslims zijn haar speciaal blond houdt.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:24 schreef Pool het volgende:
Wat ik wel ontzettend grappig vind aan deze discussies, is dat niemand Wilders verdedigt met: "Misschien zit er helemaal geen speciale reden achter, misschien vindt hij het kapsel gewoon erg mooi!"
Gewoon omdat niemand zich kan voorstellen dat achter de keuze voor zijn haar esthetische overwegingen liggen. Dan krijg je dus dit soort theorieën als in de OP.
Ik vind het ook wel opvallend dat zelfs Wilders-aanhangers niet met dat argument als verdediging komen. Blijkbaar geloven die het zelf ook.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:24 schreef Pool het volgende:
Wat ik wel ontzettend grappig vind aan deze discussies, is dat niemand Wilders verdedigt met: "Misschien zit er helemaal geen speciale reden achter, misschien vindt hij het kapsel gewoon erg mooi!"
Gewoon omdat niemand zich kan voorstellen dat achter de keuze voor zijn haar esthetische overwegingen liggen. Dan krijg je dus dit soort theorieën als in de OP.
Maar Wilders is geen lekker blondje met dat opgestijfde bleekhaarquote:Op woensdag 2 september 2009 17:28 schreef Pool het volgende:
Terwijl die Nena uit de Gouden Kooi destijds ook een geblondeerd meisje met indisch bloed was. Bij haar zocht niemand er een ander motief achter dan dat ze gewoon een lekker blondje wilde zijn.
Ik hou me niet bezig met kapsels van policiti. Ik vind dat geneuzel over het HP kapsel van Balkenende net zo kinderachtig als het gemiep over het kapsel van Wilders.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:24 schreef Pool het volgende:
Wat ik wel ontzettend grappig vind aan deze discussies, is dat niemand Wilders verdedigt met: "Misschien zit er helemaal geen speciale reden achter, misschien vindt hij het kapsel gewoon erg mooi!"
Gewoon omdat niemand zich kan voorstellen dat achter de keuze voor zijn haar esthetische overwegingen liggen. Dan krijg je dus dit soort theorieën als in de OP.
Lieverd, waar heb ik gezegd dat ik "Wilders-fan" ben?quote:Op woensdag 2 september 2009 17:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent Wilders-fan? Dan zou jij het juist moeten toejuichen dat mensen niet op hun daden maar op hun afkomst worden beoordeeld.
Van den Broek was ook al zo'n pinda, en een anti-semiet met een zachte Gquote:Op woensdag 2 september 2009 18:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik twijfel nu wel aan Geert zijn loyaliteit jegens Nederland. Die pinda's zijn niet te vertrouwen natuurlijk
Wilders zou het met me eens zijn, allochtonen met buitenlandse roots hebben gewoon een dubbele loyaliteit. Ze zouden dus niet politiek actief mogen zijn.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:03 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Van den Broek was ook al zo'n pinda, en een anti-semiet met een zachte G
quote:Wreker van zijn Indische grootouders
De politieke roots van Geert Wilders
Geert Wilders lijkt alle politiek te reduceren tot vraagstukken van grensbewaking, volkstelling en volksverplaatsing. Displacedness vormt het steeds terugkerende motief van zijn betoog en niet toevallig ook van zijn verborgen Indische familiegeschiedenis.
EN WEER LUKTE het hem: door heel Europa meldden krantenkoppen in juni de plannen van Geert Wilders om ‘miljoenen, tientallen miljoenen’ Europese moslims voorgoed uit te zetten als ze problemen veroorzaken. De PVV-leider deed deze uitspraak in Denemarken waar hij, net als in de Verenigde Staten, door velen wordt gezien als internationale held van het vrije woord. In het buitenland gooit Wilders alle remmen los als hij zijn vaste thema aansnijdt: de dreigende islamisering van het vrije Westen, te beginnen met ‘Eurabia’. Zijn alternatief – deportatie, opsluiting en/of verbanning van moslims – wordt in het buitenland doorgaans met staande ovaties verwelkomd. In Denemarken beweerde hij ook dat de westerse democratie op de rand van de afgrond staat door ‘massale immigratie en het hoge geboortecijfer van moslims’. In Los Angeles liet Wilders weten dat de hedendaagse islam in Europa oproept tot ‘onze vernietiging’.
De vraag blijft: wat beweegt Wilders? Uit welke bron put hij zijn monomane gedrevenheid? Is er een context denkbaar – ideologisch, historisch – waarin de figuur van Wilders thuishoort? Ondanks de vele pogingen om de volksvertegenwoordiger politiek te plaatsen, blijft een bevredigende analyse uit. Wilders is de laatste jaren omschreven als fascist, racist, populist, ‘provinciaal’, xenofoob, ‘volbloed liberaal’, rechts-extremist, rechts-radicaal en als ‘islamracist’. Hij gaat verder dan gewone rechts-extremisten als Jean-Marie Le Pen en Filip Dewinter, stellen sommige politicologen. Meindert Fennema (UvA) beweert dat Wilders’ voorstellen soms verontrustend ver over de grens van de rechtsstaat gaan – typeringen die Wilders zelf afdoet met ‘gezeur in de marge’ en de behoefte hem te demoniseren. Wilders noemt zichzelf sinds kort ‘Dutch freedom fighter’; daarvóór omschreef hij zichzelf graag als ‘democraat in hart en nieren’.
Waar het publiek, de politici en de politicologen het mee moeten doen – afgezien natuurlijk van het verbale geweld – zijn het VVD-verleden, de benadrukte afkomst uit Limburg en het extreme, geblondeerde kapsel. Als politicus lijkt hij uit de lucht te zijn gevallen: een zelfgefabriekte brandbom uit Venlo, die in geen enkele politieke traditie past en ook daarom moeilijk politiek onschadelijk te maken is. Voor veel Nederlanders (vooral in de Randstad) is Limburg nog steeds een soort buitengebied, van waaruit je van alles kunt verwachten; een gebied met eigen normen en waarden en een ongewone cultuur. Dit vooroordeel staat een diepergaande blik op het fenomeen Wilders in de weg. Waarom verder zoeken als ‘Limburg’ een verklarend kader biedt? Misschien wel omdat de VVD als kraamkamer van de PVV toch nieuw licht op Wilders’ missie kan werpen? Het haar van Wilders is intussen een politiek symptoom dat ten onrechte niet serieus genomen wordt.
IN JUNI werd in een klein artikel in Trouw de genealoog Roel de Neve geciteerd over de genetische afstamming van Wilders, die een paar Aziatische, mogelijk islamitische voormoeders in zijn Nederlands-Indische voorgeslacht telt. Wilders is deels van Indische afkomst, meldt het bericht, maar dat is een onjuiste formulering, want ‘Indische afkomst’ houdt al in: van gemengde komaf. Wilders is een Indo. In Nederland Door Omstandigheden, zoals het grapje vroeger luidde. De Volkskrant reageerde op dit nieuws met een satirisch stukje waarin Wilders werd opgevoerd als een jonge driftkop, verslaafd aan de Blue Diamonds-hit Ramona, die tot razernij verviel omdat de jukebox na zestien keer Ramona spelen werd stilgelegd.
Veel meer dan dit ‘Indisch’ geïnspireerde fantasieverhaal heeft het nieuws over de afkomst van de politicus sindsdien niet opgeleverd in de media. Ten onrechte, want interessanter dan Wilders’ precieze genetische afstamming is zijn verborgen ‘culturele’ Indoschap, omdat dat tot uiting kan komen in zijn politieke genealogie. Is het denkbaar dat postkoloniale historie en familiegeschiedenis Wilders hebben gemaakt tot wat hij vandaag politiek voorstelt en voorstaat? Hoort Wilders tot het onuitgepakte deel van onze Indische erfenis?
Hijzelf draait ongemakkelijk om zijn Indische afkomst heen. In de biografie Veel gekker kan het niet worden (2008) van Arthur Blok en Jonathan van Melle komt Wilders, gevraagd naar zijn Indische achtergrond, met een onsamenhangend verhaal:
'Mijn moeders vader was majoor in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en hij is daar naartoe gezonden. Mijn moeder is uit Nederlandse ouders geboren, maar zij heeft wel enkele zussen, en een daarvan is getrouwd met een Indische man. Ik heb zover ik weet en me herinner twee echte neven en een oom uit Indonesië. Mijn moeder heeft destijds drie maanden in Nederlands-Indië gewoond en is daarna naar Frankrijk gegaan, toen haar vader, mijn opa, weer terug moest. Al zijn dochters zijn toen met aangetrouwde familie ook weer mee teruggegaan, dus er is wel enige Indische invloed in mijn familie zichtbaar. Bij de oudste zus van mijn moeder, die lang in Nederlands-Indië heeft gewoond, gingen we wel eens in het weekend kroepoek bakken.'
Recent onderzoek in het Nationaal Archief brengt aan het licht dat dit fragment uit halve waarheden, verdichtsels en losse interpretaties bestaat, waarover straks meer. Waarom verhult en verbergt Wilders zijn Indische afkomst?
IN WILDERS’ politieke carrière vormen niet toevallig territoriumkwesties en de mogelijke demografische gevolgen daarvan – zoals migratie – een centrale rol. Ze vormen zogezegd zijn politieke vehikel. In de jaren negentig, na zijn huwelijk met een Hongaarse diplomate, hield hij zich bezig met de kwade sentimenten rond het door de Eerste Wereldoorlog veroorzaakte verlies van Hongaars grondgebied. Ook interesseerde hij zich intens voor de binnenlandse politiek van Israël, het land waarvoor hij naar eigen zeggen een diepe liefde voelt. Die liefde is al vroeg ontstaan: na zijn havo-eindexamen vertrok Wilders voor twee jaar naar Israël om zich bij een in het grensgebied van de omstreden Jordaanvallei gelegen kibboets aan te sluiten. Wilders’ geopolitieke obsessies kwamen duidelijk tot uiting ten tijde van zijn breuk met de VVD, veroorzaakt door het positieve fractiestandpunt over de toetreding van Turkije tot de EU. Dat vond Wilders ontoelaatbaar, omdat Turkije als ‘moslimland’ onverenigbaar zou zijn met de Europese cultuur – bovendien, voorspelde hij, ‘komen ze straks allemaal onze kant op’.
Sindsdien lijkt Wilders alle politiek te reduceren tot vraagstukken van grensbewaking, volkstelling en volksverplaatsing in het algemeen. Displacedness vormt het steeds terugkerende, onderliggende motief van zijn betoog en niet toevallig ook van zijn verborgen familiegeschiedenis. Indische familiegeschiedenissen reflecteren bijna allemaal de calamiteiten van de twintigste eeuw: uitsluiting, vervolging, geweld en gedwongen afscheid maakten een zeker deel uit van de ervaringen van Indische ouders, grootouders en overgrootouders. Zwaartepunt daarin vormde de Tweede Wereldoorlog, een oorlog waarin men volgens de historicus Mark Mazower ‘mensen verplaatste om politieke grenzen te consolideren’. In Nederlands-Indië leidde de Japanse Groot-Aziëpolitiek bijvoorbeeld tot het beleid om de blanke aanwezigheid totaal uit de openbare sfeer te bannen, door internering in kampen. De racistische bezettingsmaatregelen van de Japanners verscherpten de aloude identiteitsproblematiek van de Indo’s als onduidelijke ‘tussenklasse’ aanzienlijk.
quote:Voor wie thuis is in kringen binnen de Indische gemeenschap is het niet onbekend dat Wilders juist op het punt van grenzen trekken veel bijval vindt van de oudere generaties Indische Nederlanders. Die al dan niet heimelijke instemming komt van totok- (blanke) en vooral van Indo-kant. Voor hen is Wilders een regelrechte branie: een lefgozer, een rebel, een ontregelaar. Afkeer van en angst voor moslimimmigratie en het fenomeen multiculturaliteit tekenden opvallend veel van de zichtbare politieke activiteit van Indische Nederlanders sinds de late jaren zeventig.
Serieuze vormen kregen deze sentimenten in 1980 met de oprichting van de Centrumpartij door de Indo Henry Brookman, destijds werkzaam aan de VU. De Centrumpartij kritiseerde het minderhedenbeleid en profileerde zich als een nationalistische anti-immigratiepartij; leden van de oervorm van de Centrumpartij, de NCP, hadden in 1980 Marokkanen overvallen die in een kerk in hongerstaking waren vanwege dreigende uitzetting. In deze tijd werden Indische Nederlanders voor hun gevoel door de overheid ‘weggezet’ als culturele minderheid, terwijl het Nederlanderschap, de vaderlandse taal en cultuur en de aanhankelijkheid jegens Oranje vanouds juist gevierd werden onder Indo’s. Het idee onder één noemer terecht te komen met Turkse en Marokkaanse moslims, broeders van de Indonesiërs die hen na een bloedige klopjacht, de bersiap, uit hun moederland hadden verjaagd, was voor vele Indo’s onverteerbaar, zoals nog na te lezen valt in oude nummers van het Indische lijfblad Moesson.
EIND JAREN VIJFTIG heette Moesson nog Onze Brug en was het een bulletin gewijd aan de opbouw en ontwikkeling van het voor Indo’s bestemde ‘stamland’ Nieuw-Guinea. Tijdens de vooroorlogse crisisjaren was namelijk het idee ontstaan om van het nog onontgonnen Nieuw-Guinea een nieuw thuisland te maken voor Indo’s. Rond de soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië in 1949 was het initiatief op losse schroeven komen te staan, want de republiek eiste ook dit laatste restje koloniaal Nederland op. De symbolische waarde ervan was echter groot, vooral voor Indische Nederlanders. In 1951 ontstond een regeringscrisis, nadat VVD-fractievoorzitter Oud geopteerd had voor het behoud van Nieuw-Guinea voor Nederland, tegen de zin van VVD-minister Stikker. De succesvolle VVD-campagne in 1948 was geheel gericht geweest op de Indië-politiek: de verkiezingsaffiches lieten het gezicht van Soekarno zien met de tekst: ‘Heeft u er ook genoeg van?’ Nog vele jaren nadien zou de kolonialistische vertakking binnen de VVD invloed uitoefenen op partijstandpunten. De kwestie-Nieuw-Guinea was ook een van de speerpunten van het Jong Conservatief Verbond, een nieuwe partij onder leiding van de Indische Nederlander Feuilletau de Bruyn, die zich verder hard maakte voor verkleining van staatsuitgaven, terugdringing van de rol van politieke partijen en bestrijding van het socialisme. Het uiteindelijke loslaten van Nieuw-Guinea in 1962 leidde tot groot en voorspelbaar ongenoegen bij vele Indische Nederlanders, omdat Soekarno ook in deze kwestie weer aan het langste eind trok.
Het is opvallend hoe constant de deelname was van Indische Nederlanders aan partijvorming op basis van conservatief-nationalistische, (neo)koloniale beginselen, vergeleken met de deelname aan de progressieve beweging. De focus lag daarbij sterk op beschermen en bewaken van grenzen en op insluiten en/of buitensluiten van bevolkingsgroepen. In de jaren dertig, nog in Nederlands-Indië, sloten relatief veel Indo’s zich aan bij de NSB (zeventig procent van het ledenaantal). Dit was het geval vanwege het ultranationalistisch Hollandse karakter van de partij, maar ook vanwege de grote angst voor het oprukkende Indonesische nationalisme.
De NSB had in de kolonie een ander (niet-racistisch) karakter en een andere plek dan in Nederland. De partij bood Indo’s de kans om zichzelf en elkaar te laten zien dat zij ‘Hollandser dan de Hollanders’ wilden zijn en dat zij zich geheel identificeerden met de Nederlandse culturele erfenis en met oranje-blanje-bleu. Niet vergeten moet worden dat de koloniale elite in die tijd nagenoeg blank was. Omdat de Indische NSB een autoritair gezag voorstond, evenals het eeuwige behoud van de kolonie voor het vaderland, zagen veel Nederlanders in Indië in de partij dé oplossing om de dreiging van de opstandige, islamitische ‘inlanders’ te keren. Bij zijn succesvolle bezoek aan Nederlands-Indië in 1935 werd Anton Mussert zelfs tot tweemaal toe ontvangen door gouverneur-generaal De Jonge.
Nog voor de NSB leden ging werven, had in Batavia overigens al de eerste bijeenkomst van de Nederlandsch-Indische Fascisten Organisatie plaatsgehad, onder leiding van de Indo majoor b.d. Rhemrev. Ook hij maakte zich sterk voor terugdringing van de ‘inlandse’ invloed op het bestuur en herstel van de leidende rol van Nederlanders in de kolonie, maar kreeg minder aanhang.
Ging het in de naoorlogse jaren nog om ‘handhaving van de rijkseenheid’ (vasthouden aan Nederlands-Indië en later Nieuw-Guinea), ná de Indische assimilatie in Nederland raakten vele conservatieve politici en activisten van Nederlands-Indische komaf gefocust op de thema’s multiculturalisme en moslimimmigratie (zie kader). Zo was een van de eerste bekende politici die zich opvallend tegendraads uitliet over het vreemdelingenbeleid en de multiculturele samenleving VVD-prominent Frits Bolkestein, die een Indische moeder had. Hij viel op omdat hij in zijn tijd de enige EU-commissaris was die zich fel keerde tegen eventueel EU-lidmaatschap van Turkije. Tevens ‘torpedeerde’ hij, zo meldde het KRO-programma Reporter, als staatssecretaris voor Buitenlandse Handel de handelsrelaties met Indonesië, iets waarvan hij ook al was beticht toen hij daar nog werkte voor Shell. Onder Bolkesteins hoede zou Wilders in 1998 zijn entree maken als VVD-Kamerlid, nadat hij als fractiemedewerker jarenlang speeches voor Bolkestein had geschreven.
De opkomst van de Indische NSB in de jaren dertig werd niet alleen veroorzaakt door Nederlands-Indisch patriottisme en de vrees voor Indonesisch nationalisme. De economische crisis werd in Nederlands-Indië zeer diep gevoeld en ook daarom klonk de roep om een autoritair en daadkrachtig bestuur steeds luider. Door bedrijfssluitingen nam de werkloosheid onder alle bevolkingsgroepen snel toe. De ambtenarensalarissen werden geregeld verlaagd, wat de Indo’s – in groten getale werkzaam bij de overheid – hard trof. Vanaf ongeveer 1900 had vooral deze groep in Nederlands-Indië geleefd met een groeiende angst voor een Indonesische revolutie. Vanwege hun gemengde afkomst was het onzeker of er na zo’n wisseling van de wacht nog wel plaats voor hen was in hun geboorteland. ‘Europa’ was voor hen een abstract begrip; een plek om ‘met verlof’ te gaan voor hoger geplaatste ambtenaren.
De angst en onzekerheid waren gevoed door het feit dat Indonesiërs steeds meer banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt gingen innemen die voorheen bestemd waren geweest voor Indo’s. Dit kwam door beter onderwijs en ook doordat Indonesiërs minder betaald kregen dan Europeanen voor hetzelfde werk. Tegen deze achtergrond van dreigende marginalisering van Indo’s ontstonden de ‘stamland Nieuw-Guinea’-plannen, waarvoor propagandalectuur werd gemaakt door de N.E.N.A.S.U., de Nederlandsche Nationaal Socialistische Uitgeverij. Het koloniaal bestuur bezuinigde in deze periode fors op al zijn uitgaven, wat de werkgelegenheid voor iedereen nog verder verslechterde. In 1932 vonden grote demonstraties plaats in Batavia, waarbij op spandoeken te lezen stond: ‘De regeering maakt de ambtenaren rebelsch!’ Dat het een risico inhield voor ambtenaren om in zulke onzekere tijden voor een jaar met Europees verlof te gaan, ondervond Johan Ording, de grootvader van Geert Wilders.
IN HET NATIONAAL ARCHIEF, tussen de vele vergeelde stukken die bewaard zijn gebleven van het Commissariaat voor Indische Zaken – dat direct onder de minister van Koloniën viel – bevindt zich een lijvig dossier, geheel gewijd aan Ording. Het dossier is in 1935 afgesloten en vermoedelijk pas deze zomer voor het eerst weer opengeslagen.
Ording, een geboren Utrechter, was adjunct-inspecteur voor het financieel toezicht op de regentschappen en stadsgemeenten in de provincie Oost-Java. Het eerste half jaar van zijn verlofperiode, najaar 1933, had hij doorgebracht in Nice. Daarna was hij neergestreken in het kerkdorp Grubbenvorst nabij Venlo, samen met zijn uit een oude Indische familie afkomstige vrouw Johanna en hun zeven kleine kinderen. Ording had zich om economische redenen tijdelijk in het afgelegen Grubbenvorst gevestigd. Terwijl hij al in Nice zat, was hij in Soerabaja namelijk (opnieuw) failliet verklaard. In Grubbenvorst ontving hij najaar 1934 onverwacht een telegram met het bericht dat hij wegens ongeschiktheid voor de dienst was ontslagen. Hij kreeg het advies zo snel mogelijk pensioen aan te vragen. Dat pensioen werd almaar niet uitbetaald, waardoor hij in grote geldnood kwam. Wederom ging hij failliet. Nog veel erger was dat Ording en zijn gezin, naar later zou blijken, geen passage terug naar Nederlands-Indië kregen vergoed, omdat hij in Nederland geboren was. Zijn vrouw en kinderen waren echter wél allemaal op Java geboren.
Voor de zwangere Johanna, afkomstig uit de bekende en grote Indisch-joodse familie Meijer en gewend aan een zwerm van bedienden om zich heen, moet het eerste verblijf in Nederland vreselijk zijn geweest. De zorg voor de kinderen (de oudste was dertien) zal op haar alleen zijn neergekomen: een nieuwe ervaring in vreemde omstandigheden. Waarschijnlijk kon zij het lokale dialect amper verstaan. De eerste maanden ontving de gestrande familie nog een klein bedrag aan voorlopige bijstand uit Indië, waarop wegens de schulden ook nog werd gekort. Twee maanden na de bevalling van Johanna in januari 1935 hield deze bijstand zonder berichtgeving op. Ording en zijn gezin raakten aan de bedelstaf en werden daarnaast ook bedreigd met huisuitzetting. Hij schreef het Nationaal Crisiscomité om steunverlening.
Ondanks een serie verzoeken om informatie had Ording nog steeds niet gehoord waarom hij, na zeventien jaar, ongeschikt was verklaard voor de dienst. Weliswaar had hij in de privé-sfeer geregeld met grote financiële moeilijkheden en faillissementen te kampen gehad (die hij toeschreef aan de ‘tijdelijke niet gehele toerekeningsvatbaarheid’ van zijn echtgenote). Ook was hij vlak voor zijn vertrek voorlopig in een andere functie tewerkgesteld. Toen hij eenmaal vertrokken was uit Indië kwam uit dat Ording opnieuw hoge schulden had gemaakt tijdens een lange tussenstop op weg naar de boot, in Soekaboemi (waar Wilders’ moeder als zevende kind geboren werd, waarschijnlijk in het ouderlijk huis van Johanna). In Soekaboemi was ook justitieel onderzoek geopend naar beschuldigingen van oplichting en ‘flesschentrekkerij’ door het echtpaar. Wat later vast kwam te staan was dat Ording ettelijke schuldeisers bewust had benadeeld, niet alleen in Nederlands-Indië, maar ook op verlof in Nice. Zijn ambtelijke beoordelingen waren echter altijd meer dan voldoende geweest en volgens ambtelijke berichten waren ‘zijn capaciteiten niet ongunstig’.
quote:Ording bleef dus in het duister over de reden waarom hij geen pensioen ontving en waarom de voorlopige bijstandverlening plotseling was stopgezet: hij ontving geen enkel nader bericht, niet uit Nederlands-Indië en niet uit Den Haag. Ten einde raad wendde hij zich in april 1935 met een aangrijpend verzoekschrift tot minister van Koloniën Colijn, waarin Ording hem vroeg zijn gezin ‘op het laatste moment van een algeheelen ondergang’ te redden. ‘Thans laat de provincie [Oost-Java] mij en mijn gezin, bestaande uit buiten mijzelf en echtgenote acht zeer jeugdige kinderen, over aan de publieke liefdadigheid. Thans, Excellentie, heerscht in mijn gezin broodnood.’ Op advies van gouverneur-generaal De Jonge besloot Colijn om Ordings pensioenaanvraag toch af te wijzen. Volgens De Jonge had Ording zich in Nederlands-Indië aan ‘zoodanig ernstig wangedrag’ schuldig gemaakt dat hij daarmee al zijn pensioenaanspraken had verspeeld. Er was vanuit Oost-Java gerapporteerd dat hij ‘geen orde op zijn zaken kon stellen’, dat hij ‘zoowel in financieel als in moreel opzicht geheel onbetrouwbaar’ was en dat hij ‘evenals zijn echtgenoote gewend is vèr boven zijn stand te leven’. Dat Ording zich op geen enkel moment had kunnen verdedigen tegen deze overzeese aantijgingen had bij de besluitvorming kennelijk geen gewicht in de schaal gelegd.
Om het besluit juridisch dicht te metselen maakte Colijn van een lelijke truc gebruik: omdat ook weer niet van Ording kon worden gezegd dat hij voor alle dienst in Nederlands-Indië ongeschikt was, kwam hij niet in aanmerking voor de geldende pensioenregeling ten tijde van zijn ontslag, het zogenoemde ‘non-valeurspensioen’. Bovendien, redeneerde Colijn, was de regeling van het non-valeurspensioen een maand na Ordings ontslagdatum toch ingetrokken, dus hoefde die niet op hem te worden toegepast. Op deze kwalijke manier, met wat werd aangeduid als het ‘aanpassingsbeleid’, bezuinigde het koloniale bestuur op de personeelskosten in de crisisjaren, met ‘rebelschheid’ als onvermijdelijk gevolg.
De gang van zaken was voor de 33-jarige Johanna, gewend aan een comfortabel bestaan in de tropen, ongetwijfeld een diep traumatische ervaring, evenals voor haar acht kinderen. Ze was vervallen tot bittere armoede, afgesneden van haar familie en van haar geboorteland, zonder enig vooruitzicht op terugkeer. Ze was bovenal op slinkse wijze haar land uitgezet. Haar vader, die ze niet meer zou terugzien, overleed in 1942 in Soekaboemi. Haar moeder zou de Japanse bezetting en de bersiap overleven en in 1946 als postkoloniale migrant intrekken bij het gezin van Johanna, op 82-jarige leeftijd. Terugkeren naar het Nederlands-Indië van weleer zat er toen voor niemand meer in. Indonesië was voortaan voor de Indonesiërs, al wilde nog niet iedereen dat tot zich door laten dringen.
Ording slaagde erin in Nederland opnieuw carrière te maken, ditmaal in het militaire gevangeniswezen. In de rang van majoor gaf hij leiding in het beruchte interneringsoord voor collaborateurs Fort Honswijk, waar vandaan ook de deportatie van honderden (Nederlandse) NSB’ers en SS’ers naar Nieuw-Guinea plaatsvond. Ording gaf verder leiding aan de strafgevangenis Scheveningen en later aan die in Leeuwarden. Ondanks zijn uiteindelijke rehabilitatie is het waarschijnlijk dat zijn wrange verlofervaring bittere sporen heeft achtergelaten in zijn gezin. In 1961, twee jaar voordat hun kleinzoon Geert er geboren zou worden, vestigden Ording en zijn vrouw zich opnieuw in Venlo. Volgens Wilders woonden zijn grootouders ‘op een halve kilometer afstand’ bij hem vandaan en bezocht hij ze vaak. Ording zou in 1976 overlijden; zes jaar later – Geert was toen achttien – stierf Johanna.
Zowel Wilders’ moeder als zijn grootmoeder en overgrootmoeder hadden zich dus op Nederlandse bodem bevonden toen het doek viel voor Nederlands-Indië en in december 1949 de – afgedwongen – soevereiniteitsoverdracht werd ondertekend. Het oude zeer van de lange Tweede Wereldoorlog moest worden opgeruimd en de postkoloniale herschikking van groepen en grenzen kwam op gang: een proces dat behalve gerechtigheid ook veel koloniaal geïnspireerd ressentiment met zich meebracht. Dat laatste vertaalde zich onder meer in de Haags-Indische lobby’s en de politieke en ambtelijke carrières van ‘Indische jongens’ vanaf begin jaren vijftig.
Hoewel de Nederlandse regering het de Indische Nederlanders moeilijk heeft gemaakt om naar Nederland te vertrekken, omdat ze daarvoor te ‘Oosters georiënteerd’ zouden zijn, zijn de meesten er toch in geslaagd. Ze zouden ervaren dat ze noch in Indonesië noch in Nederland welkome burgers waren. Eén op de vijf migreerde (door) naar de VS, Canada of Australië. Zij die toch in Indonesië bleven, zijn in 1957 door Soekarno, op het hoogtepunt van de Nieuw-Guineacrisis, ten slotte het land uitgezet.
WILDERS’ UITSPRAKEN en stellingnamen lijken wonderwel in de conservatieve en kolonialistische kaders te passen die ook andere politici van Nederlands-Indische origine meer dan een halve eeuw geleden hebben gesteld. Patriottisme, versterking en behoud van de Nederlandse invloedssfeer, waarden en cultuur en een heilig geloof in de natiestaat als panacee (zoals destijds ‘stamland’ Nieuw-Guinea) staan daarin voorop. Ook voor Wilders is ‘terug naar de toestand van vroeger’ vaak het leidmotief en dat leidt soms tot verrassende claims. Zo pleitte hij vorig jaar serieus voor de ‘hereniging’ van Vlaanderen met Nederland, zodat het mythische Groot-Nederland eindelijk op de kaart kon worden gezet (overigens destijds een bekend NSB-streven). Wilders schreef toen in NRC Handelsblad: ‘Het wordt tijd leiderschap te tonen om de historische fouten alsnog recht te zetten. Nu is het moment.’ In dezelfde sfeer vroeg hij onlangs in de Kamer of minister Verhagen bereid was ‘de onvermijdelijke opheffing van België te bespoedigen’. Tegelijkertijd verkondigt hij dat ‘onze soevereiniteit als natie wordt verkwanseld’. Wilders pleitte ook voor de verplaatsing van de Nederlandse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem, ‘als beloning voor Israël’, verzette zich fel tegen een associatie-akkoord tussen de EU en Syrië en riep op tot terugroeping van de ambassadeur uit Saoedi-Arabië, omdat ‘ze zich bemoeien met onze vrijheid van meningsuiting’ (dit naar aanleiding van een diplomatiek bezoek van minister Bot aan Riyad vanwege de cartoonrel). De reis van een Kamerdelegatie naar Saoedi-Arabië in 2008 vatte hij samen als ‘een politiek correcte snoepreis aan een achterlijk en barbaars, islamofascistisch land’. Hij stelde herhaaldelijk vragen over het ‘Indonesische optreden’ tegen Papoea’s in Nieuw-Guinea.
Tekenend was ook zijn opstelling toen de affaire-Westerling ter sprake kwam. Onder legerkapitein Westerlings commando werden in 1946 duizenden onschuldige Indonesiërs omgebracht tijdens een contraterreuroperatie in Zuid-Celebes. In 1950 pleegde Westerling een mislukte staatsgreep tegen Soekarno, waarbij opnieuw veel doden vielen. Het kabinet (Stikker was toen VVD-minister van Buitenlandse Zaken) besloot nog in hetzelfde jaar de man niet te vervolgen voor zijn oorlogsmisdaden; een besluit waarmee Wilders het nog steeds eens kan zijn. Over Westerlings optreden verklaarde hij in 2003 vergoelijkend ‘dat men dat in zijn tijd moet zien’.
Wilders’ afkeer van de immigratie en aanwezigheid van moslims (hij bezigt in dit verband de termen ‘moslimtsunami’ en ‘de Marokkaanse kolonisten’), de islam en multiculturaliteit in het algemeen is en blijft echter zijn voornaamste thema. Daarmee gaat hij nu ook de boer op in het buitenland. Meer dan wat ook is Wilders te plaatsen als een pur sang postkoloniale revanchist, geobsedeerd als hij is door het terugdraaien van naoorlogse geopolitieke en demografische veranderingen en het ‘rechtzetten van historische fouten’. Wraakzucht en extreem patriottisme in de vorm van ‘behoud van de eigen dominante cultuur’, ‘redding van de specifieke Europese waarden’ en ‘terugdringen van de islam’ vormen zijn neokoloniale drijfveren, die hij van de Indische NSB lijkt te hebben gekopieerd. Maar niet alleen van de Indische NSB: ook groeperingen als de kolonialistische rechtertak van de VVD, het Jong Conservatief Verbond, de Centrumpartij en de Vrije Indische Partij deelden vormen van reactionair cultureel patriottisme gekoppeld aan xenofobie. In Wilders’ manifest Kies voor vrijheid staat de volgende, alarmerende aanbeveling:
‘Een Nederland dat zijn eigen identiteit handhaaft en daar trots op is, zich niet laat overnemen of aanpast aan wezensvreemde culturen, of die (sic) zijn identiteit laat verwateren door op te gaan in supranationale instellingen.’
Dat Wilders opzichtig opereert in een postkoloniale politieke dimensie zonder dat dit herkend wordt, zegt veel over hoe Nederland omging, en nog steeds omgaat, met het koloniale verleden. Zwijgen, ontkennen, vergeten en de andere kant op kijken luidt sinds decennia het devies. Daardoor kan bijna niemand zich meer voorstellen dat Indische gebeurtenissen van meer dan een halve eeuw geleden nog impact kunnen hebben op de politiek van alledag. Dit ondanks het feit dat destijds meer dan een half miljoen Nederlanders betrokken waren bij de Japanse bezetting, de koloniale oorlog en de daaropvolgende volksverhuizing. Het gaat om gebeurtenissen waar veel mensen hun leven lang niet overheen kwamen, en hun kinderen evenmin, van wie een onbekend deel vandaag de dag nog wordt behandeld wegens overgeërfde oorlogsproblematiek, het zogenoemde tweedegeneratietrauma. Wat de langetermijneffecten zijn van de ervaring van het tweederangsburgerschap van Indo’s – in de kolonie en ook later in Nederland – is nog niet onderzocht. Maar dat de problematische zoektocht naar de ‘eigen’ Indische identiteit onverminderd doorgaat, ook bij nieuwe generaties, wordt op het internet meteen duidelijk. Door de stilte rond het koloniale eindspel kunnen de oorlogsgebeurtenissen en wat daar lange tijd aan voorafging nu alsnog een voedingsbodem vormen voor een discutabele politics of displacedness.
Het is niet minder dan een geniale ingeving van Wilders geweest om zijn donkere haar op te bleken. Dat is blijkbaar alles wat in Nederland nodig is om Indo-af te zijn en vervolgens als ‘de man uit Venlo’ de politieke arena te betreden. Een Belgische of Franse politicus met een vergelijkbare neokoloniale agenda loopt daarentegen een grote kans in een vroeg stadium herkend te worden als (nog ongevaarlijke) postkoloniale revanchist. De binnen- en buitenlandse politiek wordt daar bezien op basis van een langetermijnperspectief, waarin oude lobby’s (Algerije, Congo, Rwanda) en nieuwe politici vanzelfsprekend met elkaar in verband worden gebracht – zowel door politici zelf als door politicologen en koloniale historici. Een recent voorbeeld uit België, tegen het licht van de volkerenmoord in Rwanda in 1994, is het debat rond het politiek geïnspireerde ‘genociderevisionisme’. Zulke debatten vinden plaats, in meer of mindere mate, in alle ons omringende ex-koloniale mogendheden, maar niet hier. Door de Indische politieke erfenis willens en wetens in het vergeetboek te schrijven is Nederland stekeblind geworden voor de symbolen en retoriek die lange tijd gezichtsbepalend waren voor zijn eigen imperialisme. Dat is een droevige conclusie.
Het niet belangrijke maar wel ironische gegeven dat Wilders wordt beschuldigd van ‘haatzaaien’, terwijl de beruchte haatzaai-artikelen in het Indische wetboek van strafrecht werden geïntroduceerd om Soekarno cum suis achter de tralies te kunnen zetten, bleef zodoende onopgemerkt. Dat was ook het geval vorig jaar, toen Wilders na het uitbrengen van de film Fitna in Indonesië tot ongewenst vreemdeling werd verklaard. Nooit meer mag hij het land van zijn moeder in. Een en ander ging gepaard met de bestorming van het Nederlandse consulaat in Medan, de verbranding van de Nederlandse vlag en de eis van demonstranten dat alle Nederlanders het land werden uitgezet. De verleiding is groot om in Wilders de wreker van zijn verbannen grootouders, Johan en Johanna Ording, te zien. Maar misschien is Wilders alleen maar een extreem uitvergroot geval van klassieke Indische identiteitsvervreemding. Zijn grensoverschrijdende kapsel is in ieder geval een van de symptomen daarvan.
Informatie over de auteur:quote:Indo’s op rechts
Rechts van het midden ontstond in 1994 de Vrije Indische Partij, die weliswaar tegen de komst van vreemdelingen was, maar zich vooral opwierp als behartiger van de belangen van Nederlandse postkoloniale migranten (Indische Nederlanders, Surinamers en Antillianen). Een ander speerpunt van deze partij tijdens de parlementsverkiezingen in 2002 was openbare orde en veiligheid. De Lijst Pim Fortuyn, de eerste volkspartij die zich profileerde door keiharde uitspraken tegen ‘islamisering van de samenleving’ en immigratie, kende vele Indische aanhangers. Kamerlid voor de LPF werd de prominente Indische Nederlander Jim Janssen van Raay, die als nummer drie op de kandidatenlijst had gestaan. In 1996 zat hij nog voor het CDA in het Europees Parlement. Nadat hij door deze partij was geroyeerd wegens vermoedelijke belangenverstrengeling sloot hij zich met zijn zetel aan bij de Unie voor Europa, waarin ook Franse gaullisten en de Forza Italia van Berlusconi vertegenwoordigd waren. In de hoek van extreem-rechts valt op dat de Nationale Alliantie, een ‘samenwerkingsverbond tussen nationalisten, fortuynisten, conservatieven en mensen georiënteerd op de rechtervleugel van de VVD’, jarenlang op de been gehouden werd door de Indo Virginia Kapic (misschien werd de club daarom spottend de Nasi Allochtonenpartij genoemd). Het racistische en vreemdelingen hatende Nederlands Blok telde in 2000 onder de actieve leden met een Indische familienaam John Morren, voormalig gouwleider van de Viking Jeugd Nederland, voormalig gemeenteraadslid voor de Centrum Democraten en innig bevriend met de nazistische Florrie Rost van Tonningen-Heubels, bijgenaamd ‘de zwarte weduwe’. De rabiaat nationaal-socialistische Racial Volunteer Force/ International Militant Pro White Organization kent een groep jonge Indische aanhangers, onder wie de activistische Dave Blom, eerder verbonden aan de racistische Nederlandse Volks Unie. Joop Glimmerveen zélf vond dat ‘Indische Nederlanders niets hoefden te vrezen’, want ‘die mogen per definitie blijven’. In Den Haag ten slotte, de ‘Indische hoofdstad van de wereld’ en niet toevallig een van de twee steden waar Wilders meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen, is de PVV-coördinator – volgens Nova – Ruud Sablerolle, voormalig aanhanger van Nieuw Rechts en telg uit een Indisch geslacht.
quote:Lizzy van Leeuwen is bestuurskundige en antropoloog. Ze deed langdurig onderzoek in Jakarta naar de levensstijl van de maatschappelijke bovenlaag tijdens de laatste Soeharto-jaren. Dat resulteerde in twee boeken: Airconditioned lifestyles (1997) en Lost in mall (2005). Vorig jaar publiceerde ze Ons Indisch erfgoed: Zestig jaar strijd om cultuur en identiteit (Bert Bakker), waarin ze concludeerde dat de zwaar beladen koloniale erfenis uit Indië (discriminatie, achterstelling, de kille ontvangst in Nederland en de ‘vermoedelijke tekortkomingen in het naoorlogse rechtsherstel’) effectief is afgekocht door de Nederlandse overheid. Het (schijn)debat hierover speelde zich vooral af in de culturele arena (tussen pasar malams en rijsttafels) in plaats van in relevante maatschappelijke en politieke sferen. Van Leeuwens onderzoek was deel van een breed KNAW-onderzoeksproject naar de postkoloniale geschiedenis van Nederland. Tussen 2006 en 2008 interviewde ze als sociaal rapporteur voor de Stichting Pelita ruim honderd Indische ouderen over hun jeugd-, oorlogs- en migratie-ervaringen.
En dan was dit 'nieuws' ook nog eens al járen bekend.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
Erg boeiend waar iemand vandaan komt, not. Zijn walgelijke ideeën zijn kwalijker.
Met andere woorden, een of ander snolletje zonder enig besef van de werkelijkheid?quote:Op woensdag 2 september 2009 18:32 schreef GoodGovernance het volgende:
Informatie over de auteur: Lizzy van Leeuwen
Hoe kom jij tot deze conclusie?quote:Op woensdag 2 september 2009 18:38 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Met andere woorden, een of ander snolletje zonder enig besef van de werkelijkheid?
Iedereen weet, volgens mij heeft hij het zelfs eens gezegd in een interview, dat zijn haar niets meer is dan een aandachtstrekker. Je herkent Wilders vanwege zijn kapsel, en dat gaf hem vooral aan het begin van zijn solo-carriere in de politiek een enorme boost qua publiciteit.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:36 schreef Apogist het volgende:
ehm hij heeft nooit bijzonder veel moeite gedaan om te verbergen dat hij donkerder haar had dan zijn peroxide kapsel. Die uitgroei die kan je altijd zien. Anyway ik vind het wel erg oppervlakkig om te denken dat omdat hij anti immigrant is, daarom het voor heeft met nederland, en daar dan een blond kapsel bij te nemen om de indruk te wekken dat hij een rasechte nederlander is, nogal vergezocht. Ik denk niet dat hij zich schaamt voor zijn indische bloed en die foto met zijn jewfro
Omdat ze van begin tot eind voorspelbaar is.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:42 schreef GoodGovernance het volgende:
Hoe kom jij tot deze conclusie?
Interessant artikel.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:32 schreef GoodGovernance het volgende:
[..]
[..]
Informatie over de auteur:
[..]
Mm, wat ik begrijp is dat postkoloniale revanchisme in bijv. Frankrijk dus nog redelijk aanwezig is bij politici hedentendage. Ons koloniale verleden wordt verzwegen aldus de auteur, ...maar dat is er natuurlijk nogwel.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:22 schreef freako het volgende:
Op zich een interessant artikel. Wel heb ik het gevoel dat de auteur is begonnen met een conclusie (samengevat: Wilders is slecht, en dat komt door zijn Indische roots), en vervolgens daar argumenten met de haren bij sleept. Helaas zijn ze niet allemaal even sterk. Zwak zijn het haren verven () en het noemen van willekeurige leden van andere rechtse en extreemrechtse partijen die toevallig ook Indisch bloed hebben, of in ieder geval een Indisch klinkende achternaam. Het nut van het roddelverhaal over de grootouders van Wilders kan ik ook niet helemaal plaatsen.
Wilders ook maar hij zal het pas toegeven nadat ie premier is.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:53 schreef pfaf het volgende:
Obama is een moslim!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:02 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Racistische disriminatoire links socialistische huppelkut met haar domme betoogje, kan ze niet naar het aanrecht verhuizen zonder toegang tot de buitenwereld?
Nee inderdaad, dan was het aanrecht nog een milde straf geweest.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.
Voor jou boeie... maar der führer heeft minstens 10 van zijn (virtuele) zetels aan het White Power-gedeelte v/d tokkiebevolking te danken dus dit is zeer belangrijke info om te weten.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:06 schreef El_Matador het volgende:
Wilders een pinda. Dat zie je ook wel aan hem. Nou boeie.
Zo'n linkse antropologiedoos die helemaal nat tussen de beentjes wordt, zolang een moslim het haar maar opdraagt. Waarom denk je dat de Groene Amsterdammer nog zo heet?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nee inderdaad, dan was het aanrecht nog een milde straf geweest.
Inderdaad, dat dit:quote:Op woensdag 2 september 2009 20:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zo'n linkse antropologiedoos die helemaal nat tussen de beentjes wordt, zolang een moslim het haar maar opdraagt. Waarom denk je dat de Groene Amsterdammer nog zo heet?
Een quote is van een antropologe, het klinkt me aardig in de oren als een vorm van rassenleer. Maar dat mag dan weer wel als het gaat om Wilders te bashen, hypocriete linkse kliek. Om van te walgen.quote:Zijn anti-islamitische opstelling en zijn 'extreme patriottisme' deelt Wilders met veel andere politici van Indische afkomst, en ook met de nationaal-socialistische NSB, die in Nederlands-Indië in de jaren dertig heel populair was.
Mijn gedachte.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.
Dat het niet boeit of hij een indo is, dat ben ik met je eens. Ik ben het niet met je eens dat nog geen politicus hem met argumenten heeft aangevallen. Een Halsema zie je dat voortdurend doen en GroenLinks heeft daar met de Europese verkiezingen en in de peilingen ook garen bij gesponnen, en D66 wellicht nog meer.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:06 schreef El_Matador het volgende:
Lekker inhoudelijk commentaar.![]()
Wilders een pinda. Dat zie je ook wel aan hem. Nou boeie.
Val hem met argumenten aan op zijn voorstellen. Dat heeft nog geen enkele politicus succesvol gedaan. En dat zegt wat. Niet dat Wilders zo geniaal is (hoewel hij af en toe geniale speeches heeft, zoals bij de Algemene Beschouwingen vorig jaar), maar het zegt vooral iets over het bedroevende niveau van de andere partijen.
Doe wat je wilt, maar bewegingen als pro-NSB en Islam-haat koppelen aan afkomst is niets meer en minder dan rassenleer. Ik zou wel eens de rel willen zien als je het woordje Wilders/Indisch vervangt door Moslim of Jood.quote:
White Powerkneusjes gaan helemaal niet stemmen, dus daar profiteert Wilders niet van. Hoogstens 1 zeteltje (60.000 van dat soort gasten is nog een zeeeeeer ruime schatting).quote:Op woensdag 2 september 2009 20:11 schreef hans3000 het volgende:
[..]
Voor jou boeie... maar der führer heeft minstens 10 van zijn (virtuele) zetels aan het White Power-gedeelte v/d tokkiebevolking te danken dus dit is zeer belangrijke info om te weten.
Wilders -10 zetels.
Goed werk Lizzy!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |